Rejestr zmian
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
02 luty 2012 Uchwała Nr XIV/86/2011 z dn. 29.12.2011r. - Gminny Program PiRPA oraz Przeciwdziałania Narkomanii
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2012-04-13 11:37:36 przez Zasilenie Danymi
Informacja dodana do BIP w ramach etapu Zasilenie Danymi projektu Lubuski e-Urząd
Uchwała Nr XIV / 86 /2011
Rady Gminy w Przewozie
z dnia 29 grudnia 2011 r.
w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych oraz Przeciwdziałaniu Narkomanii w Gminie Przewóz na 2012r.
Na podstawie art.4
1 ust.2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982r . o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2007r. Nr 70 poz. 473 z późn.
zm. )oraz art.10 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii
(DZ.U. Nr 179, poz 1485 z późn. zm ) uchwala się, co następuje:
§ 1.
Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Przewóz na 2012 r. stanowiący załącznik do
niniejszej uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy i Gminnej Komisji ds. Profilaktyki i
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu poprzez wywieszenie na
tablicy ogłoszeń.
Załącznik
do uchwały Nr XIV/86/2011
Rady Gminy w Przewozie
z dnia 29 grudnia 2011r.
GMINNY PROGRAM
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych
oraz Przeciwdziałaniu Narkomanii
w Gminie Przewóz
na 2012r.
Podstawowym celem programu jest podejmowanie działań zmierzających do
ograniczenia spożycia napojów alkoholowych w Gminie Przewóz, zmniejszenie ilości
nowych przypadków uzależnienia od alkoholu, inicjowanie i wspieranie przedsięwzięć
zmierzających do zmiany obyczajów i sposobu spożywania napojów alkoholowych oraz
zwiększenie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi problemami.
Ograniczenie używania narkotyków oraz związanych z tym problemów oraz wszelkie zadania
z zakresu ograniczenia popytu jak i podaży.
Problem narkotyków i narkomanii to jedno z największych wyzwań dla naszego
społeczeństwa zarówno w kontekście ochrony zdrowia, jak i poprawy bezpieczeństwa
publicznego.
Zgodnie ze współczesnym podejściem do profilaktyki, wszelkie działania zapobiegawcze
prowadzone na poziomie społeczności lokalnej są bardziej skuteczne, ponieważ dostosowane
są do rzeczywistych uwarunkowań środowiskowych.
Gminna Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w
Gminie Przewóz przyjmując za podstawę swojej działalności:
1. Ustawę o Wychowaniu w Trzeźwości i Przeciwdziałaniu Alkoholizmowi z dnia 26
października 1982r. ze zm.
2. Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
3. Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii
4. Wskazania Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Krajowej
Rady Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz Pełnomocnika Wojewody Lubuskiego ds.
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
5. Ustawę o Przeciwdziałaniu Narkomanii z dnia 29 lipca 2005r.
6. Statut Gminy Przewóz.
Przyjmuje do realizacji na 2012rok następujący Program poprzedzony diagnozą stanu
problemów i zasobów Gminy Przewóz.
- ilość mieszkańców Gminy Przewóz – 3275
- ilość mieszkańców pełnoletnich – 2576
- zasiłek okresowy otrzymało rodzin – 54
- zasiłek jednorazowy otrzymało rodzin – 34
- wyżywienie dzieci w szkołach – 95
- ilość bezrobotnych ogółem – 186
- w tym kobiet – 117
- ilość bezrobotnych z prawem do zasiłku – 35
- - w tym kobiet - 19
Dane dotyczące sprzedaży napojów alkoholowych wg stanu na dzień 1 grudnia 2011 r.
Ustalona przez Radę Gminy liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych
przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży - 30
w miejscu sprzedaży - 10
- Ilość punktów sprzedaży napojów alkoholowych na terenie Gminy przeznaczonych
do spożycia poza miejscem sprzedaży - 18
- Ilość punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych
do spożycia w miejscu sprzedaży - 2
Dane dotyczące naruszeń prawa i porządku publicznego pod wpływem alkoholu uzyskane
od Policji, Społecznego Kuratora Sądowego.
Ilość osób wobec, których zastosowano przymusowe leczenie odwykowe - 4
Ilość rodzin zastępczych - 4
Wypadki i kolizje drogowe spowodowane pod wpływem alkoholu - 0
Nietrzeźwi kierujący samochodami / zatrzymanych - 10
rowerami / zatrzymanych / - 17
Zatrzymane prawa jazdy - 8
Ilość interwencji wykonanych przez Policję - 155
- w miejscach publicznych - 105
- w miejscach zamieszkania - 50
Ilość osób zatrzymanych do wytrzeźwienia - - 8
ZADANIE 1
Zwiększenie dostępności terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu
i narkomanii
1. Współudział w finansowaniu działań terapeutycznych prowadzonych w Poradni
Zdrowia Psychicznego, Uzależnienia od Alkoholu i Środków Psychoaktywnych
2. Szkolenie członków Komisji ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych.
3. Dofinansowanie obozów terapeutycznych prowadzonych według określonego
programu terapeutycznego.
4. Zakup i dystrybucja materiałów informacyjno – edukacyjnych.
5. Współpraca z Poradnią Zdrowia Psychicznego, Uzależnienia od Alkoholu i Środków
Psychoaktywnych w Żarach:
- prowadzenie stałej informacji o tematyce profilaktycznej.
- Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów o zakazie sprzedaży
i podawania napojów alkoholowych nietrzeźwym, małoletnim na kredyt i pod zastaw
oraz o zakazie reklamy i promocji napojów alkoholowych
ZADANIE II
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej,
a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:
1. Zwiększenie skuteczności interwencji prawno – administracyjnych wobec przemocy
i innych zaburzeń funkcjonowania rodziny, powodowanych przez picie alkoholu
i występującego problemu narkomanii
a) szkolenie członków Gminnej Komisji ds. PiRPA
b) współpraca Gminnej Komisji z miejscową Policją i Prokuraturą w Żarach
w celu uzyskania danych osób kierowanych na leczenie, rehabilitację
i reintegrację osób uzależnionych.
c) Szkolenie sprzedawców napojów alkoholowych
d) Program profilaktyki alkoholowej , narkotykowej i dopalaczy dla młodzieży
szkolnej
2. Organizacja, zwiększenie dostępności zorganizowanych form pomocy psychologicznej
i społecznej dla członków rodzin z uzależnieniem poprzez spotkania z psychologiem.
- rozpropagowanie informacji o funkcjonującym telefonie zaufania przy Poradni
Zdrowia Psychicznego, Uzależnienia od Alkoholu i Środków Psychoaktywnych.
ZADANIE III
Prowadzenie Profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej, a w szczególności dla
młodzieży:
1. Edukacji rodzin w czasie zebrań w szkołach przez przeszkolonych specjalistów.
2. Finansowanie kształcenia pedagogów szkolnych, nauczycieli w zakresie
przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii – w miarę potrzeb.-
3. Wdrażanie do realizacji programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży, a także
dla ich rodzin.
4. Organizacja wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci i młodzieży z rodzin
patologicznych, w ośrodkach, w których realizowany jest program profilaktyki
przeciwdziałania przemocy i przeciwdziałania narkomanii.
- 5 Szkolenie sprzedawców napojów alkoholowych
ZADANIE IV
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służących do
rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii poprzez:
1. Ankietowanie stanu abstynencji na terenie Gminy Przewóz w oparciu o dane
z Komisariatu Policji i OPS.
2. Rozważanie możliwości uruchomienia rodzinnego punktu konsultacyjnego, którego
zadaniem będzie udzielanie pomocy i informacji osobom uzależnionym i członkom
ich rodzin.
3. Współpraca z instytucjami zatrudniającymi wykwalifikowanych specjalistów:
a) kierowanie osób uzależnionych na badania przez biegłego celem wydania opinii
i wskazania metod leczenia
/ na wniosek osoby zainteresowanej lub z inicjatywy komisji /
b) współpraca z Sądem w sprawie kierowania na przymusowe leczenie,
koordynacja działań Komisji z Kuratorem Sądowym oraz Policją;
c) wspieranie działalności Poradni Zdrowia Psychicznego, Uzależnienia od
Alkoholu i Środków Psychoaktywnych – w miarę posiadanych środków;
d) współpraca Gminnej Komisji ds. PiRPA z Pełnomocnikiem Wojewody.
ZADANIE V
Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji ds. PiRPA
1. Ustala się diety członków Komisji za każde posiedzenie następująco:
- Przewodniczący Komisji - 150,00 zł.
- pozostali członkowie - 100,00 zł.
2. Przewodniczącemu Komisji przysługuje zwrot kosztów przejazdu w przypadku
wykonywania czynności związanych z pracą Komisji poza posiedzeniami.
Zakłada się, że w trakcie realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych i Narkomanii będą uwzględniane wszelkie inicjatywy
i działania lokalnej społeczności w tym zakresie.
Preliminarz wydatków na 2012
r.
85154 PRZECIWDZIAŁANIE ALKOHOLIZMOWI
§ 4300 organizacja wypoczynku dla dzieci 10.000,00
z rodzin patologicznych
- § 4170 wynagrodzenie Komisji 5.500,00
- § 4210 Festyny dziecięce i zabawy - zakup materiałów 5.000,00
- § 4300 Zakup usług pozostałych 3.000,00
§ 4210 Organizowanie konkursu w Szkole o szkodliwości
spożycia alkoholu i palenia papierosów 1.000,00
Inne wydatki:
-
§ 4210 zakup materiałów 7.800,00
- § 4300 zakup usług pozostałych 5.700,00
- § 4170 wynagrodzenie bezosobowe 1.000,00
85153 PRZECIWDZIAŁANIE NARKOMANII
- § 4210 Organizacja konkursu w szkole o przeciwdziałaniu 1.000,00
narkomanii
40,000,00