Rejestr zmian
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Statut
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2018-01-11 19:13:27 przez Ewelina Białuga
Akapit nr - brak tytułu
Statut Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Międzyrzeczu
Uchwalony dnia 27 listopada 2017 roku.1)
Publiczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 60 ze zm.),
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 199 ze zm.),
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1647),
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1743).
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Poradnia nosi nazwę: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, zwana dalej Poradnią.
- Poradnia jest publiczną placówką oświatową przeznaczoną dla dzieci i młodzieży z terenu następujących gmin powiatu międzyrzeckiego: Międzyrzecz, Trzciel, Pszczew.
§ 2
- Organem prowadzącym Poradnię jest Powiat Międzyrzecki, z siedzibą w Międzyrzeczu, przy ulicy Przemysłowej 2.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Lubuski Kurator Oświaty.
- Siedziba Poradni mieści się w Międzyrzeczu, na Osiedlu Centrum 16.
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w celu zapewnienia szerokiej dostępności usług w zakresie pomocy psychologiczno- pedagogicznej może prowadzić punkty konsultacyjne w szkołach i placówkach położonych poza Międzyrzeczem w rejonie działania Poradni.
- Punkty konsultacyjne o których mowa w punkcie 4 tworzy i likwiduje za zgodą organu prowadzącego dyrektor Poradni.
Rozdział II
Cele i zadania Poradni
§ 3
Celem Poradni jest organizowanie i prowadzenie kompleksowej pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży, w tym:
- diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży,
- udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły, placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,
- 4organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
§ 4
- Poradnia realizuje swoje zadania poprzez:
- wydawanie opinii i orzeczeń ( które są efektem diagnozowania),
- działalność terapeutyczną, skierowaną do dzieci i młodzieży oraz rodzin,
- wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami,
- prowadzenie grup wsparcia,
- prowadzenie mediacji,
- interwencję kryzysową,
- warsztaty,
- porady i konsultacje,
- wykłady i prelekcje,
- działalność informacyjno-szkoleniową,
- organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia,
- wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek.
- W zakresie diagnozowania i opiniowania Poradnia:
- prowadzi badania psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne dzieci i młodzieży zgłaszających się lub zgłaszanych przez rodziców/opiekunów prawnych, w celu rozpoznania ich problemów w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym, w uzasadnionych przypadkach dokonywana jest diagnoza sytuacji rodzinnej dziecka,
- określa dysharmonie rozwojowe oraz zaburzenia o charakterze poznawczym i emocjonalno-społecznym i związane z nimi potrzeby, analizuje etiologię problemu,
- wyróżnia najlepiej rozwinięte sfery rozwojowe, w tym predyspozycje i uzdolnienia, jako podstawy do dalszej pracy z dzieckiem,
- bada poziom dojrzałości poznawczej, emocjonalnej, społecznej dzieci i młodzieży,
- uwzględnia w sytuacjach uzasadnionych oceny predyspozycji psychologicznych w aspekcie wyboru kierunku kształcenia i zawodu,
- kwalifikuje – w oparciu o uzgodnienia z rodzicami – do odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowanej przez Poradnię, przedszkole, szkołę lub inne placówki diagnostyczno-terapeutyczne,
- orzeka w sprawie nauczania specjalnego i indywidualnego zgodnie z odpowiednimi przepisami oraz opiniuje w sprawie wczesnego wspomagania rozwoju.
- W zakresie działalności terapeutycznej Poradnia:
- prowadzi formy terapii psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej zgodnie z możliwościami Poradni oraz potrzebami dziecka,
- wspomaga działalność terapeutyczną w szkołach i innych placówkach oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych, udzielając konsultacji i pomocy merytorycznej,
- adresuje działania doradczo-wspomagające do rodziców lub opiekunów prawnych dzieci i młodzieży.
- W zakresie poradnictwa i konsultacji Poradnia:
- prowadzi doradztwo psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne dla rodziców i nauczycieli, zmierzając do optymalizacji oddziaływań edukacyjno-wychowawczych w środowisku rodzinnym i szkolnym dziecka,
- udziela rodzicom, opiekunom, wychowawcom i nauczycielom oraz samej młodzieży porad dotyczących sposobów i metod przezwyciężania trudności związanych z dysfunkcjami rozwojowymi,
- informuje rodziców i młodzież o zasadach prawidłowego wyboru kierunku dalszego kształcenia i wyboru zawodu,
- udziela pomocy doradczej dzieciom i młodzieży w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz w wyborze kierunku kształcenia i zawodu.
