Protokół Nr VIII.2015
z posiedzenia absolutoryjnej sesji Rady Gminy w Pszczewie odbytej
w dniu 18 czerwca 2015 roku, w Sali Gminnego Ośrodka Kultury w Pszczewie ul. Zamkowa 14.
Odegrano hymn.
Sesję rozpoczęto o godz. 16.00
Ad. 1
Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
Sesję otworzył Przewodniczący Rady Gminy Pszczew, radny Zbigniew Gajewski. Powitał Wysoką Radę, Wójta Gminy, Skarbnika Gminy, Radcę Prawnego, kierowników jednostek organizacyjnych oraz sołtysów ( zgodnie z listą obecności).
Ponadto serdecznie powitał Prezesa Szpitala w Międzyrzeczu, Pana Kamila Jakubowskiego. Na podstawie listy obecności stwierdził, że na ogólną liczbę 15 radnych w posiedzeniu sesji uczestniczyło 14 radnych, a zatem można było skutecznie obradować i podejmować uchwały. Nieobecni radni: radny Leonard Kaczmarek.
Ad. 2
Ustalenie porządku obrad.
Przewodniczący Rady Gminy Pszczew Zbigniew Gajewski przedstawił zaplanowany porządek obrad, który przedstawiał się następująco:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Ustalenie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z VII sesji Rady Gminy Pszczew.
4. Interpelacje radnych i zapytania sołtysów.
5. Informacja Wójta z działalności międzysesyjnej.
6. Przedstawienie sprawozdania z realizacji Programu Przeciwdziałania Narkomanii oraz Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2014 rok.
7. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Pszczew za 2014 rok- druk Nr 43.
8. Absolutorium dla Wójta Gminy z tytułu wykonania budżetu Gminy Pszczew za 2014 rok:
a) przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Pszczew za 2014 rok (rozpatrywane w pkt 7);
b) przedstawienie sprawozdania finansowego za 2014 rok ( rozpatrywane w pkt 7);
c) przedstawienie informacji o stanie mienia komunalnego Gminy Pszczew;
d) przedstawienie wniosku Komisji Rewizyjnej;
e) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze;
f) przedstawienie opinii komisji rady;
g) debata o wykonaniu budżetu;
h) podjęcie uchwały w sprawie absolutorium- druk Nr 44.
9. Odpowiedzi na wnioski i interpelacje.
10. Sprawy organizacyjne- korespondencja.
11. Zakończenie obrad.
Przewodniczący rady pytał o uwagi do porządku obrad.
Wójt Gminy, Pan Waldemar Górczyński wnioskował o wprowadzenie do porządku obrad następujące projekty uchwał:
1.Podjęcie uchwały w sprawie przewozu osób starszych i osób będących w trudnej sytuacji życiowej- druk Nr 45.
2.Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia odrębnego obwodu głosowania- druk Nr 46.
3.Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia programu polityki zdrowotnej pn. „Program profilaktyki zakażeń wirusem brodawczaka ludzkiego (HPV) w latach 2015-2017 w Gminie Pszczew”- druk Nr 47.
4.Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Lubuskiego w sprawie wyznaczenia obszaru chronionego krajobrazu „Dolina Obry”- druk Nr 48.
5.Podjęcie uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Gminy Pszczew na 2015 rok- druk Nr 49.
6.Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Pszczew na lata 2015-2023- druk Nr 50.
Przewodniczący rady gminy, Pan Zbigniew Gajewski prosił szanowną radę o wprowadzenie do porządku obrad w punkcie 4- informację Prezesa Zarządu Szpitala Międzyrzeckiego - Pana Kamila Jakubowskiego nt. współpracy nad zapewnieniem należytej opieki zdrowotnej pacjentom z terenu Gminy Pszczew.
Po zmianach porządek obrad przedstawiał się następująco:
1.Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2.Ustalenie porządku obrad.
3.Przyjęcie protokołu z VII sesji Rady Gminy Pszczew.
4.Informacja Prezesa Zarządu Szpitala Międzyrzeckiego - Pana Kamila Jakubowskiego nt. współpracy nad zapewnieniem należytej opieki zdrowotnej pacjentom z terenu Gminy Pszczew.
5.Interpelacje radnych i zapytania sołtysów.
6.Informacja Wójta z działalności międzysesyjnej.
7.Przedstawienie sprawozdania z realizacji Programu Przeciwdziałania Narkomanii oraz Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2014 rok.
8.Podjęcie uchwały w sprawie przewozu osób starszych i osób będących w trudnej sytuacji życiowej- druk Nr 45.
9.Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia odrębnego obwodu głosowania- druk Nr 46.
10.Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia programu polityki zdrowotnej pn. „Program profilaktyki zakażeń wirusem brodawczaka ludzkiego (HPV) w latach 2015-2017 w Gminie Pszczew”- druk Nr 47.
11. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Lubuskiego w sprawie wyznaczenia obszaru chronionego krajobrazu „Dolina Obry”- druk Nr 48.
12. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Gminy Pszczew na 2015 rok- druk Nr 49.
13. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Pszczew na lata 2015-2023- druk Nr 50.
Dotychczasowe punkty uległy zmianie:
7-14.Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze
sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Pszczew za 2014 rok- druk Nr 43.
8-15. Absolutorium dla Wójta Gminy z tytułu wykonania budżetu Gminy Pszczew za 2014 rok:
i) przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Pszczew za 2014 rok (rozpatrywane w pkt 14);
j) przedstawienie sprawozdania finansowego za 2014 rok ( rozpatrywane w pkt 14);
k) przedstawienie informacji o stanie mienia komunalnego Gminy Pszczew;
l) przedstawienie wniosku Komisji Rewizyjnej;
m) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze;
n) przedstawienie opinii komisji rady;
o) debata o wykonaniu budżetu;
p) podjęcie uchwały w sprawie absolutorium- druk Nr 44.
9-16. Odpowiedzi na wnioski i interpelacje.
10-17. Sprawy organizacyjne- korespondencja.
11-18. Zakończenie obrad.
Ad – 3
Przyjęcie protokołu z VII sesji.
Przewodniczący rady gminy wnioskował o przyjęcie protokołu z VII sesji bez odczytywania.
Protokół z VII sesji został przyjęty bez uwag ( bez odczytywania) jednogłośnie- 14 głosami za, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
Ad – 4
Informacja Prezesa Zarządu Szpitala Międzyrzeckiego - Pana Kamila Jakubowskiego nt. współpracy nad zapewnieniem należytej opieki zdrowotnej pacjentom z terenu Gminy Pszczew.
Zaproszony gość poinformował, że szpital w Międzyrzeczu swoim zasięgiem obejmuje m.in. gminę Pszczew.
W szpitalu funkcjonuje 8 oddziałów, rocznie szpital przyjmuje 11 tys. pacjentów. Ratownictwo raz dziennie jest w Pszczewie. Bez środków finansowych szpital nie jest w stanie funkcjonować. Szpital otrzymuje pomoc ze Starostwa Powiatowego( około 400 tys. zł). Budżet szpitala wynosi rocznie 33 mln zł,-Według gościa budżet jest niedoszacowany około 7 mln zł,- Zaproszony gość nie ukrywał, że liczy na pomoc gminy w zakupie samochodu.
Radny Romuald Tankielun pytał ile jednostek samorządowych będzie partycypowało w zakupie samochodu?
Pan Jakubowski odpowiedział , że w zakupie samochodu będą uczestniczyły gminy Międzyrzecz, Trzciel, Przytoczna. Koszt zakupu karetki to kwota 227 tys. zł,- brutto.
Gmina Pszczew będzie proszona o dofinansowanie w wysokości 12 tys. zł,-rocznie przez okres 3 lat.
Radny Romuald Tankielun podziękowała gościowi za prawidłowe funkcjonowanie oddziału dziecięcego. Radny dodał, że ze swojej strony będzie popierał wspomniane wyżej dofinansowanie.
Na zakończenie zaproszony gość stwierdził, że szpital boryka się z problemami finansowymi z uwagi na opóźnienia NFOZ-u ze zwrotem środków dla szpitala za świadczone usługi.
Radny Konrad Kiona z kolei miał uwagi do rejestracji w Poradni Kardiologicznej. Według radnego zarejestrowanie się graniczy wręcz z cudem. Ponadto radny wspomniał o przepisywaniu do innych lekarzy pacjentów prowadzonych przez innego lekarza.
Prezes, pan Kamil Jakubowski potwierdził, że są problemy z rejestracją. W rozwiązaniu problemu nie pomagają zmieniające się przez NFOZ przepisy. Przepisy dotyczą liczby pacjentów przyjmowanych po raz pierwszy. Dodatkowo elektroniczne rejestrowanie wydłuża czas rejestracji.
Radny Marek Badach pytał czy przekształcenie jednostki wpłynęło na sytuacje szpitala?
Gość stwierdził, że trafne pytanie i odpowiedział, że poprzednia forma nie dopuszczała do upadku szpitala. W tej chwili jest to spółka kapitałowa, gdzie dużo trudniej rozmawia się z wierzycielami.
Jednym słowem zaproszony gość stwierdził, że są plusy i minusy przekształcenia.
Sołtys Stołunia, Pan Piotr Stępień poinformował Prezesa, że sybiracy oraz inwalidzi nie są przyjmowani w poradniach zgodnie z ustawą.
Zaproszony gość podziękował za uwagę i obiecał, że będzie interweniował w tej sprawie.
Przewodniczący rady gminy, pan Zbigniew Gajewski stwierdził, że opieka zdrowotna jest bardzo ważna i dlatego pozwolił sobie na zaproszenie Prezesa na dzisiejsza sesję. Przewodniczący dodał, że w dniu dzisiejszym nie zapadnie decyzja o dofinansowaniu ale z chwilą takiej potrzeby obiecał, że rada pozytywnie ustosunkuje się do prośby.
Wójt Gminy podsumował, że techniczne dofinansowanie to 13 tys. zł,- przez kolejne 3 lata gdyż kupno karetki nastąpi w formie leasingu. Wójt dodał, że szpital dobrze funkcjonuje od 100 tys. mieszkańców. Nasz szpital obsługuje 70 tys. mieszkańców.
Gość przyznał rację przedmówcy co do ilości obsługiwanych mieszkańców. W powiecie są dwa szpitale. Kończąc Prezes Kamil Jakubowski podziękował za zaproszenie i obiecał, że na każdą uwagę co do funkcjonowania szpitala będzie reagował.
Ad- 5
Interpelacje radnych i zapytania sołtysów.
Radna Krystyna Hałuszczak złożyła zapytanie o rozliczenie inwestycji „ budowa przydomowych oczyszczalni ścieków.
