ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urzędu Miasta i Gminy Witnica
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Regulamin Pracy Urzędu

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2012-04-18 02:13:03 przez Zasilenie Danymi

Informacja dodana do BIP w ramach etapu Zasilenie Danymi projektu Lubuski e-Urząd

Regulamin Pracy Urzędu

Zarządzenie nr II
Burmistrza Miasta i Gminy Witnica
z dnia 1 czerwca 2009 r.


w sprawie ustalenia Regulaminu Pracy Urzędu Miasta i Gminy Witnica


na podstawie:  art. 42 § 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach  samorządowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1458)  ustanawia  się Regulamin Pracy Urzędu Miasta i Gminy Witnica, zwany w dalszej części zarządzenia „Regulaminem”, o następującej treści:


Regulamin Pracy Urzędu Miasta i Gminy Witnica


Rozdział I
Postanowienia ogólne
                §1. Regulamin Pracy Urzędu Miasta i Gminy Witnica jest aktem normatywnym określającym porządek wewnętrzny i rozkład czasu pracy Urzędu w sposób zapewniający obywatelom załatwianie spraw w dogodnym dla nich czasie, a także obowiązki pracodawcy i pracowników.
§2. Niniejszy Regulamin obowiązuje pracowników samorządowych zatrudnionych w Urzędzie  Miasta  i Gminy Witnica.
§3. Ilekroć e Regulaminie jest mowa o:
1) pracodawcy – należy przez to rozumieć Urząd Miasta i Gminy Witnica;
2) pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudniona w Urzędzie Miasta i Gminy Witnica, nie zależnie od rodzaju wykonywanej przez nią pracy, zajmowanego stanowiska pracy, wymiaru w jakim świadczy pracę lub okresu na jaki została zatrudniona;
3) Regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Pracy Urzędu Miasta i Gminy Witnica;
4) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miasta i Gminy Witnica;
5) Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta i Gminy Witnica;
6) prawie pracy - należy przez to rozumieć całokształt przepisów regulujących stosunek pracy pracowników samorządowych. 
§4.1. Burmistrz, jako kierownik, wykonuje uprawnienia pracodawcy w stosunku do wszystkich pracowników Urzędu Miasta i Gminy.
2. Burmistrz może upoważnić sekretarza gminy do reprezentowania pracodawcy w sprawach z zakresu prawa pracy.
§5.1. Działając w imieniu pracodawcy – sekretarz gminy lub wyznaczony przez niego pracownik zapoznaje z treścią Regulaminu  każdego przyjmowanego do pracy pracownika, przed rozpoczęciem przez niego pracy,  a pracownik potwierdza ten fakt stosownym oświadczeniem.
2. O wszystkich zmianach Regulaminu pracodawca informuje pracowników, którzy potwierdzają pisemnie fakt zapoznania się ze zmianami.
3. Regulamin Pracy Urzędu Miasta i Gminy opublikowany jest na stronie WWW.bip.witnica.pl
Rozdział II
Czas pracy
§6.1.       Maksymalny tygodniowy wymiar czasu pracy pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy określa Kodeks pracy.
2. Czas pracy pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się  indywidualnie w  umowach  o pracę.
3. Wymiar czas pracy pracowników posiadających orzeczoną niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym lub znacznym regulują przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U z 2008 Nr 14, poz. 92 ze zmianami).
§7.1. Każdy pracownik powinien stawić się do pracy w takim czasie, by z chwilą planowanego rozpoczęcia świadczenia pracy  znajdował się na swoim stanowisku pracy.
2. Czas pracy należy wykorzystywać całkowicie na wykonywanie zadań służbowych.
§8.1. Każdy pracownik po przyjściu do pracy zobowiązany jest podpisać listę obecności.
2. Jako formy kontroli wykorzystywania czasu pracy stosuje się:
1)            listę obecności;
2)            ewidencję wyjść w godzinach służbowych;
3)            ewidencję wyjazdów (delegacji służbowych);
4)            ewidencję zwolnień od pracy oraz okresów nieobecności w pracy;
5)            ewidencję spóźnień do pracy.
3. Brak podpisu pracownika na liście obecności lub wpisu do ewidencji wyjść w godzinach pracy oznacza nieobecność wymagającą wyjaśnienia.
4. Nieobecności pracownika w pracy powinna być odnotowana z zaznaczeniem, czy jest to nieobecność usprawiedliwiona. W czasie nieobecności pracownika jego zadania wykonuje osoba, której zastępstwo jest przypisane (zgodnie z zakresem czynności) lub osoba wskazana przez przełożonego.
5. Listy obecności i zbiory ewidencyjne wyszczególnione w ust. 2 prowadzi sekretariat Urzędu - Wydział Organizacyjny.
§9. Wyjście pracownika poza Urząd, niezależnie czy jest to wyjście w celach służbowych czy prywatnych, w godzinach pracy jest możliwe jedynie po uzyskaniu zgody bezpośredniego przełożonego lub pod jego nieobecność  Burmistrza lub sekretarza i dokonaniu odpowiedniego wpisu w książce wyjść.
§10.1.     Czas pracy pracownika wykonującego czynności służbowe w innej miejscowości niż określone w umowie o pracę rozliczany jest na podstawie polecenia wyjazdu służbowego.
2. Polecenia wyjazdów służbowych wydaje burmistrz, zastępca burmistrza lub sekretarz.
§11.1. Kierowcy zatrudnieni w Urzędzie pracują w systemie przerywanego czasu pracy.
2. W czasie dnia pracy pracownik zatrudniony na stanowisku kierowcy ma przerwę  w pracy, której długość wynosi do 3 godzin.   Przerwa to nie  jest wliczana do czasu pracy, jednakże za jej czas pracownikowi przysługuje prawo do wynagrodzenia w wysokości połowy wynagrodzenia należnego za czas przestoju.
                 §12.1. Z uwagi na szczególne potrzeby Pracodawcy pracownik może zostać zobowiązany do pracy ponad obowiązujące go normy czasu pracy, a także do pracy w dni wolne od pracy oraz w niedziele i święta. 
                2. W związku z realizacją zadań inwestycyjnych finansowanych ze środków zewnętrznych, Pracodawca może w drodze umowy zmienić warunki zatrudnienia pracownika, w tym zakres jego obowiązków, wynagrodzenie i czas pracy. Powyższe wymaga zgody pracownika.
                §13. Burmistrz, zastępca burmistrza, sekretarz gminy, skarbnik gminy oraz kierownicy wydziałów Urzędu  wykonują swoje obowiązki służbowe w nienormowanym czasie pracy i są zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania czasu pracy, o którym mowa w §8.
 
