ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

ARCHIWUM BIP Urzędu Gminy Zielona Góra
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

ZARZĄDZENIE NR XV/09

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2009-11-09 08:41:13 przez

Akapit nr - brak tytułu

ZARZĄDZENIE NR XV/09
Wójta Gminy Zielona Góra
z dnia 28 października 2009 r.

w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy Zielona Góra

Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zarządza się co następuje:

DZIAŁ I
ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA URZĘDU
Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1.
Nadaje się Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Zielona Góra o treści określonej niniejszym zarządzeniem.
§ 2.
Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Zielona Góra, zwany dalej „Regulaminem”, określa jego organizację wewnętrzną, zadania oraz zasady ich realizacji.
§ 3.
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
  1. Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Zielona Góra;
  2. komórce organizacyjnej Urzędu - należy przez to rozumieć referat, zespół lub samodzielne stanowiska pracy Urzędu Gminy Zielona Góra;
  3. Komendzie Straży – należy przez to rozumieć Komendę Straży Gminnej;
  4. Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Zielona Góra;
  5. Wójcie, Zastępcy Wójta, Sekretarzu, Skarbniku, kierowniku - należy przez to rozumieć odpowiednio: Wójta Gminy Zielona Góra, Zastępcę Wójta Gminy Zielona Góra, Sekretarza Gminy Zielona Góra, Skarbnika Gminy Zielona Góra oraz Kierownika Referatu Urzędu Gminy Zielona Góra;
  6. Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Zielona Góra.
§ 4.
  1. Urząd jest jednostką budżetową Gminy Zielona Góra i wykonuje zadania, które wynikają ze sprawowania przez Wójta funkcji organu wykonawczego Gminy.
  2. Urząd realizuje zadania wynikające z pełnienia przez Wójta funkcji:
    1) reprezentanta Gminy na zewnątrz;
    2) kierownika Urzędu i zwierzchnika służbowego jego pracowników;
    3) zwierzchnika służbowego kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;
    4) organu w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
  3. Siedzibą Urzędu jest miejscowość Zielona Góra.
§ 5.
  1. W Urzędzie zatrudnia się pracowników na podstawie:
    1) wyboru;
    2) powołania;
    3) umowy o pracę;
    4) mianowania, które z dniem 1 stycznia 2012 roku ulegnie przekształceniu w stosunek pracy na podstawie umowy o pracę, zgodnie z art. 54 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458).
  2. Określone przez Wójta zadania mogą być wykonywane również na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło.
§ 6.
  1. Przy załatwianiu spraw stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
  2. Przebieg czynności biurowych i kancelaryjnych regulowany jest rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz. U. Nr 112, poz. 1319 z późn. zm.), niniejszym Regulaminem oraz zarządzeniami Wójta.
Rozdział 2
Struktura organizacyjna Urzędu
§ 7.
W strukturze organizacyjnej Urzędu wyróżnia się:
  1. referaty;
  2. zespoły;
  3. samodzielne stanowiska pracy.
§ 8.
  1. Referat jest komórką organizacyjną, zatrudniającą co najmniej 4 pracowników.
  2. Referatem kieruje kierownik.
  3. W referacie w czasie nieobecności kierownika zastępstwo pełni wyznaczony przez niego pracownik.
§ 9.
Zespół jest komórką organizacyjną Urzędu, zatrudniającą co najmniej 2 pracowników.
§ 10.
Samodzielne stanowisko jest najmniejszą jednostką organizacyjną Urzędu.
§ 11.
  1. W skład Urzędu wchodzą stanowiska i komórki organizacyjne o następujących nazwach i symbolach:
    1) Wójt Gminy; W
    2) Zastępca Wójta; ZW
    3) Sekretarz Gminy; SG
    4) Skarbnik Gminy; SK
    5) Referat Gospodarki Finansowej; RGF
    6) Referat Infrastruktury Technicznej; RIT
    7) Referat Gospodarki Gruntami; RGG
    8) Referat Spraw Obywatelskich i Obronnych; ROO
    9) Zespół ds. Społecznych, Przedsiębiorczości i Promocji: ZSPP
    a) stanowisko ds. promocji; ZSPP.I
    b) stanowisko ds. realizacji programów rozwojowych gminy; ZSPP.II
    c) stanowisko ds. przedsiębiorczości; ZSPP.III
    d) stanowisko ds. społecznych; ZSPP.IV
    10) Zespół ds. Informatyki; ZI
    11) Zespół Radców Prawnych; ZRP
    12) Audytor Wewnętrzny; AW
    13) Stanowisko ds. Obsługi Rady Gminy; ORG
    14) Stanowisko ds. Kadr; K
    15) Stanowisko ds. Oświaty; OŚW
    16) Komendant Gminny Ochrony Przeciwpożarowej; KG
  2. W skład Urzędu wchodzi Komenda Straży Gminnej. KSG
  3. Wykonywanie zadań służby bhp zostało powierzone specjalistom spoza Urzędu Gminy na warunkach określonych w odrębnej umowie.
  4. W Urzędzie funkcjonuje Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego.
  5. W sprawach istotnych, Wójt może zatrudnić osoby na stanowiskach doradcy
    i asystentów w ilości trzech osób, określając formę i zakres ich działania.
  6. Podział zadań na poszczególne stanowiska pracy określają szczegółowe zakresy czynności pracowników Urzędu.
§ 12.
  1. W strukturze Urzędu działa Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałaniu Narkomanii (PU), do którego należy prowadzenie działań Gminy związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem uzależnień.
  2. Do ochrony informacji niejawnych w Urzędzie tworzy się Pion Ochrony Informacji Niejawnych (POIN), który zapewnia ochronę informacji niejawnych i ochronę danych osobowych, a także współpracuje z jednostkami organizacyjnymi Gminy
    w zakresie ochrony informacji niejawnych;
    W skład Pionu Ochrony wchodzi:
    a) Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych (ON), który odpowiada
    za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz kieruje Pionem Ochrony Informacji Niejawnych;
    b) Kierownik Kancelarii Tajnej (KT), który odpowiada za właściwe rejestrowanie, przechowywanie, obieg i wydawanie dokumentów niejawnych;
    c) Administrator Systemu (AS), który jest odpowiedzialny za ochronę systemów
    i sieci teleinformatycznych oraz jest jednocześnie administratorem bezpieczeństwa informacji w rozumieniu przepisów ustawy o ochronie danych osobowych
§ 13.
Strukturę organizacyjną Urzędu określa schemat organizacyjny, stanowiący załącznik do niniejszego Regulaminu.
 
Rozdział 3
Podział zadań i kompetencji
§ 14.
  1. Urząd funkcjonuje na zasadach jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału uprawnień i obowiązków oraz indywidualnej odpowiedzialności, związanej z wykonywaniem zadań.
  2. Wójt wykonuje swoje obowiązki przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza Gminy, Skarbnika Gminy, kierowników komórek organizacyjnych Urzędu oraz pracowników na samodzielnych stanowiskach pracy.
  3. W czasie nieobecności Wójta Urzędem kieruje Zastępca Wójta lub Sekretarz Gminy w ramach udzielonych upoważnień.
  4. Referaty, zespoły i samodzielne stanowiska pracy są zobowiązane do wspólnego współdziałania, w tym z gminnymi jednostkami organizacyjnymi, w szczególności w zakresie wymiany i obiegu informacji oraz wzajemnych konsultacji.
  5. Pracownicy poszczególnych referatów, zespołów oraz osoby na samodzielnych stanowiskach wykonują swoje zadania w sposób zapewniający optymalną realizację zadań i ponoszą za to odpowiedzialność przed Wójtem.
  6. Pracownik jest obowiązany do służbowego podporządkowania się i wykonywania poleceń przełożonych. Jest indywidualnie odpowiedzialny za wykonanie powierzonych mu obowiązków i zadań, stosownie do zakresów czynności.
§ 15.
  1. Wójt, jako kierownik Urzędu:
    1) wykonuje uprawnienia zwierzchnika i przełożonego służbowego wszystkich pracowników Urzędu;
    2) jest pracodawcą, w rozumieniu Kodeksu pracy wykonując czynności w sprawach
    z zakresu prawa pracy, w tym zatrudnia i zwalnia pracowników Urzędu;
    3) kieruje i zarządza Urzędem, reguluje jego wewnętrzną strukturę i organizację pracy:
    a) wydaje zarządzenia wewnętrzne, w tym zarządzenia ustalające regulaminy oraz instrukcje;
    b) wydaje polecenia służbowe, dotyczące wewnętrznego porządku i organizacji pracy, w zakresie niezbędnym do zapewnienia prawidłowego wykonywania zadań i funkcjonowania Urzędu oraz w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów;
    4) rozpatruje wnioski wpływające do Urzędu w zakresie realizowanych kompetencji;
    5) kontroluje wykonanie wydanych zarządzeń i poleceń.
  2. Wójt jako organ wykonawczy Gminy wykonuje zadania i kompetencje wynikające
    z ustaw oraz z przepisów szczególnych, w szczególności: zapewnia wykonanie zadań Gminy, wykonuje uchwały Rady, zapewnia obsługę Rady, zapewnia dostęp do informacji.
  3. Wójt jako organ administracji publicznej wydaje decyzje w należących do jego kompetencji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
  4. Wójt jako Szef Obrony Cywilnej Gminy realizuje zadania w zakresie obrony cywilnej określone odrębnymi przepisami.
§ 16.
Do zakresu zadań Wójta Gminy należy w szczególności:
  1. kierowanie bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;
  2. nadzór nad realizacją budżetu;
  3. składanie oświadczeń woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem
    i udzielanie upoważnień w tym zakresie;
  4. podejmowanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy i wyznaczanie innych osób do podejmowania tych czynności;
  5. wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego wobec kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;
  6. wydawanie zarządzeń, udzielanie upoważnień i pełnomocnictw, w zakresie swoich kompetencji;
  7. gospodarowanie mieniem komunalnym;
  8. udzielanie odpowiedzi na skargi, w tym dotyczące pracowników Urzędu i podległych jednostek organizacyjnych;
  9. udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytanie Radnych;
  10. przyjmowanie petentów w ramach skarg i wniosków;
  11. projektowanie i realizacja strategii rozwoju Gminy
  12. określanie polityki kadrowej i płacowej;
  13. zatwierdzanie zakresu czynności i odpowiedzialności pracowników oraz ocena kadry kierowniczej Urzędu;
  14. przyjmowanie od pracowników samorządowych, zatrudnionych na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, oświadczeń o stanie majątkowym i oświadczeń o działalności gospodarczej;
  15. uczestniczenie w realizacji zadań w zakresie zarządzania kryzysowego.
§ 17.
  1. Zastępca Wójta podejmuje czynności kierownika Urzędu pod nieobecność Wójta lub wynikającej z innych przyczyn niemożności pełnienia obowiązków przez Wójta.
  2. Zastępca Wójta wykonuje inne zadania na polecenie lub z upoważnienia Wójta.
  3. Do zadań Zastępcy Wójta należy w szczególności:
    1) kierowanie i bieżący nadzór nad realizacją zadań powierzonych Zespołowi
    ds. Społecznych, Przedsiębiorczości i Promocji oraz Zespołowi ds. Informatyki;
    2) nadzór i koordynacja zadań wynikających ze Strategii Rozwoju Gminy Zielona Góra oraz Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Zielona Góra;
    3) koordynacja i nadzór nad opracowywaniem i realizowaniem projektów w ramach finansowania środkami zewnętrznymi krajowymi i środkami pochodzącymi ze źródeł zagranicznych, w tym z budżetu Unii Europejskiej;
    4) nadzór i koordynacja zadań związanych z funkcjonowaniem BIP pod względem poprawności merytorycznej, zakresu tematycznego, terminowości, aktualizacji i zabezpieczenia danych;
    5) prowadzenie i koordynowanie zadań w ramach informatyzacji stanowisk pracy w Urzędzie;
    6) wykonywanie wszelkich czynności z zakresu prawa pracy wobec Wójta nie zastrzeżonych ustawą o pracownikach samorządowych dla Przewodniczącego Rady Gminy i Rady Gminy w razie nieobecności Sekretarza Gminy.
§ 18.
  1. Sekretarz Gminy zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu, odpowiada za jego organizację pracy oraz wykonuje inne zadania określone przepisami lub wynikające z upoważnień i poleceń Wójta.
  2. Do zadań Sekretarza należy:
    1) organizacja pracy Urzędu, w tym opracowywanie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu;
    2) zapewnienie sprawnego funkcjonowania i warunków działania Urzędu oraz nadzór w tym zakresie nad działalnością jego komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy;
    3) koordynowanie procesu przygotowywania przez komórki organizacyjne Urzędu
    i gminne jednostki organizacyjne projektów aktów prawnych organów Gminy;
    4) czuwanie nad prawidłowym tokiem i terminowością wykonywania zadań Urzędu, w tym udzielaniem odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych;
    5) realizowanie polityki kadrowej, dbanie o należyty dobór pracowników i podnoszenie ich kwalifikacji;
    6) współuczestniczenie w organizowaniu służby przygotowawczej i egzaminów dla nowozatrudnionych pracowników Urzędu;
    7) opracowywanie zakresów czynności dla samodzielnych stanowisk i kierowników komórek organizacyjnych Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;
    8) nadzór nad realizacją zadań wynikających z ustawy o pracownikach samorządowych, w szczególności dotyczących:
    a) naboru kandydatów na wolne stanowisko urzędnicze;
    b) organizacji służby przygotowawczej;
    c) okresowej oceny pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowisku urzędniczym;
    d) składanych oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej i oświadczeń o stanie majątkowym;
    9) sprawowanie nadzoru nad organizacją i czasem pracy pracowników Urzędu;
    10) nadzorowanie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych wynikających z kontroli przeprowadzonej w Urzędzie przez jednostki kontroli zewnętrznej;
    11) wykonywanie zadań związanych z wyborami, w szczególności nadzorowanie
    i koordynowanie prac związanych z przygotowaniem i przeprowadzaniem wyborów i referendów od strony technicznej i organizacyjnej;
    12) wykonywanie wszelkich czynności z zakresu prawa pracy wobec Wójta, za wyjątkiem czynności zastrzeżonych dla Przewodniczącego Rady Gminy (nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy) oraz Rady Gminy (ustalenie wynagrodzenia);
    13) sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem kontroli wewnętrznej w Urzędzie;
    14) nadzorowanie i załatwianie skarg i wniosków;
    15) prowadzenie centralnych rejestrów:
    a) skarg i wniosków;
    b) aktów wewnętrznych: zarządzeń Wójta;
    c) samorządowych instytucji kultury;
    16) wykonywanie innych zadań i czynności powierzonych przez Wójta;
  3. Sekretarz bezpośrednio nadzoruje pracę stanowisk: ds. Kadr, Oświaty i Obsługi Rady Gminy.
§ 19.
  1. Skarbnik Gminy jest głównym księgowym budżetu.
  2. Skarbnik pełni funkcję kierownika Referatu Gospodarki Finansami.
  3. Do zadań Skarbnika należy w szczególności:
    1) pełnienie funkcji Głównego Księgowego w Urzędzie;
    2) kierowanie pracą Referatu Gospodarki Finansowej;
    3) koordynowanie i wykonywanie zadań w zakresie przygotowania projektu uchwały budżetowej Gminy zgodnie z procedurami i terminami ustalonymi przez Radę Gminy;
    4) prowadzenie bieżącej analizy gospodarki finansowej Gminy i informowanie Wójta o realizacji budżetu;
    5) nadzorowanie wykonywania zadań określonych w ustawie o rachunkowości;
    6) nadzorowanie i kontrolowanie gospodarki finansowej komórek organizacyjnych Urzędu, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych oraz współdziałanie w tym zakresie z Komisją Rewizyjną Rady Gminy;
    7) opiniowanie projektów aktów prawnych i innych dokumentów niosących skutki finansowe dla budżetu Gminy, a w przypadkach określonych prawem składanie kontrasygnaty;
    8) współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową, Urzędem Skarbowym, ZUS oraz innymi organami administracji rządowej i samorządowej w zakresie finansów publicznych;
    9) sporządzanie planu finansowego i układu wykonawczego dochodów i wydatków budżetu oraz ich zmian w trakcie roku budżetowego;
    10) sporządzanie planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych do realizacji Gminie odrębnymi ustawami oraz ich zmian w okresie realizacji budżetu;
    11) przedstawianie projektów limitów wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne;
    12) przedstawianie propozycji przeznaczania nadwyżek budżetowych oraz określanie źródeł finansowania deficytu budżetowego wraz z opracowywaniem odpowiednich analiz i opinii ich dotyczących;
    13) opracowywanie projektów uchwał Rady Gminy w sprawie zaciągania kredytów
    i pożyczek oraz udzielania gwarancji i poręczeń;
    14) uczestniczenie w procesie legislacyjnym uchwalania budżetu Gminy, w tym współdziałanie z poszczególnymi komisjami Rady w zakresie prac związanych z przygotowaniem budżetu oraz jego realizacją;
    15) sporządzanie sprawozdań budżetowych jak również opracowywanie informacji półrocznej o przebiegu wykonania budżetu oraz sprawozdania rocznego
    z wykonania budżetu zgodnie z zakresem i formą przyjętymi przez Radę;
    16) określanie procedur planistycznych i terminów ich realizacji dla jednostek organizacyjnych;
    17) nadzorowanie realizacji wykonywania umowy zawartej z bankiem obsługującym budżet Gminy;
    18) opracowywanie zasad rachunkowości, gospodarki majątkiem trwałym, inwentaryzacji majątku i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie;
    19) opracowanie procedur i sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem kontroli zewnętrznej w sprawach finansowych Urzędu i gminnych jednostek organizacyjnych;
    20) wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień Wójta.
  4. W przypadku nieobecności Skarbnika zastępstwo pełni Zastępca Skarbnika.
§ 20.
  1. Kierownicy komórek organizacyjnych Urzędu kierują realizacją zadań Gminy
    w zakresie spraw im wyznaczonych, sprawują kontrolę i nadzór nad pracą podległych im pracowników.
  2. Zadania kierowników referatów:
    1) obowiązki i odpowiedzialność kierowników referatów w zakresie zadań merytorycznych:
    a) przy załatwianiu spraw odpowiadają za przestrzeganie zasad: praworządności, terminowości i rzetelności. W sprawach skomplikowanych pod względem prawnym, kierownicy mogą wystąpić o opinię prawną;
    b) inicjują podjęcie uchwał i wydawanie oraz aktualizację innych niezbędnych aktów prawnych, w tym zarządzeń Wójta, w sprawach należących
    do referatu;
    c) uczestniczą w posiedzeniach Rady Gminy oraz przygotowują projekty odpowiedzi na interpelacje, zapytania i wnioski Radnych;
    d) podpisują pod względem merytorycznym przekazywane do realizacji dyspozycje finansowe, w ramach części budżetu Gminy przypisanej referatowi;
    e) w przypadku zmiany aktów prawnych dotyczących działalności merytorycznej referatu, kierownik zobowiązany jest wystąpić z wnioskiem o dokonanie zmiany w Regulaminie, w terminie 30 dni od daty ukazania się aktu;
    2) kierownik jako organizator pracy w referacie:
    a) ustala organizację pracy referatu;
    b) nie później niż 30 dni od zatrudnienia nowego pracownika ustala jego zakres czynności;
    c) wnioskuje do Wójta o upoważnienie imienne pracownika do podpisywania niektórych spraw. Wniosek powinien zawierać: imię i nazwisko, stanowisko oraz określenie spraw i wyliczenie decyzji administracyjnych, których wniosek dotyczy;
    d) odpowiada za sprawne i prawidłowe funkcjonowanie referatu, rzetelne wypełnianie przez podległych pracowników obowiązków służbowych, przestrzeganie przez nich ustalonego porządku i dyscypliny pracy;
    3) do pozostałych zadań kierowników referatów należy:
    a) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach indywidualnych oraz podpisywanie korespondencji, w ramach imiennych upoważnień udzielonych, odpowiednio przez Wójta;
    b) dokonywanie okresowych ocen podległych pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowisku urzędniczym;
    c) udział w przeprowadzaniu służby przygotowawczej i egzaminów dla nowo zatrudnionych pracowników zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie;
    d) nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, informacji niejawnych oraz eksploatacji systemów informatycznych;
    e) realizacja zadań wynikających z ustawy o dostępie do informacji publicznej, a w szczególności przekazywanie informacji do BIP.