Sołtys Borowego Młyna, Pani Renata Olszewska z uwagi na brak inwestycji w ostatnich latach na terenie sołectwa prosiła o kontynuowanie prac związanych z wodociągowaniem miejscowości oraz o wyznaczenie miejsca (teren LP, ANR) i opracowanie planu ścieżki zdrowia, placu zabaw i świetlicy wiejskiej.
Ponadto Pani Renata Olszewska wskazała na konieczność umieszczenia przy nowym zjeździe tablicy Borowy Młyn z numerami adresowymi. Sołtys pytała także o kwotę funduszu na 2016 rok.
Na zakończenie poinformowała o Zebraniu Wiejskim Borowego Młyna, które odbędzie się 28 czerwca br. o godz. 16.00, na które zaprosiła Wójta i radnych.
Radny Marek Badach interpelował o wykoszenie poboczy na odcinku drogi od ul Dworcowej do ul. Szarzeckiej. Ponadto zwrócił uwagę na obiekt magazynowy przy ul. Dworcowej, w którym pojawiły się szczury, radny prosił o wezwanie właściciela do przeprowadzenia deratyzacji obiektu.
Sołtys Stołunia, Piotr Stępień przypomniał o swoim wniosku w zakresie umożliwienia dojazdu wszystkim mieszkańcom.
Ad-6
Informacja Wójta z działalności międzysesyjnej.
Wójt Gminy, Pan Waldemar Górczyński przedstawił informację z działalności w okresie międzysesyjnym. W okresie międzysesyjnym Wójt wydał zarządzenia dotyczące wewnętrznej organizacji urzędu gminy oraz poniżej wymienione zarządzania organu wykonawczego :
1. Nr 0050.21.2015 z dnia 22 maja 2015 r. w sprawie zmian w uchwale budżetowej Gminy Pszczew na 2015 rok.
2. Nr 0050.22.2015 z dnia 29 maja 2015 r. w sprawie zmian w uchwale budżetowej Gminy Pszczew na 2015 rok.
3. Nr 0050.23.2015 z dnia 29 maja 2015 r. w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Pszczew na lata 2015-2023.
W dniu 22 maja 2015 roku- Wójt brał udział w I posiedzeniu Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny – Lubuskie 2020, powołanego uchwałą Zarządu Województwa Lubuskiego. Zgodnie z planowanym porządkiem obrad na spotkaniu przyjmowane były kryteria wyboru projektów stosowane podczas oceny wniosków o dofinansowanie w ramach RPO-L 2020. Ponadto konsultacjom poddany został Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020.
W tym też dniu została podpisana umowa na wykonanie zadania w zakresie usuwania wyrobów zawierających azbest z posesji położonych na terenie Gminy Pszczew. Z pięciu ofert jakie wpłynęły do urzędu, najkorzystniejszą okazała się oferta firmy EXITO GRZEGORZ MAREK z Gorzowa Wlkp. Termin zakończenia usług objętych umową ustalono na 30 lipca 2015 r.
W dniu 25 maja 2015 r. – Gmina Pszczew złożyła wniosek do Ministerstwa Sportu i Turystyki o dofinansowanie z Krajowego Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej zadania pn. „Budowa hali sportowej w Pszczewie”.
W tym też dniu nastąpiło otwarcie ofert w przetargu nieograniczonym na usługi: „Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z wszystkich nieruchomości zamieszkałych w Gminie Pszczew w okresie od 01.07.2015r. do 30.06.2017r.” Wpłynęły oferty następujących firm:
- Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Trans-Kom Sp. z o.o z Poznania,
- Miejska Spółka Komunalna Aqualift Sp z o.o. z Międzychodu ,
- P.P.H.U. Niewiadomski , Władysław Niewiadomski z Międzyrzecza.
Jako najkorzystniejszą wybrano ofertę firmę Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Trans-Kom Sp. z o.o. z Poznania. Umowę podpisano w dniu 10 czerwca 2015. W ostatnim tygodniu czerwca firma wywozowa dostarczy do każdej posesji harmonogram wywozu odpadów komunalnych oraz worki do selektywnej zbiórki odpadów.
W dniu 27 maja 2015 r. - Wójt uczestniczył w „Konferencji naukowej z okazji 30 - lecia Łagowsko-Sulęcińskiego Parku Krajobrazowego”. Organizatorem był Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Lubuskiego a konferencja odbyła się w Sulęcinie. Podczas konferencji autorzy poszczególnych rozdziałów zaprezentowali wyniki swoich badań w dziewięciu bogato ilustrowanych odczytach. W dalszej części konferencji odbyła się sesja terenowa.
W dniu 31 maja 2015r. – Wójt brał udział w XXIV „Targach Rolniczych Lubniewice 2015”, które odbyły się w Pałacu w Gliśnie.
W dniach 02 - 03 czerwca 2015r. - w Sierakowie odbyła się konferencja pn. Reaktywacja Technikum Rybackiego w Sierakowie, jako przykład niezbędnych inwestycji w rozwój rybactwa polskiego i europejskiego, w której z ramienia naszej gminy uczestniczyli Zastępca Wójta oraz Przewodniczący Rady Gminy. W programie spotkania szczególny nacisk kładziono na dyskusję dotyczącą kształcenia rybaków i oczekiwań środowiska względem programów nauczania oraz umiejętności.
W dniach od 8 – 12 czerwca 2015 r. – w ramach projektu „Partnerska integracja
kulturalna Pszczew-Letschin” , współfinansowanego z Pro Europa Viadrina, odbył się Plener Malarski w Pszczewie. W dniu 19 lipca w Muzeum „Dom Szewca” odbędzie się wystawa, na której to będzie można zobaczyć powstałe podczas pleneru obrazy.
W dniu 9 czerwca 2015 r. - została podpisana umowa z Pro Europa Viadrina o dofinansowanie projektu „ Kulinaria bez granic – Festiwal Smaków – III Dzień Jagnięcia” . Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85%) w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Polska (Województwo Lubuskie) – Brandenburgia 2007-2013. Fundusz Małych Projektów i Projekty Sieciowe Euroregionu Pro Europa Viadrina oraz z budżetu państwa (10%). Wkład Gminy Pszczew to 5 % całkowitych kosztów. W ramach realizowanego projektu, w dniu 27 czerwca 2015 r. w Stokach odbędzie się Festiwal Smaków.
W dniu 12 czerwca 2015 r. - w Pszczewie miała miejsce wizyta wiceministra gospodarki, sekretarza stanu - Jerzego Pietrewicza, któremu towarzyszył Dyrektor Towarzystwa Inicjatyw Społecznych „Nowy Świat” - Jan Klemt. Po spotkaniu w urzędzie, wiceminister odbył wizytę w firmie Werth-Holz oraz w firmie Himola, gdzie zwiedzał zakłady pracy a następnie spotkał się z kierownictwem i pracownikami tych firm. O godz. 19.00 odbyło się spotkanie wiceministra z przedsiębiorcami, przedstawicielami instytucji działających na terenie Gminy Pszczew i Przytoczna.
W dniu 17 czerwca 2015r. - została podpisana umowa z firmą Zakład Projektowania i Wykonawstwa Instalacji Elektrycznych inż. Jerzy Mingałło 66-400 Gorzów Wlkp., ul. Lipowa 9, której oferta została wybrana jako najkorzystniejsza w przetargu na wykonanie zadania „Budowa oświetlenia drogowego w miejscowości Silna”. Umowę na roboty budowlane podpisano na kwotę 37. 233 złotych. Planowany termin zakończenia realizacji to 25 sierpnia 2015 roku.
W dniu 19 czerwca 2015 r. – zostanie ogłoszony przetarg nieograniczony na usługę wykonania projektu zamiennego budowlano-wykonawczego i zmiany pozwolenia na budowę Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej w Pszczewie. Termin otwarcia ofert planowany jest na 2 lipca 2015r.
Wójt poinformował o trwających pracach budowlanych na zadaniu inwestycyjnym „Przebudowa i zmiana sposobu użytkowania poddasza budynku ŚDS z nieużytkowego na mieszkalne w Pszczewie przy placu Zamielno 4.” Stopień zaawansowania prac wynosi ponad 70% zakresu robót. Ponadto trwają prace odbiorowe na projekcie „Budowa gminnej infrastruktury teleinformatycznej w gminie Pszczew”. Planowane zakończenie prac odbiorowych to 30 czerwca 2015 roku.
Dobiega końca realizacja inwestycji pn. „Budowa budynku konferencyjno-noclegowego dla potrzeb gospodarki wodnej i rybackiej w Pszczewie”. Obecnie wykonawca kończy prace polegające na malowaniu pomieszczeń oraz montażu podłóg. W najbliższym czasie zostaną zamontowane meble stanowiące wyposażenie budowanego obiektu.
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionej informacji. Informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Radny Romuald Tankielun pytał Wójta czy zmiana operatora utylizacji nieczystości stałych niesie zmiany dla mieszkańców?
Wójt odpowiedział, że mieszkańców nie czekają żadne zmiany.
Będąc przy głosie, Wójt poprosił radnych o uczczeniu minutą ciszy pamięć wielkiego przyjaciela szkoły Pana Wima Kouters, któremu rad gminy w dniu 07 lipca 2005r.nadała tytuł honorowego obywatela Gminy Pszczew.
Ad-7 Przedstawienie sprawozdania z realizacji Programu Przeciwdziałania Narkomanii oraz Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2014 rok.
Skarbnik Gminy, Halina Jokiel przedstawiła ww. sprawozdanie.
Radny Romuald Tankielun podziękował GKRPA za finansowanie nagrody dla najlepszego sportowca.
Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego sprawozdania i przyjęli sprawozdanie do akceptującej wiadomości. Sprawozdanie stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Ad-8 Podjęcie uchwały w sprawie przewozu osób starszych i osób będących w trudnej sytuacji życiowej- druk Nr 45.
Projekt uchwały przedstawił Wiceprzewodniczący Romuald Tankielun.
Wiceprzewodniczący pytał czy odwóz z Pszczewa będzie również zapewniony mieszkańcom?
Kierownik OPS, Pani Ewa Łazarska odpowiedziała, że dojazd i powrót będzie możliwy przy okazji kursu samochodu będącego w dyspozycji OPS.
Wójt odpowiedział na przypomnienie sołtysa Pana Piotra Stępnia, że ta uchwała pozwoli na realizowanie dowozu i odwozu osób chętnych skorzystać z okazji kursu samochodu OPS.
