Ekran szczegółów informacji - sprawa
Szczegóły informacji
Sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Wydział: Referat Spraw Obywatelskich i Administracyjnych
Ogłoszono dnia: 2010-05-04 07:48:58
Termin załatwienia
Niezwłocznie
Osoba kontaktowa
Małgorzata Ostrowska
Miejsce załatwienia
Urząd Gminy Zielona Góra, ul. Generała Jarosława Dąbrowskiego 41
Referat Spraw Obywatelskich i Administracyjnych - pok. 103 (parter)
- poniedziałek 8.00 - 17.00
- wtorek - czwartek 7.00 - 15.00
- piątek - 7.00 - 14.00
Telefon kontaktowy
68 475 56 61
Miejsce odbioru
Akt pełnomocnictwa sporządzany jest w miejscu zamieszkania wyborcy udzielającego pełnomocnictwa lub innym miejscu na terenie gminy wskazanym we wniosku przez wyborcę
Wymagane Dokumenty
- WYMAGANE DOKUMENTY
- Wypełniony wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania,
- Pisemna zgoda osoby, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa,
- Kopia aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności (znaczny lub umiarkowany) wyborcy (nie dotyczy wyborcy, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 75 lat),
- Kopia zaświadczenia o prawie do głosowania wydanego osobie, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa (załącza się wyłącznie w przypadku gdy osoba, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa nie jest wpisana do rejestru wyborców w tej samej gminie, co wyborca udzielający pełnomocnictwa do głosowania),
Czas realizacji
- Niezwłocznie
Opłaty
- Opłat nie pobiera się
Tryb odwoławczy
- Brak
Uwagi
- DODATKOWE INFORMACJE
- Udzielić pełnomocnictwa do głosowania może udzielić wyborca o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych lub wyborca, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 75 lat.
- Pełnomocnikiem może być osoba wpisana do rejestru wyborców w tej samej gminie co udzielający pełnomocnictwa lub posiadająca zaświadczenie o prawie do głosowania jeżeli przepisy dotyczące danych wyborów przewidują możliwość uzyskania takiego zaświadczenia.
- Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania wnosi się do wójta gminy w której wyborca jest wpisany do rejestru wyborców, najpóźniej niż w 10 dniu przed dniem wyborów. Za datę wniesienia wniosku przyjmuje się dzień jego wpływu do właściwego urzędu
- Jeżeli wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania nie spełnia ustawowych warunków, Wójt Gminy Zielona Góra w terminie 3 dni od dnia otrzymania wniosku wzywa wyborcę do usunięcia wad wniosku. Jeżeli wad nie można usunąć albo nie zostały one usunięte w terminie 3 dni, Wójt odmawia sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania
- Wyborca ma prawo do cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa do głosowania. Cofnięcie pełnomocnictwa do głosowania następuje przez złożenie najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów stosownego oświadczenia woli Wójtowi lub doręczenie takiego oświadczenia właściwej obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania.
- Jeżeli wyborca nie może lub nie umie złożyć podpisu, wniosek podpisuje osoba, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa.
- Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć tylko od jednej osoby lub od dwóch osób, jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny (ojciec, matka, dziadek, babka, itd.), zstępny (syn, córka, wnuk, wnuczka, itd.), małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.
- Pełnomocnictwo do głosowania wygasa z mocy prawa w przypadku:
• śmierci lub utraty prawa wybierania przez udzielającego pełnomocnictwa do głosowania lub pełnomocnika,
• wcześniejszego głosowania osobistego przez osobę udzielającą pełnomocnictwa do głosowania.
• wykreślenia z rejestru wyborców
• wejścia pełnomocnika w skład obwodowej komisji wyborczej właściwej dla miejsca zamieszkania wyborcy lub zostanie mężem zaufania;
Podstawa prawna
- PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 lipca 2011 r. w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach: do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej, do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (Dz. U. Nr 157, poz. 936)