ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

ARCHIWUM BIP Urzędu Gminy Zielona Góra
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Protokół z dnia 05.11.2004r.

Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi

Lista informacji

Protokół z dnia 05.11.2004r

Akapit nr 1 - brak tytułu

PROTOKÓŁ Nr XXVIII /04
PRZEBIEGU SESJI RADY GMINY ZIELONA GÓRA
z dnia 5 listopada 2004 roku


Obrady Sesji Rady Gminy Zielona Góra , odbyły się w sali obrad Urzędu Gminy Zielona Góra, początek obrad godz. 10.00.
Obrady Sesji otworzył Przewodniczący Rady Gminy radny Zenon Rabęda, poczym przywitał uczestników, w osobach : Wójta Gminy Pana Mariusza Zalewskiego, Panią Skarbnik Elżbietę Łuczak- Kumorek, Panią Sekretarz Jolantę Grabowską, Panią Izabelę Polanowską Komendanta III Komisariatu Policji , Panie i Panów Sołtysów, Panie i Panów radnych , Dyrektora KZG Pana Leszka Klima kierowników referatów Urzędu Gminy.
Ad.2.
Przewodniczący Rady Gminy, stwierdził qworum na sali obrad obecnych jest 13 radnych na stan 15 radnych 2 radnych nieobecnych usprawiedliwionych /J. Śnieżko i H.Wysocka/.
Ad.3
Przewodniczący Rady Gminy , oświadczył że porządek obrad w stosunku od podanego w zawiadomieniach nie różni się, niemniej jednak spytał czy są propozycje zmiany porządku obrad .
Radna G.Moszkowicz - zgłosiła wniosek o wycofanie z porządku obrad projektu uchwały w sprawie ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Wójta, do najbliższej Sesję Rady Gminy.
Następnie spytał czy są inne propozycje zmiany porządku obrad.
Innych zmian nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy, poprosił o przegłosowanie wniosku Radnej G.Moszkowicz.
Za przyjęciem wniosku głosowało 7 osób 6 wstrzymało się od głosu.
Przewodniczący Rady Gminy, wyjaśnił że wniosek nie został przyjęty ponieważ zmiana porządku obrad wymaga bezwzględnej większości głosów ustawowego składu Rady , a taka liczba w naszym przypadku musi wynosić 8 osób.
Pani Radca potwierdziła ,że zmiana porządku obrad wymaga przegłosowania porządku bezwzględną ilością osób czyli w naszym przypadku musiało by za zmiana głosować 8 radnych.
Przewodniczący Rady Gminy, poprosił o przegłosowanie porządku obrad .
Porządek obrad został przyjęty 8 głosami, 4 osoby przeciw i 1 wstrzymującym się.
Ad.4
Przewodniczący Rady Gminy, zwrócił się z zapytaniem do Sekretarza obrad czy ma uwagi do treści protokołu poprzedniej Sesji .
Sekretarz obrad odpowiedział ,że nie ma uwag, uwag nie zgłosił również nikt z radnych.
Przewodniczący Rady Gminy ,poprosił o przegłosowanie przyjęcia protokołu.
Protokół przebiegu obrad został przyjęty przy 1 głosie wstrzymującym się i 1 przeciwnym.

Ad.5
Przewodniczący Rady Gminy ,powiedział że od ostatniej Sesji Rady Gminy uczestniczył w:
  •  podsumowaniu sezonu palnego w Starym Kisielinie,
  • posiedzeniu prezydium podczas którego przygotowano dzisiejsze projekty uchwał,
  • opracowaniu projektu budżetu na rok 2005,
  • odsłonięciu obelisków w Drzonkowie i Zatoniu,
  • kolejnych rozmowach z Przewodniczącym Rady Miasta, na temat „ożenku: jak to nazwała Pani redaktor, ale bez żadnych konkretnych ustaleń, kolejne spotkanie w tej sprawie ma się odbyć 8 bm. po zakończonej sesji spotkamy i omówimy poruszane na spotkaniach pełnomocników tematy.
Przewodniczący Rady Gminy spytał czy są do niego pytania.
Pytań nie zgłoszono.

Ad.6.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy zwrócił się z prośbą do Pana Wójta o przedstawienie sprawozdania z wykonania uchwał.
Panie Przewodniczący!! Wysoka Rado!
Od ostatniej Sesji Rady Gminy zostało wydanych 13 zarządzeń.
W ramach realizacji uchwały budżetowej z zakresu gospodarki finansowej- wydano 3 zarządzenia w sprawach:
  • zmiany układu wykonawczego budżetu na rok 2004 .
  • harmonogramu realizacji dochodów i wydatków na IV kwartał,
  • oraz gospodarowania majątkiem trwałym ,inwentaryzacji majątku i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie.
Z zakresu realizacji uchwały w sprawie zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż 3 lata – wydano 7 zarządzeń dotyczyły one:
  • nieodpłatnego nabycia na rzecz Gminy Zielona Góra nieruchomości niezabudowanej położonej w Krepie,
  • sprzedaży nieruchomości gruntowych położonych w Starym Kisielinie na rzecz użytkownika wieczystego,
  • sporządzenia i ogłoszenia wykazu nieruchomości lokalowych gruntowych położonych w Starym Kisielinie przeznaczonych do sprzedaży na rzecz użytkownika wieczystego,
  • sprzedaży nieruchomości nie zbudowanych położnych w Starym Kisielinie,
  • sporządzenia i ogłoszenia wykazu nieruchomości nie zabudowanych
    oznaczonych numerami działek 203/4 o pow.2000 m2 i 129/6 o pow. 400 m 2 położonych w Starym Kisielinie przeznaczonych do sprzedaży w drodze bezprzetargowej,
  • sporządzenia i ogłoszenia wykazu nieruchomości nie zabudowanych oznaczonych numerami działek 203/6 o pow.300 m2 i 129/8 o pow. 200 m2 położonych w Starym Kisielinie przeznaczonych do sprzedaży w drodze bezprzetargowej,
  • sprzedaży nieruchomości nie zbudowanych położnych w Starym Kisielinie,

Z zakresu Infrastruktury Technicznej związanej z realizacja przyjętego budżetu wydane zostało jedno zarządzenia dotyczące – powołania komisji przetargowej do przeprowadzenia postępowania o zamówienie publiczne na pełnienie funkcji inspektora nadzoru.
W ramach zadań przysługujących organowi prowadzącemu placówki oświatowe , wydano 2 zarządzenia, obydwa dotyczyły zatwierdzenia aneksów do arkuszy organizacyjnych na rok szkoły 2004/2005, aneksy złożyły PSP w Stary Kisielin i PSP Zawadzie.
Ponadto w okresie tym uczestniczyłem:
  • w dniach 20 –22 października br -uczestniczyłem w zjeździe Wójtów,
Burmistrzów i Prezydentów,
  • w dniu 25 października – uczestniczyłem w uroczystości pasowania na ucznia dzieci z PSP w Starym Kisielinie
  • w dniu 28 października –odbyło się w Starostwie spotkanie pt. Program „Leander”,
  • w dniu 29 października – odbyło się w PSP w Ochli pasowanie dzieci na uczniów klas pierwszych,
  • ponadto w tym dniu zostały odsłonięte obeliska na cmentarzach w Drzonkowie i Zatoniu,
  • w dniu 3 listopada odbyło się w MZK spotkanie na temat dofinansowania cen biletów,
  • w dniu 4 listopada br, odbyło się w Sulechowie szkolenie szefów obrony cywilnej,
  • oraz otwarcie Turnieju Tenisa Stołowego w WOS i R w Drzonkowie.
Przewodniczący Rady spytał czy są pytania do Pana Wójta.
Radna G.Moszkowicz- powiedziała że w nawiązaniu do „obelisk” to uważa że temat tył zbyt mało rozgłoszony, uważa że w ich otwarciu powinny wziąć udział również delegacje niemieckie, bo to głównie byłym mieszkańcom niemiec poświęcone są obeliska.
Przewodniczący Rady Gminy , oświadczył że popiera wypowiedź Pani radnej, uważa też że radni którzy otrzymują różnego rodzaju zaproszenia na różne uroczystości, powinni w tych uroczystościach uczestniczyć.
Więcej pytań nie zgłoszono.
Radni informację Wójta przyjęli.

Ad.7
1/
Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, że zgodnie z przyjętym porządkiem pierwszy projekt uchwały dotyczy zwiększenia liczby etatów w rewirach dzielnicowych na terenie Gminy Zielona Góra.
Projekt szczegółowo omówiony był na wszystkich posiedzeniach, dlatego też przed wysłuchaniem uzasadnienia prosi o opinię Przewodniczących Komisji.
Radna G.Moszkowicz - Przewodnicząca Komisji Oświaty i Kultury , oświadczył ,że opinia komisji jest pozytywna przy 1 głosie wstrzymującym się i 1 przeciwnym Radna R.Jantarska– Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury, Rolnictwa i Ochrony Środowiska –powiedziała ,że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Radna W. Litecka - Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej , Zdrowia, Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy, spytał czy są pytania.
Radna G. Moszkowicz - powiedziała ,że była w Komendzie Miejskiej po informacje ,pod który komisariat należą poszczególne wioski i gdzie są pełnione dyżury, informację wyczerpującą otrzymała brak jedynie informacji o dyżurach pełnionych w Raculi.
Pani Sawczuk, zwróciła się z zapytaniem do radnej G.Moszkowicz- o jakiej mówi Komendzie, czy tej na Osiedlu Pomorskim.
Radna G.Moszkowicz- odpowiedziała że o Komendzie Miejskiej na ulicy Paryzantów.
Przewodniczący poprosił o przegłosowanie Projekt uchwały.
Uchwała została podjęta jednogłośnie Uchwała Nr XXVIII/ 146 /04.
2/
Przewodniczący Rady Gminy oświadczył ,że następny projekt uchwały dotyczy przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami Gminy Zielona Góra, projekt tej uchwały podobnie jak poprzedniej omawiany był na posiedzeniach komisji, został przygotowany przez Panią Sekretarz.
Przewodniczący Rady Gminy- spytał czy są może pytania do projektu.
Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy, poprosił Przewodniczących komisji o przedstawienie opinii komisji.
Radna G.Moszkowicz - Przewodnicząca Komisji Oświaty i Kultury , oświadczył ,że opinia komisji jest pozytywna przy 1 głosie wstrzymującym się.
Radna R.Jantarska– Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury, Rolnictwa i Ochrony Środowiska –powiedziała ,że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Radna W.Litecka- Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej, Zdrowia, Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie przy 1 głosie przeciwnym.
Pani Sekretarz wyjaśniła ,że na komisji zgłoszono propozycje przesunięcia terminu przeprowadzenia konsultacji do końca lutego 2005 roku w związku z tym wniosek komisji musi być przegłosowany, ponieważ w projektach jakie radni otrzymali jest data 31 stycznia 2005 roku., dlatego prosi o przegłosowanie obu projektów.
Radna W.Litecka- Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej, Praw Człowieka i Praworządności ,powiedziała że przy opinii powinna powiedzieć, o wniosku komisji dotyczącym wydłużenia okresu przeprowadzenia konsultacji, ponadto dodała że komisja poparła wniosek o wprowadzenie zapisu do projektu statutu, że „ sołtys wchodzi w skład rady sołeckiej i może być jej przewodniczącym”.
