Ekran szczegółów informacji
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Oświadczenia majątkowe - informacje ogólne
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2020-03-31 20:32:19 przez Bernarda Czajkowska
Akapit nr - brak tytułu
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 511 ze zm.),
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 lutego 2003 r. w sprawie określenia wzorów formularzy oświadczeń majątkowych radnego powiatu, członka zarządu powiatu, sekretarza powiatu, skarbnika powiatu, kierownika jednostki organizacyjnej powiatu, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu starosty (Dz. U. z 2017 r., poz. 2019),
Osoby składające oświadczenia o stanie majątkowym
Do złożenia oświadczenia majątkowego zobowiązani są:
- radny – przewodniczącemu rady powiatu;
- starosta, przewodniczący rady powiatu – wojewodzie;
- wicestarosta, członek zarządu powiatu, sekretarz powiatu, skarbnik powiatu, kierownik jednostki organizacyjnej powiatu, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu starosty – staroście.
Terminy składania oświadczeń o stanie majątkowym
Pierwsze oświadczenie w terminie 30 dni od dnia:
- złożenia ślubowania (radny),
- wyboru/powołania na stanowisko/zatrudnienia (starosta, wicestarosta, członek zarządu powiatu, sekretarz powiatu, skarbnik powiatu, kierownik jednostki organizacyjnej powiatu, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu starosty).
Kolejne oświadczenia:
- co roku do dnia 30 kwietnia, wg stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego.
Ostatnie oświadczenie:
- na dwa miesiące przed upływem kadencji (radny),
- w dniu odwołania ze stanowiska/w dniu rozwiązania umowy o pracę (starosta, wicestarosta, członek zarządu powiatu, sekretarz powiatu, skarbnik powiatu, kierownik jednostki organizacyjnej powiatu, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu starosty).
Do pierwszego oświadczenia majątkowego radny jest obowiązany dołączyć informację o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia powiatu, w którym uzyskał mandat, jeżeli taką działalność prowadził przed dniem wyboru.
Do pierwszego oświadczenia majątkowego członek zarządu powiatu, sekretarz powiatu, skarbnik powiatu, kierownik jednostki organizacyjnej powiatu, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu starosty są obowiązani dołączyć informację o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli prowadzili ją przed dniem wyboru, powołania lub zatrudnienia.
Oświadczenie majątkowe według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego należy złożyć w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach wraz z kopią zeznania (PIT) o wysokości osiągniętego dochodu w danym roku podatkowym.
Gdzie należy złożyć oświadczenia o stanie majątkowym
Wypełnione oświadczenia majątkowe należy przesłać pocztą w zaklejonej kopercie na adres:
- Starostwo Powiatowe
ul. Kolejowa 2
66-200 Świebodzin
/z dopiskiem „Oświadczenie majątkowe”/, - lub złożyć osobiście w zaklejonej kopercie /z dopiskiem „Oświadczenie majątkowe”/ w Biurze Rady i Zarządu Powiatu (radni, członkowie zarządu) lub w Sekretariacie Starostwa Powiatowego (pozostali) – Budynek A.
Niezłożenie oświadczeń o stanie majątkowym w terminie
Jeżeli określone w ustawie o samorządzie powiatowym terminy na złożenie oświadczenia majątkowego (w zależności od pełnionej funkcji - 30 dni od dnia ślubowania, powołania, zatrudnienia) nie zostaną dotrzymane, odpowiednio, przewodniczący rady powiatu, wojewoda lub starosta w terminie 14 dni od dnia stwierdzenia niedotrzymania terminu wzywa osobę, która nie złożyła oświadczenia do jego niezwłocznego złożenia wyznaczając dodatkowy czternastodniowy termin, który liczy się od dnia skutecznego dostarczenia wezwania.
Niezłożenie oświadczenia majątkowego mimo upływu dodatkowego terminu przez:
1) radnego – powoduje wygaśnięcie mandatu;
2) członka zarządu powiatu, sekretarza powiatu, skarbnika powiatu, kierownika jednostki organizacyjnej powiatu, osobę zarządzającą, i członka organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osobę wydającą decyzje administracyjne w imieniu starosty – powoduje utratę ich wynagrodzenia za okres od dnia, w którym powinno być złożone oświadczenie do dnia złożenia oświadczenia.
Jeżeli członek zarządu powiatu lub skarbnik powiatu nie złożą w terminie oświadczenia majątkowego, rada powiatu odwołuje ich, w drodze uchwały, najpóźniej po upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin do złożenia oświadczenia.
Jeżeli sekretarz powiatu, kierownik jednostki organizacyjnej powiatu, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu starosty nie złożą w terminie oświadczenia majątkowego, właściwy organ odwołuje ich albo rozwiązuje z nimi umowę o pracę najpóźniej po upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin do złożenia oświadczenia.