.Urząd Gminy w Pszczewie
ul. Rynek 13
  
     szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
Uchwały Rady Gminy Kadencja 2006-2010:
Uchwała NR XLIII/253/10 w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym przypadających Gminie Pszczew i jej jednostkom organiza
poka wszystkie dokumenty

Uchwała NR XLIII/253/10
Rady Gminy Pszczew
z dnia 4 listopada 2010 r.
 
w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym przypadających Gminie Pszczew i jej jednostkom organizacyjnym oraz udzielania innych ulg w spłacie tych należności, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną, a także wskazania organów do tego uprawnionych.
 
Na podstawie art.18 ust.2 pkt.15 ustawy z dnia 08 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami: Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; Dz. U. z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759; Dz. U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; Dz.U. z 2006r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337; Dz. U. z 2007r. Nr 48, poz. 327, Nr 138 poz.974, Nr 173 poz.1218, Dz.U. z 2008r. Nr 180 poz.1111, Nr 223 poz.1458, Dz.U. z 2009 Nr 52 poz.420, Nr 157 poz.1241, Dz.U. z 2010 Nr 28 poz. 142 i 146) oraz art. 59 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych ( Dz.U. Nr 157, poz.1240 ze zmianami: Dz.U. z 2010 Nr 28 poz. 146, Nr 123 poz. 835) uchwala się co następuje:
 
§ 1
Uchwała określa szczegółowe zasady, sposób oraz tryb umarzania należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym przypadających Gminie Pszczew i jej jednostkom organizacyjnym oraz udzielania innych ulg w spłacie tych należności, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną, a także wskazuje organy do tego uprawnione.
 
§ 2
Ilekroć w uchwale mowa o:
1) należności – rozumie się przez to należność główną wraz z należnymi odsetkami i kosztami dochodzenia należności (należności uboczne), na dzień złożenia wniosku o umorzenie, odroczenie terminu zapłaty lub rozłożenie jej płatności na raty, przy czym kwoty należności tego samego dłużnika z różnych tytułów nie ulegają kumulacji;
2) dłużniku – rozumie przez to osobę fizyczną, osobę prawną, a także jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej;
3) uldze w spłacie należności – rozumie się przez to odroczenie terminu zapłaty należności lub rozłożenie płatności na raty.
 
§ 3
1. Należność może zostać umorzona w całości lub w części, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:
1) osoba fizyczna – zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza 6.000 zł;
2) osoba prawna – została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego by można egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie;
3) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
4) jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji;
5) zachodzi ważny interes dłużnika lub interes publiczny;
6) wyegzekwowanie należności zagraża egzystencji dłużnika;
7) nie można ustalić osoby dłużnika, jego miejsca zamieszkania bądź siedziby;
2. Umorzenie należności może nastąpić na wniosek dłużnika, natomiast w przypadkach o których mowa w ust.1 pkt. 1,2,3,4 i 5 – również z urzędu.
 
§ 4
1. Umorzenie należności, za którą odpowiada więcej niż jeden dłużnik, może nastąpić, gdy okoliczności uzasadniające umorzenie zachodzą co do wszystkich zobowiązanych.
2. Jeżeli umorzenie dotyczy tylko części należności, należy określić termin zapłaty pozostałej części. Jeżeli dłużnik nie dotrzymał odroczonego terminu zapłaty, niespłacona należność staje się natychmiast wymagalna wraz z należnościami ubocznymi.
3. Umorzenie należności głównej powoduje wygaśnięcie należności ubocznych w całości lub w takiej części, w jakiej wygasa należność główna.
4. Umorzenie może obejmować tylko należności uboczne.
 
§ 5
1. W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym może nastąpić, na wniosek dłużnika, odroczenie terminu zapłaty należności lub rozłożenie płatności należności na raty.
2. Od należności głównej, której termin zapłaty odroczono lub której spłatę rozłożono na raty, nie pobiera się odsetek ustawowych za okres od dnia następującego po dniu złożenia wniosku do dnia upływu terminu spłaty należności.
3. Jeżeli dłużnik nie spłacił w terminie lub w pełnej wysokości odroczonej należności, pozostała do zapłaty należność, bądź rata należności staje się wymagalna wraz z należnymi odsetkami począwszy od dnia udzielenia ulgi.
4. Okres odroczenia lub rozłożenia na raty należności nie może przekroczyć 36 miesięcy.
 
§ 6
1. Wniosek, o którym mowa w § 3 ust. 2 oraz § 5 ust. 1 powinien zawierać w szczególności:
1) szczegółowe informacje dotyczące wystąpienia przesłanek uzasadniających umorzenie lub udzielenie ulgi,
2) opis aktualnej sytuacji finansowej i rodzinnej dłużnika będącego osobą fizyczną lub opis sytuacji ekonomicznej dłużnika będącego osoba prawną,
2. W przypadku stwierdzenia, iż informacje zawarte we wniosku są niewystarczające, tzn. takie na podstawie których nie można ustalić istnienia lub nieistnienia przesłanek do udzielenia umorzenia lub ulgi, organ uprawniony wzywa dłużnika do ich uzupełnienia.
3. Nieuzupełnienie przez dłużnika wniosku w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie go bez rozpatrzenia.
 
§ 7
1. Umorzenie należności oraz odroczenie terminu spłaty całości lub części należności albo rozłożenie płatności całości lub części należności na raty następuje, w formie pisemnej, na podstawie przepisów prawa cywilnego.
2. W przypadkach, o których mowa w § 3 ust.1 pkt. 1,2,3,4, 5 i 7 umorzenie należności następuje w formie jednostronnego oświadczenia woli.
3. Termin przewidziany na załatwienie wniosku dłużnika w sprawie umorzenia, odroczenia lub rozłożenia na raty wynosi 30 dni od dnia złożenia wniosku z zastrzeżeniem ust. 4.
4. W przypadku konieczności uzupełnienia dokumentów 30 dniowy termin jest liczony od dnia przedłożenia wymaganych dokumentów.
 
§ 8
Do umarzania należności i udzielania ulg w spłacie należności uprawnieni są:
1) w zakresie należności przypadających Urzędowi Gminy – Wójt Gminy,
2) w zakresie należności przypadających jednostkom podległym Gminie Pszczew:
a) kierownicy jednostek, jeżeli należność nie przekracza 1.000 zł,
b) Wójt Gminy na wniosek kierownika jednostki, jeżeli należność przekracza kwotę określoną w pkt. 2 a.
 
§ 9
1. Kierownicy jednostek organizacyjnych są zobowiązani przedłożyć Wójtowi Gminy Pszczew sprawozdanie o zakresie udzielonych umorzeń oraz ulg w spłacie należności mających charakter cywilnoprawny :
1) za okresy półroczne według stanu na dzień 30 czerwca,
2) za okresy roczne według stanu na dzień 31 grudnia
-w terminie 30 dni od dnia upływu okresu sprawozdawczego, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
2. Wójt Gminy Pszczew przedkłada Radzie Gminy Pszczew zbiorczą informację o zakresie udzielonych umorzeń oraz ulg w spłacie należności mających charakter cywilnoprawny według stanu na dzień 30 czerwca i 31 grudnia każdego roku, w terminach obowiązujących do składania informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze oraz sprawozdania z wykonania budżetu.
 
§ 10
1. W stosunku do dłużników będących przedsiębiorcami, stosowanie umorzeń określonych w § 3 ust.1 pkt. 5 i 6 oraz ulg w spłacie należności wskazanych w § 5 ust.1 odbywa się w ramach pomocy de minimis, zgodnie z warunkami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie zastosowania art. 87 i art.88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz.Urz. z 2006 r. UE L 379), rozporządzenia Komisji (WE) nr 1535/2007 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy de minimis w sektorze produkcji rolnej (Dz. Urz. L 337 z 21.12.2007 r.)
2. Przedsiębiorca ubiegający się o pomoc de minimis na podstawie niniejszej uchwały wraz z wnioskiem o zastosowanie umorzenia lub ulg w spłacie należności zobowiązany jest dołączyć następujące dokumenty:
1) wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
2) informację o pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis na formularzu przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis ( Dz.U. Nr 53, poz. 311) oraz w odniesieniu do pomocy de minimis w rolnictwie na formularzu przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis rolnictwie lub rybołówstwie (Dz.U. Nr 121, poz. 810);
3) informację o sytuacji ekonomicznej, w tym sprawozdanie finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości.
 
§ 11
Zasad określonych w niniejszej uchwale nie stosuje się w przypadkach, gdy umarzanie, odraczanie lub rozkładanie na raty należności uregulowane jest odrębnie w powszechnie obowiązujących przepisach.
 
§ 12
Traci moc uchwała Nr XXXIX/283/06 Rady Gminy Pszczew z dnia 10 sierpnia 2006 roku w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa przypadających gminie lub jej jednostkom organizacyjnym oraz wskazania organów lub osób do tego uprawnionych.
 
§ 13
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Pszczew.
 
§ 14
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.
 
Przewodniczący Rady Gminy:
Konrad KIONA
 
Załącznik nr 1
Uzasadnienie
Od 1 stycznia 2010 roku nastąpiła zmiana ustawy o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zmianami), która spowodowała konieczność dostosowania zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności budżetu gminy mających charakter cywilnoprawny do nowych przepisów prawa.

 
informacje udostępnił:
data udostępnienia: 2010-11-09 08:07:13
ostatnia modyfikacja: 2010-11-09 08:10:22 »
drukuj wyślij link  

Dokumenty do pobrania:
 Zal1_uch253
wszystkie dokumenty >>
 
 
. .
BIP - liczba wejść: 144290