DECYZJA Nr 24/2007/2008
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
Na podstawie art. 46 ust. 1, art. 46a ust. 1 pkt 7, art. 56 ust. 1,2,3,7 i 8 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U Nr 62, poz. 627 z późniejszymi zmianami), § 3 ust. 1 pkt 44 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 09 listopada 2004r.w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczególnych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 poz. 2573 z 2004r. z późniejszymi zmianami) oraz art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. (Dz. U. Nr 98 poz. 1071 z 2000r. z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku inwestora LOOTOR Sp. z o.o. zs. w Słońsku, ul. Wiejska 17, na etapie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
orzekam
I. Określić następujące uwarunkowania środowiskowe konieczne do realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie zakładu produkcji granulatu energetycznego w Słońsku na działce o nr ew. 743/88 obręb Słońsk, na etapie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
II. Ustalam następujące uwarunkowania środowiskowe konieczne do realizacji przedsięwzięcia:
1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:
Budowa zakładu produkcji granulatu energetycznego w Słońsku na działce o nr ew. 743/88 obręb Słońsk, który zajmować się będzie przetwarzaniem biomasy - słomy - na granulat energetyczny, zakładana produkcja granulatu wyniesie 70 000 Mg/rok.
2. Warunki wykorzystania tereniu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem
konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz
ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich;
a) Projektowana inwestycja nie może negatywnie oddziaływać na środowisko lokalne, dopuszcza się jedynie krótkotrwałe (o charakterze lokalnym) oddziaływanie w fazie realizacji;
b) W przypadku stwierdzenia, podczas prowadzonych prac w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia, roślin objętych ochroną gatunkową inwestor powinien uzyskać pozwolenie na ich przesadzenie, do czasu uzyskania pozwolenia i przesadzenia tych roślin prace w tym obszarze będą wstrzymane;
c) W przypadku dokonania podczas prac ziemnych odkrycia kopalnych szczątków roślin lub zwierząt niezwłocznie zostanie powiadomiony wojewoda, a jeżeli nie jest to możliwe wójt gminy;
d) Prace ziemne oraz inne prace związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego lub urządzeń technicznych, prowadzone w obrębie bryły korzeniowej drzew lub krzewów na terenach zieleni lub zad rzewieniach powinny być wykonane w sposób najmniej szkodzący drzewom lub krzewom, wg następujących zasad:
- prace ziemne w obrębie bryły korzeniowej będą wykonywane ręcznie.
- w przypadku uszkodzenia systemu korzeniowego drzew, wszystkie rany mechaniczne zostaną zabezpieczone środkiem grzybobójczym.
- w celu nie dopuszczenia do przesuszenia systemu korzeniowego wykopy przy drzewach zasypywane będą w jak najkrótszym czasie.
- w przypadku prowadzenia robót w okresie wegetacyjnym, drzewa i krzewy po zasypaniu wykopów zostaną obficie podlane, zaś w przypadku prowadzenia robót w okresie jesienno - zimowym korzenie owinięte zostaną jutą lub matami.
- drzewa w pobliżu prowadzonych prac będą zabezpieczone przed uszkodzeniami mechanicznymi;
- w pobliżu drzew zrezygnuje się z manewrowania ciężkim sprzętem
e) W celu maksymalnego ograniczenia emisji hałasu zastosowanie sprawnego technicznie sprzętu bez możliwości emisji do środowiska paliw, smarów, olejów itp. czynników;
f) Zakres prac ziemnych powinien być ograniczony do niezbędnego minimum, zachować właściwy układ poszczególnych warstw gruntu podczas prowadzenia prac ziemnych;
g) Uzyskać pozwolenie na odprowadzenie pyłów i gazów do powietrza zgodnie z art. 180 ust 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U Nr 62, poz. 627 z późniejszymi zmianami),
h) Zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62 poz. 628 z 2001 r. z późniejszymi zmianami) projektant umieści zapis o obowiązku uzyskania zatwierdzenia przez Starostę Sulęcińskiego programu gospodarki odpadami powstałymi w wyniku prowadzonej inwestycji, jeśli wytwarzane będą odpady niebezpieczne w ilości 0,1 Mg rocznie albo powyżej 5 Mg rocznie odpadów inne niż niebezpieczne;
i) Ścieki sanitarne powstające na terenie inwestycji należy odprowadzić do szczelnego zbiornika bezodpływowego, przydomowej oczyszczalni ścieków lub do istniejącej kanalizacji sanitarnej;
j) Odpady komunalne z terenów budowy winny być zbierane do pojemników i wywożone na składowisko odpadów komunalnych, a odpady stałe inne do szczelnych pojemników, a następnie wywożone do utylizacji przez wyspecjalizowane firmy, celem poddania ich odzyskowi lub unieszkodliwieniu;
k) Na realizację przedsięwzięcia należy uzyskać, z godnie z prawem decyzję pozwolenia na budowę;
l) Inwestycję należy realizować zgodnie z prawem nie naruszając prawa własności i uprawnień osób trzecich;
m) W przypadku kolizji inwestycji z istniejącym już uzbrojeniem, inwestor rozwiąże problem na swój koszt na warunkach określonych przez właściciela infrastruktury technicznej;
n) Grunty zajęte na czas realizacji inwestycji należy przywrócić do stanu sprzed ich zajęcia;
o) Należy zapewnić właściwą eksploatację inwestycji jak również utrzymać w czystości teren wokół.
3. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcje budowlanym:
a) do wniosku o wydanie pozwolenia na budowę należy dołączyć pełną inwentaryzację drzewostanu występującego w obrębie inwestycji i uzyskać ewentualne zezwolenie na wycinkę -jeśli dotyczy;
b) sposób wykonania prac ziemnych oraz innych prac związanych z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego lub urządzeń technicznych, określić jako najmniej szkodliwy dla istniejącej roślinności;
c) przewidzieć wykonanie urządzeń do podczyszczania wód (separator, osadnik). W przypadku, kiedy wody opadowe będą ujęte w szczelne otwarte lub zamknięte systemy kanalizacyjnej odprowadzane do wody lub ziemi, będzie konieczność uzyskania pozwolenia wodnoprawnego
d) w projekcie budowlanym należy wskazać sposób postępowania z nadmiarem ziemi z wykopu i miejscem jej składowania;
e) przed podjęciem realizacji inwestycji należy wyznaczyć miejsce składowania gruntu z wykopów, który po zakończeniu robót zostanie wykorzystany w celu przywrócenia terenu do stanu pierwotnego;
f) wszystkie powyższe uwarunkowania środowiska muszą być uwzględnione w projekcie budowlanym i decyzji o pozwoleniu na budowę.
4. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie występowania poważnych awarii;
a) w projekcie budowlanym należy zdefiniować wszystkie potencjalne awarie, jakie mogą wystąpić w trakcie realizacji inwestycji oraz jej późniejszej eksploatacji wraz z opisem czasu i sposobu ich usunięcia.
5. Wymogi w zakresie ograniczenia transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko
a) planowane przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia postępowania o którym mowa w art. 58 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo Ochrony Środowiska (Dz. U. Nr 62 poz.627 z 2001 r. z późniejszymi zmianami).
6. Wymogi w przypadku stwierdzenia konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania
a) planowane przedsięwzięcie nie wymaga tworzenia obszaru ograniczonego użytkowania
III. Uczynić charakterystykę całego przedsięwzięcia załącznikiem do niniejszej decyzji i jej integralną częścią.
UZASADNIENIE:
Wnioskiem z dnia 30 listopada 2007 r. inwestor, reprezentowany przez Pana Dariusza Matkowskiego Prezesa Zarządu oraz Pana Dariusza Macińskiego Członka Zarządu Spółki LOOTOR Sp. z o.o. zs. w Słońsku, ul. Wiejska 17, zwrócił się o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie zakładu produkcji granulatu energetycznego \w Słońsku na działce o nr ew. 743/88 obręb Słońsk.
Wniosek zawierał niezbędne elementy, które zostały określone w art. 48 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2001 r. Nr 62 poz. 627 z późniejszymi zmianami).
Zgodnie z art. 46 ust. 1 pkt cytowanej wyżej ustawy realizacja planowanego przedsięwzięcia została uznana za
inwestycję mogącą znacząco oddziaływać na środowisko, wymaga ona zgody i jest dopuszczalna do realizacji
wyłącznie po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Przedsięwzięcie jest wymienione w § 3 ust. 1 pkt 44 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 09 listopada 2004r.
w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz
szczególnych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu
o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 poz. 2573 z 2004r. z późniejszymi zmianami).
Lokalizacja przedsięwzięcia względem projektowanych i wyznaczonych obszarów Natura 2000 - poza
obszarem.
W trakcje prowadzenia postępowania, po dokonaniu analizy i oceny stanu faktycznego i prawnego, warunków i zasad zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy ustalono, że teren, dla którego wystąpiono z wnioskiem może być przeznaczony pod wskazane przedsięwzięcie - zaświadczenie znak: 7359-151/07 z dnia 7 grudnia 2007 r. nr 151/2007.
Zgodnie z wymogami art. 51 ust 3 ustawy Prawo ochrony środowiska Wójt Gminy Słońsk pismem z dnia 07.12.2007r. zwrócił się do Starosty Powiatu Sulęcińskiego i pismem z dnia 07.12.2007 r. do Państwowego Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego w Sulęcinie o wydanie opinii w sprawie wymagalności i ewentualnego zakresu raportu oddziaływania inwestycji na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Sulęcinie w swojej „Opinii sanitarnej" znak: NZ-771-7-1/08 z dnia 3 stycznia 2008 r. stwierdził konieczność sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko i określił jego zakres. Starosta Powiatu Sulęcińskiego postanowieniem znak: SBN. IV. 7634-37/07 z dnia 3 stycznia 2008 r. stwierdził, że można odstąpić od obowiązku sporządzania raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Postanowienia uzgadniające stały się ostateczne. W związku z powyższym Wójt Gminy postanowieniem znak 7624-24/2007/2008 z dnia 15.01.2008r. zwolnił inwestora z obowiązku sporządzenia raportu oddziaływania inwestycji na środowisko.
Na wnioskodawcę nie nałożono obowiązku wykonania analizy porealizacyjnej w związku z brakiem obowiązku sporządzenia raportu oddziaływania inwestycji na środowisko.
Zgodnie z wymogami art. 48 ust 2 ustawy Prawo ochrony środowiska Wójt Gminy Słońsk pismem znak 7624-24/2007/2008 dnia 18.01.2008r. zwrócił się do Starosty Powiatu Sulęcińskiego i do Państwowego Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego w Sulęcinie o uzgodnienie środowiskowych uwarunkowań.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny postanowieniem znak: NZ 771-7/2/08 z dnia 22 stycznia 2008r. postanowił uzgodnić pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych przedsięwzięcie pod warunkiem jego zaprojektowania i wykonania zgodnie z założeniami podanymi przez inwestora we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia z dnia 30 listopada 2007 r. Starosta Powiatu Sulęcińskiego postanowieniem znak:SBN.IV.7634-37/07 z dnia 29 stycznia 2008r. postanowił uzgodnić przedsięwzięcie. Postanowienie stało się ostateczne.
W trakcie postępowania zapewniono udział społeczeństwa w sprawie, informując o prowadzonym postępowaniu na tablicy ogłoszeń tutejszego urzędu oraz na tablicy ogłoszeń osiedla mieszkaniowego przy ul. 3-go Lutego w Słońsku, po byłym Zakładzie Rolnym, powiadamiając strony biorące udział w postępowaniu oraz na stronie internetowej. Zgodnie z wykazem w aktach sprawy stron postępowania w sprawie jest 55 , zatem stosownie do art.
Przeprowadzone postępowanie nie wykazało, aby przedsięwzięcie wpływało negatywnie na środowisko, zatem orzeczono jak w sentencji.
Niniejsza decyzja została podana do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń urzędu oraz na tablicy ogłoszeń osiedla mieszkaniowego przy ul. 3-go Lutego w Słońsku, po byłym Zakładzie Rolnym oraz na stronie internetowej Gminy Słońsk.
W tym stanie należało orzec jak na wstępie.
Pouczenia:
1. Decyzję niniejszą należy dołączyć do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 46 ust. 4, oraz rozgłoszenia, o którym mowa w art. 46 ust. 4a; złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić nie później niż przed upływem dwóch lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu o dwa lata, jeśli realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
2. Do zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stosuje się odpowiednio przepisy o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
3. Informacja o niniejszej decyzji podlega ujawnieniu w publicznie dostępnym wykazie danych.
4. Od decyzji niniejszej służy stronie odwołanie za pośrednictwem Wójta Gminy Słońsk do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gorzowie Wlkp., w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Otrzymują:
1. Inwestor Lootor Sp. z o.o. Słońsk ul. Wiejska 17
2. Strony postępowania:
a) tablica ogłoszeń Urzędu Gminy Słońsk - ul. Sikorskiego 15; 66-436 Słońsk
b) tablica ogłoszeń osiedla mieszkaniowego przy ul. 3-go Lutego w Słońsku, po byłym Zakładzie Rolnym
3. a/a
Pobrano opłatę skarbową w wysokości 205,00 zł
słownie dwieście pięć zl
zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r.
o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635)