Statut
Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi
Lista informacji
Statut Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Żaganiu
Akapit nr 1 - brak tytułu
STATUT PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ŻAGANIU
AKTY PRAWNE
- Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. Nr256 poz. 2572 z 2004 r., z poźn. zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2008r. nr 173, poz. 1072).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2008r. nr 175, poz. 1086).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 27 lutego 2003r. w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w szkołach specjalnych zorganizowanych w zakładach opieki zdrowotnej i jednostkach pomocy społecznej (Dz. U. z dnia 27 marca 2003 Nr 51, poz. 446).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz. U. z dnia 15 stycznia 2002r. Nr 3, poz.28).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 1997r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim ( Dz. U. z 1997 Nr 14, poz. 76).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2010r. Nr 228, poz. 1487).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem. (Dz. U. z dnia 14 lutego 2003r. Nr 26, poz. 226).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2010r. Nr 228, poz. 1488).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. z 2010. Nr 228, poz. 1492).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Nr 22, poz. 181).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lipca 2004r. w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich w młodzieżowym ośrodku wychowawczym oraz młodzieżowym ośrodku socjoterapii (Dz. U. z 2004 Nr 178,poz. 1833).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 Nr 61, poz. 624).
- 14.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. z 2004, Nr 26,poz. 232).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopad 2010 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. (Dz. U. z 2010, Nr 228, poz. 1491).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2010, Nr 228, poz. 1490).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopad 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach. (Dz. U. nr 228, poz. 1489).
- Ustawa z dnia 11 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2007r. nr 80 poz. 542).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2004 Nr 207, poz. 2110).
- Ustawa z dnia 25 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy - Karta Nauczyciela oraz ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich. (Dz. U. z 2008r. nr 145, poz. 917).
- Rozporządzenie Ministra pracy i Polityki Społecznej z dnia 5 grudnia 2002r. w sprawie przypadków, w których wyjątkowo jest dopuszczalne zatrudnianie młodocianych, którzy nie ukończyli gimnazjum, osób niemających 16 lat, które ukończyły gimnazjum, oraz osób niemających 16 lat, które nie ukończyły gimnazjum (Dz. U. z 2002 Nr 214,poz. 1808).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. ( Dz. U. Nr 260, poz. 2593).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 4 października 2005r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. z 2005 Nr 179, poz. 1485).
- Ustawa z dnia 27 czerwca 2003 r. - o systemie oświaty (Dz. U. Nr 137, poz. 1304).
- Ustawa z dnia 26.01.1982r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006r. Nr 97, poz. 674 ze zmianami).
- Ustawa z dnia 13 października 1998r. – przepisy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872).
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Statut niniejszy stanowi podstawowy dokument wewnętrzny Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Żaganiu.
-
Poradnia nosi nazwę:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Żaganiu. - Poradnia używa pieczęci podłużnej w pełnym brzmieniu:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
tel/fax (068) 477 29 00
68-100 ŻAGAŃ, ul. Śląska 1
NIP 924-17-23-710 REGON 970089782
tel/fax (068) 477 29 00
68-100 ŻAGAŃ, ul. Śląska 1
NIP 924-17-23-710 REGON 970089782
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna zwana dalej „Poradnią” jest placówką publiczną.
- Siedzibą Poradni są pomieszczenia piwnicy i pierwszego piętra budynku przy ulicy Śląska 1 w Żaganiu, stanowiącego własność Starostwa Powiatowego w Żaganiu.
§ 2
Organem prowadzącym Poradnię jest Powiat Żagański z siedzibą w Żaganiu przy ulicy Dworcowa 39, który określa status prawny i rejon działania poradni.
§ 3
Nadzór pedagogiczny nad działalnością Poradni sprawuje Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim.
§ 4
Podstawą działania Poradni jest Decyzja Kuratora Oświaty z dnia 23 marca 1992r. w sprawie usamodzielnienia filii Poradni Wychowawczo-Zawodowej, Decyzja Kuratora Oświaty z dnia 15 września 1993r. w sprawie przekształcenia Poradni Wychowawczo-Zawodowych w Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną oraz Decyzja Lubuskiego Kuratora Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim w sprawie poszerzenia zakresu zadań Poradni z dnia 22 sierpnia 2006r.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PORADNI
§ 5
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Żaganiu udziela dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, rehabilitacyjnej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udziela rodzicom, opiekunom prawnym i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
- Do zadań Poradni należy w szczególności:
- diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym:
- predyspozycji i uzdolnień,
- przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
- specyficznych trudności w uczeniu się,
- wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży:
- szczególnie uzdolnionych,
- niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- z zaburzeniami komunikacji językowej,
- z chorobami przewlekłymi,
- prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym oraz ich rodzin,
- pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego,
- wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą,
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży,
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom,
- współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej,
- współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, o których mowa w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych oraz w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach oraz planów działań wspierających, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
- współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny,
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych,
- prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego, wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli,
- udzielanie, we współpracy z palcówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Na podstawie Decyzji Lubuskiego Kuratora Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 22 sierpnia 2006r. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Żaganiu realizuje poszerzony zakres zadań o możliwość diagnozowania i orzekania w stosunku do:
- dzieci niewidomych i słabowidzących,
- dzieci niesłyszących i słabosłyszących,
- dzieci z autyzmem.
- Poradnia realizuje swoje zadania w szczególności przez:
- diagnozę,
- konsultację,
- terapię,
- psychoedukację,
- rehabilitację,
- doradztwo,
- mediację,
- interwencje w środowisku ucznia,
- działalność profilaktyczną,
- działalność informacyjną i szkoleniową.
- Poradnia realizuje zadania współpracując z innymi poradniami, a także przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
- Powyższe zadania pracownicy Poradni realizują na terenie placówki, na terenie placówek oświatowych z rejonu działania poradni, na terenie instytucji wspierających rozwój dzieci i młodzieży, a także w środowisku rodzinnym dziecka.
- Szczegółowe zadania Poradni i sposób ich realizacji ustalony jest w Wieloletnim Programie Rozwoju Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Żaganiu, w Planie Pracy placówki na dany rok szkolny oraz w Planach Pracy poszczególnych działów merytorycznych.
- Poradnia zapewnia pomoc dzieciom i młodzieży, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do ich wieku i możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
- zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę w czasie pobytu w Poradni oraz w trakcie zajęć poza Poradnią,
- przestrzega Konwencji Praw Dziecka (zapewnia poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym, szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa),
- stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy i przeciw pożarowe.
ROZDZIAŁ III
ORGANIZACJA PRACY PORADNI
§ 6
- Teren działania Poradni określa organ prowadzący.
- Poradnia obejmuje swoją działalnością następujący rejon:
- Miasto Żagań,
- Gmina Żagań,
- Urząd Miasta i Gminy Iłowa,
- Miasto Gozdnica,
- Gmina Brzeźnica,
- Gmina Wymiarki,
- Szkoły Ponadgimnazjalne Starostwa Powiatowego na terenie Miasta Żagań i Miasta Iłowa.
- Poradnia udziela pomocy uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę w rejonie działania Poradni.
- Poradnia udziela pomocy dzieciom nieuczęszczającym do przedszkola, szkoły i ich rodzicom zamieszkałym w rejonie działania placówki.
- Poradnia może udzielać pomocy uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek niemających siedziby na terenie działania Poradni oraz niezamieszkałym na terenie działania Poradni dzieciom, które nie uczęszczają do przedszkola lub szkoły i ich rodzicom - na mocy porozumienia zawartego pomiędzy organami prowadzącymi poradnię.
- Poradnia może, w miarę możliwości, udzielać pomocy dzieciom i młodzieży spoza rejonu działania z wyłączeniem spraw wymagających postępowania kwalifikacyjnego i orzecznictwa.
- Na podstawie Decyzji Lubuskiego Kuratora Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 22 sierpnia 2006r. Poradnia udziela pomocy dzieciom niewidomym i słabowidzącym, dzieciom niesłyszącym i słabosłyszącym oraz dzieciom z autyzmem.
§ 7
Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i bezpłatne.
§ 8
Dziecko powinno być przyprowadzane do Poradni i z niej odbierane przez rodziców (prawnych opiekunów lub upoważnioną przez nich osobę), zapewniającą pełne bezpieczeństwo.
§ 9
- Poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodziców dziecka albo pełnoletniej osoby, której dotyczy opinia.
- Na wniosek lub za zgodą rodziców dziecka albo pełnoletniego ucznia Poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, do której uczęszcza uczeń.
- Opinię podpisuje dyrektor Poradni i specjaliści sporządzający opinię.
§ 10
Poradnia współdziała z innymi poradniami i instytucjami świadczącymi pomoc dzieciom i młodzieży, ich rodzicom i nauczycielom.
§ 11
- Organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji poradni opracowany przez dyrektora poradni z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego poradni do 30 kwietnia danego roku. Arkusz organizacji poradni zatwierdza organ prowadzący poradnię do 25 maja danego roku.
- W arkuszu organizacji poradni zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników poradni, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze oraz ogólną liczbę godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
- Szczegółową organizację pracy poradni określa Schemat organizacyjny Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Żaganiu (załącznik nr 1 do Statutu).
§ 12
- Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
- Organ prowadzący, który prowadzi więcej niż jedną poradnię, może w porozumieniu z dyrektorem poradni, ustalić terminy przerw w pracy w poradni w okresie wakacji.
- Dzienny czas pracy poradni ustala dyrektor poradni za zgodą organu prowadzącego.
ROZDZIAŁ IV
ORGANY PORADNI
§ 13
Organami Poradni są:
- Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Żaganiu
- Rada Pedagogiczna Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Żaganiu
§ 14
- Dyrektor Poradni wyłaniany jest w drodze konkursu przez organ prowadzący.
- Dyrektor Poradni kieruje bieżącą działalnością placówki, reprezentuje ją na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Poradni pracowników pedagogicznych oraz pracowników administracji i obsługi.
- Zadania dyrektora są następujące:
- kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
- opracowanie mierzenia jakości pracy placówki, z uwzględnieniem lokalnych potrzeb, ustalenie sposobu jego wykonania, dokumentowania oraz wykorzystania wyników,
- planowanie, organizowanie i przeprowadzanie mierzenia jakości pracy placówki,
- przekazanie raportu o jakości pracy placówki radzie pedagogicznej,
- opracowanie wspólnie z radą pedagogiczną programu rozwoju placówki,
- gromadzenie informacji o pracy pracowników pedagogicznych w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach,
- opracowanie do 30 kwietnia danego roku arkusza organizacji poradni i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu,
- przewodniczenie Radzie Pedagogicznej i realizowanie jej uchwał,
- wstrzymywanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa i powiadamianie o tym stosownych organów,
- dysponowanie środkami finansowymi poradni i ponoszenie odpowiedzialności za ich wykorzystanie,
- planowanie i odpowiedzialność za realizowanie planu finansowego poradni zgodnie z odpowiednimi przepisami,
- współpraca z organem sprawującym nadzór pedagogiczny, organem prowadzącym oraz instytucjami współpracującymi z Poradnią,
- kierowanie polityką kadrową Poradni- zatrudnianie i zwalnianie pracowników pedagogicznych i innych pracowników,
- przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom zgodnie z wnioskiem zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną,
- zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, bezpieczeństwa higieny pracy i przeciw pożarowymi,
- administrowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie z obowiązującym regulaminem.
- Dyrektor Poradni podpisuje wszystkie pisma opracowywane i wysyłane przez poradnię.
§ 15
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Poradni.
- W skład Rady Pedagogicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Żaganiu wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni pracujący w poradni.
- Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
- przygotowanie projektu Statutu poradni,
- opracowanie Programu Rozwoju Placówki,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów i zajęć autorskich, nadania imienia,
- uchwalenie regulaminu pracy Rady Pedagogicznej,
- ustalenie tygodniowego rozkładu zajęć,
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego pracowników pedagogicznych.
- Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, który nie może być sprzeczny ze statutem.
- Rada Pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem.
- Pracowników pedagogicznych obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia Rady.
- Rada Pedagogiczna może wystąpić do organu prowadzącego z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora oraz o zbadanie i ocenę działalności poradni, dyrektora lub innego pracownika pedagogicznego zatrudnionego w placówce.
- Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwały Rady Pedagogicznej, jeśli jest ona niezgodna z prawem i powiadamia o tym organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Zasady pracy Rady Pedagogicznej określa regulamin jej działalności – ( załącznik nr 2 do Statutu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Żaganiu).
§ 16
- W Poradni może być utworzone stanowisko wicedyrektora lub stanowiska wicedyrektorów oraz w zależności od potrzeb inne stanowiska kierownicze. Dyrektor poradni za zgodą organu prowadzącego poradnię, może utworzyć stanowisko wicedyrektora lub stanowiska wicedyrektorów oraz, w zależności od potrzeb, inne stanowiska kierownicze
- Wicedyrektor lub wicedyrektorzy wykonują zadania zgodnie z ustalonym podziałem kompetencji pomiędzy nim, a dyrektorem:
- współkieruje bieżącą działalnością dydaktyczną Poradni,
- współdecyduje o organizacji pracy zajęć,
- sprawuje nadzór pedagogiczny i dokonuje oceny pracy pozostałych pracowników,
- wykonuje prace biurowe związane z bieżącą działalnością poradni, a szczególnie zlecane przez dyrektora,
- dysponuje środkami finansowymi Poradni w przypadku nieobecności dyrektora i ponosi pełną odpowiedzialność za ich wykorzystanie,
- reprezentuje placówkę na zewnątrz w przypadku nieobecności dyrektora.
- W Poradni, dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może wyznaczyć nauczyciela, który zastępuje dyrektora podczas jego nieobecności w placówce. Funkcja ta sprawowana jest społecznie.
ROZDZIAŁ V
PRACOWNICY PORADNI
§ 17
- Poradnią kieruje dyrektor.
- W Poradni zatrudnia się pracowników pedagogicznych: psychologów, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych.
- W Poradni, w zależności od potrzeb, zatrudnia się lekarzy oraz innych specjalistów w tym w szczególności rehabilitantów i socjologów.
- Poradnia zatrudnia pracowników administracyjnych i obsługi.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników pedagogicznych i innych pracowników określają odrębne przepisy.
§ 18
Pracownik Poradni ma prawo do kształtowania samodzielnego warsztatu pracy i samodzielnego doboru metod, jeżeli nie jest to sprzeczne z zasadą dobra dziecka i nie przeszkadza w pracy pracownikom placówki.
§ 19
Pracownik pedagogiczny Poradni prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z zasadami działania placówki i odpowiada za jakość i wyniki tej pracy.
§ 20
- Pracownik Poradni przestrzega Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności:
- szacunku do wszystkich jego potrzeb,
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,
- poszanowania własności,
- opieki,
- partnerskiej rozmowy na każdy temat,
- akceptacji swojej osoby.
- Do zakresu zadań pracowników pedagogicznych należy:
- planowanie i prowadzenie pracy zgodnie z obowiązującym planem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
- stosowanie twórczych i innowacyjnych form pracy,
- wykorzystywanie w swojej pracy nowoczesnych środków multimedialnych dostępnych w Poradni,
- wzbogacanie swojego warsztatu pracy w nowoczesne pomoce dydaktyczne według możliwości Poradni,
- dbałość o warsztat pracy poprzez gromadzenie pomocy dydaktycznych, samodzielne wykonanie pomocy oraz troska o estetykę gabinetów,
- planowanie własnego rozwoju zawodowego- systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych poprzez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
- wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
- odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w poradni i na zajęciach z dziećmi na terenie placówek oświatowych,
- bezstronność i obiektywizm w sprawiedliwym traktowaniu wszystkich dzieci, eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
- współpraca z innymi instytucjami wspierającymi rozwój rodziny i dziecka,
- współdziałanie z rodzicami, opiekunami dzieci i nauczycielami przedszkoli, szkół i placówek podległych Poradni,
- realizowanie zaleceń dyrektora i osób kontrolujących.
- Pracownik pedagogiczny prowadzi dokumentację dotyczącą swojej pracy merytorycznej i pracy działu.
- Pracownik pedagogiczny ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora Poradni, Rady Pedagogicznej oraz wyspecjalizowanych placówek naukowo-oświatowych.
§ 21
- Pracownik pedagogiczny służbowo odpowiada przed dyrektorem Poradni i organem prowadzącym za:
- poziom pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w odniesieniu do dzieci i młodzieży,
- stan warsztatu pracy, sprzętu i urządzeń oraz środków dydaktycznych, które mu powierzono,
- zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia placówki, przydzielonych mu przez dyrektora,
- nieprzestrzeganie procedury postępowania przy zaistniałym wypadku,
- prawidłowość prowadzonej dokumentacji swojej i działu pracy.
- Pracownik wykonuje na polecenie dyrektora inne czynności zgodnie z posiadanymi przez siebie kompetencjami i możliwościami.
§ 22
- W Poradni zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi:
- główna księgowa
- specjalista ds. kadrowo-administracyjnych
- specjalista ds. planowania, księgowości, sprawozdawczości i płac
- robotnik wykwalifikowany
- robotnik gospodarczy
- konserwator
- Zakres obowiązków pracowników administracji i obsługi:
- ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania placówki jako instytucji publicznej, utrzymanie ładu i czystości,
- szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor Poradni,
- zakresy obowiązków zawarte są w aktach osobowych poszczególnych pracowników.
- Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
§ 23
- Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w poradni także przez wolontariuszy.
- Wolontariuszem w poradni może być osoba pełnoletnia, która nie była karana i wobec, której nie toczy się postępowanie karne.
- Dyrektor poradni:
- zawiera z wolontariuszem porozumienie określające w szczególności zakres zadań wolontariusza i sposób ich realizacji, czas trwania porozumienia oraz zawierające zobowiązanie wolontariusza do przestrzegania ustalonych w Poradni zasad i obowiązków oraz do nie ujawniania informacji dotyczących osób korzystających z pomocy poradni,
- zapewnia warunki umożliwiające wykonywanie zadań przez wolontariusza,
- określa postanowienie o możliwości rozwiązania porozumienia.
- Wolontariusz wykonuje zadania określone w porozumieniu we współpracy ze specjalistami pracującymi w obowiązków Poradni.
- Na wniosek wolontariusza dyrektor Poradni może wydać pisemne zaświadczenie o wykonaniu zadań przez wolontariusza.
ROZDZIAŁ VI
ZESPOŁY ORZEKAJĄCE
ZESPOŁY ORZEKAJĄCE
§ 24
- W Poradni są organizowane i działają zespoły orzekające.
- Zespoły powołuje dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Żaganiu.
- W skład zespołu wchodzą:
- dyrektor Poradni lub upoważniona przez niego osoba - jako przewodniczący zespołu,
- psycholog – opracowujący diagnozę psychologiczną,
- pedagog – opracowujący diagnozę pedagogiczna,
- logopeda – opracowujący diagnozę logopedyczną,
- rehabilitant – opracowujący diagnozę rehabilitacyjną,
- socjolog, doradca zawodowy – opracowujący diagnozę pedagogiczną,
- lekarz – opracowujący diagnozę lekarską,
- inni specjaliści, w tym spoza poradni, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny –opracowujący diagnozę w zakresie posiadanej specjalności.
- Pracą zespołu kieruje jego przewodniczący.
§ 25
Zespoły orzekające wydają:
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy w tym o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim,
- orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
- orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole,
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci niewidomych i słabowidzących, dzieci niesłyszących i słabosłyszących oraz dzieci z autyzmem
§ 26
Szczegółowe zasady działania zespołów orzekających reguluje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2001r. (Dz. U. z 2001r. Nr 13, poz. 114) z późniejszymi zmianami;
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2008r. nr 173, poz. 1072).
ROZDZIAŁ VII
DOKUMENTACJA PORADNI
§ 27
Do podstawowych dokumentów, które powinny znajdować się w Poradni zalicza się:
- Dokumentację obejmującą:
- Statut Poradni,
- Regulamin pracy Poradni,
- Regulamin posiedzeń Rad Pedagogicznych,
- Protokoły z posiedzeń rad pedagogicznych,
- Protokoły z posiedzeń zespołów orzekających,
- Wieloletni Program Rozwoju placówki,
- Roczny Plan Pracy Poradni,
- Plan nadzoru pedagogicznego,
- Plan doskonalenia zawodowego,
- Tygodniowy rozkład zajęć,
- Dokumentację osobową pracowników,
- Dokumentację kancelaryjną poradni,
- Dziennik korespondencyjny,
- Dokumentację księgową,
- Księgę inwentarzową majątku poradni.
- Dokumentację pracy diagnostycznej i postdiagnostycznej, w tym:
- wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy Poradni,
- rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń, zawierający numer porządkowy opinii lub orzeczenia oraz datę wydania opinii lub orzeczenia,
- dziennik indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych poradni w tym dziennik zajęć specjalistycznych,
- teczki indywidualne badanych dzieci i młodzieży z dokumentacją badań.
- Za zgodą organu prowadzącego poradnię dokumentacja może być prowadzona wyłącznie w formie elektronicznej.
- Prowadzenie dokumentacji elektronicznej wymaga:
- zachowania selektywności dostępu do danych stanowiących dokumentację elektroniczną,
- zabezpieczenia danych stanowiących dokumentację elektroniczną przed dostępem osób nieuprawnionych
- zabezpieczenia danych stanowiących dokumentację elektroniczną przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą
- rejestrowania historii zmian i ich autorów
- system informatyczny służący do prowadzenia dokumentacji elektronicznej powinien umożliwiać eksport danych do formatu XML oraz sporządzanie w formie papierowej dokumentacji, o której mowa w ust.1 pkt 1i 2
- Inną dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
ROZDZIAŁ VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 28
Poradnia jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 29
Poradnia prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 30
Uregulowania i postanowienia niniejszego Statutu obowiązują wszystkich pracowników Poradni.
§ 31
Sprawy nieuregulowane postanowieniami niniejszego Statutu – rozstrzyga dyrektor Poradni na podstawie obowiązujących przepisów. Od decyzji w takich sprawach pozostałym organom Poradni oraz poszczególnym pracownikom przysługuje odwołanie do organu prowadzącego poradnię na zasadach określonych w odrębnych przepisach, a w przypadku spraw wynikłych ze stosunku pracy do Sądu Pracy w Gorzowie Wielkopolskim.
§ 32
Nowelizacji Statutu Poradni dokonuje się na wniosek Rady Pedagogicznej, dyrektora placówki lub w przypadku zmiany obowiązujących przepisów.
§ 33
Statut wchodzi w życie po uchwaleniu przez Radę Pedagogiczną Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Żaganiu.
§ 34
Traci moc statut uchwalony dnia 28 lutego 2011r. wydany przez Radę Pedagogiczną Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Żaganiu.
Statut zgodny z Uchwałą Rady Pedagogicznej Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Żaganiu nr 1 z dnia 19.04.2012.
Żagań, dnia 19 kwietnia 2012r.
Pobierz dane XML Statut Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Żaganiu Drukuj informację Statut Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Żaganiu
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Żaganiu |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: Rada Pedagogiczna Poradni |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2012-04-19 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Halina Szyposz |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2013-03-14 12:08:09 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2013-03-14 12:33:49 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2013-04-08 13:12:28 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 2023 raz(y) |