ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

ARCHIWUM BIP Urzędu Gminy Zielona Góra
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zielona Góra

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2012-02-16 13:32:41 przez

Akapit nr - brak tytułu

UCHWAŁA NR LIII/321/ 06
RADY GMINY ZIELONA GÓRA z dnia 27 lipca 2006 r.
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zielona Góra.
Na podstawie art.40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym(Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminie (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Zielonej Górze
uchwala się , co następuje:
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1.
 
Przyjmuje się regulmin określający szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zielona Góra zwany dalej „Regulaminem”.
§ 2.
Ilekroć w uchwale jest mowa o:
  1. ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.),
  2. właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami,
  3. odpadach komunalnych – rozumie się przez to odpady komunalne w rozumieniu przepisów o odpadach tj. odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych,
  4. nieczystościach ciekłych – rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych,
  5. odpadach wielkogabarytowych – należy przez to rozumieć odpady komunalne, które ze względu na swoje rozmiary i masę nie mogą być gromadzone w typowych urządzeniach do gromadzenia odpadów,
  6. odpadach zielonych – należy przez to rozumieć odpady powstające na prywatnych i publicznych terenach zielonych wskutek ich pielęgnacji lub uprawiania,
  7. odpadach niebezpiecznych – należy przez to rozumieć odpady , które ze względu na swoje pochodzenie, skład chemiczny, biologiczny, inne właściwości i okoliczności stanowią zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi albo dla środowiska,
  8. obiektach użyteczności publicznej i obsługi ludności – należy przez to rozumieć w szczególności urzędy organów administracji, zakłady opieki zdrowotnej i opieki społecznej, szkoły i placówki w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, placówki kulturalno-oświatowe, poprawcze, schroniska dla nieletnich oraz obiekty rekreacyjno-sportowe,
  9. wysypisku – należy przez to rozumieć wyznaczone miejsce do gromadzenia odpadów stałych, których nie można wykorzystać gospodarczo, spełniające odpowiednie warunki i wymagania budowlane, techniczne i organizacyjne dla zagwarantowania ochrony środowiska naturalnego i bezpieczeństwa ludzi,
  10. składowisku odpadów płynnych – należy przez to rozumieć wyznaczone przez gminę miejsce (oczyszczalnię ścieków) umożliwiające zorganizowany odbiór odpadów płynnych, dowożonych wozami asenizacyjnymi z nieruchomości nieskanalizowanych,
  11. przedsiębiorstwie wywozowym – należy przez to rozumieć gminne jednostki organizacyjne prowadzące działalność w zakresie wywozu odpadów oraz przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na świadczenie tych usług,
  12. terenach przeznaczonych do użytku publicznego – należy przez to rozumieć tereny ogólnodostępne, takie jak parki, skwery, place, chodniki, jezdnie, parkingi, itp.
§ 3.
Regulamin obowiązuje:
  1. właścicieli nieruchomości,
  2. kierowników budów,
  3. przedsiębiorców użytkujących tereny służące komunikacji publicznej,
  4. wszystkich korzystających z terenów będących własnością gminy,
  5. przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
ROZDZIAŁ II

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości i terenach przeznaczonych do użytku publicznego.
§ 4.
  1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania na ich terenie porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego i estetycznego.
  2. Realizując obowiązek, o którym mowa w ust.1, właściciele nieruchomości zobowiązani są w szczególności do:
    1) przygotowania na własny koszt na terenie nieruchomości miejsca na ustawienie urządzeń służących do okresowego gromadzenia odpadów komunalnych,
    2) wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub dodatkowo w worki o pojemności uwzględniającej częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z nieruchomości,
    3) przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej, a w przypadkach określonych w art. 5 ust. 1 pkt. 2 ustawy wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych,
    4) utrzymywania w należytym stanie sanitarnym miejsc ustawienia urządzeń do gromadzenia odpadów,
    5) utrzymywania urządzeń do gromadzenia odpadów w należytym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym umożliwiającym korzystanie z nich bez przeszkód i bez powodowania zagrożeń dla zdrowia użytkowników,
    6) uprzątnięcia błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości udostępnionych do użytku publicznego oraz z chodników przylegających bezpośrednio do nieruchomości; usuwanie błota, śniegu i lodu powinno odbywać się niezwłocznie, natomiast innych zanieczyszczeń w miarę potrzeby,
    7) usuwania z dachów, okapów, rynien i innych części nieruchomości nawisów śniegu i sopli stwarzających zagrożenie dla ludzi i mienia,
    8) usuwania ze ścian budynków, ogrodzeń i innych obiektów, ogłoszeń, plakatów, napisów, rysunków itp., umieszczonych tam niezgodnie z obowiązującymi zasadami,
    9) niezwłocznego usuwania z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku remontu i modernizacji budynków i lokali,
    10) składowania na terenie posesji w należytym porządku materiałów budowlanych oraz opału,
    11) dokonywanie wg potrzeb wymiany piasku w piaskownicach,
    12) selektywnego zbierania następujących odpadów: komunalnych, ulegających biodegradacji, wielkogabarytowych, budowlanych, niebezpiecznych, szkła, tworzyw sztucznych, makulatury, na warunkach określonych w niniejszym Regulaminie.
§ 5.
  1. Właściciele nieruchomości obowiązek uprzątnięcia chodnika ze śniegu powinni realizować poprzez odgarnięcie śniegu w miejsce niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów.
  2. W okresie zimowym, po nocnych opadach śniegu, właściciele nieruchomości są zobowiązani odśnieżyć chodnik wzdłuż nieruchomości, a przy ciągłych opadach śniegu występujących w ciągu dnia, chodnik należy odśnieżać na bieżąco , niezwłocznie po ustaniu opadów.
  3. W przypadku wystąpienia śliskości na chodniku, właściciel nieruchomości powinien go niezwłocznie posypać materiałem zwiększającym szorstkość podłoża, bez dodatku środków chemicznych i soli, przy czym piasek, popiół lub inne materiały użyte do tych celów należy uprzątnąć z chodnika zaraz po ustaniu przyczyny jego zastosowania,
  4. Błoto oraz inne zanieczyszczenia z chodników właściciele nieruchomości winni uprzątać na bieżąco.
  5. Zakazuje się zgarniania śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię.
§ 6.
Na terenie gminy zabrania się:
  1. wywozu wszelkich odpadów do lasu, palenia ich oraz zasypywania nimi rowów melioracyjnych,
  2. niszczenia lub uszkadzania obiektów małej architektury, trawników oraz zieleńców, urządzeń wyposażenia placów zabaw, urządzeń do zbierania odpadów, obiektów przeznaczonych do umieszczania reklam i ogłoszeń, obiektów stanowiących element infrastruktury komunalnej,
  3. spalania odpadów niebezpiecznych na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków,
  4. umieszczania afiszy, reklam, nekrologów itp. w miejscach do tego nie wyznaczonych,
  5. malowania np. grafitti poza wyznaczonymi do tego celu ścianami,
  6. zakopywania odpadów oraz padłych zwierząt,
  7. indywidualnego wywożenia i wysypywania odpadów stałych,
  8. wylewania nieczystości ciekłych poza wyznaczonymi do tego celu oczyszczalniami ścieków,
  9. indywidualnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez właścicieli nieruchomości,
  10. wykorzystywania nieczynnych studni kopanych do gromadzenia odpadów, nieczystości ciekłych i wód opadowych spływających z powierzchni dachów, podjazdów itp.
§7.
  1. Mycie pojazdów mechanicznych i innych środków transportowych powinno się odbywać w miejscach do tego wyznaczonych – myjniach. Zabrania się mycia pojazdów mechanicznych i innych środków transportowych na terenie nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, poboczach dróg, placach, skwerach i zieleńcach, terenach leśnych i parkowych oraz w pobliżu zbiorników wodnych oraz innych wód powierzchniowych otwartych (cieków wodnych).
  2. Mycie pojazdów mechanicznych i innych środków transportowych za pomocą detergentów na terenie nieruchomości będących we władaniu osób fizycznych jest dozwolone pod warunkiem:
    1) uzyskania zgody właściciela,
    2) zbierania i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub gromadzeniu ich w szczelnym zbiorniku w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z wymaganiami dotyczącymi usuwania nieczystości ciekłych; w szczególności ścieki te nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do wód powierzchniowych (cieków, zbiorników wodnych) lub do ziemi.
  3. Dopuszcza się mycie karoserii samochodów osobowych lub ich części wodą niezawierającą detergentów lub wodą zawierającą substancje biodegradowalne, o ile nie będzie ono powodowało zanieczyszczenia gleby lub wód powierzchniowych substancjami chemicznymi, a zwłaszcza ropopochodnymi, pod następującymi warunkami:
    1)powyższa czynność może być wykonywana w odległości nie mniejszej niż 100 m od wszelkich wód powierzchniowych, takich jak zbiorniki wodne i cieki powierzchniowe (rzeki, kanały, rowy),
    2)powstające ścieki nie są odprowadzane do kanalizacji deszczowej (kanałów burzowych)
  4. Dokonywanie doraźnych napraw i regulacji pojazdów mechanicznych, maszyn
    i urządzeń rolniczych dopuszczalne jest w miejscach wyłącznie do tego celu zorganizowanych i o powierzchni utwardzonej (np. garaże, parkingi z „kanałami” do przeglądu), na które uzyskano pozwolenie na użytkowanie w tym zakresie od właściwego organu budowlanego, pod następującymi warunkami:
    1) powyższe czynności nie będą powodowały uciążliwości dla ludzi zamieszkałych w sąsiednich nieruchomościach i dla środowiska,
    2) powstające odpady będą gromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych.
  5. Dopuszcza się wykonywanie prostych napraw i regulacji pojazdów mechanicznych poza warsztatami naprawczymi (np. wymiana żarówek, wymiana świec zapłonowych, wymiana kół, uzupełnienie płynów itp.), pod warunkami:
    1)zapewnienia bezpieczeństwa osób przebywających w pobliżu miejsca naprawy,
    2)zapewnienia porządku i czystości w miejscu naprawy oraz niepowstawania ścieków zawierających oleje, smary i zanieczyszczenia ropopochodne,
    3)niepowodowania uciążliwości dla środowiska (hałasu, emisji spalin).
  6. Naprawy, przeglądy i konserwacje pojazdów mechanicznych, w wyniku których powstają odpady niebezpieczne, muszą być prowadzone w warsztatach specjalistycznych posiadających stosowne zezwolenia. Dotyczy to w szczególności: napraw blacharsko-lakierniczych, konserwacji pojazdów, wymiany płynów i olejów eksploatacyjnych, naprawy i mycia silnika.
  7. Zakazuje się prowadzenia wszelkich prac blacharsko – lakierniczych na terenie nieruchomości poza warsztatami .
ROZDZIAŁ III
Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych urządzeń i utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 8.
Do gromadzenia nieczystości ciekłych, powstających na terenie nieruchomości nie skanalizowanej, służą zbiorniki bezodpływowe, odpowiadające wymaganiom wynikającym z przepisów odrębnych, w szczególności z ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207 poz. 2016 z późn. zm.).
§ 9.
Do gromadzenia odpadów komunalnych służą:
  1. pojemniki na odpady komunalne niesegregowane o pojemności nie mniejszej niż 110l
  2. kontenery przeznaczone na odpady budowlane itp. o pojemności od 5 do 16 m3,
  3. pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów o pojemności nie mniejszej niż 1,5 m3
  4. kosze uliczne,
  5. worki z tworzyw sztucznych zakupione w firmie zajmującej się wywozem odpadów komunalnych.
§ 10.
  1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest wyposażyć nieruchomość w pojemniki, kontenery lub worki poprzez: zakup takich urządzeń, ich wydzierżawienie lub w inny sposób ustalony w drodze umowy z przedsiębiorstwem wywozowym. Ilość i rodzaj urządzeń uwzględniać musi masę powstających odpadów oraz częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z nieruchomości.
  2. Właściciel nieruchomości nieprzyłączonej do sieci kanalizacyjnej, zobowiązany jest dostosować wielkość zbiornika do ilości ścieków powstających w obrębie nieruchomości w taki sposób by opróżnianie zbiornika było konieczne nie częściej niż raz w tygodniu; podobnie przepustowość przydomowej oczyszczalni ścieków musi być dostosowana do ilości mieszkańców w sposób zapewniający uzyskanie stopnia ich oczyszczania ścieków określonego w odrębnych przepisach.
  3. Właściciele nieruchomości o zabudowie wielorodzinnej powinni wyposażyć nieruchomość w kontenery na śmieci typ KP o pojemności od 600 do 800 l lub o pojemności 1100 l przystosowane do wywozu przez samochody specjalistyczne.
  4. Właściciele nieruchomości o zabudowie jednorodzinnej i wielorodzinnej do 4 lokali mieszkalnych, wyposażają nieruchomość w pojemniki o pojemności 110 l przystosowane do wywozu przez samochody specjalistyczne.
  5. Gmina utrzymuje i wyposaża cmentarze komunalne w pojemniki dostosowane do mechanicznego opróżniania KP 7 o pojemności 7000 l.
  6. Właściciele nieruchomości, które w całości lub w części są terenami przeznaczonymi do użytku publicznego lub na których znajdują się obiekty użytku publicznego mają obowiązek ustawienia na tych terenach koszy lub pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych stałych i ich systematycznego opróżniania.
    !*7.Właściciele nieruchomości, na których organizowane są imprezy masowe zobowiązani są do ustawienia odpowiedniej ilości urządzeń do gromadzenia odpadów, niezwłocznego usuwania odpadów oraz do doprowadzenia terenu po zakończeniu imprezy do pierwotnego stanu. Niezbędna ilość i pojemność pojemników ustawionych na tych nieruchomościach powinna odpowiadać normie - jeden pojemnik o pojemności 110 l na każde 20 osób uczestniczących w imprezie.
    !*8.Zarządca drogi na drogach publicznych (ulicach) posiadającą jezdnię utwardzoną i chodniki jest zobowiązany do ustawienia koszy ulicznych o pojemności od 0,020 do 0,050 m3. Kosze uliczne powinny być utrzymywane w stanie technicznym uniemożliwiającym wydostawanie się odpadów pod wpływem wiatru, deszczu i innych czynników zewnętrznych.
  7. Kosze, o których mowa w ust.8, rozmieszcza się przy oznakowanych przejściach dla pieszych, przystankach komunikacyjnych oraz w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszego.
§ 11.
Minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości winna uwzględniać następujące normy:
  1. odpady komunalne niesegregowane:
    a) 1 pojemnik o pojemności 110 l- w przypadku rodziny liczącej od 1 do 5 osób,
    b) 2 pojemniki o pojemności 110 l lub jeden o pojemności 240 l - w przypadku rodziny liczącej powyżej 5 osób,
    c) dla szkół wszelkiego typu- co najmniej cztery pojemniki o pojemności 110 l lub dwa o pojemności 240 l,
    d) dla lokali handlowych i gastronomicznych- co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l,
    e) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych- pojemnik o pojemności 110 l na każdych 10 pracowników.
  2. wielkość i przepustowość zbiorników bezodpływowych powinna uwzględniać następujące wskaźniki wytwarzania ścieków:
    a) mieszkańcy – 3,0 m³/osobę/miesiąc,
    b) bary, restauracje, jadłodajnie – 3 m³/miejsce/miesiąc,
    c) kawiarnie – 0,8 m³/miejsce/miesiąc,
    d) sklepy spożywcze – 2,0 m³/zatrudnionego/miesiąc,
    e) pozostałe sklepy – 0,9 m³/zatrudnionego/miesiąc,
    f) apteki – 3,0 m³/zatrudnionego/miesiąc,
    g) przychodnie lekarskie – 0,5 m³/zatrudnionego/miesiąc,
    h) zakłady fryzjerskie i kosmetyczne – 4,5 m³/zatrudnionego/miesiąc,
    i) pozostałe zakłady usługowe – 0,45 m³/zatrudnionego/miesiąc,
    j) zakłady produkcyjne:
    - bez natrysków – 0,45 m³/zatrudnionego/miesiąc,
    - z natryskami – 1,5 m³/zatrudnionego/miesiąc;
§ 12.
  1. Do selektywnego gromadzenia odpadów należy stosować pojemniki o następujących kolorach:
    1) niebieski – z przeznaczeniem na makulaturę,
    2) żółty – z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne (lub siatkowy),
    3) zielony – z przeznaczeniem na szkło kolorowe,
    4) biały – z przeznaczeniem na szkło bezbarwne.
  2. Właściciele wszystkich nieruchomości mają obowiązek prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów, zgodnie z przyjętym systemem gospodarki odpadami i w sposób przyjęty w Regulaminie.
  3. Przedsiębiorstwo wywozowe, odbierające od właścicieli nieruchomości odpady komunalne niesegregowane, jest zobowiązane do odbierania także z tych nieruchomości wszystkich odpadów zebranych selektywnie i wyposażenia właścicieli tych nieruchomości w odpowiednie do tego celu worki z PE lub pojemniki.
  4. Selektywna zbiórka odpadów, określonych w § 4 pkt 12, prowadzona jest zasadniczo w systemie pojemnikowym, polegającym na gromadzeniu segregowanych odpadów w oddzielnych pojemnikach, ustawionych przez przedsiębiorstwo wywozowe w wyznaczonych miejscach, tzw. gniazdach.
  5. W miejscach, w których ze względu na warunki techniczne, występują trudności w lokalizacji całego gniazda, a nawet ustawieniu pojedynczych pojemników do selektywnej zbiórki, zamiast pojemnika można stosować worki z PE.
  6. W zabudowie jednorodzinnej dopuszcza się stosowanie systemu workowego, polegającego na sortowaniu przez właścicieli nieruchomości odpadów komunalnych do oddzielnych worków, dostarczanych przez przedsiębiorstwo wywozowe.
  7. Prowadzący działalność gospodarczą, w tym właściciele sklepów, marketów, punktów gastronomicznych lub usługowych są zobowiązani ustawić przed sklepami, zakładami lub w wyznaczonych do tego miejscach pojemniki przeznaczone na selektywną zbiórkę odpadów, które niezależnie od indywidualnego, selektywnego zbierania odpadów, uzupełniają gminny system selektywnej zbiórki odpadów. W zależności od rodzaju działalności gospodarczej oraz od lokalizacji szeregowych podmiotów gospodarczych stwarza się możliwość zawierania wspólnych umów z firmami prowadzącymi działalność w zakresie odbierania i transportu odpadów komunalnych.
  8. W pojemnikach na odpady segregowane wolno umieszczać tylko odpady zgodnie ze wskazanym na nich rodzajem odpadu.
  9. Odpady budowlane pochodzące z remontów obiektów powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu lub w specjalnych kontenerach dostarczonych przez przedsiębiorstwo wywozowe i w nim odbierane, w sposób nie utrudniający korzystania z nieruchomości przez osoby do tego uprawnione.
  10. Odpady ulegające biodegradacji tj. odpady kuchenne powstające w gospodarstwach domowych oraz odpady zielone powstające w wyniku pielęgnacji upraw ogrodów i terenów zielonych należy składować w przydomowym kompostowniku z zachowaniem obowiązujących przepisów.
  11. Odpady wielkogabarytowe należy gromadzić w terminach i miejscach wyznaczonych przez gminę w uzgodnieniu z przedsiębiorstwem wywozowym
  12. Odpady niebezpieczne, z wyłączeniem baterii, należy gromadzić w specjalnie do tego celu ustawionych w punktach zbiorczych kontenerach w miejscu i terminie wyznaczonym przez gminę po uzgodnieniu z przedsiębiorstwem wywozowym. Baterie należy gromadzić w specjalnie przeznaczonych do tego celu pojemnikach ustawionych przy obiektach szkolnych funkcjonujących na terenie gminy.
§ 13.
  1. Pojemniki na odpady komunalne należy ustawić:
    1) w granicach nieruchomości w miejscu trwale oznaczonym, posiadającym równą i trwałą nawierzchnię, łatwo dostępnym dla użytkowników i dla pracowników przedsiębiorstwa wywozowego,
    2) w sposób nie powodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.
  2. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości.
  3. Odbiór wszystkich odpadów komunalnych, wytworzonych na nieruchomości, winien być uregulowany w kompleksowej umowie, zawartej pomiędzy właścicielem nieruchomości a przedsiębiorstwem wywozowym, określającej warunki realizacji usługi, w tym miejsce gromadzenia odpadów i harmonogram ich wywozu, oraz zasady wzajemnych rozliczeń z tego tytułu.
  4. Powstałe na nieruchomości odpady inne niż komunalne, tj. odpady z działalności gospodarczej, medyczne i weterynaryjne, żużel, podlegają obowiązkowi oddzielnego gromadzenia, odbioru i unieszkodliwiania według zasad i wymagań określonych ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach.
  5. Odbiór odpadów z nieruchomości, o których mowa w ust. 4, następuje na podstawie odrębnej umowy, zawartej między właścicielem nieruchomości a przedsiębiorstwem wywozowym.
§ 14.
  1. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany zapewnić pracownikom przedsiębiorstwa wywozowego dostęp do pojemników na odpady w czasie ustalonym w umowie na odbiór odpadów, w sposób umożliwiający opróżnienie pojemników bez narażenia na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.
  2. Obowiązki określone w ust. 1 dotyczą także dostępu do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.
ROZDZIAŁ IV

Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 15.
  1. Odpady komunalne zbierane w pojemnikach powinny być usuwane z terenu nieruchomości nie rzadziej jak raz na dwa tygodnie.
  2. Selektywnie zbierane odpady komunalne zbierane w pojemnikach do selektywnej zbiorki powinny być usuwane z terenu nieruchomości z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do przepełnienia pojemników.
  3. Selektywnie zbierane odpady komunalne w workach z tworzyw sztucznych – na terenie zabudowy jednorodzinnej – powinny być usuwane z terenu nieruchomości z częstotliwością jeden raz na miesiąc, zgodnie z harmonogramem ustalonym z właścicielem nieruchomości.
  4. Odpady ulegające biodegradacji tj. odpady kuchenne powstające w gospodarstwach domowych oraz odpady zielone powstające w wyniku pielęgnacji upraw ogrodów i terenów zielonych – należy składować w przydomowym kompostowniku. Natomiast te, które nie są poddawane kompostowaniu na posesji muszą być usuwane z terenu nieruchomości systematycznie, w terminach uzgodnionych z przedsiębiorstwem wywozowym.
  5. Odpady z cmentarzy komunalnych usuwane są po zapełnieniu pojemnika, lecz nie rzadziej niż raz w miesiącu.
  6. Pojemniki lub kosze ustawione na terenach przeznaczonych do użytku publicznego,drogach publicznych i przystankach komunikacyjnych, powinny być opróżniane z częstotliwością nie mniejszą niż raz na dwa tygodnie lub częściej, w miarę potrzeb wynikających z konieczności zachowania porządku i czystości na tych terenach.Opróżnianie pojemników lub koszy powinno być zorganizowane tak, by czynność ta nie była uciążliwa dla korzystających z tych terenów .
§ 16.
Wywóz odpadów wielkogabarytowych odbywać się będzie nieodpłatnie przez przedsiębiorstwo wywozowe dwa razy do roku w okresie wiosennym i jesiennym. Harmonogram wywozu - z podanym terminem - ogłoszony będzie przez Wójta w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie gminy.
§ 17.
Odpady budowlane pochodzące z remontów obiektów powinny być usuwane jak najszybciej, w terminach uzgodnionych z przedsiębiorstwem wywozowym.
§ 18.
Nieczystości ciekłe powinny być usuwane z nieruchomości z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu zbiornika bezodpływowego i wypływowi tych nieczystości do ziemi i wód gruntowych, jednak nie rzadziej niż raz na cztery miesiące.
§ 19.
Padłe zwierzęta powinny być jak najszybciej zgłaszane do odbioru przez wyspecjalizowane do tych czynności zakłady.
§ 20.
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zawierania umów na wywóz odpadów komunalnych stałych i ciekłych tylko z firmami posiadającymi zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania i transportu odpadów komunalnych (stałych i ciekłych).
§21.
  1. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, a także odpadów z działalności gospodarczej, z wyjątkiem odpadów komunalnych.
  2. Zabrania się spalania w pojemnikach jakichkolwiek odpadów komunalnych, także odpadów roślinnych.
  3. Zakazy określone w ust. 1-2 stosuje się odpowiednio do koszy na odpady, ustawionych na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego.
§22.
  1. Zabrania się wysypywania i składowania odpadów komunalnych w miejscach do tego
    nieprzeznaczonych.
  2. Transport odpadów powinien być prowadzony w sposób nie powodujący zanieczyszczeń i zaśmiecania terenu.
  3. Do wywozu odpadów komunalnych przedsiębiorcy mający zezwolenie Wójta zobowiązani są używać pojazdów specjalistycznych; dopuszcza się możliwość wywozu odpadów posegregowanych pojazdami przystosowanymi do tego celu.
§23.
  1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do udokumentowania wykonywania obowiązków: opróżniania zbiorników bezodpływowych - z podaniem ilości ścieków - oraz wywozu odpadów komunalnych poprzez okazanie umowy i dowodów wpłaty potwierdzających korzystanie z usług przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie Wójta, przy czym ilość odprowadzanych ścieków powinna być adekwatna do zużytej wody do celów bytowych.
  2. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do przechowywania przez okres nie krótszy niż dwa lata i okazywania, na żądanie upoważnionych osób, aktualnych umów i dowodów wpłat za usługi o których mowa w ust. 1.
§ 24.
W przypadku stwierdzenia nieszczelności zbiornika bezodpływowego (braki w dnie, pęknięcia w ścianach bocznych itp.) przez gminę, właściciel nieruchomości zobowiązany jest niezwłocznie do uszczelnienia tego zbiornika: dotyczy to również sanitariatów przenośnych i szaletów.
§ 25.
Zabrania się odprowadzania odsiąków z obornika i ścieków płynnych powstałych w wyniku produkcji hodowlanej bydła, trzody chlewnej i innych zwierząt do zbiorników bezodpływowych, w których gromadzone są ścieki bytowe.
ROZDZIAŁ V
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowisku odpadów oraz ilość odpadów wyselekcjonowanych, do których osiągnięcia zobowiązane są podmioty uprawnione
§ 26.
Wszystkie powstające na terenie nieruchomości odpady ulegające biodegradacji powinny być gromadzone w oddzielnych specjalnie przeznaczonych pojemnikach i przekazywane przedsiębiorstwu wywozowemu lub kompostowane we własnym zakresie.
§27.
  1. System zbierania i usuwania odpadów komunalnych winien zapewnić ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania na składowisku odpadów :
    1) do 31 grudnia 2010 r. do nie więcej niż 75%,
    2) do 31 grudnia 2013 r. do nie więcej niż 50%,
    3) do 31 grudnia 2020 r. do nie więcej niż do 35 % ,
    wagowo całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji,w stosunku do masy odpadów wytworzonych w 1995 r.
  2. Obowiązek, o którym mowa w ust.1 realizują przedsiębiorcy, którzy uzyskają zezwolenie na odbiór odpadów od właścicieli nieruchomości na obszarze Gminy Zielona Góra.
ROZDZIAŁ VI
Inne wymagania wynikające z Gminnego Planu Gospodarki Odpadami

§ 28.
  1. Osoby fizyczne i podmioty gospodarcze działające na obszarze Gminy są zobowiązane do zapobiegania powstawaniu odpadów lub ograniczania ich ilości zgodnie z zapisami w Planie Gospodarki Odpadami dla Gminy Zielona Góra na lata 2004-2011.
  2. Powstające odpady na obszarze Gminy są zbierane selektywnie w sposób określony szczegółowo niniejszym Regulaminem.
  3. Odpady komunalne stałe powstające na terenie nieruchomości położonych na obszarze Gminy Zielona Góra należy składować na składowisku odpadów w Raculi wskazanym w Gminnym Planie Gospodarki Odpadami.
  4. Odpady komunalne ciekłe należy dowozić do oczyszczalni ścieków „Łącza” w Łężycy i oczyszczalni ścieków w Drzonkowie.
ROZDZIAŁ VII
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 29.
Osoba utrzymująca zwierzęta domowe powinna dysponować pomieszczeniami zapewniającymi odpowiednie warunki bytowe dla utrzymywanych zwierząt oraz zabezpieczającymi osoby zamieszkujące w sąsiedztwie przed uciążliwościami powodowanymi przez zwierzę. Osoby te ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie swoich zwierząt.
§30.
  1. Osoba stale zamieszkująca na terenie gminy Zielona Góra i posiadająca psa zobowiązana jest do zgłoszenia do sołtysa, w terminie 14 dni od wejścia w posiadanie psa, faktu posiadania zwierzęcia, podając dane: imię, nazwisko i adres właściciela, imię, rasę, umaszczenie i wiek psa,
  2. Właściciel psa jest zobowiązany do oznakowania psa znaczkiem identyfikacyjnym wydawanym nieodpłatnie przez sołtysa, u którego jest dokonywana rejestracja,
  3. Po dokonaniu rejestracji właściciel psa jest zobowiązany do zgłoszenia u sołtysa, gdzie pies został zarejestrowany, faktu:
    1) zagubienia lub zniszczenia znaczka rejestracyjnego,
    2) utraty psa w wyniku jego śmierci,sprzedaży poza teren gminy lub utraty z innej przyczyny
    celem wykreślenia psa z rejestru.
  4. Rejestracji psów oraz kontroli obowiązków, o których mowa w ust.1, dokonują sołtysi w miejscu zamieszkania właściciela i utrzymywania psa.
§ 31
  1. Zobowiązuje się posiadaczy psów do prowadzenie psa wyłącznie na smyczy, a psy agresywne i niebezpieczne dla otoczenia, w nałożonym na pysk kagańcu.
  2. Zwolnienie ze smyczy jest dozwolone w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko w wypadku, gdy posiadacz psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem, a pies ma nałożony kaganiec.
§32.
  1. Obowiązkiem posiadacza zwierzęcia domowego jest utrzymywanie pomieszczeń, w których przebywa zwierzę w odpowiednim stanie sanitarnym oraz usuwanie zanieczyszczeń powodowanych przez zwierzę.
  2. Posiadacz zwierzęcia domowego powinien stosować stały i skuteczny dozór, a w szczególności stosować zabezpieczenia uniemożliwiające samowolne wydostanie się zwierzęcia poza pomieszczenie lub nieruchomość jego właściciela.
  3. Posiadacz zwierzęcia domowego zobowiązany jest do umieszczenia w miejscu widocznym na ogrodzeniu tabliczki ze stosownym ostrzeżeniem, jeżeli zwierzę jest na posesji bez uwięzi i może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa osób i mienia.
  4. W przypadku sytuacji powodujących zakłócanie spokoju, porządku lub spoczynku nocnego posiadacz zwierzęcia domowego jest zobowiązany do reagowania.
  5. Przewożenie zwierząt środkami komunikacji publicznej jest możliwe tylko na zasadach ustalonych przez przewoźnika.
§33.
