Zamknij okno Drukuj dokument

Uchwała Nr X/68/2003 Rady Gminy Słońsk z dnia 17 października 2003r. w sprawie Statutu Gminy Słońsk

Uchwała nr X/68/2003

Rady Gminy Słońsk

z dnia 17 października 2003 roku

w sprawie Statutu Gminy Słońsk

Na podstawie art. 169 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483) i art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami)1 Rada Gminy Słońsk uchwala

STATUT GMINY SŁOŃSK

Rozdział I.

Postanowienia ogólne

§ 1.

Uchwała określa:

1.      ustrój Gminy Słońsk

2.      zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Gminy,

3.      organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Słońsk, komisji Rady Gminy Słońsk ,

4.      tryb pracy Wójta Gminy Słońsk,

5.      zasady tworzenia klubów radnych Rady Gminy Słońsk,

6.      zasady: dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Wójta Gminy Słońsk, oraz korzystania z nich.

§ 2.

Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:

1.      Gminie – należy przez to rozumieć gminę Słońsk,

2.      Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Słońsk,

3.      komisji – należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy Słońsk,

4.      Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Słońsk,

5.      Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Słońsk,

6.      Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Słońsk.

Rozdział II.

Gmina

§ 3.

1.      Gmina Słońsk jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

2.      Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.

§ 4.

1.      Gmina położona jest w Powiecie Sulęcin, w Województwie Lubuskim i obejmuje obszar159 km2.

2.      Granice terytorialne Gminy określa mapa , stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.

3.      W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa, dzielnice i osiedla oraz – stosownie do potrzeb lub tradycji – inne jednostki pomocnicze.

4.      Wójt Gminy prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.

§ 5.

  1. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
  2. Formę organizacyjno – prawną działania jednostek organizacyjnych gminy określa Rada Gminy w uchwale o ich powołaniu.
  3. Wójt Gminy prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 6.

1.      Herbem Gminy jest wizerunek otwartej bramy gotyckiej w 5-cioma wieżami na białej lub srebrnej tarczy. W środku bramy znajduje się krzyż Joannitów. Tarcza herbu zwieńczona jest murem z blankami. Wzór herbu określa załącznik nr 2 do Statutu.

§ 7.

Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Słońsk.

Rozdział III.

Jednostki pomocnicze Gminy

§ 8.

  1. utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:

1)     inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy,

2)     utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,

3)     projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

4)     przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

  1. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.

§ 9.

Uchwały, o jakich mowa w § 8 ust. 1 powinny określać w szczególności:

1.      obszar,

2.      granice,

3.      siedzibę władz,

4.      nazwę jednostki pomocniczej.

§ 10.

1.      Jednostki pomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.

2.      Jednostki pomocnicze Gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.

3.      Jednostki pomocnicze mogą podejmować samodzielnie decyzje o wydatkowaniu środków budżetowych do kwoty, której wysokość zostanie określona w załączniku do uchwały budżetowej.

§ 11.

1.      Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informacje w tym zakresie Wójtowi Gminy.

2.      Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.

§ 12.

1.      Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej ma obowiązek uczestniczyć w sesjach Rady.

2.      Przewodniczący Rady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach Rady przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej.

3.      Przewodniczący może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.

Rozdział IV.

Organizacja wewnętrzna Rady

§ 13.

1.            Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.

2.            Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.

§ 14.

1.      Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Wójta w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.

2.      Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

§ 15.

Do wewnętrznych organów Rady należą:

1.      Przewodniczący,

2.             Wiceprzewodniczący,

3.      Komisja Rewizyjna,

4.             komisje stałe, wymienione w Statucie,

5.             doraźne komisje do określonych zadań.

§ 16.

1.      Rada powołuje następujące stałe komisje:

1)     Rewizyjną,

2)     Gospodarki i Ochrony Środowiska,

3)     Budżetu , Finansów i Planowania

4)     Zdrowia, Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych.

2.      Radny może być członkiem najwyżej 2 komisji stałych.

3.      W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.

§ 17.

