Rejestr zmian
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
PROGRAM WYCHOWAWCZO PROFILAKTYCZNY
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2017-12-20 21:25:30 przez Izabela Sańko
Akapit nr - brak tytułu
SZKOLNY PROGRAM
WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Kilińskiego w Krośnie Odrzańskim
na rok szkolny 2017/2018
SPIS TREŚCI
I. WPROWADZENIE. 2
II. ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE. 3
III. OBOWIĄZUJĄCE AKTY PRAWNE. 6
IV. MODEL ABSOLWENTA SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 W KROŚNIE ODRZAŃSKIM.. 7
V. ANALIZA SYTUACJI SZKOLNEJ 8
VI. REALIZACJA ZADAŃ WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNYCH. 10
Pierwszymi wychowawcami swoich dzieci są rodzice. Nauczyciele wspomagają ich wszechstronny i harmonijny rozwój, a uczeń akceptuje siebie i jest otwarty na potrzeby drugiego człowieka, żyje nie tylko z drugim, ale i dla drugich.
Wychowanie to proces wspomagania człowieka w rozwoju, ukierunkowany na osiągnięcie pełni dojrzałości fizycznej, psychicznej, społecznej i duchowej.
Profilaktyka to kompleksowa interwencja kompensująca niedostatki wychowania, która obejmuje równolegle trzy obszary działania:
- wspomaganie wychowanka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi jego prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu (czyli budowanie odporności i konstruktywnej zaradności);
- ograniczanie i likwidowanie czynników ryzyka, które zaburzają prawidłowy rozwój i dezorganizują zdrowy styl życia;
- inicjowanie i wzmacnianie czynników chroniących, które sprzyjają prawidłowemu rozwojowi oraz umożliwiają prowadzenie zdrowego stylu życia.
Profilaktyka winna wspomagać proces wychowania, a wychowanie tworzy integralną całość z wiedzą i kreowaniem umiejętności, poprzez które formuje się osobowość młodego człowieka. Nie wolno ich rozdzielać, gdyż wychowanie musi posiłkować się wiedzą, w której zapisane jest doświadczenie.
Program Wychowawczo - Profilaktyczny szkoły dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb naszego środowiska lokalnego i obejmuje wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym.
Chcemy, aby nasza szkoła była bezpieczna, panował w niej klimat sprzyjający pracy uczniów i nauczycieli. Dążymy do tego, aby nasi uczniowie byli kulturalni, odpowiedzialni, komunikatywni, kreatywni i empatyczni, aby panowało poczucie przynależności do grupy (klasy, szkoły), którą łączą więzi koleżeństwa i przyjaźni.
Program przeznaczony jest do realizacji przez wychowawców klas podczas godzin z wychowawcą we współpracy z nauczycielami wszystkich przedmiotów, pedagogiem, psychologiem, pielęgniarką szkolną i pozostałymi pracownikami szkoły, w zależności od stanu zasobów, potrzeb klasy oraz przy współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
- Rozwijanie kompetencji informatycznych dzieci, ze szczególnym naciskiem na bezpieczeństwo w internecie i odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych.
- Kształtowanie postaw: obywatelskich, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, poszanowania dla innych kultur i tradycji oraz zapobieganie wszelkim przejawom dyskryminacji.
- Wychowanie do aktywności psychicznej jak i fizycznej, dbanie o zdrowy styl życia oraz rozwijanie swoich pasji.
Zakładamy, że w wyniku systematycznego, skorelowanego i spójnego oddziaływania wychowawczo-profilaktycznego uda się nam przygotować uczniów do zgodnego współżycia z ludźmi. Będziemy dążyć do tego, żeby nasi wychowankowie byli: uczciwi, wiarygodni, odpowiedzialni, wytrwali, wrażliwi na krzywdę innych, kreatywni, przedsiębiorczy, aby nie stosowali przemocy słownej, fizycznej i psychicznej, mieli wysoką kulturę osobistą i gotowość do uczestnictwa w kulturze. Ważne jest też, aby uczniowie przestrzegali zasad zdrowego stylu życia, nie ulegali nałogom, kształtowali postawy obywatelskie, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji, pogłębiali świadomość ekologiczną, poznawali dziedzictwo kulturowe naszego narodu, Europy i świata i rozwijali swoje zainteresowania i pasje.
