INFORMACJA Wójta Gminy Pszczew
o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Pszczew w roku szkolnym 2008/2009
Zgodnie z art.5a ust.4 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty ( Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zmianami) niniejszym przedkładam Radzie Gminy Pszczew informację o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Pszczew w roku szkolnym 2008/2009.
I . Organizacja sieci szkół i przedszkoli
Na terenie Gminy Pszczew funkcjonują ( również w roku szkolnym 2008/2009) następujące placówki oświatowe:
-
Zespół Szkół w Pszczewie, w skład którego wchodzą Szkoła Podstawowa w Pszczewie i Gimnazjum w Pszczewie
-
Przedszkole Samorządowe w Pszczewie,
dla których obwód stanowią wszystkie miejscowości Gminy Pszczew.
W roku szkolnym 2008/2009 w zespole szkół w 19 oddziałach ( w kl. I-III szkoły podstawowej- 6 oddziałów ; kl. IV-VI - 6 oddziałów ; w kl. I-III gimnazjum -7 oddziałów ) uczyło się 411 uczniów. Do szkoły podstawowej uczęszczało 250 dzieci, a do gimnazjum 161. Nauczaniem indywidualnym lub indywidualnymi zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi objęto dziewięcioro dzieci. 26 uczniów szkoły podstawowej oraz 13 uczniów gimnazjum zamieszkujących w obwodzie szkoły , realizuje obowiązek szkolny w innych szkołach, natomiast 22 uczniów realizuje obowiązek szkolny w naszej szkole ( szkoła podstawowa – 10, gimnazjum – 12 ), choć mieszkają w innych obwodach.
Przedszkole Samorządowe w Pszczewie jest placówką 4 –oddziałową. W roku szk. 2008/2009 uczęszczało do niego 101 dzieci z terenu całej Gminy w wieku 3-6 lat, a liczba oddziałów przedstawiała się następująco: 2 oddziały dzieci 6-letnich, 1 oddział dzieci 5 –letnich i 1 oddział dzieci 3-4 letnich. Przedszkole jest placówką nieferyjną, działa w ciągu roku przez 12 miesięcy, z przerwą wakacyjną , w roku szkolnym 2008/2009 , od 1 – 31 lipca 2009 r.
II. Nauczyciele, doskonalenie zawodowe nauczycieli
W zespole szkół w ub. roku szkolnym było zatrudnionych 43 nauczycieli, w tym:
nauczyciele kontraktowi – 10
nauczyciele mianowani – 21
nauczyciele dyplomowani – 12
W roku szkolnym 2 nauczycieli przebywało na urlopie zdrowotnym, 1 na zwolnieniu lekarskim, 1 od marca na urlopie macierzyńskim.
W przedszkolu zatrudnionych było 6 nauczycieli wychowania przedszkolnego i ksiądz- katecheta, , w tym : 2 nauczycieli dyplomowanych i 5 mianowanych.
Wszyscy pracownicy posiadają wymagane kwalifikacje do pracy w przedszkolu. Trzy osoby mają wykształcenie wyższe pedagogiczne, 3 osoby mają tytuł licencjata, jedna osoba ukończyła Studium Wychowania Przedszkolnego. Dodatkowe kwalifikacje ma jedna z nauczycielek - ukończyła ona studia podyplomowe z zakresu logopedii.
Doskonalenie zawodowe odbywa się w oparciu o Wieloletni Plan Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli i roczne plany doskonalenia, uwzględniające potrzeby nauczycieli i danej placówki oświatowej. Dyrektorzy wspomagają nauczycieli w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych poprzez dostosowanie bazy, umożliwienie nauczycielom udziału w szkoleniach, konferencjach i dofinansowanie doskonalenia.
W roku 2008 łącznie wydatkowano 13.963,93 zł na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli, z czego 12.019,53 zł w zespole szkół i 1.944,40 zł w przedszkolu.
W szkole ze środków przeznaczonych na doskonalenie zawodowe dofinansowano:
-
koszt kształcenia w szkołach wyższych dla 6 nauczycieli w kwocie – 4.400 zł
-
pięć szkoleń Rady Pedagogicznej na kwotę - 4.959 zł
-
na częściowy zwrot kosztów przejazdu wydatkowano kwotę – 2.231,53 zł
-
na inne szkolenia kwotę – 429 zł.
W przedszkolu ze środków przeznaczonych na doskonalenie zawodowe nauczycieli dofinansowano następujące formy doskonalenia:
-
Vi VI Zjazd Optymistycznych Przedszkoli na kwotę – 1.540 zł
-
szkolenie Rady Pedagogicznej – 200 zł
-
kursy doskonalące na kwotę – 204,40 zł.
-
III. Efekty kształcenia
Gimnazjum:
W roku szkolnym 2008/2009 157 uczniów uczęszczało do gimnazjum (w tym 3 nauczanych indywidualnie), dodatkowo 4 uczniów objętych zajęciami rewalidacyjnymi. Jeden uczeń był nieklasyfikowany ze wszystkich przedmiotów, 4 - nieklasyfikowanych częściowo. 33 uczniów otrzymało oceny niedostateczne, w tym: jedną –13 uczniów, dwie oceny niedostateczne - 6, 3 i więcej ocen niedostatecznych – 14 uczniów. Promocji do klasy programowo wyższej nie otrzymały: 4 osoby (z klasy I ), 9 osób (z klasy II). Jedna uczennica nie ukończyła gimnazjum. W dniach 25 i 26 sierpnia 2009r. przeprowadzono egzaminy poprawkowe, do których przystąpiło 16 uczniów (6 z dwóch przedmiotów, 10 z jednego przedmiotu). Egzaminy poprawkowe odbyły się z j. polskiego (4 osoby), matematyki (12 osób), historii (2 osoby), biologii (2 osoby), chemii (1 osoba), j. niemiecki (1 osoba). W wyniku podjętego postępowania egzaminacyjnego 12 uczniów uzyskało promocję do klasy programowo wyższej, w tym 6 uzyskało promocję warunkową, 4 uczniów ukończyło gimnazjum.
W roku szkolnym 2008/2009 , 23 uczniów uzyskało średnią ocen powyżej 4,75 , co stanowi 14,29 % ogółu uczniów uczęszczających do gimnazjum.
Szkoła Podstawowa:
W klasach I-III na 117 uczniów promocję uzyskało 116. W klasach IV-VI uczyło się 132 uczniów, plus jeden uczeń objęty indywidualnymi zajęciami rewalidacyjnymi. Wszyscy byli klasyfikowani. Czterech uczniów otrzymało oceny niedostateczne (3 ucz. – 1ocenę i 1uczeń 3 oceny ndst). Jeden uczeń z klasy V nie otrzymał promocji, 3 uczniów 25 sierpnia 2009r. przystąpiło do egzaminu poprawkowego i wszyscy otrzymali promocję do klasy programowo wyższej.
W roku szkolnym 2008/2009, 27 uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej, uzyskało średnią ocen powyżej 4,75.
Wyniki egzaminów zewnętrznych
Gimnazjum:
cz. humanistyczna
Średnia punktów |
|
stanin |
33,5 (sprawność 0,67) |
szkoła |
7
(wysoki) |
31,28 |
województwo |
31,12 |
okręg |
31,00 |
kraj |
Cz. matematyczno-przyrodnicza :
Średnia punktów |
|
stanin |
24,0 (sprawność 0,48) |
szkoła |
5
(średni) |
25,13 |
województwo |
25,41 |
okręg |
25,5 |
kraj |
Część językowa
j. niemiecki
Średnia punktów |
|
stanin |
32,0 (sprawność 0,64) |
szkoła |
5
(średni) |
33,26 |
województwo |
32,89 |
okręg |
j. angielski :
Średnia punktów |
|
stanin |
27,5(sprawność 0,55) |
szkoła |
4 |
33,26 |
województwo |
32,89 |
okręg |
Sprawdzian 6-klasistów:
Średnia punktów |
|
stanin |
22,4(sprawność 0,56) |
szkoła |
5
( średni) |
21,03 |
powiat |
22,06 |
województwo |
22,03 |
okręg |
Uczniowie z dostosowaniem warunków egzaminacyjnych:
|
Szkoła podstawowa na 49 uczniów |
gimnazjum na 48 uczniów |
uczniowie z dysleksją |
7 |
11 |
wydłużony czas pracy |
13 |
11 |
odczyt poleceń |
0 (1 zrezygnował) |
2 |
arkusz A8 |
1 |
1 |
Wynik egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej jest wysoce zadawalający. Uczniowie naszej szkoły uzyskali wynik lepszy od wyniku uzyskanego przez dzieci w województwie, okręgu i kraju. Średni wynik punktowy 33,4 pozwolił uplasować się w staninie wysokim. Wynik egzaminu w części matematyczno-przyrodniczej uplasował szkołę w staninie 5 (średni).Uzyskany wynik, zwłaszcza w części humanistycznej, dowodzi słuszności podjętych działań dydaktycznych, np. zwiększenie liczby godzin języka polskiego i matematyki, godziny przygotowujące uczniów do egzaminu, pozalekcyjna oferta edukacyjna, obowiązkowe dla nauczycieli godziny konsultacji. W roku szkolnym 2009/2010 zdecydowanie należy kontynuować wypracowane dobre rozwiązania edukacyjne i położyć większy nacisk na przygotowanie uczniów z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. W szkole podstawowej uczniowie klas szóstych uczestniczyli obowiązkowo w zajęciach redakcyjnych i ortograficznych. Zajęciami redakcyjnymi objęto również klasy IV i V. Zauważono wzrost poprawności ortograficznej, językowej w mowie i piśmie. Wynik sześcioklasistów uplasował szkołę w 5 staninie, wyżej niż w poprzednim roku szkolnym.
Inne badania osiągnięć edukacyjnych uczniów:
-
badanie |
klasa |
Sprawność klasy |
Sprawność szkoły |
ODN Zielona Góra |
3a SP
3b SP
|
0,75
0,75 |
0,75 |
Sprawdzian kL. III „OPERON” |
3a SP
3b SP |
0,64
0,62 |
0,63 |
ODN Zielona Góra
cz. humanistyczna |
5a
5b |
0,46
0,52 |
0,49 |
ODN Zielona Góra
cz. matematyczno-przyrodnicza |
5a
5b |
0.43
0,44 |
0,43 |
Próbny sprawdzian
Grudzień |
6a
6b
|
0,66
0,60
|
0,63
|
Styczeń 2008
|
6a
6b
|
0,58
0,57
|
0,57
|
Luty 2008 |
6a
6b |
0,62
0,65 |
0,63 |
Próbny egzamin „OPERON”
cz. humanistyczna
cz. mat-przyrodnicza
|
3a
3b
3c
3a
3b
3c |
0,53
0,54
0,44
0,41
0,48
0,46 |
0,50
0,45
|
część językowa
„OPERON”
j. niemiecki
|
3b
3c
|
0.53
0,48
|
0,51
|
j. angielski |
3a |
0,59 |
0,59 |
Część językowa
OKE
j. niemiecki
|
.
3b
3c
|
0,57
0,41
|
0,49
|
j. angielski
|
3a |
0,47 |
0,47 |
Osiągnięcia uczniów szkół w roku szkolnym 2008/2009
Konkursy
-
Na etapie rejonowym 9 uczniów reprezentowało szkołę w 5 konkursach przedmiotowych. W finale wojewódzkiego konkursu j. polskiego Napierała Ewa i Górka Zuzanna zdobyły zaszczytny tytuł finalisty.
-
Na etapie rejonowym 6 uczniów reprezentowało szkołę. Nominowana do etapu wojewódzkiego Julia Kućma zdobyła w konkursie matematyczno-przyrodniczym tytuł finalisty.
-
Udział uczniów szkoły podstawowej w konkursie j. angielskiego - 9 uczestników z klasy IV- najlepszy wynik 40 miejsce wśród 1350 uczestników, 7 uczestników z klasy V- najlepszy wynik 34 miejsce na 2182, 6 uczestników z klasy VI, najlepszy wynik 31 wśród 2531 uczestników.
-
Konkurs z j. niemieckiego (poziom 1 – 7 uczestników, miejsca od 7-41 na 986 startujących. Poziom 2 – 8 uczestników, miejsca 23-43 na 742 startujących.
-
Ogólnopolski konkurs przedmiotowy EDI - B. Zientala dyplom wyróżnienie – 7 miejsce, pozostali uczestnicy miejsca w 50-ce na 986 startujących.
-
3 miejsce szkoła podstawowa w konkursie rejonowym „Mały Pitagoras”.
-
3 miejsce w konkursie Parki Krajobrazowe Polski.
Osiągnięcia artystyczne
1. Uczniowie grupy teatralnej występowali w finale wojewódzkiego konkursu PROARTE.
-
W powiatowym festiwalu piosenki młodzieżowej - wyróżnienie dla Joachima Ryczka i Joanny Molik.
-
Monika Besser z klasy II gimnazjum otrzymała wyróżnienie w Lubuskim Konkursie Recytatorskim (etap powiatowy).
-
Chór szkolny godnie reprezentował szkołę podczas obchodów świat państwowych i szkolnych, „gościnnie” wystąpił podczas nadawania imienia SPSW w Międzyrzeczu, koncertem kolęd w Międzychodzie, udziałem w obchodach 80 – lecia szkoły polskiej w Podmoklach.
Osiągnięcia sportowe
-
Uczestnictwo w finale indywidualnych zawodów lekkoatletycznych w Zielonej Górze
( VII i X miejsce SP).
-
7 miejsce w półfinale wojewódzkim chłopców, 5 miejsce w półfinale wojewódzkim w tenisie dziewcząt.
-
IV miejsce w finale wojewódzkim w biatlonie letnim.
-
I miejsce w powiecie w biatlonie letnim.
-
I miejsce w powiecie w sztafetowych biegach przełajowych.
-
16 medali podczas powiatowych zawodów lekkoatletycznych dla uczniów gimnazjum, 6 medali dla reprezentacji szkoły podstawowej.
-
II miejsce Gimnazjada sportowo-rekreacyjna w Międzyrzeczu.
-
II i III miejsce w indywidualnych biegach przełajowych SP (mistrzostwa powiatu).
-
4 medale w mistrzostwach powiatu w lekkoatletyce.
-
Uczestnictwo drużyny siatkarek w dwóch ogólnopolskich turniejach piłki siatkowej
( Ostrzeszów XIII miejsce, Głogów XII miejsce).
-
Mistrzostwa Euroregionu pro Europa Viadrina – Słubice II i III miejsce indywidualne.
-
Kolejny raz szkoła organizowała Powiatowe Mistrzostwa w Tenisie Stołowym Szkół Podstawowych ( chłopcy II m, dziewczęta II m) oraz Gimnazjów ( chłopcy II m, dziewczęta II m).
-
III miejsce w mistrzostwach powiatu w mini piłce siatkowej (SP).
Przedszkole
W roku szkolnym 2008/2009 w placówce obowiązywał zestaw programów, który opracowano zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Zawierał on programy wychowania przedszkolnego dopuszczone do użytku przez Ministra Edukacji Narodowej i program własny, opracowany przez dyrektora placówki, o nazwie Tworzenie warunków do łatwej adaptacji dziecka 3-4 letniego w przedszkolu. Celem tego programu jest tworzenie dzieciom warunków do łatwej adaptacji w przedszkolu i likwidacja sytuacji powodujących u dzieci napięcie emocjonalne w pierwszych kontaktach z przedszkolem. Uzupełnieniem przedszkolnego zestawu programów był zestaw podręczników, wykorzystywany w pracy z dziećmi w różnym wieku.
W przedszkolu realizowane były innowacje pedagogiczne, zatwierdzone przez Lubuskie Kuratorium Oświaty. Innowacja „Poznaj siebie” została opracowana w oparciu o metodę ruchu rozwijającego Weroniki Scherborn przez nauczycielkę – Wiolettę Bubnowską. W placówce realizowana była również innowacja „Optymistyczne Przedszkole” opracowana na podstawie programu autorskiego ODiKU „Partner” i. Dzierzgowskiej i M. Nawrot.
Organizując proces kształcenia w przedszkolu rozpoznaje się potrzeby edukacyjne dzieci poprzez diagnozę, prowadzoną przez nauczycielki w poszczególnych grupach wiekowych. Ponadto w październiku każdego roku szkolnego przeprowadzane były, i są, przez pedagoga z Poradni Pedagogiczno –Psychologicznej w Trzcielu badania przesiewowe 6 – latków. Diagnoza 6 – latka dokonywana była również „Testem sześciolatka” autorstwa Dzierzgowskiej i M. Nawrot, dwa razy w roku szkolnym. Ponadto w placówce przeprowadzana była diagnoza opracowana przez nauczycielki placówki w zakresach dostosowanych do priorytetowych zadań pracy na dany rok szkolny. W roku szkolnym 2008/2009 wybrano 5 obszarów, w zakresie których dzieci badane były 3 razy w roku. Po każdym badaniu przeprowadzana była wnikliwa analiza ze wskazaniem mocnych i słabych stron oraz formułowano wnioski do dalszej pracy. Nauczyciele prowadzący poszczególne grupy wiekowe na podstawie przeprowadzonej diagnozy indywidualizują proces dydaktyczno – wychowawczy. Prowadzone były zajęcia wyrównawcze oraz zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia dzieci. Przedszkole oferowało nieobowiązkowe zajęcia dodatkowe, tj. nieodpłatne koło plastyczne oraz prowadzona odpłatnie rytmika i język angielski. Osiągnięcia edukacyjne dzieci są gromadzone na kartach obserwacji. Informacje o postępach edukacyjnych oraz funkcjonowaniu dzieci w grupie przedszkolnej przekazywane są rodzicom na bieżąco przy odbiorze dzieci z przedszkola, a także na zebraniach grupowych, organizowanych trzy razy do roku , zgodnie z Rocznym planem współpracy z rodzicami. Informacje o pracy przedszkola oraz prace dzieci znajdują się na tablicach umieszczonych przy wejściu do placówki. Rodzice są włączani w działania edukacyjne przedszkola. Organizowane są dla nich zajęcia otwarte, podczas których mogą obserwować dzieci, a także spotkania warsztatowe, w których aktywnie uczestniczą poprzez udział we wspólnych grach i zabawach dydaktycznych.
Prowadzona jest kronika przedszkola, wydany został folder o przedszkolu oraz od kilku lat wydawany jest Biuletyn dla rodziców - Optymistyczne Dzieci. Jest to gazetka zapoznająca rodziców ze stanem realizacji programu Optymistyczne przedszkole oraz informująca o wszystkich wydarzeniach życia przedszkolnego.
Na podstawie arkuszy hospitacyjnych można stwierdzić, że nauczyciele urozmaicają proces dydaktyczno- wychowawczy poprzez nowe formy i metody pracy. Stosowane metody i formy odpowiadające celom i zadaniom przedszkola, a wykorzystywane środki dydaktyczne są adekwatne do celów i treści wychowawczo- dydaktycznych.
IV. Opieka psychologiczno-pedagogiczno-logopedyczna
Szkoła podstawowa i gimnazjum:
-
Skierowanie uczniów z trudnościami w nauce, zaburzonym zachowaniem lub innymi problemami na prośbę wychowawców, nauczycieli uczących i za zgodą rodziców do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Trzcielu lub Międzyrzeczu
-
Skierowanie 3 uczniów ( 2- SP, 1- G ) do Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych.
-
Zgodnie z postanowieniem Sądu uczeń kl. III gimnazjum został skierowany do Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Babimoście.
-
Uczniowie w liczbie 30 z wadą wymowy zostali objęci terapią logopedyczną.
-
Indywidualne terapeutyczne i konsultacyjne spotkanie pedagoga z:
- dziećmi - 48/SP: 35/G
-
rodzicami - 26/ SP: 27/G
-
nauczycielami - 76
-
kuratorami sądowymi - 6
-
policją - 5
-
Skierowanie na rok szkolny 2009/2010 3 uczniów gimnazjum do OHP w Międzyrzeczu.
-
Działanie w ramach proorientacji zawodowej w gimnazjum:
-
kl. IIIabc – zajęcia warsztatowe,
-
kl. IIIabc – wyjazd do szkół ponadgimnazjalnych (Międzychód, Międzyrzecz),
-
spotkanie z przedstawicielami Urzędu Pracy,
-
spotkanie dla rodziców uczniów klas III z doradcą z poradni psychologiczno-pedagogicznej w sprawie kierunku kształcenia.
-
Stała współpraca z:
-
Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Pszczewie
-
PPP w Trzcielu i Międzyrzeczu
-
Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Międzyrzeczu
-
Wydziałem Edukacji w Międzyrzeczu
-
Policją
-
Sądem
-
GKRPA
-
Domem Pomocy Społecznej w Szarczu
-
Pielęgniarską szkołą
-
Działania w ramach realizacji Szkolnego Programu Profilaktyki w szkole podstawowej:
-
kl. I – zajęcia integracyjne „Poznajmy się”
-
kl. III – „Dobre materiały to nasz znak”
-
kl. I-III – spektakl profilaktyczny „Shrek i tajemnica osła”
-
kl. I-VI zajęcia z policjantem „Bezpieczna droga do szkoły”
-
kl. IV-VI - „Jestem ok.” – warsztaty-profilaktyka uzależnień
10.Działania w ramach realizacji Szkolnego Programu Profilaktyki w gimnazjum:
kl.I – „Poznajmy się”
kl.II – „Zachowujemy się asertywnie”
kl. III – „Umiejętność radzenia sobie ze stresem”
kl. I- „Cyberprzemoc w szkole”
kl. II – „Edukacja seksualna”
kl. I-III – „Profilaktyka uzależnień – Dopalacze”
kl. I– profilaktyka raka piersi
kl.II-III – spotkanie z położną
Przedszkole
W roku szkolnym 2008/2009 prowadzone były zajęcia wyrównawcze, finansowane przez organ prowadzący, odbywały się 3 razy w tygodniu. Brało w nich udział 11 dzieci 6 – letnich, zakwalifikowanych do dodatkowej pracy na podstawie badań przesiewowych przez pedagoga z Przychodni Psychologiczno Pedagogicznej w Trzcielu. Zajęcia prowadzone były w dwóch grupach, w jednej przeprowadzane były ćwiczenia usprawniające analizator wzroku, a w drugiej usprawniające analizator słuchu. W przedszkolu organizowana jest terapia logopedyczna. Zajęcia prowadzi jedna z nauczycielek, która ukończyła studia podyplomowe w zakresie logopedii. Opracowano procedurę , na podstawie której, na początek każdego roku szkolnego nauczyciel - logopeda przeprowadza diagnozę i na jej podstawie organizuje grupę. W roku szkolnym 2008/2009 terapią logopedyczną objętych było 27 dzieci. Na te zajęcia przeznaczono 6 godzin tygodniowo.
V. Wychowanie
Szkoła podstawowa i gimnazjum
Plan działań dydaktyczno-wychowawczych w Gimnazjum i Szkole Podstawowej realizowano zgodnie z planem. Przyjęto następujące priorytetowe cele wychowawcze:
Rozwój intelektualny ucznia
-
Opracowano dokumenty nauczania (plany wynikowe uwzględniające standardy egzaminacyjne , przedmiotowe systemy oceniania) uwzględniające specyficzne potrzeby edukacyjne uczniów.
-
We wrześniu przeprowadzono diagnozy wstępne.
-
Uczniowie szkoły podstawowej , począwszy od klasy IV ,uczą się dwóch języków obcych.
-
Wprowadzono konsultacje , w wymiarze jednej godziny tygodniowo, podczas których uczniowie mogli uzupełnić braki, skorzystać z pomocy nauczyciela w zrozumieniu nauczanych treści, poprawiać oceny.
-
Wychowawcy, pedagog, dyrekcja szkoły czuwają nad realizacją obowiązku szkolnego (rozmowy dyscyplinujące z uczniami, rodzicami, kontynuacja akcji powiadamiania rodziców o nieobecności uczniów za pomocą SMS i telefonicznie).
-
Czuwano nad realizacją obowiązku szkolnego-wdrożono procedury postępowania w przypadku wysokiej absencji ucznia.
-
Zorganizowano zajęcia pozalekcyjne i koła zainteresowań zgodnie z potrzebami i zainteresowaniami dzieci a także możliwościami szkoły(zajęcia finansowane z budżetu szkoły, Gminnej Komisji Rozwiązywania problemów Alkoholowych a także społecznie).
-
Pomoc uczniom z trudnościami w nauce( konsultacje, zajęcia wyrównawcze, pomoc w odrabianiu zadań domowych).
-
W klasach V i VI SP oraz II i III gimnazjum zwiększono liczbę godzin matematyki i języka polskiego.
-
W szkole podstawowej wprowadzono zajęcia redakcyjne (kl. IV-VI) i ortograficzne dla klas VI, prowadzone przez nauczycieli świetlicy i biblioteki.
-
Organizacja i udział w szkolnych, międzyszkolnych konkursach przedmiotowych, artystycznych,językowych, sportowych.
-
Organizacja wycieczek, wyjazdów klasowych i szkolnych.
-
Wydawanie wspólnej dla szkoły podstawowej i gimnazjum gazetki szkolnej, redagowanie strony www.
Rozwój duchowo –emocjonalny:
1. Uczestnictwo uczniów w akcjach charytatywnych: Góra Grosza, Wielka Orkiestra świątecznej Pomocy, organizacja Kiermaszu Świątecznego połączonego ze wspólnym kolędowaniem i zbiórką pieniędzy na rzecz absolwentki Sandry Szulczyńskej.
2.Działalność Grupy Wsparcia rodziców dzieci niepełnosprawnych.
3.Uczestnictwo uczniów gimnazjum w obchodach Dnia Niepełnosprawnych.
4.Udział w lekcjach religii i rekolekcjach wielkopostnych.
Rozwój moralno-społeczny. Edukacja patriotyczna i obywatelska:
-
Udział uczniów klas V,VI szkoły podstawowej i uczniów gimnazjum w module WDŻ.
-
Realizacja zagadnień z zakresu profilaktyki, współpraca z pedagogiem i instytucjami.
-
Współpraca z samorządem lokalnym, lokalnymi instytucjami.
-
Kształtowanie postaw patriotycznych.
-
Działalność Samorządu i Sejmiku Uczniowskiego , demokratyczne wybory opiekuna i składu Samorządu i Sejmiku.
-
Kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskiej postawy m.in. poprzez :
-
uroczyste obchody świąt narodowych podczas, których śpiewany jest hymn narodowy,
-
podkreślanie ważności obchodzonych uroczystości apelowym, galowym strojem;
-
zorganizowanie dla uczniów gimnazjum prawyborów do parlamentu europejskiego,
-
akcji „flaga wolności” zorganizowana w 20 rocznicę wolnych wyborów.
-
Kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły:
-
uroczyste obchody Dnia Patrona Szkoły Podstawowej i Dnia Patrona Gimnazjum,
-
uroczyste przyjęcie uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej i gimnazjum w poczet uczniów szkoły,
-
obowiązek noszenia mundurka jako obowiązkowego stroju uczniowskiego.
Kształtowanie postaw proekologicznych
Uczenie właściwego stosunku do przyrody poprzez:
-
realizację treści edukacji ekologicznych,
-
uczenie właściwego stosunku do przyrody,
-
organizację zbiórek baterii, kasztanów, segregację śmieci,
-
uczestnictwo w akcji sprzątanie świata,
-
obchody „Dnia Ziemi” połączone z przemarszem ekologicznym.
Rozwój fizyczny
1.Umożliwienie dzieciom uczestnictwa w zajęciach sportowych na terenie szkoły.
2.Organizacja wyjazdów na zawody sportowe (33 wyjazdy)oraz na basen.
3.Wdrażanie dzieci do prawidłowego odżywiania się, zasad aktywnego spędzenia czasu wolnego.
Współpraca z rodzicami i środowiskiem:
-
Zapoznanie rodziców z obowiązującymi programami nauczania, regulaminami, podstawowymi dokumentami w oparciu o które pracuje szkoła.
-
Organizacja imprez ogólnoszkolnych przy współpracy rodziców.
Przedszkole
Planowanie pracy w przedszkolu odbywa się poprzez przygotowanie miesięcznych planów dydaktyczno- wychowawczych dla każdej grupy , zatwierdzonych przez dyrektora do realizacji. W planach znajdują się: zadania edukacyjne, tematyka zajęć, cele i rodzaje zabaw ruchowych. Zgodność realizacji treści kształcenia i wychowania z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz programem nauczania nadzoruje Dyrektor placówki. Rada Pedagogiczna współpracuje z Radą Rodziców w realizacji programu pracy. Działania wychowawczo- opiekuńcze wspomagane są przez realizację zadań wynikających z Harmonogramu imprez i uroczystości w Przedszkolu Samorządowym w Pszczewie. W przedszkolu w ub. roku szkolnym odbywały się spotkania z okazji pasowania 6-latka, powitania jesieni, Światowego Dnia Muzyki, Dnia Seniora, Bożego Narodzenia, Dnia Babci i Dziadka, Dnia Kobiet, powitania wiosny, Dnia Matki i Ojca, Dnia Dziecka. Z okazji Dnia Dziecka pracownicy przedszkola, Ośrodka Pomocy Społecznej i rodzice wystawiają dla dzieci przedstawienie dydaktyczne z cyklu „ Bajkowy świat ”. Scenariusze pisane są przez jedną z nauczycielek przedszkola, scenografię i kostiumy przygotowują pracownicy.
Dzieci z przedszkola Samorządowego w Pszczewie w roku szkolnym 2008/2009 aktywnie brały udział w konkursach:
- Ekologiczne poproszę - konkurs organizowany przez Pszczewski Park Krajobrazowy
- Bezpieczna zerówka – konkurs organizowany przez Powiatową Komendę Policji,
- Festiwal Piosenki Dziecięcej – konkurs piosenki organizowany przez GOK,
- Przedszkolny konkurs na najładniejszą pisankę wielkanocną,
- Przedszkolny konkurs znajomości bajek,
- Przedszkolny konkurs wiedzy o przyrodzie.
Działalność wychowawczo - opiekuńcza przedszkola wspiera Gminny Ośrodek Kultury, Ośrodek Pomocy Społecznej, Poradnia Pedagogiczna- Psychologiczna w Trzcielu i Powiatowa Komenda Policji.
Przedszkole planuje swoją roczną pracę opracowując plan nadzoru, sporządzając arkusz organizacyjny przedszkola i ramowy rozkład dnia. Plan nadzoru pedagogicznego uwzględniał priorytety Ministra Edukacji Narodowej, Lubuskiego Kuratora Oświaty oraz wnioski z nadzoru pedagogicznego z roku ubiegłego. Zawierał on podstawy prawne regulujące organizację nadzoru, techniki pozyskiwania informacji, cele nadzoru, formy realizacji, zakres działań oraz osobę odpowiedzialną i termin realizacji.
VI. Analiza finansowa
Szczegółową analizę finansową Zespołu Szkół w Pszczewie oraz Przedszkola Samorządowego w Pszczewie za rok szkolny 2008/2009 przedstawiają załączniki nr 1 i 2 do niniejszej informacji.
W analizowanym okresie wydatki ogółem w szkole podstawowej wyniosły : 1.511.562 zł, z czego na wynagrodzenia nauczycieli wydatkowano kwotę – 709.880 zł. Ogółem wydatki na funkcjonowanie gimnazjum wyniosły w roku szkolnym 2008/2009 : 1.183.593 zł , z czego na wynagrodzenia nauczycieli wydatkowano – 630.735 zł. Natomiast wydatki przedszkola zamknęły się kwotą 619.561 zł, z czego na wynagrodzenia pracowników wydatkowano kwotę – 357.568,75 zł.
Realizując obowiązki określone w art.17 ustawy o systemie oświaty dowożono lub refundowano rodzicom wydatki związane z dowozem do szkół dzieci niepełnosprawnych. Na dowozy w roku szkolnym 2008/2009 wydatkowano kwotę ok. 231.196 zł ( ze względu na to, iż rok szkolny nie pokrywa się z rokiem budżetowym do wyliczania przyjęto kwoty: wykonanie dowozów za 2008 r. – 235.992 zł oraz wykonanie za 9 miesięcy 2009 rok – 171.598 zł). Z roku na rok zwiększa się liczba uczniów uprawnionych do nieodpłatnego dowożenia na zajęcia w szkole ( dodatkowo ze względu na znaczne odległości dowożona jest grupa dzieci do przedszkola). W roku szkolnym 2008/2009 dowożono do szkoły podstawowej 154 uczniów a do gimnazjum 94 uczniów, czyli ogółem dowożono 248 uczniów co stanowi ponad 60% ogólnej liczby uczniów uczących się w szkole.
W roku szkolnym 2008/2009 realizowano szereg innych zadań , wynikających z ustawowych obowiązków gminy na rzecz uczniów i szkół.
Zgodnie z dyspozycją art.90b i art.90 m ustawy o systemie oświaty udzielano uczniom pomoc finansową w formie stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych. Z tej formy korzystali uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum a także szkół ponadgimnazjalnych , zamieszkałych na terenie gminy Pszczew. Kryterium dochodowe uprawniające do uzyskania pomocy określone było w kwocie 351 zł na członka w rodzinie ucznia.
Stypendia szkolne przyznawane były w kwocie od 51,20 zł do 90,0 zł miesięcznie. Na powyższe zadanie w roku szkolnym 2008/2009 wydatkowano kwotę ( dotacja z budżetu Wojewody) 47.322,80zł
( od wrzesień – grudzień 2008 r. – 28.476 zł; od styczeń-czerwiec 2009r. – 18.846,80zł). Pozytywnie rozpatrzono 86 wniosków, w tym odnoszących się do uczniów:
Innym zadaniem o charakterze pomocy materialnej dla uczniów, było dofinansowanie zakupu podręczników w ramach rządowego programu „Wyprawka szkolna”. Z tej formy pomocy w roku szkolnym 2008/2009 skorzystało 19 uczniów. Na realizację tego zadania pozyskano środki od Wojewody w kwocie : 2.408 zł, z czego dofinansowano zakup podręczników dla:
-
4 uczniów kl. „O”
-
6 uczniów kl.I szkoły podstawowej
-
7 uczniów kl. II szkoły podstawowej
-
2 uczniów kl. III szkoły podstawowej
Wykonując obowiązki w zakresie wsparcia pracodawców w szkoleniu młodocianych pracowników zamieszkałych na terenie Gminy Pszczew, zgodnie z dyspozycją art. 70 b ustawy o systemie oświaty, rozpatrywano wnioski pracodawców o zwrot kosztów kształcenia młodocianych pracowników, którzy ukończyli naukę zawodu i zdali egzamin potwierdzający uzyskanie kwalifikacji zawodowych. W roku 2008 na realizację tego zadania uzyskano dotację od Wojewody w wysokości 53.333,04 zł. Dotację wykorzystano w całości dla 8 pracodawców , którzy wyszkolili 10 młodocianych pracowników, w takich zawodach jak: krawiec, kucharz małej gastronomii, stolarz, sprzedawca.
W 2008 roku Gmina Pszczew realizowała pilotażowy program pn. „Uczeń na wsi”. W ramach tego programu z pomocy skorzystało łącznie 25 uczniów – osób niepełnosprawnych, co stanowi ponad połowę ogólnej liczby uczniów niepełnosprawnych z terenu Gminy Pszczew. Większość środków wypłaconych przez Gminę uczniowie niepełnosprawni przeznaczyli na zakup przedmiotów ułatwiających lub umożliwiających naukę, co potwierdza duże potrzeby w tym zakresie. Pozostała część wydatkowanych środków została przeznaczona na dostęp do Internetu , dojazdy do szkoły, wyjazdy w ramach zajęć szkolnych oraz opłaty za naukę ( 1 osoba). Większość uczniów niepełnosprawnych wykorzystała w pełni przyznane dofinansowanie. Na realizację tego programu wykorzystano kwotę środków PFRON w wysokości: 21.445,33 zł, z czego wypłacono:
- uczniom szkół podstawowych - 7.173,64 zł
- uczniom gimnazjów - 7.808,80 zł
- uczniom szkół ponadgimnazjalnych - 6.462,89 zł
W ramach wdrażania reformy oświaty w 2008 roku oraz w 2009 roku:
1/ wypłacono wynagrodzenie dla 1 nauczyciela naszej szkoły ,za przeprowadzenie ustnego egzaminu maturalnego z j,. angielskiego w LO w Międzyrzeczu na kwotę 232,29 zł;
2/ zakończono dwuletni program pilotażowy nauki j. angielskiego od kl. I szkoły podstawowej. Na realizacje tego zadania uzyskano dotację w kwocie 6.580 zł.
Naukę j. angielskiego prowadzono w dwóch oddziałach kl. I i w dwóch oddziałach kl. II szkoły podstawowej, w ogólnej liczbie godzin nauczania – 256;
3/ w ramach Rządowego programu „Radosna szkoła”, w dniu 28 lipca 2009 r. przekazano do Wojewody Lubuskiego wniosek o udzielenie wsparcia finansowego w roku 2009 na zakup pomocy dydaktycznych do miejsc zabaw. W miesiącu październiku br. otrzymaliśmy w ramach tego programu wsparcie finansowe w kwocie 11.995 zł.
Uczniowie obu szkół korzystają z posiłków przygotowywanych przez szkolną stołówkę. Wydaje ona dziennie 179 posiłków. Realizując program „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” w roku szkolnym 2008/2009 uczniowie szkoły oraz wychowankowie przedszkola , kwalifikujący się do tej formy pomocy, korzystali z bezpłatnych posiłków. Zgodnie z porozumieniem zawartym z Wojewodą Lubuskim w 2008 roku na dożywianie wykorzystaliśmy dotację w kwocie 93.866 zł oraz 5.520 zł na doposażenie stołówek w szkole i przedszkolu. W roku szkolnym 2008/2009 w ramach realizacji tego programu w stołówkach w szkole i przedszkolu refundowane było : 14 śniadań i 92 obiady.
Zgodnie z uchwałą Nr XV/85/08 z 24 kwietnia 2008 r. Rady Gminy Pszczew w sprawie zasad udzielania stypendium dla uczniów gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych kończących się maturą i studentów studiów dziennych w roku szkolnym 2008/2009 rozpatrzono wnioski i przyznano stypendia naukowo-motywacyjne dla uczniów i studentów.
Na okres od 1 września 2008 r. do 30 czerwca 2009r. przyznano stypendia dla 22 uczniów, mieszkańców gminy Pszczew, w tym : dla uczniów gimnazjum w liczbie - 16, oraz dla 6 uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Od 1 października 2008r. do 30 czerwca 2009 r. przyznano stypendia naukowe dla 5 studentów, mieszkańców gminy Pszczew. Wszystkie stypendia przyznano w kwocie 110 zł miesięcznie . Na realizację tego zadania, ogółem w roku szkolnym 2008/2009 wydatkowano z budżetu gminy środki w wysokości: 29.150 zł.
VII. Inwestycje oświatowe
W roku szkolnym 2008/2009 w ramach Rządowego programu , przy Zespole Szkół w Pszczewie wybudowano i oddano do użytku kompleks boisk sportowych „Moje Boisko Orlik 2012”. Koszt tej inwestycji zamknął się kwotą 1.250.000 zł, z czego uzyskaliśmy dofinansowanie: 333.000,- zł od Marszałka Województwa Lubuskiego, 333.000,- zł od Wojewody Lubuskiego, pozostała koszt inwestycji został pokryty z budżetu gminy.
30 września 2008 roku zakupiono dla szkoły samochód VW T5 Kombi z PFRON , z przeznaczeniem na dowóz uczniów niepełnosprawnych. Koszt zakupu samochodu 114.000 zł, z czego uzyskaliśmy dofinansowanie z PFRON w wysokości 100 tyś zł.
W roku szkolnym 2008/2009 przeprowadzono postępowanie i rozpoczęte zostały prace na przebudowie i nadbudowie budynku Przedszkola Samorządowego w Pszczewie. Inwestycja realizowana jest w ramach dofinansowania z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.
VIII. Inne działania na rzecz uczniów i jednostek oświatowych
W roku szkolnym 2008/2009 realizowano również szereg działań o charakterze analitycznym, planistycznym w związku z reformą oświaty oraz prowadzono działalność uchwałotwórczą , w trybie i formach przewidziany w ustawach .
W szczególności wprowadzono zasady wynagradzania nauczycieli, przyjęte uchwałą Nr XXIV/135/09 Rady Gminy Pszczew z dnia 26 lutego 2009 roku w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli oraz określenia wysokości, zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli.
Ponadto przyjęto regulacje w sprawach:
-
uchwała Nr XIX/108/08 z 10.10.2008r. zmieniająca uchwałę Nr XXV/196/05 w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej dla uczniów,
-
uchwała Nr XXV/148/09 z 30.04.2009r. w sprawie ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Pszczew. (pedagog, psycholog, logopeda)
-
uchwała Nr XXVII/157/09 z 27 sierpnia 2009 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli szkół i placówek prowadzonych przez gminę Pszczew,
-
uchwała Nr XXVII/159/09 z 27.08.2009r. w sprawie utworzenia lokalnego programu wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży,
-
uchwała Nr XXVII/166/09 z 27.08.2009r. w sprawie ustalenia sieci publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Pszczew.
W roku szkolnym 2008/2009 wykonano sprawozdania z zakresu realizacji zadań oświatowych:
1/ System Informacji Oświatowej – stan na 10.09.2008r., 30.09.2008r. i 31.03.2009r.,
2/ sprawozdania z wykonania wydatków i dochodów jednostek oświatowych ( miesięczne, kwartalne, półroczne i roczne),
3/ sprawozdanie EN3 z zatrudnienia nauczycieli – stan na 10.09.2008 r.,
4/ sprawozdania z rozliczenia dotacji celowych na realizację wyżej omawianych zadań oświatowych.
W okresie objętym informacją, w ramach wewnętrznego kierownictwa, oprócz różnego rodzaju decyzji organizacyjno-kadrowych, wydano zarządzenia odnoszące się do sfery oświaty, w tym Zarządzenie Nr 45/2008 Wójta Gminy Pszczew z dnia 02 lipca 2008 roku w sprawie przedłużenia powierzenia stanowiska Dyrektora Zespołu Szkół w Pszczewie. Działając zgodnie z art.36a ust.9 ustawy o systemie oświaty, po uzyskaniu opinii odpowiednio Lubuskiego Kuratora Oświaty i Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół w Pszczewie, przedłużyłem Pani Halinie Banaszkiewicz powierzenie stanowiska Dyrektora Zespołu Szkół w Pszczewie na okres kolejnych 5 lat szkolnych tj. od 1 września 2008 r. do 31 sierpnia 2013 r.
W związku ze zmianą ustawy o systemie oświaty z dnia 19 marca 2009 r., która weszła w życie 22 kwietnia 2009 r. ( Dz. U. Nr 56 poz.458) Wójt Gminy zobowiązany został do przeprowadzenia oceny pracy detektora przedszkola. W wyniku przeprowadzonej procedury oraz zawartego w dniu 19 czerwca 2009 r. porozumienia z Lubuskim Kuratorem Oświaty, dokonałem oceny pracy Pani Jolanty Minge Dyrektora Przedszkola Samorządowego w Pszczewie. |