Ekran listy informacji
Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi
Lista informacji
Regulamin Organizacyjny
REGULAMIN ORGANIZACYJNY Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Zaborze
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej
Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży
w Zaborze
(tekst jednolity)
I. Postanowienia ogólne
§ 1
- Regulamin Organizacyjny Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży w Zaborze zwany dalej „Regulaminem”, określa organizację wewnętrzną, zadania i zakres podmiotu leczniczego jakim jest Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży w Zaborze, zwany dalej ”Centrum”.
- Centrum działa poprzez Zakłady lecznicze:
- Szpital Psychiatryczny dla Dzieci i Młodzieży, zwany dalej „Szpitalem”, w skład którego wchodzi jednostka organizacyjna o tej samej nazwie,
- Zespół Ambulatoryjnej Opieki Zdrowotnej, w skład której wchodzi jednostka organizacyjna o tej samej nazwie.
- Obszarem działania Centrum jest teren Rzeczypospolitej Polskiej.
- Siedziba Centrum znajduje się w Zaborze.
§ 2
Regulamin opracowano w oparciu o przepisy:
- Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tekst jednolity Dz. U. z 2018r., poz. 2190 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 11878 z późn. zm.)
II. Cele i zadania podmiotu
§ 3
Celem Centrum jest udzielanie świadczeń zdrowotnych dzieciom i młodzieży w zakresie zdrowia psychicznego, innym osobom w zakresie wskazanym w Regulaminie oraz promocja zdrowia.
III. Struktura organizacyjna Zakładów leczniczych Centrum
§ 4
W skład Centrum wchodzą Zakłady lecznicze udzielające świadczeń zdrowotnych
- Szpital w zakresie lecznictwa stacjonarnego
- Zespół Ambulatoryjnej Opieki Zdrowotnej w zakresie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych.
§ 5
Strukturę organizacyjną Szpitala stanowi:
- Oddział Psychiatryczny dla Dzieci i Młodzieży
- Przełożona Pielęgniarek
- Izba Przyjęć
- Dział Farmacji
- Sekcja Ekonomiczno – Finansowa
- Sekcja Administracyjna
- Samodzielne stanowisko ds. pracowniczych
- Samodzielne stanowisko ds. bhp i ppoż.
- Samodzielne stanowisko ds. obronnych
- Administrator sieci
§ 6
Strukturę organizacyjną Zespołu Ambulatoryjnej Opieki Zdrowotnej stanowią komórki:
1) Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży, zwana dalej również „Poradnia”,
2) Oddział Dzienny Psychiatryczny dla Dzieci i Młodzieży, zwany dalej również „Oddział dzienny”,
3) Pracownia Fizjoterapii.
§ 7
Schemat organizacyjny Centrum stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.
IV. Zakres i rodzaje udzielanych świadczeń zdrowotnych
§ 8
1. Zakres świadczeń zdrowotnych Centrum obejmuje lecznictwo stacjonarne oraz ambulatoryjną opiekę specjalistyczną, obejmujące w szczególności diagnostykę, leczenie i wczesną rehabilitację dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi:
- schizofrenia i zaburzenia typu schizofrenii (schizotypowe ) i urojeniowe,
- zaburzenia nastrojowe (afektywne ),
- zaburzenia nerwicowe związane ze stresem i pod postacią somatyczną,
- zaburzenia odżywiania,
- zaburzenia rozwoju psychicznego,
- zaburzenia zachowania i emocji, rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym,
- ocenę funkcjonowania rodziny,
- orzecznictwo.
2. Centrum:
- zapewnia pacjentom odpowiednie warunki higieniczne, sanitarne oraz socjalno – bytowe,
- zajmuje się pobudzaniem u pacjentów umiejętności życia w środowisku społecznym poprzez radzenie sobie w trudnych sytuacjach,
- zajmuje się zaspokajaniem potrzeb opiekuńczych pacjentów,
- koordynuje działalność leczniczą z działalnością dydaktyczno – wychowawczą szkoły, funkcjonującej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14.12.2016 roku Prawo oświatowe (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 z późn. zm.),
- udziela w ramach Zespół Ambulatoryjnej Opieki Zdrowotnej ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych.
V. Miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych
§ 9
Miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych jest siedziba Centrum zlokalizowana w Zaborze przy ul. Zamkowej 1.
VI. Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych
§ 10
- Centrum udziela świadczeń zdrowotnych bezpłatnie z zastrzeżeniem ust. 21. Finansowe zasady udzielania świadczeń określają akty prawne wyższego rzędu lub pozostające z nimi w zgodzie umowy cywilnoprawne.
- Osobom ubezpieczonym w ramach ubezpieczenia zdrowotnego na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r., poz. 1373 z późn. zm.) Centrum udziela nieodpłatnych świadczeń zdrowotnych.
2 1. Pracownia Fizjoterapii świadczy usługi fizjoterapeutyczne dla pacjentów ambulatoryjnych bezpłatnie w ramach umowy z NFZ, a także zabiegi odpłatne zgodnie z cennikiem świadczonych usług wprowadzanym odrębnym zarządzeniem Dyrektora Centrum.
- Świadczeń zdrowotnych udzielają osoby wykonujące zawód medyczny oraz spełniające wymagania określone w odrębnych przepisach:
- zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
- z należytą starannością,
- z poszanowaniem praw pacjenta.
- Świadczenia zdrowotne są udzielane:
- dostępnymi metodami i środkami zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej,
- przy użyciu aparatury i sprzętu medycznego właściwych dla rodzaju udzielanych świadczeń zdrowotnych, wprowadzonych do obrotu i do używania zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 11
- Centrum zapewnia rejestrację pacjentów do leczenia ambulatoryjnego lub stacjonarnego na podstawie zgłoszenia osobistego lub telefonicznego oraz za pośrednictwem osoby trzeciej.
- Przyjęcia na oddział Szpitala odbywają się na podstawie skierowania lekarskiego lub postanowienia sądu, w trybie nagłym pacjent może być przyjęty bez skierowania.
- Udzielenie świadczenia zdrowotnego w Poradni nie wymaga skierowania lekarskiego, poprzedzone jest zarejestrowaniem pacjenta.
- Pracownik Poradni lub Izby Przyjęć Szpitala dokonujący rejestracji, informuje pacjenta o przybliżonym terminie udzielenia świadczenia zdrowotnego.
- W przypadku zmiany terminu udzielenia świadczenia zdrowotnego pracownik dokonujący rejestracji ustala nowy termin i informuje o tym pacjenta.
- Przyjęcia na Oddział Dzienny odbywają się na podstawie skierowania lekarskiego.
- Warunkiem zarejestrowania się na zabiegi rehabilitacyjne w Pracowni Fizjoterapii w ramach umowy NFZ jest posiadanie skierowania wystawionego przez lekarza ubezpieczenia zdrowotnego.
§ 12
Warunkiem uzyskania bezpłatnych świadczeń zdrowotnych jest pozytywna weryfikacja w systemie eWUŚ uprawnień pacjenta na podstawie numeru PESEL, sprawdzonego przez okazanie dowodu tożsamości albo w przypadku osób, które nie ukończyły 18 roku życia przez okazanie legitymacji szkolnej.
§ 13
- Świadczenia zdrowotnego udziela się po dokonaniu przyjęcia do Centrum.
- W przypadku braku możliwości udzielenia świadczenia zdrowotnego w wyżej określonym terminie, Centrum umieszcza pacjenta w prowadzonym rejestrze osób ubezpieczonych oczekujących na udzielenie świadczenia zdrowotnego, zwany dalej ,,listą oczekujących”.
- Lista oczekujących:
- zawiera imię i nazwisko ubezpieczonego oraz jego numer PESEL,
- tworzona jest zgodnie z wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej i stanem zdrowia pacjenta oraz kolejnością zgłoszeń,
- stanowi źródło miesięcznych, przekazywanych Narodowemu Funduszowi Zdrowia, informacji o liczbie ubezpieczonych oczekujących na udzielenie świadczenia i czasie oczekiwania,
- informuje ubezpieczonego o czasie oczekiwania na świadczenie zdrowotne oraz kryteriach, które zdecydowały o jego miejscu w rejestrze.
- W przypadkach nagłych, wymagających pilnej interwencji lub zagrażających życiu lub zdrowiu pacjenta świadczenia zdrowotne są udzielane niezwłocznie.
§ 14
Centrum prowadzi dokumentację medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych i zapewnia ochronę danych osobowych zawartych w dokumentacji oraz udostępnia dokumentację zgodnie z ustawą z dnia 06 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r. poz. 1127 z późn. zm.) i przepisami wykonawczymi do tej ustawy.
VII. Organizacja i zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Szpitala
§ 15
- W Szpitalu działają komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy.
- Komórkami organizacyjnymi udzielającymi świadczeń zdrowotnych są: izba przyjęć, dział farmacji, oddział.
§ 16
- Do zadań Izby Przyjęć należy:
- W zakresie obsługi pacjentów:
- rejestracja przyjętych i nieprzyjętych spośród chorych skierowanych do Szpitala,
- badanie lekarskie osoby zgłaszającej się do Szpitala,
- przyjmowanie do Szpitala pacjentów zakwalifikowanych do leczenia szpitalnego,
- udzielanie pomocy medycznej chorym, którzy nie zostali zakwalifikowani do przyjęcia do Szpitala, a wymagają takiej pomocy,
- W zakresie dokumentacji:
- obsługa programów do wymiany danych z Narodowym Funduszem Zdrowia,
- prowadzenie wymaganej dokumentacji (rodzaje dokumentacji, sposób jej prowadzenia oraz warunki jej udostępniania regulują odrębne przepisy),
- generowanie wykazów i faktur za zrealizowane świadczenia zdrowotne,
- prowadzenie wymaganej statystyki i sprawozdawczości medycznej.
- Nad realizacją zadań Izby Przyjęć czuwa lekarz wyznaczony przez Dyrektora Centrum, a nadzór pielęgniarski powierzony jest Przełożonej pielęgniarek.
- W Izbie Przyjęć prowadzona jest:
- księga główna przyjęć i wypisów, (przyjęcia w trybie planowanym, pilnym i nagłym, na podstawie postanowienia sądu),
- księga odmów przyjęć i porad ambulatoryjnych,
- księga oddaleń,
- księga wykonywanych porad ambulatoryjnych i zabiegów,
- lista oczekujących na przyjęcie do Szpitala.
- Izba Przyjęć czynna jest całodobowo. Obsługiwana jest przez lekarza dyżurnego i pielęgniarkę dyżurną oraz personel Poradni (w godzinach pracy poradni).
- W razie przyjęcia pacjenta w stanie ciężkim bez wiedzy rodziny lub opiekuna prawnego, lekarz przyjmujący zobowiązany jest do powiadomienia ich o tym fakcie dostępnymi środkami łączności.
- Do Szpitala może być przyjęty pacjent bez jego zgody, jeżeli uzasadnia to jego stan zdrowia. Przyjęcie odbywa się zgodnie z przepisami ustawy o ochronie zdrowia psychicznego oraz ustawy o działalności leczniczej.
- W przypadku, gdy zachodzi konieczność przyjęcia chorego do Szpitala, a zakres świadczeń udzielanych przez Szpital lub względy epidemiologiczne nie pozwalają na przyjęcie, lekarz po udzieleniu niezbędnej pomocy, zapewnia w razie potrzeby, przewiezienie pacjenta do innego szpitala.
- W przypadku odmowy przyjęcia pacjenta do Szpitala, otrzymuje on pisemną informację o rozpoznaniu choroby, wynikach przeprowadzonych badań, przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, zastosowanym postępowaniu lekarskim, ewentualnych zaleceniach oraz adresie placówki, w której powinien kontynuować leczenie.
- Wobec osoby z zaburzeniami psychicznymi może być stosowany przymus bezpośredni zgodnie z przepisami wyżej powołanej ustawy o ochronie zdrowia psychicznego.
§ 17
Dział Farmacji prowadzi farmaceuta szpitala, a do jego zadań należy:
- Wydawanie produktów leczniczych i wyrobów medycznych, określonych w odrębnych przepisach.
- Udzielanie informacji o produktach leczniczych i wyrobach medycznych.
- Organizowanie zaopatrzenia szpitala w produkty lecznicze i wyroby medyczne.
- Udział w monitorowaniu działań niepożądanych leków.
- Udział w racjonalizacji farmakoterapii.
- Współuczestniczenie w prowadzeniu gospodarki produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi w szpitalu.
- Prowadzenie ewidencji uzyskiwanych darów produktów leczniczych i wyrobów medycznych.
- Ustalanie procedur wydawania produktów leczniczych lub wyrobów na oddziały oraz dla pacjenta.
§ 18
- Oddział Psychiatryczny dla Dzieci i Młodzieży, zwany dalej „Oddziałem” jest komórką organizacyjną Szpitala, realizującą świadczenia zdrowotne (diagnostyka, leczenie, rehabilitacja, pielęgnacja, orzecznictwo). W celu zapewnienia podziału wiekowego pacjentów w oddziale funkcjonują Pododdziały:
- Pododdział psychiatryczny dla młodzieży,
- Pododdział psychiatryczny dla dzieci,
- Pododdział psychiatryczny obserwacyjny dla dzieci i młodzieży.
- O przyjęciu dziecka do Szpitala postanawia lekarz zatrudniony w Oddziale lub lekarz dyżurny, po stwierdzeniu wskazań do przyjęcia.
- Na terenie Centrum oraz szkoły zabronione jest:
- posiadanie i palenie papierosów,
- posiadanie zapałek i zapalniczek,
- wnoszenie i posiadanie przedmiotów niebezpiecznych/ noży, scyzoryków, nożyczek, żyletek, substancji toksycznych/ oraz leków.
- Przedmioty te należy zgłosić przy przyjęciu do Szpitala. Zostaną one przekazane rodzicom lub zabezpieczone i wydane dziecku w dniu wypisu ze Szpitala.
- W Oddziale pacjent powinien posiadać tylko najpotrzebniejszą odzież, przybory toaletowe, książki i przybory szkolne.
- Za rzeczy wartościowe nie zabrane przez rodziców lub opiekunów dziecka, nie oznakowaną odzież, personel oddziału nie odpowiada. Za zgodą rodziców dziecko może posiadać telefon komórkowy ( bez wmontowanego aparatu fotograficznego).
- W Oddziale przebywają dzieci w wieku do 18 roku życia bądź starsze, jeżeli zespół leczący orzeknie, iż poziom intelektualny lub fizyczny pacjenta kwalifikuje go do grupy dziecięcej.
- O terminie zakończenia leczenia w Oddziale decyduje ordynator lub kierownik w porozumieniu z zespołem terapeutycznym.
- Oddział pracuje na zasadach społeczności leczniczej.
- Raz w tygodniu odbywają się zebrania społeczności dziecięcej każdej grupy. Zebrania mogą odbywać się częściej, jeśli zachodzi tego potrzeba.
- Zespół terapeutyczny, raz w tygodniu, podsumowuje pracę każdego dziecka i ustala wytyczne terapii na następny tydzień.
- Wszystkie zajęcia terapeutyczne uzgodnione i zalecone przez lekarza są obowiązkowe. Należą do nich: społeczność terapeutyczna, terapia zajęciowa, terapia indywidualna, psychoedukacja i inne zalecone zajęcia.
- Zajęcia lekcyjne w szkole są obowiązkowe.
- Z ważnych przyczyn, pacjent może być zwolniony w danym dniu z zajęć tylko za zgodą lekarza prowadzącego lub lekarza dyżurnego.
- O zwolnieniu pacjenta z zajęć lekarz informuje pielęgniarkę dyżurną, która odnotowuje ten fakt w książce raportów. Osoba odprowadzająca dzieci do szkoły przekazuje tę informację nauczycielom. O zwolnieniu pacjenta z zajęć lekcyjnych może również zadecydować nauczyciel. Ma on wówczas obowiązek poinformowania lekarza prowadzącego lub pielęgniarki dyżurnej o przyczynach tego zwolnienia.
- Pacjent przebywający w oddziale może uzyskać zgodę ordynatora /lekarza prowadzącego/ na okresowe przebywanie poza Zakładem, bez wypisywania go ze szpitala, jeżeli nie zagraża to jego życiu i zdrowiu innych osób. Pacjent, który korzysta z przepustki powinien powrócić do oddziału w oznaczonym dniu, najpóźniej do godz. 19.00.
- W przypadku oddalenia się dziecka, po wstępnym 1 godzinnym bezskutecznym poszukiwaniu, personel zawiadamia najbliższy posterunek Policji i rodziców / opiekunów/ dziecka. W razie zatrzymania pacjenta przez Policję, rodzice lub opiekunowie prawni zobowiązani są do odbioru dziecka.
- Pacjent ma obowiązek dbać o wygląd własny i swego otoczenia. Opiekunowie dziecka mają obowiązek / przynajmniej raz na dwa tygodnie / wymieniać odzież na czystą.
- Szczegółowy harmonogram opisujący plan dnia w oddziale zatwierdza Dyrektor Centrum na wniosek Ordynatora lub Kierownika Oddziału.
- Rodzice lub opiekunowie dziecka mają prawo:
- do odwiedzin dziecka w dni powszednie, po zakończeniu zajęć lekcyjnych, a w dni wolne od nauki, w godzinach od 9,00 do 18,00,
- uzyskania informacji o stanie zdrowia dziecka / w czasie wyznaczonym przez lekarza prowadzącego, aby nie przerywać zajęć terapeutycznych z dziećmi/. Rodzice mają obowiązek, przynajmniej raz w miesiącu, bez odrębnego wezwania, zgłosić się osobiście w Szpitalu w celu uzyskania informacji i wskazówek dotyczących dziecka,
- wglądu do dokumentacji medycznej, włącznie ze sporządzeniem kserokopii dokumentów,
- uczestniczenia w zajęciach terapeutycznych proponowanych przez personel, jeżeli będzie do niezbędne w procesie leczenia dziecka.
- Dzieciom nie wolno samowolnie, bez uzgodnienia z personelem, zmieniać grup ani sal sypialnych.
- Wypisanie pacjenta ze Szpitala następuje:
- gdy stan zdrowia pacjenta nie wymaga dalszego leczenia,
- na żądanie osoby przebywającej w Szpitalu jeśli ukończyła 16 lat lub jej przedstawiciela ustawowego, jeżeli nie zachodzą sytuacje przewidziane przepisami ustawy o ochronie zdrowia psychicznego,
- gdy osoba przebywająca w Szpitalu w sposób rażący narusza regulamin, a nie zachodzi obawa, że odmowa lub zaprzestanie udzielania świadczeń może spowodować bezpośrednie niebezpieczeństwo dla jej życia lub zdrowia albo życia lub zdrowia innych osób.
- jeżeli przedstawiciel ustawowy żąda wypisania ze Szpitala osoby, której stan zdrowia wymaga leczenia, Dyrektor lub lekarz przez niego upoważniony może odmówić wypisania do czasu wydania w tej sprawie orzeczenia przez właściwy sąd opiekuńczy.
- jeżeli przedstawiciel ustawowy lub opiekun faktyczny nie odbiera dziecka w wyznaczonym terminie, Centrum zawiadamia o tym niezwłocznie organ gminy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu tej osoby oraz organizuje na koszt Gminy, przewiezienie go do miejsca zamieszkania.
- Treść niniejszego paragrafu udostępniana jest rodzicom /opiekunom/ dziecka w trakcie przyjęcia pacjenta na Oddział.
§ 19
Do zadań samodzielnego stanowiska Przełożonej Pielęgniarek należy w szczególności:
- Współdziałanie z kierownictwem szpitala w zapewnieniu ciągłości i kompleksowości udzielanych świadczeń medycznych.
- Tworzenie warunków organizacyjno - technicznych szpitala poprzez planowanie wyposażenia stanowisk pracy, uczestnictwo w doborze sprzętu i środków do realizacji zadań.
- Zatwierdzanie miesięcznych rozkładów pracy personelu, planów urlopów, alokacja kadry (grafiki pracy, urlopy, zastępstwa), rozliczanie czasów pracy.
- Prowadzenie archiwum medycznego szpitala, zgodne z ustawą.
- Realizacja polityki jakości żywienia i nadzorowanie organizacji pracy w dziale żywienia.
- Czuwanie nad organizacją pracy personelu Izby Przyjęć i Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży
- Planowanie i dobór optymalnych metod pracy oraz określanie standardów praktyki pielęgniarskiej.
- Monitorowanie, analizowanie i ocena jakości świadczonych usług.
- Nadzorowanie stanu sanitarno- higienicznego pomieszczeń szpitala we współpracy z kierownikami działów i ordynatorami.
§ 20
Sekcją Administracyjną kieruje Kierownik Sekcji Administracyjnej, a do zadań sekcji należy:
- W zakresie obsługi kancelaryjnej:
- przyjmowanie i ewidencjonowanie wszystkich przesyłek przychodzących i wychodzących
- rozdzielanie korespondencji zadekretowanej przez Dyrektora do poszczególnych komórek i pracowników szpitala,
- obsługa telefonu, faksu oraz poczty elektronicznej,
- wysyłanie korespondencji i przesyłek,
- przechowywanie dokumentów wskazanych przez Dyrektora,
2 . W zakresie zamówień publicznych:
- przygotowanie dokumentacji do zamówień jeśli wartość zamówienia jest niższa niż kwota określona w
,art. 4.pkt 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2013r. poz. 907 z późn. zm.) - prowadzenie postępowań jeśli wartość zamówienia jest niższa niż kwota określona w art. 4
.pkt 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2013r. poz. 907 z późn. zm.)
3. W zakresie spraw technicznych i administracyjnych :
- przygotowanie ofert w postępowaniu konkursowym z NFZ,
- prowadzenie zakładowego archiwum w zakresie dokumentacji kadrowej i technicznej, administracyjnej,
- prowadzenie spraw dotyczących organizacji wewnętrznej Centrum, w tym Statutu, Regulaminu porządkowego i innych aktów prawnych,
- prowadzenie spraw i dokumentacji związanej z prowadzonymi remontami i inwestycjami,
- nadzór i organizacja pracy grupy pracowników technicznych i gospodarczych.
4. W zakresie czynności technicznych i gospodarczych:
- utrzymanie czystości wewnątrz i na zewnątrz Centrum,
- wykonywanie bieżących drobnych napraw,
- wykonywanie usług transportowych.
§ 21
Do zadań samodzielnego stanowiska ds. pracowniczych należy:
- prowadzenie wymaganej statystyki,
- prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem Centrum przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych,
- prowadzenie w zgodnie z przepisami, spraw kadrowych załogi, w tym kontrolowanie dyscypliny załogi, ewidencjonowanie czasu pracy, oraz prowadzenie spraw związanych z podnoszeniem przez załogę kwalifikacji,
- Prowadzenie spraw socjalnych załogi.
§ 22
Sekcją Ekonomiczno – Finansową kieruje Główny księgowy, a do zadań sekcji j należy:
- Prowadzenie ksiąg rachunkowych Centrum zgodnie z odpowiednimi przepisami
- Opracowywanie planów finansowych oraz planów inwestycyjnych Centrum
- Sporządzanie sprawozdań z realizacji planów finansowych i inwestycyjnych oraz formułowanie ocen sytuacji finansowej Centrum.
- Bieżące analizowanie stanu kosztów i przychodów Centrum.
- Prowadzenie kasy Centrum.
- Prowadzenie spraw dotyczących obliczania wypłat wynagrodzeń pracowników zakładu oraz wypłacanie należności wynikających z zawartych umów zleceń umów o dzieło, delegacji służbowych i innych tytułów oraz obliczanie i odprowadzanie podatków, składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne i składanie sprawozdań w tym zakresie.
- Prowadzenie gospodarki materiałowej i magazynowej w tym realizowanie zamówień z poszanowaniem przepisów dotyczących zamówień publicznych.
- Przestrzeganie terminowego realizowania zobowiązań i należności Centrum.
- Prowadzenie zadań związanych z racjonalnym gospodarowaniem majątkiem Centrum w tym prowadzenie ksiąg inwentarzowych.
- Przygotowywanie, kontrola realizacji i prowadzenie rejestru zawieranych przez Centrum umów.
- Wystawianie faktur za wykonywane przez Centrum usługi niemedyczne.
- Bieżąca analiza wyników osiąganych przez oddziały szpitalne i Poradnie.
- Prowadzenie wymaganej statystyki i sprawozdawczości
. - Prowadzenie zakładowego archiwum w zakresie dokumentacji finansowo księgowej oraz płacowej.
§ 23
Do zadań administratora siecią informatyczną należy:
- Prowadzenie spraw związanych z informatyzacją i prowadzeniem domeny Centrum.
- Zabezpieczenie sprawnego działania sprzętu komputerowego znajdującego się w Centrum.
- Zapewnienie ochrony danych przetwarzanych w formie elektronicznej objętych polityką bezpieczeństwa zasobów informacyjnych.
- Zabezpieczenie zbiorów danych przetwarzanych elektronicznie przed przypadkową utratą albo celowym zniszczeniem poprzez wykonywanie kopii zapasowych.
- Wdrażanie i monitorowanie mechanizmów kontroli dostępu do danych przetwarzanych elektronicznie.
§ 24
Do zadań samodzielnego stanowiska do spraw BHP i ppoż. należy:
- Prowadzenie spraw z zakresu bezpieczeństwa pracy.
- Prowadzenie spraw ochrony przeciw pożarowej Centrum.
§ 25
Do zadań samodzielnego stanowiska do spraw obronnych należy:
- Współdziałanie z organami administracji rządowej, samorządowej i innymi jednostkami w zakresie przedsięwzięć organizacyjno – obronnych.
- Koordynacja realizowania zadań obronnych w zakresie służby zdrowia w tym szkolenie obronne i Obrony Cywilnej.
- Opracowywanie i aktualizacja Zakładowego Planu Mobilizacji Gospodarki Służby Zdrowia zakładu.
- Kontrola realizacji zadań w zakresie utrzymania, konserwacji sprzętu, stanowiącego rezerwy państwowe służby zdrowia, przechowywanego w naszej jednostce.
§ 26
- Oddziałem szpitalnym kieruje ordynator lub kierownik oddziału przy pomocy swoich zastępców, pielęgniarki przełożonej i jej zastępców.
- Ordynator lub kierownik oddziału sprawuje nadzór merytoryczny nad całością lecznictwa w zakresie swojej specjalności.
VIII. Organizacja i zadania Zespołu Ambulatoryjnej Opieki Zdrowotnej.
§ 27
Komórkami organizacyjnymi Zespołu Ambulatoryjnej Opieki Zdrowotnej są: Poradnia Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży, Oddział Dzienny Psychiatryczny dla Dzieci i Młodzieży, Pracownia Fizjoterapii.
§ 28
- Poradnia obejmuje ambulatoryjną opieką psychiatryczną i psychologiczną pacjentów do ukończenia osiemnastego roku życia, a wyjątkowo, za zgodą NFZ, także młodzież starszą, zwłaszcza uczącą się. Szczególnym argumentem do kontynuowania leczenia w Poradni jest nie zakończona psychoterapia.
- Zakres świadczeń udzielanych w Poradni obejmuje:
- Porady lekarskie diagnostyczne
- Porady psychologiczne diagnostyczne
- Porady lekarskie terapeutyczne
- Porady psychologiczne terapeutyczne
- Porady kontrolne
- Sesje psychoterapii indywidualnej
- Sesje psychoterapii rodzinnej
- Porady kompleksowo – terapeutyczne dla osób z autyzmem dziecięcym
- Program terapeutyczno – rehabilitacyjny dla osób z autyzmem
- Wykaz procedur dostępnych w Poradni:
- Wywiad od rodziny i pacjenta
- Badanie fizykalne
- Badanie neurologiczne
- Badanie ciśnienia krwi
- Pomiary antropometryczne
- Ocena stanu psychicznego
- Badania laboratoryjne ( w tym również badanie poziomu leków)
- Badania obrazowe TK i MR głowy
- EEG
- Leczenie farmakologiczne
- Psychoterapia indywidualna poznawczo – behawioralna i psychodynamiczna
- Psychoterapia w formie zabaw
- Terapia rodzinna
- Terapia grupowa
- Poradnictwo
- Badanie testem inteligencji
- Testy i ocena psychologiczna
- Interwencja kryzysowa
- Kierowanie do placówek o profilu terapeutyczno – opiekuńczym
- Wydawanie zaświadczeń dla spraw orzecznictwa i na wniosek sąd.
§ 29
- Przyjęcia pacjentów do Poradni odbywają codziennie od poniedziałku do piątku wg harmonogramu zatwierdzonego przez Dyrektora Centrum.
- Przy przyjęciu do Poradni pacjent powinien okazać dokumenty potwierdzające jego tożsamość i prawo do udzielania świadczeń finansowanych ze środków NFZ, w szczególności udostępnić numer PESEL, adres, telefon kontaktowy oraz przedstawić posiadaną dokumentację medyczną (np. wypis ze szpitala, konsultacje).
§ 291
- Pacjentami Oddziału Dziennego są dzieci i młodzież potrzebujący kompleksowej pomocy psychiatrycznej i psychologicznej, których stan zdrowia nie wymaga całodobowej hospitalizacji.
- Organizacja pracy w Oddziale Dziennym opiera się na działaniu zespołu terapeutycznego. W skład zespołu wchodzą: lekarz psychiatra, psychoterapeuci, pielęgniarki i terapeuci. Zespół wyznacza kierunek i metody leczenia oraz ocenia jego skuteczność. Zespół terapeutyczny oddziału pracuje pod stałą superwizją.
- Proces terapeutyczny na Oddziale Dziennym trwa do 10 miesięcy. Zajęcia są prowadzone indywidualnie i grupowo. W razie potrzeby proces terapeutyczny może być kontynuowany w kolejnym cyklu. W razie pogorszenia się stanu zdrowia pacjenta, może on zostać przeniesiony na oddział całodobowy Szpitala.
- Zakres leczonych zaburzeń w Oddziale Dziennym to:
- schizofrenia i inne zaburzenia typu schizofrenii (F20 - F29),
- zaburzenia afektywne (F30 - F39),
- zaburzenia nerwicowe (F40 - F48),
- zaburzenia odżywiania się (F50),
- zaburzenia rozwoju psychicznego (F84 - F89),
- zaburzenia emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym (F90 - F98).
- W Oddziale Dziennym dostępne są następujące rodzaje zajęć terapeutycznych, z których część jest obligatoryjna dla wszystkich pacjentów a część dobrana do ich indywidualnych potrzeb.
- psychoterapia indywidualna,
- psychoterapia grupowa,
- terapia rodziny,
- indywidualna praca psychologa z dzieckiem i rodziną,
- trening konstruktywnego wyrażania uczuć i nawiązywania relacji
- relaksacja,
- psychorysunek,
- praca z ciałem,
- terapia pedagogiczna (tzw. reedukacja),
- terapia zajęciowa,
- integracja sensoryczna,
- treningi behawioralne (indywidualne i grupowe)
- grupy psychoedukacyjne dla rodziców,
- zajęcia szkolne
- Pacjenci lub ich opiekunowie kontaktują się z Oddziałem Dziennym w celu ustalenia terminu konsultacji terapeutycznej. W trakcie rozmowy podejmowana jest decyzja o zakwalifikowaniu pacjenta do leczenia. Podczas konsultacji wskazane jest posiadanie pełnej dokumentacji o dotychczasowym leczeniu i wykonanych badaniach medycznych i psychologicznych.
- Oddział Dzienny na stałe współpracuje ze szkołą przyszpitalną, między innymi poprzez cotygodniowe spotkania zespołu terapeutycznego z nauczycielami szkoły. Metody nauczania i sposoby egzekwowania wiedzy dostosowane są do indywidualnych możliwości i stanu zdrowia pacjentów.
§ 292
- Pacjentami Pracowni Fizjoterapii są osoby potrzebujące zabiegów rehabilitacyjnych lub posiadające skierowanie wystawione przez lekarza ubezpieczenia zdrowotnego. Pacjentami Pracowni Fizjoterapii są również pacjenci Centrum.
- Rehabilitacja pacjentów Centrum oraz pacjentów pochodzących spoza Centrum odbywa się w różnym czasie (w różnych dniach lub godzinach).
- Terminy rehabilitacji obu grup pacjentów, o których mowa w ust. 2, określa Dyrektor Centrum w odrębnym zarządzeniu.
- Pacjent umawia się na zabiegi rehabilitacyjne telefonicznie lub osobiście w Rejestracji. Skierowanie na zabiegi fizjoterapeutyczne można zarejestrować w terminie do 30 dni od daty wystawienia go przez lekarza ubezpieczenia zdrowotnego.
- Fizjoterapia ambulatoryjna w Pracowni Fizjoterapii odbywa się w cyklu terapeutycznym do 10 dni zabiegowych; pacjent otrzymuje nie więcej niż 5 zabiegów dziennie.
- Pacjent korzystający z rehabilitacji w Pracowni Fizjoterapii rozpoczyna zabiegi od wizyty diagnostycznej u magistra fizjoterapii, który decyduje o realizowanych zabiegach. Na wizytę diagnostyczną u magistra fizjoterapii Pacjent zobowiązany jest dostarczyć posiadaną dokumentację lekarską. Na wizytę diagnostyczną Pacjent przychodzi z 10 minutowym wyprzedzeniem w celu założenia dokumentacji medycznej w Rejestracji.
- Na zabiegi rehabilitacyjne (kinezyterapię/terapię manualną, masaże lecznicze, fizykoterapię) pacjent przygotowuje się poprzez przebranie w szatni Pracowni Fizjoterapii w odpowiedni strój (np. sportowy), obuwie zamienne oraz przyniesienie własnego ręcznika. Dodatkowo na zabieg jonoforezy i fonoforezy Pacjent dostarcza lek przepisany przez lekarza lub zasugerowany przez fizjoterapeutę oraz gazę. Korzystanie z szatni przed zabiegami jest obowiązkowe.
- Pacjent zgłaszając się na umówiony termin zabiegów informuje Rejestrację oraz w razie odpłatności reguluje należność przed wykonaniem zabiegów wg obowiązującego cennika dostępnego w Rejestracji. Ustalona godzina jest godziną rozpoczęcia zabiegów w Pracowni Fizjoterapii.
- Zabiegi w Pracowni Fizjoterapii wykonywane są wg rozpisanych godzin. W przypadku opóźnienia wynikającego z winy Pracowni lub Rejestracji wszystkie zabiegi, na które Pacjent był umówiony zostaną wykonane. W przypadku spóźnienia z winy Pacjenta, zabiegi na które Pacjent się spóźnił mogą nie zostać wykonane lub zostaną skrócone o czas spóźnienia. Rezygnacja z zabiegu możliwa jest z wyprzedzeniem 24-godzinnym telefonicznie lub osobiście w Rejestracji.
- Po zakończonym zabiegu Pacjent potwierdza wykonanie zabiegów poprzez złożenie podpisu na karcie zabiegowej. Kolejne terminy zabiegów ustalane są w Rejestracji wg informacji przekazanej przez magistra prowadzącego.
IX. Zakres współdziałania komórek organizacyjnych Zakładów leczniczych
§ 30
- Komórki organizacyjne w trakcie wykonywania zadań zobowiązane są do wzajemnego współdziałania w drodze uzgodnień i konsultacji, opiniowania, udostępniania materiałów i danych oraz prowadzenia wspólnych prac nad określonymi zadaniami.
- Dyrektor Centrum może powoływać osoby lub zespoły do wykonania określonego zadania oraz określić termin jego realizacji.
§ 31
- Wymienione w Regulaminie zadania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy pracownicy wykonują stosownie do ustalonych zakresów obowiązków.
- W ramach zatrudnienia, z zachowaniem ustawowego czasu pracy, pracownicy Centrum mogą obsługiwać jedno lub kilka stanowisk.
§ 32
Do wspólnych zadań komórek organizacyjnych Zakładów leczniczych Centrum należy w szczególności:
- Realizacja zadań Centrum określonych w przepisach prawnych.
- Inicjowanie działań służących skuteczniejszej realizacji zadań Centrum.
- Dbałość o należyty wizerunek Centrum
- Działania na rzecz racjonalizacji zatrudnienia
- Działania na rzecz właściwego wykorzystania czasu pracy i potencjału pracowniczego.
- Przygotowywanie i przeprowadzanie szkoleń wewnętrznych wśród pracowników.
- Działania na rzecz skutecznego przekazu informacji przez kadrę kierowniczą podległym pracownikom.
- Opracowywanie wniosków do projektów planu finansowego i inwestycyjnego Centrum na dany rok, realizacja zadań wynikających z tych planów.
- Działanie na rzecz pozyskiwania ponadplanowych środków finansowych na zadania realizowane przez daną komórkę organizacyjną.
- Opracowywanie sprawozdań z wykonanych zadań oraz sprawozdań i informacji wynikających z odrębnych przepisów powszechnie obowiązującego prawa.
- Przygotowywanie opracowań strategicznych dla Centrum .
- Przygotowywanie projektów Regulaminów Wewnętrznych dla poszczególnych komórek organizacyjnych.
- Współdziałanie w celu realizacji zadań wynikających z uzgodnień między komórkami
- Ochrona tajemnicy służbowej i państwowej.
- Przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych w zakresie gromadzonych informacji.
X. Współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą
§ 33
1. W celu zapewnienia prawidłowej diagnostyki, leczenia pacjentów i ciągłości postępowania Centrum współdziała z innymi podmiotami leczniczymi poprzez:
1) zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych, których nie wykonuje się w Centrum, a które są konieczne do zapewnienia prawidłowego procesu leczenia,
2) zapewnienie pacjentom konsultacji specjalistów innych niż zatrudnieni w SPZOZ.
2. Na wykonanie konsultacji i badania diagnostycznego przez inną jednostkę ochrony zdrowia wymagane jest uzyskanie zgody Dyrektora lub Zastępcy Dyrektora ds. Medycznych
3. Zgoda, o której mowa w ust. 2, winna być poprzedzona akceptacją Kierownika Oddziału/Kierownika Poradni
4. Zgoda, o której mowa w ust. 2, nie obowiązuje przy kierowaniu pacjenta na badania w przypadku stanów nagłych, niemożliwych do przewidzenia w godzinach pracy osób, o których mowa w ust.2 i 3., a po tych godzinach zgodę wyraża lekarz dyżurny szpitala.
5. W przypadku skierowania pacjenta na konsultację lub badania z pominięciem zasad, o jakich mowa w ust. 2 - 4 obowiązuje złożenie pisemnego uzasadnienia przez lekarza kierującego, po udzieleniu świadczenia.
XI. Opłaty pobierane przez Centrum
§ 34
- Centrum nie pobiera opłat za:
- udostępnianie dokumentacji medycznej
- przechowywanie zwłok pacjenta przez okres dłuższy niż 72 godziny.
- Opłaty za udzielanie świadczeń zdrowotnych, które nie są finansowane ze środków publicznych ustalane są odrębnym zarządzeniem Dyrektora Centrum.
XII. Kierowanie Centrum i komórkami organizacyjnymi Zakładów leczniczych
§ 35
- Centrum kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor.
- W prowadzeniu Centrum Dyrektora wspierają w szczególności:
- Zastępca Dyrektora ds. Medycznych,
- Ordynator lub kierownik Oddziału,
- Główny Księgowy odpowiadający za prawidłowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, sprawozdawczość finansową, terminową regulację zobowiązań Centrum i ściąganie należności oraz pracę podległego personelu.
- Przełożona Pielęgniarek
§ 36
- W Centrum wydawane są następujące wewnętrzne akty normatywne:
- Zarządzenia Dyrektora — regulujące podstawowe zagadnienia dotyczące całokształtu działalności Centrum.
- Pisma ogólne Dyrektora — podające do wiadomości określone informacje, interpretacje przepisów zawartych w innych aktach normatywnych lub mające charakter komunikatu, zalecenia lub polecenia.
- Opracowanie projektu aktu normatywnego należy do tej komórki organizacyjnej, której zakresu działania dotyczy treść tego aktu.
- Projektom wewnętrznych aktów normatywnych, po weryfikacji pod względem formalnym, Dyrektor nadaje formę ostateczną i po zaopiniowaniu przez radcę prawnego podpisuje.
- Oryginały wewnętrznych aktów normatywnych przechowywane są przez Sekcję Administracyjną Centrum.
§ 37
- Do samodzielnego wykonywania czynności prawnych w imieniu Centrum jest upoważniony Dyrektor.
- Pełnomocników ustanawia i odwołuje Dyrektor określając jednocześnie granice ich umocowania.
- Umocowanie pełnomocnictwa do działania w imieniu Centrum wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
- Rejestr pełnomocnictw Centrum oraz dokonywanie wszelkich czynności prawno-administracyjnych związanych z udzielaniem pełnomocnictw prowadzi Specjalista ds. pracowniczych.
- Upoważnienie do działania w swoim imieniu w zakresie dozwolonym obowiązującymi przepisami (w granicach jego kompetencji i umocowania prawnego do jego działania), może udzielić każdy kierownik komórki organizacyjnej, składając pisemne oświadczenie szczegółowo określające rodzaj, zakres i datę upoważnienia.
- Upoważniony pracownik potwierdza przyjęcie upoważnienia własnoręcznym podpisem.
- Upoważnienie włącza się do akt osobowych pracownika.
- Udzielone pełnomocnictwa i upoważnienia są związane wyłącznie z osobą upoważnioną oraz z zajmowanym przez nią stanowiskiem. W przypadku zmiany osoby lub stanowiska pełnomocnictwo lub upoważnienie wygasa.
- Pełnomocnictwo lub upoważnienie udzielone na czas określony wygasa po upływie terminu ważności.
- Bieżąca aktualizacja pełnomocnictw i upoważnień niezbędnych dla prawidłowej działalności komórki organizacyjnej należy do obowiązków jej kierownika.
§ 38
- Uprawnienia do podpisywania pism w imieniu Centrum poza Dyrektorem posiadają pełnomocnicy w granicach umocowania.
- Pismo przed podpisaniem parafuje każdorazowo kierownik komórki będący autorem korespondencji.
- Parafę należy umieścić po lewej stronie u dołu na znak merytorycznej prawidłowości załatwienia sprawy oraz jej zgodności z obowiązującymi przepisami.
- Jeżeli podpisywanie pism następuje za stanowisko hierarchicznie wyższe to w przypadku:
- sytuacji jednorazowej - obok podpisu umieszcza się klauzulę „z up." tzn. „z upoważnienia",
- sytuacji, w której podpisujący występuje jako stały zastępca, wtedy obok podpisu umieszcza się klauzulę „wz" tzn. „w zastępstwie".
- Ważność dokumentów odnoszących się do obrotu środkami finansowymi jest uwarunkowana podpisami:
- Dyrektora Centrum
- Głównego Księgowego
- Dokumenty finansowe bez podpisu osób, o których mowa w ust. 5 są nieważne.
- Wykaz osób upoważnionych do potwierdzania za zgodność kopii z oryginałem dokumentów określa Zarządzenie Dyrektora Centrum
- Upoważnieni pracownicy mają prawo używać pieczątek Centrum:
- tzw. firmowych tj. z nazwą i adresem Centrum oraz komórki organizacyjnej,
- imiennych (stanowiskowych) z wyszczególnieniem imienia, nazwiska i stanowiska pracownika lub pełnionej funkcji,
- innych pieczątek o specjalnym przeznaczeniu dla ułatwienia stałego znakowa dokumentów itp.
- Pieczątki firmowe i stanowiskowe używane w Centrum mogą być zamawiane wyłącznie po akceptacji Dyrektora.
- Rejestr pieczątek prowadzony jest przez Specjalistę ds. pracowniczych zajmującego się również zamawianiem, kasacją i postępowaniem w razie zaginięcia lub kradzieży pieczątek.
§ 39
Ramowy zakres zadań i obowiązków kierowników komórek organizacyjnych Zakładów leczniczych Centrum obejmuje:
- Postanowienia ogólne:
- Każdy kierownik podlega bezpośrednio Dyrektorowi Centrum.
- Kierownik komórki organizacyjnej w realizacji zadań współpracuje z kierownictwem pozostałych komórek organizacyjnych.
- Kierownik odpowiada za przestrzeganie zasad Polityki Bezpieczeństwa Informacji Centrum ,
- Kierownik odpowiada za powierzony majątek i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, ochrony mienia i przeciwdziałania niegospodarności.
- Kierownik odpowiada za organizację pracy i realizację zadań komórki, którą kieruje.
- Kierownik odpowiada za przestrzeganie Kodeksów Etyki obowiązujących w Centrum.
- Obowiązki kierownika:
- Znajomość i przestrzeganie przepisów prawa potrzebnych do właściwego wykonywania powierzonych obowiązków, regulaminów, zarządzeń i instrukcji obowiązujących w Centrum.
- Stosowanie się do poleceń służbowych Dyrektora
- Planowanie, organizowanie, nadzorowanie oraz kontrola funkcjonalna i zarządcza działalności komórki organizacyjnej, którą kieruje.
- Planowanie, organizowanie pracy i kontrola wykorzystania czasu pracy podległego zespołu, lub pracy podległej komórki organizacyjnej.
- Rozdział zadań i środków do ich wykonania, z uwzględnieniem ich rangi, priorytetu, kwalifikacji fachowych i obciążenia pracą bieżącą wykonawców.
- Nadzór nad zadaniami realizowanymi przez komórkę organizacyjną, którą kieruje.
- Przestrzeganie dyscypliny finansowej przy realizacji zadań.
- Właściwa organizacja pracy pod względem bhp i ppoż. oraz sprawowanie stałego nadzoru w tym zakresie.
- Bieżąca i okresowa ocena podległego personelu.
- Nadzorowanie przestrzegania przez podległych pracowników obowiązujących ich przepisów i norm etycznych.
- Adaptacja nowo przyjętych do pracy pracowników, w tym wprowadzenie w specyfikę przydzielonych zadań, udzielanie wyjaśnień dotyczących ich nowych obowiązków, uprawnień oraz zakresu ich odpowiedzialności.
- Inspirowanie i wspieranie rozwoju zawodowego podległych pracowników.
- Analizowanie i doskonalenie struktury zatrudnienia w podległej komórce organizacyjnej
- Reprezentowanie Dyrektora Centrum w stosunku do podwładnych.
- Zakres odpowiedzialności kierownika:
- Kierownik odpowiada za całokształt spraw należących do jego obowiązków oraz za powierzone mienie.
- Odpowiedzialność kierownika w jednakowym stopniu dotyczy terminowej i rzetelnej realizacji powierzonych zadań, podejmowania decyzji jak i inicjatywy wymaganej na jego stanowisku pracy.
- Kierownik odpowiada za podjęte decyzje jak i za niepodjęcie decyzji w sytuacjach tego wymagających.
- Kierownik odpowiada za prawidłowy przebieg informacji w zespole — sposób rejestrowania, przechowywania i przekazywania informacji.
- Kierownik odpowiada za realizację zadań, efektywność i skuteczność działania w nadzorowanej komórce organizacyjnej.
- Kierownik odpowiada za znajomość i stosowanie w praktyce obowiązujących aktów prawnych oraz przepisów bhp i ppoż., w tym zaznajomienie podległych pracowników z dotyczącymi ich aktami prawnymi.
- Kierownik odpowiada za efektywne wykorzystanie czasu pracy przez podległych pracowników oraz terminowe, zgodne z przepisami Kodeksu pracy udzielanie urlopów wypoczynkowych.
- Kierownik odpowiada za racjonalne wykorzystanie przydzielonych zasobów.
- Kierownik odpowiada za terminowe i rzetelne opracowywanie dokumentów sprawozdawczych, analitycznych i informacji z zakresu realizowanych zadań przez daną komórkę organizacyjną.
- Kierownik odpowiada za przestrzeganie tajemnicy służbowej.
- Kierownik odpowiada za skuteczne i efektywne realizowanie kontraktów i umów zawartych przez Centrum, w części mającej zastosowanie do działalności podległej komórki organizacyjnej.
- Zakres uprawnień kierownika:
- Kierownik komórki organizacyjnej ma prawo do samodzielnego organizowania pracy podległego personelu.
- Kierownik ma prawo do wydawania podległym pracownikom poleceń służbowych w zakresie zadań przypisanych komórce organizacyjnej, w tym wyznaczanie stałych obowiązków i doraźnych zadań podległym pracownikom w zakresie czynności oraz ocena ich realizacji.
- Kierownik ma prawo dostępu do dokumentów i uzyskiwania od kierowników innych komórek organizacyjnych Centrum rzetelnych i sprawdzonych informacji potrzebnych do właściwego wykonywania powierzonych obowiązków.
- Kierownik ma prawo inicjować podejmowanie ważniejszych prac i przedsięwzięć mających na celu polepszanie metod i wyników gospodarowania środkami finansowymi i rzeczowymi oraz prowadzenie rachunku ekonomicznego tych przedsięwzięć.
- Kierownik ma prawo dobierania kandydatów do pracy w podległych komórkach organizacyjnych, zgodnie z procedurą naboru.
- Kierownik ma prawo wnioskowania w sprawie nagradzania lub karania podległych pracowników.
- Kierownik ma prawo do zezwalania na opuszczenie przez pracowników stanowiska pracy w godzinach służbowych.
- Kierownik ma prawo do decydowania o realizowaniu urlopów wypoczynkowych podległych pracowników oraz do opiniowania wniosków o udzielanie urlopów bezpłatnych.
- Kierownik ma prawo do udzielania upoważnień do załatwiania określonych spraw podległym pracownikom.
§ 40
Wspólne zadania i obowiązki osób zajmujących kierownicze stanowiska w komórkach organizacyjnych Zakładów leczniczych Centrum realizujących świadczenia zdrowotne obejmują:
- Do podstawowych zadań i obowiązków kierowników komórek oraz osób zajmujących kierownicze stanowiska należy właściwe zarządzanie i organizacja procesu diagnostyczno-leczniczego oraz leczenia i rehabilitacji.
- Kierownicy oraz osoby zajmujących kierownicze stanowiska powinni podnosić standard udzielanych świadczeń zdrowotnych.
- Obowiązkiem każdego kierownika oraz osób zajmujących kierownicze stanowiska jest przestrzeganie obowiązujących norm etycznych i praw pacjentów oraz nadzór nad przestrzeganiem tych praw przez swoich podległych pracowników.
- Kierownik oraz osoby zajmujących kierownicze stanowiska powinny nadzorować jakość dokumentacji medycznej, jej przepływ, bezpieczeństwo i prawidłową archiwizację, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi.
- Kierownik oraz osoby zajmujące kierownicze stanowiska sprawują nadzór nad stanem epidemiologicznym podległej komórki organizacyjnej, podejmują działania profilaktyczne, dbają o eliminowanie i szczegółowo analizują incydenty epidemiologiczne oraz dbają o właściwe prowadzenie wymaganej dokumentacji dotyczącej zagadnień epidemiologicznych.
- Kierownik oraz osoby zajmujących kierownicze stanowiska komórki organizacyjnej obowiązani są realizować decyzje Dyrektora lub innych kompetentnych służb w sytuacjach nadzwyczajnych związanych z wystąpieniem zagrożenia epidemiologicznego, klęską żywiołową, katastrofą, wypadkiem masowym, atakiem terrorystycznym lub innymi zdarzeniami o podobnym charakterze.
§ 41
- Dyrektor Centrum na czas swojej nieobecności wyznacza swojego zastępcę udzielając mu pełnomocnictwa.
- Kierownika komórki organizacyjnej w przypadku jego nieobecności zastępuje zastępca kierownika, a w przypadku nieobecności zastępcy lub w przypadku niewystępowania stanowiska zastępcy kierownika komórki organizacyjnej — wyznaczony za zgodą zwierzchnika pracownik. Na zastępującego przechodzą wszelkie prawa i obowiązki wynikające z przepisów ogólnych i niniejszego regulaminu.
- Osoby zastępujące pracowników na stanowiskach kierowniczych ponoszą odpowiedzialność za decyzje podejmowane w ramach udzielonych im pełnomocnictw (upoważnień).
§ 42
- Przekazywanie i objęcie funkcji następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego, który winien być aprobowany przez bezpośredniego przełożonego.
- Protokół winien zawierać:
- wykaz zdawanych - przyjmowanych akt,
- stan zdawanych - przyjmowanych zagadnień,
- wykaz spraw niezałatwionych,
- w odniesieniu do osób na stanowiskach materialnie odpowiedzialnych, wykaz składników majątkowych wg arkusza spisu z natury- zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
XIII. Prawa i obowiązki pacjentów oraz osób trzecich
§ 43
Dzieci przebywając w Centrum mają zapewnione prawa zgodnie z ustawą z dnia 06 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r. poz. 1127 z późn. zm.) i Konwencją Praw Dziecka. Karta praw i obowiązków pacjenta Centrum jest umieszczona w miejscu umożliwiającym każdemu pacjentowi zapoznanie się z jej treścią.
§ 44
- Do osób trzecich przebywających na terenie Centrum - sprawujących opiekę prawną lub faktyczną nad pacjentem lub towarzyszących pacjentowi odnoszą się odpowiednio obowiązki i zakazy dotyczące pacjentów.
- Osoby te zobowiązane są podporządkować się wszelkim poleceniom i wskazówkom personelu Centrum.
XIV. Postanowienia końcowe
§ 45
Podanie Regulaminu do wiadomości pacjentów następuje przez wywieszenie Regulaminu na tablicach ogłoszeń i jego wyłożenie do wglądu w Poradni, Izbie przyjęć Szpitala i administracji Centrum.
§ 46
Zmiany do niniejszego Regulaminu wymagają formy pisemnej i mogą zostać wprowadzone wyłącznie w trybie właściwym dla wprowadzenia Regulaminu.
§ 47
W sprawach nie uregulowanych w Regulaminie mają zastosowanie przepisy odpowiednich aktów normatywnych.
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej - Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży w Zaborze |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2019-07-25 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Aleksandra Rosochacka |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2019-07-25 14:07:07 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: Administrator Systemu |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2019-07-25 14:08:13 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: Administrator Systemu |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2020-06-23 10:46:02 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 241 raz(y) |