Przewodniczący Rady Gminy, zwrócił się z prośbą o przegłosowanie projektu uchwały ,z poprawką wydłużającą okres przeprowadzenia konsultacji do końca lutego 2005 roku.
Radni poprawkę przyjęli jednogłośnie.
Przewodniczący Rady Gminy, poprosił o przegłosowanie projektu uchwały zapisem, że konsultacje trwać będą do końca lutego 2004 roku. Uchwała została podjęta jednogłośnie – Uchwała Nr XXVIII/ 147/04.
3/
Przewodniczący Rady Gminy powiedział ,kontynuując przyjęty porządek obrad, dwa kolejne dotycz wysokości wynagrodzenia w KZG, pierwszy projekt uchwały dotyczy ustalenia najniższego wynagrodzenia w Komunalnym Zakładzie Gospodarczym Gminy Zielona Góra z/s w Zawadzie. Projekt uchwały był przez Dyrektora KZG omówiony na posiedzeniach niemniej spytał czy są pytania. Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy , poprosił Przewodniczących komisji o przedstawienie opinii komisji.
Radna G.Moszkowicz - Przewodnicząca Komisji Oświaty i Kultury,oświadczył ,że opinia komisji jest pozytywna.
Radna R.Jantarska– Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury, Rolnictwa i Ochrony Środowiska –powiedziała ,że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Radna W.Litecka- Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej , Zdrowia, Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący poprosił o przegłosowanie projektu uchwały.
Uchwała została podjęta jednogłośnie– Uchwała Nr XXVIII/148 /04.
4/
Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że drugi projekt uchwały dotyczy wartości jednego punktu dla potrzeb ustalenia miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych w Komunalnym Zakładzie Gospodarczym Gminy Zielona Góra z/s w Zawadzie. Projekt tej uchwały był również przez Dyrektora KZG omówiony na posiedzeniach .
Następnie Przewodniczący poprosił o opinię Przewodniczących Komisji.
Radna G.Moszkowicz - Przewodnicząca Komisji Oświaty i Kultury , oświadczył ,że opinia komisji jest pozytywna .
Radna R.Jantarska – Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury, Rolnictwa i Ochrony Środowiska – powiedziała, że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Radna W.Litecka - Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej , Zdrowia, Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie , niemniej poprosiła aby z uwagi na obecność gości powiedzieć, że np. najniższe wynagrodzenie wynosiło 700zł proponuje się.
Przewodniczący Rady Gminy spytał , czy są pytania.
Radna G.Moszkowicz - zwróciła się z prośbą o do Dyrektora KZG o zwrócenie uwagi na treść pism wychodzących z Zakładu, otrzymała osobiście taki „bubel” dostała. Radny M.Soppa- spytał dlaczego stawki są podniesione tak minimalistycznie, biorąc pod uwagę że dotychczasowe wynagrodzenia pracowników Zakładu są niskie.
Dyrektor odpowiedział ,że na taką podwyżkę pozwala sytuacja finansowa Zakładu.
Przewodniczący poprosił o przegłosowanie projektu uchwały .Uchwała została podjęta jednogłośnie– Uchwała Nr XXVIII/149 /04.
5/
Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że następny projekt uchwały dotyczy zmiany uchwały w sprawie Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Zielona Góra na lata 2004-2006.
Wójt na wstepie powiedział ,że uchwalony na lata 2004-2006 Plan Rozwoju Lokalnego jest „dokumentem elastycznym”. Obecne zmiany Planu dotyczą wprowadzenia „znowelizowanych” nazw zadań ujętych w Palnie , zgodnie z nazwami zadań wykazanych we wnioskach jakie złożymy do ZPORR, zadania ujęte są w załączniku Nr 2 do uchwały , a dotyczą kanalizacji , wodociągów i informatyzacji urzędu. Przewodniczący Rady, oświadczył że zmiany do Planu były szczegółowo omawiane na posiedzeniach komisji, czy są wobec tego pytania.
Radna G.Moszkowicz- oświadczyła że będzie głosowała przeciw przyjęciu Planu, bo już nie wierzy że kolektor w Drzonkowie będzie wybudowany , skoro realizacja tego zadania jest ciągle przekładana.
Więcej pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy , poprosił Przewodniczących komisji o przedstawienie opinii komisji.
Radna G.Moszkowicz - Przewodnicząca Komisji Oświaty i Kultury, oświadczył ,że opinia komisji jest pozytywna.
Radna R.Jantarska– Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury, Rolnictwa i Ochrony Środowiska –powiedziała ,że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Radna W.Litecka- Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej , Zdrowia, Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie .
Pani Antonia Sawczuk - spytała czy w Drzonkowie chodzi o budowę kolektora, który zlikwiduje smród ze „smródki”, bo w roku 2002 budowę kolektora już obiecano, ale nadal nic się nie robi a mieszkać w pobliżu smródki nie jest przyjemnie.
Przewodniczący poprosił o przegłosowanie projektu uchwały .
Uchwała została podjęta 9 głosami za,1 przeciwnym i 1 wstrzymującym się – Uchwała Nr XXVIII/150/04.
6/
Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że następny projekt uchwały dotyczy zmiany budżetu gminy na rok 2004.Pani Skarbnik na wstepie powiedziała, że w stosunku do projektu omawianego na posiedzeniach komisji projekt uchwały nie ulega zmianie, tak wiec po stronie dochodów i wydatków budżet zmieniamy o kwotę 92.061,-zł, na zmianę budżetu wpłynęły między innymi zmiany otrzymywanych dotacji celowych na realizację zadań własnych gminy, zmiana funduszy celowych i urealnienie wpływów z dochodów własnych, po zmianie dochody budżetu wynosić będą 26.371.145 zł natomiast wydatki 26.886.345 zł.
Przewodniczący Rady Gminy spytał czy są pytania do Pani Skarbnik.
Radna G.Moszkowicz- spytała z którego zadania przesunięto środki na „wykonanie” zbiornika retencyjnego w Łężycy. Pani Skarbnik odpowiedziała, że kwota 15 tys zł była zabezpieczona dołożono jedynie 5 tys zł, nikomu ich nie zabrano dołożono jest ze zwiększonych dochodów własnych.
Więcej pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy , poprosił Przewodniczących komisji o przedstawienie opinii komisji. Radna G.Moszkowicz - Przewodnicząca Komisji Oświaty i Kultury, oświadczył ,że opinia komisji jest pozytywna. Radna R.Jantarska– Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury, Rolnictwa i Ochrony Środowiska –powiedziała ,że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Radna W.Litecka- Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej , Zdrowia, Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący poprosił o przegłosowanie projektu uchwały.
Uchwała została podjęta 10 głosami, przy 3 wstrzymujących się – Uchwała Nr XXVIII/ 151 /04.

7/
Przewodniczący Rady Gminy powiedział , że kolejny projekt uchwały dotyczy zmiany wieloletniego planu inwestycyjnego. Pani Skarbnik oświadczyła ten projekt podobnie jak poprzedni był również szczegółowo prezentowany na posiedzeniach komisji , jest ściśle związany ze zmianą budżetu gminy, zmiana polega głównie na urealnieniu zapisów związanych z wnioskami składanymi do ZPORR.
Przewodniczący Rady Gminy, spytał czy są pytania do projektu.
Radny P. Przespolewski- oświadczył że jest radnym II kadencji, przez ostatnie 6 lat milczał, ale teraz jak zobaczył, że znowu cofnięto środki na remont budynku byłej szkoły w Zatoniu, to się zdenerwował. Zabezpieczone wcześniej środki cofnięto, bo nie ma koncepcji jak budynek zagospodarować. W Zatoniu nie ma już nic, zlikwidowano szkołę, przedszkole, nie z winy urzędu klu RUCH, źle zinwentaryzowano świetlicę, w której po ścianach leje się woda a Urząd nie robi w tej sprawie nic, nawet strych jest własnością innej osoby.Teraz zabezpieczamy 40 tys zł , na opracowanie koncepcji adaptacji , koncepcja ta powinna już być wykonana , jej nie ma, zabezpieczono jedynie na nią środki, ale co z tego skoro na inne kolejne lata nie zabezpieczono środków na jakikolwiek remont, zwłaszcza że adaptacja jest konieczna , młodzież nie ma się gdzie spotkać, nie ma gdzie się zbierać rada sołecka, nie można zorganizować półkolonii itd.
Chciałby prosić o zabezpieczenie środków na zakup nagrzewnicy i stołu do ping-ponga, by młodzież miała się gdzie spotkać.Plan wieloletni nie jest planem rozwoju gminy lecz cofania się. Przewodniczący Rady Gminy, spytał czy Wójt odpowie na pytanie. Wójt, oświadczył że emocje są dobre ale na boisku sportowym.
Dokument jakim jest program inwestycyjny ma służyć rozwojowi gminy , twierdzenie że w Zatoniu nic się nie dzieje jest wysoce krzywdzące i niesprawiedliwe. Rozwój powinien odbywać się planowo i tak się dzieje, rozwój powinien odbywać się ze środków własnych jak i zewnętrznych.
Twierdzenie , że świetlica została źle zinwentaryzowana, nie jest winą Urzędu, nastąpiło to w latach 50, następnie Wójt wyjaśnił przyczynę„wyjęcia” z budżetu środków zewnętrznych zabezpieczonych na adaptację budżetu.
Oświadczył, że dla niego osobiście krzywdzący jest fakt że nie jest zainteresowany budynkiem byłej szkoły , tak nie jest bo szkoła ta jest mu szczególnie bliska ponieważ spędził w niej dzieciństwo. Radna G.Moszkowicz- spytała z jakiego programu Gmina już skorzystała, czy dopiero do wszystkich programów przystępujemy, po drugie oświadczyła że znajdzie w budżecie pieniądze, w Drzonkowie , jest wiele terenu bo ok. 90 ha, które można sprzedaż i będą pieniądze.
Może należy się zdecydować na wykonanie planu zagospodarowania Drzonkowa, pozwoliło by to na sprzedaż dziełek. Radna E.Jaworska – powiedziała ,że od dwóch lat , wiadomo że zadłużanie gmin będzie kontrolowane, dotychczas zadłużenie gmin mogło wynosić do 60% teraz może wynosić zaledwie 27%, jeżeli większość zadań zakładamy do wykonania po roku 2005, obawia się że wszystkich zaplanowanych nie zrealizujemy, zwłaszcza że będziemy mieć ograniczoną możliwość zaciągnięcia kredytu, uważa że nie zrealizujemy zamierzonych działań , brak jest dokumentacji , uważa że prowadzona polityka jest zła, zwłaszcza dotycząca świetlic wiejskich, mieszkań socjalnych pomimo tego że jest możliwość pozyskania na ich budowę środków zewnętrznych. Radny J.Barta- stwierdził ,że zarzucamy Wójtowi złą politykę , i że nic nie robi, ale jak należy głosować jest potrzeba głosowania nad kredytem na budowę kolektora w Drzonkowie , to radni z Drzonkowa głosują przeciw.
Przewodniczący Rady Gminy, powiedział że w związku z tym że atmosfera robi się nerwowa, spytał czy Wójt chciałby coś powiedzieć.
Wójt powiedział, że Plan Rozwoju Lokalnego i Program inwestycyjny powstały dopiero w tym roku, realizacja jego uzależniona jest od środków zewnętrznych, nie rozumie, że ktoś jest przeciwnym koncepcji złożenia wniosku na budowę kolektora w Drzonkowie, ale będzie za tym jak on powstanie, to co mamy zrobić by go wybudować.
Dalej Wójt powiedział, że gdybyśmy byli już mocna zadłużeni, to już nie moglibyśmy realizować przyjętych zadań. Nie ma również wpływu na decyzje Brukseli tj. komu i w jakiej wysokości udzielą dofinansowania, niczyją wina jest też to że kanalizacja Przylepu i Kisielinów , to jak skanalizowanie dwóch małych gmin bo kanalizacja będzie kosztowała 40 mln zł. Radna G.Moszkowicz- Wójt obiecywał kolektor pieniądze były w budżecie, zostały później wycofane więc jak może wierzyć.Radny M.Soppa- powiedział że odnosząc się do całości Planu wieloletniego to będzie on jeszcze niejednokrotnie korygowany i na pewno nie będzie w tym kształcie realizowany, jego realizacja jest nierealna podobnie jak przegłosowany przez radnych projekt zagospodarowania terenu w Jeleniowie. Realizacja Planu z naszych środków bez dotacji jest niemożliwa. Program jest potrzebny do tego by w systemie planowanym dochodziła do jego realizacji i nie oszukujmy się że wszystkie zadania zrealizujemy z naszego budżetu jest to po prostu niemożliwe.
Innych pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy, poprosił Przewodniczących komisji o przedstawienie opinii komisji.Radny J.Smoter – Z-ca Przewodniczącego Komisji Oświaty i Kultury, oświadczył ,że opinia komisji jest pozytywna 4 za ,1 wstrzymujący się.
Radna R.Jantarska– Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury, Rolnictwa i Ochrony Środowiska –powiedziała ,że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Radna W.Litecka- Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej , Zdrowia, Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie .
Uchwała została podjęta 8 głosami za, 3 przeciwnymi,2 wstrzymującymi się – Uchwała Nr XXVIII/ 152 /04.
8/
Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że dwa następne projekty uchwały związane są z przyszłorocznym budżetem dotyczą wysokości podatków a pierwszy projekt uchwały dotyczy podatku od nieruchomości. O wprowadzenie do uchwały Przewodniczący poprosił Panią Skarbnik.
Pani Skarbnik ,przedstawiła proponowane wysokości stawek w których nastąpiły zmiany w stosunku do tegorocznych, jednocześnie zapoznając zebranych z dotychczasowymi wysokościami stawek.
Przewodniczący Rady Gminy spytał czy są pytania.
Radna G.Moszkowicz- oświadczyła że proponuje aby wysokość podatku od prowadzonej działalności gospodarczej pozostawić na wysokości tegorocznego podatku, nawet niewielki wzrost przy hali produkcyjnej to duże obciążenie, radna powiedziała, że w tej sprawie zgłasza formalny wniosek.
Radny B.Szała , spytał jakie będą skutki zwiększenia stawki podatki.
Pani Skarbnik odpowiedziała,że na skutek zmiany kwalifikacji podatkowych na rok 2005 przewiduje się obniżenie wpływów z tytułu podatku o kwotę 80 tys zł .
Radna W.Litecka – oświadczyła ,że zgadza się z wypowiedzią radnej Moszkowicz, że podwyższanie podatków nie wpływa na pozyskiwanie nowych przedsiębiorców.
Radna G.Moszkowicz- poprosiła o informację ile w tym roku wyrejestrowano zakładów w stosunku do roku ubiegłego.
Radny J.Barta - stwierdził, że na likwidowanie działalności nie ma wpływu Gmina lecz nasz ustrój i parlamentarzyści którzy uchwalają ustawy, jeżeli chcemy w Gminie realizować jakieś zadania np.aby zlikwidować „szamba” w Drzonkowie i Łężycy to musimy mieć wpływy , a na to składają się podatki , radny zwrócił się z prośbą do Pani redaktor by w prasie rzetelnie podała stawki podatku obowiązujące w Gminie, prosi aby jeżeli to jest możliwe wykazać stawki obowiązujące w mieście i gminie.
Przewodniczący Rady Gminy , powiedział że stawki miasta były opublikowane w prasie, nasza uchwała będzie rozplakatowana , kto będzie chciał to stawki może sobie porównać.
Wójt powiedział, że należy stwierdzić, że polityka podatkowa jest ważna, prze ostatnie 2 lata nasze stawki nie były zwiększane, a to z kolei wpływa na wysokość otrzymywanych subwencji wyrównawczych otrzymywanych z budżetu państwa. Polityka państwa jest zasada, że jeżeli samorząd nie pobiera max wysokości podatków to jest to samorząd bogaty, nie potrzebujący pomocy państwa. Ale zbierając grosz do grosza tworzymy dochód budżetu, że do niektórych zadań musimy dołozyc wykaże kolejna uchwała, bo na dochód z tytułu podatku od posiadania psów 3 tys rocznie , wydamy w tym roku prawie 60 tys zł , „bezpańskie” psy przebywające w schronisku.
Radna E.Jaworska- spytała o podatek dot. pkt.2 ppkt „e”, ostatnia tendencja jest zakładanie stowarzyszeń, często stowarzyszenie nie ma swojej siedziby działa w mieszkaniu prywatnym, czy w takim przypadku właściciel nieruchomości płacić będzie większy podatek.
Pani Skarbnik wyjaśniła ,że jeżeli stowarzyszenie miało by swoją siedzibę i było by jej właścicielem , to płaciło by podatek, ale jeżeli wynajmuje pomieszczenia, to podatek płaci właściciel budynku, i posiadanych informacji wie że stowarzyszenia z terenu naszej gminy nie posiadają własnych budynków.
Pani Antonia Ambrożewicz- Sawczuk- powiedziała że chciałaby się ustosunkować do wysokości proponowanych podwyżek podatku. Stwierdziła ,że wzrost podatku z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej o 10 gr to niby nie wiele, ale w związku z tym chciała by wiedzieć ile z tego tytułu wpłynie do budżetu gminy jak ta podwyżka wpłynie na dochód gminy.
Pani Skarbnik – odpowiedziała że nie potrafi odpowiedzieć na to pytanie, jest to szczegół dotyczący całości podatku, w tej chwili nie jest to możliwe do wyliczenia, mamy 5 tys podatników , z tej liczby musielibyśmy wybrać ten szczegół aby móc wyliczyć wzrost podatku.
Więcej pytań nie zgłoszono
Przewodniczący Rady Gminy, powiedział że w związku z wnioskiem zgłoszonym przez radna G.Moszkowicz- odnośnie pozostawienia podatku od prowadzonej działalności gospodarczej na dotychczasowej wysokości, czyli na 15,50,- prosi o jego przegłosowanie.
Za przyjęciem wniosku głosowało 2 radnych ,przeciw było 8 wstrzymało się od głosu 3 radnych.
Przewodniczący Rady Gminy , poprosił Przewodniczących komisji o przedstawienie opinii komisji.
Radny J.Smoter – Z-ca Przewodniczącej Komisji Oświaty i Kultury, oświadczył ,że opinia komisji jest pozytywna.
Radna R.Jantarska– Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury, Rolnictwa i Ochrony Środowiska –powiedziała ,że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Radna W.Litecka- Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej , Zdrowia, Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący poprosił o przegłosowanie projektu uchwały .
Uchwała została podjęta przy 1 głosie przeciwnym i 1 wstrzymującym się – Uchwała Nr XXVIII/ 153 /04.
9/
Przewodniczący Rady Gminy powiedział , że drugi projekt uchwały dotyczy podatku od posiadania psów, projekt był omówiony na wszystkich komisjach wzrost podatku wynosi 1 zł, czyli będzie wynosił 33 zł.
Przewodniczący Rady Gminy spytał czy są pytania do projektu.
Sołtys wsi Kiełpin Janina Jankowska- spytała czy sołtysi są zwolnieni z podatku.
Pani Skarbnik odpowiedziała ,że tak, zwolni są z ustawy .
Więcej pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy, poprosił Przewodniczących komisji o przedstawienie opinii komisji. Radny J.Smoter – Z-ca Przewodniczącej Komisji Oświaty i Kultury, oświadczył ,że opinia komisji jest pozytywna .
Radna R.Jantarska– Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury, Rolnictwa i Ochrony Środowiska –powiedziała ,że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie
Radna W.Litecka- Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej , Zdrowia, Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie przy 1 głosie wstrzymującym się.
Uchwała została podjęta 10 głosami 2 osoby były przeciwne 1 wstrzymała się od głosu – Uchwała Nr XXVIII/ 154 /04.
10/
Przewodniczący Rady Gminy powiedział , że ostatni projekt uchwały dotyczy ustalenia wysokości miesięcznego wynagrodzenia Wójta Gminy Projekt jak wszystkie dotychczasowe był omawiany na posiedzeniach komisji, w projekcie chodzi „o sprawę kosmetyczną” związana z przyznanym do końca grudnia tego roku dodatkiem specjalnym. Przewodniczący Rady powiedział ,że z propozycją uchwały wyszedł wcześniej , pomimo iż planujemy jeszcze dwie sesje, by na sesji budżetowej skupić się na sprawach ważniejszych. Ponadto Przewodniczący dodał, że aby mieć „furtkę” motywacyjna proponuje zmniejszenie o 5 % dodatku specjalnego , a wynagrodzenie zasadnicze zwiększyć o przewidywany procent inflacji czyli o 3%. Informacyjnie Przewodniczący Rady dodał ,że od stycznia 2005 roku, Wójtowie zostali pozbawieni tzw. 13 pensji.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały, poczym dodał że wzrost wynagrodzenia będzie wynosił netto 187 zł Radny B.Szała – stwierdził że w projekcie brak jest zapisu odnośnie okresu, na jaki dodatek zostaje przyznany.
Pani Radca wyjaśniła, że nie ma konieczności umieszczani w uchwale zapisu odnośnie okresu przyznania dodatku.
Radny B.Szała – zgłosił wniosek, aby wprowadzić do projektu uchwały zapis dotyczący okresu przyznania dodatku specjalnego na okres 1 roku.
Przewodniczący Rady Gminy spytał, czy wniosek dotyczy wpisania w § 3 pkt.3 ,tj. przyznania dodatku na okres 1 roku.
Czy taki zapis odpowiada wnioskodawcy.
Czy są inne propozycje.
Radna G.Moszkowicz- zaproponowała utrzymanie dodatku 40% również na okres 1 roku..
Innych wniosków nie zgłoszono.
Za wnioskiem radnego B.Szały 12 radnych 1 osoba wstrzymała się od głosu.
Za przyjęciem wniosku radnej G.Moszkowicz- głosowało 5 radnych, przeciw było 7, 1 w osoba wstrzymała się do głosu.
Przewodniczący Rady Gminy, poprosił Przewodniczących komisji o przedstawienie opinii komisji.
Radny J.Smoter – Z-ca Przewodniczącej Komisji Oświaty i Kultury, oświadczył ,że opinia komisja nie zajęła stanowiska .
Radna R.Jantarska– Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury, Rolnictwa i Ochrony Środowiska –powiedziała ,że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie 2 za 1 wstrzymujący się 2 osoby były nieobecne.
Radna W.Litecka- Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej , Zdrowia, Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie 3 osoby były za, 2wstrzymały się od głosu.
Radna W.Litecka- powiedziała że będąc przy głosie chciałaby coś powiedzieć a mianowicie, czy wszyscy wiedzą co oznacza słowo demokracja. Demokracja to inaczej rządy ludu, demokracja wywodzi się ze starożytnej Gracji, w której to też odbywały się tzw. sądy skorupkowe, które corocznie odbywały się w Atenach, polegały one na tym , że obradującym na zebraniach rozdawano głosującym małe skorupki gliniane, nad tym którego polityka najbardziej podejrzewano, że chce zostać tyranem , a tyran to taki polityk który dzierżył władzę absolutną , polityk który otrzymał największa liczbę skorupek zostawał usunięty z Aten na okres 10 lat. Przewodniczący rady spytał , czy ktoś jeszcze chce zabrać głos.
Nikt się nie zgłosił.
Przewodniczący Rady Gminy spytał, kto jest za przyjęciem uchwały wraz z naniesioną poprawką. Uchwała została podjęta 9 głosami, 3 osoby były przeciw, 1 wstrzymała się od głosu. – Uchwała Nr XXVIII/ 155 /04.
Ad.8.
Radny H.Walczak- powiedział ,że od kilkunastu lat jest problem z poboczem drogi między Kiełpinem a Jarogniewicami , sprawa była kilkakrotnie zgłaszana do starostwa, ale bez rezultatu. W miesiącu maju odbyło się zebranie wiejskie w Jarogniewicach, na które został zaproszony starosta, osobiście nie przybył , ale w jego imieniu przybył członek zarządu Pan Szałata, po wysłuchaniu wniosków mieszkańców , przysłał ekipę na remont drogi, ale to zupełnie nie poprawiło sytuacji , ponieważ ekipa ta zbierała ziemię z pobocza z drogi między ujęciem wody a Radwanowem, ziemia ta zupełnie nie nadaje się do utwardzenia, powstała z niej mazia, w którą jeżeli wjedzie samochód nie ma żadnych szans na wyjazd , po mojej interwencji ekipa ta zaniechała wywożenia tej ziemi na ten odcinek drogi i wywoziła ja nadal na drogę w kierunku Jeleniowa, obecnie droga ta jest prawie nieprzejezdna , a korzystają z niej ludzie jeżdżący rowerami do pracy w Stelmecie.. W związku z tym że droga ta kojarzona jest z gminą, ze mną w szczególnie z Panem Wójtem, zwraca się z prośbą do Wójta i radnego powiatu o interwencję w powiecie o naprawienie tych szkód.
Radna G.Moszkowicz- powiedziała ,że 19 października składała interpelacje , w odpowiedzi podano że urząd już wystąpił w tej sprawie do Zarządu Wojewódzkiego Dróg , chciałaby spytać czy wpłynęło do urzędu już pismo z ZWD.
Radna R. Jantarska –powiedziała ,że wracając do sprawy psów, to czy nie można by było, jej skorygować.
Pani A.Halip- odpowiedziała, że pismo z Zarządu Dróg otrzymaliśmy, zadanie jest zasadne ale nie mamy informacji czy zadanie Zarząd ujął do realizacji na 2005 rok.
Natomiast co do umowy ze schroniskiem , to trudno ustalić czy złapany dany pies, z terenu naszej Gminy czy nie, możemy tylko apelować do mieszkańców o rozważne zgłaszanie wałęsających się psów.
Ad.9.
Przewodniczący Rady Gminy , spytał czy były udzielone odpowiedzi na zapytania z ostatniej Sesji.
Wójt odpowiedział że tak.
Ad.10
1/
Przewodniczący Rady Gminy , poinformował radnych o skardze złożonej przez mieszkankę Stożnego, na działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, po otrzymaniu skargi zapoznał się z tematem, po przeprowadzonej rozmowie wyjaśniającej z Panią Kierownik, oraz po zapoznaniu się ze stanowiskiem Kolegium Samorządowego uznałem skargę za niezasadną, co w efekcie potwierdziła Pani Kołodziejczak czyli składająca skargę.
2/
Dalej Przewodniczący Rady Gminy, odczytał postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, o odrzucenie skargi założonej przez Pana Nogłego na uchwaloną przez nas wysokość diet radnych.
3/
Następnie Przewodniczący Rady Gminy, powiedział że napływają do nas z różnych gmin, uchwały dotyczące wystąpienia do parlamentarzystów odnośnie zmiany ordynacji wyborczej do Sejmu i Senatu.
Do tematu czy podejmiemy również taką uchwałę wrócimy na posiedzeniach komisji.
4/
Sołtys wsi Jeleniów Pani F.Harasimowicz- powiedziała że w nawiązaniu do dróg, to w Jeleniowie jest boczna droga po której jeżdżą duże samochody Stelmetu i Kronopolu, samochody te 2-3 razy w tygodniu uszkadzają płoty np. Pana Morawskiego, kiedy Pan ten zwraca się do kierowców o ostrożną jazdę proponują mu za naprawę płotu pół litra wódki , prosi aby „coś” z tym problemem zrobić.
Następnie Pani sołtys powiedziała, przy Stelmecie jest hydrant wokół niego koleiny są tak duże że często jest on uszkadzany, prosi o jego naprawę.
5/
Sołtys wsi Jany Pani Alicja Jędrych podziękowała Wójtowi za wykonanie elewacji na budynku biblioteki.
6/
Pani Antonina Ambrożewicz- Sawczuk- na wstępie powiedziała że chciała by się ustosunkować do Statutu Sołectw , który ma obowiązywać od 2004 roku , poczym zwróciła się do radnego B.Szały, informując że już wcześniej zapoznała się z projektem statutu, następnie poprosiła Przewodniczącego Rady Gminy, aby na daremnie nie wymieniać jej nazwiska. Nawiązując do nowego statutu, to nie widzi żadnych zmian poza zostały zmieniane zapisy „Zarząd na Wójta”. Żeby było jasne kto może głosować bardzo prosi o wyjaśnienie i jak interpretować zapisu § 13 pkt.1 cyt. ”Prawo uczestnictwa i wybierania w zebraniu wiejskim mają wszyscy mieszkańcy sołectwa stale zamieszkujący na obszarze danego sołectwa, posiadający czynne prawo wyborcze do rady gminy” ja rozumiem to tak, są to osoby stale zamieszkujący w Raculi w zameldowani są np. w Zielonej Górze i ci mają prawo wybierać np. sołtysa, a jeżeli chodzi o wybory do rady gminy, to sprawdzamy adres zamieszkania z dowodem osobistym, ponieważ coś w tym nie gra, żeby uniknąć niejasności jakie już w tym temacie były , prosi o jasne skonkretyzowanie kto ma prawo głosować na wybór sołtysa, tj.czy zamieszkujący czy stale zameldowani w sołectwie, wyjaśnienie tej kwestii prosi na piśmie.
  • dalej Pani Sawczuk zwróciła się z zapytaniem do Pana Wójta, kiedy zostanie sporządzony, szczegółowy plan zagospodarowania przestrzennego Raculi, bo obowiązujące plany przestały być aktualne , bardzo to przeszkadza ludziom chcącym sprzedawać działki,
  • dalej Pani Sawczuk- oświadczyła że jest zszokowana poborami Wójta, czy coś nie wykonał, że zabiera się mu z dodatku specjalnego 5%, jest obecna na prawie wszystkich sesjach, na sesji w lutym 2003 radna Moszkowicz- proponowała dodatek 20% twierdząc ,że będzie to zachęta do pracy, w związku z tym prosi o wyjaśnienie co Pan Wójt zrobił źle że zabrano mu 5% dodatku, pytała o to radną Litecka lecz nie umiała mi podać przyczyny.
Przewodniczący Rady Gminy, wyjaśnił że Pan Wójt nic złego nie zrobił , § 3 uchwały mówi że ustala się wynagrodzenie, i tak to się stało że zostało ono ustalone.
Pani Sekretarz – wyjaśniła że co do tematu ,kto może głosować to odpowiedź będzie udzielona na piśmie.
Radny T.Borek podziekował Panu Wójtowi i Pani Kierownik A.Halip- za zainstalowanie telefonu w bibliotece w Przylepie Radna G.Moszkowicz- zwróciła się z prośbą o zainstalowanie 1 lampy na ulicy Olimpijskiej przy styku z ulicą Zmienną, odległość między lampami jest tam bardzo duża.
Radny J.Barta –powiedział ,że dziękuje za zajęcie się rodziną dziewczynki potrącanej przez autobus, ojciec dziewczynki jak opowiadał jaką został otoczony opieką miał łzy w oczach, a jest to ojciec samotnie wychowujący 6 dzieci.
Wójt co do dróg, to w dniu dzisiejszym odbędzie się nagranie telewizyjne ze starostą oraz wójtami ościennych gmin, więc wszystkie bolączki związane z drogami gminnymi zostaną poruszone.
Dalej Wójt spytał Pani sołtys Jeleniowa , czy droga o której mówiła , to droga przy placu zabaw.
Pani sołtys odpowiedziała, że tak.
Co do potrąconej dziewczynki, to na skutek nieszczęśliwego zbiegu okoliczność autobus który ją potrącił, był naszym autobusem szkolnym, z urzędu zadziałaliśmy tak , jak należało, udzielona pomoc ojcu dziewczynki była w miarę naszych możliwości.
Pani Antonina Ambrożewicz- Sawczuk- powiedziała, że odpowiedzi na temat planu zagospodarowania oczekuje również na piśmie.
Co do postawy Wójta i Pani Zabłockiej w sprawie pomocy poszkodowanej w wypadku dziewczynce była właściwa, wypadek ten potwierdza, że wykonanie zatoki przy sklepie w Raculi jest konieczne.
Prosi aby podobnie jak w Starym Kisielinie zainstalować na cmentarzu w Raculi przynajmniej 2 lampy, bo obecnie są niesamowite ciemności.
Przewodniczący Rady Gminy, światło na cmentarzu w Starym Kisielinie wykonali mieszkańcy bez udziału gminy , Gmina opłaca jedynie na dzień dzisiejszy energię , miesięcznie jest to kwota ok. 30 zł .
Radna G.Moszkowicz- skoro mieszkańcy „wszystko” robią sami bez udziału Gminy, to może „wykreślimy” ich z planu wieloletniego.
Więcej tematów nie zgłoszono .
Przewodniczący Rady Gminy ogłosił o godz, 13.10 zamknięcie XXVIII Sesji Rady Gminy Zielona Góra .

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Zielona Góra
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Wójt Gminy Zielona Góra
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2004-12-15
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Wójt Gminy Zielona Góra
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2004-12-15 23:03:31
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2004-12-15 23:03:53
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2004-12-15 23:03:53
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
2243 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »