UCHWAŁA NR XXX.187.2013
RADY GMINY PSZCZEW
z
dnia 09 maja 2013 roku
w sprawie rozpatrzenia skargi na Wójta Gminy Pszczew
Na podstawie art. 18 ust.1 ustawy z dnia 8 marca
1990 roku o samorządzie gminnym, tekst jednolity z 2001 roku (Dz. U. z 2001 r.
Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz.
984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162,
poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z
2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr
181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218,
z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr
157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142, Nr 28, poz. 146, Nr 40, poz. 230, Nr
106, poz. 675, z 2011r. Nr 21,poz.113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr
149, poz. 887, Nr 217, poz.1281, z 2012r. poz. 567, z 2013r.poz. 153) uchwala się co następuje:
§ 1. Stwierdza się, że skarga wniesiona na
Wójta Gminy Pszczew przez Pana Janusza
Sycza zamieszkałego w Stołuniu, na brak reakcji Wójta Gminy w sprawie
zalegających wód gruntowych na łąkach skarżącego jest bezzasadna z przyczyn
przedstawionych
w uzasadnieniu stanowiącym załącznik do
uchwały.
§ 2.Niniejszą uchwałę należy doręczyć Panu
Januszowi Syczowi.
§ 3.Wykonanie
uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Gminy Pszczew.
§ 4.Uchwała wchodzi
w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
Rady Gminy
Konrad KIONA
Załącznik
do
Uchwały Nr XXX.187.2013
Rady
Gminy Pszczew
z
dnia 09 maja 2013 r.
Uzasadnienie
do
uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na Wójta Gminy Pszczew
Do Rady Gminy
Pszczew wpłynęła, przekazana przez Lubuski Urząd Wojewódzki
w Gorzowie Wielkopolskim w dniu 25 marca
br. skarga Pana Janusza Sycza zam. w Stołuniu 38.
Skarga dotyczy
działalności Wójta Gminy Pszczew w zakresie udrożnienia rowów melioracyjnych
przy nieruchomościach skarżącego.
Ponadto skarżący
podniósł kwestię odmowy umorzenia pierwszej raty podatku w 2012 roku, ze
względu na utratę dochodów spowodowaną zalegającymi wodami gruntowymi na łąkach
skarżącego.
Skarżący ustnie zgłaszając
konieczność wykonania konserwacji rowów melioracyjnych był poinformowany,
że rowy zgodnie z art. 70 ust. 1 i art.
73 ust1 pkt.1 ustawy Prawo Wodne , które zalicza się do urządzeń melioracji szczegółowych służą polepszeniu
zdolności produkcyjnej gleby, ułatwieniu jej uprawy oraz ochrony przed
zalewaniem i zgodnie z art. 77 ust.1 tej ustawy utrzymanie urządzeń melioracji
wodnych szczegółowych (tj. rowów) należy do zainteresowanych właścicieli
gruntów czyli ich utrzymanie nie ciąży na właścicielu urządzenia ale na
właścicielach gruntów przyległych , którzy odnoszą korzyści z jego
funkcjonowania.
Ponadto zgodnie z art. 77 ust.2
ustalenie zakresu i terminu wykonania obowiązku utrzymania urządzeń melioracji
wodnych ustala organ właściwy do wydania
pozwolenia wodnoprawnego (w tym przypadku starosta).
Nieprawdą jest, że skarżący
wielokrotnie kierował pisma do Urzędu Gminy
w sprawie przeprowadzenia konserwacji rowów. Z otrzymanej korespondencji
wynika, że skarżący kierował wnioski do
Starosty (zgodnie z art.77 ust.2) w celu
ustalenia
i przymuszenia pozostałych właścicieli gruntów odnoszących korzyści z urządzeń melioracji
szczegółowych.
Kwestia umorzenia pierwszej raty podatku w
2012 roku.
W dniu
07.02.2012 r. organ podatkowy dokonał wymiaru podatku jako łącznego
zobowiązania pieniężnego dla Pana Janusza Sycz, z czego wysokość podatku
rolnego stanowiła kwotę 1036,00 zł, w
czterech ratach: I rata -258,00 zł płatna do 15.03.2013 r, II-rata
259,00 zł płatna do 15.05.2013 r, III – rata 259,00 zł płatna do 15.09.2013 r,
IV- rata 260,00 zł płatna do 15.03.2013 r.
Pan
Janusz Sycz złożył w dniu 20.03.2013 r. (data wpływu) zawiadomienie do Gminy Pszczew, że nie jest możliwe
płacenie podatku gruntowego z przyczyn wodno-prawnych. Powyższe zawiadomienie
uzasadnił faktem, iż nie może uprawiać gruntów rolnych z powodu zbyt wysokich
wód gruntowych, które mogły być odprowadzane do jeziora, ale nikt nie jest tym
zainteresowany oprócz właściciela
działki rolnej. Z tego względu 40 % powierzchni rolnej wnioskodawcy w okresie
wiosny jest nie do użytku. Wnioskodawca uważał, iż nie jest możliwe zapłacenie
całego podatku gruntowego, który jest naliczany za powierzchnie, której nie
można uprawiać – jest pod wodą.
Pismem
z dnia 29.03.2012 nr Fn.312.2.5.2012 r.
Pan Janusz Sycz został poinformowany, iż jako podatnik nie może samowolnie
odmawiać płacenia podatku rolnego.
Przepisy prawa wiążą obowiązek płacenia podatku rolnego z samego posiadania
gruntów,
a zaprzestanie działalności lub jej ograniczenie nie może stanowić podstawy do
zwolnienia
z podatku rolnego na podstawie art.13 c ustawy o podatku rolnym, która musi
mieć ścisły związek z wystąpieniem klęski żywiołowej oraz istotnej szkody w
ziemiopłodach co
w opisywanej sytuacji przez wnioskodawcę
nie istniało.
Pan Janusz
Sycz nie uregulował I i II raty podatku w wyznaczonym terminie, w związku z
czym wystosowano upomnienie nr 404 za nieuregulowane należności z tytułu
podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości, które zostało osobiście odebrane w
dniu 16.07.2012 r. Mimo otrzymanego wezwania wnioskodawca nie uregulował
zaległości podatkowej. W efekcie w dniu
01.08.2012 r. wystawiono tytuł wykonawczy do w/w rat (zaległości
podatkowej).
Pan
Janusz Sycz zapłacił zaległość podatkową w kwocie 517,00 zł w dniu 29.08.2012
r. w kasie Urzędu.
W dniu
30.11.2012 r. Pan Janusz Sycz złożył wniosek o umorzenie połowy podatku
gruntowego. Decyzją z dnia 28.12.2012 r. Wójt gminy Pszczew umorzył
wnioskodawcy 50 % zaległości w podatku rolnym w kwocie 259,00 zł.
Rok
2012 r. zakończył się zaległością podatkową na koncie podatnika, która została
uregulowana w 2013 r.
Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności,
wnioskuje się do Rady o uznanie skargi za bezzasadną.
|