                §14. W Urzędzie obowiązuje miesięczny  okres rozliczenia czasu pracy.
                §15. Pracownikowi wykonującemu, na polecenie przełożonego, pracę w godzinach ponadliczbowych przysługuje, według jego wyboru, wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze, z tym że wolny czas, na pisemny wniosek pracownika, może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu.
                §16. Na pisemny wniosek pracownika posiadającego orzeczenie o niepełnosprawności           w stopniu znacznym lub umiarkowanym, któremu z tego tytułu przysługuje siedmiogodzinny czas pracy, pracodawca może ustalić indywidualny rozkład jego czasu pracy, w ramach systemu  pracy, którym pracownik jest objęty.
§17.1.     Przebywanie pracowników na terenie Urzędu poza godzinami pracy może mieć miejsce tylko w uzasadnionych przypadkach, po uzyskaniu zgody burmistrza, zastępcy  burmistrza lub sekretarza.
2. Po godzinach pracy w budynku Urzędu mogą przebywać tylko pracownicy obsługi.
3. Odbywanie dyżurów po godzinach pracy regulują odrębne przepisy. Za czas dyżurów przysługuje czas wolny od pracy w wymiarze odpowiadającym czasowi dyżurów.
                               §18.1. W czasie pracy pracownikowi przysługuje przerwa na spożycie posiłku (15 min). Przerwa ta nie może zakłócać normalnego toku pracy, w tym obsługi interesantów.
2. Pracownikom, o których mowa w § 6 ust. 3 przysługuje dodatkowa 15 minutowa przerwa.
§19.1.     Czas pracy Urzędu:
  1)  poniedziałek od 8,30 do 16,30;
  2) wtorek - piątek od 7,30 do 15,30, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1  oraz  ust. 3 pkt 3.
2. Biuro Obsługi Interesanta pracuje w  godzinach:
                1)            poniedziałek od  8,30 do 16,30;
                2)            wtorek - piątek od 7,30 do 15,30.
3. Urząd Stanu Cywilnego pracuje w następujących godzinach:
1) poniedziałek od 8,30 do 16,30;
2) wtorek – piątek  od 7,30 do 15,30;
3) w razie potrzeby USC pracuje także w dni wolne od pracy – w zależności od zaistniałej konieczności, tj.  udzielanych ślubów i z powodu organizacji innych uroczystości.
4. Pracownicy obsługi obowiązani są wykonywać swoje obowiązki służbowe w godzinach od  13,00 do 21,00.
5. Sekretarz, w uzgodnieniu z burmistrzem, może ustalić z pracownikiem indywidualny rozkład czasu pracy, w ramach obowiązujących norm czasu pracy.
6. Godziny rozpoczęcia i kończenia pracy pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy, pracowników posiadających orzeczenie o niepełnosprawności  w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz pracowników, o których mowa w §12 ust. 2, ustala się indywidualnie.
7. W przypadkach uzasadnionych potrzebą właściwej obsługi interesantów, na czas określony, Burmistrz może wprowadzić inny niż określony w ust. 1–4 rozkład czasu pracy  w Urzędzie.
                               
Rozdział III
Organizacja pracy
                §20. 1. Burmistrz jest zatrudniany w Urzędzie na podstawie wyboru.
                2. W Urzędzie wyróżnia się następujące stanowiska pracy, na które stosunek pracy nawiązuje się w drodze powołania:
1) zastępca burmistrza;
2) skarbnik gminy.
                3. W Urzędzie wyróżnia się następujące stanowiska pracy, na które stosunek pracy nawiązuje się w drodze umowy o pracę:
1) stanowiska kierownicze:
a) sekretarz gminy,
b) kierownik Urzędu Stanu Cywilnego,
c) zastępca kierownika Urzędu Stanu Cywilnego,
d) komendant straży gminnej;
2) stanowiska doradców i asystentów:
a) doradca;
3) stanowiska urzędnicze:
a) radca prawny,
b) inspektor,
c) starszy specjalista,
d) podinspektor,
e) referent,
f) młodszy referent;
4) stanowiska pomocnicze i obsługi:
a) pracownik II stopnia wykonujący zadania w ramach robót publicznych lub prac interwencyjnych,
b) pracownik I stopnia wykonujący zadania w ramach robót publicznych lub prac interwencyjnych,
c) sekretarka,
d) opiekun dzieci i młodzieży (w czasie przewozu do i ze szkoły),
e) kierowca autobusu,
f) palacz c. o.,
g) sprzątaczka,
h) goniec.
§21.1. Urzędnicy przyjmują interesantów przez cały czas urzędowania, z wyjątkiem kasy, która czynna jest w ustalonych odrębnie godzinach.
2. Posłowie na Sejm i senatorowie RP, członkowie centralnych i terenowych organów administracji rządowej oraz członkowie organów wszystkich jednostek samorządu terytorialnego, a także  honorowi obywatele gminy Witnica przyjmowani są poza kolejnością.
3.  Interesanci spoza terenu gminy powinni być, w miarę możliwości, przyjmowani przed interesantami zamieszkałymi na terenie gminy.
§22.1. Urzędnik zobowiązany jest obsługiwać interesantów w sposób rzeczowy, sprawny, uprzejmy i podczas tej czynności uwzględniać zasady współżycia społecznego.
2.  Jeżeli sprawa wymaga uzupełnienia dodatkowym dokumentem będącym w Urzędzie, ale       na innym stanowisku pracy, to czynności te wykonuje pracownik. Pracownik odpowiedzialny jest również za potwierdzenie otrzymania dokumentu.
3. Jeżeli pracownik nie może załatwić sprawy interesanta ze względów proceduralnych, jest zobowiązany do poinformowania o tym fakcie bezpośredniego przełożonego albo burmistrza lub sekretarza.
§23.1. Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie spraw  ponoszą wszyscy urzędnicy, a za nadzór nad wykonywaniem tych zadań, przed przełożonymi, odpowiadają kierownicy wydziałów i samodzielne stanowiska pracy, zgodnie ze strukturą organizacyjną Urzędu.
2. Kontrolę i koordynację działań wydziałów i samodzielnych stanowisk pracy w zakresie załatwiania indywidualnych spraw obywateli, w tym zwłaszcza skarg, wniosków i interwencji, sprawuje, w sposób zgodny z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46), sekretarz gminy.
3. Sekretarz gminy zobowiązany jest do dokonywania okresowych ocen sposobu załatwienia indywidualnych spraw obywateli i przedkładania ich burmistrzowi.
§24.1. Sprawy wniesione przez obywateli do Urzędu są ewidencjonowane w centralnym rejestrze spraw i przydzielane do załatwienia poszczególnym komórkom organizacyjnym.
2. Wydział Organizacyjny prowadzi centralny rejestr skarg i wniosków indywidualnych wpływających do Urzędu oraz skarg zgłoszonych w czasie przyjęć interesantów przez burmistrza, zastępcę burmistrza, sekretarza, kierowników wydziałów i samodzielne stanowiska.
§25.1. Pracownicy obsługujący interesantów zobowiązani są do:
1) udzielania informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśnienia treści
    obowiązujących przepisów;
2) rozstrzygnięcia sprawy, w miarę możliwości niezwłocznie, a w pozostałych przypadkach do
    określenia terminu załatwiania sprawy;
3)  informowania zainteresowanych o etapie załatwiania ich sprawy;
4)  powiadamiania o przedłużeniu terminu rozstrzygnięcia sprawy w przypadku zaistnienia takiej
     konieczności;
5) informowania o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach zaskarżania od
    wydanych rozstrzygnięć.
2.            Interesanci mają prawo uzyskiwać informacje zgodnie z przepisami o dostępie do informacji publicznej i Statutem Gminy Witnica.
§26.1. Burmistrz przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w wyznaczonym przez siebie dniu tygodnia i w określonych godzinach.
2. Zastępca burmistrza, sekretarz, kierownicy wydziałów i samodzielne stanowiska pracy przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków każdego dnia, w ramach swoich możliwości czasowych, a w jednym dniu tygodnia w określonych godzinach, w wymiarze nie mniejszym niż 2 godziny.
3. Pracownicy poszczególnych komórek organizacyjnych Urzędu przyjmują interesantów     w ciągu całego dnia pracy Urzędu.
4. Informacja o przyjęciach interesantów umieszczona jest w holu Urzędu oraz w Biurze Obsługi Interesanta i na stronie WWW.bip.witnica.pl.
Rozdział IV
Tryb postępowania przy opracowywaniu aktów normatywnych
§27.1. Akty normatywne o charakterze przepisów prawa miejscowego oraz aktów kierownictwa wewnętrznego obowiązujące pracowników Urzędu oraz gminnych jednostek organizacyjnych ustanawiają:
1)            Rada w formie uchwał, w sprawach określonych przepisami ustaw i statutem;
2)            Burmistrz w formie:
a)            zarządzenia porządkowego – w przypadkach określonych w art. 41 ust. 2 ustawy,
b)            zarządzenia – w innych wypadkach, jeżeli wydanie zarządzenia nakazuje przepis prawa powszechnie obowiązującego,
c)             zarządzenia wykonawczego – jeżeli zachodzi potrzeba wydania aktu w wykonaniu uchwały rady,
d)            pisma okólnego – w pozostałych wypadkach.
§28.1.     Projekt aktu normatywnego sporządzają komórki organizacyjne Urzędu zgodnie     z właściwością rzeczową.
2. Projekt aktu normatywnego należy przekazać do zapoznania i omówienia burmistrzowi i właściwym komisjom Rady Miejskiej – stosownie do ich właściwości rzeczowej.
3. Projekt aktu normatywnego wymaga zaopiniowania przez radcę prawnego.
§29.1.     Akty normatywne powszechnie obowiązujące ogłasza się zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych  (Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 449 ze  zmianami).
2. Akty kierownictwa wewnętrznego  ogłasza się poprzez doręczenie odpisu osobom zobowiązanym  do stosowania aktu lub poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie lub budynku gminnej jednostki organizacyjnej, której dotyczą.
3. Wydział Organizacyjny prowadzi zbiór aktów normatywnych.
4. Wszystkie akty prawa miejscowego oraz akty kierownictwa wewnętrznego publikowana są w Biuletynie Informacji Publicznej.
Rozdział V
Zasady planowania pracy
§30.1.     Urząd oraz jego jednostki organizacyjne wykonują powierzone im zadania w oparciu    o roczny plan celów finansowo­-rzeczowych i strategię rozwoju gminy.
2. Planowanie pracy w Urzędzie ma charakter zadaniowy – służy sprecyzowaniu zadań nałożonych na poszczególne jednostki organizacyjne gminy.
3. Podstawę planowania pracy stanowią zadania niemające charakteru czynności rutynowych i powtarzalnych, wynikające w szczególności z:
1) budżetu gminy, strategii rozwoju województwa i powiatu oraz strategii rozwoju  gminy;
2) bieżących spraw związanych z wykonywaniem zadań własnych gminy, zadań zleconych
    gminie z zakresu administracji rządowej oraz powierzonych w drodze porozumienia;
3) uchwał rady;
4) aktów normatywnych burmistrza;
5) postanowień przyjętych przez organy jednostek pomocniczych gminy;
6) postulatów zgłoszonych radnym przez mieszkańców, rozpatrzonych przez organy gminy  
    i przyjętych do realizacji.
4.  Zadania ujęte w planach celów wykraczające swoim czasookresem wykonania poza dany rok kalendarzowy, w części niezrealizowanej w tym roku stają się elementami planu finansowo­-rzeczowego na rok następny, jeżeli zachowały aktualność.
5. Kierownicy wydziałów i pracownicy zajmujący samodzielne stanowiska pracy zobowiązani są do dokonywania bieżących ocen przebiegu realizacji zadań nałożonych na poszczególną komórkę organizacyjną. Oceny należy dokonywać w formie rocznych sprawozdań składanych w Wydziale Organizacyjnym do 30 grudnia każdego roku, a w innych terminach na żądania osób zajmujących stanowiska kierownicze w Urzędzie.
6. Roczne plany celów  kierownicy wydziałów i samodzielne stanowiska pracy składają   w nieprzekraczalnym terminie do 30 listopada każdego roku do Wydziału Finansów i Budżetu.
7. Roczny plan celów finansowych opracowuje skarbnik.
§31. 1.    Za realizację rocznego planu pracy urzędu odpowiada sekretarz, który przygotowuje pisemne sprawozdanie z jego wykonania burmistrzowi w terminie do 20 stycznia każdego roku lub na każde jego żądanie.
2. Sprawozdanie z wykonania budżetu składa skarbnik według procedury określonej  w przepisach o gospodarce finansowej gminy.
Rozdział VI
Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników
§32. Zatrudnianie pracowników samorządowych na stanowiska urzędnicze, w tym
kierownicze stanowiska urzędnicze oraz wynagradzania pracowników samorządowych
zatrudnionych w Urzędzie, a także kierowników gminnych jednostek organizacyjnych
odbywa się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych oraz innymi przepisami prawa pracy.
§33. Szczegółowe zasady przeprowadzanie naboru i zatrudniania pracowników
samorządowych na stanowiska urzędnicze, w tym kierownicze stanowiska urzędnicze
oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych określa burmistrz w drodze
zarządzenia.
 
§34.1. Zasady wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w Urzędzie na podstawie umowy o pracę  określa burmistrz w drodze zarządzenia.
2. Zasady wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w Urzędzie na podstawie powołania  określa burmistrz w drodze zarządzenia.
3. Górną granice wynagrodzenia  pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach kierowników gminnych jednostek organizacyjnych określa burmistrz w drodze zarządzenia.
§35.  Określenie zasad dofinansowywania podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników Urzędu Miasta i Gminy Witnica oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych nastąpi w drodze oddzielnego zarządzenia burmistrza.
§36.1. Stanowiska urzędnicze w Urzędzie są podzielona na stanowiska „pasywne” –
odtwórcze i stanowiska ‘aktywne” – kreatywne.
2.  Zasady podziału stanowisk urzędniczych na „pasywne” i „aktywne” określa   
burmistrz w drodze zarządzenia.
Rozdział VII
Obowiązki i prawa pracownika oraz obowiązki pracodawcy
§37. Standardy pracy  pracowników samorządowych zatrudnionych w Urzędzie    
na  stanowiskach urzędniczych, urzędniczych stanowiskach kierowniczych oraz pracowników samorządowych  zatrudnionych z wyboru i powołania określone są w załączniku nr 1 do niniejszego Regulaminu, stanowiącym jego integralną część.
                §38. Podstawowym obowiązkiem pracownika samorządowego  jest właściwe wykonywanie
zadań gminy, z uwzględnieniem interesu publicznego i indywidualnych interesów obywateli oraz
stosowanie się od poleceń służbowych, które dotyczą  pracy, jeżeli nie są sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.
2. Pracownik samorządowy jest obowiązany w szczególności do:
1) świadczenia pracy na rzecz pracodawcy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz zarządzeniami, instrukcjami i poleceniami wydawanymi w tym zakresie przez pracodawcę i przełożonych;
2) przestrzegania ustalonego przez pracodawcę czasu pracy i wykorzystanie go w pełni na pracę zawodową;
3) przestrzegania Regulaminu Pracy Urzędu, Regulaminu Organizacyjnego Urzędu   i ustalonego w zakładzie pracy porządku oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz o ochronie przeciwpożarowej;
4) dbania o dobro zakładu pracy, chronienie jego mienia oraz zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę;
5) przestrzegania tajemnicy państwowej i służbowej zgodnie z odrębnymi przepisami oraz zasad i trybu udostępnienia informacji publicznej i dokumentów związanych z wykonywaniem przez Urząd zadań publicznych zgodnie z przepisami o dostępie do informacji publicznej oraz ze Statutem Gminy;
6) przestrzegania w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego oraz ochrona dóbr osobistych współpracowników w zakresie wynikającym z przepisów o ochronie danych osobowych;
7) dbania o powierzone mienie, sprzęt i narzędzia oraz porządek i ład w miejscu pracy;
8) stosowania środków ochrony zbiorowej, a także używanie przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego zgodnie z ich przeznaczeniem;
9) poddawania się wstępnym, okresowym i kontrolnym badaniom lekarskim oraz stosowanie się do wskazań lekarskich;
10) zawiadomienia bezpośredniego przełożonego o zaistniałym wypadku przy pracy   albo zagrożeniu zdrowia lub życia ludzkiego oraz ostrzeganie pracowników, a także innych osób znajdujących się w rejonie ewentualnego niebezpieczeństwa;
11) stosowania się do poleceń bezpośredniego przełożonego, które dotyczą wykonywanej pracy;
12) podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz doskonalenie własnych umiejętności mających wpływ na poziom pracy;
13) należytego zabezpieczenie po zakończeniu pracy narzędzi, urządzeń i pomieszczeń pracy;
14) powstrzymania się od wykonywania zajęć, które pozostałyby w sprzeczności z obowiązka­mi pracownika albo mogły wywołać podejrzenie o jego stronniczość lub interesowność;
15) zachowywania się z godnością w miejscu pracy i poza nim;
16) powstrzymania się od wykorzystywania środków rzeczowych zakładu pracy do celów prywatnych.
§39. Rażącym naruszeniem przez pracownika ustalonego porządku i dyscypliny pracy jest w szczególności:
1) złe i niedbałe wykonywanie pracy, a także wykonywanie prac nie związanych z zadaniami wynikającymi ze stosunku pracy;
2) nieusprawiedliwiona absencja, spóźnienie się do pracy lub samowolne jej opuszczenie bez usprawiedliwienia;
3) stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających, a także spożywanie alkoholu w miejscu pracy;
4) zakłócanie spokoju i porządku w miejscu pracy;
5) niewłaściwy stosunek do przełożonych, podwładnych, współpracowników oraz interesantów;
6) niewykonywanie poleceń służbowych;
7) nieprzestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych;
8) nieprzestrzeganie tajemnicy wynikającej z przepisów ustaw  o ochronie informacji niejawnych, ochronie danych osobowych oraz innych ustaw i aktów wykonawczych związanych z ochroną tajemnicy służbowej.
§40.1.     Pracownicy mają prawo do równego traktowania w zakresie nawiązania  i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksu­alną, a także bez względu na formę zatrudnienia:  na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy.
2. Równe traktowanie w zatrudnieniu oznacza niedyskryminowanie w jakikolwiek sposób, bezpośrednio lub pośrednio, z przyczyn określonych w ust. 1, chyba że pracodawca udowodni, że kierował się powodami obiektywnymi.
3. Dyskryminowanie bezpośrednie istnieje wtedy, gdy pracownik z jednej lub z kilku przyczyn określonych w ust. 1 był, jest lub mógłby być traktowany w porównywalnej sytuacji mniej korzystnie niż inni pracownicy.
4. Dyskryminowanie pośrednie istnieje wtedy, gdy na skutek pozornie neutralnego postanowienia, zastosowanego kryterium lub podjętego działania występują dysproporcje w zakresie warunków zatrudnienia na niekorzyść wszystkich lub znacznej liczby pracowników   ze względu na jedną lub kilka przyczyn określonych w ust. 1, jeżeli dysproporcje te nie mogą być uzasadnione innymi obiektywnymi powodami.
5. Przejawem dyskryminowania w rozumieniu ust. 2 jest także:
1) działanie polegające na zachęceniu innej osoby do naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu;
2) zachowanie, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności albo poniżenie  lub upokorzenie pracownika (mobbing).
                Dyskryminowaniem ze względu na płeć jest także nieakceptowane zachowanie   o charakterze seksualnym lub odnoszące się do płci pracownika, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności lub poniżenie albo upokorzenie pracownika; na zachowanie to mogą się składać fizyczne, werbalne lub po­zawerbalne elementy (molestowanie seksualne).
§41.1.     Za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu, z zastrzeżeniem ust. 2-4, uważa się różnicowanie przez pracodawcę sytuacji pracownika z jednej lub kilku przyczyn określonych w § 40, którego skutkiem jest w szczególności:
1) odmowa nawiązania lub rozwiązania stosunku pracy;
2) niekorzystne ukształtowanie wynagrodzenia za pracę lub innych warunków zatrudnienia albo pominięcie przy awansowaniu lub przyznawaniu innych świadczeń związanych z pracą;
3) pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe – chyba że pracodawca udowodni, że kierował się powodami obiektywnymi.
2. Zasady równego traktowania w zatrudnieniu nie naruszają działania polegającego na:
1) niezatrudnianiu pracownika z jednej lub kilku przyczyn określonych w § 40 ust. l, jeżeli jest to uzasadnione ze względu na rodzaj, warunki jej wykonywania lub wymagania zawodowe stawiane pracownikom;
2) wypowiedzeniu pracownikowi warunków zatrudnienia w zakresie wymiaru czasu pracy, jeżeli jest to uzasadnione przyczynami niedotyczącymi pracowników;
3) stosowaniu środków, które różnicują sytuację prawną pracownika ze względu  na ochronę rodzicielstwa, wiek lub niepełnosprawność pracownika;
4) ustalaniu warunków zatrudnienia i zwalniania pracowników, zasad wynagradzania   i awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych z uwzględnieniem kryterium stażu pracy.
3. Nie stanowią naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu działania podejmowane przez określony czas, zmierzające do wyrównania szans wszystkich lub znacznej liczby pracowników wyróżnionych z jednej lub kilku przyczyn określonych w §40 ust. l, przez zmniejszenie na korzyść takich pracowników faktycznych nierówności, w zakresie określonym  w tym przepisie. 
§42.1.     Pracownicy mają prawo do jednakowego wynagrodzenia za jednakową pracę lub za pracę o jednakowej wartości.
2. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje wszystkie składniki wynagrodzenia, bez względu na ich nazwę i charakter, a także inne świadczenia związane z pracą, przyznawane pracownikom w formie pieniężnej lub w innej formie niż pieniężna.
3. Pracami o jednakowej wartości są prace, których wykonywanie wymaga od pracowników porównywalnych kwalifikacji zawodowych, potwierdzonych dokumentami przewidzianymi  w odrębnych przepisach lub praktyką i doświadczeniem zawodowym, znajomości przepisów a także porównywalnej odpowiedzialności, zaangażowania w kontakt z interesantem i instytucjami oraz wysiłku intelektualnego.
§43.1.     Osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania ustalonego na podstawie odrębnych przepisów.
2. Skorzystanie przez pracownika z uprawnień przysługujących z tytułu naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu nie może stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez pracodawcę stosunku pracy lub jego rozwiązania bez wypowiedzenia.
§44.1. Przed przystąpieniem do pracy pracownik powinien:
1) otrzymać pisemną umowę o pracę określającą rodzaj pracy i miejsce jej wykonywania oraz termin rozpoczęcia pracy i przysługujące pracownikowi wynagrodzenie (ze wskazaniem składników), a także zakres jego obowiązków;
2) zapoznać się z Regulaminem Pracy Urzędu, Regulaminem Organizacyjnym Urzędu, Statutem Gminy;
3) odbyć przeszkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych, a także potwierdzić na piśmie fakt zapoznania się z tymi przepisami;
4) posiadać aktualne orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na danym stanowisku.
 2. Każdy pracownik przystępujący do pracy obowiązany jest:
1) przedstawić orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do zatrudnienia  na zajmowanym stanowisku, wydane przez lekarza sprawującego opiekę profilaktyczną nad pracownikami; wyżej wymienione orzeczenie wydaje lekarz uprawniony do badań profilaktycznych m.in. w oparciu o skierowanie wydane przez pracodawcę pracownikowi;
2) wypełnić kwestionariusz osobowy oraz przedłożyć stosowną liczbę fotografii;
3) przedłożyć niezwłocznie, lecz nie później niż w ciągu 14 dni od dnia zatrudnienia, świadectwa pracy wydane przez poprzednich pracodawców, a także inne dokumenty niezbędne do określenia uprawnień pracowniczych;
4) przedłożyć niezwłocznie świadectwa lub dyplomy ukończenia szkoły;
5) przedłożyć dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe;
6) przedłożyć, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia zatrudnienia, zaświadczenie  o niekaralności;
7) odbyć służbę przygotowawczą zakończoną egzaminem, w przypadku pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych lub urzędniczych stanowiskach kierowniczych, jeżeli takiej służby wcześniej nowoprzyjmowany pracownik nie odbył.
 §45.1.    Urlopu wypoczynkowego udziela się pracownikowi zgodnie z planem urlopów.
 2. Plan urlopu ustala się biorąc pod uwagę wnioski pracowników i potrzeby wynikające   z konieczności zapewnienia normalnego toku pracy.
 3. Plan urlopów podaje się do wiadomości pracowników. O terminie urlopu pra­cownika zawiadamia się nie później niż na miesiąc przed dniem jego rozpoczęcia.
 4. Pracownik może rozpocząć urlop wyłącznie po uzyskaniu pisemnej zgody pracodawcy (osoby upoważnionej) na karcie urlopowej.
 5. Na wniosek pracownika, w wyjątkowych sytuacjach, urlop wypoczynkowy może być udzielony poza planem urlopów.
 6. Część urlopu niewykorzystaną z powodu: czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby, odosobnienia w związku z chorobą zakaźną, odbywania ćwiczeń wojskowych albo przeszkolenia wojskowego przez czas do 3 miesięcy, urlopu macierzyńskiego, pracodawca jest obowiązany udzielić w terminie późniejszym.
 7. Urlopu niewykorzystanego zgodnie z planem urlopów należy pracownikowi udzielić najpóźniej do końca I kwartału następnego roku.
 8. Za czas urlopu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jakie by otrzymywał, gdyby   w tym czasie pracował.
 §46.1.    Pracownikowi, na jego pisemny wniosek, może być udzielony urlop bezpłatny.
 2. Pracownikowi, na jego prośbę za zgodą pracodawcy, może być udzielony urlop bezpłatny w celu wykonywania pracy u innego pracodawcy przez okres uzgodniony między pracodawcami.
 3. Na zasadach określonych przepisami szczególnymi udziela się urlopu bezpłatnego pracownikowi:
1) w celu sprawowania osobistej opieki nad swoim dzieckiem (urlop wychowawczy);
2) dla umożliwienia wykonywania mandatu radnego,  posła lub senatora;
3) podejmującemu naukę w szkole lub w formach pozaszkolnych bez skierowania pracodawcy.
 §47.1.    Pracownik może być zwolniony od pracy na czas niezbędny dla załatwienia ważnych spraw osobistych lub rodzinnych, które wymagają załatwienia w godzinach pracy. Zwolnienia udziela przełożony, gdy zachodzi nieunikniona potrzeba takiego zwolnienia.
 2. Za czas zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust. 1, pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jeżeli odpracował czas zwolnienia. Czas odpracowania nie jest pracą   w godzinach nadliczbowych.
 3. Pracodawca jest obowiązany zwolnić pracownika od pracy na czas obejmujący:
1) 2 dni – w razie ślubu pracownika lub urodzenia się jego dziecka albo zgonu i pogrzebu małżonka pracownika lub jego dziecka, ojca, matki, ojczyma lub macochy;
2) 1 dzień – w razie ślubu albo zgonu i pogrzebu jego siostry, brata, teściowej, teścia, babki, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką.
 4. Pracownicy (również pracownikowi) wychowującej jedno dziecko w wieku do 14 lat przysługuje w ciągu roku zwolnienie od pracy na 2 dni z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.
 §48.1.    Pracownikowi przysługuje wynagrodzenie za pracę odpowiednie do wykonywanej pracy i kwalifikacji wymaganych przy jej wykonywaniu, a także ilości i jakości świadczonej pracy.
 2. Pracownikowi przysługują także uprawnienia do:
1) zatrudnienia na stanowisku pracy, zgodnie z umową o pracę i posiadanymi kwalifikacjami;
2) terminowego otrzymania wynagrodzenia za pracę;
3) wypoczynku w dniach wolnych od pracy, po zakończeniu czasu pracy w dni robocze oraz podczas urlopów;
4) jednakowego i równego traktowania przez pracodawcę z innymi pracownikami  z tytułu wypełniania jednakowych obowiązków;
5) wykonywania pracy w warunkach zgodnych z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;
6) tworzenia i przystępowania do organizacji reprezentujących pracowników.                 
 §49.1.  Wypłata wynagrodzenia w Urzędzie odbywa się raz w miesiącu najpóźniej do ostatniego  dnia miesiąca, którego dotyczy.
 2. W przypadku konieczności rozliczenia czasu pracy lub ustalenia wysokości
wynagrodzenia zależnego od ilości wykonywanej pracy, wynagrodzenie może być wypłacone
najpóźniej do dnia 10 następnego miesiąca – za miesiąc, w którym pracownik wykonała pracę.
 3. Wypłata przelewana jest na indywidualne konto pracownika.
 §50.1.    Pracownikowi samorządowemu, w zależności od rodzaju wykonywanej pracy, 
mogą przysługiwać środki ochrony indywidualnej oraz odzież robocza.
 2. Wykaz stanowisk pracy, na których przysługują środki ochrony indywidualnej odzież ochronna oraz zasady ich przydziału określone są przez Burmistrza w odrębnym zarządzeniu.
 3. W chwili podjęcia pracy pracownik otrzymuje niezbędne do jej wykonywania materiały  i sprzęt, który kwituje na specjalnej karcie. Materiały i sprzęt podlegają uzupełnieniu lub wymianie w razie ich zużycia w czasie zatrudnienia.
 Karta indywidualnego korzystania z materiałów i sprzętu znajduje się w aktach osobowych pracownika oraz w Wydziale Organizacyjnym.
Rozdział VIII
Zabezpieczenie akt i mienia urzędu
 §51.1.    Akta, pieczątki, komputer i inne przedmioty (urządzenia służbowe) muszą być zabezpieczone przed dostępem osób postronnych. Pracownik odpowiada materialnie za sprzęt stanowiący wyposażenie jego stanowiska pracy.
 2. Zabranie dokumentów oraz wyposażenia poza teren Urzędu wymaga pisemnej zgody bezpośredniego przełożonego.
 §52. Sposoby ochrony w Urzędzie informacji niejawnych i danych osobowych oraz zabezpieczenia zbiorów danych osobowych, sprzętu służącego do przetwarzania danych osobowych, a także organizacji obiegu korespondencji zawierającej informacje niejawne, jak również wynikające z tego tytułu obowiązki poszczególnych pracowników, określone są w drodze odrębnych zarządzeń Burmistrza, wydanych w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.  o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 ze zmianami) oraz ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631 ze zmianami).
  §53.      Pracownik opuszczający jako ostatni lokal biurowy obowiązany jest:
1) wyłączyć wszystkie urządzenia, które nie muszą być uruchomione przez całą dobę;
2) pochować i zamknąć pieczęcie oraz dokumenty, które wykorzystywał w czasie pracy;
3) zamknąć okna,
4) jeżeli to jest wymagane włączyć alarm,
5) zamknąć na klucz drzwi do lokalu a klucz umieścić w gablocie w BOK-u.
 §54.1. Zabezpieczenie p. poż. Urzędu prowadzą wyznaczeni pracownicy Wydziału Organizacyjnego.
 2. Zabezpieczenie przeciw pożarowe Urzędu jest realizowane poprzez:
1) wyposażenie budynku Urzędu w sprzęt gaśniczy (gaśnice, koce gaśnicze, itp.);
2) prowadzenie szkoleń dla pracowników samorządowych zatrudnionych w Urzędzie;
3) realizację przepisów Prawa budowlanego w zakresie ochrony p. poż.
 §55.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy w Urzędzie nadzorowane są przez pracowników Wydziału Organizacyjnego merytorycznie odpowiedzialnego za sprawy administracyjne oraz obronę cywilną i sprawy p. poż.
 2. Szkolenie pracowników z zakresu bhp oraz wykonanie oceny potrzeb Urzędu  i realizacja tych potrzeb, w zakresie bhp, mogą zostać zlecona obcemu podmiotowi w drodze umowy.
 §56.1.    Zezwoleń na pozostawanie w biurze poza godzinami pracy udziela Burmistrza, Zastępcy Burmistrza lub sekretarz.
 2. Pracownik, który uzyskał zezwolenie pozostania w biurze poza godzinami służbowymi, obowiązany jest zgłosić dyżurującemu pracownikowi obsługi, że po zakończonej pracy opuszcza biuro.
 §57.       Pracownicy są informowani o osobach posiadających klucze do budynku Urzędu. Informacje te stanowią tajemnicę służbową.
§58. Używanie telefonów służbowych dla celów prywatnych dozwolone jest wyłącznie po uzyskaniu uprzedniej zgody przełożonego. Koszty prywatnych połączeń telefonicznych powinny zostać pokryte przez pracownika.
§59. Korzystanie z Internetu w godzinach pracy dozwolone jest tylko w celach służbowych.
 
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§60. Zmiana niniejszego Regulaminu wymaga formy aneksu, który wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podania go do publicznej wiadomości.
  §61. Traci moc zarządzenie Nr XI Burmistrza Miasta i Gminy Witnica z dnia 15 grudnia 2004 r.  w sprawie nadania Regulaminu Pracy Urzędu Miasta i Gminy Witnica.
               
 §62. Wykonanie zarządzenia powierza się sekretarzowi gminy.
               
 §63. Każdy pracownik ma obowiązek pisemnego potwierdzenia faktu zapoznania się z niniejszym Regulaminem.
 
 §64. Zarządzenie wchodzi w życie po 14 dniach od ogłoszenia na stronie WWW.bip.witnica.pl

Andrzej Zabłocki

 

Załączniki

« powrót do poprzedniej strony