Regulamin pracy
Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi
Lista informacji
Regulamin pracy
Akapit nr 1 - brak tytułu
Regulamin pracy
dla pracowników zatrudnionych w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym w Żarach
I. Postanowienia ogólne
§ 1
-
Podstawą prawną dla wprowadzenia Regulaminu pracy obowiązującego w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym w Żarach jest art. 104 § 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (t.j.Dz. U. z 2018 r.poz. 917 z późn. zm.).
-
Regulamin pracy jest aktem prawa zakładowego ustalającym organizację i porządek w procesie pracy oraz określającym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników.
-
Postanowienia regulaminu dotyczą wszystkich pracowników bez względu na stanowisko, które zajmują, rodzaj wykonywanej pracy oraz rodzaj umowy o pracę.
§ 2
Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
-
pracodawca – Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Żarach reprezentowany przez Dyrektora Ośrodka
-
pracownik - osoba zatrudniona u pracodawcy, w ramach stosunku pracy
-
przepisy prawa pracy:
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (Dz.U. z 2018r. poz.917 ze zmn.),
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2018r. poz.967 ze zmn.)
Ustawa z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2018r. poz.1260 ze zmn.)
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz.U.z 2014r. poz.1632
Rozporządzenie z 10 grudnia 2018r. w sprawie dokumentacji pracowniczej (Dz.U.
z 2018.,poz.2369)
Ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2018r., poz.2137),
Ustawa z 23 maja 1991r. o związkach zawodowych (Dz.U.z 2015r.,poz.1881 z późn. zmn.)
oraz przepisy innych ustaw i aktów wykonawczych, określające prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, a także postanowienia innych regulaminów i statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy.
II. Organizacja i porządek w procesie pracy
§ 3
-
Siedziba pracodawcy mieści się w Żarach przy ulicy Spokojnej 3,5.
§ 4
-
Regulamin pracy ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników.
§ 5
-
Pracodawca zapoznaje z treścią regulaminu pracy każdego przyjmowanego do pracy pracownika przed rozpoczęciem przez niego pracy, a pracownik potwierdza znajomość regulaminu stosownym oświadczeniem złożonym w formie pisemnej.
§ 6
-
W indywidualnych sprawach związanych ze stosunkiem pracy, nieuregulowanych szczegółowo niniejszym regulaminem, zastosowanie mają przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw i aktów wykonawczych z zakresu prawa pracy.
§ 7
-
Przed dopuszczeniem do pracy, pracownika nowo zatrudnionego należy:
-
skierować na wstępne badania lekarskie,
-
doręczyć pracownikowi umowę o pracę spełniającą wymogi określone w art. 29 Kodeksu pracy,
-
poinformować o ryzyku zawodowym związanym z powierzoną pracą i zasadach ochrony przed zagrożeniem,
-
przeszkolić w zakresie bhp i ppoż.,
-
zaopatrzyć w razie potrzeby w środki ochrony indywidualnej oraz w odzież i obuwie robocze.
-
pracownika pedagogicznego sprawdzić w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
-
Bezpośredni przełożony przydziela pracownikowi miejsce pracy i narzędzia oraz zapoznaje go z obowiązkami, udzielając wskazówek co do sposobu ich wykonywania.
§ 8
-
Każdy pracownik po zakończeniu pracy ma obowiązek uporządkować swoje stanowisko pracy, wyłączyć komputer i urządzenia towarzyszące oraz zabezpieczyć powierzone mienie pracodawcy, w tym także dokumenty, pieczęcie, narzędzia i urządzenia.
-
Pracownicy zmianowi obowiązani są przekazać zmieniającym ich pracownikom obsługiwane urządzenia i sprzęt w stanie umożliwiającym ich normalną eksploatację
III. Obowiązki stron stosunku pracy
§ 9
-
Do obowiązków pracodawcy należy w szczególności:
-
poinformowanie pracownika o ryzyku zawodowym.
-
zaznajamianie pracowników z zakresem ich obowiązków oraz podstawowymi uprawnieniami,
-
organizowanie pracy w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy,
-
terminowe i prawidłowe wypłacanie wynagrodzenia za pracę,
-
ułatwianie pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
-
prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy,
-
równe traktowanie wszystkich pracowników w rozumieniu art. 183a Kodeksu pracy,
-
przeciwdziałanie dyskryminacji w zatrudnieniu i mobbingowi.
-
systematycznego organizowania szkoleń pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, przestrzegania przepisów przeciwpożarowych, sposobów zapobiegania chorobom zawodowym oraz sposobów minimalizowania ryzyka zawodowego;
-
organizowania pracy w sposób zapewniający zmniejszenie uciążliwości pracy;
-
dostarczania niezbędnych do pracy materiałów i narzędzi oraz wyposażania w nie pracowników (wykaz materiałów i narzędzi stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu);
§ 10
-
Do podstawowych obowiązków pracownika należy w szczególności:
-
-
pełne wykorzystanie czasu pracy na pracę zawodową oraz efektywne i rzetelne jej wykonywanie;
-
przestrzeganie regulaminu pracy, oraz ustalonego w Szkole porządku i dyscypliny pracy;
-
dokładne wykonywanie poleceń wydanych przez przełożonych, które dotyczą pracy, a nie są sprzeczne z przepisami prawa lub stosunkiem pracy;
-
zachowywanie koleżeńskiego stosunku do współpracowników, otaczanie opieką i pomocą uczniów oraz nowo przyjętych pracowników;
-
zapoznanie się oraz przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych;
-
współdziałanie z Dyrektorem i przełożonymi, w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, w szczególności:
-
-
-
-
-
poddawanie się badaniom lekarskim, okresowym oraz kontrolnym – posiadanie, aktualnego orzeczenia lekarskiego o stanie zdrowia,
-
poddawanie się systematycznemu szkoleniu z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz poddawanie się egzaminom sprawdzającym z tego zakresu,
-
stosowanie środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego zgodnie z przeznaczeniem;
-
-
-
-
-
niezwłoczne zawiadomienie przełożonego o zauważonym wypadku przy pracy lub zagrożeniu dla zdrowia lub życia ludzkiego;
-
sumienny stosunek do mienia Pracodawcy oraz wszelkich urządzeń i materiałów stanowiących własność Pracodawcy;
-
dbałość o należyty stan, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz porządek i ład w miejscu pracy;
-
przestrzeganie tajemnicy określonych w odrębnych przepisach.
-
-
Pracownicy samorządowi mają ponadto obowiązek stałego podnoszenia umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
§ 11
-
Pracownikowi przysługują następujące uprawnienia związane z mobbingiem:
-
jeśli mobbing rozumiany zgodnie z przepisami art.94 Kodeksu pracy wywołał u niego rozstrój zdrowia, może dochodzić od pracodawcy odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę,
-
jeśli wskutek mobbingu rozwiązał umowę o pracę, ma prawo dochodzić od byłego pracodawcy odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę.
§ 12
1. Zabrania się pracownikom:
-
opuszczania stanowiska pracy w godzinach pracy bez zgody przełożonego;
-
pozostawiania uczniów bez opieki w czasie zajęć szkolnych oraz w czasie dyżurów pełnionych w celu zapewnienia uczniom bezpieczeństwa;
-
samowolnej zmiany stanowiska pracy lub wykonywania pracy innej niż zleconej przez przełożonego;
-
wykorzystywania Internetu oraz służbowej poczty internetowej do celów innych niż służbowe;
-
dopuszczania osób postronnych do obsługi urządzeń technicznych;
-
samowolnego demontowania części, urządzeń i narzędzi oraz ich naprawy bez specjalnego upoważnienia;
-
samowolnego usuwania osłon i zabezpieczeń urządzeń technicznych, czyszczenia i naprawiania ich w ruchu lub pod napięciem elektrycznym.
-
Wynoszenie poza teren Pracodawcy jakichkolwiek przedmiotów stanowiących jego własność, bez posiadania pisemnego zezwolenia przełożonego lub osoby przez niego upoważnionej, jest zabronione.
-
Bez zgody Dyrektora lub przełożonego, pracownik nie może wynosić poza siedzibę Pracodawcy: dokumentów, dyskietek lub innych nośników informacji, oprócz tych, które można wypożyczyć w bibliotece Szkoły.
-
Zabrania się pracownikom palenia wyrobów tytoniowych i spożywania alkoholu i przyjmowania środków odurzających na terenie Ośrodka oraz przychodzenia do pracy po ich użyciu.
§ 13
-
-
Przed rozwiązaniem stosunku pracy, pracownik obowiązany jest:
-
-
sporządzić wykaz posiadanej dokumentacji i zwrócić ją Pracodawcy;
-
sporządzić wykaz aktualnie prowadzonych przez siebie spraw, z zaznaczeniem stanu ich zaawansowania;
-
zwrócić sprzęt i inne mienie należące do Pracodawcy;
-
uzyskać stosowne potwierdzenia na karcie obiegowej.
-
-
Dyrektor, na wniosek pracownika, może wydać referencje.
-
IV. Czas pracy
§ 14
-
Czas pracy powinien być w pełni wykorzystany przez pracownika, na wykonywanie obowiązków służbowych.
-
Pracowników obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy.
-
Czas pracy pracowników nie może przekraczać:
-
8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin, w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w czteromiesięcznym okresie rozliczeniowym– pracowników niepedagogicznych
-
Czas pracy nauczycieli uwzględniając zajęcia dydaktyczne, wychowawczo-opiekuńcze, jak również samokształcenie i przygotowanie do zajęć, doskonalenie zawodowe, poprawę prac domowych i zeszytów uczniowskich, nie może przekroczyć tygodniowo 40 godzin.
-
Czas pracy pracowników zaliczonych do umiarkowanego i znacznego stopnia niepełnosprawności wynosi 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo.
-
Nauczyciel i wychowawca przychodzi do pracy w Ośrodku zgodnie ze swoim indywidualnym tygodniowym rozkładem zajęć. Odbycie zajęć potwierdza wpisaniem tematu zajęć do dziennika lekcyjnego, dziennika grup wychowawczych lub innych dzienników zajęć.
§ 15
-
-
Pracownicy administracyjni i obsługi są zatrudnieni w systemie jednozmianowym. Rozpoczynają pracę o godzinie 700 a kończą o godz. 1500.
-
-
-
Pracownicy na stanowiskach pomoc kuchenna pracują w systemie dwuzmianowym:
-
od godziny 6.00 do godziny 1400
od godziny 1100 do godziny 1900
-
-
Pracownicy zapewniający opiekę nocna dzieciom w internacie mogą pracować w równoważnym systemie pracy – w niektórych dniach w przedłużonym wymiarze dobowym do 12 godzin.
-
Pracownicy pedagogiczni, którzy zgodnie z grafikiem dyżurów międzylekcyjnych odbywają dyżur przed rozpoczęciem zajęć szkolnych
w danym dniu – rozpoczynają pracę - 20 minut przed rozpoczęciem tych zajęć.
-
Pracownicy pedagogiczni, którzy zgodnie z grafikiem dyżurów międzylekcyjnych odbywają dyżur po zakończeniu ostatnich zajęć edukacyjnych w danym dniu – kończą pracę po zakończeniu przerwy międzylekcyjnej po ostatnich zajęciach edukacyjnych.
-
§ 16
-
-
Pora nocna obejmuje 8 godzin od 2200 do 600.
-
Za pracę w porze nocnej pracownicy otrzymują dodatkowe wynagrodzenie określone
w regulaminie wynagradzania.
-
§ 17
-
-
Pracownikom, których czas pracy wynosi co najmniej 6 godzin, przysługuje prawo
do 15-minutowej przerwy w pracy. Czas przerwy ustala kierownik komórki organizacyjnej. -
Pracownicy niepełnosprawni w stopniu znacznym i umiarkowanym mają prawo dodatkowo do 15-minutowej przerwy przeznaczonej na gimnastykę lub wypoczynek.
-
Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach związanych z obsługą monitorów ekranowych mają prawo do 5-minutowych przerw po każdej pełnej godzinie pracy przy monitorze.
-
Powyższe okresy przerw są wliczane do czasu pracy pracowników.
-
§ 18
-
-
-
Pracą w godzinach nadliczbowych jest pracą ponad obowiązujące pracownika normy czasu pracy, a także ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy, wynikający
z obowiązującego pracownika systemu i rozkładu czasu pracy. -
W umowie z pracownikiem zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu pracy strony określają dopuszczalną liczbę godzin, której przekroczenie uprawnia pracownika
do dodatku jak za pracę nadliczbową. -
Praca w godzinach nadliczbowych pracowników administracyjno-obsługowych może być świadczona tylko na wyraźne polecenie bezpośredniego przełożonego pracownika
w razie:
-
-
-
-
-
konieczności prowadzenia akcji ratowniczej dla ochrony życia lub zdrowia ludzkiego albo w celu ochrony mienia lub usunięcia awarii,
-
szczególnych potrzeb pracodawcy.
-
-
-
-
-
W szczególnych wypadkach, podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania, pracownik pedagogiczny może być obowiązany do odpłatnej pracy w godzinach ponadwymiarowych zgodnie z posiadaną specjalnością, których liczba nie może przekroczyć 1/4 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć. Przydzielenie pracownikowi pedagogicznemu większej liczby godzin ponadwymiarowych może nastąpić wyłącznie za jego zgodą, jednak w wymiarze nieprzekraczającym 1/2 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć. Kobiecie w ciąży, osobie wychowującej dziecko do lat 4 oraz osobie w trakcie odbywania stażu nie przydziela się pracy w godzinach ponadwymiarowych bez ich zgody.
-
-
§ 19
1. Samorządowemu pracownikowi administracyjno-obsługowemu za pracę wykonywaną
na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych przysługuje według jego wyboru, wynagrodzenie albo czas wolny, z tym że wolny czas, na wniosek pracownika, może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu.
na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych przysługuje według jego wyboru, wynagrodzenie albo czas wolny, z tym że wolny czas, na wniosek pracownika, może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu.
2. Wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych wykonywaną przez nauczycieli określa regulamin wynagradzania pracowników pedagogicznych.
§ 20
-
-
Pracownikowi przysługuje w każdej dobie prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku.
-
Uprawnienie to nie dotyczy:
-
-
-
-
dyrektora, zastępcy i głównego księgowego,
-
pracownika w razie konieczności prowadzenia akcji ratowniczej w celu ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub środowiska albo usunięcia awarii.
-
-
-
-
Pracownikowi przysługuje w każdym tygodniu prawo do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku, obejmującego co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego. Odpoczynek powinien przypadać w niedzielę.
-
§ 21
1. Harmonogramy czasu pracy pracowników zmianowych oraz pełnionych dyżurów ustalają bezpośredni przełożeni z miesięcznym wyprzedzeniem i niezwłocznie podają do wiadomości zainteresowanych pracowników.
V. Usprawiedliwianie nieobecności w pracy i zwolnienia od pracy
§ 22
-
Pracownicy administracyjno-obsługowi mają obowiązek potwierdzić swoje przybycie do pracy przez podpisanie listy obecności znajdującej się w sekretariacie Ośrodka.
-
Pracownik ma obowiązek uprzedzić pracodawcę o niemożności przybycia do pracy, jeśli przyczyna jest z góry wiadoma lub możliwa do przewidzenia, jak również o przewidywanym czasie nieobecności.
-
W razie gdy zaistniała przyczyna uniemożliwiająca stawienie się do pracy, pracownik jest obowiązany niezwłocznie powiadomić pracodawcę o przyczynie nieobecności, przewidywanym czasie jej trwania, nie później niż w drugim dniu tej nieobecności, osobiście lub za pośrednictwem innej osoby, telefonicznie, elektronicznie lub listownie.
-
Niedotrzymanie powyższego terminu usprawiedliwia jedynie obłożna choroba pracownika połączona z brakiem domowników albo innym zdarzeniem losowym.
-
Pracownik powinien usprawiedliwić swoją nieobecność przedkładając odpowiednie dowody w tym zakresie, takie jak:
-
zaświadczenie lekarskie o czasowej niezdolności do pracy,
-
decyzja inspektora sanitarnego,
-
oświadczenie - w razie zaistnienia okoliczności uzasadniających konieczność sprawowania przez pracownika osobistej opieki nad zdrowym dzieckiem do lat 8 z powodu nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, przedszkola lub szkoły, do której dziecko uczęszcza albo potwierdzające odbycie podróży służbowej w godzinach nocnych,
-
imienne wezwanie pracownika do osobistego stawienia się wystosowane przez odpowiedni właściwy organ w sprawach powszechnego obowiązku obrony, organ administracji rządowej lub samorządu terytorialnego, sąd, prokuraturę, policję lub organ prowadzący postępowanie w sprawach o wykroczenia.
-
Dowody usprawiedliwiające nieobecność w pracy pracownik jest obowiązany doręczyć pracodawcy najpóźniej w dniu przystąpienia do pracy po okresie nieobecności.
-
W razie nieobecności w pracy potwierdzonej zaświadczeniem lekarskim, pracownik przedstawia Pracodawcy to zaświadczenie lekarskie nie później niż w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania.
§ 23
1. Pracodawca jest obowiązany zwolnić pracownika od pracy, jeżeli obowiązek taki wynika z Kodeksu pracy, z przepisów wykonawczych do Kodeksu pracy albo z innych przepisów prawa.
§ 24
-
-
Każdorazowe opuszczenie miejsca pracy wymaga zgody przełożonego pracownika.
-
Samowolne opuszczenie miejsca pracy stanowi rażące naruszenie dyscypliny pracy i skutkuje odpowiedzialnością porządkową pracownika.
-
Przebywanie pracownika na terenie zakładu pracy poza godzinami pracy oraz w dniu wolnym od pracy jest dopuszczalne tylko za zgodą przełożonego .
-
W razie spóźnienia się do pracy pracownik obowiązany jest zgłosić się do bezpośredniego przełożonego. Za czas spóźnienia pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeśli odpracował czas spóźnienia.
-
Przełożony może udzielić pracownikowi krótkotrwałego zwolnienia od pracy na załatwienie sprawy niezwiązanej z pracą. Za czas takiego zwolnienia wynagrodzenie nie przysługuje, chyba że pracownik odpracował czas tego zwolnienia.
-
Zwolnienie w godzinach pracy winno być wpisane w książce ewidencji wyjść znajdującej się w sekretariacie.
-
§ 25
1. Zebrania, narady i konferencje pracowników pedagogicznych, związane z działalnością Pracodawcy, organizowane są poza godzinami zajęć edukacyjnych i wychowawczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami. Termin i przewidywany czas trwania zebrań, narad i konferencji, organizowanych w Szkole, jeżeli nie są one organizowane przez Dyrektora, należy uzgodnić z Dyrektorem.
VI. Urlopy
§ 26
-
Pracownik ma prawo do corocznego, płatnego i nieprzerwanego urlopu wypoczynkowego.
-
Pracodawca udziela urlopu w terminie uzgodnionym z pracownikiem w planie urlopów.
-
Na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części. Co najmniej jedna część wypoczynku powinna obejmować 14 kolejnych dni kalendarzowych.
-
Pracownik może wykorzystać w ciągu roku kalendarzowego 4 dni urlopu "na żądanie". Urlop należy zgłosić najpóźniej w dniu rozpoczęcia urlopu.
-
W okolicznościach wyjątkowych, które nie były znane w momencie udzielania urlopu, pracodawca może odwołać pracownika z urlopu pokrywając poniesione przez pracownika koszty.
-
Urlopy niewykorzystane w danym roku udzielane są do końca III kwartału roku następnego.
-
Urlopy pracowników pedagogicznych przypadają na czas ferii zimowych i letnich, z tym że dyrektor może zająć część urlopu nauczycielskiego na prace o charakterze przygotowawczo-organizacyjnym, nie dłużej niż 7 dni.
-
Przesunięcie terminu urlopu wypoczynkowego może nastąpić:
-
-
na wniosek pracownika, umotywowany ważnymi przyczynami;
-
-
-
z powodu szczególnych potrzeb Pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy.
-
§ 27
-
Na pisemny wniosek pracownika, umotywowany ważnymi przyczynami, może być udzielony mu urlop bezpłatny, jeżeli nie spowoduje to zakłóceń normalnego toku pracy Szkoły.
-
Urlopów bezpłatnych nauczycielom zatrudnionym w pełnym wymiarze zajęć udziela się na zasadach określonych w art. 68 Karty Nauczyciela.
§ 28
-
Podania o urlopy, o których mowa w niniejszym rozdziale, wraz z akceptacją przełożonego, pracownik składa w sekretariacie Ośrodka. Urlopów udziela Dyrektor.
-
Zastępstwo na czas urlopu nieobecnego pracownika, wyznacza przełożony.
-
Pracownik odchodzący na urlop, obowiązany jest przekazać sprawy będące w toku załatwiania, pracownikowi zastępującemu go w czasie urlopu.
VII. Porządek i dyscyplina pracy
§ 29
1. Pracownik zobowiązany jest do należytego wykonywania swoich obowiązków, przestrzegać ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bhp i ppoż., a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, pracownik pedagogiczny ponadto – do realizowania obowiązków, o których mowa w art. 6 i art. 42 ust. 2 Karty Nauczyciela, art. 5 Prawa oświatowego oraz przestrzegania podstawowych zasad moralnych, o czym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela.
§ 30
-
Wstęp i przebywanie pracownika na terenie siedziby Pracodawcy, po spożyciu alkoholu są zabronione.
-
Na teren siedziby Pracodawcy, nie wolno wnosić alkoholu, ani jego spożywać.
-
W przypadku podejrzenia, iż pracownik przybył na teren siedziby Pracodawcy w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, każdy inny pracownik powiadamia o tym fakcie przełożonego tego pracownika. Przełożony powiadamia Dyrektora.
-
Pracownika w stanie nietrzeźwości przełożony nie dopuszcza do pracy. Pracownik zobowiązany jest do natychmiastowego opuszczenia siedziby Pracodawcy. Dzień ten traktuje się jak nieusprawiedliwioną nieobecność pracownika w pracy. Okoliczności stanowiące podstawę takiej decyzji, podaje się pracownikowi do wiadomości.
-
Na żądanie pracownika, o którym mowa w ust. 4, Pracodawca zapewnia przeprowadzenie badania stanu trzeźwości pracownika.
-
Czynności mające na celu dokonanie badania krwi pracownika podejrzanego o stan nietrzeźwości wykonuje inspektor bhp. W przypadku nieobecności inspektora bhp, czynności o których mowa, wykonuje przełożony pracownika lub inna osoba zajmująca kierownicze stanowisko w Ośrodku..
-
W przypadku zaprzeczania pracownika o stanie jego nietrzeźwości, mimo ewidentnych oznak takiego stanu, inicjatywa przeprowadzenia badania krwi należy do Pracodawcy. Odmowa pracownika na pobranie próbki krwi do badania, stanowi potwierdzenie jego nietrzeźwości.
-
Koszty wyniku badania pracownika potwierdzającego spożycie przez niego alkoholu, obciążają pracownika, w przeciwnym przypadku – Pracodawcę.
-
Pracownikowi w stanie nietrzeźwym, nie wolno przebywać na terenie Ośrodka także po zakończeniu świadczenia pracy oraz w czasie, gdy korzysta on ze zwolnień od pracy.
§ 31
1. Rażącym naruszeniem porządku i dyscypliny pracy jest w szczególności:
-
złe lub niedbałe wykonywanie pracy;
-
działania lub zaniechanie działań, w wyniku czego może powstać zagrożenie bezpieczeństwa, zdrowia lub życia uczniów albo pracowników Ośrodka;
-
wykonywanie prac nie związanych z zadaniami wynikającymi ze stosunku pracy;
-
kradzież lub umyślne niszczenie materiałów, narzędzi i środków technicznych, stanowiących własność Pracodawcy;
-
nieusprawiedliwiona nieobecność w pracy;
-
spóźnianie się do pracy lub samowolne jej opuszczanie bez usprawiedliwienia;
-
stawianie się do pracy w stanie nietrzeźwym lub spożywanie alkoholu w czasie pracy;
-
nie używanie przydzielonej przez Pracodawcę odzieży i obuwia roboczego, albo ochronnego lub sprzętu ochrony osobistej;
-
ujawnienie informacji objętych tajemnicą służbową lub ochroną danych osobowych;
-
zakłócanie porządku i spokoju w miejscu pracy;
-
niewykonywanie poleceń przełożonego lub osoby przez niego upoważnionej, które dotyczą pracy;
-
niewłaściwy stosunek do przełożonych lub współpracowników;
-
rażące naruszenie norm współżycia społecznego.
VIII Kary za naruszenie porządku i dyscypliny pracy
§ 32
-
W stosunku do pracowników, którzy nie przestrzegają ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, mogą być zastosowane kary wymienione w art. 108 Kodeksu pracy, a mianowicie kara:
-
upomnienia;
-
nagany;
-
Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy pracownikowi można wymierzyć również karę pieniężną.
-
Kary, o których mowa w ust. 1-2, wymierza Dyrektor z własnej inicjatywy lub na wniosek bezpośredniego przełożonego i zawiadamia o tym pracownika na piśmie. Odpis pisma składa się do akt osobowych pracownika.
-
Pracodawca może odstąpić od ukarania pracownika, jeżeli uzna za wystarczające zastosowanie wobec pracownika innych środków oddziaływania
IX Narody i Wyróżnienia
§ 33
-
Pracownikom, za wzorowe wypełnianie obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy, uzyskanie szczególnych osiągnięć i efektów w pracy mogą być przyznane:
-
nagroda pieniężna;
-
dyplom uznania;
-
O nagrody i wyróżnienia dla pracownika wnioskuje bezpośredni przełożony pracownika.
-
Za osiągnięcia w zakresie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej pracowników pedagogicznych, w tym realizacji zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, oraz realizacji innych zadań statutowych szkoły, Dyrektor, po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną Szkoły, może wnioskować o przyznanie nagrody kuratora oświaty lub ministra.
X Termin i sposób wypłaty wynagrodzenia
§ 34
-
-
Pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, określone w umowie o pracę, ustalone odpowiednio do rodzaju wykonywanej pracy, stażu i kwalifikacji, wymaganych przy jej wykonywaniu, a także ilości i jakości świadczonej pracy. Pracownik nie może zrzec się prawa do wynagrodzenia.
-
Pracownikom nie będącym nauczycielami wynagrodzenie jest wypłacane jeden raz w miesiącu, z dołu, w ostatnim dniu każdego miesiąca, a jeśli jest to dzień wolny od pracy - w dniu poprzedzającym ten dzień.
-
Nauczycielom i wychowawcom wynagrodzenie za pracę wypłaca się miesięcznie z góry w pierwszym dniu miesiąca, a jeżeli dzień ten jest dniem wolnym, wynagrodzenie wypłaca się w dniu następnym. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe nauczycielom i wychowawcom wypłaca się w ostatnim dniu miesiąca
-
Wynagrodzenie, jest wypłacane przelewem na rachunek bankowy pracownika. Na pisemny wniosek pracownika może być wypłacone w gotówce.
-
Problematyka wynagrodzeń jest uregulowana w odrębnym regulaminie wynagradzania pracowników nie będących nauczycielami i w regulaminie wynagradzania pracowników pedagogicznych.
-
XI. Bezpieczeństwo i higiena pracy
§ 35
-
-
Pracodawca i pracownicy zobowiązani są do ścisłego przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów o ochronie przeciwpożarowej, określanych dalej „bhp i ppoż.”.
-
-
-
Pracodawca powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi, który legitymuje się wymaganymi kwalifikacjami niezbędnymi do wykonywania zadań służby bhp, określonymi w odrębnych przepisach, zwanego dalej „inspektorem bhp”.
-
§ 36
-
Podstawowym obowiązkiem pracownika jest przestrzeganie przepisów i zasad bhp, w tym w szczególności:
-
udział w szkoleniach i instruktażach z zakresu bhp oraz poddawanie się wymaganym egzaminom sprawdzającym,
-
wykonywanie pracy zgodnie z przepisami bhp, dbałość o stan maszyn i urządzeń oraz o porządek i ład w miejscu pracy,
-
współdziałanie z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy,
-
poddawanie się wstępnym, okresowym i kontrolnym badaniom lekarskim i stosowanie się do zaleceń lekarskich,
-
stosowanie środków ochrony zbiorowej oraz indywidualnej, a także przydzielonej odzieży roboczej,
-
niezwłoczne zawiadamianie przełożonego o zauważonym w zakładzie pracy wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego.
-
Badania okresowe odbywają się w terminach zgodnie z zaleceniami lekarza medycyny pracy.
-
Pracownik ma prawo:
-
powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego, w razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo, gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom;
-
oddalić się z miejsca zagrożenia, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego - jeżeli powstrzymanie się od wykonywania pracy nie usuwa zagrożenia, o którym mowa w pkt 1;
-
po uprzednim zawiadomieniu przełożonego, powstrzymać się od wykonywania pracy wymagającej szczególnej sprawności psychofizycznej w przypadku, gdy jego stan psychofizyczny nie zapewnia bezpiecznego wykonywania pracy i stwarza zagrożenie dla innych osób.
§ 37
-
Pracodawca może dopuścić do wykonywania pracy pracownika, który posiada wymagane kwalifikacje zawodowe, po odbyciu przez niego szkolenia wstępnego w zakresie bhp i ppoż., wyposażonego w środki ochrony indywidualnej oraz w ubranie i odzież roboczą.
§ 38
1. Pracodawca jest zobowiązany m.in.:
-
zapoznać pracowników z przepisami i zasadami bhp i ppoż. oraz sposobach minimalizowania ryzyka zawodowego;
-
przeprowadzać systematyczne szkolenia pracowników w zakresie bhp i ppoż. oraz sposobach minimalizowania ryzyka zawodowego;
-
organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy;
-
kierować pracowników, w odpowiednich terminach, na profilaktyczne badania lekarskie;
-
wskazać pracownikowi, odpowiednio zabezpieczone, miejsce na przechowywanie odzieży i obuwia roboczego, własnego ubrania wierzchniego oraz przydzielonych mu narzędzi pracy.
2. Przełożony pracownika jest obowiązany:
-
organizować stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami bhp;
-
dbać o sprawność środków ochrony indywidualnej oraz ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem;
-
organizować, przygotowywać i prowadzić prace, uwzględniając zabezpieczenie pracowników przed wypadkami przy pracy, chorobami zawodowymi i innymi chorobami związanymi z warunkami środowiska pracy;
-
dbać o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego, a także o sprawność środków ochrony zbiorowej i ich stosownie zgodnie z przeznaczeniem;
-
egzekwować przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bhp;
-
zapewniać wykonanie zaleceń lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad pracownikami.
§ 39
-
Pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikom nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz informować go o sposobach posługiwania się tymi środkami. Dostarczone środki ochrony indywidualnej powinny spełniać wymagania dotyczące oceny zgodności określone w odrębnych przepisach.
-
Pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie odzież i obuwie robocze, spełniające wymagania określone w Polskich Normach:
-
-
jeżeli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu;
-
-
-
ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy.
-
-
Rodzaje środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, których stosowanie na określonych stanowiskach jest niezbędne oraz przewidywane okresy użytkowania odzieży i obuwia roboczego, zawiera załącznik nr 2 do Regulaminu.
-
Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze, o których mowa w ust. 1-2, stanowią własność Pracodawcy.
-
Pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy bez środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, przewidzianych do stosowania na danym stanowisku pracy.
-
Za zgodą pracownika, dopuszcza się używanie przez niego, własnej odzieży i obuwia roboczego, spełniających wymagania bhp.
-
Pracownikowi używającemu własnej odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ust. 6. Pracodawca wypłaca ekwiwalent pieniężny w wysokości uwzględniającej ich aktualne ceny.
-
Za pranie odzieży pracodawca wypłaca ekwiwalent zgodnie z załącznikiem nr 3 do niniejszego regulaminu.
-
Odzież i obuwie robocze powinny być używane do czasu utraty cech użytkowych w stopniu uniemożliwiającym dokonanie naprawy.
-
W stosunku do odzieży przedwcześnie zużytej oraz odzieży o wydłużonym okresie użytkowania komisja w składzie:
-
-
kierownik administracyjno-gospodarczy
-
kierownik internatu,
-
sporządzi protokół zużycia, który będzie stanowił podstawę wypłacenia ekwiwalentu pieniężnego za zużytą odzież.
-
Zwrot kosztu zakupu okularów dotyczy pracownika zatrudnionego na stanowisku wyposażonym w monitor ekranowy, a praca przy jego obsłudze wynosi, co najmniej połowę dobowego czasu pracy.
12. Zwrot kosztu zakupu okularów dotyczy pracownika, któremu w trakcie badań okulistycznych prowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, lekarz zalecił okulary korygujące wzrok podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.
13. Ustalono minimalne wymagania będące podstawą do zwrotu kosztów zakupu okularów korekcyjnych lub szkieł kontaktowych:
a) zaświadczenie lekarza medycyny pracy o potrzebie stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego,
b) oryginał rachunku (faktury) dokumentujący zakup okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok.
-
Zwrot kosztu obejmuje zakup za szkła (w tym szkła kontaktowe) i oprawki w wysokości do 200 zł.
-
Pracodawca wyposaża sanitariaty w środki higieny osobistej; w papier toaletowy, mydło i ręczniki.
§ 40
-
Pracownikom wykonujących pracę:
-
na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia poniżej 10 C lub powyżej
25 C, -
w warunkach gorącego mikroklimatu, charakteryzującego się wartością wskaźnika obciążenia termicznego (WBGT) powyżej 25oC,
-
w warunkach mikroklimatu zimnego, charakteryzującego się wartością wskaźnika siły chłodzącej powietrza (WCI) powyżej 1000,
-
przy pracach na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia poniżej 10oC lub powyżej 25oC,
-
przy pracach związanych z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet,
-
na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28oC, Pracodawca zapewnia napoje w ilości zaspakajającej potrzeby pracowników, odpowiednio zimne lub gorące w zależności od warunków wykonywania pracy, a w przypadku określonym w pkt 1 - napoje wzbogacone w sole mineralne i witaminy.
§ 41
-
-
Ośrodek ma obowiązek dokonać oceny ryzyka zawodowego oraz udokumentować ryzyko zawodowe związane z wykonywaniem pracy na poszczególnych stanowiskach.
-
-
-
Ośrodek jest zobowiązany zapoznać każdego pracownika z udokumentowaną oceną ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną przez niego pracą.
-
-
-
Pracownik potwierdza fakt zapoznania go z udokumentowaną oceną ryzyka zawodowego własnoręcznym podpisem pod kartą oceny ryzyka zawodowego.
-
-
-
Ocena ryzyka dotyczy zagrożeń związanych z procesem pracy, z uwzględnieniem dających się przewidzieć awarii, ale z wyłączeniem zdarzeń losowych oraz przypadkowych i/lub chwilowych zakłóceń warunków środowiska pracy spowodowanych przez czynniki pochodzące spoza stanowiska pracy.
-
-
-
Ocenę ryzyka zawodowego przeprowadza się co 5 lat oraz:
-
-
gdy informacje wykorzystane do jego oceny utraciły swą aktualność;
-
przy tworzeniu nowych stanowisk pracy;
-
po wprowadzeniu zmian w stosowanych środkach ochronnych;
-
w wypadku istotnych zmian organizacyjnych i technologicznych;
-
w razie wypadku pracownika;
-
gdy pracownik, jego przełożony lub inspektor bhp, spostrzeże nowy czynnik stanowiący ryzyko zawodowe.
XI. Ochrona pracy kobiet i pracowników młodocianych
§ 42
-
-
W zakresie ochrony pracowników młodocianych oraz kobiet stosuje się przepisy Kodeksu pracy oraz rozporządzeń wykonawczych z uwzględnieniem specyfiki występującej u pracodawcy.
-
Wykaz prac wzbronionych kobietom określa Załącznik Nr 4 do regulaminu.
-
Wykaz prac wzbronionych pracownikom młodocianych określa Załącznik Nr 5 do regulaminu.
-
XII. Przepisy końcowe
§ 43
-
Niniejszy regulamin wprowadza się na czas nieokreślony.
-
Regulamin wchodzi w życie po uzgodnieniu ze związkami zawodowymi i wprowadzeniem go zarządzeniem Pracodawcy.
-
W sprawach, które wynikają ze stosunku pracy a nie zostały uregulowane niniejszym regulaminem, mają zastosowanie przepisy prawa pracy.
…………………………….
(Pracodawca)
Uzgodniono z Organizacją
Związków Zawodowych
……………………………….
(Podpis organizacji związkowej)
Załącznik nr 1 do Regulaminu Pracy
WYPOSAŻENIE PRACOWNIKÓW W NARZĘDZIA I MATERIAŁY
stanowisko
|
wyposażenie
|
Pracownik pedagogiczny
|
|
pracownik administracji
|
|
Pracownicy obsługi
|
|
Załącznik nr 2 do Regulaminu Pracy
ZAKŁADOWA TABELA NORM
Przydział odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej dla pracowników
Specjalnego Ośrodka dla Dzieci z Wadami Słuch i Mowy w Żarach.
Lp.
|
Stanowisko pracy
|
Zakres wyposażenia
R- odzież i obuwie robocze
O- środki ochrony
|
Przewidywany okres
używalności:
- w miesiącach bądź okresy zimowe
|
1.
|
Archiwista
|
R- fartuch roboczy
|
d. z. min 36 m-c.
|
2.
|
Bibliotekarz
|
R- fartuch roboczy
|
d. z. min 36 m-c
|
3.
|
Kucharka, pomoc kuchenna
|
R- fartuch biały
R- czepek biały
R- półbuty lub sandały na spodach przeciwślizgowych
O- buty gumowe
R- spodnie białe
O- kamizelka ocieplana
|
d. z. min 18 m-c, 2 szt.
d. z. min 18 m-c, 2 szt.
d. z. min 18 m-c.
d. z. min 36 m-c.
d. z. min 18 m-c, 2 szt.
d. z. min 3o/z
|
4.
|
Kierownik administracyno-gospodarczy
|
O- kalosze gumowe
O- kamizelka ocieplana
|
d. z. min 24 m-c.
d. z. min 3o/z
|
5.
|
Magazynier
|
R- fartuch ochronny biały
O- kamizelka ocieplana
R- obuwie ochronne
O- rękawice ochronne
|
d. z. min 24 m-c.
d. z. min 4o/z
d. z. min 30 m-c.
d. z. min 24 m-c.
|
6.
|
Nauczyciel w-f
|
R- dres
R- podkoszulka
O- kurtka ocieplana
O- buty sportowe
|
d. z. min 24 m-c.
d. z. min 24 m-c.
d. z. min 4o/z
d. z. min 12 m-c.
|
7.
|
Nauczyciel biologii,
chemii, fizyki
|
R- fartuch ochronny
O- rękawice ochronne
|
d. z. min 36 m-c.
d. z. min 36 m-c.
|
8.
|
Pracownik działu remontowo-eksploatacyjnego
- konserwator
- robotnik pracy lekkiej
|
R- ubranie robocze
R- obuwie robocze
R- kurtka ocieplana męska
O- czapka ocieplana
O-buty gumowo-filcowe
|
d. z. min 24 m-c
d. z. min 24 m-c
d. z. min 3o/z
d. z. min 3o/z
d. z. min 4o/z
|
10.
|
Sprzątaczka
|
R- fartuch ochronny
R- obuwie profilaktyczne
O- pas bezpieczeństwa
(do mycia okien)
O- kamizelka ocieplana
|
d. z. min 18 m-c.
d. z. min 18 m-c.
wg instrukcji pas
d. z. min 3o/z
|
|
|
|
|
R- odzież i obuwie robocze
O- ochrony indywidualnej
o/z- okres zimowy
d/z – do zużycia
-
-
Tabela środków higieny osobistej
-
Stanowisko
pracy
|
Pasta
BHP
|
Krem do
rąk
|
Ręcznik
szt/m-c
|
wychowawcy
|
|
|
1/12 m-c
|
Kucharka, pomoc kuchenna
|
|
1 tub/3m-c
|
_______________
|
sprzątaczki
|
_________
|
_________
|
1/12m-c
|
Robotnik do pracy lekkiej,
konserwator |
100g/1m-c
|
1 tub/3m-c
|
1/12m-c
|
opiekunka
nocna
|
_________
|
_________
|
1/12m-c
|
|
|
|
|
W razie wykonywania dodatkowych prac związanych z remontem urządzeń przy silnym zabrudzeniu, należy wydać dodatkowo środki po uzgodnieniu z bezpośrednim przełożonym.
Wydawanie: krem 1m-c na kwartał na koniec każdego kwartału.
-
Koszt zakupu środków ochrony indywidualnej.
Ceny środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego dla pracowników Ośrodka dla Dzieci z Wadami Słuchu i Mowy w Żarach
L.p.
|
Nazwa odzieży i obuwia
|
Obowiązująca cena
|
1.
|
Kurtka ocieplana
|
70 zł.
|
2.
|
Kamizelka ocieplana
|
50 zł.
|
3.
|
Buty robocze męskie
|
60 zł.
|
4.
|
Obuwie damskie
|
50 zł.
|
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Żarach |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2019-10-09 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Barbara Sulikowska |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2019-10-09 07:31:49 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: Administrator Systemu |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2019-10-09 07:31:56 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: Administrator Systemu |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2020-10-14 12:43:39 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 219 raz(y) |