UCHWAŁA Nr XXXVIII/227/2010
RADY GMINY PSZCZEW z dnia 23 lipca 2010 roku
w sprawie: trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Pszczew
Na podstawie, art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami: Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; Dz. U. z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759; Dz. U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; Dz.U. z 2006r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337; Dz. U. z 2007r. Nr 48, poz. 327, Nr 138 poz.974, Nr 173 poz.1218, Dz.U. z 2008r. Nr 180 poz.1111, Nr 223 poz.1458, Dz.U. z 2009 Nr 52 poz.420, Nr 157 poz.1241, Dz.U. z 2010 Nr 28 poz. 142 i 146) oraz art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zmianami: Dz.U. z 2010 Nr 88 poz. 146) uchwala się co następuje:
§ 1. 1 W celu opracowania projektu budżetu Gminy, Wójt Gminy w terminie do 15 września wydaje zarządzenie w sprawie opracowania materiałów planistycznych na kolejny rok budżetowy przez podległe gminne jednostki organizacyjne oraz samodzielne stanowiska pracy w Urzędzie Gminy, uwzględniając w nim między innymi:
1) ustalenia przyjęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy,
2) prognozowaną stopę inflacji,
3) prognozowany wzrost przeciętnego wynagrodzenia w sferze budżetowej,
4) planowany wzrost zatrudnienia,
5) planowane zmiany organizacyjne oraz koszty utrzymania obiektów i urządzeń.
2. Kierownicy jednostek organizacyjnych oraz samodzielne stanowiska pracy w Urzędzie Gminy składają swoje materiały planistyczne na drukach wg wzorów ustalonych przez Wójta w zarządzeniu, o którym mowa w ust. 1 w terminie do dnia 30 września poprzedzającego rok budżetowy.
3. Wraz ze składanymi materiałami planistycznymi kierownicy jednostek organizacyjnych przedstawiają objaśnienia do planowanych dochodów i wydatków.
4. Plany finansowe jednostki pomocnicze gminy przedstawiają Wójtowi Gminy w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
5. Wnioski radnych, organizacji pozarządowych i mieszkańców Gminy Pszczew w sprawie wprowadzenia do budżetu zadań składane są do Wójta w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
6. W terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy Wójt ustala zadania gminy realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, zadania przyjęte przez gminę do realizacji w drodze umowy lub porozumienia, a także zakres pomocy rzeczowej lub finansowej dla innych jednostek samorządu terytorialnego.
§ 2. Skarbnik Gminy na podstawie zebranych materiałów informacyjnych i planistycznych, o których mowa w § 1 oraz przedstawionych przez właściwe organy informacjach o wysokości planowanych kwot subwencji, dotacji oraz udziałów w podatkach opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu.
§ 3. 1. Wójt Gminy na podstawie materiałów przygotowanych przez Skarbnika Gminy opracowuje projekt uchwały budżetowej w szczegółowości określonej w przepisach o finansach publicznych.
2. Do projektu budżetu sporządza się uzasadnienie zawierające w szczególności:
1) w zakresie dochodów - omówienie poszczególnych źródeł dochodów,
2) w zakresie wydatków - omówienie poszczególnych rodzajów wydatków, z wyodrębnieniem wydatków majątkowych,
3) w zakresie przychodów i rozchodów – omówienie źródeł przychodów oraz planowanych do spłaty zobowiązań z lat poprzednich .
3. Wraz z projektem budżetu przedkłada się następujące materiały informacyjne:
1) informację o przewidywanym wykonaniu dochodów i wydatków budżetu Gminy za rok poprzedzający rok budżetowy sporządzoną wg stanu na koniec III kwartału,
2) informację o sytuacji finansowej Gminy ze szczególnym uwzględnieniem aktualnego stanu zadłużenia, a także prognozy zadłużenia w roku budżetowym oraz kolejnych latach.
§ 4. 1 Projekt uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem oraz materiałami informacyjnymi Wójt Gminy przedkłada Radzie Gminy w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. W terminie, o którym mowa w ust. 1 Wójt Gminy przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej projekt uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem oraz materiałami informacyjnymi.
§ 5. Projekt uchwały budżetowej ogłaszany jest poprzez:
1) wyłożenie do wglądu w Biurze Rady,
2) ogłoszenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Pszczew www.bip.pszczew.pl
§ 6. 1. Przewodniczący Rady Gminy nie później niż w terminie 7 dni od dnia otrzymania projektu uchwały budżetowej, przesyła projekt uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem oraz materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym komisjom rady.
2. Komisje rady w terminie 14 dni od otrzymania projektu, lecz nie później niż na 14 dni przed planowanym terminem sesji budżetowej, odbywają posiedzenia, na których formułują pisemne opinie o projekcie uchwały budżetowej.
3. Komisja proponująca wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie budżetu zobowiązana jest wskazać źródło jego sfinansowania.
4. Komisja właściwa do spraw budżetu opiniuje projekt uchwały budżetowej po otrzymaniu opinii od pozostałych komisji Rady. W posiedzeniu komisji właściwej do spraw budżetu uczestniczą przewodniczący komisji stałych lub wyznaczeni przez nich członkowie komisji
5. Przewodniczący Rady po otrzymaniu opinii komisji przekazuje opinie komisji Wójtowi.
§ 7. Uchwałę budżetową Rada Gminy uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego.
§ 8. Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej, jednak nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej gminy jest projekt uchwały budżetowej przedstawiony Radzie Gminy.
§ 9. Podjęcie uchwały budżetowej winno zostać poprzedzone:
1) odczytaniem projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem przez Wójta lub osobę przez niego wyznaczoną,
2) odczytaniem opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej. Wójt zobowiązany jest przedstawić radzie stanowisko wobec zastrzeżeń i uwag zawartych w opinii izby,
3) odczytaniem opinii komisji stałych rady przez jej przewodniczących lub wyznaczonych członków komisji,
4) przedstawieniem stanowiska Wójta do wniosków zawartych w opiniach komisji stałych, które może być:
a) negatywne,
b) przychylające się do wniosków w całości lub w poszczególnych ich punktach;
5) odczytaniem propozycji wniosków zgłoszonych przed rozpoczęciem sesji przez radnych i nie uwzględnionych w projekcie budżetu,
6) przedstawieniem ewentualnych autopoprawek Wójta do projektu uchwały,
7) dyskusją nad projektem uchwały budżetowej,
8) głosowaniem wniesionych propozycji autopoprawek Wójta,
9) głosowaniem wniosków komisji stałych Rady nie uwzględnionych przez Wójta w autopoprawce oraz pozostałych zgłoszonych wniosków,
10) głosowaniem uchwały.
§ 10. Traci moc uchwała Rady Gminy Pszczew Nr XXXVIII/275/06 z dnia 22 czerwca 2006 roku w sprawie: procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących budżetowi.
§ 11. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy Konrad Kiona
|