- W zakresie działalności profilaktycznej Poradnia realizuje następujące zadania:
- prowadzi oddziaływania profilaktyczne mające na celu określenie poziomu rozwoju dzieci młodszych w poszczególnych sferach rozwojowych,
- prowadzi oddziaływania rozwijające funkcjonowanie poznawcze,
- prowadzi profilaktykę zaburzeń emocjonalno-społecznych i zaburzeń komunikacji,
- prowadzi opiekę psychologiczno-pedagogiczną nad dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym poprzez systematyczną współpracę z placówkami edukacyjnymi,
- prowadzi doradztwo psychologiczno-pedagogiczne dla dzieci i młodzieży, rodziców, nauczycieli i wychowawców,
- prowadzi oddziaływania mające na celu kształtowanie umiejętności wychowawczych w relacji rodzic– dziecko poprzez aktywne formy edukacji,
- popularyzuje wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, zapoznając rodziców i nauczycieli z czynnikami warunkującymi optymalny rozwój dzieci i młodzieży,
- upowszechnia wartości związane ze zdrowiem psychicznym podczas codziennej pracy terapeutycznej i doradczej, wspierając w tym rodziców i placówki edukacyjne,
- upowszechnia informacje oraz prowadzi zajęcia zawodoznawcze na terenie szkół i Poradni dotyczące orientacji i informacji zawodowej.
- Wydawanie orzeczeń i opinii:
- W Poradni działa zespół orzekający wydający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie zajęć rewalidacyjno- wychowawczych, o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- Zespół orzekający jest organizowany i działa zgodnie z przepisami w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych.
- Uprawnienia do wydawania orzeczeń regulowane są odrębnymi przepisami.
- Poradnia współpracuje z placówkami oświatowymi oraz innymi organizacjami działającymi na rzecz dzieci, młodzieży oraz rodziny.
- Pracownicy pedagogiczni Poradni są zobowiązani do realizacji swoich zadań statutowych również poza poradnią, w środowisku dzieci i młodzieży, np. w szkołach, przedszkolach, internatach oraz środowisku rodzinnym.
- Zakres zadań realizowanych poza Poradnia, czas pracy oraz warunki ich realizacji określa dyrektor.
Rozdział III
Organy Poradni. Współpraca między organami Poradni oraz sposób rozstrzygania sporów między nimi.
§ 5
- Organami Poradni są:
- Dyrektor Poradni,
- Rada Pedagogiczna Poradni.
- Dyrektor Poradni za zgodą organu prowadzącego Poradnię może utworzyć stanowisko wicedyrektora oraz – w zależności od potrzeb – inne stanowiska kierownicze.
- Funkcję dyrektora powierza organ prowadzący.
- Kandydata na stanowisko dyrektora wyłania się w drodze konkursu organizowanego przez organ prowadzący.
- Szczegółowe zasady powoływania na dyrektora na stanowisko dyrektora oraz kwalifikacje do pełnienia funkcji dyrektora określają odrębne przepisy.
- W przypadku nieobecności dyrektora Poradni zastępuje go wicedyrektor, a jeżeli nie utworzono takiego stanowiska inny nauczyciel wyznaczony przez organ prowadzący.
§ 6
- Do obowiązków dyrektora Poradni należy w szczególności:
- organizowanie działalności psychologiczno-pedagogicznej Poradni oraz reprezentowanie placówki na zewnątrz,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego pozwalającego na właściwy przebieg pracy Poradni,
- realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej Poradni, podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących,
- kontrola prawidłowości przebiegu pracy merytorycznej Poradni,
- organizowanie obsługi administracyjnej i finansowej Poradni,
- dysponowanie środkami finansowymi, określonymi w planie finansowym placówki, zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną Poradni,
- wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom/ uczniom, rodzicom oraz pracownikom Poradni podczas zajęć realizowanych w Poradni,
- współdziałanie ze szkołami wyższymi w zakresie organizacji praktyk pedagogicznych.
- Dyrektor Poradni jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w niej nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
- Dyrektor Poradni w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Poradni,
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych pracownikom Poradni,
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników Poradni.
- Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną Poradni.
§ 7
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Poradni, realizującym jej statutowe działania.
- Radę Pedagogiczną stanowią wszyscy pracownicy pedagogiczni Poradni.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej Poradni jest dyrektor Poradni.
- Zebrania Rady mogą być organizowane na wniosek organu prowadzącego placówkę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego Rady lub co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
- Kompetencje Rady Pedagogicznej obejmują:
- zatwierdzanie planów pracy merytorycznej,
- półroczne i roczne analizowanie i ocenianie przebiegu pracy,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
- opiniowanie organizacji pracy placówki,
- opiniowanie projektu planu finansowego,
- opiniowanie propozycji dyrektora w sprawie przyznawania nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- opiniowanie w zakresie powierzania nauczycielom funkcji kierowniczych oraz stałych prac w ramach wynagrodzenia zasadniczego,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy placówki,
- Uchwały rady pedagogicznej są przyjmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Osoby biorące udział w radzie pedagogicznej są zobowiązane do nie ujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci/ uczniów, rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Poradni.
- Rada pedagogiczna przygotowuje i uchwala statut Poradni albo jego zmiany.
- Szczegółową organizację i zakres działania Rady Pedagogicznej Poradni określa regulamin pracy Rady Pedagogicznej.
§ 8
Organy Poradni współpracują ze sobą w realizacji statutowych zadań Poradni.
§ 9
- Sytuacje konfliktowe między organami Poradni rozstrzygane są pomiędzy stronami sporu na posiedzeniu rady pedagogicznej zwoływanym w celu rozwiązania sporu i prowadzonym pod przewodnictwem dyrektora Poradni.
- W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem rozstrzyga dyrektor Poradni na podstawie obowiązującego prawa. Od decyzji dyrektora w takich sprawach służy odwołanie do organu prowadzącego, a w sprawach wynikłych ze stosunku pracy - do Sądu Pracy.
- Dyrektor Poradni i rada pedagogiczna podejmują działania na rzecz rozwiązywania sporów powstałych między dwoma organami poprzez negocjacje prowadzone w oparciu o rzeczowe argumenty.
- W przypadku niemożności rozwiązania sporu Rada Pedagogiczna powołuje mediatora celem podjęcia próby rozwiązania sporu. Mediatorem jest członek rady pedagogicznej.
- W przypadku niemożności rozwiązania sporu przy pomocy mediatora, dyrektor Poradni zwraca się o rozstrzygnięcie sporu do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny, w zależności od przedmiotu sporu.
Rozdział IV
Organizacja pracy Poradni
§ 10
- Dla sprawnej realizacji zadań statutowych Poradni tworzy się działy merytoryczne:
- Dział Poradnictwa Dydaktyczno-Wychowawczego,
- Dział Opieki nad Dziećmi i Młodzieżą Niepełnosprawnymi,
- Dział Poradnictwa Zawodowego,
- Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka.
- Szczegółowy zakres zadań dla poszczególnych działów ustala dyrektor Poradni.
- Skład osobowy działów ustala dyrektor Poradni.
§ 11
- Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
- Za zgodą organu prowadzącego, w porozumieniu z dyrektorem Poradni, może być ustalony termin przerwy w pracy Poradni w okresie ferii letnich.
- Dzienny czas pracy ustala dyrektor Poradni.
§ 12
- Szczegółową organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Poradni, opracowany przez dyrektora placówki z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego Poradni – do 30 kwietnia danego roku.
- Arkusz organizacji Poradni zatwierdza organ prowadzący – do 25 maja danego roku.
- W projekcie organizacji Poradni w postaci arkusza organizacji zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników placówki, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz ogólną liczbę godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
Rozdział V
Zakres zadań pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników Poradni
§ 13
- W Poradni zatrudnieni są pracownicy pedagogiczni. Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych.
- Zadania Poradni mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności rehabilitantów i lekarzy, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom, nauczycielom i specjalistom szkolnym.
- Zasady nawiązywania, trwania i rozwiązywania stosunku pracy określają odrębne przepisy określony w Ustawie Karta Nauczyciela.
- Kwalifikacje do zajmowania stanowisk pedagogicznych w Poradni, określają odrębne przepisy.
- Liczbę pracowników ustala, na wniosek dyrektora Poradni organ prowadzący.
§ 14
- Szczegółowe zadania pracowników pedagogicznych oraz sposób ich realizacji ustala dyrektor Poradni w indywidualnych zakresach obowiązków.
- Decyzje w sprawach postępowania diagnostycznego i w sprawach nie wymagających postępowania orzeczniczego podejmują samodzielnie pracownicy pedagogiczni prowadzący diagnozę. Ponoszą pełną odpowiedzialność służbową, prawną i etyczną za podejmowane decyzje.