1.      Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.

2.      Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.

3.      Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:

1)     określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady,

2)     przygotowanie projektu porządku obrad,

4.      Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust. 3 pkt 2 powinien obejmować sprawozdanie Wójta poprzedniej kadencji o stanie Gminy.

§ 18.

Przewodniczący Rady, w szczególności:

1.      zwołuje sesje Rady,

2.      przewodniczy obradom,

3.      czuwa nad prawidłowym przebiegiem obrad.

4.      kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

5.      zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

6.      podpisuje uchwały Rady,

7.      zapewnienia warunki niezbędne do wykonywania przez radnych ich mandatu.

§ 19.

W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko

§ 20.

  1. Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w § 18 Statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.
  2. Rada, na wniosek Przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały inną, niż Przewodniczący, osobę do reprezentowania jej na zewnątrz.
  3. W zakresie, o jakim mowa w ust. 1, Przewodniczący może działać przez pełnomocnika.
  4. Pełnomocnikiem Przewodniczącego może być wyłącznie radny.

§ 21.

Do obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub Statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na stanowisku Przewodniczącego.

§ 22.

Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.

§ 23

W razie jednoczesnego wakatu na stanowiskach Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczącego Rady, uprawnienia do zwołania sesji przysługują najstarszemu wiekiem radnemu.

§ 24

  1. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady.
  2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1 dokonuje Przewodniczący Rady.

§ 25

Obsługę Rady i jej organów zapewnia pracownik Urzędu Gminy, zatrudniony na stanowisku d.s. obsługi Rady.

Rozdział V.

Tryb pracy Rady

1. Sesje Rady

§ 26

  1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, oraz na innych aktach prawnych.
  2. Oprócz uchwał Rada może podejmować:

1)     postanowienia proceduralne,

2)            deklaracje - zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,

3)     oświadczenia - zawierające stanowisko w określonej sprawie,

4)            apele - zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,

5)            opinie - zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.

  1. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii ma zastosowania przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.

§ 27.

  1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
  2. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.
  3. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nie przewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie.
  4. Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie.

2. Przygotowanie sesji

§ 28.

  1. Sesje przygotowuje Przewodniczący.
  2. Przygotowanie sesji obejmuje:

1)     ustalenie porządku obrad,

2)     ustalenie czasu i miejsca obrad,

3)     zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad,

  1. Sesje zwołuje Przewodniczący Rady, lub z jego upoważnienia – Wiceprzewodniczący.
  2. O terminie sesji zwyczajnych powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad, za pomocą listów poleconych lub w inny skuteczny sposób.
  3. W zawiadomieniu o sesji podaje się: miejsce, dzień, godzinę rozpoczęcia posiedzenia oraz proponowany porządek obrad.
  4. Wraz z zawiadomieniem radnym dostarcza się projekty uchwał oraz niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.
  5. W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 4 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
  6. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty 3 dni przed terminem sesji.

§ 29.

  1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Wójta ustala listę osób zaproszonych na sesję.
  2. W sesjach Rady uczestniczą – z głosem doradczym – Wójt oraz Sekretarz i Skarbnik Gminy.
  3. Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych podlegających kontroli Rady.

3. Przebieg sesji

§ 30.

Wójt obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

§ 31.

Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.

§ 32.

Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.

§ 33.

  1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
  2. Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
  3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
  4. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez uspra­wiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokóle.

§ 34.

  1. Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalanych w planie pracy rady lub w terminach określonych przez Przewodniczącego Rady.
  2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o jakich mowa w § 27 ust. 4.

§ 35.

  1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.
  2. Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.

§ 36.

  1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.
  2. W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje Wiceprzewodniczący Rady, upoważniony przez Przewodniczącego.
  3. Rada na wniosek Przewodniczącego Rady może powołać spośród radnych Sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.

§ 37.

  1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: „Otwieram …… sesję Rady Gminy Słońsk”.
  2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.

§ 38.

Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.

§ 39 .

Porządek obrad obejmuje w szczególności:

1.      przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,

2.      informacje Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym,

3.      sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady.

4.      rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,

5.      interpelacje i zapytania radnych,

6.      odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach,

7.      wolne wnioski i informacje.

§ 40.

  1. Sprawozdanie o jakim mowa w § 39 pkt 3 składa Wójt lub wyznaczona przez niego osoba.
  2. Sprawozdania komisji Rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.

§ 41.

  1. Interpelacje i zapytania są kierowane do Wójta.
  2. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.
  3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
  4. Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady; Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.
  5. Odpowiedź na interpelacje jest udzielana w formie pisemnej, w terminie 21 dni – na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację.
  6. Odpowiedzi na interpelację udziela Wójt lub właściwe rzeczowo osoby, upoważnione do tego przez Wójta.
  7. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.
  8. Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.

§ 42.

  1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
  2. Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady.
  3. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni. Paragraf 41 ust. 5, 6 i 7 stosuje się odpowiednio.

§ 43.

  1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.
  2. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
  3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.
  4. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.
  5. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.

§ 44.

  1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
  2. Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę „do rzeczy”.
  3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokóle.
  4.     Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.
  5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 45.

Na wniosek radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokółu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

§ 46.

1.     Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie
wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:

-         stwierdzenia quorum,

-         zmiany porządku obrad, 

-         ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,

-         zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

-         zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

-         zarządzenia przerwy,

-         odesłania projektu ustawy do komisji,

-         przeliczenia głosów,

-         przestrzegania regulaminu obrad.

2.      Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu „za” i jednego głosu „przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.

§ 47.

  1. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego.
  2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.

§ 48.

  1. Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
  2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.
  3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

§ 49.

  1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę „ Zamykam ……… sesję Rady Gminy Słońsk”.
  2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
  3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 50.

  1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
  2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji.
  3. Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.

§ 51.

Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.

Terminy o jakich mowa w ust. 4 i 5 rozpoczynają bieg od dnia następnego po doręczeniu powiadomień i nie obejmują dnia odbywania sesji.

§ 52.

  1. Pracownik Urzędu Gminy, wyznaczony przez Wójta w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady, sporządza z każdej sesji protokół.
  2. Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą. przechowuje się do czasu zatwierdzenia protokołu o jakim mowa w § 39 pkt. 1 .

§ 53.

  1. Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.
  2. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:

1)     numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,

2)     stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3)     imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

4)     odnotowanie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji,

5)     ustalony porządek obrad,

6)     przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

7)     przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: „za”, „przeciw” i „wstrzymujących” oraz głosów nieważnych,

8)     wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,

9)     podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.

§ 54.

1.     W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokółu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.

2.     Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.

3.     Rada może zatwierdzić protokół z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.

§ 55.

  1. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.
  2. Uchwały Przewodniczący Rady doręcza Wójtowi najpóźniej w ciągu 4 dni od dnia zakończenia sesji.
  3. Wyciągi z protokółu z sesji oraz kopie uchwał Przewodniczący Rady doręcza tym jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań, z dokumentów tych wynikających.

§ 56.

  1. Obsługę biurową sesji (wysyłanie zawiadomień, wyciągów z protokołów itp.) sprawuje pracownik Urzędu Gminy w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady.
  2. Pracownik, o którym mowa w ust. 1 podlega w sprawach merytorycznych Przewodniczącemu Rady.

4. Uchwały

§ 57.

  1. Uchwały, o jakich mowa w § 26 ust.
  2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.

§ 58.

  1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych oraz Wójt, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
  2. Fakt podjęcia inicjatywy uchwałodawczej zgłasza się przewodniczącemu Rady na piśmie w formie projektu uchwały wraz z uzasadnieniem, przy czym projekt radnych winien być złożony najpóźniej na 14 dni przed terminem sesji. Termin ten nie dotyczy sesji, o których mowa w § 27 ust. 4
  3. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:

1)    tytuł uchwały,

2)     podstawę prawną,

3)     postanowienia merytoryczne,

4)     w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,

5)     określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenia sprawozdania po jej wykonaniu,

6)     ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.

