ˆ

Przyjmowanie i załatwianie spraw

Szczegóły informacji

Przyjmowanie i załatwianie spraw

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2022-11-18 14:10:45 przez Agnieszka Tatyga

Akapit nr - brak tytułu

Wniosek w sprawie wydania orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności składa się osobiście bądź za pośrednictwem poczty do właściwego miejscowo powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności. Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Świebodzinie rozpatruje wnioski mieszkańców powiatów: międzyrzeckiego i świebodzińskiego.
I. Do wniosku o wydanie orzeczenia po raz pierwszy należy dołączyć:
  • zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia wydane dla potrzeb zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności wystawione przez lekarza prowadzącego, nie wcześniej niż 30 dni przed dniem złożenia wniosku,
  • uwierzytelnioną kopię dokumentacji medycznej, tj. potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez organ lub podmiot, który dokument wytworzył lub kopię i oryginał do wglądu, w tym m.in.:
    • kartoteki z poradni prowadzących,
    • dokumentację leczenia szpitalnego (np. karty wypisowe, karty informacyjne),
    • aktualne wyniki badań (np. opisu RTG, audiogramu, spirometrii),
    • opinię psychologiczną z 2 ostatnich lat z uwzględnieniem stopnia upośledzenia i ilorazu inteligencji,
    • inną dokumentację medyczną będącą w posiadaniu strony a mogącą mieć wpływ na ustalenie niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności,
  • kserokopię orzeczenia wydanego przez:
    • inny zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności,
    • ZUS, KIZ, KRUS, MON wydane przed 1997r. - jeżeli takie wnioskodawca posiada.
  • dowód osobisty – dotyczy osób pełnoletnich (do wglądu).
  • akt urodzenia dziecka, legitymację szkolną lub dowód osobisty do wglądu (jeżeli posiada) – dotyczy osób poniżej 18 roku życia.
  • postanowienie sądu o ustanowieniu opiekuna, kuratora lub rodziny zastępczej (dotyczy osób ubezwłasnowolnionych, pozbawionych zdolności do czynności prawnych, wobec których ustanowiony został kurator lub opiekun prawny),
  • zaświadczenie o niemożności przybycia na posiedzenie składu orzekającego z szczegółowym opisem stanu ogólnego/miejscowego wystawione przez lekarza prowadzącego (dotyczy osób, którym długotrwała i nierokująca poprawy choroba uniemożliwia przybycie na posiedzenie składu orzekającego)!!!
  • oświadczenie osoby zainteresowanej o celu i terminie pobytu na terenie objętym działaniem Zespołu – dotyczy osób nieposiadających stałego lub czasowego meldunku,
  • oświadczenie osoby zainteresowanej wyrażające zgodę ośrodkowi pomocy społecznej na dokonywanie wszelkich czynności w postępowaniu w sprawie wydania orzeczenia o niepełnosprawności / stopniu niepełnosprawności.
II. Do wniosku o wydanie orzeczenia po raz kolejny należy dołączyć:
  • dokumenty takie jak przy wniosku pierwszorazowym, przy czym dokumentacja medyczna powinna obejmować okres od daty wydanego wcześniej orzeczenia do dnia złożenia wniosku.
III. Do wniosku o wydanie orzeczenia o wskazaniach do ulg i uprawnień osoba zainteresowana dołącza:
  • dokumentację medyczną,
  • orzeczenie o inwalidztwie lub niezdolności do pracy,
  • inne dokumenty mogące mieć wpływ na wskazanie do ulg i uprawnień.
Jeżeli przedłożona wraz z wnioskiem dokumentacja medyczna, jest niewystarczająca do wydania orzeczenia przewodniczący powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności zawiadamia na piśmie osobę zainteresowaną lub przedstawiciela ustawowego dziecka o konieczności jej uzupełnienia oraz wyznacza termin złożenia brakującej dokumentacji z pouczeniem, że nieuzupełnienie jej w określonym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
Wnioski rozpatrywane są na posiedzeniach składów orzekających. O wyznaczonym terminie posiedzenia składu orzekającego wnioskodawcy informowani są pisemnie. Nieobecność na posiedzeniu musi zostać pisemnie usprawiedliwiona, w przeciwnym razie sprawa pozostaje bez rozpoznania.
Wniosek i zaświadczenie lekarskie muszą być składane na odpowiednim i aktualnym druku.
IV. Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Świebodzinie rozpatruje wnioski o wydanie legitymacji osoby niepełnosprawnej.
Wnioski takie składa  się na odpowiednich drukach, osobiście bądź za pośrednictwem poczty lub w siedzibie Zespołu. Do wniosku dołącza się:
  • jedno aktualne nieopieczętowane podpisane zdjęcie (w formacie jak do nowych dowodów osobistych, o wymiarach 35x45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość i odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz  zajmowała 70 – 80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice i przedstawiająca osobę   w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów.  Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku,
  • potwierdzenie zameldowania w przypadku rozbieżności adresów we wniosku i orzeczeniu.
UWAGA: osoby posiadające orzeczenie WZOoN, Wyrok Sądu lub orzeczenie wydane przez inny Powiatowy/Miejski Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności - do wniosku o wydanie legitymacji zobowiązane są dołączyć uwierzytelnioną kopię lub kopię i oryginał do wglądu orzeczenia i/lub Wyroku Sądu.
Legitymację można odebrać osobiście lub za pośrednictwem osób drugich, posługujących się upoważnieniem podpisanym przez wnioskodawcę, po telefonicznym uzgodnieniu terminu pod numerem: 684755348, od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.30 do 14.30.
V.  Do wniosku osoby niepełnosprawnej o wydanie karty parkingowej  należy dołączyć:
  • jedną fotografię o wymiarach 35mm x 45mm, odzwierciedlającą aktualny wizerunek osoby, której wniosek dotyczy, przedstawiającą tę osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami,
  • dowód uiszczenia opłaty za wydanie karty parkingowej. Opłaty można dokonać w urzędzie (dostępny terminal)
UWAGA: wniosek o wydanie karty parkingowej osoba niepełnosprawna składa wniosek osobiście, z wyjątkiem:
  • osoby, która nie ukończyła 18 r.ż., za którą wniosek składają rodzicie lub ustanowieni przez sąd opiekunowie albo jeden z rodziców lub ustanowionych przez sąd opiekunów,
  • osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską, za którą wniosek składa jeden z rodziców,
  • osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą rodzicielską lub osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, za którą wniosek składa odpowiednio opiekun lub kurator ustanowiony przez sąd.
 ​VI.  Do wniosku placówki o wydanie karty parkingowej należy dołączyć:
  • dowód uiszczenia opłaty za wydanie karty parkingowej Opłaty można dokonać w urzędzie (dostępny terminal)
  • do wglądu - dowód rejestracyjny pojazdu placówki.