- Do podstawowych zadań pracowników pedagogicznych zgodnie z ich kwalifikacjami należy:
- prowadzenie działalności diagnostycznej psychologicznej, pedagogicznej lub logopedycznej oraz opiniowanie na pisemny wniosek rodziców/opiekunów prawnych lub pełnoletniego ucznia, w tym zawsze udzielanie informacji o wynikach procesu diagnostycznego,
- prowadzenie działań orzeczniczych,
- prowadzenie działań informacyjnych, profilaktycznych i doradczych,
- poradnictwo i konsultacje,
- przygotowywanie i prowadzenie zajęć z zakresu terapii psychologicznej, pedagogicznej lub logopedycznej ustalonych na podstawie dokonanej diagnozy,
- współdziałanie z rodzicami lub opiekunami prawnymi, pedagogami szkolnymi i nauczycielami w zakresie wczesnego wykrywania zaburzeń, mogących spowodować lub powodujących trudności w funkcjonowaniu poznawczym i/lub emocjonalno--społecznym dziecka/ucznia,
- przygotowywanie i prowadzenie grup wsparcia dla rodziców,
- przygotowywanie i/lub prowadzenie, w miarę możliwości czasowo-organizacyjnych różnych form informacyjno-szkoleniowych oraz grup wsparcia dla pracowników placówek oświatowych,
- prowadzenie dokumentacji diagnostyczno-terapeutycznej
- wykonywanie na polecenie dyrektora innych czynności związanych z funkcjonowaniem Poradni.
- Pracownicy pedagogiczni:
- odpowiadają za bezpieczeństwo dzieci powierzonych ich opiece w czasie zajęć,
- w pracy z dziećmi i młodzieżą, ich rodzicami i opiekunami oraz ich nauczycielami kierują się zasadą dobra dziecka,
- są zobowiązani do zachowania tajemnicy służbowej oraz tajemnicy wynikającej z przepisów ustawy o ochronie dóbr osobistych,
- są zobowiązani do systematycznego podnoszenia swoich umiejętności zawodowych poprzez udział w dostępnych formach kształcenia zawodowego,
- są zobowiązani o dbałość o powierzone mienie,
- są zobowiązani do zaznajamiania się i przestrzegania obowiązujących aktów prawnych dotyczących opieki psychologiczno- pedagogicznej oraz prawa oświatowego.
- Do zadań pedagoga i psychologa należy w szczególności:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów,
- diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów,
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów,
- prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań logopedy należy w szczególności:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy,
- prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla uczniów i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń,
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów,
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań doradcy zawodowego należy:
- pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
- gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia,
- prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej,
- współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego,
- koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez Poradnię,
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 15
- W Poradni zatrudnienie są także pracownicy administracji i obsługi.
- Zasady nawiązywania, trwania i rozwiązywania stosunku pracy określają odrębne przepisy określone w Ustawie Kodeks Pracy.
- Liczbę pracowników niepedagogicznych ustala, na wniosek dyrektora Poradni organ prowadzący.
- Zakres obowiązków pracowników niepedagogicznych ustala dyrektor Poradni, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Integralną częścią w strukturze Poradni jest sekretariat zapewniający prawidłowe funkcjonowanie obsługi administracyjnej.
- Do zadań pracownika sekretariatu należy:
- prowadzenie kancelarii zgodnie z instrukcją kancelaryjną,
- zapewnienie zgodności działań z Ustawą o zamówieniach publicznych,
- prowadzenie inwentaryzacji zgodnie ze stosownymi przepisami,
- prowadzenie archiwizacji zgodnie ze stosownymi przepisami.
- Szczegółowe indywidualne zakresy obowiązków ustala dyrektor Poradni.
- Warunki wynagradzania pracowników nie będących nauczycielami określają odrębne przepisy.
Rozdział VI
Zakres współdziałania z innymi podmiotami
§ 16
- W realizacji swoich celów i zadań Poradnia współdziała z wieloma instytucjami, świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz ich rodzicom i nauczycielom: szkoły, przedszkola, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy, ośrodki pomocy społecznej, placówki służby zdrowia, Sądy, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, organizacje pozarządowe, inne poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
- Zakres współdziałania z innymi poradniami, przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży, rodzicom oraz nauczycielom obejmuje:
- współpracę w celu zapewnienia kompleksowej pomocy dziecku i rodzinie,
- wymianę doświadczeń i informacji,
- współpracę w organizowaniu warsztatów, spotkań informacyjno-szkoleniowych,
- konsultacje i porady.
- 3. Przedstawiciel Poradni może uczestniczyć w spotkaniach nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów, udzielających pomocy psychologiczno--pedagogicznej w przedszkolach, szkołach lub placówkach znajdujących się na terenie działania Poradni, w miarę zaistniałych potrzeb i możliwości kadrowych Poradni.
- Poradnia prowadzi wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek, które polega na zaplanowaniu przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki.
- W Poradni za zgodą dyrektora mogą odbywać praktyki studenci uczelni wyższych. Zakres i przebieg praktyki określa każdorazowo porozumienie podpisane między uczelnią ( rektor, dziekan) a dyrektorem Poradni.
- Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w Poradni także przez wolontariuszy, którzy wspierają realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej świadczonej przez Poradnię.
- Dyrektor Poradni informuje wolontariusza o specyfice pracy Poradni i konieczności zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli korzystających z pomocy Poradni.
- Dyrektor Poradni zawiera z wolontariuszem porozumienie określające:
- zakres, sposób i czas wykonywania przez wolontariusza zadań;
- czas trwania porozumienia;
- zobowiązanie wolontariusza do wykonywania zadań we współpracy z specjalistami;
- zobowiązanie wolontariusza do nie ujawniania informacji dotyczących dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli korzystających z pomocy Poradni;
- postanowienie o możliwości rozwiązania porozumienia.
- Wolontariuszem w Poradni może być osoba pełnoletnia, która nie była skazana za umyślne przestępstwo i przeciwko której nie toczy się postępowanie karne.
Rozdział VII
Dokumentacja Poradni
§ 17
- Poradnia prowadzi:
- wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy Poradni, zawierający numer nadany przez Poradnię przy zgłoszeniu, imię ( imiona) i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, datę jego urodzenia, numer PESEL, adres zamieszkania dziecka,
- rejestr wydanych opinii i orzeczeń zawierający numer z wykazu alfabetycznego, numer opinii lub orzeczenia, datę wydania opinii lub orzeczenia,
- dokumentację badań i terapii w indywidualnej teczce dla każdego dziecka,
- dziennik indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych Poradni zawierający tygodniowy plan zajęć, zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach, imiona i nazwiska dzieci objętych różnymi formami pomocy, informacje o kontaktach z osobami i instytucjami,
- indywidualne dzienniki zajęć wczesnego wspomagania rozwoju,
- roczny plan pracy Poradni, działów i poszczególnych pracowników,
- sprawozdania półroczne i roczne pracowników z realizacji zadań.
- inną dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Dyrektor Poradni ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji oraz wydawanie przez Poradnię dokumentów.
Rozdział VIII
Inne zadania w działalności Poradni
§ 18
- Poradnia może pełnić, decyzją Starosty, funkcję wiodącego ośrodka koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczego.
- Do zadań ośrodka należy:
- udzielanie rodzicom specjalistycznej informacji dotyczącej problemów rozwojowych dziecka,
- wskazywanie właściwych dla dziecka i jego rodziny form kompleksowej, specjalistycznej pomocy, w szczególności rehabilitacyjnej, terapeutycznej, fizjoterapeutycznej, psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej,
- wskazywanie jednostek udzielających specjalistycznej pomocy dzieciom,
- organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz dodatkowych usług terapeutów, fizjoterapeutów, psychologów, pedagogów, logopedów i innych specjalistów,
- koordynowanie korzystania z usług specjalistów dostępnych na obszarze powiatu.
- Szczegółowe funkcjonowanie i zadania wiodących ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych regulują odrębne przepisy.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 19
- Poradnia jest jednostką budżetową.
- Zasady prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
- Poradnia używa następującej pieczęci:
PORADNIA
Psychologiczno-Pedagogiczna
Osiedle Centrum 16
66-300 MIĘDZYRZECZ
Tel. 504057493
NIP 596- 152-51-08 Ident. 000711899
- Zmian w statucie może dokonywać Rada Pedagogiczna w ramach swoich kompetencji i istniejącego prawa.
- Uchwałę o zmianach w statucie Rada Pedagogiczna jest zobowiązana niezwłocznie przesłać organowi prowadzącemu Poradnię.
- Załącznikiem do niniejszego Statutu są szczegółowe zadania działów, Punktu Konsultacyjnego, Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka i jego Rodziny.
- Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Statut Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Międzyrzeczu został uchwalony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 27 listopada 2017 roku.
1) Uchwałą nr 5/2022/2023 Rady Pedagogicznej PPP w Międzyrzeczu z dnia 31.08.2022 r. zaktualizowano dane adresowe.