Przewodniczący rady, Zbigniew Gajewski poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W wyniku głosowania jednogłośnie za- 14; przeciw-0; wstrzymujące-0, podjęła uchwałę Nr VIII.40.2015 w sprawie przewozu osób starszych i osób będących w trudnej sytuacji życiowej. Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Ad- 9 Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia odrębnego obwodu głosowania- druk Nr 46.
Projekt uchwały przedstawił Wiceprzewodniczący Mirosław Leśny.
Uwag do projektu nie zgłoszono.
Przewodniczący rady, Zbigniew Gajewski poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W wyniku głosowania rada gminy większością głosów za- 13; przeciw-0; wstrzymujące-1, podjęła uchwałę Nr VIII.41.2015 w sprawie utworzenia odrębnego obwodu głosowania.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Ad-10 Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia programu polityki zdrowotnej pn. „Program profilaktyki zakażeń wirusem brodawczaka ludzkiego (HPV) w latach 2015-2017 w Gminie Pszczew”- druk Nr 47.
Projekt uchwały przedstawił Wiceprzewodniczący Romuald Tankielun.
Nie zgłoszono pytań i uwag do przedstawionego projektu uchwały.
Przewodniczący rady, Zbigniew Gajewski poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W wyniku głosowania rada gminy jednogłośnie za- 14; przeciw-0; wstrzymujące-0, podjęła uchwałę Nr VIII.42.2015 w sprawie uchwalenia programu polityki zdrowotnej pn. „Program profilaktyki zakażeń wirusem brodawczaka ludzkiego (HPV) w latach 2015-2017 w Gminie Pszczew”.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący rady gminy ogłosił 5 minutową przerwę w obradach.
Po przerwie obrady wznowił Przewodniczący rady, Zbigniew Gajewski
Ad-11 Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Lubuskiego w sprawie wyznaczenia obszaru chronionego krajobrazu „Dolina Obry”- druk Nr 48.
Projekt uchwały przedstawił Wiceprzewodniczący Mirosław Leśny.
Wójt proponuje negatywne zaopiniowanie wspomnianego projektu uchwały Sejmiku Województwa Lubuskiego- proponując jednocześnie wnioskowanie o zmianę treści wspomnianego projektu uchwały Sejmiku Województwa Lubuskiego w następujący sposób:
1/ w § 3 ust.3 pkt 3 należy dodać literę „d” i następujący zapis: „w gminie Pszczew o numerach ewidencyjnych: - 14/1, 33, 15, 19, 18 – obręb 0008 Policko” .
Pozostałe ustalenia projektu uchwały Sejmiku Województwa Lubuskiego w sprawie wyznaczenia obszaru chronionego krajobrazu „ Dolina Obry” nie budzą zastrzeżeń.
Radny Piotr Adamski stwierdził, że niezręcznie jest uchwalać coś czego nie zna.
Przewodniczący rady, Zbigniew Gajewski poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W wyniku głosowania rada gminy jednogłośnie za- 14; przeciw-0; wstrzymujące-0, podjęła uchwałę Nr VIII.43.2015 w sprawie wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Lubuskiego w sprawie wyznaczenia obszaru chronionego krajobrazu „Dolina Obry”.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Ad- 12 Podjęcie uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Gminy Pszczew na 2015 rok- druk Nr 49.
Projekt uchwały przedstawiła Skarbnik Gminy, Pani Halina Jokiel.
Zmian w uchwale budżetowej Gminy Pszczew na 2015 rok dokonuje się poprzez:
1. Zwiększenie dochodów bieżących o kwotę 38.586,00zł,
w tym:
1) zwrot utraconych dochodów z tytułu zwolnienia z podatku od nieruchomości, będących własnością Skarbu Państwa, gruntów pokrytych wodami jezior o ciągłym dopływie lub odpływie wód powierzchniowych, za 2014 rok w kwocie 3.290,00zł.
2) dotacja z PFRON z przeznaczeniem na dofinansowanie Warsztatów Artystycznych Niepełnosprawnych w kwocie 1.700,00zł,
3) zwiększenie pozostałych dochodów o kwotę 33.596,00zł,
w tym:
- wpływy z różnych opłat (zwrot opłaty sądowej, opłaty dodatkowe
pobierane przez USC) 1.260,00 zł,
- odsetki podatkowe 2.000,00 zł,
- pozostałe odsetki 25.500,00 zł,
- zwrot dotacji podmiotowej dokonany przez Gminny Ośrodek Kultury
(w związku ze zwrotem podatku VAT za 2014 rok) 3.631,00 zł,
- wpływy ze sprzedaży drewna 100.00 zł,
- darowizny 1.100,00 zł,
- wpływy z tytułu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu
administracji rządowej (udostępnienie danych osobowych) 5,00 zł,
2. Zwiększenie wydatków bieżących o kwotę 26.662,00zł,
w tym:
1) zwiększenie o kwotę 2.800,00zł budżetu Ośrodka Pomocy Społecznej z przeznaczeniem na wydatki związane z organizacją Warsztatów Osób Niepełnosprawnych,
2) zwiększenie o kwotę 19.162,00zł wydatków Urzędu Gminy z przeznaczeniem kwoty 9.162,00 zł na wynagrodzenia bezosobowe oraz 10.000,00zł na opłatę za usługę dostępu do Internetu do sieci TPNET na okres 6- m-cy – w związku z planowanym zakończeniem inwestycji pn. „Budowa gminnej infrastruktury teleinformatycznej”,
3) przesunięcie z budżetu Urzędu Gminy kwoty 2.260,00zł stanowiącej koszty obsługi Jarmarku Magdaleńskiego i zwiększenie o w/w kwotę dotacji dla Gminnego Ośrodka Kultury z przeznaczeniem na powyższy cel.
4) zwiększenie o 4.700,00zł wydatków na ochronę p.poż. z przeznaczeniem na remont motopompy TOHATSU należącej do OSP Pszczew.
3. Zwiększenie wydatków majątkowych o kwotę 36.214,00zł,
w tym:
1) wprowadzenie kwoty 5.000,00zł na dokończenie realizacji zadania pn. „ Przebudowa skrzyżowania dróg Borowy Młyn- Pszczew”,
2) zwiększenie o kwotę 15.000,00zł. wydatków na inwestycję „Budowa budynku konferencyjno-noclegowego dla potrzeb gospodarki wodnej i rybackiej w Pszczewie”,
3) zwiększenie o kwotę 5.000,00zł. wydatków na inwestycję „Budowa gminnej infrastruktury teleinformatycznej w Gminie Pszczew”,
4) wprowadzenie zadań inwestycyjnych polegających na montażu syreny alarmowej wraz z budową linii kablowej dla następujących jednostek OSP:
- Policko 2.000,00 zł,
- Pszczew 3.156,00 zł,
- Silna 6.058,00 zł.
Pozostałe zmiany w planie wydatków stanowią przeniesienia między rozdziałami i paragrafami klasyfikacji budżetowej, m.in. dokonano przesunięcia w obrębie Funduszu Sołeckiego wsi Nowe Gorzycko.
Zmiany w planie wydatków skutkują koniecznością aktualizacji załączników od nr 5 do nr 7 uchwały budżetowej na 2015 rok.
4. Zmniejszona nadwyżka budżetowa skutkuje zwiększonym zaangażowaniem wolnych środków o kwotę 24.290,00 zł (zał. Nr 3).
Przewodniczący rady, Zbigniew Gajewski poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W wyniku głosowania rada gminy jednogłośnie za- 14; przeciw-0; wstrzymujące-0, podjęła uchwałę Nr VIII.44.2015 w sprawie zmian w uchwale budżetowej Gminy Pszczew na 2015 rok.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Ad- 13 Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Pszczew na lata 2015-2023- druk Nr 50.
Projekt uchwały przedstawiła Skarbnik Gminy, Halina Jokiel informując, że w związku z dokonaniem zmian w uchwale budżetowej wprowadza się następujące zmiany w załącznikach do WPF:
1. W załączniku nr 1 – Wieloletnia prognoza finansowa
Rok 2015
a) Zwiększa się dochody o kwotę 38.586,00 zł do wysokości 22.211.080,08 zł w tym:
- zwiększa sią dochody bieżące o kwotę 38.586,00 zł do kwoty 16.474.031,08 zł,
b) Zwiększa się wydatki o kwotę 62.876,00zł do wysokości 21.648.399,08 zł w tym:
- zwiększa się wydatki bieżące kwotę 26.662,00zł do kwoty 14.823.282,08 zł.
- zwiększa się wydatki majątkowe o kwotę 36.214,00zł do kwoty 6.825.117,00 zł.
1. W załączniku nr 2 – Wykaz przedsięwzięć do WPF
Rok 2015
W wykazie przedsięwzięć realizowanych przez Gminę dokonuje się zmiany w limitach zobowiązań i kwot wydatków na następujące przedsięwzięcia:
- Budowa budynku konferencyjno-noclegowego dla potrzeb gospodarki wodnej i rybackiej w Pszczewie.
Wobec powyższego zmienia się limit ogółem na przedsięwzięcia w roku 2015 z kwoty 3.253.725,00zł na kwotę 3.268.725,00zł.
Przewodniczący rady, Zbigniew Gajewski poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W wyniku głosowania rada gminy jednogłośnie za- 14; przeciw-0; wstrzymujące-0, podjęła uchwałę Nr VIII.45.2015 w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Pszczew na lata 2015-2023. Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Ad- 14 Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Pszczew za 2014 rok- druk Nr 43.
Projekt uchwały przedstawił Przewodniczący Zbigniew Gajewski.
Sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Pszczew za 2014 rok
Radni otrzymali wcześniej i szczegółowo omawiali i pozytywnie zaopiniowali na posiedzeniach komisji.
Wójt przypomniał najważniejsze kwoty wykonania budżetu za rok 2014.
Uchwalony przez Radę Gminy Budżet, po uwzględnieniu zmian w ciągu roku, przewidywał realizację dochodów w kwocie 25.781,660,57 zł. Dochody wykonano w kwocie 25.352,248,11 zł. tj. 98,3 % założonego planu, w tym dochody bieżące na kwotę 16.804.979,71 zł. oraz dochody majątkowe na kwotę 8.547,268,40 zł.
Plan wydatków budżetowych po zmianach dokonanych w ciągu roku przewidywał kwotę 27.562.315,29zł,-. Wydatki zrealizowano w kwocie 26.198.076,33 zł. co stanowi 95,1% założonego planu.
Na realizację inwestycji zaplanowano w budżecie gminy kwotę 12.344.031,00zł,-. Z budżetu wydatkowano kwotę 11.681.564,95zł,- co stanowi 94,6% planowanych wydatków inwestycyjnych.
Na wydatki bieżące budżetu zaplanowano kwotę 15.218.284,29 zł,- zrealizowano wydatki w kwocie 14.516.511,38 zł,- co stanowi 95,4 % w stosunku do planu.
Na koniec roku osiągnięto dochody w kwocie 25.352.248,11zł-, co przy zrealizowanych wydatkach na poziomie 26.198.076,33 zł. skutkuje deficytem w wysokości 845.828,22zł.
Gmina na 31 grudnia 2014 roku posiadała wymagane należności na kwotę 1.415.585,87zł.
oraz wymagane zobowiązania na kwotę 14.124,60 zł.
Uwag i zapytań do sprawozdania nie wniesiono.
Przewodniczący rady, Zbigniew Gajewski poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W wyniku głosowania rada gminy jednogłośnie za- 14; przeciw-0; wstrzymujące-0, podjęła uchwałę Nr VIII.46.2015 w zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Pszczew za 2014 rok. Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Ad-15 Absolutorium dla Wójta Gminy z tytułu wykonania budżetu Gminy Pszczew za 2014 rok:
a) przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Pszczew za 2014 rok (rozpatrywane w pkt 14);
b) przedstawienie sprawozdania finansowego za 2014 rok ( rozpatrywane w pkt 14);
c) przedstawienie informacji o stanie mienia komunalnego Gminy Pszczew;
d) przedstawienie wniosku Komisji Rewizyjnej;
e) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze;
f) przedstawienie opinii komisji rady;
g) debata o wykonaniu budżetu;
h) podjęcie uchwały w sprawie absolutorium- druk Nr 44.
Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy wraz z informacją o stanie mienia komunalnego według stanu na dzień 31.12.2014 r. oraz sprawozdania finansowe Gminy Pszczew za 2014 r. Radni otrzymali wcześniej i analizowali na posiedzeniach komisji.
Ad. a ,b)
Zrealizowano w punkcie 14 porządku obrad.
c) przedstawienie informacji o stanie mienia komunalnego,
Wójt Gminy poinformował, że informacje opracowano za okres od 01 stycznia do 31 grudnia 2014 roku w oparciu o zapisy w księgach rachunkowych Urzędu Gminy oraz jednostek organizacyjnych gminy. Nieruchomości gruntowe zajmują powierzchnię 387,1363 ha. Wartość gruntów na dzień 31.12.2014 roku wynosi 14 289 039, 70 zł,-
Wartość ewidencyjna budynków i lokali zamknęła się kwotą 28.799.052,03zł,-. Natomiast wartość budowli( obiekty inżynierii lądowej) wyniosła 38.242.335,90 zł,-. Wartość pozostałych środków trwałych wyniosła 5.715.964,49zł,- Wartość środków trwałych w budowie zamknęła się kwotą 5.400.999,90 zł,-
Należności długoterminowe wyniosły 173.216,34 zł,- i dotyczą osób fizycznych.
Na zakończenie Wójt poinformował o wielkości zasobów mieszkaniowych i użytkowych zarządzanych przez ZUK:
- 104 lokale komunalne w tym 21 lokali pozostających we wspólnotach mieszkaniowych;
- 19 lokali socjalnych ( budynek wielorodzinny);
- 35 lokali użytkowych.
Na zakończenie Wójt poinformował, ze 45% budżetu przeznaczono na wydatki majątkowe i inwestycyjne. Przy takim wskaźniku postrzegani jesteśmy jako lepsi w realizacji zadań inwestycyjnych. W tym miejscu Wójt podziękował Stowarzyszeniom, które podjęły się trudu aplikowania środków zewnętrznych. Dodał, ze gmina wykorzystała wszystkie możliwości z PROW i UW. Stwierdził, że zadania inwestycyjne są pracochłonne, ponadto mieszkańcy zwracają uwagę na dostrzeżone nieprawidłowości przy realizacji danej inwestycji. Wójt dobrze ocenił zespół pracujący, który według Wójta bardzo dobrze wykonał swoje zadania. Uzyskane wskaźniki bronią nas w sposób skuteczny. W powiecie jesteśmy rekordzistami w wykorzystywaniu środków zewnętrznych. Wobec tego Wójt prosił wysoka radę o udzielenie absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2014 rok.
Do tak przedstawionej informacji radni nie mieli pytań i przyjęli informacje do akceptującej wiadomości.
Wójt poinformował o próbach uszczuplenia majątku gminy ( działki) ale gmina stara się odpierać tego rodzaju działania ANR.
Na zakończenie Wójt podziękował wszystkim, którzy uczestniczyli w wykonaniu zeszłorocznego budżetu i prosił Wysoka Rade o udzielenie absolutorium.
d) przedstawienie wniosku komisji rewizyjnej w sprawie absolutorium z uzasadnieniem- głosowanie wniosku,
Wniosek Komisji Rewizyjnej wraz z uchwałą Komisji przedstawił w zastępstwie przewodniczącego Komisji jej członek- Pan Józef Piotrowski.
e) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze;
Wiceprzewodniczący Mirosław Leśny odczytał uchwały RIO w Zielonej Górze o sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2014 rok oraz uchwałę składu o wniosku Komisji Rewizyjnej. RIO pozytywnie oceniło obydwa dokumenty.
f)przedstawienie opinii komisji rady;
Przewodniczący pozostałych komisji przedstawili pozytywne opinie o sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2014 rok.
g) debata o wykonaniu budżetu,
Radny Piotr Adamski stwierdził, że zrealizowane inwestycje były zainicjowane przez Wójta, a zatwierdzane na każdym etapie przez radę gminy. Według radnego wydano znaczne środki z niewielkim efektem jeśli chodzi o podniesienie jakości życia mieszkańców gminy. Radny poinformował, że wstrzyma się od głosowania nad absolutorium, do czego namawiał pozostałych radnych jako znak niezadowolenia z prowadzonej przez wójta i radnych polityki inwestycyjnej.
Radny Konrad Kiona pozytywnie skwitował sprawozdanie, radny przyznał, że wcześniej miał obawy co do realizacji liczby inwestycji w 2014 roku. Radny zaznaczył, że w pełni realizowany jest
Zrównoważony rozwój gminy co napawa optymizmem. Radny Konrad Kiona podziękował wszystkim, którzy brali udział w wykonaniu budżetu i informując, że będzie głosował za udzieleniem Wójtowi Gminy absolutorium za 2014 rok.
Wójt Gminy, Pan Waldemar Górczyński- stwierdził , że mając na uwadze promocję gminy nie zawsze koszt inwestycji jest najważniejszy.
Wójt prosił radnych o zachęcanie przedsiębiorców do tworzenia firm i właściwego wynagradzania pracowników celem uniknięcia migracji młodych ludzi.
h) podjęcie uchwały w sprawie absolutorium- druk Nr 44
Projekt uchwały przedstawił Przewodniczący rady gminy, Pan Zbigniew Gajewski..
Podczas sesji uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący rady, Zbigniew Gajewski poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W wyniku głosowania za- 13; przeciw-0; wstrzymujące-1, Rada Gminy większością głosów podjęła uchwałę Nr VIII.47.2015 w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy Pszczew z tytułu wykonania budżetu za 2014 rok. Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Ad-16.Odpowiedzi na wnioski i interpelacje.
Radny Krzysztof Kaczmarek otrzymał odpowiedź na interpelację zgłoszoną na poprzedniej sesji. Interpelacja dotyczyła umów zawartych z właścicielami gruntów, na których postawiono wieże widokowe.
Radny Krzysztof Kaczmarek prosił Wójta o kilka wyjaśnień ww. sprawie. Po wysłuchaniu Wójta, radny podziękował za udzielenie odpowiedzi.
Rady Romuald Tankielun poinformował, że Klub Twój Samorząd nie otrzymał odpowiedzi o stopniu realizacji budowy chodników.
Wójt Gminy, Pan Waldemar Górczyński poinformował, że ww. temat omawiany był na spotkaniu z Dyrektorem Zarządy Dróg Powiatowych w Międzyrzeczu, na którym spisano stosowne uzgodnienia.
Radny Romuald Tankielun podziękował za odpowiedź na interpelacje w zakresie hali sportowej oraz wykupu gruntów pod promenadę przy j. Kohle.
W zakresie hali, radnego martwi obniżenie kwoty budowy Sali poprzez rezygnację z siłowni.
W kwestii wykupu gruntów, Wójt poinformował, że na chwilę obecną pozostały 4 nieruchomości, a trzy wydzielone geodezyjnie nieruchomości przygotowane są do zamiany.
Radny Piotr Adamski poinformował, że wieści gminne niosą różne plotki ww. sprawie. Radny sugerował spotkanie na komisji z właścicielami celem przedstawienia swoich żądań- roszczeń.
Wójt Gminy zaakceptował propozycję wspólnego spotkania. Z kolei Przewodniczący rady gminy, Zbigniew Gajewski prosił o ostrożność w tym temacie gdyż jest to w gestii Wójta. Ostatecznie Pan Wójt zaakceptował propozycję spotkania z udziałem Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady Gminy.
Wójt Gminy, Pan Waldemar Górczyński krótko odpowiedział na interpelacje radnej Krystyny Hałuszczak, ze faktycznie cześć osób uczestniczących w projekcie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków nie zapłaciła należnych kwot, a ci którzy zapłacili otrzymają zwrot. Wójt dodał, że będziemy wchodzić w kolejne , nowe budowy roślinnych oczyszczalni ścieków.
W kwestii zwodociągowania Borowego Młyna ( o co pytała sołtys) Wójt poinformował, że koszt inwestycji to kwota ok. 1.600 tys. zł,-
Będąc przy głosie, Wójt odniósł się do interpelacji radnego Marka Badacha informując, że do końca czerwca br. wyjaśni się sprawa z inwestycją Schetynówki, która będzie prowadzona na ulicach wspomnianych przez radnego.
Ad-17.Zakończenie obrad.
Wójt podziękował za udzielone zaufanie, zaznaczył, że jest to wspólny sukces radnych, sołtysów i pracowników urzędu. Podziękował radnym za mądre gospodarne podejście do zarządzania Gminą, sołtysom za życzliwość i pomoc. Podziękowania skierował również do pracowników Urzędu Gminy, kierowników jednostek oraz serdecznie podziękował stowarzyszeniom.
Wobec wyczerpania tematów, Przewodniczący Rady Gminy, pan Zbigniew Gajewski zamknął obrady VIII sesji, dziękując wszystkim z udział w obradach.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała: Maria Wojtucka Przewodniczący obrad:
Zbigniew Gajewski |