Protokół Nr IX.2015
z posiedzenia IX sesji Rady Gminy w Pszczewie
odbytej w Sali Gminnego Ośrodka Kultury w Pszczewie, ul. Zamkowa 14.
Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
Odegrano hymn.
Sesję rozpoczęto o godz. 16.00.
Sesję otworzył Przewodniczący Rady Gminy Pszczew Zbigniew Gajewski. Powitał Wysoką Radę, Zastępcę Wójta Gminy, Skarbnika Gminy, Radcę Prawnego, Kierowników jednostek organizacyjnych oraz sołtysów (zgodnie z listą obecności). Na wstępie poprosił obecnych o powstanie i uczczenie minutą ciszy pamięć zmarłej Christien Dekkers Honorowej Obywatelki Gminy Pszczew.
Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady Gminy Pszczew Pan Zbigniew Gajewski stwierdził, że na ogólną liczbę 15 radnych w posiedzeniu sesji uczestniczyło 12 radnych, nieobecnych 3 radnych. Radny Seweryn Kowalski usprawiedliwiony, jednakże co do nieobecności Radnego Stanisława Dregera i Radnego Konrada Kiony Pan Przewodniczący nie miał informacji.
Na obrady dotarł Radny Dreger.
Następnie przeszedł do omówienia porządku obrad .
Ad.2 Ustalenie porządku obrad.
Przewodniczący Rady Gminy Pszczew Zbigniew Gajewski przedstawił planowany porządek obrad, który przedstawiał się następująco:
- Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
- Ustalenie porządku obradach.
- Przyjęcie protokołu z VIII sesji rady Gminy Pszczew.
- Interpelacje radnych i zapytania sołtysów.
- Informacja wójta z działalności międzysesyjnej
- Informacja o przebiegu wykonania budżetu Gminy Pszczew, o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowej instytucji kultury.
- Podjecie uchwały w sprawie uznania lasów za ochronne – druk Nr 48.
- Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Pszczew na lata 2015-2023 – druk Nr 49.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Gminy Pszczew na 2015 rok – druk nr 50.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Pszczew na lata 2015-2023 – druk Nr 51.
- Podjęcie uchwały w prawe zwrotu nieruchomości na rzecz Agencji Nieruchomości Rolnych – druk Nr 52.
- Odpowiedzi na wnioski i interpelacje.
- Spawy organizacyjne-korespondencja.
- Zakończenie obrad.
Na obrady dotarł Radny Konrad Kiona.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał czy są uwagi do przedstawionego porządku obrad.
Radny Piotr Adamski zawnioskował o wykreślenie z porządku obrad punktu 11 uchwały w sprawie zwrotu nieruchomości na rzecz Agencji Nieruchomości Rolnych, albowiem jak twierdzi Radni niedostatecznie zapoznali się z sytuacją z tym związaną a podczas dzisiejszej sesji nie chcą podejmować decyzji. Poprosił aby rozpatrywać tę sprawę na kolejnej Sesji Rady Gminy.
Zastępca Wójta Pan Krystian Garbowski wnioskował o wprowadzenie do porządku obrad następujące projekty uchwał i deklaracje:
W pkt. 12 podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia apelu do Posłów i
Senatorów Rzeczypospolitej Polskiej o odrzucenie zapisów projektu
ustawy Prawo wodne – druk Nr 53.
W pkt. 13 podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia przez gminę dotacji –
druk Nr 54.
W pkt. 14 podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla
Powiatu Międzyrzeckiego – druk Nr 55.
W pkt. 15 podjęcie Deklaracji w sprawie udzielenia pomocy finansowej
dla Powiatu Międzyrzeckiego na dofinansowanie zakupu karetki-
ambulansu wraz z wyposażeniem, z przeznaczeniem dla Szpitala
Międzyrzeckiego
W pkt. 16 podjęcie Deklaracji w sprawie dotacji dla Powiatu Międzyrzeckiego na wykonanie przebudowy drogi w miejscowości Silna i budowy chodników w miejscowości Szarcz w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał czy są inne propozycje zmian do porządku obrad.
Zastępca Wójta odniósł się do propozycji Radnego Adamskiego odpowiadając, że w przypadku niedostatecznych informacji w tym temacie chętnie na nie odpowie aby móc procedować nad uchwałą. Dodał, że sytuacja jest na tyle poważna, że nie należałoby tego odkładać w czasie, tym bardziej, że Agencja została przez gminę poinformowana, iż na najbliższej sesji Rady Gminy uchwała w sprawie zwrotu gruntów będzie poddana pod obrady.
Wobec braku propozycji zmian w porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek Radnego Adamskiego w sprawie wykreślenia pkt. 11 tj. podjęcie uchwały w sprawie zwrotu nieruchomości na rzecz Agencji Nieruchomości Rolnych – druk Nr 52.
W wyniku głosowania: za-8, przeciw-4, wstrzymujące-2, punkt został wykreślony z porządku obrad.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek złożony przez Pana Wójta Krystiana Grabowskiego. W wyniku jednomyślnego głosowania (za- 14) porządek obrad przedstawiał się następująco:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Ustalenie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z VIII sesji Rady Gminy Pszczew.
4. Interpelacje radnych i zapytania sołtysów.
5. Informacja Wójta z działalności międzysesyjnej.
6. Informacja o przebiegu wykonania budżetu Gminy Pszczew, o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowej instytucji kultury.
7. Podjęcie uchwały w sprawie uznania lasów za ochronne – druk Nr 48.
8. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Pszczew na lata 2015-2023- druk Nr 49.
9. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Gminy Pszczew na 2015 rok- druk Nr 50.
10. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Pszczew na lata 2015-2023- druk Nr 51.
11. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia apelu do Posłów i Senatorów Rzeczypospolitej Polskiej o odrzucenie zapisów projektu ustawy Prawo wodne – druk Nr 53.
12. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia przez gminę dotacji – druk Nr 54.
13. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Międzyrzeckiego – druk Nr 55.
14. Podjęcie Deklaracji w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Międzyrzeckiego na dofinansowanie zakupu karetki-ambulansu wraz z wyposażeniem, z przeznaczeniem dla Szpitala Międzyrzeckiego.
15. Podjęcie Deklaracji w sprawie dotacji dla Powiatu Międzyrzeckiego na wykonanie przebudowy drogi w miejscowości Silna i budowy chodników w miejscowości Szarcz w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych.
16. Odpowiedzi na wnioski i interpelacje.
17. Sprawy organizacyjne- korespondencja.
18. Zakończenie obrad.
Ad 3. Przyjęcie protokołu z VIII Sesji Rady Gminy Pszczew.
Przewodniczący Rady Gminy Zbigniew Gajewski wnioskował o przyjęcie protokołu z VIII Sesji bez odczytywania.
Rada jednogłośnie (za-14) przyjęła bez odczytywania protokół obrad z VIII Sesji Rady Gminy Pszczew.
Ad. 4 Interpelacje radnych i zapytania sołtysów.
W imieniu mieszkaniowców Radny Józef Piotrowski zwrócił się do Pana Wójta o możliwość kontrolowania oraz karania osób, które nie przestrzegają zasad ochrony środowiska używając do palenia substancji niedozwolonych.
Radny Leonard Kaczmarek poprosił Wójta Gminy aby na ul. Jadwigi 3, gdzie znajduje się posesja Pani Matyjaszek naprawiano chodnik o długości ok 3 metrów. Pani Matyjaszek jest osobą nieporuszającą się i korzystającą dość często z pomocy karetki pogotowia.
Radny Mirosław Leśny zapytał na jakim etapie jest sprawa związana z uruchomieniem 5 lamp na ul. Trzcielskiej i Osiedlu Powstańców. Radny podkreślił, iż sprawę tę wielokrotnie zgłaszał pracownikowi gminy jak i osobiście Panu Zastępcy Wójta a sprawa nadal nie została rozwiązana. Lampy nie świecą od ponad miesiąca. Radny sugeruje, iż należałoby wypowiedzieć umowę i zawrzeć ją na nowych warunkach jeśli utrudniony jest kontakt z ENEA i nie wywiązuje się z warunków umowy.
Radny Włodzimierz Mróz zapytał o drogę w Stołuniu, kiedy zaplanowana jest jej realizacja (nr 8 do 12).
Pan Sołtys Piotr Stępień zapytał o tę samą drogę ale od nr 2 do 12. Mieszkańcy Stołunia narzekają na utrudnione warunki (woda spływa utrudniając swobodne przejście). Na ten cel gotów jest przekazać dwa tysiące złotych i jego zdaniem kwota ta powinna wystarczyć. Pan Sołtys nadmienił iż, w tej sprawie rozmawiał z pracownikiem Gminy Panem Błaszczakiem, który potwierdził, że zadanie zostanie wykonane, jednakże nadal nic się w tej sprawie nie dzieje. Dodatkowo Pan Sołtys przypominał się w temacie ogrodzenia boiska przy świetlicy wiejskiej, gdzie do dzisiejszego dnia brak jest działań.
Ponadto Pan Sołtys w imieniu mieszkaniowców chciałaby podziękować oraz wyrazić zadowolenie mieszkańców z możliwości korzystania z przejazdów autobusu.
Ad. 5 Informacja Wójta z działalności międzysesyjnej.
Informację Przedstawił Zastępca Wójta. Informacja obejmowała okres od dnia 18 czerwca 2015 roku. Pan Wójt poinformował, iż w okresie tym wykonano następujące prace:
1. Przygotowano projekty uchwał na posiedzenie Rady Gminy w dniu dzisiejszym.
2. W okresie międzysesyjnym zastały wydane zarządzenia dotyczące wewnętrznej organizacji urzędu gminy oraz poniżej wymienione zarządzania organu wykonawczego :
a) Nr 0050.24.2015 z dnia 30 czerwca 2015 r. w sprawie zmian w uchwale budżetowej Gminy Pszczew na 2015 rok.
b) Nr 0050.25.2015 z dnia 30 czerwca 2015 r. w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Pszczew na lata 2015-2023.
c) Nr 0050.26.2016 z dnia 14 lipca 2015 r. w sprawie wyznaczenia miejsc
przeznaczonych na bezpłatne umieszczanie urzędowych obwieszczeń i plakatów w referendum ogólnokrajowym zarządzonym na dzień 6 września 2015 r.
d) Nr 0050.27.2016 z dnia 15 lipca 2015 r. w sprawie zmian w uchwale budżetowej Gminy Pszczew na 2015 rok.
e) Nr 0050.28.2016 z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie zmian w uchwale budżetowej Gminy Pszczew na 2015 rok.
f) Nr 0050.29.2016 z dnia 10 sierpnia 2015 r. w sprawie powołania odwodowych komisji do spraw referendum.
g) Nr 0050.30.2016 z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zmian w uchwale budżetowej Gminy Pszczew na 2015 rok.
W dniu 19 czerwca 2015 r. – został ogłoszony przetarg nieograniczony na usługę wykonania projektu zamiennego budowlano-wykonawczego i zmiany pozwolenia na budowę Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej w Pszczewie. Do dnia 10 lipca zostały złożone 2 oferty, które znacznie przewyższały budżet przeznaczony na realizację projektu, dlatego w dniu 16 lipca przetarg został unieważniony.
W dniu 24 czerwca 2015 roku - wieś Stoki otrzymała nagrodę wyróżnienia w konkursie "Najpiękniejsza Wieś Lubuska 2015". Głównym organizatorem konkursu jest Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich w Zielonej Górze, a celem znalezienie miejscowości, które w województwie wyróżniają się aktywnością mieszkańców, estetyką i dbałością o środowisko. Konkurs odbywa się nieprzerwanie od 2010 roku, a przedsięwzięcie jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Konkurs jest organizowany we współpracy z Lubuskim Stowarzyszeniem Sołtysów, Lubuskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego i Lubuską Izbą Rolniczą.
W dniu 25 czerwca 2015 - ogłoszono przetarg nieograniczony na zadanie pn. „Remont łazienki w Przedszkolu Samorządowym im Pszczółki Mai w Pszczewie”. W wymaganym terminie wpłynęła jedna oferta firmy ZAPOL Budownictwo Lech Zapolski, ul. Międzyrzecka 23 66-440 Skwierzyna, której oferta została wybrana w dniu 15 lipca 2015 roku.
W dniu 27 czerwca 2015 r. - w ramach realizowanego projektu pod nazwą "Kulinaria bez granic - Festiwal Smaków - III Dzień Jagnięcia", odbył się Festiwal Smaków, spotkanie integracyjne, będące początkiem lata dla Pszczewa i partnerskiej gminy Letschin. Festiwalowi towarzyszył szereg występów artystycznych. Corocznym ważnym elementem imprezy był konkurs kulinarny, w którym wybrane zostały najlepsze potrawy. W tym roku do konkursu przystąpiły nie tylko sołectwa, stowarzyszenia, koła gospodyń ale również osoby prywatne. Ostatecznie po skosztowaniu wszystkich potraw oraz lustracji stoisk jury wybrało 3 pierwsze miejsca. I tak pierwsze miejsce przyznano sołectwu Nowe Gorzycko, za piękną ekspozycję i wyborne dania z dziczyzny, drugie miejsce sołectwu Policko za pomysłowe nawiązanie do położenia miejscowości nad rzeką. Trzecie miejsce przyznano sołectwu Szarcz.
W dniu 29 czerwca 2015r. - z powodu braku oferentów nie odbył się III przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż nieruchomości gruntowej niezabudowanej położonej w obrębie Silna, oznaczonej nr działki 189/4 o pow. 0,1189 ha (Bp).
W dniu 14 lipca 2015 r. - dziennik „Rzeczpospolita” opublikował specjalny „Ranking samorządów 2015”. Jest to ogólnopolskie zestawienie gmin, które uzyskują najlepsze wyniki finansowe oraz w zarządzaniu rozwojem gminy lub miasta. Samorządy oceniane są w trzech kategoriach: miast na prawach powiatu, gmin miejskich i wiejsko-miejskich oraz gmin wiejskich. Kryteria oceny rankingu ustaliła kapituła, której przewodniczy prof. Jerzy Buzek. W pierwszym etapie rankingu oceniano jakość zarządzania finansami oraz wartość inwestycji. W drugim etapie szczegółowo analizowano dynamikę wzrostu wydatków majątkowych, wartość środków unijnych w przeliczeniu na jednego mieszkańca, indywidualny wskaźnik zadłużenia oraz m.in. dynamikę wzrostu dochodów własnych w latach 2011-2014.
W rankingu najlepszych gmin wiejskich 2015 Pszczew oceniono bardzo wysoko. W głównym zestawieniu Gmina Pszczew znalazła się na czternastej pozycji z najwyższym wynikiem w kategorii pozyskanych środków unijnych i nakładów na gospodarkę mieszkaniową na osobę.
W tym też dniu został ogłoszony otwarty konkurs ofert na wybór realizatora programu polityki zdrowotnej w 2015 roku. Dotyczy to „Programu profilaktyki zakażeń wirusem brodawczaka ludzkiego (HPV) w latach 2015-2017 w Gminie Pszczew”.
W dniach 18- 19 lipca 2015r. - odbył się XXII Jarmark Magdaleński. W sobotę 18 lipca, odbyły się zawody wędkarskie, turniej skata indywidualnego i zawody strong man, a na koniec tego dnia zaśpiewała Halina Frąckowiak. W niedzielę do Pszczewa przyjechali rękodzielnicy i artyści z całego regionu, a wśród nich malarze z Euroregionu Pro Europa Viadrina, aby pokazać swoje dzieła. W czasie Jarmarku odbył się konkurs na najładniejsze stoisko rękodzielnicze. Całość przeplatana była występami artystycznymi, a zwieńczeniem Jarmarku był koncert Sylwii Grzeszczak.
W dniu 23 lipca 2015r. - został ogłoszony przetarg nieograniczony na „Zmiany w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Pszczew wraz z opracowaniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego”. W wymaganym terminie tj, do dnia 20 sierpnia 2015 roku wpłynęły 4 oferty. Trwa procedura wyboru oferty najkorzystniejszej.
W dniu 26 lipca 2015 r. – na rynku w Pszczewie , odbył się koncert Gorzowskiej Orkiestry Dętej pod kierunkiem kapelmistrza Bolesława Malickiego. W repertuarze orkiestry znalazły się utwory muzyki poważnej, muzyki folk, utwory marszowe oraz światowe standardy muzyki rozrywkowej i jazzowej.
W dniu 30 lipca 2015r. - ogłoszono II przetarg nieograniczony na „Opracowanie projektu zamiennego budowlano-wykonawczego i zmiana pozwolenia na budowę Hali Sportowej przy Szkole Podstawowej w Pszczewie.” W wymaganym terminie tj. do dnia 19 sierpnia 2015 roku wpłynęły 4 oferty. Trwa procedura wyboru oferty najkorzystniejszej.
W dniach 6-8 sierpnia 2015r. - na Placu Magdaleńskim odbył się Plener Rzeźbiarski. Tegoroczna edycja odbyła się z inicjatywy rzeźbiarzy, na czele których stanął Tadeusz Bardelas i Jerzy Kopeć. Jak co roku plener był doskonałą okazją do podejrzenia kunsztu rzeźbiarskiego zarówno przez turystów, jak i mieszkańców.
Podczas tegorocznej edycji z rąk artystów powstały m.in. następujące rzeźby: orzeł, anioł, kura, koty, koziołek Matołek i ławka z Babą Jagą.
W dniu 11 sierpnia 2015 roku – dokonano otwarcia ofert i wyboru realizatora programu zdrowotnego w zakresie profilaktyki zakażeń wirusem brodawczaka ludzkiego w gminie Pszczew w 2015 roku. W wymaganym terminie tj. do 10 sierpnia wpłynęły dwie oferty.
Komisja konkursowa mając na względzie kryteria wyboru oferty, wskazała Szpital Międzyrzecki na realizatora programu.
Trwają prace dotyczące organizacji w dniu 29 sierpnia 2015 r. XIV Turnieju Wsi Sołeckich połączonego z obchodami Dnia Ziemniaka w Szarczu oraz przygotowania do Dożynek Gminnych 2015, zaplanowanych na 30 sierpnia 2015r. w Szarczu.
W urzędzie realizowane są zadania wynikające z kalendarza czynności związanych z przeprowadzeniem referendum ogólnokrajowego, zarządzonego na dzień 6 września 2015 roku. Realizowane są też pierwsze czynności dotyczące kalendarza wyborczego dla przeprowadzenia głosowania w wyborach do Sejmu i Senatu RP, zarządzonych na dzień 25 października 2015 roku.
Radny Romuald Tankielun zapytał o przetarg dotyczący Hali Sportowej. Nawiązał do dyskusji na komisji podczas której poddano pod wątpliwość wybór oferty, której wartość tym razem mieści się w budżecie. Radny podkreślił również, że ta inwestycja jest najważniejszym zamierzeniem w tej kadencji, dlatego też poprosił Pana Zastępcę o wyjaśnienie z czego wynikają obawy i wątpliwości żeby tej oferty nie wybierać. Ponadto zapytał na jakim etapie jest remont łazienek w przedszkolu.
Pan Zastępca Wójta odpowiedział, że aktualnie zakończył się remont jednej łazienki w grupie młodszej. Koszt to ok. 29 tyś zł.
Następnie odniósł się do pytania Radnego w sprawie hali sportowej. Pan Wójt wyjaśnił, że zostały złożone 4 oferty w kwotach : 106 tyś zł, 99 tyś zł, 97 tyś zł i 49 200. W budżecie zostały zabezpieczone środki w kwocie 50 tyś zł. Pan Wójt Krystian Grabowski przytoczył przepisy ustawy o zamówieniach publicznych zgodnie z którymi w przypadku kiedy średnia cen wszystkich ofert w stosunku do ceny oferty najtańszej jest nisza niż 70% nosi znamiona „ceny rażąco niskiej. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz interpretacjami w takiej sytuacji Komisja przetargowa musi poprosić oferenta o złożenie wyjaśnień by w sposób wiarygodny przekonać Komisję, że przedstawiona oferta jest prawdziwa. Weryfikacji dokonuje się na podstawie przedstawionych przez oferenta kosztów i kalkulacji. Ustawodawca zrzucił całość tej procedury na barki członków komisji przetargowej. Komisja będąc w posiadaniu pełnych danych podejmuje decyzje czy dana oferta jest wiarygodna. Zastępca Wójta dodał, że pismo w tej sprawie zostało już wysłane do oferenta i po uzyskaniu wyjaśnień będzie podjęta decyzja co dalej z tą ofertą.
Radny Leonrad Laczmarek zapytał o wysokość kosztów szczepienia przeciwko HPV.
Zastępca Wójta odpowiedział, że Szpital Międzyrzecki zaoferował szczepionki w kwocie ok. 13 tyś zł, z kolei kolejna oferta była na kwotę ok. 20 kilku tyś zł.
Ad. 6 Informacja o przebiegu wykonania budżetu Gminy Pszczew, o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowej instytucji kultury.
Pan Przewodniczący Rady Gminy poprosił Panią Skarbnik Halinę Jokiel o przedstawienie Infoformacji.
Pani Skarbnik poinformowała, o najistotniejszych zmianach: Dochody zaplanowano w kwocie 21.860.182,00zł. W pierwszym półroczu dochody zwiększono o kwotę 373.898,80zł, w związku z czym plan dochodów na koniec I półrocza zamknął się 22.234.080,08 zł. W pierwszym półroczu dochody zrealizowano w kwocie 10.800.644,30zł, co stanowi 48,6% wykonania planu. Wydatki zaplanowano w wysokości 21.152.225,00 zł. W I półroczu wydatki zwiększono o kwotę 519.174,08 zł, w wyniku czego plan wydatków ostatecznie zamknął się kwotą 21.671.399,08 zł. Wydatki zrealizowano w kwocie 9.618.243,67 zł, tj w 44,4 % . Plan budżetu na 2015 rok po zmianach, zakładał nadwyżkę budżetową w wysokości 562.681,00zł. Realizacja budżetu po stronie dochodów na poziomie 48,6 % oraz po stronie wydatków na poziomie 44,4 % założonego planu spowodowała, iż pierwsze półrocze 2015 roku zamknęło się nadwyżką w wysokości 1.182.400,63zł.
Przychody budżetowe zaplanowane zostały ogółem w wysokości 363.737,00zł, w tym, przychody pochodzące ze spłaty pożyczek udzielonych w kwocie 91.944,00zł oraz wolne środki w wysokości 271.793,00zł. Ostatecznie przychody zrealizowano w kwocie 1.363.320,74 zł, w tym: wolne środki powstałe z rozliczenia roku ubiegłego w kwocie 1.272.416,55 zł, spłata pożyczek zaciągniętych w ubiegłym roku w kwocie 90.904,19zł.
W zakresie rozchodów w pierwszym półroczu 2015 roku wydano 484.337,33 zł. Środki przeznaczono na: spłatę kredytu zaciągniętego w 2010 roku w PEKAO SA -252.000,00zł, spłatę kredytu zaciągniętego w 2014 roku w BGK – 189.980,00zł, udzielono stowarzyszeniom pożyczek w wysokości 42.357,33zł z przeznaczeniem na realizację projektów z udziałem środków unijnych.
Zadłużenie Gminy Pszczew na dzień 30 czerwca 2015 roku wynosi 6.156.920,31zł. Kwotę długu stanowią min :
1) kredyt długoterminowy 2.772.000,00 zł – zaciągnięty w Banku PKO S.A., spłata w latach 2011 – 2020.
2) kredyt długoterminowy 3.270.020,00 zł – zaciągnięty w BGK, spłata w latach 2015-2023.
Nie wniesiono uwag do przedstawionej informacji.
Ad 7. Podjęcie uchwały w sprawie uznania lasów za ochronne – druk Nr 48.
Projekt uchwały w sprawie uznania lasów za ochronne wraz z uzasadnieniem przedstawił Radny Romuald Tankielun.
Uwag do projektu nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały. W wyniku głosowania 4 za, 10 przeciw, 0 wstrzymujących Rada Gminy odrzuciła uchwałę.
Ad. 8 Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Pszczew na lata 2015-2023- druk Nr 49.
Projekt uchwały przedstawił Wiceprzewodniczący Rady Gminy Pan Mirosław Leśny .
Przewodniczący Rady Pan Zbigniew Gajewski dodał, że projekt uchwały omawiano na poszczególnych komisjach.
Uwag do projektu nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.
W wyniku jednomyślnego głosowania 14 za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących. Rada Gminy podjęła Uchwałę Nr IX.48.2015 w sprawie przyjęcia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Pszczew na lata 2015-2023.
Ad 9. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Gminy Pszczew na 2015 rok- druk Nr 50.
Pani Skarbnik poinformowała Wysoką Radę, że zmian w uchwale budżetowej Gminy Pszczew na 2015 rok dokonuje poprzez:
1. Zwiększenie dochodów bieżących o kwotę 151.718,00zł,
2. Zwiększenie wydatków bieżących o kwotę 119.013,00zł,
w tym:
1) zwiększenie o kwotę 20.000,00zł wydatków z przeznaczeniem na przygotowanie planu zaopatrzenie w energię, ciepło i paliwa,
2) zwiększenie o kwotę 4.500,00zł wydatków na drogi gminne z przeznaczeniem kwoty 3.800,00zł na zakup znaków drogowych i kwoty 700,00zł na usługę transportową,
3) zwiększenie o kwotę 45.000,00zł środków na obsługę prawną – doradztwa podatkowego związaną z odzyskaniem podatku VAT,
4) zwiększenie o kwotę 5.000,00 zł środków na pokrycie kosztów zużycie paliwa gazowego w budynku Strażnicy OSP w Pszczewie - Centrum spotkań i współpracy polsko-niemieckiej”
5) zwiększenie o kwotę 5.000,00zł budżetu Zespołu Szkół na doposażenie gabinetu pielęgniarki szkolnej,
6) zwiększenie o kwotę 30.000,00zł wydatków z przeznaczeniem na przygotowanie programu gospodarki niskoemisyjnej,
7) zwiększenie o kwotę 1.090,00zł dotacji dla Gminnego Ośrodka Kultury z przeznaczeniem na obsługę prawną związaną z doradztwem podatkowym związanym z odzyskaniem podatku VAT,
4. Zwiększenie wydatków majątkowych o kwotę 251.000,00zł,
w tym:
1) zwiększenie o kwotę 35.000,00zł. wydatków na inwestycję „Budowa wodociągu do Borowego Młyna”,
2) zwiększenie o kwotę 40.000,00zł. wydatków na inwestycję „Budowa chodników przy drogach gminnych w miejscowościach: Silna, Szarcz”,
3) wprowadzenie środków w kwocie 36.000,00zł na „Opracowanie dokumentacji budowy dróg gminnych położonych na dz. nr 255 i 293 w m. Stołuń”,
4) wprowadzenie zadania pn. „Opracowanie dokumentacji budowy drogi Nowe Gorzycko- Stoki z kwotą 70.000,00zł,
5) wprowadzenie środków w kwocie 10.000,00zł na pomoc finansową dla Powiatu Międzyrzeckiego na dofinansowanie zakupu karetki-ambulansu dla Szpitala Międzyrzeckiego Sp. z o.o.
6) zwiększenie o kwotę 50.000,00zł dotacji dla Zakładu Usług Komunalnych na zadanie pn. „ Zakup ciągnika rolniczego do realizacji prac związanych z utrzymaniem terenów zielonych oraz wywozem nieczystości płynnych”,
7) wprowadzenie środków w kwocie 6.000,00zł, na zadanie „Zagospodarowanie wód opadowych przy świetlicy wiejskiej w Szarczu”
8) zwiększenie o kwotę 4.000,00zł środków na zadanie „Przebudowa otoczenia boiska przy ul. Międzyrzeckiej w Pszczewie”.
Dodatkowo, Pani Skarbnik poinformowała, iż pozostałe zmiany w planie wydatków stanowią przeniesienia między rozdziałami i paragrafami klasyfikacji budżetowej, m.in. dokonano przesunięcia w obrębie Funduszu Sołeckiego wsi Stoki oraz w budżecie Zespołu Szkół. Zmiany w planie wydatków skutkują koniecznością aktualizacji załączników od nr 5 do nr 7 uchwały budżetowej na 2015 rok. Z kolei zmniejszona nadwyżka budżetowa skutkuje zwiększonym zaangażowaniem wolnych środków o kwotę 91.984,00zł (zał. Nr 3).
Uwag do projektu uchwał nie wniesiono.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Wynik głosowania przedstawiał się następująco: 6 za, 7 przeciw, 0 wstrzymujących.
W związku z wątpliwościami wynikła dyskusja nt. liczenia głosów.
Rozważano możliwość ponownego głosowania.
Pani Skarbnik Halina Jokiel dopowiedziała, że skutkiem odrzucenia tego projektu jest brak środków na zobowiązania, brak środków przeznaczonych na zakup karetki dla szpitala jak i to, że nie wejdzie rezerwa. Pani Skarbnik proponowała wyjaśnić kwestie sporne oraz dodała, że służy wyjaśnieniami.
Radny Piotr Adamski zauważył, iż nie można głosować dwukrotnie nad tym samym projektem, dlatego też jego zdaniem poddanie pod dyskusje projektu staje się bezprzedmiotowe.
Przewodniczący Rady ogłosił pięciominutową przerwę, po czym wznowiono ponownie obrady.
Przewodniczący Rady Gminy oznajmił, iż w wyniku głosowania Rada Gminy nie podjęła projektu uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Gminy Pszczew na 2015 rok.
Ad. 10 Podjęcie uchwały w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Pszczew na lata 2015-2023- druk Nr 51.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił Panią Skarbnik o odczytanie projektu uchwały.
Na wstępie Pani Skarbnik podkreśliła, iż wieloletnia prognoza finansowa jest pochodną zmian w budżecie, na co wielokrotnie zwracała uwagę wobec czego podjęcie tej uchwały spowoduje niezgodność. Wobec powyższego najprawdopodobniej Regionalna Izba Obrachunkowa ją uchyli. Jest to konsekwencja wynikająca z mechanizmu zależności.
Pani Skarbnik przedstawiła treść informacji gdzie wprowadza się następujące zmiany w załącznikach do WPF:
1. W załączniku nr 1 – Wieloletnia prognoza finansowa
Rok 2015
a) Zwiększa się dochody o kwotę 278.029,00 zł do wysokości 22.593.968,41 zł w tym:
- zwiększa sią dochody bieżące o kwotę 151.718,00 zł do kwoty 16.730.608,41zł
- większa się dochody majątkowe o kwotę 126.311,00 zł do kwoty 5.863.360,00zł.
b) Zwiększa się wydatki o kwotę 370. 013,00 zł do wysokości 22.123.271,41 zł w tym:
- zwiększa się wydatki bieżące o kwotę 119.013,00zł do kwoty 15.017.462,41 zł.
- zwiększa się wydatki majątkowe o kwotę 251.000,00zł do kwoty 7.105.809,00 zł.
1. W załączniku nr 2 – Wykaz przedsięwzięć do WPF
Rok 2015
W wykazie przedsięwzięć realizowanych przez Gminę dokonuje się zmiany w limitach zobowiązań i kwot wydatków na następujące przedsięwzięcia:
1. Budowa kanalizacji sanitarnej grawitacyjno-tłocznej dla ośrodka wczasowego oraz rozbudowa sieci wodociągowej w miejscowości Pszczew.
Wobec powyższego zmienia się limit ogółem na przedsięwzięcia w roku 2015 z kwoty 3.268.725,00zł na kwotę 3.114.753,00zł.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały. W wyniku głosowania: 1 za, 8 przeciw, 0 wstrzymujących uchwała została odrzucona. Nie wszyscy Radni wzięli udział w głosowaniu.
Ad. 11 Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia apelu do Posłów i Senatorów Rzeczypospolitej Polskiej o odrzucenie zapisów projektu ustawy Prawo wodne – druk Nr 53.
Projekt uchwały przedstawił Przewodniczący Rady Gminy Zbigniew Gajewski dodał, że projekt uchwały omawiano na poszczególnych komisjach.
Uwag i wniosków do projektu nie wniesiono.
W wyniku głosowania Rada Gminy jednomyślnie 14 za, przyjęła Uchwałę Nr IX.49.2015 w sprawie przyjęcia apelu do Posłów i Senatorów Rzeczypospolitej Polskiej o odrzucenie zapisów projektu ustawy Prawo wodne
Ad. 12 podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia przez gminę dotacji – druk Nr 54.
Projekt Uchwały Nr 54 przedstawiła Pani Skarbnik.
Radny Konrad Kiona zapytał czy kwota dotacji była ujęta w projekcie budżetu, który został odrzucony.
Pani Skarbnik odpowiedziała, że nie.
W związku z brakiem uwag i pytań Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały. W wyniku głosowania Rada Gminy jednogłośnie 14 za przyjęła Uchwałę IX.50.2015 w sprawie przyjęcia przez gminę dotacji.
Ad. 13 Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Międzyrzeckiego – druk Nr 55.
Projekt uchwały przedstawiła Pani Halina Jokiel Skarbnik Gminy.
Radny Piotr Adamski zaznaczył, iż w przyszłości w pierwszej kolejności Radni powinni głosować nad uchwałami pochodnymi do budżetu a później nad budżetem, albowiem w tej chwili głosowanie nad uchwałą, która ma wpływ na budżet znacząco wszystko komplikuje. Sugeruje ażeby na przyszłość głosować w odwrotnej kolejności.
Drugą rzeczą, którą Radny chciał zaakcentować zanim zostanie przyznana dotacja dla Szpitala Międzyrzeckiego to sprawa cennika laboratorium i rtg, który jest dwukrotnie a nawet trzykrotnie wyższy od konkurencyjnych laboratoriów. Zdaniem Radnego szpital stosuje „praktyki monopolistyczne”. Radny podkreśla, że są to małe sumy, które nie rzutują na budżet Radnego a tym bardziej na budżet szpitala i nie jest to sprawa tak istotna jak zakup karetki.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Zbigniew Gajewski w związku z wątpliwościami poprosił Radcę Prawnego Pana Michała Siemiatowskiego o zajęcie stanowiska co do głosowania nad uchwałą.
Radca Prawny Pan Michał Siemiatowski odnosząc się do informacji przedstawionej przez Panią Skarbnik Gminy przyznał, że ma to przełożenie także na ten projekt. Jednakże w ocenie Radcy nie ma przeciwskazań ażeby głosować nad projektem uchwały.
W związku z brakiem uwag i pytań Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały. W wyniku głosowania: 9 za, 0 przeciw, 2 wstrzymujące Rada Gminy przyjęła Uchwałę Nr IX.51.2015 w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Międzyrzeckiego.
Ad. 14 Podjęcie Deklaracji w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Międzyrzeckiego na dofinansowanie zakupu karetki-ambulansu wraz z wyposażeniem, z przeznaczeniem dla Szpitala Międzyrzeckiego.
Deklaracje odczytała Pani Skarbnik Halina Jokiel
Radny Piotr Adamski wnioskował aby z treści Deklaracji po słowach „deklaruje ujmowanie w budżetach Gminy Pszczew na lata 2015, 2016, 2017,2018” wykreślić zapis „2016, 2017, 2018” i ograniczyć tą uchwałę do tego roku, tak aby w przyszłym roku móc podejmować decyzję co do wysokości dofinansowania w latach następnych. Intencją wniosku Radnego jest ograniczenie tej pomocy do roku bieżącego.
Radca Prawny Pan Michał Siemiatowski podkreślił, że jest to deklaracja. Co do zasady decyzja na 2015 rok została już podjęta w formie uchwały. Z kolei wykreślenie zapisu 2016, 2017 i 2018 spowoduje, że deklaracja stanie się bezprzedmiotowa jeżeli chodzi o lata następne. Wniosek Radnego należy oczywiście poddać pod głosowanie.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, iż Szpital Międzyrzecki potrzebuje takiej deklaracji ponieważ występuje o leasing i potrzebuje zabezpieczenia na lata kolejne. Z tego też względu podejmuje się to w formie deklaracji na potrzeby firmy leasingowej. Przewodniczący Rady Gminy zasugerował aby jednak przyjąć deklaracje ponieważ jedno dofinansowanie nic nie da. Te środki będą potrzebne w kolejnych 4 latach.
Z uwagi na brak wniosków oraz pytań do projektu, Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek Radnego Adamskiego. W wyniku głosowania 1 za, 11 przeciw, 2 wstrzymujące Rada Gminy odrzuciła wniosek Radnego.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt deklaracji. W wyniku głosowania 10 za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących przyjęto Deklaracje Nr IX.1.15 w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Międzyrzeckiego na dofinansowanie zakupu karetki-ambulansu wraz z wyposażeniem, z przeznaczeniem dla Szpitala Międzyrzeckiego.
Ad. 15 Podjęcie Deklaracji w sprawie dotacji dla Powiatu Międzyrzeckiego na wykonanie przebudowy drogi w miejscowości Silna i budowy chodników w miejscowości Szarcz w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych.
Deklarację przedstawiła Pani Skarbnik Halina Jokiel.
Uwag i wniosków nie wniesiono.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt deklaracji. W wyniku głosowania: 11 za, 0 przeciw, 0 wstrzymujących Rada Gminy przyjęła Deklarację Nr IX.2.2015 w sprawie dotacji dla Powiatu Międzyrzeckiego na wykonanie przebudowy drogi w miejscowości Silna i budowy chodników w miejscowości Szarcz w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych
Ad.16 Odpowiedzi na wnioski i interpelacje.
Pan Wójt Krystian Grabowski odnosząc się do wniosku Radnego Józefa Piotrowskiego odpowiedział, że będzie musiał rozpoznać kwestie prawną oraz zorientować się w sytuacji.
Radny Józef Piotrowski uściślił, że chodzi o palnie w piecach oc.
Zastępca Wójta Gminy odpowiedział, że jak chodzi o mieszkania komunalne nie jest to tak utrudnione jak w przypadku nieruchomości prywatnych.
Odnosząc się do wniosku Radnego Kaczmarka Pan Wójt Grabowski będzie się starał aby sprawa została pomyślnie załatwiona.
Odnosząc się do wniosku Radnego Mirosława Leśnego Pan Zastępca Wójt zaznaczył, że interweniował w tej sprawie i był przekonany, że kwestia ta jest już nieaktualna i została ostatecznie rozwiązana ponieważ rozmawiał z pracownikiem merytorycznym, który w jego obecności dzwonił do ENEA i zgłaszał problem. Pan Wójt zaznaczył, że jest zaskoczony, że do dnia dzisiejszgo ta sprawa nie została zakończona, i dopowiedział, że będzie interweniował i zostanie wysłane pismo w celu wyegzekwowania tych spraw.
W przypadku sprawy zgłoszonej przez Radnego Włodzimierza Mroza oraz Pana Sołtysa Piotra Stępnia odpowiedzi udzieli na piśmie.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał odpowiedzi na interpelacje złożone pisemnie.
W pierwszej kolejności odczytał odpowiedź udzieloną Pani Krystynie Haluszczak odnośnie przydomowych oczyszczalni ścieków. Radna pytała o warunki dofinansowania ze środków PROW, o wysokości wniesionego wkładu własnego przez poszczególnych właścicieli oraz o obowiązek prawidłowej eksploatacji wybudowanej oczyszczalni ścieków. Radna w swej interpelacji pytała również czy nastąpiło rozliczenie kosztów. W odpowiedzi na interpelację Radna Krystyna Hałuszczak otrzymała pismo w którym szczegółowo przekazano wyliczenia z rozbiciem na poniesione koszty oraz podatek Vat dla każdej z przydomowych oczyszczalni ścieków. Pan Przewodniczący Rady zapytał Panią Radną czy jest usatysfakcjonowana odpowiedzią.
Radna odpowiedziała, że tak.
Kolejna odpowiedź dotyczyła interpelacji wniesionej przez Radnych Klubu „Twój Samorząd” w której prosili o udzielenie informacji nt. remontu chodników w Pszczewie ul. Poznańska i ul. Sikorskiego oraz stopnia realizacji wykupu gruntów pod budowę nawierzchni promenady. Przewodniczący Klubu Twój Samorząd Pan Romuald Tankielun otrzymał odpowiedź, iż w temacie remontu chodników przewidywany termin realizacji to 2016 rok i 2017 rok. W temacie wykupu gruntów Pan Radny został poinformowany, iż przejętych nieodpłatnie zostało 16 nieruchomości, natomiast do wykupu pozostały 4 nieruchomości.
Nastąpienie Przewodniczący Rady Gminy odczytał dwie odpowiedzi udzielone na własne interpelacje. Jedna z nich dotyczyła utrzymania terenów zielonych w sołectwach. W odpowiedzi Przewodniczący Rady otrzymał pismo w którym wskazano osoby z ramienia Urzędu Gminy sprawujące nadzór nad utrzymaniem terenów zieleni. W drugiej interpelacji Pan Przewodniczący pytał o przejezdność drogi Wierzbno-Stołuń. Przewodniczący Rady w swej interpelacji wnosił również o podanie terminu w jakim zostaną wykonane prace. W odpowiedzi otrzymał pismo informujące o trwających pracach mających na celu doprowadzenie do przejezdności tego odcinka drogi w którym również wskazano termin zakończenia prac na miesiąc sierpień .
Ad. 18 Sprawy organizacyjne i korespondencja
Przewodniczący Rady Gminy odczytał złożoną przez Wójta Gminy Pszczew informację dotyczącą wysokości dokonanych umorzeń, odroczeń terminu zapłaty należności oraz rozłożenia płatności na raty.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść korespondencji dotyczącej wezwania do usunięcia naruszenia prawa złożonych przez Panie Krystynę Wittchen, Urszulę Myrdę, Annę Szewczuk, Ewelinę Sarad dotyczącą zmiany treści uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Pszczew. Przewodniczący Rady poinformował Radnych, że można się zapoznać z uzasadnieniem i jest ono do wglądu w biurze Rady Gminy. W odpowiedzi Wójta Gminy Pszczew Pan Przewodniczący otrzymał pismo informujące o przystąpieniu do prac mających na celu zmianę planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Pszczew.
Następnie Przewodniczący odczytał treść korespondencji od Pana Ludwika Górnego, który wnioskował w imieniu Rady Sołeckiej oraz mieszkańców wsi Stołuń o ujęcie w budżecie środków na budowę drogi gminnej na odcinku Stołuń – w kierunku do Kalska – do granicy Gminy Pszczew na odcinku ok. 3,5 km. W drugim wniosku Sołtys oraz Rada Sołecka wsi Stołuń zwróciła się z wnioskiem o naprawienie i poszerzenie drogi Stołuń – Pszczew. Korespondecnja w tej sparwie została przesłana do Starosty Międzyrzeckiego Pana Grzegorza Garyelskiego.
Radny Józef Piotrowski prosił o lepsze nagłośnienie obrad ponieważ słyszalność jest zła.
Podobnie wypowiedział się w tym temacie Radny Romuald Tankielun oraz dodał, że było to już zgłaszane na pierwszej sesji.
Na koniec Radny Romuald Tankielun za pozwoleniem Przewodniczącego Rady odniósł się się do projektu uchwały budżetowej nad którą dzisiaj głosowano. Pan Radny przypomniał, że główną a zarazem najdroższą i najważniejszą inwestycją w obecnej kadencji Rady Gminy jest wybudowanie hali sportowej. Temat budowy pojawił się już ponad 13 lat temu. Radny podkreślił, że jesteśmy jedną z nielicznych gmin, która takiej hali nie posiada. Pan Radny podkreślił, że na chwilę obecną dwa oddziały z klas najmłodszych nie ma gdzie ćwiczyć a oddziałów jest trzy. Z kolei co do zaplanowanej inwestycji Pan Radny przyznaje, że Silna i Stołuń potrzebują tej drogi. Z kolei Radny nie przypomina sobie rozmów z poprzednich spotkań aby dyskutowano, która droga jest najważniejsza. Przypomniał o drodze do Borowego Młyna o której mówił Radny Krzysztof Kaczmarek, która również jest niezbędna. W tej chwili czuje się zaskoczony budową drogi Nowe Gorzycko - Stoki . Uważa, że należałoby w pierwszej kolejności ustalić wspólną decyzję od której drogi w ogóle należy zacząć. Zdaniem Radnego to Rada powinna decydować, która droga powinna być priorytetem. Stąd wyniki dzisiejszego głosowania. Drugą sprawą, którą poruszył Radny była konieczność wyasygnowania środków na budowę hali sportowej możliwe, że będzie to koszt ok 5/6 mln zł, a jak podkreślił pozostaje 6 mln zł długu. Każda z tych dróg jest istotna. Radny wspomniał również o drodze do Nowym Gorzycku gdzie podkreśla się bezpieczeństwo dzieci, dojście do świetlicy. Istotne jest to, aby wybrać priorytety. Budowa hali sportowej wymagać będzie zaoszczędzonych pieniędzy. Koszt budowy drogi to 3 mln gdzie 700 tysięcy to dofinansowanie, ale blisko milion należałoby pokryć z budżetu gminy. Radny podniósł, ze został zaskoczony wypowiedzią Pana Wójta podczas komisji budżetowej, że bez dofinansowania hala nie zostanie wybudowana. Pan Radny przypominał, że ze strony Rady Gminy padła deklaracja, że Rada podejmie się budowy hali sportowej bez względu na czy będzie dofinansowanie. Reasumując Radny dodał, że stąd wynikła dzisiejsza determinacja większości żeby odrzucić projekt uchwały budżetowej.
Pan Zastępca Wójta odpowiedział, że jest bardzo zaskoczony dzisiejszą sytuacją czyli odrzuceniem uchwały budżetowej albowiem na wcześniejszych komisjach poruszone podczas dzisiejszej sesji tematy, nie były sygnalizowane. Pan Wójt podkreślił, że z niczyich ust nie padły słowa, że budowa hali sportowej jest nieważna. Co do budowy hali sportowej oferty zostały złożone, a na wczorajszej komisji zostało powiedziane, że dofinansowanie jest możliwe. Pan Zastępca odpowiedział, że żałuje, że dopiero po głosowaniu dowiedzieliśmy się o co dokładnie chodzi.
Radny Piotr Adamski odpowiedział, że nieporozumienie wynika jednego powodu. Radny podkreśla, że Rada Gminy jest organem stanowiącym i to Rada powinna kreować politykę. Radni zostali zaskoczeni dwudniowym terminem inwestycji drogowej. Podkreślił, że czuli się zaskoczeni i jednoznacznie poinformowani, że bez dotacji hala sportowa nie będzie budowana. Uważa, że planowanie strategii inwestycji wymaga szerszej instrukcji niż dwudniowego terminu. Dopiero na komisjach Radni dowiedzieli się o drodze i o wielkości kosztów. Stanowisko kształtowało się w biegu i nikt Rady nie zapytał czy inwestycja ta jest pożądana.
Pan Zastępca Wójta rozumie powody Radnych, jednakże podkreśla, że w przypadku takich wątpliwości można było przedyskutować projekt uchwały pod tym kątem i powiedzieć co jest tematem spornym, żeby uratować inne zapisy uchwały, które są ważne dla gminy.
W związku z powyższym Przewodniczący Rady Gminy proponuje spotkanie i powrót do tematu żeby nie było zastoju w pracach Urzędu oraz poinformował, że przewiduje sesję za kolejne 7 dni.
Pan Przewodniczący Rady Gminy udzielił głosu obecnej na obradach Pani Sarad, która zapytała dlaczego i czyje są potrzeby budowy drogi na ul. Olchowej i ul. Topolowej. Komu jest to potrzebne skoro jak słyszy po dzisiejszym spotkaniu są ważniejsze i potrzebniejsze inwestycje.
Pan Wójt Krystian Grabowski odpowiedział, że udzieli informacji pisemnej w formie indywidualnej odpowiedzi.
Radny Mirosław Leśny odnosząc sie do sprawy sprzeciwu Państwa Wittchen odnośnie budowy drogi zapytał na jakim etapie jest procedowanie tej decyzji. Decyzja o pozwoleniu na budowę została zaskarżona.
Pan Wójt Grabowski odpowiedział, że również na to pytanie udzieli pisemnej odpowiedzi.
Ad. 18 Zakończenie obrad
Wobec wyczerpania tematów, Przewodniczący Rady Gminy Pan Zbigniew Gajewski zamknął obrady IX sesji, dziękując wszystkim za udział w obradach.
Protokołowała: Przewodniczący obrad:
Monika Załucka
Zbigniew Gajewski
|