ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urzędu Miasta i Gminy Witnica
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Zasady finansowania sołectw na terenie gminy Witnica Uchwała Nr XXXVI/212/2005 Rady Miejskiej w Witnicy z dnia 27 października 2005 r.

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2012-04-17 14:35:05 przez Zasilenie Danymi

Informacja dodana do BIP w ramach etapu Zasilenie Danymi projektu Lubuski e-Urząd

Zasady finansowania sołectw na terenie gminy Witnica
Uchwała  Nr XXXVI/212/2005
Rady Miejskiej w Witnicy
z dnia 27 października 2005 r.

w sprawie określenia zasad finansowania sołectw na terenie gminy Witnica.

na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 7 ustawy a dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) uchwala się:

ZASADY  FINANSOWANIA  SOŁECTW  NA  TERENIE  GMINY  WITNICA

Rozdział I
Postanowienia ogólne.

§1. Niniejsza uchwała określa:
zasady gospodarki finansowej sołectw,
kompetencje finansowe sołectwa,
sposób prowadzenia przez gminę nadzoru nad gospodarką finansową sołectwa.
§ 2. Użyte w uchwale określenia oznaczają:
Gmina – Miasto i Gminę Witnica,
Burmistrz – Burmistrza Miasta i Gminy Witnica,
Urząd – Urząd Miasta i Gminy Witnica,
Sołectwo – jednostka pomocnicza Gminy,
Statut – statut sołectwa,
Ustawa – ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Rozdział II.
Zasady gospodarki finansowej sołectwa.

      § 3. 1. Gospodarka finansowa sołectwa jest jawna i podlega kontroli jego mieszkańców.
      2. Kontrola, o której mowa w ust.1 jest prowadzona zgodnie ze statutem sołectwa.
     § 4.1. Nie później niż do 28 lutego sołtys wsi zwołuje zebranie wiejskie, na którym uchwalany jest plan finansowy sołectwa na dany rok. Projekt planu finansowego opracowuje  sołtys wraz z  radą sołecką.
     2. Plan, o którym mowa w ust. 1 stanowi podstawę finansowej i rzeczowej działalności sołectwa w danym roku budżetowym.
     3. Zebranie wiejskie może zmieniać roczny plan finansowy sołectwa w zależności od potrzeb.
     4. Roczny plan finansowy sołectwa powinien uwzględniać potrzeby wszystkich członków wspólnoty samorządowej sołectwa oraz, w przypadku gdy na terenie sołectwa  działa wiejska świetlica środowiskowa, potrzeby tej świetlicy.
      § 5. 1. Przyjęcie rocznego planu finansowego lub wprowadzenie jego zmian odbywa się   w formie uchwały zebrania wiejskiego.
      2. Zarówno uchwała w sprawie przyjęcia rocznego planu finansowego sołectwa jak i inne uchwały dotyczące finansów sołectwa muszą zawierać:
datę podjęcia,
cel lub cele na jakie przeznacza się środki sołectwa wraz z określeniem kwot niezbędnych do ich realizacji,
terminy realizacji celów założonych w planie finansowym,
wskazanie osoby lub osób odpowiedzialnych za realizację uchwały,
podpis osoby prowadzącej zebranie.
3. Do zwoływania i przebiegu zebrania wiejskiego poświęconego uchwaleniu rocznego planu finansowego mają zastosowanie uregulowania określone w statucie sołectwa.
4. Z zebrania wiejskiego sporządza się protokół, do którego dołącza się listę obecności, uchwały podjęte na zebraniu i inne załączniki, w przypadku ich sporządzenia.
5. Dokumentację z zebrań wiejskich przechowuje sołtys, który przekazuje ją do archiwizacji w Urzędzie, w terminie do 30 kwietnia  następnego roku.
§ 6. 1. Roczny plan finansowy stanowi podstawę do wypłacania przez Wydział Finansów i Budżetu Urzędu należnych sołectwu środków finansowych.
     2. Sołtys jest zobowiązany przekazać roczny plan finansowy sołectwa na dany rok budżetowy, przyjęty przez zebranie wiejskie, Skarbnikowi  Gminy, w terminie do dnia 31 marca.
      3. Sołtys jest zobowiązany każdorazowo przekazać Skarbnikowi uchwałę zebrania wiejskiego w sprawie zmiany rocznego planu finansowego, w terminie do 14 dni od dnia jej podjęcia.
§ 7. 1. Obsługa finansowa sołectw jest prowadzona przez Wydział Finansów i Budżetu Urzędu.
2. Wszelkie dochody i wydatki  sołectw muszą być wprowadzone do budżetu Gminy i zaksięgowane na koncie analitycznym prowadzonym dla każdego sołectwa oddzielnie.
§ 8. 1. Wydział Finansów i Budżetu wypłaca sołectwu środki na realizację rocznego planu finansowego na podstawie pisemnych wniosków o wypłatę, które muszą być zgodne  z rocznym planem finansowym.
2. Wniosek o wypłatę mogą złożyć:
gospodarz wiejskiej świetlicy środowiskowej – na wydatki związane  z działalnością merytoryczną tej świetlicy, które są finansowane z budżetu sołectwa oraz na wydatki związane z zarządem nieruchomością świetlicy wiejskiej, w której działa świetlica środowiskowa, jeżeli został do tego upoważniony uchwałą zebrania wiejskiego,
sołtys wsi lub upoważniony przez niego członek rady sołeckiej –                            w pozostałych przypadkach.
3. Wnioski, o którym mowa w ust. 2  musi określać cele, na które będą wydatkowane środki, musi być zgodny z rocznym planem finansowym sołectwa oraz uzupełnione o datę  i podpis sołtysa lub gospodarza wiejskiej świetlicy środowiskowej.
4. Sołectwo rozlicza  wydatki rachunkami, które muszą być opisane i podpisane przez osobę, która składała wniosek  wypłatę środków.
5. Rozliczenie pobranych środków następuje w terminie do 30 dni od dnia ich pobrania. Za rozliczenie zaliczki odpowiedzialna jest osoba, która ją pobrała.
§ 9. Źródła dochodów sołectwa określa jego statut.
§ 10. 1. Rada Miejska uchwalając wydatki budżetowe gminy na dany rok, każdorazowo określa, odrębnie dla każdego sołectwa, kwotę stanowiącą jego dochód.
2. Kwota, o której mowa w ust. 1 jest różna dla każdego sołectwa a  jest wysokość uzależniona od ilości mieszkańców.
§ 11. Środki finansowe przyznane sołectwu na dany rok kalendarzowy nie wykorzystane w tym roku budżetowym nie przechodzą na rok następny.

Rozdział III
Kompetencje finansowe sołectwa.

§ 12. Sołectwo może realizować zadania jedynie w ramach ustawowych kompetencji Gminy.

§ 13. 1. Posiadane przez sołectwo środki finansowe mogą być wydatkowane na :
1) prowadzenie inicjatyw służących poprawie estetyki oraz stanu ochrony środowiska,  a w szczególności:
prowadzenie sołeckich konkursów, których celem jest podniesienie poziomu estetycznego sołectwa,
konserwacje i remonty gablot informacyjnych, kaplic i krzyży przydrożnych oraz innych obiektów użyteczności publicznej i małej architektury,
pielęgnację zieleni komunalnej oraz terenów użyteczności publicznej                     w sołectwie,
wykonywanie nasadzeń zieleni trwałej na terenach należących do gminy,
2) finansowanie działalności merytorycznej wiejskich świetlic środowiskowych, jeżeli w danym sołectwie zostały powołane,
3) kulturę i sport masowy:
dofinansowanie inicjatyw na rzecz lokalnego środowiska, prowadzonych przez placówki oświatowe i kościoły wyznaniowe działające na terenie sołectwa,
organizowanie przez radę sołecką uroczystości i imprez masowych dla mieszkańców sołectwa,
prowadzenie drobnych inwestycji tworzących lub poprawiających infrastrukturę sportową, rekreacyjną lub kulturalną sołectwa, a w szczególności montaż ławek, urządzanie placów zabaw dla dzieci, prace konserwatorskie i zakupy wyposażenia  świetlic wiejskich, klubów i sołeckich obiektów sportowych, itp.,
4) finansowanie organizacji społecznych działających na terenie sołectwa:
wyposażanie organizacji i stowarzyszeń działających w sołectwie w niezbędny sprzęt, a w szczególności zakupy drobnego wyposażenia dla jednostek OSP, zakupy sprzętu sportowego dla wiejskich klubów sportowych, zakupy przeznaczone dla kół gospodyń, chórów, itp.,
wspieranie finansowe inicjatyw na rzecz mieszkańców sołectwa prowadzonych przez organizacje działające na jego terenie,
dofinansowanie bieżącej działalności stowarzyszeń i organizacji działających na terenie sołectw,
inne cele mieszczące się w kompetencjach gminy i jej jednostek pomocniczych określone w Ustawie.
2. Sołectwo w ramach posiadanego budżetu musi zapewnić środki na utrzymanie wiejskiej świetlicy środowiskowej, w zakresie finansowania działalności merytorycznej, w przypadku jej powołania – w wysokości minimum 20% budżetu sołectwa.

§ 14. Sołectwo nie może finansować z dochodów własnych następujących działalności:
1) statutowej placówek oświatowych;
2) działalności kościołów wyznaniowych;
3) gospodarczej prowadzonej przez osoby fizyczne lub osoby prawne;
4) wynagrodzeń wypłacanych na podstawie umowy o pracę i umowy zlecenie;
5) zakupów alkoholu, papierosów i innych używek;
§ 15. 1. Wynagrodzenie za prace wykonane na rzecz sołectwa wypłacane jest w jego imieniu przez Urząd, na podstawie stosownej  umowy zawierającej wszystkie postanowienia umawiających się stron.
2. Wynagrodzenie z tytułu umowy, o której mowa w ust. 1 obciąża budżet sołectwa.
§ 16. 1. W celu realizacji zadań przekraczających możliwości finansowe sołectwa lub adresowanych do mieszkańców więcej niż jednego sołectwa możliwe jest finansowanie tych zadań przez więcej niż jedną jednostkę pomocniczą gminy.
2. W celu wykonania wspólnego zadania organy wykonawcze sołectw zawierają pisemne porozumienie.
3. Do realizacji porozumienia, o którym mowa w ust. 2 mają zastosowanie postanowienia niniejszej uchwały dotyczące gospodarki finansowej sołectwa.
 
Rozdział IV.
Nadzór gminy nad gospodarką finansową sołectwa.

§ 17. 1. Wszystkie decyzje finansowe sołectwa muszą być udokumentowane na piśmie.
2. Do przechowywania finansowych dokumentów sołectwa mają zastosowanie przepisy jednolitego rzeczowego wykazu akt obowiązującego dla organów gminy.
§ 18. 1. Urząd prowadzi archiwum dla dokumentów sołectwa.
2. Sołtys odpowiada za przekazanie dokumentów finansowych sołectwa do archiwizacji  i w tym zakresie współpracuje z pracownikiem służb finansowych Urzędu odpowiedzialnych za rozliczenia finansowe sołectw.
§ 19. 1. W terminie do 28 lutego każdego roku sołtys zobowiązany jest złożyć przed zebraniem wiejskim pisemne sprawozdanie z realizacji budżetu sołectwa za rok poprzedni.
2. W terminie do 30 marca sołtys składa sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1.również Skarbnikowi Gminy.
§ 20.1. Gospodarka finansowa sołectwa podlega nadzorowi i kontroli Gminy.
2. Kontrolę gospodarki finansowo – rzeczowej sołectwa może prowadzić Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej, Skarbnik Gminy, gminny kontroler lub osoba upoważniona przez Burmistrza.
§ 21. 1. W terminie 30 dni od dnia otrzymania uchwały zebrania wiejskiego, Burmistrz ma prawo wstrzymać jej wykonanie i zobowiązać sołtysa do ponownego  rozpatrzenia sprawy przez zebranie wiejskie.
2. Wstrzymanie wykonania uchwały, o którym mowa w ust. 1 może nastąpić w sytuacji gdy zostały naruszone postanowienia niniejszego Statutu określone w § 4, § 5, § 13, § 14.
§ 22. 1. Środki wydatkowane przez sołectwo na inne cele niż na te, na które były pobrane  z kasy Urzędu, w tym zwłaszcza wydane na cele określone w § 14,  podlegają zwrotowi do kasy Urzędu.
2. Zobowiązanym do zwrotu należności, o których mowa w ust. 1, jest osoba, która pobierała kwotę podlegającą zwrotowi.
3. Zwrot środków, o których mowa w ust. 2 musi nastąpić w ciągu 30 dni od doręczenia pisemnego wezwania do ich zwrotu, podpisanego przez Skarbnika Gminy.

Rozdział V.
Postanowienia końcowe.

§ 23. W przypadku wystąpienia sytuacji nie uregulowanej postanowieniami niniejszej uchwały mają zastosowanie przepisy ustawy o samorządzie gminnym i o finansach publicznych.

§ 23. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Witnica.
§ 24. Traci moc Uchwała Rady Miejskiej w Witnicy Nr XXVIII/ 219 /2001, z dnia 28 grudnia 2001 r. w sprawie określenia zasad finansowania sołectw na terenie gminy Witnica.
                
§ 25. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.

Przewodnicząca Rady Miejskiej
mgr  Krystyna Sikorska
 

Załączniki

« powrót do poprzedniej strony