Rejestr zmian
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
ZARZĄDZENIE NR XV/09
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Akapit nr - brak tytułu
ZARZĄDZENIE NR XV/09
Wójta Gminy Zielona Góra
z dnia 28 października 2009 r.
Wójta Gminy Zielona Góra
z dnia 28 października 2009 r.
w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy Zielona Góra
Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zarządza się co następuje:
DZIAŁ I
ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA URZĘDU
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Nadaje się Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Zielona Góra o treści określonej niniejszym zarządzeniem.
§ 2.
Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Zielona Góra, zwany dalej „Regulaminem”, określa jego organizację wewnętrzną, zadania oraz zasady ich realizacji.
§ 3.
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Zielona Góra;
- komórce organizacyjnej Urzędu - należy przez to rozumieć referat, zespół lub samodzielne stanowiska pracy Urzędu Gminy Zielona Góra;
- Komendzie Straży – należy przez to rozumieć Komendę Straży Gminnej;
- Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Zielona Góra;
- Wójcie, Zastępcy Wójta, Sekretarzu, Skarbniku, kierowniku - należy przez to rozumieć odpowiednio: Wójta Gminy Zielona Góra, Zastępcę Wójta Gminy Zielona Góra, Sekretarza Gminy Zielona Góra, Skarbnika Gminy Zielona Góra oraz Kierownika Referatu Urzędu Gminy Zielona Góra;
- Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Zielona Góra.
§ 4.
- Urząd jest jednostką budżetową Gminy Zielona Góra i wykonuje zadania, które wynikają ze sprawowania przez Wójta funkcji organu wykonawczego Gminy.
-
Urząd realizuje zadania wynikające z pełnienia przez Wójta funkcji:
1) reprezentanta Gminy na zewnątrz;
2) kierownika Urzędu i zwierzchnika służbowego jego pracowników;
3) zwierzchnika służbowego kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;
4) organu w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej. - Siedzibą Urzędu jest miejscowość Zielona Góra.
§ 5.
-
W Urzędzie zatrudnia się pracowników na podstawie:
1) wyboru;
2) powołania;
3) umowy o pracę;
4) mianowania, które z dniem 1 stycznia 2012 roku ulegnie przekształceniu w stosunek pracy na podstawie umowy o pracę, zgodnie z art. 54 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458). - Określone przez Wójta zadania mogą być wykonywane również na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło.
§ 6.
- Przy załatwianiu spraw stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
- Przebieg czynności biurowych i kancelaryjnych regulowany jest rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz. U. Nr 112, poz. 1319 z późn. zm.), niniejszym Regulaminem oraz zarządzeniami Wójta.
Rozdział 2
Struktura organizacyjna Urzędu
Struktura organizacyjna Urzędu
§ 7.
W strukturze organizacyjnej Urzędu wyróżnia się:
- referaty;
- zespoły;
- samodzielne stanowiska pracy.
§ 8.
- Referat jest komórką organizacyjną, zatrudniającą co najmniej 4 pracowników.
- Referatem kieruje kierownik.
- W referacie w czasie nieobecności kierownika zastępstwo pełni wyznaczony przez niego pracownik.
§ 9.
Zespół jest komórką organizacyjną Urzędu, zatrudniającą co najmniej 2 pracowników.
§ 10.
Samodzielne stanowisko jest najmniejszą jednostką organizacyjną Urzędu.
§ 11.
-
W skład Urzędu wchodzą stanowiska i komórki organizacyjne o następujących nazwach i symbolach:
1) Wójt Gminy; W
2) Zastępca Wójta; ZW
3) Sekretarz Gminy; SG
4) Skarbnik Gminy; SK
5) Referat Gospodarki Finansowej; RGF
6) Referat Infrastruktury Technicznej; RIT
7) Referat Gospodarki Gruntami; RGG
8) Referat Spraw Obywatelskich i Obronnych; ROO
9) Zespół ds. Społecznych, Przedsiębiorczości i Promocji: ZSPP
a) stanowisko ds. promocji; ZSPP.I
b) stanowisko ds. realizacji programów rozwojowych gminy; ZSPP.II
c) stanowisko ds. przedsiębiorczości; ZSPP.III
d) stanowisko ds. społecznych; ZSPP.IV
10) Zespół ds. Informatyki; ZI
11) Zespół Radców Prawnych; ZRP
12) Audytor Wewnętrzny; AW
13) Stanowisko ds. Obsługi Rady Gminy; ORG
14) Stanowisko ds. Kadr; K
15) Stanowisko ds. Oświaty; OŚW
16) Komendant Gminny Ochrony Przeciwpożarowej; KG - W skład Urzędu wchodzi Komenda Straży Gminnej. KSG
- Wykonywanie zadań służby bhp zostało powierzone specjalistom spoza Urzędu Gminy na warunkach określonych w odrębnej umowie.
- W Urzędzie funkcjonuje Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego.
-
W sprawach istotnych, Wójt może zatrudnić osoby na stanowiskach doradcy
i asystentów w ilości trzech osób, określając formę i zakres ich działania. - Podział zadań na poszczególne stanowiska pracy określają szczegółowe zakresy czynności pracowników Urzędu.
§ 12.
- W strukturze Urzędu działa Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałaniu Narkomanii (PU), do którego należy prowadzenie działań Gminy związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem uzależnień.
-
Do ochrony informacji niejawnych w Urzędzie tworzy się Pion Ochrony Informacji Niejawnych (POIN), który zapewnia ochronę informacji niejawnych i ochronę danych osobowych, a także współpracuje z jednostkami organizacyjnymi Gminy
w zakresie ochrony informacji niejawnych;
W skład Pionu Ochrony wchodzi:
a) Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych (ON), który odpowiada
za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz kieruje Pionem Ochrony Informacji Niejawnych;
b) Kierownik Kancelarii Tajnej (KT), który odpowiada za właściwe rejestrowanie, przechowywanie, obieg i wydawanie dokumentów niejawnych;
c) Administrator Systemu (AS), który jest odpowiedzialny za ochronę systemów
i sieci teleinformatycznych oraz jest jednocześnie administratorem bezpieczeństwa informacji w rozumieniu przepisów ustawy o ochronie danych osobowych
§ 13.
Strukturę organizacyjną Urzędu określa schemat organizacyjny, stanowiący załącznik do niniejszego Regulaminu.
Rozdział 3
Podział zadań i kompetencji
Podział zadań i kompetencji
§ 14.
- Urząd funkcjonuje na zasadach jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału uprawnień i obowiązków oraz indywidualnej odpowiedzialności, związanej z wykonywaniem zadań.
- Wójt wykonuje swoje obowiązki przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza Gminy, Skarbnika Gminy, kierowników komórek organizacyjnych Urzędu oraz pracowników na samodzielnych stanowiskach pracy.
- W czasie nieobecności Wójta Urzędem kieruje Zastępca Wójta lub Sekretarz Gminy w ramach udzielonych upoważnień.
- Referaty, zespoły i samodzielne stanowiska pracy są zobowiązane do wspólnego współdziałania, w tym z gminnymi jednostkami organizacyjnymi, w szczególności w zakresie wymiany i obiegu informacji oraz wzajemnych konsultacji.
- Pracownicy poszczególnych referatów, zespołów oraz osoby na samodzielnych stanowiskach wykonują swoje zadania w sposób zapewniający optymalną realizację zadań i ponoszą za to odpowiedzialność przed Wójtem.
- Pracownik jest obowiązany do służbowego podporządkowania się i wykonywania poleceń przełożonych. Jest indywidualnie odpowiedzialny za wykonanie powierzonych mu obowiązków i zadań, stosownie do zakresów czynności.
§ 15.
-
Wójt, jako kierownik Urzędu:
1) wykonuje uprawnienia zwierzchnika i przełożonego służbowego wszystkich pracowników Urzędu;
2) jest pracodawcą, w rozumieniu Kodeksu pracy wykonując czynności w sprawach
z zakresu prawa pracy, w tym zatrudnia i zwalnia pracowników Urzędu;
3) kieruje i zarządza Urzędem, reguluje jego wewnętrzną strukturę i organizację pracy:
a) wydaje zarządzenia wewnętrzne, w tym zarządzenia ustalające regulaminy oraz instrukcje;
b) wydaje polecenia służbowe, dotyczące wewnętrznego porządku i organizacji pracy, w zakresie niezbędnym do zapewnienia prawidłowego wykonywania zadań i funkcjonowania Urzędu oraz w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów;
4) rozpatruje wnioski wpływające do Urzędu w zakresie realizowanych kompetencji;
5) kontroluje wykonanie wydanych zarządzeń i poleceń. -
Wójt jako organ wykonawczy Gminy wykonuje zadania i kompetencje wynikające
z ustaw oraz z przepisów szczególnych, w szczególności: zapewnia wykonanie zadań Gminy, wykonuje uchwały Rady, zapewnia obsługę Rady, zapewnia dostęp do informacji. - Wójt jako organ administracji publicznej wydaje decyzje w należących do jego kompetencji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
- Wójt jako Szef Obrony Cywilnej Gminy realizuje zadania w zakresie obrony cywilnej określone odrębnymi przepisami.
§ 16.
Do zakresu zadań Wójta Gminy należy w szczególności:
- kierowanie bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;
- nadzór nad realizacją budżetu;
-
składanie oświadczeń woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem
i udzielanie upoważnień w tym zakresie; - podejmowanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy i wyznaczanie innych osób do podejmowania tych czynności;
- wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego wobec kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;
- wydawanie zarządzeń, udzielanie upoważnień i pełnomocnictw, w zakresie swoich kompetencji;
- gospodarowanie mieniem komunalnym;
- udzielanie odpowiedzi na skargi, w tym dotyczące pracowników Urzędu i podległych jednostek organizacyjnych;
- udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytanie Radnych;
- przyjmowanie petentów w ramach skarg i wniosków;
- projektowanie i realizacja strategii rozwoju Gminy
- określanie polityki kadrowej i płacowej;
- zatwierdzanie zakresu czynności i odpowiedzialności pracowników oraz ocena kadry kierowniczej Urzędu;
- przyjmowanie od pracowników samorządowych, zatrudnionych na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, oświadczeń o stanie majątkowym i oświadczeń o działalności gospodarczej;
- uczestniczenie w realizacji zadań w zakresie zarządzania kryzysowego.
§ 17.
- Zastępca Wójta podejmuje czynności kierownika Urzędu pod nieobecność Wójta lub wynikającej z innych przyczyn niemożności pełnienia obowiązków przez Wójta.
- Zastępca Wójta wykonuje inne zadania na polecenie lub z upoważnienia Wójta.
-
Do zadań Zastępcy Wójta należy w szczególności:
1) kierowanie i bieżący nadzór nad realizacją zadań powierzonych Zespołowi
ds. Społecznych, Przedsiębiorczości i Promocji oraz Zespołowi ds. Informatyki;
2) nadzór i koordynacja zadań wynikających ze Strategii Rozwoju Gminy Zielona Góra oraz Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Zielona Góra;
3) koordynacja i nadzór nad opracowywaniem i realizowaniem projektów w ramach finansowania środkami zewnętrznymi krajowymi i środkami pochodzącymi ze źródeł zagranicznych, w tym z budżetu Unii Europejskiej;
4) nadzór i koordynacja zadań związanych z funkcjonowaniem BIP pod względem poprawności merytorycznej, zakresu tematycznego, terminowości, aktualizacji i zabezpieczenia danych;
5) prowadzenie i koordynowanie zadań w ramach informatyzacji stanowisk pracy w Urzędzie;
6) wykonywanie wszelkich czynności z zakresu prawa pracy wobec Wójta nie zastrzeżonych ustawą o pracownikach samorządowych dla Przewodniczącego Rady Gminy i Rady Gminy w razie nieobecności Sekretarza Gminy.
§ 18.
- Sekretarz Gminy zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu, odpowiada za jego organizację pracy oraz wykonuje inne zadania określone przepisami lub wynikające z upoważnień i poleceń Wójta.
-
Do zadań Sekretarza należy:
1) organizacja pracy Urzędu, w tym opracowywanie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu;
2) zapewnienie sprawnego funkcjonowania i warunków działania Urzędu oraz nadzór w tym zakresie nad działalnością jego komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy;
3) koordynowanie procesu przygotowywania przez komórki organizacyjne Urzędu
i gminne jednostki organizacyjne projektów aktów prawnych organów Gminy;
4) czuwanie nad prawidłowym tokiem i terminowością wykonywania zadań Urzędu, w tym udzielaniem odpowiedzi na interpelacje i zapytania Radnych;
5) realizowanie polityki kadrowej, dbanie o należyty dobór pracowników i podnoszenie ich kwalifikacji;
6) współuczestniczenie w organizowaniu służby przygotowawczej i egzaminów dla nowozatrudnionych pracowników Urzędu;
7) opracowywanie zakresów czynności dla samodzielnych stanowisk i kierowników komórek organizacyjnych Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;
8) nadzór nad realizacją zadań wynikających z ustawy o pracownikach samorządowych, w szczególności dotyczących:
a) naboru kandydatów na wolne stanowisko urzędnicze;
b) organizacji służby przygotowawczej;
c) okresowej oceny pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowisku urzędniczym;
d) składanych oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej i oświadczeń o stanie majątkowym;
9) sprawowanie nadzoru nad organizacją i czasem pracy pracowników Urzędu;
10) nadzorowanie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych wynikających z kontroli przeprowadzonej w Urzędzie przez jednostki kontroli zewnętrznej;
11) wykonywanie zadań związanych z wyborami, w szczególności nadzorowanie
i koordynowanie prac związanych z przygotowaniem i przeprowadzaniem wyborów i referendów od strony technicznej i organizacyjnej;
12) wykonywanie wszelkich czynności z zakresu prawa pracy wobec Wójta, za wyjątkiem czynności zastrzeżonych dla Przewodniczącego Rady Gminy (nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy) oraz Rady Gminy (ustalenie wynagrodzenia);
13) sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem kontroli wewnętrznej w Urzędzie;
14) nadzorowanie i załatwianie skarg i wniosków;
15) prowadzenie centralnych rejestrów:
a) skarg i wniosków;
b) aktów wewnętrznych: zarządzeń Wójta;
c) samorządowych instytucji kultury;
16) wykonywanie innych zadań i czynności powierzonych przez Wójta; - Sekretarz bezpośrednio nadzoruje pracę stanowisk: ds. Kadr, Oświaty i Obsługi Rady Gminy.
§ 19.
- Skarbnik Gminy jest głównym księgowym budżetu.
- Skarbnik pełni funkcję kierownika Referatu Gospodarki Finansami.
-
Do zadań Skarbnika należy w szczególności:
1) pełnienie funkcji Głównego Księgowego w Urzędzie;
2) kierowanie pracą Referatu Gospodarki Finansowej;
3) koordynowanie i wykonywanie zadań w zakresie przygotowania projektu uchwały budżetowej Gminy zgodnie z procedurami i terminami ustalonymi przez Radę Gminy;
4) prowadzenie bieżącej analizy gospodarki finansowej Gminy i informowanie Wójta o realizacji budżetu;
5) nadzorowanie wykonywania zadań określonych w ustawie o rachunkowości;
6) nadzorowanie i kontrolowanie gospodarki finansowej komórek organizacyjnych Urzędu, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych oraz współdziałanie w tym zakresie z Komisją Rewizyjną Rady Gminy;
7) opiniowanie projektów aktów prawnych i innych dokumentów niosących skutki finansowe dla budżetu Gminy, a w przypadkach określonych prawem składanie kontrasygnaty;
8) współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową, Urzędem Skarbowym, ZUS oraz innymi organami administracji rządowej i samorządowej w zakresie finansów publicznych;
9) sporządzanie planu finansowego i układu wykonawczego dochodów i wydatków budżetu oraz ich zmian w trakcie roku budżetowego;
10) sporządzanie planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych do realizacji Gminie odrębnymi ustawami oraz ich zmian w okresie realizacji budżetu;
11) przedstawianie projektów limitów wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne;
12) przedstawianie propozycji przeznaczania nadwyżek budżetowych oraz określanie źródeł finansowania deficytu budżetowego wraz z opracowywaniem odpowiednich analiz i opinii ich dotyczących;
13) opracowywanie projektów uchwał Rady Gminy w sprawie zaciągania kredytów
i pożyczek oraz udzielania gwarancji i poręczeń;
14) uczestniczenie w procesie legislacyjnym uchwalania budżetu Gminy, w tym współdziałanie z poszczególnymi komisjami Rady w zakresie prac związanych z przygotowaniem budżetu oraz jego realizacją;
15) sporządzanie sprawozdań budżetowych jak również opracowywanie informacji półrocznej o przebiegu wykonania budżetu oraz sprawozdania rocznego
z wykonania budżetu zgodnie z zakresem i formą przyjętymi przez Radę;
16) określanie procedur planistycznych i terminów ich realizacji dla jednostek organizacyjnych;
17) nadzorowanie realizacji wykonywania umowy zawartej z bankiem obsługującym budżet Gminy;
18) opracowywanie zasad rachunkowości, gospodarki majątkiem trwałym, inwentaryzacji majątku i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie;
19) opracowanie procedur i sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem kontroli zewnętrznej w sprawach finansowych Urzędu i gminnych jednostek organizacyjnych;
20) wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień Wójta. - W przypadku nieobecności Skarbnika zastępstwo pełni Zastępca Skarbnika.
§ 20.
-
Kierownicy komórek organizacyjnych Urzędu kierują realizacją zadań Gminy
w zakresie spraw im wyznaczonych, sprawują kontrolę i nadzór nad pracą podległych im pracowników. -
Zadania kierowników referatów:
1) obowiązki i odpowiedzialność kierowników referatów w zakresie zadań merytorycznych:
a) przy załatwianiu spraw odpowiadają za przestrzeganie zasad: praworządności, terminowości i rzetelności. W sprawach skomplikowanych pod względem prawnym, kierownicy mogą wystąpić o opinię prawną;
b) inicjują podjęcie uchwał i wydawanie oraz aktualizację innych niezbędnych aktów prawnych, w tym zarządzeń Wójta, w sprawach należących
do referatu;
c) uczestniczą w posiedzeniach Rady Gminy oraz przygotowują projekty odpowiedzi na interpelacje, zapytania i wnioski Radnych;
d) podpisują pod względem merytorycznym przekazywane do realizacji dyspozycje finansowe, w ramach części budżetu Gminy przypisanej referatowi;
e) w przypadku zmiany aktów prawnych dotyczących działalności merytorycznej referatu, kierownik zobowiązany jest wystąpić z wnioskiem o dokonanie zmiany w Regulaminie, w terminie 30 dni od daty ukazania się aktu;
2) kierownik jako organizator pracy w referacie:
a) ustala organizację pracy referatu;
b) nie później niż 30 dni od zatrudnienia nowego pracownika ustala jego zakres czynności;
c) wnioskuje do Wójta o upoważnienie imienne pracownika do podpisywania niektórych spraw. Wniosek powinien zawierać: imię i nazwisko, stanowisko oraz określenie spraw i wyliczenie decyzji administracyjnych, których wniosek dotyczy;
d) odpowiada za sprawne i prawidłowe funkcjonowanie referatu, rzetelne wypełnianie przez podległych pracowników obowiązków służbowych, przestrzeganie przez nich ustalonego porządku i dyscypliny pracy;
3) do pozostałych zadań kierowników referatów należy:
a) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach indywidualnych oraz podpisywanie korespondencji, w ramach imiennych upoważnień udzielonych, odpowiednio przez Wójta;
b) dokonywanie okresowych ocen podległych pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowisku urzędniczym;
c) udział w przeprowadzaniu służby przygotowawczej i egzaminów dla nowo zatrudnionych pracowników zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie;
d) nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, informacji niejawnych oraz eksploatacji systemów informatycznych;
e) realizacja zadań wynikających z ustawy o dostępie do informacji publicznej, a w szczególności przekazywanie informacji do BIP. -
Kierownicy komórek organizacyjnych Urzędu współpracują w szczególności:
1) ze Skarbnikiem Gminy, w zakresie propozycji planowania zadań do projektu budżetu Gminy;
2) z Sekretarzem Gminy, w zakresie zapewnienia właściwego funkcjonowania Urzędu oraz organizacji obsługi interesantów;
3) z administratorem systemu, w zakresie zapewnienia realizacji przepisów ustawy
o ochronie danych osobowych i ochronie informacji niejawnych;
4) z pracownikiem ds. zamówień publicznych, w zakresie realizowanych przez niego zadań;
5) ze stanowiskiem pozyskiwania środków unijnych i promocji Gminy, w zakresie pozyskiwania funduszy pomocowych, przygotowywania wniosków o dofinansowanie oraz prawidłowego ich wydatkowania i rozliczania.
Rozdział 4
Zadania komórek organizacyjnych wchodzących w skład Urzędu Gminy
Zadania komórek organizacyjnych wchodzących w skład Urzędu Gminy
§ 21.
Referaty, zespoły oraz samodzielne stanowiska pracy podejmują działania i prowadzą sprawy związane z realizacją zadań Gminy, określone przepisami prawa, porozumieniami i umowami stosownie do postanowień Wójta, w zakresie określonym w Regulaminie.
§ 22.
Do wspólnych zadań komórek organizacyjnych Urzędu należy:
- monitorowanie obligatoryjnych zadań Gminy w obszarze spraw im powierzonych, przygotowywanie stosownych materiałów oraz inicjowanie działań organizacyjno-technicznych i ekonomicznych w celu zapewnienia rozwoju Gminy;
- przygotowywanie materiałów, w tym: projektów uchwał i innych aktów prawnych oraz informacji i sprawozdań z ich wykonania dla Rady Gminy i Wójta;
- przygotowywanie materiałów na posiedzenia komisji Rady Gminy i projektów odpowiedzi na wnioski kierowane do Wójta oraz udostępnianie dokumentacji Komisji Rewizyjnej w trakcie przeprowadzanej kontroli;
- przygotowywanie projektów odpowiedzi na interpelacje, zapytania i wnioski Radnych kierowanych do organów Gminy;
- troska o prowadzenie, na zewnątrz i wewnątrz Urzędu, właściwej polityki informacyjnej w sprawach, o których stanowią organy Gminy;
- prowadzenie postępowania administracyjnego oraz przygotowywanie odpowiedzi w sprawie skarg i wniosków;
-
w zakresie przygotowania i wykonania budżetu Gminy:
a) opracowywanie materiałów do projektu budżetu Gminy;
b) sporządzanie planów finansowych; -
gospodarowanie przydzielonymi środkami finansowymi budżetu Gminy, zgodnie
z zasadą gospodarności i racjonalności, sporządzenie sprawozdań jednostkowych. Podejmowanie inicjatyw w celu pozyskania środków na rzecz rozwoju Gminy. Przedkładanie Skarbnikowi do zaopiniowania projektów aktów prawnych i innych dokumentów niosących skutki finansowe dla budżetu Gminy; - wnikliwe i terminowe załatwianie spraw i interesantów Urzędu;
- współpraca z administracją publiczną oraz organizacjami społecznymi, gospodarczymi i zawodowymi;
- terminowe wywiązywanie się z obowiązków sprawozdawczych ustalonych przez GUS, organy naczelne i centralne oraz Skarbnika;
-
przygotowywanie spraw związanych z zaciąganiem zobowiązań finansowych
w oparciu o uchwalone plany finansowe i zgodnie z procedurami ustawy Prawo zamówień publicznych; - organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu ochrony tajemnicy państwowej i służbowej oraz ochrony danych osobowych, w tym kontrola i nadzór nad właściwym zabezpieczeniem pomieszczeń przed włamaniem i kradzieżą;
- opracowywanie materiałów podlegających ogłoszeniu w Biuletynie Informacji Publicznej oraz udostępnianie informacji publicznej na wniosek w zakresie zadań realizowanych przez referat w konsultacji z Pełnomocnikiem ds. Ochrony Informacji Niejawnych;
- prowadzenie dokumentacji stosownie do zasad ustalonych instrukcją kancelaryjną oraz zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt;
- realizacja zadań obronnych Gminy, w tym nadzór nad właściwym wykonywaniem zadań w tym zakresie przez gminne jednostki organizacyjne;
- inne zadania zlecone przez Wójta.
§ 23.
Do zakresu działania Referatu Gospodarki Finansowej należy:
- obsługa wykonywania budżetu Gminy;
- prowadzenie rachunkowości budżetu Gminy;
- prowadzenie ewidencji i rozliczeń zaciągniętych przez Gminę kredytów i pożyczek oraz udzielonych gwarancji i poręczeń;
- przekazywanie środków finansowych, zgodnie z przyjętymi zasadami, dysponentom środków budżetowych;
-
prowadzenie spraw wynikających z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy Ordynacja podatkowa, w tym:
a) przygotowywanie decyzji w zakresie zobowiązań podatkowych;
b) prowadzenie ewidencji podatników, w oparciu o deklaracje, informacje podatkowe, ewidencję gruntów oraz inne dokumenty;
c) ewidencja dochodów podatkowych; - prowadzenie ewidencji i windykacji dochodów własnych Gminy według tytułów prawnych i terminów realizacji;
- prowadzenie rachunkowości gminnych funduszy celowych;
- prowadzenie ewidencji wydatków Urzędu Gminy zgodnie z przyjętym planem finansowym;
- przygotowywanie analiz z realizacji budżetu Gminy dla potrzeb organów Gminy, organów państwowych oraz sprawozdawczości budżetowej;
- przygotowywanie analiz i opinii dla organów Gminy w sprawie udzielania ulg, odraczania, umarzania i rozkładania na raty opłat i innych należności stanowiących dochody Gminy;
- kontrolowanie i prowadzenie spraw związanych z przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych przez referaty oraz gminne jednostki organizacyjne;
- prowadzenie ewidencji, aktualizacja wyceny oraz umorzeń środków trwałych stanowiących własność Gminy (ewidencja syntetyczna mienia komunalnego);
- prowadzenie ewidencji podatku VAT i rozliczanie się z tego tytułu z urzędem skarbowym;
- prowadzenie ewidencji udziałów i akcji w spółkach prawa handlowego oraz odsetek i dywidend od kapitałów wniesionych do spółek;
- udział w pracach komisji przetargowych dotyczących zbywania mienia Gminy oraz udzielania zamówień publicznych;
- wykonywanie obsługi kasowej
- prowadzenie obsługi finansowo - płacowej Urzędu Gminy;
- prowadzenie ewidencji oraz windykacji grzywien nakładanych w drodze mandatu karnego przez strażników Straży Gminnej zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji;
-
kontrola dokumentów księgowych, umów i porozumień pod względem formalno - rachunkowym oraz zgodności z obowiązującymi przepisami prawa finansowego
i przyjętymi zasadami wewnętrznymi; - współdziałanie z organami administracji rządowej, samorządowej, instytucjami kontroli i nadzoru oraz bankami w zakresie prowadzonych spraw;
-
prowadzenie spraw wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu
do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu, w tym:
a) przygotowywanie projektów powiadomienia GIIF o podejrzeniu wprowadzenia do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł;
b) przeprowadzenie szkoleń pracowników jednostki w zakresie niezbędnym
do prawidłowego wykonywania zadań, jako jednostki współpracującej z GIIF;
c) nadzór nad przestrzeganiem zasad zawartych w instrukcji w sprawie przeciwdziałania wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł;
d) okresowa analiza zapisów rejestru powiadomień GIIF o podejrzanych wprowadzeniach do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących
z nielegalnych bądź nieujawnionych źródeł, w celu ustalenia ich wzajemnych powiązań i przedstawienie raportu; - prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji szkołom i placówkom niepublicznym prowadzonym przez osoby fizyczne lub inne niż jednostka samorządu terytorialnego osoby prawne, w tym dokonywanie kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji przez szkoły i placówki niepubliczne;
- obsługa finansowo-księgowa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
- realizacja zadań Gminy wynikających z ustawy o Izbach Rolniczych, a w szczególności sporządzenie spisu uprawnionych do głosowania w wyborach do izb rolniczych.
§ 24.
Do zakresu działania Referatu Infrastruktury Technicznej należy:
- przygotowywanie koncepcji gospodarki przestrzennej Gminy z uwzględnieniem miedzy innymi wymagań ładu przestrzennego, urbanistyki, architektury, ochrony środowiska, dóbr kultury i praw własności;
-
planowanie i proponowanie do projektu budżetu Gminy, a także realizacja zadań
w zakresie opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego; -
prowadzenie spraw wynikających z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ze szczególnym uwzględnieniem:
a) przygotowania projektów uchwał w sprawie przystąpienia i sporządzania:
- studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i jego zmian;
- miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i ich zmian;
b) przygotowywania decyzji o warunkach zabudowy oraz o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego wraz z wymaganymi uzgodnieniami;
c) prowadzenia rejestru wydanych decyzji o warunkach zabudowy oraz o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz o zmianie tych decyzji;
d) prowadzenia procedur związanych z realizacją miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy;
e) wydawania wypisów i wyrysów z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium;
f) prowadzenia spraw związanych z ustaleniem opłaty za wzrost wartości oraz nieruchomości w wyniku uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
g) prowadzenie i aktualizacja rejestru miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
h) prowadzenie spraw związanych z rozliczeniami finansowymi, wynikającymi
z ustaleń planów zagospodarowania przestrzennego;
i) opiniowanie podziałów geodezyjnych w zakresie zgodności z ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego; -
realizacja zadań określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami w zakresie:
a) ustalania opłaty adiacenckiej związanej ze wzrostem wartości nieruchomości
z tytułu wybudowania sieci kanalizacyjnej i energetycznej lub wybudowania drogi;
b) opiniowania projektów podziału nieruchomości; - wykonywanie zadań wynikających z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w tym prowadzenie ewidencji dóbr kultury znajdujących się na terenie Gminy, wpisanych do rejestru zabytków oraz opracowywanie i aktualizacja planu ochrony zabytków;
-
współdziałanie z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w zakresie nadzoru nad użytkowaniem obiektów zabytkowych, zgodnie z zasadami opieki nad zabytkami
w sposób zabezpieczający ich wartości zabytkowej; - współdziałanie w zakresie pozyskiwania środków europejskich na realizację zadań referatu;
-
realizacja zadań remontowych oraz inwestycyjnych wynikających z budżetu Gminy w zakresie zadań referatu, w tym:
a) przygotowywanie propozycji w zakresie wydatków budżetowych dotyczących zadań inwestycyjnych i remontowych;
b) zlecanie opracowania dokumentacji projektowych w związku z realizacją zadań remontowych i inwestycyjnych oraz z kosztorysami inwestorskimi;
c) uzyskiwanie decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłaszanie robót nie wymagających pozwolenia na budowę;
d) dokonywanie odbioru robót budowlanych wykonywanych w związku z realizacją zadań wynikających z budżetu Gminy, włącznie ze zgłaszaniem organom nadzoru budowlanego zakończenia robót i uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie;
e) sporządzanie dokumentów umożliwiających przyjęcie wytworzonych środków trwałych na majątek Gminy; -
realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych i zarządzenia w sprawie ustalenia procedur udzielania zamówień publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowości stosowania procedur udzielania zamówień, w tym między innymi:
a) przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań przetargowych w zakresie zadań realizowanych przez referat;
b) prowadzenie centralnego rejestru zamówień publicznych Urzędu Gminy;
c) sporządzanie rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach zgodnie
z ustawą; -
realizacja zadań z zakresu ustawy o drogach publicznych, w tym:
a) koordynowanie robót w pasie drogowym dróg gminnych;
b) przygotowywanie projektów decyzji zezwalających na zajęcie pasa drogowego oraz naliczanie opłat i kar pieniężnych za ich zajęcie;
c) prowadzenie spraw związanych z właściwym utrzymaniem stanu dróg gminnych;
d) prowadzenie ewidencji dróg;
e) sporządzanie sprawozdawczości w zakresie dróg gminnych;
f) uzgadnianie projektów w zakresie umieszczenia urządzeń obcych w pasie dróg będących własnością Gminy;
g) uzgadnianie projektów zjazdów na drogi będące własnością Gminy; -
realizacja zadań wynikających z ustawy o transporcie drogowym, ustawy Prawo o ruchu drogowym, Prawo przewozowe w zakresie przewozu osób, a w szczególności:
a) wydawanie zezwoleń na wykonywanie regularnych przewozów osób
w krajowym transporcie drogowym;
b) opiniowanie przebiegu linii komunikacyjnych, ilości kursów oraz rozkładu jazdy dla komunikacji publicznej na obszarze Gminy; - realizacja zadań w zakresie budowy przystanków autobusowych oraz utrzymania ich stanu technicznego;
-
realizacja zadań wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku
w Gminach, a w szczególności;
a) prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych;
b) wydawanie zezwoleń na:
- odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
- opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;
c) opracowywanie i realizacja regulaminu utrzymania czystości i porządku
w Gminie; - nadzorowanie przestrzegania przepisów ustawy o cmentarzach;
-
prowadzenie zadań określonych w ustawie o ochronie zwierząt, a w szczególności:
a) wydawanie decyzji o czasowym odebraniu zwierząt właścicielowi lub opiekunowi;
b) zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętom;
c) wydawanie zezwoleń na prowadzenie hodowli lub utrzymywanie psa rasy uznanej za agresywną;
d) prowadzenie spraw związanych ze zbiórką i utylizacją padłych zwierząt, dla których nie można ustalić właściciela; - nadzór i realizacja zadań związanych z planowaniem, budową i właściwą eksploatacją oświetlenia ulicznego w Gminie;
-
realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo energetyczne, a w szczególności:
a) planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze Gminy;
b) planowanie oświetlenia miejsc publicznych i dróg znajdujących się na obszarze Gminy; -
realizacja zadań organów Gminy wynikających z ustawy Prawo ochrony środowiska, w tym prowadzenie procedur i przygotowanie decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia oraz
w zakresie dostępu do informacji o środowisku i jego ochronie; - realizacja zadań organów Gminy z ustawy o odpadach
- nadzór nad likwidacją wysypisk wiejskich oraz rekultywacją terenów po składowiskach;
- inspirowanie rozwoju komunalnego, a w szczególności rozwoju budownictwa lokali socjalnych z uwzględnieniem przepisów o finansowym wsparciu tworzenia takich lokali i mieszkań chronionych;
-
współdziałanie z Zakładem Gospodarki Komunalnej w zakresie działalności merytorycznej referatu, w szczególności:
a) prowadzenia spraw wynikających z ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie Gminy i o zmianie Kodeksy cywilnego;
b) prowadzenia spraw wynikających z ustawy o gospodarce komunalnej, w tym:
- nadzór i koordynacja nad zadaniami w zakresie obsługi komunalnej Gminy;
- koordynowanie spraw w zakresie ustalania cen i opłat za usługi komunalne
o charakterze użyteczności publicznej świadczonych na rzecz mieszkańców;
- sporządzania projektów uchwał regulujących zasady i tryb korzystania z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej;
- współdziałanie z właściwymi jednostkami w sprawach z zakresu komunikacji lokalnej i łączności;
- przygotowywanie opinii do wniosków o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego odprowadzania ścieków;
- analiza projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków opracowanych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne; - współdziałanie z ZWiK Sp. z o.o. w zakresie działalności merytorycznej referatu;
- współpraca z organizacjami pozarządowymi, w tym z organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w zakresie zlecania zadań publicznych związanych z działalnością merytoryczną referatu.
§ 25.
Do zakresu działania Referatu Gospodarki Gruntami należy:
-
realizacja zadań wynikających z ustawy o gospodarce nieruchomościami, ustawy
o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, a w szczególności:
a) prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem nieruchomościami stanowiącymi gminny zasób, w tym sprzedaż gruntów, oddawanie ich w użytkowanie wieczyste, najem, dzierżawę, użyczenie czy w trwały zarząd;
b) realizacja spraw związanych z wykonywaniem, ograniczaniem lub przeniesieniem praw do nieruchomości, w tym dotyczących podziału nieruchomości lub wywłaszczania;
c) opracowywanie decyzji w sprawach podziału gruntów;
d) przygotowywanie odpowiednich dokumentów potrzebnych do przyjęcia działek powstałych w wyniku podziału, przeznaczonych pod drogi, które to z mocy prawa przechodzą na własność gminy;
e) nanoszenie na mapy znajdujące się w Urzędzie Gminy, działek powstałych
w wyniku podziału;
f) negocjowanie odszkodowań za przejęcie nieruchomości z mocy prawa;
g) ustalanie opłat adiacenckich związanych ze wzrostem wartości nieruchomości
w wyniku jej podziału;
h) ustalanie opłat adiacenckich związanych ze wzrostem wartości nieruchomości
z tytułu wybudowania sieci wodociągowej;
i) przygotowywanie dokumentacji do aktów notarialnych;
j) przygotowywanie dokumentów w sprawie wykonywania prawa pierwokupu;
k) sprzedaż użytkowania wieczystego na rzecz użytkownika wieczystego;
l) prowadzenie spraw związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności;
ł) naliczanie opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego;
m) aktualizacja opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego; - realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne w zakresie przygotowywania postanowień wszczynających rozgraniczenia nieruchomości;
-
realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, a w szczególności:
a) przygotowywanie wniosków do Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej
o przeznaczenie gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne;
b) występowanie do Izby Rolniczej w sprawie opinii o przeznaczeniu gruntów rolnych na cele nierolnicze i nieleśne;
c) odnowa i rekultywacja gruntów rolnych -
realizacja zadań Gminy wynikających z ustawy o Izbach Rolniczych,
a w szczególności zasięgania opinii Izby o projektach aktów prawa miejscowego dotyczących rolnictwa, rozwoju wsi i rynków rolnych -
realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo wodne, ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, w szczególności;
a) przygotowywanie opinii do wniosków o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę;
b) analiza projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków opracowanych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne;
c) nadzorowanie przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego w zakresie realizacji ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków;
d) prowadzenie ewidencji i nadzór nad eksploatacja rowów komunalnych będących własnością Gminy oraz spraw związanych z ich utrzymaniem i konserwacją;
e) prowadzenie spraw Gminnego Komitetu Przeciwpowodziowego i udział w akcjach przeciwpowodziowych; -
realizacja zadań wynikających z ustawy o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego,
w szczególności:
a) prowadzenie spraw związanych z ujawnianiem własności nieruchomości Gminy
w księgach wieczystych;
b) przygotowywanie wniosków wraz z dokumentami stanowiącymi podstawę wpisu tego prawa;
c) wnioskowanie o zmiany zapisów w księgach wieczystych; -
realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie roślin, o nasiennictwie,
o przeciwdziałaniu narkomanii, a w szczególności:
a) wydawanie zezwoleń na uprawę maku i konopi;
b) współpraca z organami Inspekcji Sanitarnej, Powiatowym Inspektorem Weterynaryjnym oraz Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Roślin i Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w zakresie organizowania spotkań, szkoleń i kursów dla rolników w ramach ich potrzeb; -
realizacja zadań wynikających z ustawy o samorządzie terytorialnym i ustawy
o pracownikach samorządowych w zakresie prowadzenia spraw związanych
z komunalizacją; -
realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie przyrody, a w szczególności:
a) przygotowywanie decyzji zezwalających na usunięcie drzew i krzewów;
b) przygotowywanie dokumentacji umożliwiającej ustanawianie i znoszenie pomników przyrody oraz innych form ochrony; -
realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo łowieckie, poprzez współdziałanie
z organizacjami i instytucjami prowadzącymi przedmiotowe sprawy zgodnie ze swoją działalnością statutową; -
realizacja zadań wynikających z zakresu nazewnictwa miejscowości i obiektów fizjograficznych oraz numeracji nieruchomości;
a) prowadzenie spraw i przygotowywanie propozycji dotyczących ustalania nazw ulic, placów publicznych, miejscowości położonych na terenie Gminy;
b) prowadzenie i uzupełnianie map z miejscowościami i ulicami;
c) ustalanie numeracji nieruchomości z zachowaniem odpowiednich procedur;
d) przygotowywanie projektów uchwał w sprawie nadawania nazw ulicom; -
realizacja zadań wynikających z zakresu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego
w zakresie w zakresie poświadczania oświadczeń o osobistym prowadzeniu gospodarstwa rolnego; - prowadzenie ewidencji szczegółowej środków trwałych stanowiących własność Gminy (ewidencja analityczna mienia komunalnego);
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zaświadczeń dotyczących posiadania gospodarstwa rolnego do celów rentowych lub emerytalnych;
- prowadzenie spraw związanych z przeprowadzeniem spisów rolnych;
- realizacja zdań dotyczących zwalczania klęsk żywiołowych w rolnictwie;
- współudział w prowadzeniu kontroli w zakresie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej rolników z tytułu posiadania gospodarstwa rolnego „OC rolników” oraz ubezpieczenia budynków wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od ognia i innych zdarzeń losowych „Ubezpieczenia budynków rolniczych”;
- sprawowanie nadzoru nad Komunalnym Zakładem Gospodarczym Gminy Zielona Góra w zakresie działalności merytorycznej referatu;
- współpraca ze Spółką „Zielonogórskie Wodociągi i Kanalizacja Sp. z o.o. w Zielonej Górze” działalności merytorycznej referatu;
- realizacja zadań remontowych i inwestycyjnych wynikających z budżetu Gminy;
- dokonywanie odbiorów robót budowlanych wykonywanych w związku z realizacją zadań wynikających z budżetu Gminy, włącznie ze zgłoszeniem organom nadzoru budowlanego zakończenia robót i uzyskania pozwolenia na użytkowanie;
- udział w podejmowaniu działań związanych z pozyskiwaniem środków europejskich w zakresie realizacji zadań referatu.
§ 26.
Do zakresu działania Referatu Spraw Obywatelskich i Obronnych należy:
-
w zakresie ewidencji ludności:
a) prowadzenie i aktualizacja rejestru mieszkańców zameldowanych na pobyt stały
i czasowy;
b) prowadzenie rejestru byłych mieszkańców;
c) prowadzenie rejestru cudzoziemców;
d) prowadzenie i aktualizacja rejestru wyborców;
e) sporządzanie spisów wyborców;
f) wydawanie poświadczeń zamieszkania i innych zaświadczeń z akt ewidencji ludności;
g) udzielanie pisemnych informacji adresowych na wniosek organów ścigania, sądów, WKU i innych instytucji;
h) występowanie o nadawanie numerów PESEL dla osób podlegających obowiązkowi jego nadania;
i) współpraca w zakresie ewidencji ludności z Centralnym Biurem Adresowym w Warszawie, RCI PESEL (Rządowym Centrum Informatycznym), prokuraturą, sądami;
j) prowadzenie archiwum w zakresie ewidencji ludności;
k) sporządzanie sprawozdań z zakresu ewidencji ludności;
l) wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie ewidencji ludności; -
w zakresie dowodów osobistych:
a) przyjmowanie wniosków;
b) sporządzanie formularzy, przekazywanie ich do centrum personalizacji dokumentów;
c) odbiór i wydawanie dowodów osobistych;
d) prowadzenie ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych;
e) prowadzenie archiwum w zakresie dowodów osobistych;
f) udostępnienie akt z teczek osobowych organom ścigania. -
w zakresie spraw administracyjnych:
a) administrowanie budynkiem Urzędu,
b) planowanie i realizacja remontów bieżących w budynku Urzędu oraz nadzór nad realizacją tych zadań;
c) zamawianie oraz prowadzenie ewidencji pieczęci urzędowych i tablic;
d) prowadzenie spraw związanych z prenumeratą i rozdzielnictwem aktów promulgacyjnych: Dziennika Ustaw, Monitora Polskiego, Dziennika Urzędowego Województwa Lubuskiego, innych wydawnictw urzędowych i prasy;
e) zaopatrzenie Urzędu w niezbędny sprzęt i wyposażenie, w tym materiały biurowe
i kancelaryjne, środki czystości, druki, itp.;
f) nadzór nad ochroną mienia oraz utrzymanie porządku i czystości w budynku Urzędu;
g) prowadzenie Biura Podawczego Urzędu;
h) zapewnienie obsługi organizacyjnej i administracyjnej Wójtowi oraz obsługi kancelaryjno-technicznej Urzędu, a w szczególności:
- przyjmowanie, wysyłanie i rozdzielanie korespondencji na zewnątrz i wewnątrz Urzędu;
- prowadzenie ewidencji korespondencji;
- nadzór nad przechowywaniem pieczęci urzędowych i kluczy zapasowych od pomieszczeń;
i) eksploatacja i nadzór nad sprawnością techniczną samochodu służbowego Urzędu. -
w zakresie spraw obronnych i obrony cywilnej:
a) realizacja przedsięwzięć dotyczących w szczególności:
- planowania działalności w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej;
- przygotowywanie formacji obrony cywilnej;
- przygotowywanie i zapewnienie działania elementów systemu wykrywania
i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania;
- opracowywanie planu obrony cywilnej Gminy oraz nadzór nad opracowywaniem planów obrony cywilnej instytucji, podmiotów gospodarczych i innych jednostek organizacyjnych;
- organizowanie i prowadzenie szkolenia formacji obrony cywilnej a także ludności w zakresie powszechnej samoobrony;
- kierowanie przygotowaniem ewakuacji (przyjęcia) ludności oraz koordynowanie tych działań;
- ustalanie zadań w zakresie obrony cywilnej instytucjom, podmiotom gospodarczym
i innym jednostkom organizacyjnym działającym na terenie Gminy;
- dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej oraz podejmowanie przedsięwzięć zmierzających do pełnej realizacji zadań;
- planowanie i realizacja zaopatrywania w sprzęt i środki, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji i eksploatacji sprzętu oraz środków obrony cywilnej (prowadzenie magazynu OC);
- planowanie i realizacja zaopatrywania w sprzęt i środki, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji i eksploatacji sprzętu magazynu przeciwpowodziowego (prowadzenie magazynu przeciwpowodziowego);
- koordynowanie przedsięwzięć w zakresie integracji sił obrony cywilnej do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków żywiołowych i ochrony środowiska;
b) realizacja spraw obronnych, przygotowywanie dokumentów w tym zakresie, między innymi:
- planowanie zadań obronnych, w tym opracowanie i aktualizacja dokumentacji obronnej;
- realizowanie zadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej oraz obowiązków państwa gospodarza na rzecz wojsk sojuszniczych (HNS);
- przygotowanie stanowiska kierowania na okres wewnętrznego i zewnętrznego zagrożenia państwa, a także na czas wojny;
- planowanie, organizacja i kontrola szkolenia obronnego;
- planowanie i organizowanie kontroli w zakresie wykonywania zadań obronnych na terenie Gminy;
- opracowanie dokumentacji „stałego dyżuru”;
- opracowanie dokumentacji planistycznej „Akcji kurierskiej” oraz jej aktualizowanie;
- opracowywanie pozostałych wymaganych przepisami prawa dokumentów planistycznych:
c) w zakresie spraw wojskowych:
- planowanie i nakładanie świadczeń rzeczowych i osobistych na rzecz obronności;
- prowadzenie rejestracji oraz udział w przygotowaniu kwalifikacji wojskowej;
- prowadzenie spraw związanych z orzekaniem o uznaniu poborowych i żołnierzy
za posiadających na utrzymaniu członka rodziny, stwierdzanie konieczności sprawowania bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny;
- przyznawanie zasiłków i innych świadczeń dla żołnierzy i ich rodzin z tytułu pełnienia służby wojskowej;
- współpraca z organami wojskowymi oraz innymi podmiotami (sądami, prokuraturą, Policją);
- współdziałanie z Komendantem Gminnym Ochrony Przeciwpożarowej w zakresie spraw związanych z zarządzaniem kryzysowym. - wydawanie zezwoleń w sprawie organizacji imprez masowych;
- wydawanie zezwoleń na zbiórki publiczne;
- prowadzenie spraw z zakresu zgromadzeń publicznych;
- prowadzenie spraw repatriacji;
- współpraca z urzędnikiem wyborczym w zakresie przygotowywania wyborów do Sejmu, Senatu, wyborów Prezydenckich, samorządowych, Parlamentu Europejskiego, referendów i konsultacji;
- realizacja zadań związanych z przeprowadzaniem wyborów ławników do sądów powszechnych;
- współdziałanie z Lubuską Izbą Rolniczą w zakresie udostępnienia lokalu wyborczego, udostępnienia pomieszczenia na przeprowadzenie szkolenia, wyłonienia członków komisji wyborczej, rozplakatowania obwieszczeń w wyborach do izb rolniczych;
- przyjmowanie ogłoszeń sądowych w sprawie ustanowienia kuratora i wywieszanie ich na tablicy ogłoszeń;
- współpraca z właściwymi organami w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego.
§ 27.
-
Do zakresu działania Komendanta Komendy Straży Gminnej należy:
1) zapewnienie prawidłowego działania Straży i kierowanie jej działalnością poprzez planowanie, organizowanie i koordynowanie zadań wynikających z obowiązujących przepisów, a w szczególności:
a) współpraca z komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami Urzędu oraz gminnymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie merytorycznego ich działania;
b) opracowywanie i realizacja planów pracy i planów kontroli;
c) współdziałanie z Policją i jednostkami Straży Pożarnej;
2) nakładanie grzywien w drodze mandatów karnych oraz prowadzenie ich ewidencji;
3) organizowanie pracy strażników – prowadzenie książki interwencji i przydzielanie zadań do realizacji;
4) zakup i ewidencja przysługującego kompletu umundurowania zapewniającego Straży wykonywanie obowiązków służbowych;
5) przygotowywanie dla Rady Gminy i Wójta sprawozdań, analiz oraz bieżących informacji z realizowanych zadań; -
Do zadań Straży Gminnej należy w szczególności:
1) ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych;
2) czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego – w zakresie określonym przepisami prawa;
3) współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych, skutków klęsk żywiołowych -
i innych miejscowych zagrożeń;
4) zabezpieczanie miejsca przestępstw, katastrof lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przed dostępem osób postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie, w miarę możliwości świadków zdarzenia;
5) ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej;
6) współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych;
7) współdziałanie z właściwymi organami, służbami lub instytucjami w zakresie informowania o:
a) przestępstwach;
b) wykroczeniach, których ściganie nie należy do Straży;
c) innych nieprawidłowościach i zagrożeniach dla życia i zdrowia ludzi bądź mienia;
d) awariach w sieci ciepłowniczej, telekomunikacyjnej, wodno-kanalizacyjnej, energetycznej i gazowniczej;
e) uszkodzeniach i stanie nawierzchni ulic i ciągów pieszych, stanie oznakowania i oświetlenia ulic oraz oznakowania robót prowadzonych w pasie drogowym;
8) kontrola realizacji obowiązków wynikających z przepisów ustawowych i aktów prawa miejscowego z zakresu:
a) utrzymania porządku i czystości na ulicach, drogach, posesjach, trawnikach, itd.;
b) dbałości o stan i oznakowanie budynków i innych nieruchomości;
c) prawidłowości zabezpieczenia prowadzonych na terenie gminy prac remontowo – budowlanych i miejsc niebezpiecznych dla życia i zdrowia;
d) bezpieczeństwa przeciwpożarowego;
e) opieki nad dziećmi i nad zwierzętami;
9) informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń, a także inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie
z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi;
10) konwojowanie i przewóz dokumentów, przedmiotów wartościowych oraz wartości pieniężnych dla potrzeb Gminy zgodnie z odpowiednimi przepisami dotyczącymi wyżej wymienionego zakresu;
11) podejmowanie interwencji w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia lub mienia, a także w przypadku naruszenia dóbr osobistych;
12) dowożenie lub doprowadzanie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub ich miejsca zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób;
13) eksploatacja i nadzór nad sprawnością techniczną samochodu służbowego Straży;
14) udział w strukturach Obrony Cywilnej i Zarządzania Kryzysowego Gminy Zielona Góra;
15) utrzymywanie sprawności technicznej, obsługi i eksploatacja samochodu służbowego:
a) wystawianie i weryfikacja kart drogowych;
b) ubezpieczenie pojazdu;
c) dokonywanie okresowych przeglądów i napraw;
d) obsługa codzienna.
§ 28.
Do zakresu działania Zespołu Radców Prawnych należy obsługa prawna Urzędu,
w tym:
w tym:
- udzielanie opinii oraz wyjaśnień w zakresie interpretacji prawa;
- udzielanie informacji o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działalności Gminy;
- opiniowanie pod względem formalno - prawnym projektów uchwał Rady Gminy i zarządzeń Wójta;
- opiniowanie projektów umów i porozumień zawieranych z innymi podmiotami
- udzielanie pomocy prawnej w związku ze stosowan