Procedury wydawania orzeczeń
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
O Poradni
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2014-06-05 13:03:34 przez Maciej Urbański
Akapit nr - brak tytułu
OBOWIĄZUJACE W PPP W MIĘDZYRZECZU PROCEDURY
RODZAJE ORZECZEŃ – KOMPETENCJE PORADNI
- Zespół orzekający PPP w Międzyrzeczu wydaje orzeczenia dla:
-
uczniów szkół mających siedzibę na terenie działania poradni – gminy: Międzyrzecz, Trzciel, Pszczew
-
w przypadku uczniów będących wychowankami burs, domów wczasów dziecięcych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz młodzieżowych ośrodków socjoterapiiorzeczenia mogą być wydane także dla uczniów zamieszkujących na terenie działania poradni
-
poradnia wydaje orzeczenia i opinie dla dzieci w wieku przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego zamieszkujących na terenie działania poradni
-
- Zespół orzekający PPP w Międzyrzeczu wydaje następujące orzeczenia i opinie:
-
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla:
-
niesłyszących i słabo słyszących
-
niewidomych i słabo widzących
-
z niepełnosprawnością ruchową w tym z afazją
-
z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
-
z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym
-
z więcej niż jedną niepełnosprawnością
-
zagrożonych niedostosowaniem społecznym
-
niedostosowanych społecznie
-
-
o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych indywidualnych lub zespołowych dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim
-
o potrzebie nauczania indywidualnego
-
o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
-
o braku potrzeby kształcenia specjalnego
-
o braku potrzeby zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
-
o braku potrzeby nauczania indywidualnego
-
o braku potrzeby indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
-
o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
-
o odmowie uchylenia orzeczenia indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
-
opinie o objęciu dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju
-
SKŁADANIE WNIOSKÓW
POSTĘPOWANIE Z WNIOSKAMI
- Składanie wniosków przez rodziców/prawnych opiekunów oraz zasady postępowania z wnioskami.
-
Wnioski mogą składać wyłącznie rodzice/prawni opiekunowie zwani dalej wnioskodawcami, a w przypadku młodzieży po ukończeniu 18 roku życia uczniowie.
-
Wniosek musi bezwzględnie spełniać wymogi określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia:
-
musi być własnoręcznie wypełniony przez wnioskodawcę
-
musi zawierać:
-
imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce urodzenia oraz zamieszkania,
-
nazwę i adres przedszkola/ szkoły/ ośrodka/ placówki oraz oznaczenie klasy (w przypadku uczniów szkół zawodowych – nazwę zawodu),
-
imiona i nazwiska rodziców/prawnych opiekunów oraz miejsce/miejsca ich zamieszkania,
-
cel i przyczyna, dla której niezbędne jest wydanie orzeczenia/opinii,
-
datę i miejsce wypełnienia oraz podpis(y) wnioskodawcy(ów).
-
-
-
- Wzór wniosku dostępny jest w sekretariacie i u poszczególnych pracowników poradni, a także na stronie internetowej w BIP poradni.
- W przypadku konieczności wydania dziecku jednocześnie dwóch orzeczeń wnioskodawca składa dwa odrębne wnioski
- Jeżeli wniosek został złożony do zespołu niewłaściwego do jego rozpatrzenia, dyrektor poradni niezwłocznie przekazuje wniosek do poradni, w której działa zespół właściwy do rozpatrzenia wniosku, zawiadamiając o tym wnioskodawcę.
- Jeżeli z treści wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii wynika, że nie dotyczy on wydania orzeczenia albo opinii, dyrektor poradni zwraca wniosek wnioskodawcy wraz z wyjaśnieniem przyczyny zwrotu wniosku oraz informacją o możliwym sposobie załatwienia sprawy.
- Wnioskodawca dołącza do wniosku dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wydane przez specjalistów opinie, zaświadczenia oraz wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich.
- Jeżeli do wydania orzeczenia albo opinii jest niezbędna informacja o stanie zdrowia dziecka, wnioskodawca dołącza do wniosku wydane przez lekarza zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka.
- Jeżeli wniosek dotyczy wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, wnioskodawca dołącza do wniosku zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka, w którym lekarz określa:
-
okres - nie krótszy jednak niż 30 dni - w którym stan zdrowia dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;
-
rozpoznanie choroby lub innej przyczyny powodującej, że stan zdrowia dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;
-
zakres, w jakim dziecko, któremu stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, może brać udział w zajęciach, w których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego, organizowanych z grupą wychowawczą lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w przedszkolu;
-
zakres, w jakim uczeń, któremu stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, może brać udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, organizowanych z oddziałem w szkole lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w szkole.
-
- Wzór wniosku dostępny jest w sekretariacie i u poszczególnych pracowników poradni, a także na stronie internetowej w BIP poradni.
- Wniosek winien zostać zarejestrowany w sekretariacie poradni otrzymując właściwą sygnaturę akt oraz datę wpłynięcia
- Po zarejestrowaniu wniosku winien być on wraz z załączoną dokumentacją skierowany do przewodniczącego zespołu, który dokonuje jego oceny pod względem formalnym i podejmuje decyzję o skierowaniu sprawy do zespołu orzekającego bądź wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia dokumentacji w terminie nie krótszym niż 14 dni od daty wysłania pisma o uzupełnienie dokumentacji.
- Jeśli wnioskodawca nie posiada dokumentacji o której mowa przedstawiona przez niego dokumentacja jest niewystarczająca do wydania orzeczenia/opinii badania niezbędne do wydania orzeczenia lub opinii przeprowadzają członkowie zespołu wyznaczeni przez przewodniczącego odpowiednio do posiadanej specjalności z wyłączeniem badań lekarskich.
- Zespół po poinformowaniu wnioskodawcy może zasięgnąć informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych dziecka od nauczycieli i wychowawców szkół/placówek w których uczeń przebywa.
- W przypadku dostarczenia przez rodziców wyników badań i obserwacji psychologicznych, pedagogicznych i logopedycznych wyznaczony przez przewodniczącego specjalista podejmuje decyzję, czy są one wystarczające do wydania orzeczenia/opinii. W przypadku gdy jest ona niewystarczająca przewodniczący zespołu zwraca się na piśmie, za zgoda rodzica/prawnego opiekuna do prowadzącego gabinet lub placówkę o przekazanie kopii pełnej dokumentacji badań. W sytuacji, gdy specjalista zespołu uzna, że jest ona wystarczająca do wydania orzeczenia/opinii nie zwalnia to poradni od kontaktu z dzieckiem i z rodzicem/prawnym opiekunem.
- W przypadku niewystarczającej dokumentacji lekarskiej koniecznej do wydania orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego przewodniczący zespołu może wezwać składającego wniosek do uzupełnienia diagnozy o badania specjalistyczne, lub poprosić o konsultację lekarza wystawiającego zaświadczenie. Nie można żądać wyników badań lub konsultacji za które wnioskodawca musiałby zapłacić.
- Jeżeli rodzice nie dostarczą dokumentacji, do której dostarczenia zostali wezwani, należy rozpatrzyć sprawę w oparciu o dokumentacje dostępną.
- Wniosek w raz z dokumentacją oraz teczką ucznia przewodniczący kieruje do członków zespołu w celu przygotowania przez nich diagnozy oraz wyznacza termin posiedzenia zespołu.
- Powiadamianie rodziców/prawnych opiekunów o posiedzeniu zespołu.
-
Powiadomienie rodziców/prawnych opiekunów o terminie posiedzenia zespołu jest zadaniem sekretariatu poradni.
-
Powiadomienie skuteczne może być dokonane wyłącznie w następujący sposób:
-
w formie pisemnej wysłane drogą pocztową za potwierdzeniem odbioru
-
poprzez doręczenie pisma do rąk własnych składającego wniosek z adnotacja „otrzymałem dnia.......” z czytelnym własnoręcznym podpisem odbierającego.
-
-
Niedopuszczalne jest powiadamianie ustne, powiadamianie telefoniczne oraz adnotacje o powiadomieniu w teczce ucznia, na wniosku itp.
-
Kopię powiadomienia dołącza się do protokołu zespołu.
-
Fakt powiadomienia o posiedzeniu zespołu odnotowuje się w protokole zespołu.
-
PRACA ZESPOŁU ORZEKAJĄCEGO
- Powoływanie zespołu orzekającego.
-
Powołanie musi mieć formę zarządzenia dyrektora poradni z powołaniem się na odpowiedni przepis rozporządzenia.
-
Zespół powołuje się indywidualnie dla każdego ucznia, do rozpatrzenia konkretnego wniosku.
-
W skład zespołu wchodzą: przewodniczący zespołu, psycholog i pedagog oraz lekarz oraz inni specjaliści, w tym spoza poradni, jeśli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
-
O terminie posiedzenia zespołu jego członkowie są powiadamiani przez dyrektora poradni w terminie nie krótszym niż 3 dni od daty posiedzenia zespołu poprzez wywieszenie informacji w sekretariacie poradni.
-
- Dokumentacja zespołu.
Podstawową dokumentację zespołu orzekającego stanowią:
- wniosek rodziców na ustalonym wzorze
- kopia powiadomienia rodziców
- zarządzenie dyrektora poradni o powołaniu zespołu
- zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia ucznia wg ustalonego wzoru
- dokumentacja dostarczona przez wnioskodawcę
- protokół posiedzenia zespołu
- Praca zespołu.
-
Praca zespołu kieruje przewodniczący.
-
Zespół wydaje orzeczenie/opinię większością głosów.
-
Przy równej liczbie głosów decyduje głos przewodniczącego zespołu.
-
W posiedzeniu zespołu może wziąć udział wnioskodawca.
-
W przypadku uwzględnienia wniosku orzeczenie/opinia winny być wydane w terminie 1 miesiąca od daty złożenia wniosku (1 tydzień od daty zespołu), a w sprawach szczególnie skomplikowanych okres ten można wydłużyć maksymalnie do 2 miesięcy, lecz należy o tym fakcie powiadomić wnioskodawcę na piśmie, podając przyczynę zwłoki i wskazując nowy termin rozpatrzenia wniosku.
-
Na prace zespołu nie może mieć wpływu żadna osoba fizyczna lub prawna.
-
ORZECZENIA
- Szczegółowe zasady wydawania orzeczeń/opinii, zasady nieuwzględniania wniosków o wydanie orzeczenia/opinii zawarte są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
- Orzeczenie/opinię przygotowuje wyznaczony przez przewodniczącego członek zespołu.
-
Orzeczenia i opinie przygotowuje się bezwzględnie według wzorów stanowiących załączniki do ww. rozporządzenia oraz zawarte w § 8 Rozporządzenia elementy dotyczące form pomocy oraz warunki ich realizacji. Bezwzględnie należy zalecać odpowiednią formę kształcenia specjalnego oraz warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka, inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.Uzasadnienie orzeczenia powinno uzasadniać nie tylko potrzebę kształcenia specjalnego lub potrzebę nauczania indywidualnego, lecz także zaleconą formę jego realizacji oraz pozostałe istotne dla uczniazalecenia.
-
W orzeczeniach należy stosować precyzyjny i zrozumiały dla wnioskodawcy sposób interpretacji wyników diagnozy.
-
Diagnoza winna określać możliwości rozwojowe i potencjał ucznia, a nie tylko wyniki badań psychologicznych i pedagogicznych.
- Orzeczenia/opinię wydaje się wnioskodawcy w nieprzekraczalnym terminie 14 dni w trzech egzemplarzach za potwierdzeniem odbioru: osobiście – podpis wnioskodawcy na egzemplarzu aa., pocztą – list polecony z potwierdzeniem odbioru.
- Wszelkie odwołania wnioskodawców od opinii/orzeczeń do Lubuskiego Kuratora Oświaty dokonuje się za pośrednictwem zespołu orzekającego PPP w Międzyrzeczu.
- Szczegółowe zasady postępowania w przypadku odwołania się od decyzji zespołu reguluje § 10 rozporządzenia.
- W przypadkach nie uregulowanych niniejszym zarządzeniem zastosowanie mają przepisy ww. rozporządzenia oraz przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego.