ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Miasta w Krośnie Odrzańskim
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Plan zamówień

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Statut Gminy Krosno Odrzańskie (stary)

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2003-10-21 15:16:41 przez Administrator Systemu

Akapit nr - brak tytułu

Załącznik do
UCHWAŁY Nr II/6/02
RADY MIEJSKIEJ W KROŚNIE ODRZAŃSKIM
z dnia 17 grudnia 2002 r.


STATUT GMINY KROSNO ODRZAŃSKIE

Dział 1

Postanowienia ogólne
§ 1. Uchwała określa:
1) ustrój Gminy „miejsko – wiejskiej” KROSNO ODRZAŃSKIE;
2) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Miejskiej;
3) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Miejskiej w Krośnie Odrzańskim, jej komisji;
4) zasady tworzenia klubów radnych Rady Miejskiej w Krośnie Odrzańskim;
5) zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji oraz korzystania z nich.

§ 2. Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Krosno Odrzańskie;
2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Krośnie Odrzańskim;
3) Komisji – należy przez to rozumieć komisje Rady Miejskiej w Krośnie Odrzańskim;
4) Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Krośnie Odrzańskim;
5) Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Krosna Odrzańskiego;
6) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Krosno Odrzańskie;
7) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miasta w Krośnie Odrzańskim;
8) Przewodniczącym – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Miejskiej w Krośnie Odrzańskim.
Dział 2

Gmina
§ 3. 1. Gmina Krosno Odrzańskie jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.

§ 4. Organami Gminy są:
1) Rada Miejska;
2) Burmistrz.

§ 5. Siedzibą organów Gminy jest miasto KROSNO ODRZAŃSKIE.

§ 6. 1. Gmina położona jest w powiecie krośnieńskim (odrzańskim) w województwie lubuskim i obejmuje obszar 211 52 km2.
2. Granice terytorialne Gminy określa mapa w skali 1:100 000, stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.
3. W skład Gminy wchodzą miasto Krosno Odrzańskie oraz następujące sołectwa – wsie – osady:

BIELÓW - wieś - sołectwo
BRZÓZKA - wieś - sołectwo
CHOJNA - wieś - sołectwo
CHYŻE - wieś - sołectwo
CZARNOWO - wieś - sołectwo
CZETOWICE - wieś - sołectwo
GOSTCHORZE - wieś - sołectwo
KAMIEŃ - wieś - sołectwo
MORSKO - wieś
ŁOCHOWICE - wieś - sołectwo
MARCINOWICE - wieś - sołectwo
NOWY RADUSZEC - wieś - sołectwo
OSIECZNICA - wieś - sołectwo
RADNICA - wieś - sołectwo
SARBIA - wieś - sołectwo
SARNIE ŁĘGI - gajówka
STARY RADUSZEC - wieś - sołectwo
STRUMIENNO - wieś - sołectwo
RETNO - wieś - sołectwo
SZKLARKA RADNICKA - wieś - sołectwo
WĘŻYSKA - wieś - sołectwo
4. Jednostkami pomocniczymi gminy w mieście są osiedla.
5. Organizację, zakres działania i granice osiedli, ich tworzenie i znoszenie określa Rada odrębną uchwałą.
6. Wykaz osiedli i ich granice stanowią załącznik nr 2 i 3 do Statutu.

§ 7. 1. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne ustalając jednocześnie ich statuty i strukturę zatrudnienia.
2. Powoływanie i odwoływanie kierowników tych jednostek należy do Burmistrza.
3. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy zarządzają jednostkami jednoosobowo w zakresie ustalonym pełnomocnictwami udzielonymi przez Burmistrza.
4. Burmistrz prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 8. 1. Herb Gminy przedstawia na błękitnym tle tarczy zamek z szerokim budynkiem po środku i dwiema proporcjonalnie umieszczonymi po prawej i lewej stronie basztami. Zamek otacza mur obronny zakończony blankami, na tle muru obronnego i szerokiego budynku zamku znajduje się orzeł dolnośląski z półksiężycem na piersiach. Baszty boczne są dwuczęściowe. Część dolna szeroko zakończona skosem, a górna wyższa uwieńczona blankami i zakończona dachem stożkowym. Barwy herbu, to tło tarczy niebieskie, mury zamku białe, dachy czerwone, zakończone kulami koloru żółtego (złotego), orzeł dolnośląski czarny na tle żółtej (złotej) tarczy, półksiężyc biały. W górnej części szerokiego budynku zamku pięć otworów okiennych koloru czarnego, w basztach po cztery otwory okienne koloru czarnego. Wzór herbu określa załącznik nr 4 do Statutu.
2. Flagę gminy stanowi prostokątny płat tkaniny o proporcjach boku krótszego do boku dłuższego 5:8 podzielony na trzy poziome pasy, w proporcji 1:2:1, z której górny ma barwę niebieską, a dolny barwę zieloną. Pas środkowy jest koloru białego z centralnie umieszczonym herbem Krosna Odrzańskiego. Wzór flagi określa załącznik nr 5 do Statutu.
3. Zasady używania herbu i barw Gminy określa Rada w odrębnej uchwale.
Dział 3

Jednostki pomocnicze Gminy
§ 9. 1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:
1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować albo organy Gminy;
2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą;
3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Burmistrz w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki;
4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.

§ 10. Uchwały, o jakich mowa w § 9 powinny określać w szczególności:
1) obszar;
2) granice;
3) siedzibę władz;
4) nazwę jednostki pomocniczej.

§ 11. 1. Jednostki pomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.
2. Jednostki pomocnicze Gminy mogą samodzielnie gospodarować środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań przewidzianych do realizacji w tych jednostkach w ramach wspierania inicjatyw.
3. Rada może uchwalić w formie załącznika do uchwały budżetowej, wydatki jednostek pomocniczych w układzie działów lub rozdziałów klasyfikacji budżetowej.
4. Jednostki pomocnicze, decydując o przeznaczeniu środków, o których mowa w ust.2, obowiązane są do przestrzegania podziału wynikającego z załącznika do budżetu Gminy.
5. Jednostki pomocnicze mogą podejmować decyzje o wydatkowaniu środków budżetowych każdorazowo do kwoty 3000 zł.
6. Decyzje, o jakich mowa w ust. 2-5, są wiążące dla osób składających oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem Gminy.
7. Środki finansowe, o których mowa w ust. 2 mogą być przekazywane na odrębne rachunki bankowe otwierane dla poszczególnych jednostek pomocniczych. Jako osoby upoważnione do dysponowania środkami zgromadzonymi na poszczególnych rachunkach wskazuje się w umowach rachunków bankowych każdorazowo przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej i członków rady sołeckiej.
8. Dyspozycje wypłat podpisują przewodniczący organu wykonawczego danej jednostki pomocniczej i jeden uprawniony członek rady sołeckiej.

§ 12. 1. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informacje w tym zakresie Burmistrzowi.
2. Jednostki pomocnicze gminy podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.

§ 13. 1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej uczestniczy w posiedzeniach Rady na podstawie zawiadomienia Przewodniczącego Rady Miejskiej.
2. Przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej przysługuje prawo składania zapytań i zabierania głosu na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.
3. Przewodniczącym organów pomocniczych może być przyznana dieta za udział w pracach organu gminy na zasadach ustalonych przez Radę.
Dział 4

Organizacja wewnętrzna Rady
§ 14. 1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.
2. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.

§ 15.1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Burmistrza w zakresie w jakim wykonuje on uchwały Rady.
2. Burmistrz i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

§ 16.Do wewnętrznych organów Rady należą:
1) Przewodniczący;
2) dwóch wiceprzewodniczących;
3) Komisja Rewizyjna;
4) komisje stałe, wymienione w Statucie;
5) doraźne komisje do określonych zadań.

§ 17. 1. Rada powołuje następujące stałe komisje:
1) Rewizyjną - do 5 osób;
2) Budżetu i Rozwoju Gospodarczego - do 5 osób;
3) Porządku Publicznego i Infrastruktury Komunalnej - do 5 osób;
4) Edukacji, Sportu i Spraw Społecznych - do 5 osób.
2. Radny może być członkiem jednej komisji merytorycznej i Komisji Rewizyjnej.
3. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając skład ilościowy nie przekraczający składu komisji stałych i zakres działania komisji.
4. Przewodniczący komisji stałych nie mogą być członkami Komisji Rewizyjnej.

§ 18.1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
2. Wyboru Przewodniczącego oraz dwóch wiceprzewodniczących dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.
3. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:
1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady;
2) przygotowanie porządku obrad;
3) dokonanie otwarcia sesji;
4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji do czasu wyboru Przewodniczącego Rady.

§ 19. Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności właściwy wiceprzewodniczący, w szczególności:
1) zwołuje sesje Rady;
2) przewodniczy obradom;
3) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał;
4) podpisuje uchwały Rady;
5) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu;
6) reprezentuje Radę w sprawach ze stosunku pracy z Burmistrzem i przedkłada Radzie projekt uchwały w sprawie ustalenia warunków wynagrodzenia dla Burmistrza.

§ 20. W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub jednego z wiceprzewodniczących Rady przed upływem kadencji, Rada dokonuje wyboru na wakujące stanowisko na najbliższej sesji.

§ 21. 1. Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w § 19 Statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.
2. Rada, na wniosek Przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały inną, niż Przewodniczący, osobę do reprezentowania jej na zewnątrz spośród radnych.

§ 22. Do obowiązków wskazanego wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub Statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na funkcji Przewodniczącego lub jego nieobecności.

§ 23. 1.Przewodniczący oraz wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady.
2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1 dokonuje Przewodniczący Rady.
Dział 5

Tryb pracy Rady

Rozdział 1

Sesje Rady
§ 24. 1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
2. Oprócz uchwał Rada może podejmować:
1) postanowienia proceduralne;
2) oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie;
3) apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania;
4) opinie – zawierające oświadczenia władzy oraz oceny.
3. Do postanowień, oświadczeń, apeli i opinii ma zastosowanie przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.

§ 25. 1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.
3. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nie przewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie.
4. Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie.
Rozdział 2

Przygotowanie sesji
§ 26. 1. Sesje przygotowuje i zwołuje Przewodniczący Rady albo jeden z wiceprzewodniczących wyznaczony przez Przewodniczącego.
2. Przygotowanie sesji obejmuje:
1) ustalenie porządku obrad;
2) ustalenie czasu i miejsca obrad;
3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał dotyczących poszczególnych punktów obrad.
3. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia się radnych najpóźniej na 5 dni przed terminem obrad.
4. Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 7 dni przed sesją.
5. W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 3 i 4 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
6. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta.
7. Obsługę Rady i jej organów zapewnia Wydział Organizacyjny, którego wyznaczony pracownik sporządza z każdej sesji protokół.
8. W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokółu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta.
9. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 8 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.
10. Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokółu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 9.

§ 27. 1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Burmistrza ustala listę osób zaproszonych na sesję.
2. W sesjach Rady uczestniczą – z głosem doradczym – Burmistrz, Zastępca Burmistrza oraz Sekretarz i Skarbnik Gminy.
3. Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych podlegających kontroli Rady.

§ 28. Burmistrz obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

§ 29. Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.

§ 30. 1. Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.
2. Na sesji przy drzwiach zamkniętych obradują tylko radni, Burmistrz, jego zastępca oraz osoby zaproszone do udziału w sesji.

§ 31. 1. Sesja odbywa się zwyczajowo na jednym posiedzeniu.
2. Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał np. brak quorum.
4. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokóle.

§ 32. 1. Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalanych w planie pracy Rady lub w terminach określonych przez Przewodniczącego Rady.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o jakich mowa w § 25 ust. 4.

§ 33. 1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.
2. Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.

§ 34. 1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.
2. Rada na wniosek Przewodniczącego Rady może powołać spośród wiceprzewodniczących sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.

§ 35. 1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: „Otwieram …… sesję Rady Miejskiej w Krośnie Odrzańskim”.
2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.

§ 36. 1. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.
2. Zmiana ustalonego porządku obrad wymaga bezwzględnej większości głosów ustawowego składu radnych.

§ 37. Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1) informacje Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym;
2) sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady;
3) interpelacje i zapytania radnych;
4) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska;
5) odpowiedzi na zapytania i interpelacje zgłoszone na sesji;
6) przyjęcie protokółu z obrad poprzedniej sesji;
7) wolne wnioski i informacje.

§ 38. Sprawozdanie o jakim mowa w § 37 pkt. 2 składa Burmistrz lub jego zastępca.

§ 39. 1. Interpelacje i zapytania są kierowane do Burmistrza.
2. Składanie interpelacji przysługuje wyłącznie radnym.
3. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.
4. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
5. Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady, bądź ustnie w trakcie obrad Rady; Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.
6. Odpowiedzi na interpelacje udziela Burmistrz ustnie podczas obrad bądź w formie pisemnej, w terminie 21 dni – na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację. Odpowiedzi udzielić mogą również właściwe rzeczowo osoby, upoważnione do tego przez Burmistrza.
7. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o uzupełnienie odpowiedzi.

§ 40. 1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
2. Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni. Paragraf 39 ust. 5, 6 i 7 stosuje się odpowiednio.

§ 41. 1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.
2. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.
4. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.
5. Przewodniczący Rady w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
6. Radnemu przysługuje prawo do dwukrotnego wystąpienia w ramach rozpatrywanego punktu obrad Rady.

§ 42. 1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień.
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady zwraca radnemu uwagę, a gdy to nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokóle.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 43. Na wniosek radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokółu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

§ 44. 1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:
1) stwierdzenia quorum;
2) zmiany porządku obrad;
3) ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów;
4) zamknięcia listy mówców lub kandydatów;
5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały;
6) zarządzenia przerwy;
7) odesłania projektu uchwały do komisji;
8) przeliczenia głosów;
9) przestrzegania regulaminu obrad.
2. Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu „za” i jednego głosu „przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.
3. Głosowania nie zastrzeżone klauzulą tajności są jawne.

§ 45. 1. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego, poza przypadkami odmowy zainteresowanego uczestnictwem w obradach.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.

§ 46. 1. Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Burmistrzowi ustosunkowanie się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.
3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

§ 47. 1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę: „Zamykam ……… sesję Rady Miejskiej w Krośnie Odrzańskim”.
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 48. 1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.
3. Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.

§ 49. Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.

§ 50. 1. Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.
2. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:
1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko Przewodniczącego obrad i protokolanta;
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia;
3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności;
4) odnotowanie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji;
5) ustalony porządek obrad;
6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień;
7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: „za”, „przeciw” i „wstrzymujących” oraz głosów nieważnych;
8) wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały;
9) podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.

§ 51. 1. Do protokółu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.
2. Uchwały Przewodniczący Rady doręcza Burmistrzowi najpóźniej w ciągu 4 dni od dnia zakończenia sesji.
3. Wyciągi z protokółu z sesji oraz kopie uchwał Burmistrz doręcza tym jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań, z dokumentów tych wynikających.
Rozdział 3

Uchwały
§ 52. 1. Uchwały, o jakich mowa w § 24 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia, apele i opinie, o jakich mowa w § 24 ust. 2 są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.

§ 53. 1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych, Burmistrz oraz klub radnych, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
2. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
1) tytuł uchwały;
2) podstawę prawną;
3) postanowienia merytoryczne;
4) w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały;
5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenia sprawozdania po jej wykonaniu, jeżeli takie jest wymagane;
6) ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały;
7) miejsce publikacji.
2. Projekt uchwały powinien być przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji.
3. Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego.

§ 54. 1. Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu, zgodnie z zasadami techniki prawodawczej określonymi przez Prezesa Rady Ministrów i Burmistrza.

§ 55. 1. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.
2. Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Burmistrza.

§ 56. 1. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.

§ 57. 1. Rejestr uchwał z protokółami sesji Rady prowadzi Urząd Miasta.
Rozdział 4

Procedura głosowania
§ 58. W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

§ 59. 1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokóle sesji.
3. Do przeliczenia głosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych.
4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.
5. W przypadku równej liczby głosów oddanych podczas głosowania rozstrzyga głos Przewodniczącego Rady.

§ 60. 1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.
2. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
4. Po przeliczeniu głosów przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
5. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokółu sesji.
6. Zakres spraw podlegających głosowaniu tajnemu reguluje ustawa o samorządzie gminnym.

§ 61. 1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wnioski w kolejności zgłoszeń lub wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

§ 62. 1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.
2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w § 63 ust. 2.
5. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.
6. Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
7. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6 na czas potrzebny do stwierdzenia czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.

§ 63. 1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących „za” czy „przeciw”.
2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.

§ 64. 1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oraz głosowanie większością 2/3 głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych „za” wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
3. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów (przeciwnych i wstrzymujących się).
4. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych (przeciwnych i wstrzymujących się) ważnie oddanych głosów.
Rozdział 5

Komisje Rady
§ 65. 1. Przedmiotem działania komisji stałych są w szczególności następujące sprawy :
1) Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego: budżet gminy, ustalanie kierunków rozwoju, plany inwestycji wieloletnich, inwestycje komunalne, gospodarka nieruchomościami, utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, podatki i opłaty lokalne, opłaty czynszowe, funkcjonowanie gminnych jednostek organizacyjnych, współpraca z społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz instytucji pozarządowych;
2) Komisji Porządku Publicznego i Infrastruktury Komunalnej: projekty zagospodarowania przestrzennego, budownictwo socjalne i komunalne, gospodarka nieruchomościami, lokalny transport, usługi dla ludności, ochrona środowiska, przyrody i gospodarka wodna, melioracje, ochrona przeciwpowodziowa rolnictwo, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych, wysypiska gminne i ponadgminne, utylizacja odpadów komunalnych, utrzymania gminnych dróg, ulic, mostów, placów, chodników, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, ochrony p.poż.;
3) Komisji Edukacji, Sportu i Spraw Społecznych: edukacja publiczna w zakresie: gimnazjów, szkół podstawowych, przedszkoli i innych placówek oświatowo - wychowawczych, żłobka, bibliotek gminnych, placówek upowszechniania kultury i sportu, upowszechniania idei samorządności, związków gmin i stowarzyszeń, nagrody kulturalnej, honorowe obywatelstwa, stypendia, opieka społeczna i zdrowotna, gminne programy przeciwdziałania patologiom, przestrzeganie zasad współżycia społecznego, promocja gospodarcza i turystyczna.
2. Zakres zadań komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.
3. Postanowienia pkt 1 – 3 nie dotyczą Komisji Rewizyjnej.

§ 66. 1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przyjętym przez Radę.
2. Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.
3. W trakcie kadencji Rada może na wniosek przewodniczącego komisji i radnych dokonać zmian w składach komisji.

§ 67. 1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia z wyłączeniem Komisji Rewizyjnej.
2. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują Radzie.
3. Na podstawie upoważnienia Rady, Przewodniczący lub wiceprzewodniczący Rady, koordynujący pracę komisji Rady mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać złożenie Radzie sprawozdania.
4. Sprawozdania komisji Rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.

§ 68. 1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji wybrany przez Radę w głosowaniu jawnym lub zastępca przewodniczącego komisji, wybrany przez członków komisji.
2. Do posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach Komisji Rewizyjnej.

§ 69. 1. Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.
2. Przewodniczący doraźnej komisji i zespołów powołanych przez Radę składają sprawozdania na najbliższej sesji Rady po upływie terminu i wykonaniu zadań, dla których zostały powołane.

§ 70. Opinie i wnioski komisji zapadają na posiedzeniach w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej trzech członków składu komisji.
Rozdział 6

Radni
§ 71. 1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
2. Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji lub posiedzenia komisji winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne ustne bądź pisemne wyjaśnienia Przewodniczącemu Rady lub przewodniczącemu komisji.

§ 72. 1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej Gminy i utrzymywać stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami.
2. Radni mogą przyjmować w swoich okręgach wyborczych – w terminie i miejscu podanym uprzednio do wiadomości wyborców – osoby, które chciałyby złożyć skargi i wnioski czy postulaty.
3. Radni mogą stosownie do potrzeb przyjmować obywateli gminy w Urzędzie Miasta w sprawach dotyczących Gminy i jej mieszkańców

§ 73. 1. W przypadku notorycznego uchylania się przez radnego od wykonywania jego obowiązków, Przewodniczący Rady może wnioskować o udzielenie radnemu upomnienia.
2. Uchwałę w sprawie, o jakiej mowa w ust. 1 Rada podejmuje po uprzednim umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień, chyba że nie okaże się to możliwe.

§ 74. 1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady.
3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

§ 75. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.

§ 76. Radny przy wykonywaniu swoich obowiązków posługuje się legitymacją wg wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do Statutu.
Rozdział 7

Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego
§ 77. 1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
2. Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

§ 78. 1. Koszty wspólnej sesji ponoszą są równomiernie przez zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
2. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.
Dział 6

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

Rozdział 1

Organizacja Komisji Rewizyjnej
§ 79. 1. Komisja Rewizyjna składa się z przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego oraz pozostałych członków w liczbie do 3.
2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.
3. Zastępcę przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Komisja Rewizyjna na wniosek przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

§ 80. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje jego zastępca

§ 81. 1. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
2. W sprawie wyłączenia zastępcy przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie p[rzewodniczący Komisji Rewizyjnej.
3. O wyłączeniu przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.
4. Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady – w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
Rozdział 2

Zasady kontroli
§ 82. 1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:
1) legalności;
2) gospodarności;
3) rzetelności;
4) celowości;
5) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.

§ 83. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady.

§ 84. Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe, problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności;
2) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu;
3) doraźne – wg zaleceń Rady.

§ 85. 1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.
2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej planem o jakim mowa w ust. 1.

§ 86. Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 4 dni robocze, a kontrola problemowa i sprawdzająca nie dłużej niż 2 dni robocze.

§ 87. 1. Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).
2. Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.
3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2 - 3 wykonywane są niezwłocznie.
5. Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.

§ 88. 1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 82 ust. 1.
2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
Rozdział 3

Tryb kontroli
§ 89. 1. Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków Komisji.
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
3. Kontrole problemowe, sprawdzające i doraźne mogą być przeprowadzane przez dwóch członków Komisji Rewizyjnej.
4. Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
5. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4 oraz dowody osobiste.

§ 90. 1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Burmistrza, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Burmistrza, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.
3. Jeżeli podejrzenie dotyczy kierownika gminnej jednostki organizacyjnej kontrolujący zawiadamia o tym Burmistrza.

§ 91. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3

§ 92. Czynności kontrolne wykonywane są w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
Rozdział 4

Protokóły kontroli
§ 93. 1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – w terminie 3 dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny, obejmujący:
1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu;
2) imię i nazwisko kontrolujących;
3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą;
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu;
6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokóle;
7) datę i miejsce podpisania protokółu;
8) podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokółu z podaniem przyczyn odmowy.
2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.

§ 94. 1. W przypadku odmowy podpisania protokółu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

§ 95. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady pisemnie uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
2. Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokółu pokontrolnego do podpisania.

§ 96. Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które - w terminie 3 dni od daty podpisania protokółu – otrzymują: Przewodniczący Rady, przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.
Rozdział 5

Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej i komisji stałych
§ 97. 1. Komisja Rewizyjna i komisje stałe przedkładają Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do 15 grudnia każdego roku.
2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
1) terminy odbywania posiedzeń i tematykę;
2) terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
3. Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji Rewizyjnej; przystąpienie do wykonywania kontroli może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.

§ 98. 1. Komisja Rewizyjna składa Radzie – w terminie do dnia 30 marca każdego roku – roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas posiedzeń i przeprowadzonych kontroli;
2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości stwierdzonych w toku kontroli;
3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną;
4) ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.
3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
Rozdział 6

Posiedzenia Komisji Rewizyjnej
§ 99. 1. Komisja Rewizyjna i komisje stałe obradują na posiedzeniach zwoływanych przez ich przewodniczących, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwołać jej posiedzenie w sprawach, które nie są objęte zatwierdzonym planem pracy komisji.
3. Posiedzenia, o jakich mowa w ust 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:
1) Przewodniczącego Rady;
2) Burmistrza.
4. W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby w zakresie ustalonym w § 102.
5. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.

§ 100. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej trzech członków Komisji w głosowaniu jawnym.

§ 101. Obsługę biurową komisji stałych i Komisji Rewizyjnej zapewnia Burmistrz.

§ 102. Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania w oparciu o stosowną uchwałę Rady.

§ 103. 1. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.
2. Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli, prowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.
3. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.
Dział 7

Zasady działania klubów radnych
§ 104. Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.

§ 105. 1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 6 radnych.
2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.
3. W zgłoszeniu podaje się:
1) nazwę klubu;
2) listę członków;
3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.

§ 106. 1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
2. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.

§ 107. 1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.
2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy członków klubu.
3. Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą Rady, gdy liczba ich członków spadnie poniżej 6.

§ 108. Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.

§ 109. 1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.
3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.
4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.

§ 110. 1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.
2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.

§ 111. Na wniosek przewodniczących klubów Burmistrz obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.
Dział 8

Tryb pracy Burmistrza
§ 112. 1. Burmistrz wykonuje uchwały Rady Miasta i zadania Gminy określone przepisami prawa.
2. Do zadań Burmistrza należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektów uchwał Rady Miasta;
2) określenie sposobu wykonania uchwał;
3) gospodarowanie mieniem komunalnym;
4) wykonywanie budżetu;
5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 113. 1. Reprezentowanie Gminy na zewnątrz obejmuje w szczególności:
1) składanie sprawozdań z działalności;
2) przyjmowanie uwag i wniosków dotyczących działalności Urzędu i gminnych jednostek organizacyjnych;
3) reprezentowanie Gminy w postępowaniach sądowych i administracyjnych, o ile z przepisów prawa lub uchwał Rady nie wynika nic innego;
4) ogłaszanie budżetu Gminy i sprawozdania z jego wykonania;
5) reprezentowanie Gminy w organizacjach publiczno-prawnych, spółkach, stowarzyszeniach i związkach, podczas uroczystości państwowych i lokalnych.

§ 114. Burmistrz uczestniczy w sesjach Rady.

§ 115. Komisje Rady mogą zapraszać Burmistrza na swoje posiedzenia.

§ 116. Burmistrz podejmuje rozstrzygnięcia w formie zarządzeń, decyzji i postanowień w sprawach należących do jego kompetencji, wynikających z ustaw oraz innych aktów prawnych.
Dział 9

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, komisji
§ 117. 1. Obywatelom udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:
1) protokóły z sesji;
2) protokóły z posiedzeń komisji Rady, w tym Komisji Rewizyjnej;
3) rejestr uchwał Rady;
4) rejestr wniosków i opinii komisji Rady;
5) rejestr interpelacji i wniosków radnych;
6) rejestr wniosków i wyróżnionych nagrodą kulturalną;
7) rejestr wniosków i listę osób wyróżnionych tytułem Honorowy Obywatel Miasta Krosno Odrzańskie;
8) inne dokumenty z zakresu działania Burmistrza.
2. Dokumenty wymienione w ust. 1 podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.

§ 118. 1. Dokumenty z zakresu działania Rady, komisji, udostępnia się w Wydziale Organizacyjnym Urzędu Miasta, w dniach pracy Urzędu Miasta, w godzinach przyjmowania interesantów na podstawie wniosku pisemnego z wyłączeniem jawności spraw załatwianych w drodze decyzji administracyjnych.
2. Odmowa udzielenia informacji lub dostępu do dokumentów wymaga decyzji Burmistrza.
3. Dokumenty wymienione w § 117 ust. 1 mogą być dostępne w wewnętrznej sieci informatycznej Urzędu Miasta oraz powszechnie dostępnych zbiorach danych.

§ 119. 1. Z dokumentów wymienionych § 117 ust. 1 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi, fotografować je lub kopiować.
2. Realizacja uprawnień określonych w ust. 1 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Miasta i w obecności pracownika Urzędu Miasta.

§ 120. 1. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie notatek z dokumentów określonych w § 117 ust. 1, ich fotografii oraz odbitek kserograficznych.
2. Czynności, o jakich mowa w ust. 1 są wykonywane odpłatnie.

§ 121. Uprawnienia określone w § 117 - 119 nie znajdują zastosowania:
1) w przypadku wyłączenia – na podstawie ustaw – jawności - gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice;
2) w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Dział 9

Postanowienia końcowe
§ 122. Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego,
« powrót do poprzedniej strony