Pszczew, dnia 9 października 2015 roku
Oferenci
w przetargu nieograniczonym „Przebudowa i remont dróg gminnych nr
004422F i 004424F wraz z rozbudową oświetlenia ulicznego w Pszczewie – etap I”.
ZP.271.8.2015 „Przebudowa
i remont dróg gminnych nr 004422F i 004424F wraz z rozbudową oświetlenia
ulicznego w Pszczewie – etap I”
Na podstawie art. 38 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2013 roku poz. 907 – tekst jednolity z późn. zm.) poniżej przedstawiam treść zapytań wraz z odpowiedziami
do niniejszego przetargu. Jednocześnie informuję iż odpowiedzi na pytanie 1, 2,
3 stanowią modyfikację treści SIWZ zgodnie z art. 38 ust. 4 ustawy Pzp.
1)
Prosimy o wprowadzenie zmian w zapisach SST D-04.02.01 odnośnie
materiałów do warstwy odsączającej i odcinającej oraz powołanie się na aktualne
normy (PN-EN 13043, PN-EN 13285, PN-EN 13242 i normy związane). Zgodnie z
zapisami prawa budowalnego każdy wyrób budowlany musi posiadać Deklaracje
Właściwości Użytkowych (DWU), klasyfikującą wyrób w oparciu o obowiązujące
normy prawne.
2)
Prosimy o wprowadzenie zmian w zapisach SST D-04.04.02 odnośnie
materiałów i wymagań w stosunku do warstwy podbudowy z kruszywa stabilizowanego
mechanicznie oraz powołanie się na aktualne normy (PN-EN 13285, PN-EN 13242 i
normy związane) i dokumenty techniczne (WT-4:2010). Zgodnie z zapisami prawa
budowalnego każdy wyrób budowlany musi posiadać Deklaracje Właściwości
Użytkowych (DWU), klasyfikującą wyrób w oparciu o obowiązujące normy prawne.
3)
Prosimy o wprowadzenie zmian w zapisach SST D-05.03.05B odnośnie
wymagań w stosunku do kruszyw oraz właściwości betonu asfaltowego AC 16 W i
powołanie się na dokumenty techniczne WT-1 i WT-2 z roku 2010 r., na które
powołano się w specyfikacji na warstwę ścieralną (D-05.03.05a). Przywołane w
SST dokumenty techniczne (WT-1 i WT-2) z roku 2008 są nieaktualne i zostały
zastąpione ze względu na błędy i niezgodności tam zawarte.
4)
Prosimy o udostępnienie bilansu robot ziemnych.
5)
Prosimy o udostępnienie przekroi poprzecznych.
6)
Prosimy zamawiającego o uszczegółowienie zapisów przedmiaru robót
– dział 3 roboty ziemne ( cały)- prosimy
o uszczegółowienie których ulic dotyczą owe roboty ziemne.
Ad. 1-6 W załączeniu udostępniono poszczególne opisy ze zmianami
oraz rysunki, przy czym załączniki od Aa1 do Ad 3 w związku z modyfikacją
swojej treści stanowią modyfikację
treści SIWZ zgodnie z art. 38 ust. 4
ustawy Pzp
7)
Dotyczy
Projektu Umowy - § 7 ust.2 pkt. 6
Prosimy Zamawiającego o usunięcie
powyższej jednostki redakcyjnej jako całkowicie nie do pogodzenia z zasadą
rozkładu obowiązków pomiędzy Stronami. Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z
istotą umowy o roboty budowlane – po stronie Wykonawcy leży obowiązek wykonania
prac budowlanych zaś po stronie Inwestora – Zamawiającego przedstawienie
odpowiedniej dokumentacji umożliwiającej prowadzenie prac budowlanych wraz z
niezbędnymi pozwoleniami i zezwoleniami. Brak jest zatem podstaw do obciążania
Wykonawcy kosztami ewentualnymi zajęć terenów przyległych do terenu
prowadzonych prac budowlanych
8)
Dotyczy
Projektu Umowy - § 10 ust. 8
Prosimy Zamawiającego o
wyjaśnienie treści przedmiotowej jednostki redakcyjnej poprzez wskazanie
czy do faktury końcowej Wykonawca ma dołączyć kopie wszystkich dowodów zapłaty
wymagalnych wynagrodzeń. W przypadku odpowiedzi pozytywnej prosimy o
odpowiednią modyfikację przedmiotowej jednostki redakcyjnej.
9)
Dotyczy
Projektu Umowy – § 15 ust.1 pkt. 1
Odpowiednią zmianę wyżej
wskazanej jednostki redakcyjnej poprzez przyjęcie jako podstawy do naliczenia
kary umownej okoliczności, za którą Wykonawca ponosi winę, tj. „zwłoki”
w miejsce „opóźnienia”. Dotychczasowe sformułowanie skutkuje bowiem
obciążeniem Wykonawcy karami umownymi w sytuacji, w której nieterminowa
realizacja prac jest skutkiem okoliczności, za które nie ponosi on winy lub
potwierdzenie znaczenia ww. jednostki redakcyjnej, zgodnie z którym, Wykonawca
nie będzie ponosił odpowiedzialności za opóźnienia, które powstały z przyczyn
całkowicie od niego niezależnych.
10)
Dotyczy
Projektu Umowy – § 15 ust.1 pkt. 2
Odpowiednią zmianę wyżej
wskazanej jednostki redakcyjnej poprzez przyjęcie jako podstawy do naliczenia
kary umownej okoliczności, za którą Wykonawca ponosi winę, tj. „zwłoki”
w miejsce „opóźnienia”. Dotychczasowe sformułowanie skutkuje bowiem
obciążeniem Wykonawcy karami umownymi w sytuacji, w której nieterminowe
usuniecie wad i usterek jest skutkiem okoliczności, za które nie ponosi on winy
lub potwierdzenie znaczenia ww. jednostki redakcyjnej, zgodnie z którym,
Wykonawca nie będzie ponosił odpowiedzialności za opóźnienia, które powstały z
przyczyn całkowicie od niego niezależnych.
11)
Dotyczy
Projektu Umowy – § 15 ust.1 pkt.3
Prosimy Zamawiającego o
odpowiednią modyfikację wskazanej jednostki redakcyjnej poprzez obciążenie
Wykonawcy karą umowną za zwłokę w wykonaniu robót budowalnych. Zamawiający
przewidział bowiem w § 15 ust. 1 pkt. 3 stosowną karę umowną za nieterminowe
przedłożenie Zamawiającemu dokumentacji wymaganej postanowieniami umownymi.
12)
Dotyczy
Projektu Umowy – § 15 ust.1 pkt. 7
Odpowiednią zmianę wyżej wskazanej
jednostki redakcyjnej poprzez obniżenie kwoty kary umownej do wysokości 1500
zł. W ocenie Wykonawcy kara umowna w aktualnej wysokości jest
wygórowana,
a jej określenie w wysokości powyżej wskazanej w sposób wystarczający
zabezpieczy interesy Zamawiającego.
13)
Dotyczy
Projektu Umowy – § 15 ust.1 pkt. 8
Odpowiednią zmianę wyżej
wskazanej jednostki redakcyjnej poprzez obniżenie kwoty kary umownej do
wysokości 1500 zł. W ocenie Wykonawcy kara umowna w aktualnej wysokości
jest wygórowana,
a jej określenie w wysokości powyżej wskazanej w sposób wystarczający
zabezpieczy interesy Zamawiającego.
14)
Dotyczy
Projektu Umowy - § 15 ust.1 pkt. 9
Odpowiednią zmianę wyżej
wskazanej jednostki redakcyjnej poprzez obniżenie kwoty kary umownej do
wysokości 1500 zł. W ocenie Wykonawcy kara umowna w aktualnej wysokości
jest
wygórowana,
a jej określenie w wysokości powyżej wskazanej w sposób wystarczający
zabezpieczy interesy Zamawiającego.
15)
Dotyczy
Projektu Umowy - § 15 ust.1 pkt. 11
Odpowiednią zmianę wyżej
wskazanej jednostki redakcyjnej poprzez obniżenie kwoty kary umownej do
wysokości 1500 zł. W ocenie Wykonawcy kara umowna w aktualnej wysokości
jest
wygórowana,
a jej określenie w wysokości powyżej wskazanej w sposób wystarczający zabezpieczy
interesy Zamawiającego.
16)
Dotyczy
Projektu Umowy - § 15 ust. 2
Prosimy Zamawiającego o zmianę
ust. 2 powyższej jednostki redakcyjnej poprzez przyznanie prawa do dochodzenia
odszkodowania przewyższającego wysokość kar umownych w wysokości analogicznej
jak zastrzeżonej na tą okoliczność dla Zamawiającego uzupełniającego również po
stronie Wykonawcy. Dotychczasowe brzmienie przedmiotowej jednostki redakcyjnej
uprawniającej do odszkodowania przewyższającego wysokość kar umownych wyłącznie
dla Zamawiającego uznać należy za jednostronne i istotnie godzące w zasadę
równowagi stron projektowanego stosunku prawnego i faktycznie stanowi nadużycie
pozycji Zamawiającego względem Wykonawcy, które nie ma żadnego celu w ochronie
interesu Zamawiającego do którego powołane zostały normy prawa zamówień
publicznych.
17)
Dotyczy
Projektu Umowy - § 16 ust. 1 pkt. 3
Prosimy Zamawiającego o usunięcie
jednostki redakcyjnej uprawniającej Zamawiającego do odstąpienia od umowy w
przypadku przerwy w realizacji robót. Określenie powyższych podstaw do
odstąpienia od umowy nie znajduje bowiem żadnego uzasadniania zarówno w
interesie publicznym, do którego ochrony powołane są normy prawa zamówień
publicznych, jak i w charakterze projektowanej inwestycji. Wykonawca bowiem
zobowiązuje się do wykonania określonego obiektu w ściśle określonym terminie.
W toku realizacji inwestycji może natomiast dość do uzasadnionego przestoju w
pracach – np. awarii sprzętu, która skutkować będzie wstrzymaniem robót na
określony czas bez jednak wpływu na możliwość dotrzymania ostatecznego
określonego przez Zamawiającego terminu. W przypadku natomiast jego nie
dotrzymania Zamawiający stosowną przewidział kare umowną. Brak jest przez
to uzasadnienia do odstąpienia od Umowy w przypadku przerwy w realizacji prac –
która można rozumieć bardzo szeroko.
18)
Dotyczy
Projektu Umowy - § 16 ust. 1 pkt. 4
Prosimy Zamawiającego o usunięcie
jednostki redakcyjnej uprawniającej Zamawiającego do odstąpienia od umowy w
przypadku przerwy w realizacji robót. Określenie powyższych podstaw do
odstąpienia od umowy nie znajduje bowiem żadnego uzasadniania zarówno w
interesie publicznym, do którego ochrony powołane są normy prawa zamówień
publicznych, jak i w charakterze projektowanej inwestycji. Wykonawca bowiem
zobowiązuje się do wykonania określonego obiektu w ściśle określonym terminie.
W toku realizacji inwestycji może natomiast dość do uzasadnionego przestoju w
pracach – np. awarii sprzętu, która skutkować będzie wstrzymaniem robót na
określony czas bez jednak wpływu na możliwość dotrzymania ostatecznego
określonego przez Zamawiającego terminu. W przypadku natomiast jego nie
dotrzymania Zamawiający przewidział stosowną kare umowną. Brak jest przez
to uzasadnienia do odstąpienia od Umowy w przypadku przerwy w realizacji prac –
która można rozumieć bardzo szeroko.
Ad. 7- 18 Zamawiający nie zmienia
treści umowy, tym samym nie uwzględnia próś© określonych w poszczególnych
pytaniach. Według zamawiającego postanowienia umowy są zgodne z obowiązującym
porządkiem prawnym i zważywszy na zasadę swobody kontraktowej stron w istocie
umożliwiają takie ukształtowanie stosunku cywilnoprawnego stron.
Wobec powyższego zapisy projektu
umowy pozostają bez zmian.
W
związku wprowadzonymi zmianami, mając na uwadze zapisy art. 38 ust. 6
ustawy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2013 roku poz. 907 – tekst jednolity z późn zm.) Zamawiający zmienia termin składania
ofert z dnia 13.10.2015. godz. 12.00
na dzień 13.10.2015. godz. 14.00 oraz otwarcia ofert z dnia 13.10.2015r. godz. 12.15 na dzień 13.10.2015r.
godz. 14.15. Zmianie ulega również termin wpłaty wadium z dnia 13.10.2015r. do godz. 12.00 na dzień 13.10.2015r.
do godz. 14.00 (przy czym liczy się data wpływu środków do Zamawiającego) oraz
opis koperty z dnia 13.10.2015r. do godz. 12.00 na dzień 13.10.2015r.
do godz. 14.00.
Z uwagi na fakt, że powyższe zmiany treści specyfikacji istotnych
warunków zamówienia prowadzą do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu,
Zamawiający, zgodnie z art. 38 ust. 4a ustawy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2013 roku poz. 907 – tekst jednolity z późn zm.) zamieścił
ogłoszenie o zmianie ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych.
Pozostałe zapisy SIWZ nie ulegają
zmianie.
Wójt
Gminy Pszczew
/-/
Waldemar Górczyński
|