Ekran listy informacji
Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi
Lista informacji
Koncepcja pracy szkoły na lata 2016-2021
Koncepcja 2016-2021
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY NA LATA 2016-2021 ZESPOŁU SZKÓŁ EKONOMICZNYCH W ŻARACH
I. WSTĘP
Koncepcja pracy szkoły została opracowana w celu ustalenia kierunków rozwoju w zakresie organizacji i funkcjonowania naszej szkoły na lata 2011-2016. Kierunki te mają na celu przede wszystkim doskonalić procesy i warunki, które sprzyjają wszechstronnemu rozwojowi uczniów. Koncepcja rozwoju szkoły zakłada poprawę jakości jej funkcjonowania oraz analizę i ocenę stopnia realizacji przyjętych zadań.
II. PROCES OPRACOWANIA KONCEPCJI PRACY SZKOŁY
- Podstawa prawna opracowania Koncepcji
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późniejszymi zmianami),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324) – załącznik,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poy.17=,
- Konwencja o prawach dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526).
- Dokumentacja szkolna wykorzystana do opracowania Koncepcji
- Statut Zespołu Szkół Ekonomicznych w Żarach,
- wnioski Zespołów Przedmiotowych,
- wnioski z nadzoru pedagogicznego Dyrektora szkoły,
- wnioski z ewaluacji zewnętrznej.
- Sposób utworzenia Koncepcji
- powołanie na Radzie Pedagogicznej przez Dyrektora szkoły, komisji do spraw ewaluacji planu rozwoju szkoły,
- przedstawienie projektu Koncepcji pracy szkoły na Radzie Pedagogicznej w czerwcu 2016 roku,
- analiza projektu Koncepcji pracy szkoły na zebraniu z Samorządem szkolnym w czerwcu 2016 roku,
- analiza projektu Koncepcji pracy szkoły na zebraniu z Radą Rodziców w czerwcu 2016 roku,
- przyjęcie uchwałą Rady Pedagogicznej Koncepcji pracy szkoły w sierpniu 2016 roku.
- Sposób zapoznania z Koncepcją
- Uczniowie – na godzinach wychowawczych,
- Samorząd Szkolny – w trakcie zebrań,
- Rada Rodziców – w trakcie zebrań,
- Rodzice – podczas zebrań informacyjnych,
- Nauczyciele – podczas Rady Pedagogicznej.
- Sposób upublicznienia Koncepcji
- zamieszczenie na tablicach ogłoszeń.
III. MISJA I WIZJA ZESPOŁU SZKÓŁ EKONOMICZNYCH W ŻARACH
WIZJA SZKOŁY
„Dobra szkoła” jest społecznością opartą na zasadzie partnerstwa, zrozumienia i wzajemnym szacunku, gdzie panuje życzliwa i przyjazna atmosfera. Jest miejscem wspierania w jego rozwoju na płaszczyźnie intelektualnej i emocjonalnej. Uczy twórczego myślenia i partnerskiego dialogu, rozwija indywidualne uzdolnienia, pobudza innowacyjność, samodzielność w działaniu i wiarę we własne siły.
„Dobra szkoła” kształtuje człowieka, wskazując mu odpowiedni system wartości.
Wychowuje w duchu patriotyzmu i poszanowania tradycji i kultury. W takiej szkole pracownicy tworzą przyjazny klimat pracy i wspierają uczniów w ich dążeniach, współpracują z rodzicami i społecznością lokalną, wypełniając należycie powierzone im zadania. Dobrze wykształcona kadra nauczycieli cieszy się autorytetem wśród młodzieży i rodziców, jest sprawiedliwa i konsekwentna w swoich działaniach, zapewnia pomoc w osiąganiu pełni rozwoju wszystkim uczniom. Rodzice czynnie uczestniczą w życiu szkoły, pełniąc funkcję wspierającą i współtworzącą.
Taka szkoła zapewnia zorganizowane i atrakcyjne zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne w dobrze wyposażonych salach i warunkach bezpieczeństwa, gwarantując tym samym należyte przygotowanie w zakresie wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodowej.
Dążymy do tego, aby młodzież pochodząca z różnych środowisk i miejscowości miała równe szanse na zdobycie wiedzy i umiejętności umożliwiających dalszą naukę, pracę oraz aby bez trudu odnalazła swoje miejsce w społeczeństwie i zmieniającym się świecie.
Pragniemy aby młodzi ludzie znali swoje korzenie, byli dumni z pochodzenia, znali wartość tradycji, a jednocześnie byli ciekawi świata i otwarci na nowe kontakty. Chcemy nauczyć młodych samodzielnego myślenia i wiary we własne siły.
Wizję rozwoju szkoły określiliśmy w następujących obszarach: szkoła, dyrektor, nauczyciele, rodzice, uczniowie.
Szkoła:
- wykazuje wysoki poziom nauczania
- tworzy system pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz podejmuje działania zwiększające szanse edukacyjne i zawodowe
- integruje środowisko szkolne i lokalne, pobudzając do aktywności na rzecz rozwoju placówki i kształtowania jej pozytywnego wizerunku w środowisku
- wspiera zasady współpracy między nauczycielami, uczniami i rodzicami
- rozwija szeroki zakres zajęć pozalekcyjnych, dzięki którym uczniowie zdobywają umiejętności,
- reaguje na wszelkie przejawy niesprawiedliwości i dyskryminacji
- umożliwia rozwijanie indywidualnych uzdolnień i umiejętności
- przygotowuje uczniów do podejmowania aktywności społecznej
- wspiera stałe doskonalenie nauczycieli
- dba o dyscyplinę i porządek
- wprowadza innowacyjne metody pracy z uczniami
- jest wyposażona w nowoczesne pomoce dydaktyczne
- kultywuje tradycje narodowe
- promuje zdrowy tryb życia
- podejmuje działania zmierzające do wyeliminowania agresji i patologii społecznych.
Dyrektor:
- wyznacza kierunki zmian w działaniach szkoły
- sprawnie organizuje pracę szkoły oraz wspiera nauczycieli w ich pracy
- stwarza pracownikom możliwość rozwoju zawodowego
- dba o dobre imię szkoły, pozyskuje sponsorów, rozwija bazę szkoły
- współpracuje z nauczycielami, uczniami i rodzicami
- służy pomocą rodzicom w procesie wychowania i nauczania.
Nauczyciele:
- otwarci na zmiany
- pełni twórczego niepokoju
- wysokowykwalifikowani
- wymagający ale i zarazem partnerscy wobec uczniów
- pozytywnie motywują uczniów do pracy
- posługują się technologią informacyjną
- szanują uczniów i nie naruszają ich godności osobistej
- troszczą się o wszechstronny rozwój każdego ucznia
- są autorytetem, doradcą i przewodnikiem
- stosują refleksję i samoocenę
- wykazują gotowość uczenia się nowych umiejętności w celu modyfikacji procesu dydaktycznego, aby sprostać pojawiającym się wyzwaniom,
-umieją dostrzegać predyspozycje uczniów, umożliwiają im rozwój, a także wskazują źródła zdobywania wiedzy poza szkołą.
Rodzice:
-aktywnie uczestniczą w życiu szkoły
- wykazują inicjatywę w zakresie współpracy i pomocy
- pomagają nauczycielom rozwiązywać problemy wychowawcze i dydaktyczne dzieci
- identyfikują się ze szkołą i obranymi przez nią kierunkami rozwoju.
Uczniowie:
- są współodpowiedzialni za swój rozwój i osiągane wyniki nauczania
- potrafią korzystać z różnych źródeł informacji
- posiadają umiejętności zdobywania, przetwarzania i wykorzystywania wiedzy
- szanują swoją pracę i prace innych
- dbają o zdrowie własne i innych
- wyrażają siebie w sposób akceptowany
- rozwijają własne zainteresowania i osiągają sukcesy na miarę swoich możliwości
- współuczestniczą w życiu szkoły, planowaniu jej kierunków działań i rozwoju
- posiadają umiejętności pracy w grupie i podejmowania decyzji
- są twórczy, odpowiedzialni
- posiadają dobra znajomość języków obcych
- są świadomi swoich mocnych i słabych stron
- sprawdzają swoją wiedzę, umiejętności i talenty podczas konkursów na różnych szczeblach.
MODEL ABSOLWENTA:
UCZEŃ WIE:
- jak wzbogacać swoją wiedzę, korzystając z różnych źródeł informacji,
- jak rozwijać swoje umiejętności,
- gdzie szukać pomocy w rozwiązywaniu problemów.
UCZEŃ UMIE:
- planować i organizować swoją pracę, selekcjonować i porządkować zdobyte informacje,
- cieszyć się z sukcesów i akceptować porażki,
- określać swoje słabe i mocne strony oraz pracować nad nimi,
- pielęgnować właściwe relacje z innymi ludźmi.
UCZEŃ POTRAFI:
- zachowywać się zgodnie z zasadami współżycia społecznego,
- dbać o piękno języka ojczystego,
- szanować symbole i wartości narodowe i religijne,
- posługiwać się językami obcymi,
- posługiwać się najnowszymi technikami informatycznymi,
- reagować na dostrzeżone przejawy zła,
- szanować godność osobistą własną i innych osób,
- rozwijać swoje zainteresowania.
UCZEŃ JEST:
- wrażliwy na potrzeby innych ludzi,
- świadomy życiowej użyteczności zdobytej wiedzy i umiejętności,
- świadomy swoich praw i obowiązków,
- tolerancyjny, uczciwy, kreatywny, odpowiedzialny, asertywny,
- prawym i odpowiedzialnym obywatelem oraz tolerancyjnym Europejczykiem.
MISJA SZKOŁY
„ Nie ma większego bogactwa w narodzie nad światłych obywateli”
Jan Paweł II
Szkoła sprzyja wszechstronnemu rozwojowi ucznia i przygotowuje go do aktywnego i świadomego funkcjonowania w społeczeństwie, wpajając takie wartości jak: uczciwość, odpowiedzialność, tolerancja, altruizm.
Dbamy o wysoką jakość kształcenia i wychowania naszej młodzieży i służymy im pomocą w realizacji ich szkolnych celów.
Kształtujemy postawę przyszłego obywatela, kierującego się w życiu zasadami moralnymi, będącego wzorem kultury osobistej, pełnego wartości i tolerancji na odmienność oraz szacunku dla tradycji narodów i regionów.
Organizujemy nauczanie tak, by absolwent naszej szkoły był kreatywny, przedsiębiorczy i mógł samodzielnie realizować się w dorosłym życiu.
Wszelkie przedsięwzięcia realizowane w Szkole służą zwiększeniu wrażliwości uczniów na potrzeby innych i pomagają także młodym ludziom znaleźć ich miejsce w krajowej i międzynarodowej wspólnocie oraz rozwijają potrzebę bycia aktywnymi członkami globalnej społeczności.
Misją Szkoły jest rozbudzać ciekawość uczniów tak, by mogli czerpać radość z uczenia się przez całe życie.
III. ANALIZA SYTUACJI STRATEGICZNEJ SZKOŁY
1. Mocne strony szkoły.
- dobrze przygotowana i doświadczona kadra nauczycieli
- wysokie wyniki egzaminów zewnętrznych w technikum
- bezpieczna szkoła
- dostateczna liczba nauczycieli posiadająca uprawnienia egzaminatora OKE
- dobra lokalizacja szkoły
- współpraca ze szkołą w Niemczech
- pracownie komputerowe i pracownia multimedialna
- dostęp do Internetu w salach lekcyjnych
- dobra współpraca ze środowiskiem lokalnym
- ośrodek egzaminacyjny dla TE i TI
- dobra współpraca z rodzicami, uczelniami
- dbałość o wysoki poziom frekwencji
- zdawalność egzaminów maturalnych i zawodowych na poziomie 99 – 100% z wysokimi wynikami
- kompleks sportowy
- szkoła umożliwia uczniom udział w projektach pomagających zdobyć dodatkowe kompetencje.
2. Słabe strony szkoły.
- 52 % młodzieży to młodzież dojeżdżająca
- brak czwartej sali komputerowej
- zbyt małe zainteresowanie części rodziców funkcjonowaniem szkoły
- brak etatu opiekuna świetlicy, psychologa
- niezbyt wysokie zaangażowanie uczniów w zajęcia pozalekcyjne spowodowane brakiem dojazdu do miejsca zamieszkania
- u części uczniów brak motywacji do samokształcenia
- niskie osiągnięcia w konkursach i olimpiadach przedmiotowych
- niewielka kubatura budynku szkolnego
- eurosieroctwo
- niski status społeczno-ekonomiczny uczniów czego wyrazem jest konieczność podejmowania pracy zarobkowej przez uczniów w trakcie odbywania nauki
- mała sala gimnastyczna.
3. Szanse szkoły.
- dobra opinia o szkole w środowisku
- mało liczne klasy
- duże zaangażowanie nauczycieli w pracę zawodową
- oferta edukacyjna dostosowana do potrzeb rynku pracy oraz oczekiwań klientów szkoły
- podział na grupy wszystkich zajęć zawodowych
- praktyka zawodowa w atrakcyjnych podmiotach gospodarczych
- zadowoleni absolwenci z edukacji w szkole
- pozyskiwanie nowych partnerów do współpracy ze środowiskiem lokalnym
- tradycja szkoły
- dobra opinia o szkole w środowisku lokalnym (duże wymagania i dobre wyniki egzaminów zewnętrznych).
4. Zagrożenia szkoły.
- postępujący niż demograficzny
- wysoka konkurencyjność szkół w powiecie
- spadek nakładów finansowych na oświatę
- nadmierna biurokratyzacja szkoły
- trudna sytuacja finansowa organu prowadzącego
- małe zaangażowanie środowiska lokalnego w działania na rzecz szkoły.
Planując rozwój stawiamy na mocne strony naszej szkoły, minimalizując słabe. Ponadto należy wykorzystać szanse i przeciwdziałać zagrożeniom.
IV. KIERUNKI ROZWOJU (ZAŁOŻENIA)
1. Efektywność w nauczaniu.
2. Wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia w zakresie działań wychowawczo-opiekuńczych.
3. Sprawne zarządzanie szkołą.
4. Wspieranie rodziców.
5. Rozwijanie współpracy ze środowiskiem lokalnym.
1. Efektywność w nauczaniu.
Zadania
|
Sposób realizacji (podjęte działania)
|
Termin realizacji
|
1. Podniesienie wyników nauczania.
|
|
Przez cały okres objęty planem
|
2. Wyrównywanie szans edukacyjnych.
|
|
Przez cały okres objęty planem
|
3. Doskonalenie procesu nauczania.
|
|
Przez cały okres objęty planem
|
4. Wzbogacanie oferty edukacyjnej.
|
|
Przez cały okres objęty planem
|
5. Wykorzystywanie technologii komputerowej.
|
|
|
2. Wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia w zakresie działań wychowawczo-opiekuńczych.
Zadania
|
Sposób realizacji (podjęte działania)
|
Termin realizacji
|
1. Wdrożenie programu wychowawczego i profilaktyki szkoły.
|
|
Przez cały okres objęty planem
|
2. Zachowanie poczucia bezpieczeństwa uczniów.
|
|
Przez cały okres objęty planem
|
3. Zapobieganie uzależnieniom.
|
|
Przez cały okres objęty planem
|
4. Wspomaganie uczniów.
|
|
Przez cały okres objęty planem
|
3. Sprawne zarządzanie szkołą.
Zadania
|
Sposób realizacji (podjęte działania)
|
Termin realizacji
|
1. Wyposażenie szkoły w sprzęt i pomoce dydaktyczne.
|
|
Przez cały okres objęty planem
|
2. Prace inwestycyjne i remonty.
|
|
Przez cały okres objęty planem
|
3. Wspomaganie nauczycieli.
|
|
Przez cały okres objęty planem
|
4. Wspieranie rodziców.
Zadania
|
Sposób realizacji (podjęte działania)
|
Termin realizacji
|
1. Angażowanie rodziców w życie szkoły i rozwijanie z nimi współpracy.
|
|
Przez cały okres objęty planem
|
2. Rozwiązywanie problemów wychowawczych.
|
|
Przez cały okres objęty planem
|
3. Angażowanie rodziców do współpracy w realizacji zadań szkoły.
|
|
Przez cały okres objęty planem
|
5. Rozwijanie współpracy zer środowiskiem lokalnym.
Zadania
|
Sposób realizacji (podjęte działania)
|
Termin realizacji
|
1. Promocja szkoły.
|
|
Przez cały okres objęty planem
|
2. Rozwijanie współpracy z instytucjami, szkołami, uczelniami.
|
|
Przez cały okres objęty planem
|
3. Kreowanie pozytywnego wizerunku w środowisku.
|
|
Przez cały okres objęty planem
|
4. Kształtowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym.
|
|
Przez cały okres objęty planem
|
- Doskonalenie współpracy między nauczycielami
Zadania
|
Sposób realizacji (podjęte działania)
|
Termin realizacji
|
1. Usprawnienie komunikacji i współpracy Rady Pedagogicznej.
|
1. Dbałość o płynny przepływ informacji.
2. Współpraca nauczycieli w zespołach przedmiotowych.
3. Wymiana informacji i spostrzeżeń na temat poszczególnych uczniów na spotkaniach zespołów wychowawczych.
|
Przez cały okres objęty planem
|
2. Doskonalenie nauczycieli i wymiana doświadczeń.
|
4. Podnoszenie umiejętności i zdobywanie dodatkowych kwalifikacji.
5. Wymiana doświadczeń i nowych umiejętności nabytych na szkoleniach.
|
Przez cały okres objęty planem
|
- Motywowanie uczniów do nauki
Zadania
|
Sposób realizacji (podjęte działania)
|
Termin realizacji
|
1.Doskonalenie umiejętności nauczycieli
|
|
Przez cały okres objęty planem
|
2.Uświadomienie uczniom znaczenia nauki i jej wpływu na dalsze życie.
|
|
Przez cały okres objęty planem
|
3.Doskonalenie kompetencji wychowawczych rodziców.
|
|
Przez cały okres objęty planem
|
Koncepcja jest dokumentem otwartym, może podlegać modyfikacji na wniosek rady pedagogicznej, samorządu uczniowskiego bądź rady rodziców, a także w wyniku wniosków uzyskanych z przeprowadzonego przez dyrektora szkoły nadzoru pedagogicznego.
Pobierz dane XML Koncepcja pracy szkoły na lata 2016-2021 Drukuj informację Koncepcja pracy szkoły na lata 2016-2021
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Zespół Szkół Ekonomicznych w Żarach |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: Administrator Systemu |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2017-02-08 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Administrator Systemu |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2017-06-23 06:26:11 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2017-06-23 06:26:20 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2017-06-23 06:46:25 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 636 raz(y) |