UZYSKANIE DOKUMENTÓW (ODPISÓW) Z KSIĄG STANU CYWILNEGO
MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY Urząd Stanu Cywilnego, ul. Rynek 13, Pszczew Złożenie dokumentów: Osobiście - wymagany wniosek Odbiór dokumentów: Wydawanie odpisów z akt s.c. – osobiście lub korespondencyjnie Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerem Tel. (+48) 95 74-92-320 lub e-mail: usc@pszczew.pl
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY do 30 dni
OPŁATY Opłaty w wysokości: -22 zł – odpis skrócony, - 33 zł – odpis zupełny, - 24 zł - zaświadczenie o nie figurowaniu aktu lub braku księgi. Opłaty skarbowe, Urząd Gminy w Pszczewie 918 367 000000 231 92 56 000000 1 Bank Spółdzielczy w Międzyrzeczu z dopiskiem czego dotyczy dana wpłata
TRYB ODWOŁAWCZY 1.Od decyzji, odmawiającej wydania odpisu, wydanej przez Kierownika USC w Pszczewie, przysługuje odwołanie do Wojewody Lubuskiego, za pośrednictwem kierownika USC, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. 2.Odmowa wydania zaświadczenia następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie do Wojewody Lubuskiego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.
DODATKOWE INFORMACJE Rejestry będące w posiadaniu USC w Pszczewie: księgi urodzeń, małżeństw i zgonów, ( od 1945 roku) akta zbiorowe: urodzeń, małżeństw i zgonów. Z rejestrów tych wydawane są: -odpisy zupełne i skrócone aktów stanu cywilnego, -zaświadczenia o dokonanych w księgach stanu cywilnego wpisach lub ich braku, -zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego. Okres przechowywania ksiąg stanu cywilnego w archiwum USC wynosi do 100 lat. Krąg uprawnionych do otrzymywania danych w formie odpisów i zaświadczeń na podstawie art. 83 ustawy z dnia 29 września 1986 r. - prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U Nr 36, poz. 180 z późniejszymi zmianami) został ograniczony do osoby, której stan cywilny został w akcie stwierdzony oraz jej: wstępnego (rodzice, dziadkowie), zstępnego (dzieci, wnuki), rodzeństwa, małżonka przedstawiciela ustawowego. Odpisy aktów stanu cywilnego i zaświadczenia o dokonanych w księgach wpisach lub ich braku mogą być również wydane na wniosek innych osób niż wymienione powyżej, które wykażą w tym interes prawny oraz na wniosek organizacji społecznej, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi takiej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny. Uprawnienia przysługują także sądom lub innym organom państwowym.
WYMAGANE DOKUMENTY: 1.Wniosek o wydanie odpisu skróconego / zupełnego aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu. 2.Dowód uiszczenia należnej opłaty skarbowej. 3.Do wglądu - dokument tożsamości wnioskodawcy
PODSTAWA PRAWNA 1.Ustawa z dnia 29 września 1986 r. - prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 161, poz. 1688, z późn. zm). 2.Ustawa z dnia 16 listopada2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635, z późn. zm.). 3.Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.). |