Podstawowym celem szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest:
- wspomaganie i wspieranie naturalnego rozwoju wychowanka poprzez: zaspokajanie jego indywidualnych potrzeb, rozwijanie indywidualnych potencjałów i możliwości, budowanie wspierającej relacji nauczyciel-uczeń; wskazywanie mocnych i słabych stron;
- kształtowanie sposobu myślenia i postaw uznawanych za pożądane poprzez: kreowanie i wskazywanie wzorców, przekazywanie wartości istotnych z punktu widzenia kultury i relacji międzyludzkich, kształtowanie i wzmacnianie postaw prospołecznych;
- profilaktyka zachowań ryzykownych poprzez: diagnozowanie zagrożeń, wyposażanie uczniów w wiedzę i umiejętności pomagające w radzeniu sobie z tymi zagrożeniami, proponowanie alternatywnych sposobów funkcjonowania, ochrona przed bezpośrednimi niebezpieczeństwami;
- korekcja deficytów i urazów powstałych w toku wcześniejszego wychowania poprzez: diagnozę deficytów, stwarzanie takich sytuacji, by uczeń mógł zdobywać doświadczenia korygujące dotychczasowe urazy, udzielanie wsparcia terapeutycznego.
Cele szczegółowe:
- POZNANIE SAMEGO SIEBIE, SAMOROZWÓJ
- pomoc w odkrywaniu własnych możliwości, predyspozycji, talentów oraz ich twórczego wykorzystania - pomoc w samopoznaniu i samoocenie,
- inspirowanie dzieci do aktywności twórczej, rozwijanie umiejętności twórczego myślenia, samorealizacja poprzez twórcze działanie,
- kształtowanie postaw asertywnych,
- przygotowanie dziecka do przyjmowania pochwały i krytyki, do dawania i przyjmowania wsparcia,
- przygotowanie ucznia do samodzielności.
- WSPÓŁDZIAŁANIE
- współdziałanie w grupie klasowej i szkolnej
- prawa i obowiązki poszczególnych członków rodziny
- wdrażanie do samorządności
- kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania
- kształtowanie umiejętności komunikowania się
- nauczanie wyrażania pochwały i krytyki
- rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i prowadzenia negocjacji
- integrowanie zespołu klasowego i tworzenie pozytywnego klimatu emocjonalnego w grupie
- KSZTAŁTOWANIE POSTAW
- przestrzeganie norm społecznych i przepisów prawa
- poznanie i kultywowanie wartości ogólnoludzkich (pojęcie dobra i zła)
- kształtowanie postawy tolerancji i poszanowania poglądów innych ludzi
- budzenie szacunku dla dobra wspólnego, jako postawy życia społecznego
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne uczynki, postępowanie
- uczenie właściwych, bezpiecznych zachowań w różnych sytuacjach
- uczenie kultury życia codziennego
- poszanowanie cudzej własności, pracy i własnej
- UMIEJĘTNOŚCI
- poprawne posługiwanie się językiem ojczystym, prezentowanie własnego zdania
- kształtowanie umiejętności korzystania ze źródeł informacji
- uczenie umiejętnego i bezpiecznego korzystania z dóbr kultury
- uczenie planowania swoich działań i realizacji planów
- kształtowanie asertywności
- kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie
- PROMOCJA ZDROWIA
- propagowanie zdrowego trybu życia, kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych
- propagowanie wiedzy o tym, jak uniknąć chorób cywilizacyjnych
- ostrzeżenia przed uzależnieniami takimi jak: narkomania, alkoholizm, nikotynizm, lekomania, uzależnienie od komputera
- INNE
- tworzenie poczucia bezpieczeństwa
- rozbudzanie ciekawości poznawczej i przedsiębiorczości
- edukacja regionalna
- edukacja czytelniczo-medialna
- przygotowanie do życia w rodzinie
- wychowanie komunikacyjne
- edukacja ekologiczna
- współdziałanie rodziców z nauczycielami w realizacji zadań wychowawczo – profilaktycznych i dydaktycznych szkoły
- angażowanie rodziców do współorganizowania uroczystości klasowych i szkolnych
- uwrażliwienie na niesienie bezinteresownej pomocy innym
1) Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe w dniu 2 kwietnia 1997 r., przyjęta przez Naród w referendum konstytucyjnym w dniu 25 maja 1997 r., podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 lipca 1997 r. (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483);
2) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 z późń. zm.);
3) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59; 949);
4) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017 poz. 356);
5) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz.U. 2017 poz. 1569);
6) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz.U. 2017 poz. 1580);
7) Konwencja o prawach dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. 1991 nr 120 poz. 526)
8) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii
9) Statut Szkoły (ewaluowany na bieżąco zgodnie z rozporządzeniami MEN).
10) Szkolny Zestaw Programów Nauczania.
Przy opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły uwzględniono:
- obowiązujące akty prawne;
- dotychczasowe doświadczenia szkoły;
- zebrane od rodziców, uczniów i nauczycieli propozycje dotyczące głównych problemów wychowawczych i profilaktycznych w szkole i środowisku;
- przeprowadzone badania na temat sytuacji wychowawczej, zagrożeń uzależnieniami w szkole i środowisku;
- przewidywane zmiany w szkole, środowisku i kraju, mogące mieć wpływ na proces wychowania;
diagnoza:
Wyniki i analiza ewaluacji sytuacji wychowawczej oraz bezpieczeństwa w szkole- VI 2016, wyniki ewaluacji -VI 2017
Ankieta dla uczniów, rodziców i nauczycieli dotycząca bezpieczeństwa w szkole
Analiza dokumentacji i ilości zgłaszanych problemów
Wywiady z wybranymi nauczycielami, rodzicami i pracownikami szkoły na temat istniejących zagrożeń
Uzyskane wyniki pozwalają stwierdzić, że dzieci dobrze czują się w szkole. Wyniki potwierdzają, że w szkole jest dobry klimat, uczniowie przyjaźnią się ze sobą, nauczyciele rzetelnie dyżurują na przerwach. Największym problemem, z powodu którego uczniowie nie zawsze czują się bezpieczni to poczucie zagrożenia na przerwach. Zgłaszają nauczycielom dyżurującym i wychowawcom, że są zaczepiani i popychani. Najwięcej sytuacji trudnych zdarza się w toaletach szkolnych i w szatni.
Zdecydowana większość ankietowanych oceniła relacje nauczycieli z uczniami jako życzliwe. Wśród uczniów, którzy zgłosili, że byli ofiarą przemocy najwięcej wskazuje problem przezywania, zaczepiania, szturchania, kopania, wyśmiewania. Uczniowie i rodzice nie są obojętni na problem przemocy, co potwierdza fakt, że większość ankietowanych zgłasza zauważony incydent. Uczniowie największym zaufaniem darzą rodziców, wychowawców, pedagoga i dyrektora szkoły, którym zgłaszają niepokojące sytuacje. Cieszyć może fakt, że rodzice współpracują
z wychowawcami i darzą ich zaufaniem, ponieważ to im zgłaszają problemy związane z zagrożeniem poczucia bezpieczeństwa ich dziecka. Uczniowie, którzy zgłosili problem przemocy, wskazywali jako miejsce zdarzenia związanego z agresją szkołę i jej teren, a dokładnie korytarz, szatnię i toalety. Nauczyciele wskazują, że największy problem dotyczy przezywania, zaczepiania, szturchania, kopania, wyśmiewania. Uczniowie i rodzice nie są obojętni na problem przemocy, co potwierdza fakt, że większość ankietowanych zgłasza zauważony incydent. Nauczyciele
o zaistniałych sytuacjach w pierwszej kolejności powiadamiają rodziców, wychowawców, pedagoga. Z przeprowadzonych badań wynika, że
w szkole nie występuje problem palenia papierosów, spożywania alkoholu, ani rozprowadzania narkotyków i dopalaczy.Niestety zdarzają się pojedyncze incydenty cyberprzemocy rówieśniczej.
z wychowawcami i darzą ich zaufaniem, ponieważ to im zgłaszają problemy związane z zagrożeniem poczucia bezpieczeństwa ich dziecka. Uczniowie, którzy zgłosili problem przemocy, wskazywali jako miejsce zdarzenia związanego z agresją szkołę i jej teren, a dokładnie korytarz, szatnię i toalety. Nauczyciele wskazują, że największy problem dotyczy przezywania, zaczepiania, szturchania, kopania, wyśmiewania. Uczniowie i rodzice nie są obojętni na problem przemocy, co potwierdza fakt, że większość ankietowanych zgłasza zauważony incydent. Nauczyciele
o zaistniałych sytuacjach w pierwszej kolejności powiadamiają rodziców, wychowawców, pedagoga. Z przeprowadzonych badań wynika, że
w szkole nie występuje problem palenia papierosów, spożywania alkoholu, ani rozprowadzania narkotyków i dopalaczy.Niestety zdarzają się pojedyncze incydenty cyberprzemocy rówieśniczej.
Przeprowadzona diagnoza wykazała, że problemami wychowawczymi w szkole, które zaliczamy do CZYNNIKÓW RYZYKA, są:
- niewydolność wychowawcza rodziców (niewłaściwe relacje w rodzinie, brak miłości i akceptacji, nieodpowiedni nadzór rodziców, tolerancja dla zachowań negatywnych, nieodpowiednie zachowania rodziców, konflikty rodzinne ),
- brak czytelnych wymagań i oczekiwań rodziców,
- poczucie odrzucenia w rodzinie i grupie rówieśniczej,
- okres dojrzewania (bunt i przekora wobec dorosłych),
- nieumiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
- niedojrzałość emocjonalna, niskie poczucie własnej wartości lub chęć zaistnienia w grupie,
- negatywne wzorce, oddziaływanie mediów,
- dostępność alkoholu, łatwość nabycia go poprzez naruszanie prawa o zakazie sprzedaży nieletnim,
- dostępność Internetu oraz technologii informacyjnej, która jest niewłaściwie wykorzystywana przez młodzież,
- negatywne czynniki wynikające z pozycji społecznej rodziny (trudne warunki egzystencji, brak perspektyw).
CZYNNIKI CHRONIĄCE:
- silna więź emocjonalna z rodzicami,
- pozytywny klimat szkoły, zaufanie do nauczycieli,
- wzmacnianie więzi koleżeńskiej z grupą środowiskową,
- zainteresowanie nauką szkolną - przynależność do kół zainteresowań (do tzw. grup pozytywnych),
- regularne praktyki religijne,
- poszanowanie praw, norm, wartości i autorytetów społecznych,
- stabilne warunki bytowe i bezpieczeństwo,
- zdecydowany brak akceptacji przez szkołę dla przemocy,
- działania profilaktyczne szkoły,
- okazje do przeżycia sukcesu i rozpoznawania własnych osiągnięć.
Zasadniczy kierunek profilaktyki to wzmacnianie czynników chroniących, motywowanie do stworzenia koalicji szkoła, dom, środowisko.
V.REALIZACJA ZADAŃ WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNYCH