.Urząd Gminy w Pszczewie
ul. Rynek 13
  
     szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
Karty Usług:
UZYSKANIE DOWODU OSOBISTEGO

UZYSKANIE DOWODU OSOBISTEGO


MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY
Urząd Gminy Pszczew, ul. Rynek 13, Pszczew
Złożenie dokumentów:
Wniosek należy złożyć osobiście w urzędzie gminy właściwej ze względu na miejsce zameldowania stałego, a w razie jego braku, według ostatniego miejsca pobytu stałego. W przypadku, gdy nie można ustalić miejsca ostatniego pobytu stałego, dowód osobisty wydaje organ gminy właściwy dla dzielnicy Warszawa-Śródmieście. Wniosek można składać za pośrednictwem organu gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu czasowego wnioskodawcy, jeżeli jego złożenie we właściwym organie gminy nie jest możliwe.
Odbiór dokumentów:
Osobiście
Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerem Tel. (+48) 95 74-92-320 lub e-mail:
usc@pszczew.pl


TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Wydawanie dowodu osobistego do 30 dni

OPŁATY
Opłaty za wydanie dowodu osobistego nie pobiera się

TRYB ODWOŁAWCZY
14 dni od wydanej decyzji administracyjnej do Wojewody Lubuskiego

DODATKOWE INFORMACJE
UWAGA :
- osoba, która utraciła dowód osobisty, jest obowiązana wystąpić niezwłocznie o wydanie nowego dokumentu do właściwej gminy· osoba, która znalazła własny dowód osobisty zgłoszony jako utracony, jest obowiązana do niezwłocznego zwrócenia go organowi, który wydał ten dokument
- osoba, która znalazła dowód osobisty innej osoby, jest obowiązana niezwłocznie przekazać ten dokument najbliższemu organowi gminy, Policji lub innemu organowi administracji publicznej. Może również bez zbędnej zwłoki przekazać znaleziony dowód osobisty posiadaczowi dowodu osobistego. W tym przypadku posiadacz dowodu osobistego może również zawiadomić najbliższy organ gminy lub właściwą ze względu na miejsce pobytu polską placówkę konsularną, o utracie dowodu osobistego, w celu jego unieważnienia
- w przypadku upływu terminu ważności, uszkodzenia lub z powodu innej przyczyny utrudniającej posługiwanie się dowodem osobistym, wniosek o wymianę składa się niezwłocznie
- osoba, która utraciła obywatelstwo polskie zwraca niezwłocznie dowód osobisty organowi wydającemu lub polskiej placówce konsularnej
- w przypadku zgonu posiadacza dowodu osobistego, osoba która jest zobowiązana do zgłoszenia zgonu, zwraca dowód osobisty w USC w terminie 3 dni od daty zgonu (w przypadku nie zwrócenia dowodu osobistego, składa oświadczenie na piśmie)
- zmiana dowodu osobistego skutkuje koniecznością zgłoszenia zmiany we właściwym urzędzie skarbowym

WYMAGANE DOKUMENTY:
Wypełniony i podpisany wniosek o wydanie dowodu osobistego.
Posiadany dowód osobisty bądź w przypadku jego braku inny dokument potwierdzający tożsamość - do wglądu
Załączniki:
2 wyraźne i jednakowe fotografie o wymiarach 35 x 45 mm odzwierciedlające aktualny wizerunek osoby (bez nakrycia głowy, okularów z ciemnymi szkłami, głowa w pozycji lewego półprofilu, z widocznym lewym uchem bez ozdób z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy).
Złożenie fotografii w ciemnych okularach przez osoby z wadami wzroku wymaga przedstawienia orzeczenia o niepełnosprawności; fotografii w nakryciu głowy zgodnie z zasadami wyznania wymaga zaświadczenia o przynależności do wspólnoty wyznaniowej)
odpis skrócony aktu urodzenia -w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek małżeński (z wyjątkiem osób urodzonych w Pszczewie),
odpis skrócony aktu małżeństwa  (z wyjątkiem osób, które zawarły związek małżeński w Pszczewie),wymienione dokumenty USC - z przeznaczeniem do dowodu osobistego - można uzyskać bez opłaty skarbowej, drogą pocztową, w Urzędzie Stanu Cywilnego właściwym dla miejsca urodzenia bądź małżeństwa (w którym akt sporządzono)
na żądanie organu - poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument poświadczający obywatelstwo polskie.
Poświadczenie obywatelstwa wydaje wojewoda właściwy według miejsca zamieszkania (obecnego bądź w przypadku jego braku - ostatniego).
Inne informacje
Dowód osobisty jest dokumentem stwierdzającym tożsamość osoby, poświadczającym obywatelstwo polskie i uprawniającym obywateli polskich do przekraczania granicy między państwami członkowskimi UE
- do posiadania dowodu osobistego zobowiązana jest każda osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkująca na terytorium RP
- od ukończenia 18 roku życia,· od ukończenia 15 roku życia, jeżeli pozostaje w stosunku pracy lub nie zamieszkuje wspólnie z osobami, pod których władzą rodzicielską lub opieką się znajduje, albo nie pozostaje pod władzą rodzicielską lub opieką
- prawo otrzymania dowodu osobistego mają osoby posiadające obywatelstwo polskie: małoletnie
- nie zamieszkują na terytorium RP (dotyczy to również małoletnich)·dowód osobisty wydawany jest na 10 lat, osobie, która nie ukończyła 18 roku życia-na lat 5 osobie, która w chwili składania wniosku ma ukończone 65 lat - na czas nieoznaczony
WNIOSEK O WYMIANĘ DOWODU SKŁADA SIĘ :-w razie zmiany danych, które zamieszcza się na dowodzie osobistym - w terminie 14 dni
-uszkodzenia dowodu osobistego lub zaistnienia okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości osoby - niezwłocznie
-upływu terminu ważności dowodu osobistego - nie później niż na 30 dni przed upływem terminu ważności dokumentu
TRYB POSTĘPOWANIA W SPRAWACH UTRATY DOWODU OSOBISTEGO
ZAWIADOMIENIE O UTRACIE DOWODU OSOBISTEGO ZGŁASZA SIĘ W NAJBLIŻSZYM URZĘDZIE GMINY LUB URZĘDZIE KONSULARNYM
ZAWIADOMIENIE O UTRACIE WYMAGA OSOBISTEGO STAWIENNICTWA OSOBY, KTÓRA UTRACIŁA DOWÓD OSOBISTY !
- w przypadku małoletnich lub osób ubezwłasnowolnionych zgłosić utratę dowodu osobistego może rodzic, albo opiekun prawny lub kurator ustanowiony przez sąd
- za osobę małoletnią lub ubezwłasnowolnioną, która czasowo przebywa , w szczególności w związku z wypoczynkiem, leczeniem lub nauką, pod opieką innej osoby niż rodzic lub opiekun ustanowiony przez sąd, o utracie dowodu osobistego zawiadamia opiekun faktyczny tej osoby
- w przypadku niemożności osobistego stawiennictwa osoby, która utraciła dowód osobisty, z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej nienadającej się pokonać przeszkody, zawiadomienie może dokonać pełnomocnik po okazaniu pełnomocnictwa udzielonego na piśmie

PODSTAWA PRAWNA
1. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr
87, poz. 960 z późn.zm.),
2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 06 lutego 2009r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty (Dz. U. z 2009r Nr  47, poz. 384),
3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 listopada 2000 r. w sprawie opłaty za wydanie dowodu osobistego (Dz.U. z 2000r. Nr 105 poz.1110 oraz 2004 r. Nr 209, poz. 2129),
4. Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 253 poz. 2532);
5. Ustawa z dnia 07.09.2007 r. o czasowym posługiwaniu się dowodami osobistymi wydanymi przed dniem 01.01.2001. (Dz.U.z 2007 r. nr 191. poz. 1363),
6. Ustawa z dnia 9 stycznia 2009 r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2009 r. nr 39, poz. 306)
7. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania oraz prowadzenia ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych (Dz.U. z 2010 r. Nr 257, poz.1743)

 
informacje wprowadził:Maria Wojtucka
informacje wytworzył:Kierownik USC Marek Minge
data ostatniej modyfikacji: 4 Października 2011 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 144290