4.     Projekty uchwał są opiniowane:

1)    merytorycznie przez właściwe komisje Rady,

2)    przez radcę prawnego pod względem formalno-prawnym.

§ 59.

Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.

§ 60.

1.     Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.

2.     Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Wójta.

§ 61.

1.     Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady.

2.     Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.

§ 62.

1.     Przewodniczący ewidencjonuje oryginały uchwał oraz innych aktów, określonych w § 26 ust. 3, pkt. 2-5 w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.

2.     Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.

3.     Uchwały zawierające przepisy prawa miejscowego podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego, pozostałe uchwały podlegające ogłoszeniu ogłasza się poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.

4. Procedura głosowania

§ 63.

W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

§ 64.

1.     Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2.     Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.

3.     Do przeliczenia głosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć Wiceprzewodniczącego lub radnych.

4.     Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.

§ 65.

1.     W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.

2.     Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.

3.     Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

4.     Po przeliczeniu głosów Komisja Skrutacyjna sporządza protokół z głosowania, który odczytuje przewodniczący Komisji Skrutacyjnej, podając wynik głosowania.

5.     Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.

§ 66.

1.      Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2.      W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący obrad.

3.      W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.

4.      Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

§ 67.

1.      Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.

2.      Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach. W takim przypadku poprawek tych się nie głosuje.

3.      W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w § 67 ust. 2.

4.      Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.

5.      Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

6.      Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 5, na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.

§ 68.

1.      Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących „za” czy „przeciw”.

2.      Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.

3.      W przypadku uzyskania równej ilości głosów „za” i „przeciw”, reasumpcja uchwały może nastąpić po ponownym pełnej procedury uchwałodawczej.

§ 69.

1.      Głosowanie bezwzględną większością głosów oraz głosowanie większością 2/3 głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.

2.      Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.

3.      Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.

4.      Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.

5. Komisje Rady

§ 70.

1.      Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych stanowi załącznik nr 3 do niniejszego statutu.

2.      Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej.

3.      Zakres zadań komisji doraźnych określa Rada w  uchwałach o ich powołaniu.

§ 71.

1.      Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie.

2.      Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.

§ 72.

1.      Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia. 2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.

2.      Komisje wydają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie.

3.      Na podstawie upoważnienia Rady, Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady, koordynujący pracę komisji Rady mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać złożenie Radzie sprawozdania

§ 73.

Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji wybrany przez Radę na wniosek komisji lub zastępca przewodniczącego komisji, wybrany przez członków danej komisji.

§ 74.

1.      Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej powoła składu komisji.

2.      Posiedzenia komisji są jawne.

3.      Szczegółowe zasady działania, w tym zasady odbywania posiedzeń, obradowania komisje ustalają w miarę potrzeb we własnym zakresie działając w porozumieniu z przewodniczącym lub wiceprzewodniczącym Rady.

§ 75.

1.      Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają Radzie sprawozdania z działalności komisji.

2.      Przewodniczący komisji doraźnych składają Radzie sprawozdania z prac komisji po zakończeniu działalności.

§ 76.

Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.

6. Radni

§ 77.

1.      Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2.      Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji lub posiedzenia komisji, winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego Rady lub przewodniczącego komisji.

§ 78.

1.      Spotkania ze swoimi wyborcami radni powinni odbywać nie rzadziej niż 2 razy w roku.

2.      Radni mogą, stosownie do potrzeb, przyjmować Obywateli Gminy w siedzibie Urzędu Gminy w sprawach dotyczących Gminy i jej mieszkańców, zgodnie z ustalonym harmonogramem dyżurów.

§ 79.

1.      W przypadku notorycznego uchylania się przez radnego od wykonywania jego obowiązków, Przewodniczący Rady może wnioskować o udzielenie radnemu upomnienia.

2.      Uchwałę w sprawie, o jakiej mowa w ust. 1 Rada podejmuje po uprzednim umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień.

§ 80.

1.      W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2.      Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady.

3.      Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

§ 81.

1.      Przewodniczący wystawia radnym dokument , w którym stwierdza się pełnienie funkcji radnego.

2.      Dokument podlega corocznej aktualizacji.

7. Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego

§ 82.

1.      Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2.      Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

3.      Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

§ 83.

1.      Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

2.      Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.

Rozdział VI.

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

1. Organizacja Komisji Rewizyjnej

§ 84.

1.      Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego oraz 1 członka.

2.      Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.

3.      Zastępcę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Komisja Rewizyjna na wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

§ 85.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności podejmowania działania, jego zadania wykonuje Zastępca Przewodniczącego.

§ 86.

1.      Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu z prac Komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

2.      W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

3.      O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.

4.      Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady – w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.

2. Zasady kontroli

§ 87.

1.      Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:

-         legalności,

-         gospodarności,

-         rzetelności,

-         celowości, oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

1.     Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.

§ 88.

Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanym w uchwałach Rady.

§ 89.

Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1.     kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

2.     problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,

3.     sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.

§ 90.

1.      Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.

2.      Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej planem, o jakim mowa w ust. 1.

§ 91.

Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 10 dni roboczych, a kontrole problemowa i sprawdzająca – dłużej niż 5 dni roboczych.

§ 92.

1.      Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).

2.      Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.

3.      Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

4.      Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2-3 wykonywane są niezwłocznie.

5.      Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.

§ 93.

1.      Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 87 ust. 1.

2.      Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3.      Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

3.Tryb kontroli

§ 94.

1.      Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków Komisji.

2.      Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez co najmniej dwóch członków Komisji Rewizyjnej.

3.      Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby wydelegowane do przeprowadzenia kontroli, a także uchwałę Rady Gminy stanowiącą podstawę jej przeprowadzenia.

4.      Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 3 oraz dowody osobiste.

§ 95.

1.      W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia o popełnieniu przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta , wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

2.      Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta , kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.

§ 96.

1.      Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2.      Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

3.      Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.

4.      Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w innych przypadkach , niż określone w ust. 3

§ 97.

Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

4. Protokoły kontroli

§ 98.

1.      Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – w terminie 14 dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny, obejmujący:

1)     nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

2)     imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),

3)     daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

4)     określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

5)     imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

6)     przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,

7)     datę i miejsce podpisania protokołu,

8)     podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.

2.     Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.

§ 99.

1.      W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.

2.      Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

§ 100.

1.      Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

2.      Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

§ 101.

Protokół pokontrolny sporządza się w czterech egzemplarzach, które - w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu – otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej , Wójt Gminy. W przypadku kontroli jednostki organizacyjnej , protokół otrzymuje jej kierownik.

5. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej

§ 102.

1.      Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku.

2.      Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:

1)     terminy odbywania posiedzeń,

2)     terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.

3)     Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji Rewizyjnej; przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.

§ 103.

1.      Komisja Rewizyjna składa Radzie – w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku – roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim . 2. Sprawozdanie powinno zawierać:

1)     liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,

2)     wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,

3)     wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną,

4)     wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli,

5)     ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.

2.      Poza przypadkiem określonym w ust. 1, Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej

§ 104.

1.      Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.

2.      Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji, w formie pisemnej.

3.      Posiedzenia, o jakich mowa w ust 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:

1)     Przewodniczącego Rady lub też pisemny wniosek:

2)     nie mniej niż 5 radnych,

3)     nie mniej niż 2 członków Komisji Rewizyjnej.

4.      Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:

1)     radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,

2)     osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub ekspertów.

5.      W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby.

6.      Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.

§ 105.

Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.

§ 106.

Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Wójt .

§ 107.

1.      Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.

2.      W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej Wójta do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.

§ 108.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.

§ 109.

Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.

Rozdział VII.

Zasady działania klubów radnych

§ 110.

Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.

§ 111.

1.      Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 3 radnych.

2.      Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.

3.      W zgłoszeniu podaje się:

1)     nazwę klubu,

2)     listę członków,

3)     imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

4.      W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.

§ 112.

1.      Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.

2.      Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.

§ 113.

1.      Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.

2.      Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy członków klubu.

3.      Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą Rady, gdy liczba ich członków spadnie poniżej .

§ 114.

Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.

§ 115.

1.      Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.

2.      Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.

3.      Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.

4.      Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.

§ 116.

Kluby mogą przedstawiać swoje stanowiska na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.

§ 117.

Na wniosek przewodniczących klubów Wójt obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.

Rozdział IX.

Tryb pracy Wójta (Burmistrza, Prezydenta Miasta)

§ 118.

1.      Wójt wykonuje uchwały Rady Gminy i realizuje zadania Gminy określone w ustawach, porozumieniach zawartych z organami administracji rządowej, porozumieniach komunalnych.

2.      Oświadczenie woli w imieniu Gminy składa Wójt bądź upoważniona przez niego osoba.

§ 119.

1.      Wójt wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy, którego jest kierownikiem.

2.      Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy określa regulamin organizacyjny nadany przez Wójta.

§ 120.

1.      Rada Gminy udziela Wójtowi absolutorium z wykonania budżetu gminy nie później niż do 30 kwietnia roku następującego, po roku za które ma być udzielone absolutorium.

2.      Wykonanie budżetu opiniuje komisja rewizyjna i występuje z wnioskiem do Rady Gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi.

3.      Wniosek w sprawie absolutorium podlega wcześniejszemu zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

4.      Uchwałę w sprawie absolutorium podejmuje Rada Gminy po rozpatrzeniu sprawozdania z wykonania budżetu oraz po zapoznaniu się z wnioskiem Komisji Rewizyjnej i opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej.

§ 121.

Zastępca Wójta przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji określonych w § 118 - § 119 w przypadku uzyskania upoważnienia od Wójta .

Rozdział X.

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady,

Komisji i Wójta (Burmistrza, Prezydenta Miasta).

§ 122.

1.      Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności określają ustawy.

2.      Jawność działania organów gminy obejmuje prawo obywateli do uzyskiwania informacji z działalności tych organów. Realizacja tego prawa następuje w szczególności przez :

1)     wcześniejsze informowanie mieszkańców gminy o posiedzeniach Rady Gminy,

2)     wstęp na sesje Rady Gminy oraz na posiedzenia komisji Rady Gminy.

3)     Informacje o planowanej sesji Rady Gminy oraz o przewidywanym porządku obrad jak również o posiedzeniach komisji Rady podaje się do wiadomości poprzez wywieszenie stosownych zawiadomień na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.

4)     Informacje, o których mowa w pkt. 3 podaje się co najmniej na 7 dni przed planowanym terminem sesji i co najmniej na 3 dni przed posiedzeniem komisji Rady Gminy, Nie dotyczy to sytuacji nagłych, w których komisja odbywa posiedzenie w dniu jej zwołania.

§ 123

1.      Każdy ma prawo dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych przez organy gminy, w tym do protokołów posiedzeń tych organów i komisji Rady Gminy. Ograniczenie dostępu do informacji z dokumentacji z działalności organów gminy określają ustawy.

2.      Udostępnianie dokumentów, o których mowa w pkt. 1 następuje na pisemny wniosek zainteresowanego.

3.      Przepisu pkt. 2 nie stosuje się do radnych oraz komisji Rady Gminy, o ile wniosek dotyczy dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych przez Radę Gminy.

4.      Dokumenty objęte wnioskiem udostępnia się w ciągu miesiąca od dnia otrzymania wniosku.

5.      Termin, o którym mowa w pkt. 4 może ulec przedłużeniu do 2 miesięcy ze względu na stopień skomplikowania sprawy. W takim przypadku przewodniczący organu gminy zawiadamia zainteresowanego, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.

6.      Dokumenty, o których mowa w pkt. 1 udostępnia się jedynie do wglądu.

7.      Nie wykonuje się kopii dokumentów ani też nie potwierdza się odpisów. Udostępniane dokumenty mogą być przeglądane pod nadzorem wyznaczonej osoby. Zainteresowany może z nich sporządzać odpisy i notatki.

§ 124

1.      Do rozpatrzenia wniosku o udostępnienie dokumentów z działalności organów gminy właściwy jest przewodniczący organu gminy, którego działalności wniosek dotyczy.

2.      W odpowiedzi na wniosek o udostępnienie dokumentów przewodniczący organu gminy wskazuje osobę odpowiedzialną za udostępnienie oraz zawiadamia wnioskującego o czasie i miejscu udostępnienia dokumentów.

3.      Przewodniczący organu gminy odmawia udostępnienia dokumentu, jeżeli zawiera on informacje, których udostępnienie mogłoby naruszać :

1)     czyjeś dobra osobiste,

2)     tajemnicę skarbową,

3)     tajemnicę handlową,

4)     tajemnicę bankową,

5)     inne prawa i tajemnice chronione ustawą.

4.      Jeżeli jest możliwe oddzielenie fragmentu informacji, której jawność jest wyłączona przez ustawę, przewodniczący udostępnia pozostałą część informacji.

5.      Komisje Rady Gminy realizując plan pracy, mogą się zwrócić do przewodniczącego Rady Gminy o przedstawienie lub udostępnienie materiałów objętych tematyką posiedzeń.

§ 125

Protokoły posiedzeń Rady Gminy i jej komisji podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu - zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i statutem Gminy.

§ 126

1.             Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia się w komórce Urzędu Gminy zajmującej się obsługą Rady, w dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania interesantów.

2.             Dokumenty z zakresu działania Wójta oraz Urzędu udostępniane są w Sekretariacie Urzędu, w dniach i godzinach przyjmowania interesantów.

3.             Ponadto dokumenty, o jakich mowa w ust. 1 i 2 są również dostępne w wewnętrznej sieci informatycznej Urzędu Gminy oraz powszechnie dostępnych zbiorach danych.

Rozdział XI.

Pracownicy samorządowi

§ 127.

1.      Pracownicy Urzędu Gminy zatrudniani są na podstawie :

1)     wyboru - Wójt,

2)            powołania- Z-ca Wójta, Sekretarz Gminy Skarbnik Gminy

3)     mianowania - kierownik USC, pod warunkiem posiadania co najmniej 5-letniego stażu pracy na stanowisku pracownika samorządowego,

4)     umowy o pracę- pozostali pracownicy.

2.             Pracownicy, którzy zostali mianowani przed wejściem w życie niniejszego Statutu zachowują nabyte uprawnienia.

3.             Mianowania dokonuje Wójt

4.             Pracownicy mianowani podlegają okresowym ocenom kwalifikacyjnym na zasadach określonych w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Gminy.

Rozdział XII.

Postanowienia końcowe

§ 128.

Traci moc uchwała Nr IV/1996 Rady Gminy z dnia 27 września 1996 r. w sprawie Statutu Gminy Słońsk oraz uchwała Nr XXIV/162/2001 Rady Gminy Słońsk z dnia 26 września 2001 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy Słońsk.

§ 129.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.

Załączniki

Uchwała Nr X/68/2003 Rady Gminy Słońsk z dnia 17 października 2003r. w sprawie Statutu Gminy Slońsk (182kB)    
Załącznik Nr 1 (60.3kB)    
Załącznik Nr 2 (23.1kB)    
Załącznik Nr 3 (30.6kB)    

Metadane

Źródło informacji:Karina Matuszak
Data utworzenia:2008-03-06 11:54:50
Wprowadził do systemu:Mariusz Kowaluk
Data wprowadzenia:2008-03-06 11:55:15
Opublikował:Mariusz Kowaluk
Data publikacji:2008-03-06 12:01:14
Ostatnia zmiana:2011-05-23 10:14:33
Ilość wyświetleń:1267