ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 mDrukuj informacjęSprawa: Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m

Szczegóły informacji

Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m

Wydział: Wydział Budownictwa i Ochrony Środowiska

Ogłoszono dnia: 2013-01-15 11:48:54

Termin załatwienia

30 dni

Miejsce załatwienia

- za pośrednictwem strony https://interesant.reja24.gov.pl w przypadku wniosków składanych drogą elektroniczną. Wniosek składany drogą elektroniczną jest opatrzony podpisem zaufanym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem osobistym

- w przypadku wniosków składanych w wersji papierowej. Wniosek składany w wersji papierowej musi być opatrzony czytelnym podpisem właściciela, współwłaściciela, pełnomocnika właściciela lub  wpsółwłaściciela, przedstawiciela ustawowego właściciela lub  wpsółwłaściciela albo osoby uprawnionej do reprezentowania właściciela lub wpsółwłaściciela jednostki pływającej, w przypadku gdy nie jest nim osoba fizyczna- Ochrona Środowiska - pok. 306
 

Telefon kontaktowy

65 - 540 - 17 - 79

Adres e-mail

Miejsce odbioru

Starostwo Powiatowe we Wschowie Plac Kosynierów 1 c 67-400 Wschowa


III piętro:


- Naczelnik - pok. 306 tel. 65 - 540 17 79


- Ochrona Środowiska - pok. 306, tel. 65 - 540 17 79


- Budownictwo - pok.307, tel. 65 - 540 17 68

Wymagane Dokumenty

- uzupełniony wniosek wraz z odpowiednimi załacznikami
- dokument udzielonego pełnomocnictwa
- dowód uiszczenia opłaty za pełnomocnictwo, w przypadku gdy osoba składająca wniosek działa w imieniu innego podmiotu
- dowód uiszczenia opłaty za wydanie żądanego dokumentu

Opłaty

Na podstawie Rozporządzenia Ministra Gospoadrki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
opłaty wynoszą odpowiednio:
a) za rejestrację i wydanie dokumnetu rejestracyjnego- 80 zł
b) za zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego- 80 zł
c) za wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego- 80 zł
d) za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m- 15 zł
Opłaty nalezy uiszczać na konto Starostwa Powiatowego we Wschowie, na ponizszy nr rachunku:
88 8669 0001 2011 0003 83 80 0005

Tryb odwoławczy

Od decyzji organu rejestrującego przysługuje odwołanie do:
- ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej- w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych
-  ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej- w przypadku jednostki pływającej , co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych

Uwagi

 Z dniem 1 sierpnia 2020r. zgodnie z ustawą z dnia 12 kwietnia 2018 roku o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. 2018 r. poz. 1137), podlegać będą wyłącznie jachty i inne jednostki pływające o długości powyżej 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 KW, jednostki pływające używane do połowów rybackich, jednostki pływające uprawiające żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej- o ile nie posiadają innej niż polska przynależności (art. 3 ust.1)
 
1. Przepisy ustawy stosuje się do następujących jednostek pływających o długości do 24 m:
1)statków morskich przeznaczonych lub używanych do uprawiania sportu lub rekreacji:
a)jachtów rekreacyjnych,
b)jachtów komercyjnych;
2)statków żeglugi śródlądowej przeznaczonych lub używanych do uprawiania sportu lub rekreacji lub połowu ryb:
a)jachtów rekreacyjnych,
b)jachtów komercyjnych,
c)jednostek pływających używanych do połowu ryb.
 
Przepisów ustawy nie stosuje się do następujących jednostek pływających:
1)statków zarejestrowanych w polskim rejestrze okrętowym, o którym mowa w art. 23 § 1 ustawy z dnia 18 września 2001 r. - Kodeks morski (Dz. U. z 2016 r. poz. 66 oraz z 2018 r. poz. 650 i 1137);
2)statków przeznaczonych lub używanych do przewozu więcej niż 12 pasażerów (statków pasażerskich);
3)statków używanych do wykonywania rybołówstwa komercyjnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim (Dz. U. z 2018 r. poz. 514 i 650);
4)statków o napędzie mechanicznym albo statków bez napędu mechanicznego przeznaczonych do przewozu osób lub rzeczy na wodach śródlądowych z jednego brzegu drogi wodnej na drugi brzeg (promów);
5)statków o napędzie mechanicznym albo statków bez napędu mechanicznego przeznaczonych do przewozu na wodach śródlądowych nie więcej niż 12 pasażerów z jednego brzegu drogi wodnej na drugi brzeg (łodzi przewozowych).
 
 
Zgodnie z art. 3 ust. 2 Obowiązkowi rejestracji natomiast nie podlegają):
1) jednostki pływające przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
2) jednostki pływające napędzane wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
3) deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.
 
UWAGA
Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela (art. 3 ust. 3)
 
Podstawę rejestracji jednostki pływającej określają przepisy z art. 6
Art.  6.  [Podstawy rejestracji]
1. Rejestracji jednostki pływającej dokonuje się na podstawie:
1)dowodu własności, którym może być w szczególności:
a)faktura VAT,
b)umowa sprzedaży, zamiany, darowizny,
c)prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności,
d)w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym - pisemne oświadczenie budowniczego;
2)wniosku o rejestrację zawierającego następujące informacje:
a)o właścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze, jeżeli nie jest nim właściciel:
–imię i nazwisko albo nazwę,
–PESEL albo datę i wskazanie miejsca urodzenia, jeżeli numer PESEL nie został nadany - w przypadku osób fizycznych,
–NIP w przypadku osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo inny odpowiedni identyfikator - w przypadku podmiotów zagranicznych,
–adres zamieszkania albo adres siedziby,
–adres do doręczeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
b)o rejestracji w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana:
–wskazanie organu poprzedniej rejestracji,
–numer rejestracyjny,
–datę rejestracji i wykreślenia z rejestru,
c)o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI), jeżeli został nadany,
d)o zamiarze eksploatowania jednostki pływającej na wodach: morskich albo śródlądowych, albo morskich i śródlądowych,
e)o zamiarze używania jednostki pływającej do celów rekreacyjnych lub komercyjnych,
f)o zamiarze używania jednostki pływającej do:
–amatorskiego połowu ryb,
–połowów rybackich,
–rybołówstwa rekreacyjnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim,
g)o nazwie jednostki pływającej, o ile została nadana przez właściciela,
h)o porcie macierzystym jednostki pływającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
i)o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy,
j)o marce i modelu lub typie jednostki pływającej,
k)o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej,
l)o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej,
m)o roku budowy i producencie jednostki pływającej,
n)o sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI, jeżeli zostały nadane,
o)o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot,
p)o dopuszczalnej sile wiatru oraz znaczącej wysokości fali, jeżeli zostały określone w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot;
3)dokumentów lub materiałów potwierdzających informacje, o których mowa w pkt 2 lit. a-c oraz i-p;
4) 7 dowodu wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
2. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. d, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
3. Do wniosku o rejestrację dołącza się dokumenty i materiały, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, a także dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora, deklarację zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika, jeżeli były wydane.
4. Wniosek o rejestrację może zawierać dodatkowe informacje podane w celu zwiększenia skuteczności prowadzenia działań ratowniczych lub przeciwdziałania kradzieży, w szczególności:
1)dane osób, z którymi należy się kontaktować w razie prowadzenia działań ratowniczych;
2)kolor lub znaki charakterystyczne na kadłubie lub żaglach;
3)następujące dane dotyczące silnika zaburtowego: producent, typ silnika, moc w kW oraz numer silnika.
5. Wniosek o rejestrację składa się w postaci papierowej do organu rejestrującego osobiście albo przez przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika albo przekazuje się do organu rejestrującego w postaci elektronicznej.
6. W przypadku gdy wnioskodawca składa wniosek o rejestrację w postaci elektronicznej, a posiada wymagane załączniki w oryginale wyłącznie w postaci papierowej, dokumenty te mogą być dołączone do wniosku w postaci odwzorowania cyfrowego, a ich oryginały należy okazać organowi rejestrującemu przed odbiorem dokumentu rejestracyjnego.
 
