UZYSKANIE DODATKU MIESZKANIOWEGO
WYMAGANE DOKUMENTY • Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego (potwierdzony przez zarządcę lokalu), wg obowiązującego wzoru – KS-12-01 Druk wniosku do pobrania: - w Urzędzie w Referacie Księgowości (I piętro) - na stronie internetowej Gminy Pszczew www.bip.pszczew.pl Ponadto należy załączyć: Dochody: Za dochód uważa się wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, chyba że zostały już zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.Za dochód uważamy również: zasiłki chorobowe, zasiłek rodzinny, dodatek pielęgnacyjny, zasiłek stały z Ośrodka Pomocy Społecznej, pomoc pieniężną dla rodzin zastępczych z Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, alimenty, praca dorywcza, wynagrodzenie uczniowskie, dochód z prowadzenia gospodarstwa rolnego (dochód z prowadzenia gospodarstwa rolnego ustala się na podstawie powierzchni gruntów w hektarach przeliczeniowych i przeciętnego dochodu z 1ha przeliczeniowego ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego (art. 3 ust. 4)).
Do dochodu nie wlicza się: •dodatków dla sierot zupełnych, •jednorazowych zapomóg z tyt. urodzenia dziecka, •dodatku z tyt. urodzenia dziecka, •pomocy w zakresie dożywiania, •zasiłków pielęgnacyjnych, •zasiłków okresowych z pomocy społecznej, •jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy społecznej, •dodatku mieszkaniowego (art. 3 ust. 3)
Załączamy:
Dokumenty stwierdzające wysokość dochodów za okres pełnych trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku (dotyczy wszystkich osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego), tj.:
o oryginał zaświadczenia o wysokości wynagrodzenia z zakładu pracy - z zaznaczeniem, że odjęte zostały koszty uzyskania przychodu, składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe, wg obowiązującego wzoru KS-12-02 Druk wniosku do pobrania: - w Urzędzie w Referacie Księgowości (I piętro) - na stronie internetowej Gminy Pszczew www.bip.pszczew.pl o kserokopię ostatniej decyzji ZUS lub trzy ostatnie odcinki renty lub emerytury –dotyczy osób uprawnionych do pobierania renty lub emerytury, o zaświadczenia o otrzymywaniu wynagrodzenia z tytułu odbywania praktyki zawodowej i jego wysokości – dotyczy uczniów mających płatne praktyki, o zaświadczenia z Ośrodka Pomocy Społecznej o wysokości otrzymywanych zasiłków stałych - dotyczy osób pobierających w/w świadczenia, o kserokopię decyzji Powiatowego Urzędu Pracy o pozostawaniu bez pracy przez pełne trzy miesiące poprzedzające datę złożenia wniosku – dotyczy osób zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy z prawem lub bez prawa do zasiłku, o kserokopię wyroku sądowego o wysokości przyznanych alimentów (w przypadku otrzymywania alimentów dobrowolnych prosimy o złożenie oświadczenia na wniosku KS-12-03 ) lub inne dokumenty potwierdzające wysokość otrzymywanego świadczenia alimentacyjnego – dotyczy osób uprawnionych do alimentów, Druk wniosku do pobrania: - w Urzędzie w Referacie Księgowości (I piętro) - na stronie internetowej Gminy Pszczew www.bip.pszczew.pl o należy wykazać również dochody: z gospodarstwa rolnego, z działalności gospodarczej wnioskodawcy lub członków rodziny, o zaświadczenie z uczelni o wysokości stypendium naukowego, o w przypadku uzyskiwaniu bądź braku dochodu z prac dorywczych przez pełnoletniego członka gospodarstwa domowego prosimy o złożenie oświadczenia na wniosku KS-12-03),
Wydatki • kserokopię faktury za energię elektryczną za ostatni okres rozliczeniowy, • dokumenty potwierdzające wysokość wydatków poniesionych na mieszkanie za miesiąc, w którym składamy jest wniosek za ostatnie 3 miesiące (opłacone rachunki za: czynsz, wodę, odbiór nieczystości stałych, wywóz nieczystości płynnych, w przypadku wspólnej kotłowni: za ciepłą wodę i centralne), Inne • właściciel domu jednorodzinnego zobowiązany jest przedłożyć zaświadczenie z Wydziału Budownictwa Starostwa Powiatowego w Międzyrzeczu, potwierdzające powierzchnię użytkową, w tym łączną powierzchnię pokoi i kuchni oraz wyposażenie techniczne domu lub złożyć oświadczenie z klauzulą „jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. • W przypadku, gdy o dodatek mieszkaniowy ubiega się rodzina, w której jedna z osób jest osobą niepełnosprawną wymagającą zamieszkiwania w oddzielnym pokoju, należy przedłożyć kserokopie orzeczenia Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności o wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.
MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY Urząd Gminy w Pszczewie, ul. Rynek 13 66-330 Pszczew - Referat Księgowości URZĄD GMINY W Pszczewie ul. Rynek 13 66-330 Pszczew www.bip.pszczew.pl, tel. 95 7492310, fax 95 7492310 Złożenie dokumentów: − I piętro, Tel. (95) 749 23 19 lub parter - sekretariat, Istnieje możliwość przesłania dokumentów pocztą na wskazany wyżej adres. Godziny obsługi klientów: poniedziałek 8:00-16:00, wtorek-piątek 7:30-15:30 Odbiór dokumentów: Decyzja w sprawie przyznania dodatku mieszkaniowego zostanie przesłana pocztą listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY Decyzja wydawana jest w ciągu 30 dni od daty złożenia kompletnego wniosku.
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY 1. Pobierz i wypełnij druk wniosku. 2. Pobierz i wypełnij druk zaświadczenia o wysokości wynagrodzenia z zakładu pracy. 3. Złóż wypełniony wniosek wraz z zaświadczeniem oraz potrzebnymi załącznikami (wymienionymi w punkcie WYMAGANE DOKUMENTY). 4. Poczekaj na doręczenie decyzji w sprawie przyznania dodatku mieszkaniowego.
OPŁATY Nie podlega opłacie skarbowej.
TRYB ODWOŁAWCZY Od decyzji w sprawie ustalenia prawa do dodatku mieszkaniowego służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, w Zielonej Górze, za pośrednictwem Wójta Gminy Pszczew w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
DODATKOWE INFORMACJE 1. Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego składa osoba posiadająca tytuł prawny do zajmowanego lokalu: umowa najmu, umowa podnajmu, umowa użyczenia, spółdzielcze prawo do lokalu, akt własności lokalu, własność budynku wielorodzinnego, w którym wnioskodawca zajmuje lokal, akt własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego, inny tytuł prawny, wyrok sądu nakazujący eksmisję z jednoczesnym przyznaniem prawa do otrzymania lokalu socjalnego od gminy (do wglądu). 2. Dodatek mieszkaniowy wypłaca się zarządcy domu lub osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny z wyjątkiem ryczałtu na zakup opału, który wypłacany jest do rąk wnioskodawcy, chyba ze złoży on wniosek o przekazywanie dodatku w całości na konto zarządcy domu. 3. Dodatkowych informacji udziela pracownik urzędu: Anna Chojnacka, Tel. (95) 749 23 19, e-mail: kontrola@pszczew.pl
Dodatku nie przyznaje się najemcom m.in. w przypadku jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 2% najniższej emerytury oraz w przypadku zajmowania lokalu mieszkaniowego o powierzchni użytkowej większej niż powierzchnia normatywna określona w ustawie wraz z dopuszczalnym przekroczeniem do 30% tzn.: 1 osoba - 35 m² + 30% = 45,5 m² 2 osoby - 40 m² + 30% = 52,0 m² 3 osoby - 45 m² + 30% = 58,5 m² 4 osoby - 55 m² + 30% = 71,5 m² 5 osób - 65 m² + 30% = 84,5 m² 6 osób - 70 m² + 30% = 91,0 m² 7 osób - 75 m² + 30% = 97,5 m² a w razie zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym większej liczby osób niż 7 dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię tego lokalu o 5 m2 lub 50% jeżeli udział powierzchni pokoi i kuchni do powierzchni użytkowej tego lokalu - nie przekracza 60%.
PODSTAWA PRAWNA • Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. z 2001 r. nr 71, poz. 734 ze zm.). • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001r. w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz.U. z 2001 r. nr 156, poz. 1817 ze zm.). • Art. 104-107 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.).
_____________________________________________________________
UWAGA ! Dodatek energetyczny
Wymagane dokumenty
Niezbędne dokumenty, które należy dołączyć do wniosku o przyznanie zryczałtowanego dodatku energetycznego:
- kopia umowy kompleksowej (umowa na przesyłanie i sprzedaż energii elektrycznej) lub umowy sprzedaży energii elektrycznej (umowa na sprzedaż energii elektrycznej);
- rachunek lub faktura VAT za energię elektryczną (tylko w przypadku wyboru płatności na rachunek bankowy przedsiębiorcy energetycznego, z którym zawarto umowę kompleksową lub umowę sprzedaży energii elektrycznej).
Miejsce złożenia dokumentów
Pełnej informacji na temat zasad przyznawania i wypłacania zryczałtowanego dodatku energetycznego, a także druki wniosków o przyznanie zryczałtowanego dodatku energetycznego można uzyskać w Urzędzie Gminy w Pszczewie, ul. Rynek 13 (pokój nr 1) lub telefoniczne 95 749 23 14.
Opłaty
WYDANIE DECYZJI W SPRAWIE ZRYCZAŁTOWANEGO DODATKU ENERGETYCZNEGO NIE PODLEGA OPŁATCIE SKARBOWEJ:
- na podstawie ogłoszonego w dniu 19 lutego 2014r. rozporządzenie Ministra Finansów z 13 lutego 2014 r. w sprawie zaniechania poboru opłaty skarbowej (Dz. U. poz. 224).
- Zaniechanie poboru dotyczy decyzji w sprawie przyznania zryczałtowanego dodatku energetycznego i ma zastosowanie do decyzji wydawanych na wnioski złożone od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2014 r.
- Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych, od niektórych dochodów (przychodów) podatników podatku dochodowego od osób fizycznych. (Dz. U. z 2014r. poz. 401) osoby uprawnione od 1 stycznia do 31 grudnia 2014 roku do zryczałtowanego dodatku energetycznego nie mają obowiązku wykazywania dochodów z tytułu wypłaconego świadczenia w rocznym zeznaniu podatkowym za rok 2014.
Postępowanie w sprawie ustalenia prawa do zryczałtowanego dodatku energetycznego kończy się wydaniem decyzji administracyjnej w terminie miesiąca od dnia złożenia wniosku.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2013r., poz. 966 z późn.zm.).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2013r., poz. 267).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (t. j. z 2012 r. poz. 1282).
Tryb odwoławczy
Od decyzji w sprawie ustalenia prawa do zryczałtowanego dodatku energetycznego służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gorzowie w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.
Odwołanie wnosi się za pośrednictwem tut. Urzędu Gminy.
Inne informacje
- Zryczałtowany dodatek energetyczny od 1 stycznia 2014 r. będzie przysługiwał odbiorcy wrażliwemu energii elektrycznej, czyli osobie pobierającej dodatek mieszkaniowy.
- Zgodnie z ustawą odbiorcą wrażliwym energii elektrycznej jest osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 966), która jest stroną umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym i zamieszkuje w miejscu dostarczania energii elektrycznej (art. 3 pkt 13c ).
- Zryczałtowany dodatek energetyczny będzie wynosił wynosi rocznie nie więcej niż 30% iloczynu limitu zużycia energii elektrycznej oraz średniej ceny energii elektrycznej dla odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, ogłaszanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki do dnia 31 marca każdego roku (www.ure.gov.pl/).
- Limit zużycia energii elektrycznej wyniesie:
1) 900 kWh w roku kalendarzowym - dla gospodarstwa domowego prowadzonego przez osobę samotną; 2) 1250 kWh w roku kalendarzowym - dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 4 osób; 3) 1500 kWh w roku kalendarzowym - dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 5 osób.
- Zgodnie z Obwieszczeniem Ministra Gospodarki z dnia 28 listopada 2013 r. w sprawie wysokości dodatku energetycznego obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. do 30 kwietnia 2014 r. wysokość zryczałtowanego dodatku energetycznego za okres od 1 stycznia 2014 r. do 30 kwietnia 2014 r. wynosi:
- dla gospodarstw prowadzonych przez osobę samotną - 11,36 zł. miesięcznie;
- dla gospodarstw składających się z 2 do 4 osób - 15,77 zł. miesięcznie;
- dla gospodarstw składających się z co najmniej 5 osób - 18,93 zł. miesięcznie.
- Wysokość zryczałtowanego dodatku energetycznego za okres od 1 maja 2014 r. do 30 kwietnia 2015 r. zostanie ogłoszona przez ministra właściwego do spraw gospodarki w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" do dnia 30 kwietnia 2014 r.
- Zryczałtowany dodatek energetyczny wypłacają gminy w terminie do dnia 10 każdego miesiąca z góry, z wyjątkiem miesiąca stycznia, w którym zryczałtowany dodatek energetyczny wypłaca się do dnia 30 stycznia danego roku.
- Zryczałtowany dodatek energetyczny może być wypłacony:
- na rachunek bankowy osoby wnioskującej;
- na rachunek bankowy przedsiębiorcy energetycznego, z którym zawarta jest umowa kompleksowa lub umowa sprzedaży energii elektrycznej.
Wnioski o przyznanie dodatku energetycznego są przyjmowane w tut. Urzędzie Gminy od dnia 2 stycznia 2014 r.
Wzór wniosku o dodatek energetyczny do pobrania jest tutaj.
UWAGA! Stroną umowy sprzedaży energii elektrycznej lub umowy kompleksowej musi być osoba, która ma przyznany dodatek mieszkaniowy, a nie inny członek rodziny!
|