Założenia organizacyjne
Zgodnie z Ustawą z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2019 r. poz. 1292 ze zm.) oraz art. 18 ust. 8 i art.183 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi kontrola jest dokonywana przez minimum dwóch członków MKRPA w Gorzowie Wielkopolskim wchodzących w skład „zespołu kontrolującego”, wyposażonych w upoważnienie Prezydenta Miasta Gorzowa Wlkp. do przeprowadzenia kontroli na terenie miasta Gorzowa Wielkopolskiego. W razie konieczności i w ramach współpracy skład zespołu kontrolującego może być uzupełniony o funkcjonariuszy Straży Miejskiej lub Policji.
MKRPA przygotowuje roczny plan kontroli punktów sprzedaży alkoholu, który publikowany jest w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Gorzowa Wielkopolskiego.
Typowanie punktów do kontroli odbywa się na podstawie posiadanych wykazów podmiotów, które mają pozwolenie na sprzedaż alkoholu na terenie miasta Gorzowa Wielkopolskiego uzyskanego od Wydziału Obsługi Inwestora i Biznesu Urzędu Miasta.
Przeprowadzenie dodatkowych czynności kontrolnych, w punktach nieujętych w planie kontroli, może zlecić Prezydent Miasta w Gorzowie Wielkopolskiego za pośrednictwem Wydziału Obsługi Inwestora i Biznesu UM w przypadku pojawienia się niepokojących sygnałów o potencjalnej możliwości naruszenia zasad i warunków korzystania z pozwolenia na sprzedaż alkoholu.
Przed rozpoczęciem każdej kontroli MKRPA występuje do Prezydenta Miasta Gorzowa Wielkopolskiego z pisemnym wnioskiem o wydanie stosownych upoważnień dla członków zespołu kontrolującego.
Upoważnienie zawiera:
1) wskazanie podstawy prawnej;
2) oznaczenie organu kontroli;
3) datę i miejsce wystawienia;
4) imię i nazwisko pracownika organu kontroli uprawnionego do wykonywania kontroli oraz numer jego legitymacji służbowej;
5) oznaczenie przedsiębiorcy objętego kontrolą;
6) określenie zakresu przedmiotowego kontroli;
7) wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywany termin zakończenia kontroli;
8) podpis Prezydenta Miasta Gorzowa Wielkopolskiego, który udziela upoważnienia.
Na podstawie ww. harmonogramu kontroli punktów sprzedaży alkoholu organ kontroli zawiadamia przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia kontroli.
Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli powinno zawierać:
1) oznaczenie organu kontrolującego;
2) datę i miejsce wystawienia;
3) oznaczenie przedsiębiorcy;
4) wskazanie zakresu przedmiotowego kontroli;
5) podpis osoby upoważnionej do zawiadomienia;
6) pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego przedsiębiorcy;
7) wykaz wymaganych dokumentów podlegających kontroli potwierdzających prawidłowość złożonego oświadczenia o wartości sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim.
Zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli nie dokonuje się w przypadku gdy:
1) przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia;
2) przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego;
3) przedsiębiorca nie ma adresu zamieszkania lub adresu siedziby lub doręczanie pism na podane adresy było bezskuteczne lub utrudnione.
Uzasadnienie przyczyny braku zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli umieszcza się w książce kontroli i protokole kontroli.
Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia.
Zmiana osób upoważnionych do przeprowadzenia kontroli, zakresu przedmiotowego kontroli oraz miejsca wykonywania czynności kontrolnych wymaga każdorazowo wydania odrębnego upoważnienia. Zmiany te nie mogą prowadzić do wydłużenia przewidywanego wcześniej terminu zakończenia kontroli.
Zakres kontroli dokonywanych przez zespół kontrolujący MKRPA może obejmować:
1) przestrzeganie określonych w ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi warunków prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych, a w szczególności:
a) posiadanie ważnego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych;
b) wnoszenie opłat za korzystanie z zezwolenia (dowód wniesionej opłaty);
c) zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych;
d) sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych w miejscu wyznaczonym w zezwoleniu;
e) wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie objętym zezwoleniem tylko przez przedsiębiorcę w nim oznaczonego i wyłącznie w miejscu wymienionym w zezwoleniu;
2) przestrzeganie zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wynikających z wyżej cytowanej ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi , a w szczególności :
a) realizowanie zakazu sprzedaży i podawania napojów alkoholowych:
- osobom do lat 18 ,
- osobom , których zachowanie wskazuje, iż znajdują się w stanie nietrzeźwym ,
- na kredyt lub pod zastaw;
b) uwidacznianie informacji o szkodliwości spożywania alkoholu;
c) sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży w punktach sprzedaży, którymi są:
- sklepy branżowe ze sprzedażą napojów alkoholowych,
- wydzielone stoiska ze sprzedażą alkoholu w samoobsługowych placówkach handlowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 200 m²,
- pozostałe placówki samoobsługowe oraz inne placówki handlowe, w których sprzedawca prowadzi bezpośrednią sprzedaż napojów alkoholowych;
3) przestrzeganie ustawowego zakazu reklamowania i promocji napojów alkoholowych;
4) przedstawianie prawidłowych danych w oświadczeniu o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim.
Zakres kontroli nie może wykraczać poza zakres wskazany w upoważnieniu.
Czynności kontrolne wykonywane w punkcie sprzedaży alkoholu
Czynności kontrolne rozpoczyna się po przedstawieniu osób kontrolujących przedsiębiorcy lub upoważnionej przez niego osobie i okazaniu upoważnienia Prezydenta Miasta Gorzowa Wielkopolskiego do przeprowadzenia kontroli.
Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej. Kontrolowany jest zobowiązany do pisemnego wskazania osoby przez niego upoważnionej do reprezentowania go w trakcie kontroli, w szczególności w czasie jego nieobecności.
Do czasu trwania kontroli nie wlicza się czasu nieobecności kontrolowanego przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej, jeżeli stanowi to przeszkodę w przeprowadzeniu czynności kontrolnych.
Kontrolę przeprowadza się w siedzibie kontrolowanego lub w miejscu wykonywania działalności gospodarczej oraz w godzinach pracy lub w czasie faktycznego wykonywania działalności gospodarczej przez kontrolowanego. Kontrola lub poszczególne czynności kontrolne, za zgodą kontrolowanego, mogą być przeprowadzone również w siedzibie organu kontroli, jeżeli może to usprawnić prowadzenie kontroli.
Czynności kontrolne powinny być przeprowadzane w sposób sprawny i możliwie niezakłócający funkcjonowania kontrolowanego przedsiębiorcy.
Jeżeli działalność gospodarcza przedsiębiorcy jest już objęta kontrolą innego organu, organ kontroli odstąpi od podjęcia czynności kontrolnych oraz może ustalić z przedsiębiorcą inny termin przeprowadzenia kontroli.
Przedsiębiorca jest zobowiązany prowadzić i przechowywać w swojej siedzibie książkę kontroli oraz upoważnienia i protokoły kontroli. Książka kontroli może mieć formę zbioru dokumentów. Książka kontroli służy przedsiębiorcy do dokumentowania liczby i czasu trwania kontroli jego działalności. Książka kontroli zawiera wpisy dokonywane przez organ kontroli. Wpisy obejmują:
1) oznaczenie organu kontroli;
2) oznaczenie upoważnienia do kontroli;
3) zakres przedmiotowy przeprowadzanej kontroli;
4) daty podjęcia i zakończenia kontroli, zalecenia pokontrolne oraz określenie zastosowanych środków pokontrolnych.
Przedsiębiorca jest zwolniony z okazania książki kontroli, jeżeli jej okazanie jest niemożliwe ze względu na udostępnienie jej innemu organowi kontroli. W takim przypadku przedsiębiorca jest zobowiązany okazać książkę kontroli w terminie 3 dni roboczych od dnia zwrotu tej książki przez organ kontroli.
Po przeprowadzeniu kontroli zespół kontrolujący dokonuje właściwego wpisu
w książkę kontroli placówki.
W trakcie przeprowadzania kontroli zespół kontrolujący sporządza protokół kontroli w 2 egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.
Protokół kontroli powinien zawierać w szczególności:
1) wskazanie nazwy albo imienia i nazwiska oraz adresu kontrolowanego;
2) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
3) imiona i nazwiska osób kontrolujących członków zespołu kontrolującego;
4) określenie przedmiotu i zakresu kontroli;
5) opis stanu faktycznego ustalonego w trakcie kontroli, opis załączników;
6) informację o pouczeniu kontrolowanego o prawie zgłaszania zastrzeżeń do protokołu oraz o prawie do odmowy podpisania protokołu.
Protokół odczytywany jest osobie kontrolowanej lub jego przedstawicielowi.
Na protokole podpisują się osoby przeprowadzające czynności kontrolne oraz upoważniony przedstawiciel kontrolowanego podmiotu lub inna osoba przez niego wyznaczona.
W przypadku wystąpienia nieprawidłowości, po zakończeniu kontroli zespół kontrolujący sporządza wystąpienie pokontrolne, które przekazuje do akceptacji Prezydentowi Miasta.
Wystąpienie pokontrolne, zawierające wszystkie nieprawidłowości oraz zalecenia pokontrolne, sporządzane jest w 3 jednobrzmiących egzemplarzach, w tym:
1) 1 egzemplarz dla przedsiębiorcy;
2) 1 egzemplarz dla Wydziału Obsługi Inwestora i Biznesu;
3) 1 egzemplarz pozostaje w aktach MKRPA.
W przypadku, gdy w skład patrolu wchodzi policjant a przeprowadzona kontrola wykazała nieprawidłowości, czynności określone właściwymi przepisami kodeksu postępowania o wykroczeniach lub kodeksu postępowania karnego realizuje funkcjonariusz Policji.
Jeżeli wyniki kontroli wykazały rażące naruszenie przepisów prawa przez przedsiębiorcę, można przeprowadzić powtórną kontrolę w tym samym zakresie przedmiotowym w danym roku kalendarzowym, a czas jej trwania nie może przekroczyć 7 dni.