Art.  7.  [Nazwa jednostki pływającej]
1. Nazwa nadana jednostce pływającej powinna być zwięzła oraz nie może naruszać dobrych obyczajów.
2. Właściciel jednostki pływającej jako port macierzysty wskazuje dla:
1)śródlądowej jednostki pływającej - miejscowość na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2)morskiej jednostki pływającej - port morski na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
 
Art.  8.  [Wniosek o przydzielenie i rezerwację numeru rejestracyjnego i nazwy]
Właściciel może złożyć wniosek o przydzielenie i rezerwację numeru rejestracyjnego dla jednostki pływającej w budowie, a w przypadku jachtu morskiego - również o rezerwację nazwy. Numer rejestracyjny lub nazwa dla jednostki pływającej w budowie rezerwowana jest na okres nieprzekraczający 7 miesięcy, licząc od dnia złożenia kompletnego wniosku.
 
Art.  10.  [Obowiązki przy przeniesieniu własności zarejestrowanej jednostki pływającej]
1. W razie przeniesienia na inną osobę własności zarejestrowanej jednostki pływającej dotychczasowy właściciel przekazuje nowemu właścicielowi dokument rejestracyjny.
2. Właściciel zarejestrowanej jednostki pływającej jest obowiązany zawiadomić organ rejestrujący, w terminie nieprzekraczającym 30 dni, licząc od dnia zaistnienia danego faktu, o:
1)zbyciu lub nabyciu jednostki;
2)zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w rejestrze, w szczególności zmianie stanu faktycznego wymagającej wykreślenia jednostki z rejestru.
3. W przypadku zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, wymagającego zmiany danych zamieszczonych w rejestrze, właściciel jednostki pływającej dołącza odpowiednią dokumentację, poświadczającą zaistniałą zmianę, a w przypadku konieczności zmiany danych zawartych w dokumencie rejestracyjnym składa również wniosek o zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego, do którego dołącza dokument rejestracyjny.
 
Art.  11.  [Wykreślenie z rejestru]
1. Jednostkę pływającą wykreśla się z rejestru na wniosek właściciela, do którego dołącza się dokument rejestracyjny.
2. Jednostkę pływającą wykreśla z rejestru z urzędu, w drodze decyzji, organ, który wydał dokument rejestracyjny, w przypadkach:
1)gdy uległa całkowitemu zniszczeniu lub trwale utraciła cechy jednostki pływającej;
2)gdy przestała spełniać wymagania umożliwiające jej rejestrację;
3)uzasadnionych względami bezpieczeństwa, obronności lub innego ważnego interesu publicznego.
3. Właściciel jednostki pływającej, która została wykreślona z rejestru z urzędu, jest obowiązany zwrócić dokument rejestracyjny do organu rejestrującego w terminie 14 dni, licząc od dnia doręczenia decyzji o wykreśleniu z rejestru.
4. Z chwilą wykreślenia z rejestru jednostka pływająca traci polską przynależność, o ile nie posiada jej na podstawie ustawy z dnia 18 września 2001 r. - Kodeks morski albo ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2128 oraz z 2018 r. poz. 1137).

Podstawa prawna

-  Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
 - Rozporzadzenie Ministra Gospoadrki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
- Rozporzadzenie Ministra Gospoadrki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020r. w sprawie  jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
 
 

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Powiat Wschowski
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Administrator
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2019-05-14
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Administrator
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2013-01-14 15:52:16
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Dagmara Daczkowska
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2013-01-15 11:48:54
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Wojciech Przyjemski
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2023-07-05 08:02:09
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
2349 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony