ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

REGULAMIN ORGANIZACYJNY POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE W ŚWIEBODZINIE

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2012-04-09 12:56:30 przez Zasilenie Danymi

Informacja dodana do BIP w ramach etapu Zasilenie Danymi projektu Lubuski e-Urząd

 
ZARZĄDZENIE NR 8/2006
DYREKTORA POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE
W ŚWIEBODZINIE
z dnia 01 grudnia 2006r.
 
w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Świebodzinie
Na podstawie § 6 Uchwały Nr XXXVI/272/06 Rady Powiatu Świebodzińskiego z dnia 29 sierpnia 2006r. zarządza się, co następuje:
 
§ 1. Ustala się Regulamin organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Świebodzinie, stanowiący załącznik do niniejszego Zarządzenia.
§ 2. Wykonanie Zarządzenia powierza się Zastępcy Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
Załącznik
do Zarządzenia Nr 8/2006
Dyrektora
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Świebodzinie
z dnia 01 grudnia 2006r.
 

Akapit nr - brak tytułu

 
REGULAMIN
POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE
W ŚWIEBODZINIE
 
Rozdział I. Postanowienia ogólne

§ 1. Podstawę prawną funkcjonowania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Świebodzinie, zwanego dalej ”Centrum” stanowią:
1. ustawa z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz.2104 z późn.zm.);
2. ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz.593 z późn.zm);
3. ustawa z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.);
4. statut nadany Uchwałą Nr XXXVI/272/06 Rady Powiatu Świebodzińskiego z dnia 29 sierpnia 2006r.
§ 2. 1. Przedmiotem działalności Centrum jest realizacja zadań własnych powiatu i z zakresu administracji rządowej określonych ustawą o pomocy społecznej, a także określonych ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
2. Podstawową działalność Jednostki stanowi realizacja zadań :
1) Własnych powiatu określonych w ustawie o pomocy społecznej:
1. opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka – po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami;
2. prowadzenie specjalistycznego poradnictwa;
3. organizowanie opieki w rodzinach zastępczych, udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci oraz wypłacanie wynagrodzenia z tytułu pozostawania w gotowości przyjęcia dziecka albo świadczonej opieki i wychowania niespokrewnionym z dzieckiem zawodowym rodzinom zastępczym;
4. zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców, w szczególności przez organizowanie i prowadzenie ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, placówek opiekuńczo – wychowawczych, dla dzieci i młodzieży, w tym placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym, a także tworzenie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie;
5. pokrywanie kosztów utrzymania dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w placówkach opiekuńczo – wychowawczych i w rodzinach zastępczych, również na terenie innego powiatu;
6. przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz kontynuowanie nauki osobom opuszczającym placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;
7. pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo – wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się;
8. pomoc osobom mającym trudności w integracji ze środowiskiem, które otrzymały status uchodźcy;
9. pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
10. prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób;
11. prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
12. prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej;
13. udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
14. szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu;
15. doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu;
16. podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
17. sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego;
18. Sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w zakresie pomocy społecznej.
2) Z zakresu administracji rządowej określonych w ustawie o pomocy społecznej:
1. pomoc uchodźcom w zakresie indywidualnego programu integracji oraz opłacaniu za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;
2. prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
3. realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.
3) Z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych określonych w ustawie
o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych:
1. opracowywanie i realizacja, zgodnych z powiatową strategią dotyczącą
rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na
rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie:
a) rehabilitacji społecznej;
b) przestrzegania praw osób niepełnosprawnych.
2. podejmowanie działań zmierzających do ograniczania skutków niepełnosprawności;
3. współpraca z instytucjami administracji rządowej i samorządowej w opracowywaniu i realizacji programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych;
4. udostępnianie na potrzeby Pełnomocnika i samorządu województwa oraz przekazywanie właściwemu wojewodzie uchwalonych przez radę powiatu programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych oraz rocznej informacji z ich realizacji;
5. opracowywanie i przedstawianie planów zadań i informacji z prowadzonej działalności oraz ich udostępnianie na potrzeby samorządu województwa;
6. współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej tych osób;
7. dofinansowanie:
a) uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych;
b) sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych;
c) zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów;
d) likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych;
5. rehabilitacji dzieci i młodzieży.
8. dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej;

Rozdział II. Struktura organizacyjna Jednostki

§ 3. 1. Centrum ma strukturę bezwydziałową.
2. W Jednostce funkcjonują następujące stanowiska pracy:
1. Dyrektor;
2. Z-ca dyrektora;
3. Główny księgowy;
4. Księgowy;
5. Stanowisko ds. domów pomocy społecznej;
6. Stanowisko ds. placówek opiekuńczo-wychowawczych;
7. Stanowisko ds. rodzin zastępczych;
8. Stanowisko ds. Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
9. Sekretariat.
3. Strukturę organizacyjną Centrum przedstawia schemat organizacyjny stanowiący załącznik do niniejszego regulaminu.
4. W strukturze Centrum wyodrębnia się Punkt Interwencji Kryzysowej oraz Mieszkania Chronione.
§ 4. 1. Dyrektor kieruje Centrum i jest pracodawcą dla zatrudnionych pracowników.
2. Dyrektor odpowiada za dobór kadr i podział zadań.
3. Dyrektor Centrum jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej, w tym za wykonanie określonych ustawą obowiązków w zakresie kontroli finansowej.
4. Dyrektor Centrum może powierzyć określone obowiązki w zakresie gospodarki finansowej pracownikom jednostki. Przyjęcie obowiązków przez te osoby powinno być stwierdzone dokumentem.
5. Do zadań Dyrektora Centrum należy w szczególności:
1. Reprezentowanie Centrum na zewnątrz;
2. Racjonalne gospodarowanie funduszami i składnikami majątku pozostającymi w dyspozycji Centrum;
3. Współpraca z Sądem Opiekuńczym w sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej.
§ 5. Do zadań Zastępcy Dyrektora należy w szczególności:
1. Nadzorowanie, koordynacja i kontrola merytorycznych zadań realizowanych na stanowiskach: rodzin zastępczych, placówek opiekuńczo-wychowawczych i domów pomocy społecznej;
2. Wykonywanie zadań realizowanych na stanowisku ds. domów pomocy społecznej.
3. Opracowywanie i realizacja Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych;
4. Wydawanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej;
5. Opracowywanie aktów normatywnych własnych Jednostki;
6. Prowadzenie spraw osobowych pracowników;
7. Kontrolowanie przestrzegania ochrony danych osobowych.
§ 6. Do zadań Głównego Księgowego należy w szczególności:
1. Nadzorowanie całokształtu prac z zakresu rachunkowości;
2. Prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu;
3. Zapewnienie pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez Jednostkę;
4. Kontrola legalności dokumentów księgowych;
5. Analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu;
6. Kontrola dokumentów pod względem formalnym i rachunkowym.
§ 7. Do zadań księgowego należy w szczególności:
1. Bieżące wprowadzanie dokumentów do programu FK;
2. Przygotowywanie danych do sprawozdawczości miesięcznej, kwartalnej, rocznej w zakresie powierzonych zadań;
3. Prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia;
4. Znajomość zagadnień na stanowisku pracy w zakresie ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych, ubezpieczeń społecznych oraz rachunkowości;
5. Dekretacja dokumentów księgowych;
6. Kontrola dokumentów pod względem formalnym i rachunkowym;
7. Terminowe przekazywanie należności finansowych wynikających ze zobowiązań Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Świebodzinie.
§ 8. Do zadań realizowanych na stanowisku ds. domów pomocy społecznej należy umieszczanie osób zainteresowanych w domach pomocy społecznej powiatu świebodzińskiego, wydawanie decyzji o odpłatności, prowadzenie obowiązującej sprawozdawczości.
§ 9. Do zadań realizowanych na stanowisku ds. rodzin zastępczych należy w szczególności:
1. Organizowanie opieki w rodzinach zastępczych, udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci oraz wypłacanie wynagrodzenia z tytułu pozostawania w gotowości przyjęcia dziecka albo świadczonej opieki i wychowania niespokrewnionym z dzieckiem zawodowym rodzinom zastępczym;
2. Przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz kontynuowanie nauki osobom opuszczającym rodziny zastępcze.
§ 10. Do zadań realizowanych na stanowisku ds. placówek opiekuńczo-wychowawczych należy w szczególności:
1. Zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców, w szczególności przez organizowanie i prowadzenie placówek opiekuńczo – wychowawczych i umieszczanie w nich dzieci;
2. Przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz kontynuowanie nauki osobom opuszczającym placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;
3. Prowadzenie mieszkań chronionych i kierowanie do nich osób zainteresowanych.
§ 11. Do zadań realizowanych na stanowisku ds. PFRON należy w szczególności:
1) Dofinansowanie:
a) uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych;
b) sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych;
c) zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów;
d) likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych;
e) rehabilitacji dzieci i młodzieży.
2) Dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej.

§ 12. Do zadań sekretariatu należy w szczególności:
1. Przyjmowanie korespondencji przychodzącej i przygotowanie do dekretacji;
2. Rejestrowanie korespondencji wpływającej i wychodzącej;
3. Przygotowanie korespondencji do wysyłki;
4. Prowadzenie archiwum zakładowego.
§ 13. Wymagania kwalifikacyjne i zasady wynagradzania pracowników Centrum określają przepisy odrębne.

Rozdział III. Postanowienia końcowe
§ 14. Zmiany niniejszego regulaminu wymagają formy pisemnej.
§ 15. Regulamin wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
« powrót do poprzedniej strony