Rejestr zmian
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Roczny Plan Rozwoju Szkoły
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2013-11-18 18:57:20 przez Agnieszka Semegin
Roczny Plan Pracy Szkoły
ROCZNY PLAN ROZWOJU SZKOŁY
ROK SZKOLNY 2013/2014
Zespół Szkolno - Przedszkolny w Lipinkach Łużyckich
Roczny plan rozwoju koncentruje się wokół kilku obszarów nierozerwalnie ze sobą powiązanych wpływających na prawidłowe funkcjonowanie szkoły:
I. KONCEPCJA PRACY SZKOŁY
II. ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA
III. KSZTAŁCENIE
IV. WYCHOWANIE I OPIEKA
I. KONCEPCJA PRACY SZKOŁY
Koncepcja pracy szkoły została opracowana w oparciu o:
- Ustawę o systemie oświaty z dn. 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
- Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (DZ. U. z 2009 r. nr 4, poz. 17)
- Kartę Nauczyciela z dn. 26 stycznia 1982 r. (Dz. U. z 2006 r. nr 97, poz. 674 z późn. zm.)
- Konwencję o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r.
- Statut Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Lipinkach Łużyckich.
- Program wychowawczy Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Lipinkach Łużyckich.
- Program profilaktyczny Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Lipinkach Łużyckich.
MISJA
We wszystkich działaniach kierujemy się wyznawanymi wartościami oraz poszanowaniem praw i godności człowieka, zgodnie z Konwencją o Prawach Dziecka oraz Konwencją o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.
Wychowujemy uczniów w duchu uniwersalnych wartości moralnych, tolerancji, humanistycznych wartości, patriotyzmu, solidarności, demokracji, wolności i sprawiedliwości społecznej.
Kultywujemy tradycje oraz ceremoniał szkolny, a wszystkie działania pedagogiczne i opiekuńczo- wychowawcze orientujemy na dobro podopiecznych (tworząc warunki intelektualnego, emocjonalnego, społecznego, estetycznego i fizycznego rozwoju uczniów), a także ich dalszy los.
Przygotowujemy młodzież do świadomego i racjonalnego funkcjonowania w świecie ludzi dorosłych oraz do pełnienia ważnych ról społecznych.
Ściśle współdziałamy z rodzicami (którzy są najlepszymi sojusznikami nauczycieli, zwłaszcza wychowawców) oraz innymi partnerami zewnętrznymi wspierającymi szkołę w jej rozwoju.
Ustawicznie diagnozujemy potrzeby i oczekiwania środowiska lokalnego oraz wszystkich, bezpośrednich „klientów” szkoły.
WIZJA
W naszej szkole dążymy do wychowania ucznia mającego świadomość, że jest członkiem społeczności ludzkiej. Uczymy kochać, szanować i żyć kulturą i tradycją narodu polskiego.
Jednocześnie wychowujemy, uczymy szacunku, współpracy i otwartości do innych narodów europejskich, ucząc obok polskiego innych języków, kultury, geografii itd. Wychowujemy ucznia świadomego i odpowiedzialnego, posiadającego wiedzę i umiejętności konieczne do przyszłego funkcjonowania we współczesnym świecie, troszczącego się o swoje środowisko przyrodnicze, w którym żyje.
- Szkoła stwarza uczniom bezpieczne i optymalne warunki do rozwoju postaw ważnych dla obywatela Europy.
- Kadrę szkoły tworzy zespół nauczycieli nastawionych innowacyjnie , którzy chętnie się dokształcają i doskonalą.
- Szkoła jest otwarta na środowisko i współpracę ze strukturami samorządowymi i innymi organizacjami działającymi na rzecz edukacji i pomocy społecznej.
- Każdy uczeń świadomie uczy się, zna cele lekcji, osiąga sukces. Uczestniczy aktywnie w procesie uczenia, zadaje pytania, wyciąga wnioski z popełnionych błędów.
PRIORYTETY SZKOŁY
- Wychowanie patriotyczne i regionalne ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia poczucia tożsamości narodowej,
- Wychowanie ku wartościom społecznym,
- Edukacja europejska,
- Wychowanie przez sport,
- Edukacja proekologiczna i prozdrowotna.
MODEL ABSOLWENTA
…jest aktywny - posiada zainteresowania i rozwija je na miarę swoich możliwości
- ma swoje upodobania jako twórca i odbiorca sztuki
- wykazuje się samodzielnością
…jest ciekawy świata - stara się poszerzać swoje wiadomości korzystając z różnych źródeł
- lubi i chce się uczyć
- wrażliwy na piękno przyrody (świadomość ekologiczna)
…jest odpowiedzialny - umie podejmować działania i przewidywać ich konsekwencje
- umie rozwiązywać problemy
- cieszy się z sukcesów i potrafi akceptować porażki
- zna swoje słabe strony i potrafi nad nimi pracować
- umie dokonać samooceny
…jest otwarty - łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami
- umie współdziałać w grupie
- prezentuje swój punkt widzenia i rozważa poglądy innych
- jest dobrym organizatorem
…jest optymistą - jest pogodny
- pozytywnie patrzy na świat
- wierzy w siebie
- umie odróżniać dobro od zła
…jest prawy - cechuje go uczciwość i prawdomówność
- zna normy dobrego zachowania się i według nich postępuje
- zna symbole narodowe, regionalne i wie jak się wobec nich zachować
…jest tolerancyjny - rozumie, że różnice między ludźmi są czymś naturalnym
- jest wrażliwy na potrzeby innych
…jest krytyczny - selekcjonuje i porządkuje zdobyte informacje, ocenia ich przydatność do określonego celu
…jest świadomy - zna swoją wartość
swoich praw i praw - zna i respektuje prawa innych
innych ludzi
Koncepcja rozwoju szkoły w poszczególnych obszarach:
- Zarządzanie i organizacja.
- Szkoła promuje swoje działania i osiągnięcia edukacyjne uczniów w środowisku lokalnym.
- Zakup pomocy dydaktycznych.
- Współpraca z klubami sportowymi „Agros” i „Łużyczanka”.
- Objęcie uczniów opieką specjalistyczną przez logopedę, psychologa i pedagoga.
- Współpraca z Urzędem Gminy.
- Pozyskiwanie sponsorów na nowe inwestycje, szkoła stwarza higieniczne i bezpieczne warunki pracy. Działalność koordynatora ds. bezpieczeństwa.
- Wzbogacanie księgozbioru biblioteki szkolnej.
- Wzbogacanie bazy szkoły o nowe meble, komputery i sprzęt sportowy.
- Realizacja Rządowego Programu „Szklanka mleka” oraz „Owoce w szkole”.
- Realizacja programu „Szkoła Promująca Zdrowie”.
- Cykliczne zajęcia uczniów kl. IV na basenie – nauka pływania.
- Szkoła pozyskuje środki unijne na działalność edukacyjną.
- Zapewnienie uczniom ciepłego posiłku.
- Ścisła współpraca z Radą Rodziców.
- Współpraca z instytucjami działającymi w środowisku lokalnym – Stowarzyszenia „Podajmy sobie ręce”, „Na rzecz rozwoju wsi Pietrzyków” i „Na rzecz odnowy i promocji wsi Górka”.
- Organizacja nadzoru pedagogicznego i ewaluacji wewnętrznej.
- Działalność Szkolnego Klubu Wolontariusza.
- Zapewnienie uczniom oferty zajęć pozalekcyjnych.
- Dokumentowanie pracy uczniów i nauczycieli w e-Dzienniku.
- Wychowanie i opieka.
- Diagnoza sytuacji i potrzeb wychowawczych.
- Działania Rzecznika Praw Ucznia.
- Organizacja i udzielanie pomocy pedagogicznej, psychologicznej i logopedycznej uczniom i rodzicom.
- Diagnoza i monitoring realizacji obowiązku szkolnego.
- Organizacja opieki w czasie wolnym (świetlica, przedszkole, kółka, zajęcia sportowe, wyjścia edukacyjne, wycieczki).
- Prowadzenie kółek i zajęć pozalekcyjnych.
- Organizacja udziału dzieci i młodzieży w konkursach pozaszkolnych.
- Realizacja działań wynikających z programu wychowawczego szkoły.
- Realizacja programu „Lupo”, "Bezpieczne Gimnazjum", "Klub Bezpiecznego Puchatka".
- Realizacja działań z zakresu przeciwdziałania demoralizacji i niedostosowaniu społecznemu.
- Realizacja zadań wynikających z udziału w Szkolnym Klubie Wolontariusza.
- Realizacja programu WOŚP „Ratujemy i uczymy ratować” (I pomoc),
- Realizacja programów profilaktycznych: „Cukierki”, „Jestem OK.”, „Dotyk dobry i zły”, „Debata”, „NOE”, „Przyjaciele Zippiego”, "Narkotyki - nie biorę", "Znajdź właściwe rozwiązanie", "Nie pal przy mnie proszę".
- Realizacja programu profilaktyczno-wychowawczego „Saper, czyli jak rozminować agresję”
- Realizacja projektu „Przemoc w rodzinie – jednym głosem mówimy NIE”
- Współpraca z instytucjami, stowarzyszeniami i organizacjami (Strażą Pożarną, GOPS, Radą Gminy, WORD, Zespołem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych Powiatu Żarskiego, Parafią-Caritas, Sądem, Policją, WOPR, Polską Akcją Humanitarną, Combidatą).
- Współpraca z rodzicami w celu optymalizacji sprawowania opieki nad dziećmi.
- Działalność Klubu Wiewiórka.
- Organizacja Dnia Sportu.
- Kształcenie.
- Umożliwienie uczniom wszechstronnego rozwoju poprzez dostosowanie programów nauczania do możliwości i potrzeb uczniów, stosowanie różnorodnych metod i form pracy oraz prowadzenie zajęć pozalekcyjnych.
- Kształcenie umiejętności logicznego myślenia.
- Wprowadzanie nowatorskich rozwiązań programowych.
- Stosowanie różnorodnych sposobów wspierania i motywowania uczniów.
- Zwiększanie szans edukacyjnych uczniów i podejmowanie działań przyczyniających się do poprawy wyników nauczania.
- Badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów i podejmowanie działań przyczyniających się do poprawy wyników nauczania.
- Analizowanie różnymi metodami wyników sprawdzianu i egzaminów gimnazjalnych. Formułowanie i wdrażanie otrzymanych wniosków.
- Organizowanie i realizacja procesów edukacyjnych w oparciu o współpracę pomiędzy nauczycielami.
- Propagowanie zdrowego stylu życia poprzez działania sportowe oraz realizację programów promujących zdrowie, np. „Trzymaj formę”.
- Zapoznawanie uczniów i rodziców z ważnymi dokumentami szkoły.
- Wdrażanie do samorządności poprzez działania samorządu uczniowskiego.
- Promowanie uczniów osiągających sukcesy w różnych dziedzinach nauki i sztuki.
- Działalność szkolnego koordynatora ds. profilaktyki i dysleksji i pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów z dysleksją.
- Prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i rewalidacyjnych.
- Realizacja programu edukacyjno-terapeutycznego „Ortograffiti”.
- Realizacja podstawy programowej kształcenia ogólnego.
- Realizacja planów poprawy efektywności kształcenia.
- Realizacja zajęć wychowania fizycznego w formach proponowanych do wyboru przez uczniów.
- Uczestnictwo uczniów w projektach edukacyjnych, innowacjach pedagogicznych, programach i kampaniach.
- Wdrażanie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym - przynależność do sieci Szkół Odkrywców Talentów.
- Stosowanie oceniania kształtującego.
- Stosowanie technologii informacyjnej.
II. ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA
CEL GŁÓWNY
( ZADANIA )
|
CELE SZCZEGÓŁOWE
|
PRZEWIDYWANE
EFEKTY
|
PROCEDURY I NARZĘDZIA MONITOROWANIA
|
OSOBY ODPOWIEDZIALNE
|
1.
|
2.
|
3.
|
4.
|
5.
|
Kształtowanie potencjału kadrowego.
|
1.Zapewnianie odpowiedniego poziomu pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przez odpowiednio wykwalifikowaną kadrę.
2.Planowanie stanu za-trudnienia nauczycieli adekwatnie do zadań i potrzeb szkoły
|
1.Nauczyciele stosownie do potrzeb planują i podnoszą swoje umiejętności i kwalifikacje biorąc udział w szkoleniach, kursach i studiach.
2.Dyrektor systematycznie analizuje stan zatrudnienia i potrzeby szkoły w tym zakresie.
|
1.Plan doskonalenia zawodowego nauczycieli
Aktualny stan zatrudnienia, plan doskonalenia nauczycieli
|
dyrektor, inicjatywy nauczycieli, lider WDN
dyrektor
|
1.
|
2.
|
3.
|
4.
|
5.
|
Wzbogacanie warunków lokalowych i dydaktycznych szkoły.
|
1.Udoskonalanie działalności biblioteki.
2. Wzbogacanie bazy dydaktycznej w nowe, niezbędne pomoce .
3.Promowanie elektronicznej kontroli frekwencji i postępów w nauce
|
1. Poszerzenie jej działalności poprzez udział w programie Fun English.
2.Nauczyciele wzbogacają kształcenie stosując pomoce dydaktyczne, tworząc karty pracy, testy, inne środki; uczniowie wykorzystują zdobytą wiedzę w praktyce.
3.Efektywny i systematyczny przekaz informacji między nauczycielem, rodzicem i uczniem drogą elektroniczną.
|
1.Ewaluacja, opinie na temat pracy biblioteki szkolnej.
Spis inwentaryzacyjny zasobów biblioteki szkolnej.
2.Gromadzone w bibliotece wytwory pracy nauczycieli.
3.System Kontroli Frekwencji i Postępów w nauce Librus.
|
dyrektor
bibliotekarz
administratorzy, nauczyciele, rodzice, uczniowie
|
Tworzenie bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkolnego.
|
1.Systematyczne upowszechnianie zasad bezpieczeństwa i higieny.
|
1.Nauczyciele i uczniowie znają i stosują zasady bhp uczestniczą w szkoleniach, próbnych alarmach ewakuacyjnych. Nauczyciele przygotowują pogadanki, prelekcje, apele.
|
1.Raporty, sprawozdania z działań, plan współpracy
|
dyrektor, nauczyciele, pielęgniarka szkolna, koordynator d/s bezpieczeństwa.
|
2.Zmodyfikowanie systemu opieki podczas przerw między zajęciami.
3. Realizacja elementów programu szkoły promującej zdrowie.
|
2.Plan dyżurów podczas przerw zapewnia uczniom skuteczną opiekę; wszyscy nauczyciele przestrzegają planu dyżurów ze szczególnym uwzględnieniem nadzoru w miejscach strategicznych (korytarze przy sali gimnastycznej i przy szatniach oraz toalety). Realizacja harmonogramu Aktywnych przerw w sali gimnastycznej.
3. Uczniowie nie zapominają o śniadaniu, aktywnie spędzają czas.
|
2.Plan dyżurów, obserwacje, opinie.
2. Aktywne przerwy, śniadanie w szkole.
|
dyrektor, nauczyciele
Koordynator ds szkoły promującej zdrowie
Nauczyciele w-f
|
III. KSZTAŁCENIE
CEL GŁÓWNY
( ZADANIA )
|
CELE SZCZEGÓŁOWE
|
PRZEWIDYWANE
EFEKTY
|
PROCEDURY I NARZĘDZIA MONITOROWANIA
|
OSOBY ODPOWIEDZIALNE
|
Zapewnianie nowoczesnej i wszechstronnej oferty edukacyjnej.
|
1.Dobieranie programów i planów nauczania dostosowanych do możliwości, potrzeb i aspiracji uczniów oraz zgodnych z nową podstawą programową.
2.Zachęcanie uczniów do poszukiwania informacji z różnych źródeł, świadomego i umiejętnego ich wykorzystywania.
|
1. Programy i plany nauczania realizowane w szkole zapewniają uczniom osiąganie systematycznych postępów, ciągły rozwój edukacyjny oraz możliwość osiągania sukcesów.
2.Uczniowie na wszystkich przedmiotach samodzielnie korzystają z wszelkich źródeł informacji, przetwarzają i wykorzystują je w praktyce.
|
Programy, plany nauczania.
Obserwacje, scenariusze zajęć, przedmiotowe plany wynikowe.
|
dyrektor , nauczyciele
nauczyciele przedmiotów, uczniowie,
|
|
3-4. Wzbogacanie procesu dydaktycznego przez stosowanie technologii informatycznej.
|
3. Uczniowie wykorzystują komputer do wykonywania projektów i różnorodnych zadań, potrafią porozumiewać się i przesyłać informacje, doskonalą język obcy.
4. Komputer, rzutnik multimedialny i tablica interaktywna i ich możliwości są ważnym elementem pracy nauczyciela, który tworząc sprawdziany, testy, pomoce dydaktyczne, wykorzystując programy komputerowe oraz Internet podnosi jakość swojej pracy.
|
3-4. Plany nauczania, obserwacja lekcji, galeria prac uczniów.
|
dyrektor, nauczyciele
|
Zaspokajanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów
|
1. Zapewnianie realizacji obowiązkowych treści programowych z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań uczniów.
2.Dostosowywanie oferty edukacyjnej do możliwości i aspiracji uczniów.
|
1.Plany nauczania realizowane i dostosowywane są do możliwości uczniów zgodnie z przepisami prawa.
2. Szkoła diagnozuje możliwości uczniów pod kątem rozpoznawania potrzeb edukacyjnych, prowadzi systematyczny pomiar dydaktyczny.
|
1.Plany nauczania realizowane i dostosowywane są do możliwości uczniów zgodnie z przepisami prawa.
2.Ankiety, lekcje i obserwacje diagnozujące, sprawozdania, analizy
|
dyrektor, pedagog szkolny, nauczyciele
dyrektor, nauczyciele
|
|
3-4. Indywidualizowanie procesu nauczania.
5.-7 Poszerzenie form zagospodarowanie wolnego czasu celem zapobiegania patologii i agresji:
8.Udział szkoły w konkursach zewnętrznych.
|
3. Szkoła tworzy dla uczniów ze zdiagnozowanymi dysfunkcjami możliwości kompensowania i wyrównywania różnic poprzez organizowanie dodatkowych zajęć, terapii oraz stosowanie zróżnicowanych metod pracy.
4. Kryteria oceniania uwzględniają możliwości uczniów pozwalają na wszechstronny rozwój.
5. Realizowany jest projekt Indywidualizacja procesu nauczania w klasach I-III
5-7.Szkoła wspiera uczniów zdolnych w rozwijaniu zainteresowań i zdolności poprzez tworzenie kół zainteresowań (matematyczne, teatralne, przyrodnicze, taneczne informatyczne, historyczne, językowe, inne),organizowanie konkursów, wystaw, zawodów.
8..Praca nad uczniem zdolnym.
9. Realizacja Szkolnego program wspierania uzdolnień i rozwijania zainteresowań.
|
3.Obserwacje, scenariusze zajęć , dzienniki zajęć.
5-7.Sprawozdania
8.Wykaz osiągnięć uczniów.
|
Nauczyciele, koordynator projektu
dyrektor, nauczyciele, uczniowie
Nauczyciele, koordynator d/s rozwijania uzdolnień.
|
|
|
6.Nauczyciele prowadzą zajęcia pozalekcyjne z różnych dziedzin, organizują konkursy, zawody, imprezy kulturalne, wycieczki pozwalające uczniom rozwijać swoje zainteresowania i uzdolnienia na różnych poziomach zaawansowania.
7. Szkoła eksponuje osiągnięcia swoich uczniów na terenie szkoły i w środowisku lokalnym.
|
6. Dzienniki zajęć, dokumentacja szkolna, sprawozdania.
7. Strona internetowa, gabloty ścienne w holu szkoły, BIP.
|
dyrektor, nauczyciele, uczniowie
nauczyciele
|
Uczniowie osiągają wysokie wyniki nauczania.
|
9. Organizowane są badania, diagnozy.
10. Analizowane są wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego.
|
9. Uczniowie biorą udział w badaniach na wejściu i egzaminach próbnych.
10. W zespołach przedmiotowych poddawana jest analiza sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego, wnioski są realizowane w następnym roku szkolnym.
|
9.Raporty i sprawozdania.
|
Dyrektor, zespół d/s analizy jakości kształcenia i badań edukacyjnych.
|
IV. WYCHOWANIE I OPIEKA
CEL GŁÓWNY
( ZADANIA )
|
CELE SZCZEGÓŁOWE
|
PRZEWIDYWANE
EFEKTY
|
PROCEDURY I NARZĘDZIA MONITOROWANIA
|
OSOBY ODPOWIEDZIALNE
|
|||
Kształtowanie moralnego, społecznego, emocjonalnego i duchowego rozwoju ucznia.
|
1.Działania wychowawczych, profilaktycznych i opiekuńczych.
2. Tworzenie dokumentacji skuteczności działań wychowawczych, profilaktycznych i opiekuńczych.
3. Efektywne realizowanie celów wychowawczych, profilaktycznych i opiekuńczych.
|
1. Realizacja programów wychowawczego i profilaktycznego szkoły, które powstały w procesie ewaluacji, rodzice są współautorami.
2. Szkoła na bieżąco i zgodnie z potrzebami analizuje efekty pracy wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej, a wyniki analiz są dokumentowane.
3. Efekty pracy wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej są skuteczne i zbieżne z założonymi cela-mi. Uczniowie są wolni od uzależnień i potrafią unikać zagrożeń.
Wykazują wrażliwość moralną, społeczną, emocjonalną i duchową. Przestrzegają zasad zachowania.
|
1. Program wychowawczy i profilaktyczny.
2. Analizy, sprawozdania.
3. Dokumentacja szkolna.
|
dyrektor, nauczyciele
dyrektor, nauczyciele
dyrektor, nauczyciele
|
|||
|
4. Rozbudzanie uczuć patriotycznych w tym pojęcia „małej ojczyzny”
5.Zapewnienie dostępnych form pomocy uczniom, którzy jej potrzebują.
|
4. Uczniowie biorą udział w lekcjach muzealnych, wycieczkach edukacyjnych po najbliższej okolicy.
5. Uroczyste obchodzenie dni świąt państwowych.
5. W szkole realizowany jest program zdrowotny „Szklanka mleka”, "Owoce w szkole".
Dofinansowanie do zakupu podręczników szkolnych, stypendia socjalne, bezpłatne obiady,
Współpraca z GOPS .
|
4.Analiza dokumentacji, obserwacja uroczystości, apeli.
5. Dokumentacja szkolna.
|
nauczyciele, dyrektor
wychowawcy, pedagog szkolny, dyrektor, komisja stypendialna
|
|
||