Rejestr zmian
Szczegóły informacji
Informacje o programie WSPIERAJ SENIORA
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2020-11-10 14:32:01 przez Tomasz Jarmoliński
Akapit nr - brak tytułu
Informacje ogólne
- Program ogłoszony przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej ,,Wspieraj Seniora” na rok 2020 dofinansowany został na podstawie art. 115 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej na realizację zadań Gminy zgodnie z art. 17 ust. 2 pkt 4 ww. ustawy.
- Usługa wsparcia Seniorów finansowana jest z dotacji otrzymanej przez Gminę Świebodzin oraz ze środków Gminy Świebodzin w ramach realizacji Programu Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej ,,Wspieraj Seniora” na rok 2020 i będzie przeznaczona na dofinansowanie organizacji i realizacji ww. usługi.
- Usługa wsparcia w ramach Programu będzie realizowana przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Świebodzinie w okresie od 23 października 2020r. do 31.12.2020r.
- Celem strategicznym Programu jest zapewnienie usługi wsparcia Seniorom, którzy w obowiązującym stanie pandemii zdecydują się pozostać w domu i nie są w stanie np. poprzez wsparcie rodziny zabezpieczyć sobie artykułów podstawowej potrzeby.
Realizacja usług
- Ośrodek Pomocy Społecznej w Świebodzinie realizuje usługę wsparcia przez pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej oraz w przypadku wystąpienia takiej potrzeby przy wsparciu wolontariuszy, harcerzy, członków ochotniczych straży pożarnych oraz żołnierzy WOT.
- Seniorzy poniżej 70 roku życia w szczególnych przypadkach mogą zostać zakwalifikowani do udzielenia wsparcia. Za szczególne sytuacje uważa się brak możliwości zapewnienia niezbędnych potrzeb wynikających ze stanu zdrowia oraz sytuacji rodzinnej i społecznej osoby. Oceny zasadności udzielenia wsparcia dokonuje pracownik realizatora podczas pierwszego kontaktu.
- Senior dzwoni na ogólnopolską infolinię uruchomioną w ramach programu Solidarnościowy Korpus Wsparcia nr 22 505 11 11, zgłoszenie zostaje zarejestrowane w systemie, następnie pracownik realizatora kontaktuje się telefonicznie (w przypadku braku numeru telefonu osobiście z zachowaniem środków bezpieczeństwa) z Seniorem, weryfikuje zgłoszenie poprzez podanie daty i godziny zgłoszenia przez Seniora ustala potrzeby,
- w przypadku stwierdzenia, że potrzeby Seniora nie są zgodne z zakresem usługi wsparcia pracownik realizatora zakańcza zgłoszenie wpisując sposób jego załatwienia.
- Pracownik realizatora może przyjąć zgłoszenie usługi wsparcia dla Seniora z pominięciem Infolinii – Senior może zadzwonić bezpośrednio do realizatora.
- Pracownik nie ponosi odpowiedzialności za ceny produktów zakupionych oraz ich jakość.
- W przypadku wystąpienia konieczności Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej kontaktuje się z: Ochotniczą Strażą Pożarną lub Wojskami Obrony Terytorialnej lub wolontariuszami, harcerzami w celu dostarczenia zakupów pod wskazany adres. Zgłaszający zostaje powtórnie poinformowany o udostępnieniu niezbędnych danych osobowych w celu dostarczenia zakupów przez ww. służby. Wyrażenie zgody na taką formę dostarczenia zakupów zostaje przyjęte przez pracownika Ośrodka Pomocy Społecznej pocztą elektroniczną lub telefonicznie.
Bezpieczeństwo
- Pracownicy przestrzegają zasad bezpieczeństwa, udając się w środowisko w maseczce zakrywającej usta i nos lub w przyłbicy, w rękawiczkach jednorazowych oraz zachowując dystans ze Zgłaszającym. Jednocześnie pracownicy dbają o dezynfekcję rąk.
- W przypadku stwierdzenia trudnej sytuacji w środowisku, telefonicznie pracownik wzywa w zależności od sytuacji Policję lub/i Pogotowie - jednocześnie informując Dyrektora o takiej potrzebie. Po powrocie do Ośrodka pracownik sporządza notatkę służbową o zaistniałym zdarzeniu.
- W środowiskach, w których występują problemy pracownicy mogą świadczyć wsparcie w dwie osoby celem zapewnienia bezpieczeństwa.