Ekran szczegółów informacji - sprawa
Szczegóły informacji
Podział nieruchomości
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Wydział: Referat Gospodarki Gruntami
Ogłoszono dnia: 2004-07-02 08:19:54
Termin załatwienia
Bez zbędnej zwłoki. Sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego – nie później niż w ciągu miesiąca. Sprawy szczególnie skomplikowane – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
Osoba kontaktowa
Ewelina Drywa
Miejsce załatwienia
Wniosek należy złożyć w Biurze Podawczym
Sprawy merytoryczne załatwia: Referat Gospodarki Gruntami, II piętro, pok. 305
Telefon kontaktowy
68-475 56 89 wew.3050
Adres e-mail
e.gomulka@gmina.zgora.pl
Miejsce odbioru
Urząd Gminy Zielona Góra
ul. Generała Jarosława Dąbrowskiego 41
65-021 Zielona Góra
II piętro, p. 305-308
ul. Generała Jarosława Dąbrowskiego 41
65-021 Zielona Góra
II piętro, p. 305-308
Wymagane Dokumenty
W przypadku podziałów dokonywanych niezależnie od ustaleń planu – w trybie określonym w art. 95 ustawy o gospodarce nieruchomościami:
1. Wniosek o podział nieruchomości
2. Dokument stwierdzający tytuł prawny do nieruchomości
2a. Odpis z rejestru przedsiębiorców (w przypadku spółek prawa handlowego, spółdzielni, przedsiębiorstw)
3. Wypis z katastru nieruchomości (ewidencji gruntów i budynków) i kopia mapy katastralnej, obejmująca nieruchomość podlegającą podziałowi
4. Pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków, w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków
5. Protokół przyjęcia granic nieruchomości
6. Wykaz zmian gruntowych
7. Wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek w ewidencji gruntów jest inne niż w księdze wieczystej
8. Mapa z projektem podziału.
1. Wniosek o podział nieruchomości
2. Dokument stwierdzający tytuł prawny do nieruchomości
2a. Odpis z rejestru przedsiębiorców (w przypadku spółek prawa handlowego, spółdzielni, przedsiębiorstw)
3. Wypis z katastru nieruchomości (ewidencji gruntów i budynków) i kopia mapy katastralnej, obejmująca nieruchomość podlegającą podziałowi
4. Pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków, w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków
5. Protokół przyjęcia granic nieruchomości
6. Wykaz zmian gruntowych
7. Wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek w ewidencji gruntów jest inne niż w księdze wieczystej
8. Mapa z projektem podziału.
W przypadku podziałów dokonywanych zgodnie z ustaleniami planu miejscowego, a w przypadku jego braku z przepisami odrębnymi lub z warunkami określonymi w decyzji o warunkach zabudowy:
1. Wniosek o podział nieruchomości
2. Dokument stwierdzający tytuł prawny do nieruchomości
2a. Odpis z rejestru przedsiębiorców (w przypadku spółek prawa handlowego, spółdzielni, przedsiębiorstw)
3. Wypis z katastru nieruchomości (ewidencji gruntów i budynków) i kopia mapy katastralnej, obejmująca nieruchomość podlegającą podziałowi
4. Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (w przypadku braku planu miejscowego)
5. Wstępne projekty podziału
6. Pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków, w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków
Po uzyskaniu pozytywnej opinii Wójta Gminy Zielona Góra, wniosek należy uzupełnić o dokumenty, które podlegają przyjęciu do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego tj.:
7. Protokół przyjęcia granic nieruchomości
8. Wykazy zmian gruntowych
9. Wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek w ewidencji gruntów jest inne niż w księdze wieczystej
10. Mapy z projektem podziału.
Czas realizacji
Bez zbędnej zwłoki. Sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego – nie później niż w ciągu miesiąca. Sprawy szczególnie skomplikowane – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
Opłaty
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt. 1 lit. h ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1282) decyzja wydawana na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami nie podlega opłacie skarbowej.
Tryb odwoławczy
1. Na postanowienie służy stronie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze za pośrednictwem Wójta Gminy Zielona Góra, w terminie 7 dni od dnia doręczenia.
2. Od decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze za pośrednictwem Wójta Gminy Zielona Góra, w terminie 14 dni od dnia doręczenia.
2. Od decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze za pośrednictwem Wójta Gminy Zielona Góra, w terminie 14 dni od dnia doręczenia.
Uwagi
Rodzaj składanego wniosku i dołączonych wraz z nim dokumentów zależy od trybu dokonywania podziału. Podziały na podstawie art. 93 i 94 dokonywane są zgodnie z ustaleniami planu miejscowego lub decyzją o warunkach zabudowy obowiązującą w dniu złożenia wniosku, w wypadku braku planu miejscowego z przepisami odrębnymi. Podziały nieruchomości na podstawie art. 95 dokonywane są niezależnie od ustaleń planu miejscowego lub decyzji o warunkach zabudowy w następujących przypadkach:
1. zniesienie współwłasności nieruchomości zabudowanej co najmniej dwoma budynkami, wzniesionymi na podstawie pozwolenia na budowę, jeżeli podział ma polegać na wydzieleniu dla poszczególnych współwłaścicieli , wskazanych we wspólnym wniosku, budynków wraz działkami gruntu niezbędnymi do prawidłowego korzystania z tych budynków;
2. wydzielenie działki budowlanej, jeżeli budynek został wniesiony na tej działce przez samoistnego posiadacza w dobrej wierze;
3. wydzielenie części nieruchomości, której własność lub użytkowanie wieczyste zostały nabyte z mocy prawa;
4. realizacji roszczeń do części nieruchomości, wynikających z przepisów niniejszej ustawy lub z odrębnych ustaw;
5. realizacji przepisów dotyczących przekształceń własnościowych albo likwidacji przedsiębiorstw państwowych lub samorządowych;
6. wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o ustaleniu lokalizacji drogi publicznej;
6a. wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej;
6b. wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego;
6c. wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o pozwoleniu na realizację inwestycji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych;
7. wydzielenia działki budowlanej niezbędnej do korzystania z budynku mieszkalnego;
8. wydzielenia działek gruntu na terenach zamkniętych.
Postępowanie o podział nieruchomości odbywa się dwuetapowo (za wyjątkiem podziałów dokonywanych w trybie art. 95). Po wydaniu postanowienia wyrażającego opinię o zgodności proponowanego podziału i po wykonaniu przez geodetę map podziału, protokołu przyjęcia granic, wykazu zmian gruntowych, wykazu synchronizacyjnego, wydaje się decyzję zatwierdzającą podział.
1. zniesienie współwłasności nieruchomości zabudowanej co najmniej dwoma budynkami, wzniesionymi na podstawie pozwolenia na budowę, jeżeli podział ma polegać na wydzieleniu dla poszczególnych współwłaścicieli , wskazanych we wspólnym wniosku, budynków wraz działkami gruntu niezbędnymi do prawidłowego korzystania z tych budynków;
2. wydzielenie działki budowlanej, jeżeli budynek został wniesiony na tej działce przez samoistnego posiadacza w dobrej wierze;
3. wydzielenie części nieruchomości, której własność lub użytkowanie wieczyste zostały nabyte z mocy prawa;
4. realizacji roszczeń do części nieruchomości, wynikających z przepisów niniejszej ustawy lub z odrębnych ustaw;
5. realizacji przepisów dotyczących przekształceń własnościowych albo likwidacji przedsiębiorstw państwowych lub samorządowych;
6. wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o ustaleniu lokalizacji drogi publicznej;
6a. wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej;
6b. wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego;
6c. wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o pozwoleniu na realizację inwestycji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych;
7. wydzielenia działki budowlanej niezbędnej do korzystania z budynku mieszkalnego;
8. wydzielenia działek gruntu na terenach zamkniętych.
Postępowanie o podział nieruchomości odbywa się dwuetapowo (za wyjątkiem podziałów dokonywanych w trybie art. 95). Po wydaniu postanowienia wyrażającego opinię o zgodności proponowanego podziału i po wykonaniu przez geodetę map podziału, protokołu przyjęcia granic, wykazu zmian gruntowych, wykazu synchronizacyjnego, wydaje się decyzję zatwierdzającą podział.
W przypadku braków formalnych wniosku, wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia.
Podstawa prawna
• Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2010 r. nr 102, poz. 651 ze zmianami)
• Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu podziałów nieruchomości (Dz. U. z dnia 21 grudnia 2004 r.)
• Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu podziałów nieruchomości (Dz. U. z dnia 21 grudnia 2004 r.)