ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Statut

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2014-03-23 14:24:10 przez Maciej Urbański

Akapit nr - brak tytułu

STATUT PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
W MIĘDZYRZECZU
uchwalony dnia 31 maja 2003r.
ze zmianami dokonanymi w dniu 09.03.2007, 01.10.2007, 13.09.2010 , 02.02.2011 oraz 25.05.2012
 
TEKST JEDNOLITY
 
 
Rozdział I
NAZWA, ORGAN PROWADZĄCY, STRUKTURA OPRGANIZACYJNA, REJON DZIAŁANIA
 
§ 1
Poradnia nosi nazwę: Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Międzyrzeczu, zwana dalej poradnią.
 
§ 2
1.       Organem prowadzącym poradnię jest Powiat Międzyrzecki.
2.       Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kurator Oświaty w Gorzowie
3.       Poradnia jest jednostką budżetową prowadzącą gospodarkę finansową na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
 
§ 3
1.       Skreślony
      1a   Skreślony
2.       Skreślony
3.       Siedziba poradni  mieści się w Międzyrzeczu w budynku wielofunkcyjnym administrowanym przez Urząd Miasta i Gminy w Międzyrzeczu przy ulicy Mieczysława Mikuły 1.
4.       Skreślony
5.       Na wniosek rady pedagogicznej organ prowadzący nadaje poradni imię.
6.       Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna  w celu zapewnienia szerokiej dostępności usług w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej może prowadzić punkty konsultacyjne poradni w szkołach i placówkach położonych poza Międzyrzeczem w rejonie działania poradni.
7.       Punkty konsultacyjne o których mowa w punkcie 6 tworzy i likwiduje za zgodą  organu prowadzącego dyrektor poradni.
8.       Zadania punktu konsultacyjnego określa § 4 "Załącznika Nr1" do niniejszego Statutu.
 
§ 4
Poradnia obejmuje swoją działalnością wszystkie miejscowości wchodzące w skład następujących gmin powiatu międzyrzeckiego: Międzyrzecz, Trzciel, Pszczew.
 
§ 5
1.       Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
2.       Za zgodą organu prowadzącego więcej niż jedną poradnię, w porozumieniu z dyrektorem poradni, może być ustalony termin przerwy w pracy poradni w okresie ferii letnich.
3.       Dzienny czas pracy ustala dyrektor poradni w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
 
§ 6
1.       Dla realizacji zadań poradnia prowadzi następujące działy pracy:
a)     Dział Poradnictwa Dydaktyczno-Wychowawczego,
b)     Dział Opieki nad Dziećmi i Młodzieżą Niepełnosprawnymi,
c)     Dział Poradnictwa Zawodowego,
d)     Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
e)     Skreślony
2.       Szczegółowy zakres zadań dla poszczególnych działów pracy ustala dyrektor poradni na podstawie obowiązujących zarządzeń w zakresie pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
3.       Skreślony
4.       Szczegółowy zakres zadań dla poszczególnych działów stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego statutu.
 
§ 7
1.         Szczegółową organizację działania poradni w danym roku określa arkusz organizacji poradni, opracowany przez dyrektora poradni, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego poradni - do dnia 30 kwietnia danego roku. Arkusz organizacji poradni zatwierdza organ prowadzący poradnię do dnia 25 maja danego roku.
2.         W arkuszu organizacyjnym poradni zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników poradni, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz ogólną liczbę godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
 
§ 8
1.       Integralną częścią w strukturze poradni jest sekretariat zapewniający prawidłowe funkcjonowanie obsługi administracyjnej.
2.       Zakres zadań dla sekretariatu oraz zakres czynności dla pracowników  określa dyrektor.
3.       Dla zapewnienia prawidłowej obsługi finansowej poradnia prowadzi Dział Księgowości. Zadania
Działu ustala dyrektor.
                 
Rozdział II
ORGANY PORADNI
 
§ 9
Organami poradni są:
1.       Dyrektor Poradni
2.       Rada Pedagogiczna
 
§ 10
1.       Poradnią kieruje dyrektor, będący kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Poradni nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
2.       Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
a)         zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników poradni,
b)         przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom poradni
c)         występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników poradni.
3.       Funkcję dyrektora powierza organ prowadzący.
4.      Kandydata na stanowisko dyrektora wyłania się w drodze konkursu organizowanego przez organ prowadzący.
5.      Szczegółowe zasady powoływania na stanowisko dyrektora oraz kwalifikacje do pełnienia funkcji dyrektora określają odrębne przepisy.
6.      Dyrektor poradni za zgodą organu prowadzącego poradnię, może utworzyć stanowisko wicedyrektora lub stanowiska wicedyrektorów oraz, w zależności od potrzeb, inne stanowiska kierownicze.
7.      W przypadku nieobecności dyrektora poradni zastępuje go wicedyrektor, a jeżeli nie utworzono takiego stanowiska inny nauczyciel wyznaczony przez organ prowadzący.
§ 11
1.       punkty 1 do 6 : Skreślone
 
§ 12
 
 1. Dyrektor poradni w szczególności:
a)       Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą Poradni oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
b)         Sprawuje nadzór pedagogiczny na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
c)         Dokonuje oceny pracy nauczycieli na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
d)         Realizuje uchwały rady pedagogicznej, podejmowane w ramach jej kompetencji stanowiących.
e)         Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym poradni zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie
f)          Organizuje i nadzoruje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę poradni.
g)         Opracowuje dokumenty programowo - organizacyjne Poradni, a w szczególności: roczny plan pracy dydaktyczno - wychowawczej, arkusz organizacyjny, plan finansowy, zakresy obowiązków poszczególnych pracowników, tygodniowy rozkład zajęć pracowników i inne dokumenty wynikające z odrębnych przepisów.
h)         Kieruje pracą rady pedagogicznej.
i)           Powołuje zespoły orzekające i kieruje ich pracami.
j)           Realizuje zadania związane z bezpieczeństwem i higieną pracy.
k)         Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
l)           Skreślony.
m)       Współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.
n)         Stwarza warunki do działania w poradni: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub opiekuńcza rozszerzająca lub wzbogacająca działalność poradni
2. Dla sprawnej realizacji zadań wynikających z funkcji dyrektora-kierownika zakładu pracy, dyrektor poradni wydaje zarządzenia oraz decyzje.
3. Szczegółowy zakres zadań dyrektora poradni w zakresie spraw wynikających z kierowania poradnią określają odrębne przepisy.
 
§ 14
1.       Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z organem prowadzącym i radą pedagogiczną.
 
§ 15
Rada Pedagogiczna Poradni.
1.     W Poradni działa rada pedagogiczna ,  która jest kolegialnym organem Poradni w zakresie realizacji jej zadań statutowych .
2.     W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor poradni i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w poradni. W zebraniach rady pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej poradni.
3.      Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
a)    zatwierdzanie planów pracy poradni,
b)    zatwierdzanie wyników realizacji zadań statutowych poradni,
c)    podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w poradni,
d)     ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli
4.       Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a)          organizację pracy poradni, w tym tygodniowy plan pracy,
b)          projekt planu finansowego poradni
c)          wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień
d)          propozycje dyrektora poradni w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
5.      Uchwały rady pedagogicznej są przyjmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków
6.       Rada pedagogiczna przygotowuje i uchwala statut poradni albo jego zmiany.
7.       Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane
8.       Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w poradni.
9.      W przypadku określonym w punkcie 6, organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku
10.  Osoby biorące udział w radzie pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów, rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników poradni.
11. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor Poradni.
12. Dyrektor poradni wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący poradnię oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym poradnię uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
13. W sprawach spornych pomiędzy organami poradni nie wynikających z wykonywania uchwał niezgodnych z prawem głos decydujący należy do dyrektora poradni. Rada pedagogiczna lub dyrektor może wystąpić także do organu prowadzącego poradnię o wydanie niezależnej opinii w sprawie sporu lub o przeprowadzenie negocjacji z udziałem stron.
14.  Szczegółowe zasady działania rady pedagogicznej określa Regulamin Rady Pedagogicznej PPP w Międzyrzeczu.
 
 
Rozdział III
CELE I ZADANIA PORADNI
 
§ 16
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna w Międzyrzeczu udziela dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udziela rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
 
§ 17
1. Do zadań poradni należy w szczególności:
1) diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym:
a.       predyspozycji i uzdolnień,
b.      przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
c.       specyficznych trudności w uczeniu się;
2) wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży:
a.       szczególnie uzdolnionych,
b.      niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
c.       ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
d.      z zaburzeniami komunikacji językowej,
e.       z chorobami przewlekłymi;
3) prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, oraz ich rodzin;
4) pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego;
5) wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą;
6) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży;
7) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;
8) współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I -III szkoły podstawowej;
9) współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, o których mowa w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych oraz w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach, oraz planów działań wspierających, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
10) współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
11) wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;
12) wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych;
13) prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego, wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
14) udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
 
§ 18
1.          Poradnia realizuje zadania w szczególności przez:
a)         diagnozowanie;
b)        opiniowanie
c)         działalność terapeutyczną
d)        prowadzenie grup wsparcia
e)         prowadzenie mediacji
f)          interwencje kryzysową
g)         działalność profilaktyczną
h)         poradnictwo
i)           konsultacje
j)          działalność informacyjno-szkoleniową.
2.          W Poradni działa powołany przez dyrektora poradni zespół wczesnego wspomagania rozwoju    dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole.
3.          Zasady powoływania, organizacji pracy oraz zakres zadań zespołu regulują odrębne przepisy.
 
 
Rozdział IV
ZASADY DZIAŁANIA PORADNI
 
§ 19
Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna  w Międzyrzeczu działa na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010r.w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych ( Dz. U. Nr 228 z 2010r. poz. 1448).
 
§ 20
Wydawanie orzeczeń i opinii.
1.      W poradni działa zespół orzekający wydający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych zespołowych lub indywidualnych, o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
2.      Zespół orzekający jest organizowany i działa zgodnie z przepisami w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych
3.      Na podstawie Decyzji Nr 248/2007 Lubuskiego Kuratora Oświaty z dnia 26 lipca 2007r. oraz po uzyskaniu zgody Zarządu Powiatu Międzyrzeckiego z dnia 31 sierpnia 2007r. Poradnia jest placówką uprawnioną do wydawania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego oraz orzeczeń o potrzebie nauczania indywidualnego dzieci niewidomych i słabo widzących oraz dzieci niesłyszących i słabo słyszących.
4.       Poradnia wydaje opinie w sprawach oraz na zasadach uregulowanych w odrębnych przepisach.
5.       Dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać opinię także w innych niż określone w przepisach sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci.
6.       Wzór opinii oraz szczegółowe zasady ich wydawania określone są w rozporządzeniu cytowanym w § 19  niniejszego statutu.
 
§ 21
1.       Poradnia udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania poradni.
2.       W przypadku dzieci nie uczęszczających do przedszkola, szkoły oraz ich rodziców, poradnia udziela pomocy, jeżeli ich miejsce zamieszkania jest zgodne z terenem działania poradni.
3.       Na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy organami prowadzącymi, poradnia może udzielać pomocy uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek nie mających siedziby na terenie działania poradni lub niezamieszkałych na terenie działania poradni dzieciom, które nie uczęszczają do szkoły (przedszkola), i ich rodzicom.
4.    Korzystanie z pomocy poradni jest dobrowolne i nieodpłatne.
 
§ 22
1.       Pracownicy pedagogiczni poradni zobowiązani są do realizacji swoich zadań statutowych również poza poradnią, w środowisku dzieci i młodzieży np. w szkołach, przedszkolach, internatach oraz środowisku rodzinnym, a w szczególności poprzez prowadzenie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń dla uczniów, rodziców i nauczycieli, a także, na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki, udział w pracach zespołów , o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Edukacji w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
2.       Celem realizacji zadań statutowych poza poradnią, Poradnia może tworzyć punkty konsultacyjne w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
3.       Zakres zadań realizowanych poza poradnią, czas pracy oraz warunki ich realizacji określa dyrektor.
 
§ 23
Poradnia realizuje zadania współdziałając z innymi poradniami, a także przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży.
 
§ 24
1.       Za podstawowe zasady pracy z dzieckiem, rodzicami i nauczycielami uznaje się:
a)      zasadę dobra dziecka;
b)      zasadę dobrowolności badań i postępowania kwalifikacyjnego;
c)      zasadę autonomii pracowników w doborze metod diagnostycznych i terapeutycznych;
d)      zasadę kolegialności decyzji w sprawach określonych odrębnymi przepisami;
e)      zasadę zachowania tajemnicy służbowej, o ile nie jest to sprzeczne z przepisami prawa.
2.      Decyzje w sprawach postępowania diagnostycznego i w sprawach nie wymagających postępowania orzeczniczego podejmują samodzielnie pracownicy pedagogiczni prowadzący diagnozę. Ponoszą pełną odpowiedzialność służbową , prawną i etyczną za podejmowane decyzje.
  
Rozdział V
PRACOWNICY PORADNI
 
§ 25
1.       W poradni zatrudnieni są pracownicy pedagogiczni, administracji i obsługi.
2.       Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych. Zadania poradni mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności lekarzy i rehabilitantów, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom
3.       Zasady nawiązywania, trwania i rozwiązywania stosunku pracy określają odrębne przepisy określone w Ustawie Karta nauczyciela oraz Ustawie Kodeks Pracy.
4.       Kwalifikacje do zajmowania stanowisk pedagogicznych w poradni, określają odrębne przepisy.
5.       Liczbę pracowników ustala, na wniosek dyrektora poradni organ prowadzący.
 
§ 26
1.      Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w poradni także przez wolontariuszy.
2.      Wolontariuszem w poradni może być osoba pełnoletnia, która nie była karana i wobec której nie toczy się postępowanie karne.
3.      Szczegółowe zasady zawierania umowy, ubezpieczenia wolontariuszy oraz realizacji przez wolontariuszy zadań w poradni regulują odrębne przepisy.
 
§ 27
Zakres obowiązków pracowników poradni ustala dyrektor na podstawie statutu i obowiązujących przepisów prawnych.
 
§ 28
1.  Obowiązkiem pracownika pedagogicznego poradni jest:
a)      realizacja zadań przydzielonych mu w rocznym planie pracy i zakresie obowiązków służbowych,
b)      postępowanie zgodne z zasadami etyki zawodowej,
c)      w pracy z dziećmi i młodzieżą, ich rodzicami i opiekunami oraz ich nauczycielami kierowanie się zasadą dobra dziecka,
d)      respektowanie Praw Człowieka i Międzynarodowej Konwencji Praw Dziecka,
e)      zachowanie tajemnicy służbowej oraz tajemnicy wynikającej z przepisów ustawy o ochronie dóbr osobistych,
f)       stałe podnoszenie swoich umiejętności zawodowych poprzez udział w dostępnych formach kształcenia zawodowego,
g)      dbałość o powierzone mienie,
h)      zapewnienie dzieciom i młodzieży bezpieczeństwa na zajęciach organizowanych w poradni,
i)        znajomość i przestrzeganie obowiązujących aktów prawnych, dotyczących opieki psychologiczno-pedagogicznej, przepisów prawa  oświatowego.
            2.  Pracownicy pedagogiczni poradni mają prawo do:
a)      współdecydowania o istotnych sprawach poradni w ramach prac rady pedagogicznej;
b)      autonomii w zakresie doboru metod i form pracy diagnostycznej i terapeutycznej;
c)      formułowania programów autorskich, których tryb wdrażania określają odrębne przepisy;
d)      zapewnienia im właściwych warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy;
e)      doskonalenia swoich umiejętności zawodowych.
            3.  Pracownicy pedagogiczni poradni ponoszą odpowiedzialność za:
a)      poziom pracy diagnostycznej, terapeutycznej, profilaktycznej i doradczej,
b)      niedopełnienie obowiązków pracowniczych wynikających ze stosunku służbowego i dyscypliny pracy,
c)      bezpieczeństwa dzieci i młodzieży podczas prowadzonych zajęć,
d)      powierzone ich opiece mienie.
 
Rozdział VI
DOKUMENTACJA PORADNI
 
§ 29
1.      Poradnia prowadzi:
a)          wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni zawierający numer, imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia, adres zamieszkania dziecka
b)         rejestr wydanych opinii i orzeczeń zawierający numer z wykazu alfabetycznego, numer opinii lub orzeczenia, datę wydania opinii lub orzeczenia
c)          dokumentację badań i terapii w indywidualnej teczce dla każdego dziecka
d)         dziennik indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych poradni zawierający: tygodniowy plan zajęć, zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach, imiona i nazwiska dzieci objętych różnymi formami pomocy, informacje o kontaktach z  osobami i instytucjami
e)          inną dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.      Inna dokumentacja niezbędna dla realizacji zadań związanych z organizacją pracy poradni oraz zbieraniem danych statystycznych wynikająca z odrębnych przepisów obejmuje:
a)          ewidencję przyjętych i udzielonej pomocy
b)         dziennik zajęć stałych i okresowych dla; zespołu wczesnego wspomagania rozwoju, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych
c)          roczne plany pracy: poradni, (skreślony), działów i poszczególnych pracowników
d)         sprawozdania półroczne i roczne z realizacji zadań.
3.      Szczegółowe zasady prowadzenia dokumentacji regulują odrębne przepisy zawarte w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej.
4.      Dokumentacja o której mowa w punkcie 1 podpunkty a, b oraz w punkcie 2 podpunkty a, b, c, d  mogą być prowadzone także w formie elektronicznej, a za zgodą organu prowadzącego wyłącznie w formie elektronicznej.
5.      Szczegółowe zasady prowadzenia dokumentacji w formie elektronicznej regulują odrębne przepisy zawarte w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej.
6.      Dyrektor poradni ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji oraz za wydawanie przez poradnię dokumentów.
      
Rozdział VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
 
§ 30
 
Poradnia używa następujących pieczęci:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
ul. Mieczysława Mikuły 1
66-300 MIĘDZYRZECZ
tel. 95-742-95-10
NIP 596-152-51-08 Ident. 000711899
Skreślony
 
§ 31
W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem rozstrzyga dyrektor poradni na podstawie obowiązującego prawa . Od decyzji dyrektora w takich sprawach służy odwołanie do organu prowadzącego poradnię, a w sprawach wynikłych ze stosunku pracy, do Sądu Pracy w Międzyrzeczu. Uregulowania i postanowienia niniejszego statutu obowiązują wszystkich pracowników.
 
§ 32
  1. Zmian w statucie może dokonywać rada pedagogiczna w ramach swoich kompetencji i istniejącego prawa.
  2. Uchwałę o zmianach w statucie rada pedagogiczna jest zobowiązana niezwłocznie przesłać organowi prowadzącemu Poradnię
  3. Załącznikami do niniejszego Statutu są:
a) Schemat struktury organizacyjnej poradni
b) Zadania szczegółowe działów pracy
 
Statut Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Międzyrzecz został uchwalony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 31.05.2003 r.
 
Zmiany: 09.03.2007, 01.10.2007, 13.09.2010, 02.02.2011, 25.05.2012.

Załączniki

« powrót do poprzedniej strony