  1. Zabrania się wprowadzania zwierząt domowych do sklepów, lokali gastronomicznych, obiektów użyteczności publicznej i obsługi ludności (z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, w tym zakładów weterynaryjnych).
    Postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych , korzystających z psów przewodników.
  2. Zabrania się wprowadzania zwierząt domowych na tereny placów zabaw, piaskownic dla dzieci oraz inne tereny oznakowane zakazem wprowadzania zwierząt.
  3. Zabrania się kąpieli zwierząt domowych w otwartych ogólnie dostępnych zbiornikach wodnych.
  4. Zabrania się trzymania zwierząt domowych w piwnicach, komórkach, suszarniach, strychach budynków wielorodzinnych.
  5. Zakazuje się szczucia psów lub doprowadzania ich do stanu, w którym pies może stać się niebezpieczny dla człowieka lub zwierzęcia.
§ 34.
Zobowiązuje się posiadaczy zwierząt domowych do natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe na klatkach schodowych lub innych pomieszczeniach przeznaczonych do wspólnego użytku oraz w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych, itp.; nieczystości te, umieszczone w szczelnych, nie ulegających szybkiemu rozkładowi torbach, mogą być składowane w komunalnych urządzeniach do zbierania odpadów.
Postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych , korzystających z psów przewodników.
ROZDZIAŁ VIII
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§35.
  1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich (trzody chlewnej,bydła, koni, owiec, kóz, królików, kur, gołębi itp.). na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej nie może powodować:
    1) uciążliwości dla osób zamieszkujących wspólnie lub w sąsiedztwie,
    2) zanieczyszczania powietrza oraz wód i gleby,
    3) zagrożeń higieniczno-sanitarnych dla osób zamieszkujących na tej samej posesji lub posesjach sąsiednich.
  2. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest dopuszczalne jedynie w pomieszczeniach przeznaczonych i przystosowanych do tego celu, spełniających wymagania ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207 poz. 2016 z późn. zm.) jeżeli wszelkie uciążliwości dla środowiska powodowane przez hodowlę, w tym emisje będące jej skutkiem, zostaną ograniczone do obszaru posesji, na której hodowla jest prowadzona.
  3. Gromadzenie, usuwanie i zagospodarowywanie nawozów oraz odpadów stałych i ciekłych powstających w wyniku utrzymywania zwierząt gospodarskich musi być zgodne z zasadami ochrony środowiska i prawidłowej gospodarki nawozami i odpadami oraz postanowieniami niniejszego regulaminu.
  4. Zabrania się wyprowadzania zwierząt gospodarskich na wypas, wybieg na tereny przeznaczone do użytku publicznego, poza przypadkami dotyczącymi wystaw.
  5. Zabrania się hodowli zwierząt inwentarskich w obrębie zabudowy szeregowej o powierzchni działek do 400 m2, na terenie osiedli mieszkaniowych.
ROZDZIAŁ IX

Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania
§ 36.
  1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są dwukrotnie w ciągu roku ( w okresie wiosennym i jesiennym) do przeprowadzania deratyzacji :
    1) wiosennej w terminach od kwietnia do maja,
    2) jesiennej w terminach od października do listopada.
  2. Właściciele ferm hodowlanych, zakładów przetwórstwa spożywczego itp. zobowiązani są do przeprowadzenia deratyzacji co najmniej raz w roku w okresie wiosennym.
  3. Właściciele nieruchomości przeprowadzają deratyzację miejsc oraz pomieszczeń nieruchomości, w szczególności takich, jak węzły ciepłownicze i przyłącza, korytarze, pomieszczenia piwniczne, wiaty śmietnikowe, pomieszczenia produkcyjne i magazyny.
  4. Do zwalczania gryzoni należy używać preparatów (trutek) ogólnodostępnych, zatwierdzonych przez Ministerstwo Zdrowia, o wysokiej skuteczności i względnie małej toksyczności dla środowiska naturalnego.
  5. Szczegółowy termin przeprowadzenia deratyzacji na obszarze gminy należy podać do wiadomości publicznej przez rozplakatowanie obwieszczeń na tablicach ogłoszeń z wyprzedzeniem 14 dni.
  6. Deratyzację należy przeprowadzić z uwzględnieniem wskazań Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Zielonej Górze.
  7. Koszty prowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.
ROZDZIAŁ X

Postanowienia końcowe
§ 37.
Traci moc uchwała Nr XL/19/ 02 Rady Gminy Zielona Góra z dnia 28 maja 2002 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zielona Góra (Dz.Urz. Woj. Lub. Nr 62 poz.786).
§ 38.
 Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Zielona Góra.
§ 39.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego
« powrót do poprzedniej strony