Zespół Szkół w Przewozie
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Statut Szkoły Podstawowej w Przewozie
Informacja dodana do BIP w ramach etapu Zasilenie Danymi projektu Lubuski e-Urząd
STATUT
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W PRZEWOZIE
ROZDZIAŁ 1
NAZWA I TYP SZKOŁY
ART. 1
-
Typ szkoły : publiczna szkoła podstawowa sześcioklasowa
-
Nazwa szkoły : Szkoła Podstawowa
Im. kpt. Stanisława Betleja w Przewozie
-
Siedziba szkoły : Przewóz
Ul. Swierczewskiego 5
Gmina : Przewóz
Województwo: lubuskie
-
Szkoła działa w oparciu o przepisy ustawy z 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. Nr 67, poz.329 z 1996 roku z późniejszymi zmianami), przepisy wykonawcze do ustawy oraz w oparciu o niniejszy statut.
-
Szkołę Podstawową w Przewozie założono 1 września 1947 roku na podstawie orzeczenia organizacyjnego wydanego przez Inspektorat Szkolny w Żarach. W 1977 r. Nadano Szkole imię kpt. Stanisława Betleja. Od 1 września 1999 r. placówka jest sześcioletnią szkołą podstawową działającą w oparciu o art. 5 ust. 2 pkt 1, art. 58 ust. 1, 2 i 6 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. Nr 67 poz. 329 z 1996 roku z późn. zm. ) oraz art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr. 13 poz. 74 z 1996 r. z późn. zm. ), Uchwałą Nr V/44/99 Rady Gminy w Przewozie z dnia 25 lutego l999 roku.
ART. 2
1. Szkoła używa pieczątkę o treści:
“ Szkoła Podstawowa
im. kpt. St. Betleja
ul. Świerczewskiego 5,
-
-
Przewóz
-
-----------------------------------------------
REGON 970570953, tel. 375 10 24
2. Szkoła używa pieczęci o treści w otoku:
“ Szkoła Podstawowa w Przewozie”
-
Szkoła posiada sztandar, hymn i ceremoniał szkolny.
ART. 3
Organ prowadzący szkołę : Wójt Gminy Przewóz
ART. 4
Organ nadzorujący szkołę: Kurator Oświaty w Gorzowie Wlkp.
ROZDZIAŁ 2
CELE I ZADANIA SZKOŁY
ART. 5
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty z 7 września 1991r. oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
zapewnia uczniom pełny rozwój umysłowy, moralno-emocjonalny i fizyczny w zgodzie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi w warunkach poszanowania ich godności osobistej i wyznaniowej. Szkoła respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa, a także zobowiązania wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, Deklaracji Praw Dziecka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20.11.1989r.
ART. 6
W zakresie działalności dydaktycznej szkoła w szczególności :
-
Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły.
-
Działa w kierunku rozwijania zainteresowań uczniów poprzez organizowanie kół zainteresowań imprez sportowych, olimpiad i konkursów.
-
Zapewnia wszechstronną pomoc uczniom mającym trudność z opanowaniem treści programu nauczania.
-
Organizuje zajęcia dodatkowe dla uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych.
-
Zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane w odrębnych przepisach.
ART. 7
Szkoła wspomaga wychowawczą rolę rodziny. W zakresie działalności wychowawczej szkoła w szczególności:
-
Upowszechnia zasady tolerancji, wolności sumienia i poczucia sprawiedliwości.
-
Kształtuje postawy patriotyczne (także w wymiarze lokalnym).
-
Sprzyja zachowaniom proekologicznym.
-
Umożliwia uczniom podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej religijnej.
-
Szanuje indywidualność uczniów i ich prawo do własnej oceny rzeczywistości.
-
Upowszechnia zasady promocji i ochrony zdrowia.
-
Budzi szacunek do pracy poprzez dobrze zorganizowaną pracę na rzecz szkoły i środowiska.
-
Wdraża do dyscypliny i punktualności.
-
Wypracowuje i realizuje program będący alternatywą dla zagrożeń społecznych młodego człowieka.
ART. 8
Wykonywanie zadań opiekuńczych szkoły polega w szczególności na:
-
Ścisłym respektowaniu obowiązujących w szkole przepisów bezpieczeństwa i higieny.
-
Zapewnieniu uczniom indywidualnej pomocy psychologicznej, pedagogicznej i specjalistycznej w przypadkach nieprawidłowości rozwojowych, trudności w nauce i zachowaniu poprzez współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Żarach oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i rodzicom.
-
Udzielaniu wsparcia i pomocy materialnej uczniom z rodzin najuboższych poprzez poszukiwanie środków finansowych na dożywianie, udzielanie zapomóg doraźnych i zasiłków losowych.
-
Współpracy z ośrodkiem Opieki Społecznej przy Urzędzie Gminy w Przewozie, Komisariatem Policji, Strażą Pożarną i Strażą Graniczną w Przewozie w celu zapewnienia uczniom wszechstronnej opieki.
-
Prowadzeniu świetlicy terapeutycznej dla dzieci z rodzin patologicznych i niewydolnych wychowawczo.
ART. 9
Opieką nad uczniami przebywającymi w szkole sprawują:
-
Podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych - nauczyciele prowadzący te zajęcia.
-
Podczas przerw - nauczyciele pełniący dyżur.
ART.10
Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły, w tym w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę, sprawują nauczyciele oraz, za zgodą dyrektora szkoła, inne osoby dorosłe, w szczególności rodzice.
ART.11
-
Każdy oddział powierza się szczególnej opiece wychowawczej jednego z nauczycieli uczących w tym oddziale.
-
W miarę możliwości organizacyjnych szkoły, celem zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca prowadzi oddział powierzony jego opiece przez okres nauczania obejmujący odpowiednio:
-
klasy I - III
-
klasy IV - VI
ART. 12
Nauczyciele i dyrektor szkoły współdziałają ściśle z rodzicami w sprawie wychowania i kształcenia dzieci.
-
Na początku roku szkolnego rodzice zapoznawani są z wymogami programowymi kształcenia zintegrowanego w kl. I - III i wymogami programowymi z poszczególnych przedmiotów (bloków przedmiotowych) w kl. IV - VI.
-
Wychowawcy konsultują z rodzicami programy wychowawcze klas oparte na programie wychowawczym szkoły.
-
Systematycznie organizowane są zebrania klasowe rodziców (3 x w semestrze) podczas których rodzice informowani są o postępach w nauce, zachowaniu i problemach dziecka. Podejmowane są na nich tematy pedagogiczne, zgodnie z aktualnymi potrzebami.
-
W ciągu całego roku, podczas indywidualnych rozmów wychowawców, nauczycieli z rodzicami, podejmowane są decyzje mające na celu pomoc dziecku.
-
Rodzice biorą udział w przygotowaniu i przeprowadzeniu imprez oraz uroczystości szkolnych i klasowych.
ROZDZIAŁ 3
ORGANY SZKOŁY I ZAKRES ICH ZADAŃ
ART. 13
1. Organami szkoły są:
- Dyrektor szkoły,
- Rada Pedagogiczna,
- Samorząd Uczniowski,
- Rada Rodziców,
ART. 14
1. Dyrektora szkoły powołuje i odwołuje Wójt Gminy.
2. Kadencja dyrektora szkoły trwa 5 lat.
3. Dyrektor kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz.
4. Do obowiązków dyrektora należy w szczególności:
-
opracowanie dokumentów programowo – organizacyjnych szkoły (plan pracy dydaktyczny i wychowawczy szkoły, roczny plan pracy, arkusz organizacyjny szkoły, tygodniowy rozkład zajęć)
-
opracowanie programu wychowawczego szkoły,
-
opracowanie zakresów obowiązków nauczycieli i pracowników niepedagogicznych szkoły,
-
dobór kadry pedagogicznej oraz zatrudnienie jej, a także rozwiązanie wszystkich umów o pracę,
-
opracowanie regulaminu premiowania i nagradzania,
-
sprawowanie opieki nad uczniami oraz stworzenie warunków do harmonijnego ich rozwoju, współdziałanie z Samorządem Uczniowskim,
-
zapewnienie bezpieczeństwa, higieny pracy i nauki,
-
pełnienie nadzoru pedagogicznego nad działalnością nauczycieli i wychowawców, organizowanie doskonalenia zawodowego kadry pedagogicznej oraz jej ocenianie,
-
organizowanie współdziałania z Radą Rodziców i zapewnienie jej realnego wpływu na działalność szkoły,
-
dbałość o mienie szkoły, ścisłe realizowanie zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej,
-
wnioskowanie do Wójta Gminy w sprawie rozwoju bazy materialno-technicznej szkoły, opracowanie projektu wydatków do budżetu szkoły,
-
realizowanie zarządzeń Wójta Gminy.
5. Dyrektor szkoły ma prawo do:
-
kierowania pracą pracowników szkoły zgodnie z Kartą Nauczyciela i Kodeksem Pracy,
-
wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom szkoły,
-
dokonywania oceny pracy nauczycieli,
-
przyjmowania uczniów do szkoły,
-
wykorzystania zasobów materialnych i finansowych zgodnie z zatwierdzonym przez Wójta budżetem,
-
reprezentowania szkoły na zewnątrz,
-
nagradzania i karania uczniów zgodnie z zasadami określonymi w Karcie Praw i Obowiązków Uczniów SP,
-
wnioskowania o nagrody i odznaczenia wynikające z KN.
6. Dyrektor Szkoły wykonuje również i inne powierzone przez Wójta zadania.
ART. 15
-
Radę Pedagogiczną SP tworzą wszyscy zatrudnieni w niej nauczyciele.
-
W posiedzeniach Rad Pedagogicznych mogą uczestniczyć przedstawiciele Wójta Gminy, uczniowie, rodzice i inni zaproszeni goście.
-
Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
-
Posiedzenia Rad Pedagogicznych mogą być zwoływane z inicjatywy dyrektora szkoły Wójta Gminy lub Kuratora Oświaty w Gorzowie przy co najmniej 1/3 składu członków.
-
Planowane posiedzenia Rady Pedagogicznej organizowane są według Art. 40, punkt 5 Ustawy o Systemie Oświaty.
-
Do kompetencji stanowiących (wymagających uchwał) Rady Pedagogicznej należy:
-
zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
-
Rada Pedagogiczna opiniuje: plany pracy szkoły, wnioski o wdrażaniu innowacji i eksperymentów, regulaminy wewnętrzne i inne dokumenty regulujące pracę szkoły (np. Karta Praw i Obowiązków Ucznia SP).
-
Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. Organizację posiedzeń Rady Pedagogicznej oraz sposób dokumentowania określa Regulamin Rady Pedagogicznej.
-
Nauczyciele zobowiązani są do zachowania tajemnicy dotyczącej poruszanych na posiedzeniu problemów.
-
Posiedzenia są protokołowane w Protokolarzu Rad Pedagogicznych, stanowiącym jeden z dokumentów przebiegu nauczania SP. Uchwały Rady Pedagogicznej są numerowane.
-
Rada Pedagogiczna pracuje w oparciu o regulamin.
ART. 16
SAMORZĄD UCZNIOWSKI
-
W szkole działa Samorząd Uczniowski, zwany dalej Samorządem, który tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
-
Samorząd działa w oparciu o Regulamin Samorządu Uczniowskiego.
ART. 17
RADA RODZICÓW
-
W szkole działa Rada Rodziców, wybierana z ogółu rodziców uczniów szkoły corocznie na pierwszym zebraniu w roku szkolnym.
-
Rada ma prawo wyrażać opinie we wszystkich sprawach dotyczących szkoły oraz przedstawiać je Wójtowi Gminy.
-
Rada rodziców działa w oparciu o regulamin, który nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
ART. 18
WSPÓŁPRACA ORGANÓW SZKOŁY
-
Dyrektor, Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców i Rada Samorządu Uczniowskiego współdziałają ze sobą poprzez stałą i bieżącą wymianę informacji o podejmowanych i planowanych działaniach.
-
Rozwiązywanie konfliktów odbywać się będzie wewnątrz szkoły na wspólnych posiedzeniach wybranych reprezentantów poszczególnych organów.
-
Na wniosek Rady Pedagogicznej i Samorządu Uczniowskiego w szkole może funkcjonować Rzecznik Praw Ucznia.
ROZDZIAŁ 4
ORGANIZACJA SZKOŁY
ART. 19
-
Organizacja nauczania w danym roku szkolnym przebiega zgodnie z planem określonym w arkuszu organizacji szkoły.
-
Arkusz organizacyjny szkoły opracowuje dyrektor i przedstawia go do zatwierdzenia Wójtowi Gminy oraz przesyła do wiadomości Kuratorium Oświaty.
ART. 20
-
Podstawową jednostką organizacji szkoły jest oddział (klasa).
-
Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach.
-
Dopuszcza się również podział na innych zajęciach.
ART. 21
Zajęcia dydaktyczne i wychowawcze (lekcje) trwają 45 minut.
ART. 22
Zajęcia szkolne realizowane są zgodnie z Kalendarzem Roku Szkolnego zatwierdzonym przez Kuratorium Oświaty.
ART. 23
-
Dla potrzeb uczniów szkoła prowadzi bibliotekę.
-
Dla potrzeb uczniów w szkole funkcjonuje świetlica - organizacja i formy pracy zawiera zawarta jest w regulaminie świetlicy.
ART. 24
-
Szkoła prowadzi następującą dokumentację przebiegu nauczania:
-
Księga Uczniów,
-
Księga Ewidencji Dzieci,
-
dzienniki lekcyjne i dzienniki innych zajęć,
-
arkusze ocen uczniów i księgi ocen,
-
protokoły postępowania kwalifikacyjnego i protokoły egzaminów (klasyfikacyjne, poprawkowe),
-
uchwały Rady Pedagogicznej dotyczące klasyfikowania i promowania oraz ukończenia szkoły,
-
prace egzaminacyjne,
-
zezwolenia na indywidualny tok nauczania,
-
Sposób prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania prowadzony jest zgodnie z zasadami określonymi przez MEN.
ART. 25
Szkoła realizuje zasady BHP określone dla szkół publicznych. (Rozporządzenie z dnia 17.08.1992 r. Zmiany D.U. Nr 119/96)
ROZDZIAŁ 5
PRAWA I OBOWIĄZKI NAUCZYCIELI, WYCHOWAWCÓW I INNYCH PRACOWNIKÓW SZKOŁY.
ART. 26
W szkole zatrudnia się nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla szkół publicznych na podstawie umowy o pracę.
ART. 27
-
Pensum dydaktyczne nauczycieli SP ustala się według zasad określonych w KN.
-
Nauczyciele zatrudnieni w wymiarze nie niższym niż połowa obowiązującego wymiaru zajęć objęci są postanowieniami KN zawartymi w kolejnych jej artykułach .
ART. 28
-
Praca nauczyciela podlega ocenie zgodnie z zasadami zawartymi w KN.
-
Uzyskanie negatywnej oceny powoduje rozwiązanie umowy.
ART. 29
-
Nauczyciel zobowiązany jest do realizacji zadań określonych w KN oraz przestrzegania Wewnętrznego Regulaminu Pracy.
-
Nauczyciele mają prawo do występowania z wnioskami, uwagami, opiniami o pracy szkoły na forum Rady Pedagogicznej oraz do Wójta Gminy i Dyrektora SP.
ART. 30
Zakres zadań oraz uprawnień i odpowiedzialności nauczyciela
-
Formalny przydział przedmiotów nauczania, wychowywania, opieki nad kołami, zespołami, organizacjami i pracowniami reguluje na początku roku szkolnego arkusz organizacyjny szkoły i wykaz zadań dodatkowych.
-
Treść zadań oraz uprawnień i odpowiedzialności nauczyciela.
ZADANIA
-
Realizuje program kształcenia, wychowania i opieki w powierzonych przedmiotach, klasach i zespołach, osiągając w stopniu optymalnym cele szkoły ustalone w programach i planie pracy szkoły.
-
Wzbogaca własny warsztat pracy przedmiotowej i wychowawczej. Wnioskuje o jego wzbogacenie lub modernizację do organów kierowniczych szkoły.
-
Wspiera swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania.
-
Udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów.
-
Bezstronnie i obiektywnie oraz sprawiedliwie ocenia i traktuje wszystkich uczniów.
-
Informuje rodziców oraz wychowawcę klasy i dyrekcję, a także Radę Pedagogiczną o sytuacji dydaktyczno - wychowawczej swoich uczniów.
-
Bierze udział w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanych w szkole i przez instytucje wspomagające szkołę.
-
Prowadzi prawidłowo dokumentacje pedagogiczną przedmiotu lub koła zainteresowań.
UPRAWNIENIA - ODPOWIEDZIALNOŚĆ
-
Decyduje w sprawie doboru metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu.
-
Jeśli prowadzi koła zainteresowań lub zespół - decyduje o treści programu koła lub zespołu.
-
Decyduje o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępów swoich uczniów.
-
Ma prawo współdecydować o ocenie z zachowania swoich uczniów.
-
Ma prawo wnioskować w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich uczniów.
ODPOWIADA
-
Służbowo przed dyrektorem szkoły i organem prowadzącym szkołę za:
-
poziom wyników dydaktyczno - wychowawczych w swoim przedmiocie oraz klasach i zespołach stosownie do realizowanego programu i warunków w jakich działa,
-
stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz środków dydaktycznych mu przydzielonych.
-
Służbowo przed władzami szkoły, ewentualnie cywilnie lub karnie za:
-
tragiczne skutki wynikłe z braku swego nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych, w czasie dyżurów mu przydzielonych,
-
nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku uczniowskiego lub na wypadek pożaru,
-
zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia szkoły przydzielonych mu przez kierownictwo szkoły, a wynikające z nieporządku, braku nadzoru, zabezpieczenia.
ART. 31
Zakres zadań oraz uprawnień i odpowiedzialności
nauczyciela – wychowawcy
ZADANIA
1. Programuje i organizuje proces wychowania w zespole, a w szczególności:
-
tworzy warunki do rozwoju uczniów, przygotowania do życia w zespole, rodzinie, społeczeństwie,
-
rozwiązuje ewentualne konflikty w zespole, a także między wychowankami a społecznością szkoły,
-
przy pomocy atrakcyjnych celów lub projektów, na których skupia aktywność zespołu – przekształcą klasę (zespół) w grupę samowychowania i samorządności.
2. Współdziała z nauczycielami uczącymi w klasie (grupie), koordynuje ich działania
wychowawcze, organizuje indywidualną opiekę nad uczniami z trudnościami.
-
Ściśle współpracuje z rodzicami wychowanków, z klasową radą rodziców, informuje
ich o wynikach i problemach w zakresie kształtowania i wychowania, włącza rodziców
w programowe i organizacyjne sprawy klasy (grupy).
-
Współdziała z pedagogiem szkolnym i innymi komórkami opiekuńczymi w celu uzyskania wszechstronnej pomocy dla swoich wychowanków i doradztwa dla ich rodziców.
-
Prawidłowo prowadzi dokumentacje klasy i każdego ucznia (dziennik, arkusz ocen, świadectwa szkolne).
UPRAWNIENIA – ODPOWIEDZIALNOŚĆ
-
Współdecyduje z samorządem klasy (grupy), z rodzicami uczniów o programie i planie działań wychowawczych na rok szkolny lub dłuższe okresy.
-
Ma prawo do uzyskania pomocy merytorycznej i psychologiczno-pedagogicznej w swej pracy wychowawczej od kierownictwa szkoły i innych instytucji wspomagających szkołę.
-
Ustala ocenę z zachowania swoich wychowanków.
ODPOWIADA
Identycznie jak każdy nauczyciel, a oprócz tego:
-
Służbowo przed dyrektorem szkoły za osiąganie celów wychowania w swojej klasie (grupie).
-
Za integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców wokół programu wychowawczego klasy i szkoły.
-
Za poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków będących w trudnej sytuacji szkolnej lub społeczno-wychowawczej.
-
Za prawidłowość dokumentacji uczniowskiej swojej klasy (grupy).
ART. 32
Prawa i obowiązki pracowników niepedagogicznych określa umowa o pracę oraz Kodeks Pracy.
ROZDZIAŁ 6
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ W PRZEWOZIE
ART. 33
Prawa
Uczniowie mają prawo do:
-
Wykorzystywania wszystkich możliwości w zdobywaniu wiedzy i umiejętności.
-
Wyrażania opinii dotyczących treści nauczania, uzyskania na nie odpowiedzi.
-
Przedstawienia wychowawcy klasy, dyrektorowi szkoły i innym nauczycielom swoich problemów oraz uzyskania od nich pomocy, odpowiedzi, wyjaśnienia.
-
Poszanowania własnej godności.
-
Wyrażania opinii dotyczącej życia szkoły, nie może to jednak uwłaczać niczyjej godności.
-
Uczestnictwa w całokształcie zajęć pozalekcyjnych .
-
Reprezentowania szkoły w zawodach i innych imprezach, jeśli odbywa się to po zajęciach lekcyjnych, jest zwolniony od odpytywania w dniu następnym.
-
Do przerw świątecznych i ferii bez zadań domowych.
-
Do jawnej, obiektywnej i umotywowanej oceny swoich umiejętności.
-
Do powiadomienia z wyprzedzeniem tygodniowym o terminie i zakresie pisemnych sprawdzianów wiadomości; w ciągu dnia może odbyć się tylko jeden sprawdzian, a w ciągu tygodnia, nie więcej niż trzy.
-
Dodatkowej pomocy nauczyciela, gdy nie radzi sobie z opanowaniem materiału i powtórnego sprawdzianu i oceny wiedzy lub umiejętności w uzgodnionym terminie.
-
Ponownego wytłumaczenia tematu, gdy klasa na tej samej lekcji zgłosi, że go nie zrozumiała.
-
Może nie być przygotowany do lekcji z danego przedmiotu w szczególnych przypadkach losowych.
-
Nieoceniania z nowego tematu.
-
Otrzymania w ciągu dwóch tygodni poprawionych prac pisemnych. Po upływie wyznaczonego terminu nauczyciel nie może wpisać oceny do dziennika bez zgody ucznia.
-
Gruntownego zapoznania się z poprawioną pracą pisemną.
-
Kartkówek obejmujących trzy ostatnie tematy; kartkówki nie są zapowiadane, a ich ilość w tygodniu i dniu jest nieograniczona (oceny są traktowane jak odpowiedzi ustne).
-
Zwolnienia z odpytywania po przynajmniej tygodniowej nieobecności w pierwszym tygodniu po przybyciu na każdej lekcji z poszczególnych przedmiotów.
-
Uczestnictwa w posiedzeniach Rad Pedagogicznych rozpatrujących sprawy uczniów, jeżeli należy do samorządu klasowego lub szkolnego.
-
Powiadomienia go z tygodniowym wyprzedzeniem o lekcji powtórzeniowej
z danego przedmiotu.
-
Odwołania się do Zarządu Gminy, jeżeli powstał spór, którego nie rozstrzygnięto w szkole
-
Do otrzymywania nagród za wybitne osiągnięcia w nauce, sporcie, działalności publicznej.
-
Brania udziału w olimpiadach i konkursach przedmiotowych.
ART. 34
-
Udział w olimpiadach i konkursach przedmiotowych na szczeblu szkolnym jest osobistą sprawą ucznia.
-
Do olimpiady i konkursu na szczeblu szkolnym uczeń przygotowuje się sam.
-
Uczeń ma prawo do pomocy i opieki ze strony nauczyciela przedmiotu.
-
Uczniowi biorącemu udział w olimpiadzie lub konkursie na szczeblu szkolnym nie przysługuje dodatkowy dzień wolny przed olimpiadą lub konkursem.
-
W dniu olimpiady lub konkursu uczeń może być zwolniony z zajęć lekcyjnych, a w dniu następnym z odpytywania.
-
Za udział w olimpiadzie lub konkursie na szczeblu szkolnym uczniowi przysługuje: ocena cząstkowa – celująca, jeżeli uzyskał 50% możliwych punktów i podwyższenie o cały stopień oceny semestralnej za zakwalifikowanie się do olimpiady szczebla wyższego.
-
Udział ucznia w olimpiadzie szczebla wyższego jest sprawą ucznia i szkoły.
-
Obowiązkiem nauczyciela jest opieka, pomoc i dodatkowa praca z uczniem, który zakwalifikował się do olimpiady lub konkursu wyższego szczebla.
-
Uczniowi biorącemu udział w olimpiadzie na szczeblu okręgowym przysługują 3 dni wolne od zająć lekcyjnych przed zawodami, a biorącemu udział w olimpiadzie na szczeblu centralnym 7 dni.
ART. 35
OBOWIĄZKI
Uczniowie mają obowiązek:
-
Zachowywania się w każdej sytuacji w sposób godny człowieka.
-
Systematycznego przygotowywania się do zajęć szkolnych i uczestnictwa w nich.
-
Postępowania zgodnie z dobrem szkoły i jej społeczności.
-
Przestrzegania zarządzeń Rady Pedagogicznej, nauczycieli oraz ustaleń samorządu klasowego lub szkolnego.
-
Dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów, uczeń nie pije alkoholu, nie używa narkotyków i innych środków odurzających.
-
Troszczenie się o mienie szkoły, utrzymywania czystości, ponoszeniu odpowiedzialności materialnej w przypadku zawinionego zniszczenia.
-
Przestrzegania zasad higieny osobistej.
-
Pisania sprawdzianów w wyznaczonych przez nauczyciela terminach (zgodnie z innymi przepisami dotyczącymi sprawdzianów).
ART. 36
-
Jeżeli uczeń nie był obecny na zajęciach, to musi swoją nieobecność usprawiedliwić w ciągu pierwszego tygodnia po powrocie do szkoły.
-
Za usprawiedliwienie uważa się wydane przez lekarza zaświadczenie o chorobie oraz pisemne lub osobiste wyjaśnienie nieobecności ucznia przez jego rodziców lub opiekunów
3. Nieusprawiedliwione nieobecności mają wpływ na ocenę z zachowania
(szczegółowe rozwiązania zawarte są w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania).
ART. 37
NAGRODY I KARY
Uczeń otrzymuje nagrodę za rzetelną naukę i wzorowe zachowanie w szkole i poza nią, znaczące osiągnięcia w olimpiadach, zawodach, konkursach, turniejach itp.
-
Przyznaje się nagrody indywidualne:
-
pochwała wychowawcy
-
pochwała dyrektora
-
nagroda rzeczowa
-
dyplom
-
list pochwalny do rodziców
-
upominek od samorządu szkolnego
-
nagroda dyrektora dla najlepszego ucznia
-
Zbiorowe, przyznawane w klasie:
-
dofinansowania do wycieczki, biwaku itp.
-
puchar przechodni dyrektora szkoły za najlepsze wyniki w współzawodnictwie sportowym klasy
-
Ucznia karze się za nieprzestrzeganie Statutu Szkoły i regulaminów:
- upomnieniem lub naganą wychowawcy lub opiekuna klasy z jednoczesnym
powiadomieniem rodziców
-
upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły
-
upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły udzieloną wobec uczniów całej szkoły
-
zawieszeniem prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych i reprezentowania szkoły na zewnątrz,
-
zawieszeniem w prawach ucznia ( udział w zajęciach nadobowiązkowych, wycieczce lub innej imprezie szkolnej),
-
przeniesieniem (uchwałą Rady Pedagogicznej) do równoległej klasy tejże szkoły,
-
przeniesieniem do innej szkoły,
-
usunięciem ze szkoły, jeżeli uczeń nie podlega obowiązkowi szkolnemu.
ART. 38
ODWOŁANIE OD OTRZYMANEJ KARY
-
W zależności od rodzaju zastosowanej kary uczeń ma prawo się odwołać (ustnie lub na piśmie) do odpowiedniej instytucji szkolnej:
-
Wychowawcy,
-
Samorządu Uczniowskiego,
-
Rzecznika Praw Ucznia,
-
Rady Pedagogicznej,
-
Rady Rodziców,
-
Dyrektora Szkoły,
-
Organu prowadzącego lub nadzorującego szkołę (za pośrednictwem Dyrektora Szkoły).
-
Każda instytucja zobowiązana jest do udzielenia odpowiedzi na odwołanie w terminie 14 dni od daty jego wniesienia.
ROZDZIAŁ 7
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
ART. 39
-
Oceny postępów w nauce wystawiają nauczyciele poszczególnych przedmiotów w oparciu o przepisy MEN oraz w zgodzie z wypracowanym i przyjętym Wenątrzszkolnym Systemem Oceniania.
-
Oceny z zachowania wystawia wychowawca klasy zgodnie z obowiązującymi przepisami MEN oraz Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
ROZDZIAŁ 8
ART. 40
Program wychowawczy szkoły.
Szkoła wdraża program wychowawczy.
ROZDZIAŁ 9
SPOSÓB UZYSKIWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH
ART. 41
Szkoła Podstawowa uzyskuje środki finansowe na swoją działalność z następujących źródeł:
-
subwencja MEN,
-
dotacje z budżetu Gminy Przewóz,
-
inna działalność gospodarcza (kursy językowe, wynajem pomieszczeń)
-
pomoc finansowa i materialna osób prawnych i fizycznych, a także osób z zagranicy,
-
środki pomocnicze Unii Europejskiej.
ART. 42
1. Gospodarkę finansową prowadzi się na zasadach określonych w innych przepisach.
2. Nadzór nad działalnością finansową i materialną szkoły prowadzi Wójt Gminy.
ROZDZIAŁ 10
ZASADY PRZYJMOWANIA UCZNIÓW DO SZKOŁY
ART. 43
-
Do klasy pierwszej sześcioletniej szkoły podstawowej przyjmowane są dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą siedem lat i nie odroczono im obowiązku szkolnego na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy, a także dzieci w stosunku do których wyrażono zgodę na wcześniejsze przyjęcie do szkoły na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy.
-
Dziecko jest zapisywane do klasy pierwszej sześcioletniej szkoły podstawowej z rocznym wyprzedzeniem.
-
Do sześcioletniej szkoły podstawowej, prowadzonej przez gminę, przyjmuje się:
-
z urzędu dzieci zamieszkałe w obwodzie danej szkoły (Przewóz, Potok, Straszów, Bucze),
-
na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) dzieci zamieszkałe poza obwodem danej szkoły jeśli, w odpowiedniej klasie są wolne miejsca.
ROZDZIAŁ 11
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
ART. 44
-
Projekt zmiany Statutu Szkoły przygotowuje Rada Pedagogiczna.
-
Po zapoznaniu się z projektem zmian Statutu Szkoły i po przeprowadzeniu konsultacji z pozostałymi organami szkoły, Rada Pedagogiczna podejmuje decyzję w formie uchwały o jego przyjęciu lub odrzuceniu.
-
Projekt zmiany Statutu Szkoły, przed podjęciem uchwały przez Radę Pedagogiczną o jego przyjęciu, można przedłożyć władzom samorządowym w celu zaopiniowania w kwestiach należących do ich kompetencji oraz Kuratorowi Oświaty w celu sprawdzenia zgodności projektu z prawem.
-
Propozycje zmian w Statucie Szkoły powinny być zgłaszane do Dyrektora Szkoły.
-
Zmiany w Statucie Szkoły będą aneksami wprowadzane i zatwierdzane w formie uchwały przez Radę Pedagogiczną , a w uzasadnionych przypadkach w porozumieniu z Radą Rodziców i Radą Samorządu Uczniowskiego.
-
Wszystkie aspekty działalności szkoły nie ujęte w niniejszym Statucie muszą być zgodne z aktami prawnymi wyższej rangi.
-
Jeżeli po zmianie przepisów w aktach wyższego rzędu wymagane będzie wniesienie zmian w niniejszym Statucie, to odpowiada za to Dyrektor, który zobowiązany jest do zachowania właściwej procedury.
ART. 43
Statut Szkoły został ustanowiony przez Radę Pedagogiczną.