  3. Kierownicy komórek organizacyjnych Urzędu współpracują w szczególności:
    1) ze Skarbnikiem Gminy, w zakresie propozycji planowania zadań do projektu budżetu Gminy;
    2) z Sekretarzem Gminy, w zakresie zapewnienia właściwego funkcjonowania Urzędu oraz organizacji obsługi interesantów;
    3) z administratorem systemu, w zakresie zapewnienia realizacji przepisów ustawy
    o ochronie danych osobowych i ochronie informacji niejawnych;
    4) z pracownikiem ds. zamówień publicznych, w zakresie realizowanych przez niego zadań;
    5) ze stanowiskiem pozyskiwania środków unijnych i promocji Gminy, w zakresie pozyskiwania funduszy pomocowych, przygotowywania wniosków o dofinansowanie oraz prawidłowego ich wydatkowania i rozliczania.
Rozdział 4
Zadania komórek organizacyjnych wchodzących w skład Urzędu Gminy
§ 21.
Referaty, zespoły oraz samodzielne stanowiska pracy podejmują działania i prowadzą sprawy związane z realizacją zadań Gminy, określone przepisami prawa, porozumieniami i umowami stosownie do postanowień Wójta, w zakresie określonym w Regulaminie.
§ 22.
Do wspólnych zadań komórek organizacyjnych Urzędu należy:
  1. monitorowanie obligatoryjnych zadań Gminy w obszarze spraw im powierzonych, przygotowywanie stosownych materiałów oraz inicjowanie działań organizacyjno-technicznych i ekonomicznych w celu zapewnienia rozwoju Gminy;
  2. przygotowywanie materiałów, w tym: projektów uchwał i innych aktów prawnych oraz informacji i sprawozdań z ich wykonania dla Rady Gminy i Wójta;
  3. przygotowywanie materiałów na posiedzenia komisji Rady Gminy i projektów odpowiedzi na wnioski kierowane do Wójta oraz udostępnianie dokumentacji Komisji Rewizyjnej w trakcie przeprowadzanej kontroli;
  4. przygotowywanie projektów odpowiedzi na interpelacje, zapytania i wnioski Radnych kierowanych do organów Gminy;
  5. troska o prowadzenie, na zewnątrz i wewnątrz Urzędu, właściwej polityki informacyjnej w sprawach, o których stanowią organy Gminy;
  6. prowadzenie postępowania administracyjnego oraz przygotowywanie odpowiedzi w sprawie skarg i wniosków;
  7. w zakresie przygotowania i wykonania budżetu Gminy:
    a) opracowywanie materiałów do projektu budżetu Gminy;
    b) sporządzanie planów finansowych;
  8. gospodarowanie przydzielonymi środkami finansowymi budżetu Gminy, zgodnie
    z zasadą gospodarności i racjonalności, sporządzenie sprawozdań jednostkowych. Podejmowanie inicjatyw w celu pozyskania środków na rzecz rozwoju Gminy. Przedkładanie Skarbnikowi do zaopiniowania projektów aktów prawnych i innych dokumentów niosących skutki finansowe dla budżetu Gminy;
  9. wnikliwe i terminowe załatwianie spraw i interesantów Urzędu;
  10. współpraca z administracją publiczną oraz organizacjami społecznymi, gospodarczymi i zawodowymi;
  11. terminowe wywiązywanie się z obowiązków sprawozdawczych ustalonych przez GUS, organy naczelne i centralne oraz Skarbnika;
  12. przygotowywanie spraw związanych z zaciąganiem zobowiązań finansowych
    w oparciu o uchwalone plany finansowe i zgodnie z procedurami ustawy Prawo zamówień publicznych;
  13. organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu ochrony tajemnicy państwowej i służbowej oraz ochrony danych osobowych, w tym kontrola i nadzór nad właściwym zabezpieczeniem pomieszczeń przed włamaniem i kradzieżą;
  14. opracowywanie materiałów podlegających ogłoszeniu w Biuletynie Informacji Publicznej oraz udostępnianie informacji publicznej na wniosek w zakresie zadań realizowanych przez referat w konsultacji z Pełnomocnikiem ds. Ochrony Informacji Niejawnych;
  15. prowadzenie dokumentacji stosownie do zasad ustalonych instrukcją kancelaryjną oraz zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt;
  16. realizacja zadań obronnych Gminy, w tym nadzór nad właściwym wykonywaniem zadań w tym zakresie przez gminne jednostki organizacyjne;
  17. inne zadania zlecone przez Wójta.
§ 23.
Do zakresu działania Referatu Gospodarki Finansowej należy:
  1. obsługa wykonywania budżetu Gminy;
  2. prowadzenie rachunkowości budżetu Gminy;
  3. prowadzenie ewidencji i rozliczeń zaciągniętych przez Gminę kredytów i pożyczek oraz udzielonych gwarancji i poręczeń;
  4. przekazywanie środków finansowych, zgodnie z przyjętymi zasadami, dysponentom środków budżetowych;
  5. prowadzenie spraw wynikających z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy Ordynacja podatkowa, w tym:
    a) przygotowywanie decyzji w zakresie zobowiązań podatkowych;
    b) prowadzenie ewidencji podatników, w oparciu o deklaracje, informacje podatkowe, ewidencję gruntów oraz inne dokumenty;
    c) ewidencja dochodów podatkowych;
  6. prowadzenie ewidencji i windykacji dochodów własnych Gminy według tytułów prawnych i terminów realizacji;
  7. prowadzenie rachunkowości gminnych funduszy celowych;
  8. prowadzenie ewidencji wydatków Urzędu Gminy zgodnie z przyjętym planem finansowym;
  9. przygotowywanie analiz z realizacji budżetu Gminy dla potrzeb organów Gminy, organów państwowych oraz sprawozdawczości budżetowej;
  10. przygotowywanie analiz i opinii dla organów Gminy w sprawie udzielania ulg, odraczania, umarzania i rozkładania na raty opłat i innych należności stanowiących dochody Gminy;
  11. kontrolowanie i prowadzenie spraw związanych z przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych przez referaty oraz gminne jednostki organizacyjne;
  12. prowadzenie ewidencji, aktualizacja wyceny oraz umorzeń środków trwałych stanowiących własność Gminy (ewidencja syntetyczna mienia komunalnego);
  13. prowadzenie ewidencji podatku VAT i rozliczanie się z tego tytułu z urzędem skarbowym;
  14. prowadzenie ewidencji udziałów i akcji w spółkach prawa handlowego oraz odsetek i dywidend od kapitałów wniesionych do spółek;
  15. udział w pracach komisji przetargowych dotyczących zbywania mienia Gminy oraz udzielania zamówień publicznych;
  16. wykonywanie obsługi kasowej
  17. prowadzenie obsługi finansowo - płacowej Urzędu Gminy;
  18. prowadzenie ewidencji oraz windykacji grzywien nakładanych w drodze mandatu karnego przez strażników Straży Gminnej zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji;
  19. kontrola dokumentów księgowych, umów i porozumień pod względem formalno - rachunkowym oraz zgodności z obowiązującymi przepisami prawa finansowego
    i przyjętymi zasadami wewnętrznymi;
  20. współdziałanie z organami administracji rządowej, samorządowej, instytucjami kontroli i nadzoru oraz bankami w zakresie prowadzonych spraw;
  21. prowadzenie spraw wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu
    do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu, w tym:
    a) przygotowywanie projektów powiadomienia GIIF o podejrzeniu wprowadzenia do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł;
    b) przeprowadzenie szkoleń pracowników jednostki w zakresie niezbędnym
    do prawidłowego wykonywania zadań, jako jednostki współpracującej z GIIF;
    c) nadzór nad przestrzeganiem zasad zawartych w instrukcji w sprawie przeciwdziałania wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł;
    d) okresowa analiza zapisów rejestru powiadomień GIIF o podejrzanych wprowadzeniach do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących
    z nielegalnych bądź nieujawnionych źródeł, w celu ustalenia ich wzajemnych powiązań i przedstawienie raportu;
  22. prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji szkołom i placówkom niepublicznym prowadzonym przez osoby fizyczne lub inne niż jednostka samorządu terytorialnego osoby prawne, w tym dokonywanie kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji przez szkoły i placówki niepubliczne;
  23. obsługa finansowo-księgowa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
  24. realizacja zadań Gminy wynikających z ustawy o Izbach Rolniczych, a w szczególności sporządzenie spisu uprawnionych do głosowania w wyborach do izb rolniczych.
§ 24.
Do zakresu działania Referatu Infrastruktury Technicznej należy:
  1. przygotowywanie koncepcji gospodarki przestrzennej Gminy z uwzględnieniem miedzy innymi wymagań ładu przestrzennego, urbanistyki, architektury, ochrony środowiska, dóbr kultury i praw własności;
  2. planowanie i proponowanie do projektu budżetu Gminy, a także realizacja zadań
    w zakresie opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
  3. prowadzenie spraw wynikających z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ze szczególnym uwzględnieniem:
    a) przygotowania projektów uchwał w sprawie przystąpienia i sporządzania:
    - studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i jego zmian;
    - miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i ich zmian;
    b) przygotowywania decyzji o warunkach zabudowy oraz o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego wraz z wymaganymi uzgodnieniami;
    c) prowadzenia rejestru wydanych decyzji o warunkach zabudowy oraz o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz o zmianie tych decyzji;
    d) prowadzenia procedur związanych z realizacją miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy;
    e) wydawania wypisów i wyrysów z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium;
    f) prowadzenia spraw związanych z ustaleniem opłaty za wzrost wartości oraz nieruchomości w wyniku uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
    g) prowadzenie i aktualizacja rejestru miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
    h) prowadzenie spraw związanych z rozliczeniami finansowymi, wynikającymi
    z ustaleń planów zagospodarowania przestrzennego;
    i) opiniowanie podziałów geodezyjnych w zakresie zgodności z ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego;
  4. realizacja zadań określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami w zakresie:
    a) ustalania opłaty adiacenckiej związanej ze wzrostem wartości nieruchomości
    z tytułu wybudowania sieci kanalizacyjnej i energetycznej lub wybudowania drogi;
    b) opiniowania projektów podziału nieruchomości;
  5. wykonywanie zadań wynikających z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w tym prowadzenie ewidencji dóbr kultury znajdujących się na terenie Gminy, wpisanych do rejestru zabytków oraz opracowywanie i aktualizacja planu ochrony zabytków;
  6. współdziałanie z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w zakresie nadzoru nad użytkowaniem obiektów zabytkowych, zgodnie z zasadami opieki nad zabytkami
    w sposób zabezpieczający ich wartości zabytkowej;
  7. współdziałanie w zakresie pozyskiwania środków europejskich na realizację zadań referatu;
  8. realizacja zadań remontowych oraz inwestycyjnych wynikających z budżetu Gminy w zakresie zadań referatu, w tym:
    a) przygotowywanie propozycji w zakresie wydatków budżetowych dotyczących zadań inwestycyjnych i remontowych;
    b) zlecanie opracowania dokumentacji projektowych w związku z realizacją zadań remontowych i inwestycyjnych oraz z kosztorysami inwestorskimi;
    c) uzyskiwanie decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłaszanie robót nie wymagających pozwolenia na budowę;
    d) dokonywanie odbioru robót budowlanych wykonywanych w związku z realizacją zadań wynikających z budżetu Gminy, włącznie ze zgłaszaniem organom nadzoru budowlanego zakończenia robót i uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie;
    e) sporządzanie dokumentów umożliwiających przyjęcie wytworzonych środków trwałych na majątek Gminy;
  9. realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych i zarządzenia w sprawie ustalenia procedur udzielania zamówień publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowości stosowania procedur udzielania zamówień, w tym między innymi:
    a) przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań przetargowych w zakresie zadań realizowanych przez referat;
    b) prowadzenie centralnego rejestru zamówień publicznych Urzędu Gminy;
    c) sporządzanie rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach zgodnie
    z ustawą;
  10. realizacja zadań z zakresu ustawy o drogach publicznych, w tym:
    a) koordynowanie robót w pasie drogowym dróg gminnych;
    b) przygotowywanie projektów decyzji zezwalających na zajęcie pasa drogowego oraz naliczanie opłat i kar pieniężnych za ich zajęcie;
    c) prowadzenie spraw związanych z właściwym utrzymaniem stanu dróg gminnych;
    d) prowadzenie ewidencji dróg;
    e) sporządzanie sprawozdawczości w zakresie dróg gminnych;
    f) uzgadnianie projektów w zakresie umieszczenia urządzeń obcych w pasie dróg będących własnością Gminy;
    g) uzgadnianie projektów zjazdów na drogi będące własnością Gminy;
  11. realizacja zadań wynikających z ustawy o transporcie drogowym, ustawy Prawo  o ruchu drogowym, Prawo przewozowe w zakresie przewozu osób, a w szczególności:
    a) wydawanie zezwoleń na wykonywanie regularnych przewozów osób
    w krajowym transporcie drogowym;
    b) opiniowanie przebiegu linii komunikacyjnych, ilości kursów oraz rozkładu jazdy dla komunikacji publicznej na obszarze Gminy;
  12. realizacja zadań w zakresie budowy przystanków autobusowych oraz utrzymania ich stanu technicznego;
  13. realizacja zadań wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku
    w Gminach, a w szczególności;
    a) prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych;
    b) wydawanie zezwoleń na:
    - odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
    - opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;
    c) opracowywanie i realizacja regulaminu utrzymania czystości i porządku
    w Gminie;
  14. nadzorowanie przestrzegania przepisów ustawy o cmentarzach;
  15. prowadzenie zadań określonych w ustawie o ochronie zwierząt, a w szczególności:
    a) wydawanie decyzji o czasowym odebraniu zwierząt właścicielowi lub opiekunowi;
    b) zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętom;
    c) wydawanie zezwoleń na prowadzenie hodowli lub utrzymywanie psa rasy uznanej za agresywną;
    d) prowadzenie spraw związanych ze zbiórką i utylizacją padłych zwierząt, dla których nie można ustalić właściciela;
  16. nadzór i realizacja zadań związanych z planowaniem, budową i właściwą eksploatacją oświetlenia ulicznego w Gminie;
  17. realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo energetyczne, a w szczególności:
    a) planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze Gminy;
    b) planowanie oświetlenia miejsc publicznych i dróg znajdujących się na obszarze Gminy;
  18. realizacja zadań organów Gminy wynikających z ustawy Prawo ochrony środowiska, w tym prowadzenie procedur i przygotowanie decyzji
    o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia oraz
    w zakresie dostępu do informacji o środowisku i jego ochronie;
  19. realizacja zadań organów Gminy z ustawy o odpadach
  20. nadzór nad likwidacją wysypisk wiejskich oraz rekultywacją terenów po składowiskach;
  21. inspirowanie rozwoju komunalnego, a w szczególności rozwoju budownictwa lokali socjalnych z uwzględnieniem przepisów o finansowym wsparciu tworzenia takich lokali i mieszkań chronionych;
  22. współdziałanie z Zakładem Gospodarki Komunalnej w zakresie działalności merytorycznej referatu, w szczególności:
    a) prowadzenia spraw wynikających z ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie Gminy i o zmianie Kodeksy cywilnego;
    b) prowadzenia spraw wynikających z ustawy o gospodarce komunalnej, w tym:
    - nadzór i koordynacja nad zadaniami w zakresie obsługi komunalnej Gminy;
    - koordynowanie spraw w zakresie ustalania cen i opłat za usługi komunalne
    o charakterze użyteczności publicznej świadczonych na rzecz mieszkańców;
    - sporządzania projektów uchwał regulujących zasady i tryb korzystania z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej;
    - współdziałanie z właściwymi jednostkami w sprawach z zakresu komunikacji lokalnej i łączności;
    - przygotowywanie opinii do wniosków o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego odprowadzania ścieków;
    - analiza projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków opracowanych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne;
  23. współdziałanie z ZWiK Sp. z o.o. w zakresie działalności merytorycznej referatu;
  24. współpraca z organizacjami pozarządowymi, w tym z organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w zakresie zlecania zadań publicznych związanych z działalnością merytoryczną referatu.
§ 25.
Do zakresu działania Referatu Gospodarki Gruntami należy:
  1. realizacja zadań wynikających z ustawy o gospodarce nieruchomościami, ustawy
    o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, a w szczególności:
    a) prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem nieruchomościami stanowiącymi gminny zasób, w tym sprzedaż gruntów, oddawanie ich w użytkowanie wieczyste, najem, dzierżawę, użyczenie czy w trwały zarząd;
    b) realizacja spraw związanych z wykonywaniem, ograniczaniem lub przeniesieniem praw do nieruchomości, w tym dotyczących podziału nieruchomości lub wywłaszczania;
    c) opracowywanie decyzji w sprawach podziału gruntów;
    d) przygotowywanie odpowiednich dokumentów potrzebnych do przyjęcia działek powstałych w wyniku podziału, przeznaczonych pod drogi, które to z mocy prawa przechodzą na własność gminy;
    e) nanoszenie na mapy znajdujące się w Urzędzie Gminy, działek powstałych
    w wyniku podziału;
    f) negocjowanie odszkodowań za przejęcie nieruchomości z mocy prawa;
    g) ustalanie opłat adiacenckich związanych ze wzrostem wartości nieruchomości
    w wyniku jej podziału;
    h) ustalanie opłat adiacenckich związanych ze wzrostem wartości nieruchomości
    z tytułu wybudowania sieci wodociągowej;
    i) przygotowywanie dokumentacji do aktów notarialnych;
    j) przygotowywanie dokumentów w sprawie wykonywania prawa pierwokupu;
    k) sprzedaż użytkowania wieczystego na rzecz użytkownika wieczystego;
    l) prowadzenie spraw związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności;
    ł) naliczanie opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego;
    m) aktualizacja opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego;
  2. realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne w zakresie przygotowywania postanowień wszczynających rozgraniczenia nieruchomości;
  3. realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, a w szczególności:
    a) przygotowywanie wniosków do Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej
    o przeznaczenie gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne;
    b) występowanie do Izby Rolniczej w sprawie opinii o przeznaczeniu gruntów rolnych na cele nierolnicze i nieleśne;
    c) odnowa i rekultywacja gruntów rolnych
  4. realizacja zadań Gminy wynikających z ustawy o Izbach Rolniczych,
    a w szczególności zasięgania opinii Izby o projektach aktów prawa miejscowego dotyczących rolnictwa, rozwoju wsi i rynków rolnych
  5. realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo wodne, ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, w szczególności;
    a) przygotowywanie opinii do wniosków o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę;
    b) analiza projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków opracowanych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne;
    c) nadzorowanie przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego w zakresie realizacji ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków;
    d) prowadzenie ewidencji i nadzór nad eksploatacja rowów komunalnych będących własnością Gminy oraz spraw związanych z ich utrzymaniem i konserwacją;
    e) prowadzenie spraw Gminnego Komitetu Przeciwpowodziowego i udział w akcjach przeciwpowodziowych;
  6. realizacja zadań wynikających z ustawy o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego,
    w szczególności:
    a) prowadzenie spraw związanych z ujawnianiem własności nieruchomości Gminy
    w księgach wieczystych;
    b) przygotowywanie wniosków wraz z dokumentami stanowiącymi podstawę wpisu tego prawa;
    c) wnioskowanie o zmiany zapisów w księgach wieczystych;
  7. realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie roślin, o nasiennictwie,
    o przeciwdziałaniu narkomanii, a w szczególności:
    a) wydawanie zezwoleń na uprawę maku i konopi;
    b) współpraca z organami Inspekcji Sanitarnej, Powiatowym Inspektorem Weterynaryjnym oraz Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Roślin i Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w zakresie organizowania spotkań, szkoleń i kursów dla rolników w ramach ich potrzeb;
  8. realizacja zadań wynikających z ustawy o samorządzie terytorialnym i ustawy
    o pracownikach samorządowych w zakresie prowadzenia spraw związanych
    z komunalizacją;
  9. realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie przyrody, a w szczególności:
    a) przygotowywanie decyzji zezwalających na usunięcie drzew i krzewów;
    b) przygotowywanie dokumentacji umożliwiającej ustanawianie i znoszenie pomników przyrody oraz innych form ochrony;
  10. realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo łowieckie, poprzez współdziałanie
    z organizacjami i instytucjami prowadzącymi przedmiotowe sprawy zgodnie ze swoją działalnością statutową;
  11. realizacja zadań wynikających z zakresu nazewnictwa miejscowości i obiektów fizjograficznych oraz numeracji nieruchomości;
    a) prowadzenie spraw i przygotowywanie propozycji dotyczących ustalania nazw ulic, placów publicznych, miejscowości położonych na terenie Gminy;
    b) prowadzenie i uzupełnianie map z miejscowościami i ulicami;
    c) ustalanie numeracji nieruchomości z zachowaniem odpowiednich procedur;
    d) przygotowywanie projektów uchwał w sprawie nadawania nazw ulicom;
  12. realizacja zadań wynikających z zakresu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego
    w zakresie w zakresie poświadczania oświadczeń o osobistym prowadzeniu gospodarstwa rolnego;
  13. prowadzenie ewidencji szczegółowej środków trwałych stanowiących własność Gminy (ewidencja analityczna mienia komunalnego);
  14. prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zaświadczeń dotyczących posiadania gospodarstwa rolnego do celów rentowych lub emerytalnych;
  15. prowadzenie spraw związanych z przeprowadzeniem spisów rolnych;
  16. realizacja zdań dotyczących zwalczania klęsk żywiołowych w rolnictwie;
  17. współudział w prowadzeniu kontroli w zakresie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej rolników z tytułu posiadania gospodarstwa rolnego „OC rolników” oraz ubezpieczenia budynków wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od ognia i innych zdarzeń losowych „Ubezpieczenia budynków rolniczych”;
  18. sprawowanie nadzoru nad Komunalnym Zakładem Gospodarczym Gminy Zielona Góra w zakresie działalności merytorycznej referatu;
  19. współpraca ze Spółką „Zielonogórskie Wodociągi i Kanalizacja Sp. z o.o. w Zielonej Górze” działalności merytorycznej referatu;
  20. realizacja zadań remontowych i inwestycyjnych wynikających z budżetu Gminy;
  21. dokonywanie odbiorów robót budowlanych wykonywanych w związku z realizacją zadań wynikających z budżetu Gminy, włącznie ze zgłoszeniem organom nadzoru budowlanego zakończenia robót i uzyskania pozwolenia na użytkowanie;
  22. udział w podejmowaniu działań związanych z pozyskiwaniem środków europejskich w zakresie realizacji zadań referatu.
§ 26.
 
Do zakresu działania Referatu Spraw Obywatelskich i Obronnych należy:
  1. w zakresie ewidencji ludności:
    a) prowadzenie i aktualizacja rejestru mieszkańców zameldowanych na pobyt stały
    i czasowy;
    b) prowadzenie rejestru byłych mieszkańców;
    c) prowadzenie rejestru cudzoziemców;
    d) prowadzenie i aktualizacja rejestru wyborców;
    e) sporządzanie spisów wyborców;
    f) wydawanie poświadczeń zamieszkania i innych zaświadczeń z akt ewidencji ludności;
    g) udzielanie pisemnych informacji adresowych na wniosek organów ścigania, sądów, WKU i innych instytucji;
    h) występowanie o nadawanie numerów PESEL dla osób podlegających obowiązkowi jego nadania;
    i) współpraca w zakresie ewidencji ludności z Centralnym Biurem Adresowym w Warszawie, RCI PESEL (Rządowym Centrum Informatycznym), prokuraturą, sądami;
    j) prowadzenie archiwum w zakresie ewidencji ludności;
    k) sporządzanie sprawozdań z zakresu ewidencji ludności;
    l) wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie ewidencji ludności;
  2. w zakresie dowodów osobistych:
    a) przyjmowanie wniosków;
    b) sporządzanie formularzy, przekazywanie ich do centrum personalizacji dokumentów;
    c) odbiór i wydawanie dowodów osobistych;
    d) prowadzenie ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych;
    e) prowadzenie archiwum w zakresie dowodów osobistych;
    f) udostępnienie akt z teczek osobowych organom ścigania.
  3. w zakresie spraw administracyjnych:
    a) administrowanie budynkiem Urzędu,
    b) planowanie i realizacja remontów bieżących w budynku Urzędu oraz nadzór nad realizacją tych zadań;
    c) zamawianie oraz prowadzenie ewidencji pieczęci urzędowych i tablic;
    d) prowadzenie spraw związanych z prenumeratą i rozdzielnictwem aktów promulgacyjnych: Dziennika Ustaw, Monitora Polskiego, Dziennika Urzędowego Województwa Lubuskiego, innych wydawnictw urzędowych i prasy;
    e) zaopatrzenie Urzędu w niezbędny sprzęt i wyposażenie, w tym materiały biurowe
    i kancelaryjne, środki czystości, druki, itp.;
    f) nadzór nad ochroną mienia oraz utrzymanie porządku i czystości w budynku Urzędu;
    g) prowadzenie Biura Podawczego Urzędu;
    h) zapewnienie obsługi organizacyjnej i administracyjnej Wójtowi oraz obsługi kancelaryjno-technicznej Urzędu, a w szczególności:
    - przyjmowanie, wysyłanie i rozdzielanie korespondencji na zewnątrz i wewnątrz Urzędu;
    - prowadzenie ewidencji korespondencji;
    - nadzór nad przechowywaniem pieczęci urzędowych i kluczy zapasowych od pomieszczeń;
    i) eksploatacja i nadzór nad sprawnością techniczną samochodu służbowego Urzędu.
  4. w zakresie spraw obronnych i obrony cywilnej:
    a) realizacja przedsięwzięć dotyczących w szczególności:
    - planowania działalności w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej;
    - przygotowywanie formacji obrony cywilnej;
    - przygotowywanie i zapewnienie działania elementów systemu wykrywania
    i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania;
    - opracowywanie planu obrony cywilnej Gminy oraz nadzór nad opracowywaniem planów obrony cywilnej instytucji, podmiotów gospodarczych i innych jednostek organizacyjnych;
    - organizowanie i prowadzenie szkolenia formacji obrony cywilnej a także ludności w zakresie powszechnej samoobrony;
    - kierowanie przygotowaniem ewakuacji (przyjęcia) ludności oraz koordynowanie tych działań;
    - ustalanie zadań w zakresie obrony cywilnej instytucjom, podmiotom gospodarczym
    i innym jednostkom organizacyjnym działającym na terenie Gminy;
    - dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej oraz podejmowanie przedsięwzięć zmierzających do pełnej realizacji zadań;
    - planowanie i realizacja zaopatrywania w sprzęt i środki, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji i eksploatacji sprzętu oraz środków obrony cywilnej (prowadzenie magazynu OC);
    - planowanie i realizacja zaopatrywania w sprzęt i środki, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji i eksploatacji sprzętu magazynu przeciwpowodziowego (prowadzenie magazynu przeciwpowodziowego);
    - koordynowanie przedsięwzięć w zakresie integracji sił obrony cywilnej do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków żywiołowych i ochrony środowiska;
    b) realizacja spraw obronnych, przygotowywanie dokumentów w tym zakresie, między innymi:
    - planowanie zadań obronnych, w tym opracowanie i aktualizacja dokumentacji obronnej;
    - realizowanie zadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej oraz obowiązków państwa gospodarza na rzecz wojsk sojuszniczych (HNS);
    - przygotowanie stanowiska kierowania na okres wewnętrznego i zewnętrznego zagrożenia państwa, a także na czas wojny;
    - planowanie, organizacja i kontrola szkolenia obronnego;
    - planowanie i organizowanie kontroli w zakresie wykonywania zadań obronnych na terenie Gminy;
    - opracowanie dokumentacji „stałego dyżuru”;
    - opracowanie dokumentacji planistycznej „Akcji kurierskiej” oraz jej aktualizowanie;
    - opracowywanie pozostałych wymaganych przepisami prawa dokumentów planistycznych:
    c) w zakresie spraw wojskowych:
    - planowanie i nakładanie świadczeń rzeczowych i osobistych na rzecz obronności;
    - prowadzenie rejestracji oraz udział w przygotowaniu kwalifikacji wojskowej;
    - prowadzenie spraw związanych z orzekaniem o uznaniu poborowych i żołnierzy
    za posiadających na utrzymaniu członka rodziny, stwierdzanie konieczności sprawowania bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny;
    - przyznawanie zasiłków i innych świadczeń dla żołnierzy i ich rodzin z tytułu pełnienia służby wojskowej;
    - współpraca z organami wojskowymi oraz innymi podmiotami (sądami, prokuraturą, Policją);
    - współdziałanie z Komendantem Gminnym Ochrony Przeciwpożarowej w zakresie spraw związanych z zarządzaniem kryzysowym.
  5. wydawanie zezwoleń w sprawie organizacji imprez masowych;
  6. wydawanie zezwoleń na zbiórki publiczne;
  7. prowadzenie spraw z zakresu zgromadzeń publicznych;
  8. prowadzenie spraw repatriacji;
  9. współpraca z urzędnikiem wyborczym w zakresie przygotowywania wyborów do Sejmu, Senatu, wyborów Prezydenckich, samorządowych, Parlamentu Europejskiego, referendów i konsultacji;
  10. realizacja zadań związanych z przeprowadzaniem wyborów ławników do sądów powszechnych;
  11. współdziałanie z Lubuską Izbą Rolniczą w zakresie udostępnienia lokalu wyborczego, udostępnienia pomieszczenia na przeprowadzenie szkolenia, wyłonienia członków komisji wyborczej, rozplakatowania obwieszczeń w wyborach do izb rolniczych;
  12. przyjmowanie ogłoszeń sądowych w sprawie ustanowienia kuratora i wywieszanie ich na tablicy ogłoszeń;
  13. współpraca z właściwymi organami w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego.
§ 27.
  1. Do zakresu działania Komendanta Komendy Straży Gminnej należy:
    1) zapewnienie prawidłowego działania Straży i kierowanie jej działalnością poprzez planowanie, organizowanie i koordynowanie zadań wynikających z obowiązujących przepisów, a w szczególności:
    a) współpraca z komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami Urzędu oraz gminnymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie merytorycznego ich działania;
    b) opracowywanie i realizacja planów pracy i planów kontroli;
    c) współdziałanie z Policją i jednostkami Straży Pożarnej;
    2) nakładanie grzywien w drodze mandatów karnych oraz prowadzenie ich ewidencji;
    3) organizowanie pracy strażników – prowadzenie książki interwencji i przydzielanie zadań do realizacji;
    4) zakup i ewidencja przysługującego kompletu umundurowania zapewniającego Straży wykonywanie obowiązków służbowych;
    5) przygotowywanie dla Rady Gminy i Wójta sprawozdań, analiz oraz bieżących informacji z realizowanych zadań;
  2. Do zadań Straży Gminnej należy w szczególności:
    1) ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych;
    2) czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego – w zakresie określonym przepisami prawa;
    3) współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych, skutków klęsk żywiołowych
  3. i innych miejscowych zagrożeń;
    4) zabezpieczanie miejsca przestępstw, katastrof lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przed dostępem osób postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie, w miarę możliwości świadków zdarzenia;
    5) ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej;
    6) współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych;
    7) współdziałanie z właściwymi organami, służbami lub instytucjami w zakresie informowania o:
    a) przestępstwach;
    b) wykroczeniach, których ściganie nie należy do Straży;
    c) innych nieprawidłowościach i zagrożeniach dla życia i zdrowia ludzi bądź mienia;
    d) awariach w sieci ciepłowniczej, telekomunikacyjnej, wodno-kanalizacyjnej, energetycznej i gazowniczej;
    e) uszkodzeniach i stanie nawierzchni ulic i ciągów pieszych, stanie oznakowania i oświetlenia ulic oraz oznakowania robót prowadzonych w pasie drogowym;
    8) kontrola realizacji obowiązków wynikających z przepisów ustawowych i aktów prawa miejscowego z zakresu:
    a) utrzymania porządku i czystości na ulicach, drogach, posesjach, trawnikach, itd.;
    b) dbałości o stan i oznakowanie budynków i innych nieruchomości;
    c) prawidłowości zabezpieczenia prowadzonych na terenie gminy prac remontowo – budowlanych i miejsc niebezpiecznych dla życia i zdrowia;
    d) bezpieczeństwa przeciwpożarowego;
    e) opieki nad dziećmi i nad zwierzętami;
    9) informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń, a także inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie
    z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi;
    10) konwojowanie i przewóz dokumentów, przedmiotów wartościowych oraz wartości pieniężnych dla potrzeb Gminy zgodnie z odpowiednimi przepisami dotyczącymi wyżej wymienionego zakresu;
    11) podejmowanie interwencji w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia lub mienia, a także w przypadku naruszenia dóbr osobistych;
    12) dowożenie lub doprowadzanie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub ich miejsca zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób;
    13) eksploatacja i nadzór nad sprawnością techniczną samochodu służbowego Straży;
    14) udział w strukturach Obrony Cywilnej i Zarządzania Kryzysowego Gminy Zielona Góra;
    15) utrzymywanie sprawności technicznej, obsługi i eksploatacja samochodu służbowego:
    a) wystawianie i weryfikacja kart drogowych;
    b) ubezpieczenie pojazdu;
    c) dokonywanie okresowych przeglądów i napraw;
    d) obsługa codzienna.
§ 28.
Do zakresu działania Zespołu Radców Prawnych należy obsługa prawna Urzędu,
w tym:
  1. udzielanie opinii oraz wyjaśnień w zakresie interpretacji prawa;
  2. udzielanie informacji o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działalności Gminy;
  3. opiniowanie pod względem formalno - prawnym projektów uchwał Rady Gminy i zarządzeń Wójta;
  4. opiniowanie projektów umów i porozumień zawieranych z innymi podmiotami
  5. udzielanie pomocy prawnej w związku ze stosowan

Załączniki

« powrót do poprzedniej strony