ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Gminy Brzeźnica
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rady Gminy

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Protokół Nr IX/2015 z przebiegu sesji Rady Gminy Brzeźnica z dnia 28 października 2015 roku

Informacja ogłoszona dnia 2015-12-07 07:35:03 przez Administrator Systemu

Akapit nr 1 - brak tytułu

Protokół Nr IX/2015
z sesji Rady Gminy Brzeźnica
z dnia 28 października 2015 roku

1. Otwarcie Obrad.
Obrady otworzył Przewodniczący Rady Gminy Krzysztof Kosiński.
2. Złożenie ślubowania przez radnego.
Przewodniczący Rady Gminy Krzysztof Kosiński odczytał treść ślubowania: "Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuje uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców."
Józef Szmit złożył ślubowanie poprzez wypowiedzenie słów: "ślubuję, tak mi dopomóż Bóg".
W chwili obecnej na sali znajduje się 15 radnych.
3. Uchwalenie porządku obrad.
Nie było uwag do porządku obrad, został uchwalony przez radę jednogłośnie.
Porządek obrad:
1. Otwarcie obrad  sesji.
2. Złożenie ślubowania przez radnego.
3. Uchwalenie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
5. Informacje Wójta o działaniach podjętych od ostatniej sesji.
6. Informacje Przewodniczącego Rady Gminy oraz Przewodniczących Komisji stałych o odbytych spotkaniach czy posiedzeniach.
7. Podjęcie uchwał w sprawie:  
  • obniżenia średniej ceny skupu żyta, przyjmowanej jako podstawa obliczenia podatku rolnego na 2016 r.,
  • określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2016 rok,
  • określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych,
  • określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych,
  • zwolnień w podatku od nieruchomości,
  • zabezpieczenia środków finansowych na wykonanie zadania inwestycyjnego "Przebudowa drogi powiatowej nr 1071F wraz z budową kładki pieszo-rowerowej nad rzeką Brzeźnica",
  • zmiany w budżecie.
8. Informacja z wykonania budżetu Gminy Brzeźnica za I półrocze 2015 roku.
9. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w roku szkolnym 2014/2015 w Gminie Brzeźnica.
10. Interpelacje i wnioski radnych.
11. Inne sprawy organizacyjne, które wynikną po wysłaniu zawiadomień.
12. Zakończenie obrad.

Do pkt. 4 . Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
Nie było uwag do protokołu, został przyjęty przez radę następującą liczbą głosów: 13 "za", 2 głosy "wstrzymujące".
 
Do pkt. 5. Informacje Wójta o działaniach podjętych od ostatniej sesji.
Wójt pogratulował nowo zaprzysiężonemu radnemu, Panu Józefowi Szmit, podziękował również Pani sołtys Annie Sobczyńskiej za przygotowanie świetlicy wiejskiej do obrad sesji.
Wójt omówił swoje szkolenia i spotkania, które odbyły się w okresie międzysesyjnym. Szczególna uwagę poświęcił omówieniu podziału środków unijnych w nowym okresie programowania.

Do pkt. 6. Informacje Przewodniczącego Rady Gminy oraz Przewodniczących Komisji stałych o odbytych spotkaniach czy posiedzeniach.  
Przewodniczący Rady Gminy Krzysztof Kosiński: brałem udział w zebraniu wiejskim w Chotkowie, kolacji kończącej wizytację biskupa w naszej gminie oraz festynie kościelnym organizowanym przez Rade Parafialną w Chotkowie.
Przewodniczący Komisji budżetowej Jan Buganik: komisja obradowała w dniu 23.10.2015 roku tematyką były projekty uchwał z dzisiejszego porządku obrad, komisja wszystkie projekty zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący Komisji rewizyjnej Sylwester Jakubczyk: odczytał 2 protokoły z posiedzeń komisji  tj.: protokół nr 7/2015 z dnia 11.092015 r. odnośnie sprawdzenia rozliczenia funduszu sołeckiego za rok 2014, oraz protokół nr 8/2015 z dnia 12.10.2015 roku w sprawie sprawdzenia rozliczenia dotacji dla stowarzyszeń.
Radny Janusz Wygnaniec: zapytał o sprawę stowarzyszenia "Huragan".
Przewodniczący Komisji rewizyjnej Sylwester Jakubczyk: wyjaśnił, że stowarzyszenie nie wywiązało się z umowy, gmina wystąpiła o zwrot przyznanej dotacji.

Do pkt. 7 : Uchwały w sprawie.
- obniżenia średniej ceny skupu żyta, przyjmowanej jako podstawa obliczenia podatku rolnego na 2016 r.
Propozycja Wójta aby pozostawić kwotę podatku rolnego na tym samym poziomie tj. 50 zł. Średnia cena skupu żyta ogłoszona przez GUS to kwota 53,70 zł. Lubuska Izba Rolnicza zaopiniowała negatywnie projekt uchwały z kwotą 50zł, proponują kwotę 47zł. Wójt argumentował swoja propozycję 50 zł tym, że we wcześniejszych latach obniżaliśmy dość znacznie kwotę podatku rolnego. Nie obniżamy mniej ze względu planów zabezpieczenia środków na budowę drogi i zakup samochodu pożarniczego. Prośba do radnych o przyjecie takiej kwoty.
Radny Andrzej Budakowski: zwrócił uwagę aby poprawić w projekcie uchwały kwoty o których mówimy, czyli podstawy do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2016 z kwoty 53,75 zł za 1 kwintal do kwoty 50 zł za 1 kwintal.
Wójt wyjaśnił, że przed wysłaniem materiałów nie znaliśmy jeszcze obwieszczenia GUS.
Przewodniczący Komisji budżetowej Jan Buganik zaznaczył, że komisja budżetowa pracowała na kwocie 53,70 zł.
Rany Janusz Wygnaniec zgłosił wniosek aby przed przystąpieniem do głosowania odczytać projekt uchwały z prawidłowymi kwotami.
Przewodniczący rady Gminy odczytał projekt uchwały z poprawionymi kwotami i poddał uchwałę pod głosowanie. Uchwała została przyjęta przez radę następującą liczbą głosów: 14 "za", 1 głos "wstrzymujący".
- określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2016 rok,
Wójt: zaznaczył, że  nasze stawki są stosunkowo niskie, podwyższyliśmy opłaty w granicach 3 % nie są to drastyczne podwyżki ale mają znaczenie dla budżetu gminy.
Radny Janusz Wygnaniec: zwrócił uwagę na kwoty stawek w okolicznych gminach gdzie różnice są groszowe, a jeśli mowa o większych miastach jak Zielona Góra czy Nowa Sól to tam stawki są zdecydowanie niższe, chociażby na przykładzie podatku od działalności gospodarczej.
Zdaniem radnego uzasadnienie Wójta i inwestycja drogowa  przekonują go do przychylenia się za propozycją komisji budżetowej .
Zapytał również w swoim imieniu oraz przedsiębiorców dlaczego nie ma opłat targowych, sprawa ta nie jest uporządkowana, jest to niesprawiedliwe z punku widzenia handlowców i firm, którzy płacą podatki, ma to znaczenie również od strony moralnej. Handlowcy Ci stwarzają zagrożenie w ruchu drogowym.  Zapytał przewodniczącego komisji budżetowej o ściągalność podatków.
Wójt: odpowiedział radnemu aby pobierać opłatę targową musimy mieć targ, który musiałby spełniać wszystkie kryteria określone przez przepisy. Według Wójta przydrożni handlarze nie stanowią konkurencji dla żadnego przedsiębiorcy z terenu naszej Gminy. Z usług tych handlarzy korzystają nasi mieszkańcy. Nie spotkałem się z sygnałami, że stanowi to zagrożenie w ruchu drogowym jeśli tak to zgłosimy to dzielnicowemu.   
Ściągalność podatków jest pod bardzo dobra kontrolą Pań, które się tym zajmują. Wszystko staramy się odzyskiwać, współpracujemy z Urzędem Skarbowym. Gdy osoby są niewypłacalne wówczas obciążamy hipoteki.
Radny Jan Buganik ; odniósł się do poruszanego tematu, rozumie stanowisko radnego Wygnańca docenia to co robi dla dobra gminy, zatrudnia pracowników ale musimy wczuć się w rolę mieszkańców gdzie nie ma żadnych sklepów.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2016 rok, uchwała została przyjęta następującą liczbą głosów 12 "za", 3 głosy "wstrzymujące" .
- określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych,
Wójt omówił projekt uchwały. Ostatni raz uchwała w tej sprawie była podejmowana w 2013 roku.
Przystąpiono do głosowania nad uchwałą, została przyjęta przez Radę następująca liczba głosów: 14 "za", 1 głos "wstrzymujący".
- określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych,
Wójt omówił projekt uchwały. Zmiana wiąże się z dostosowaniem do nowych przepisów.
Radny Sylwester Jakubczyk zapytał się czy to będzie się wiązało ze składaniem przez wszystkich nowych deklaracji czy informacji?
Podobne pytanie zadała radna Genowefa Chabiniak.
Wójt: odpowiedział, że przy dokonywaniu zmian w nieruchomościach wówczas będziemy składać już nowe deklaracje. Nie trzeba wypełniać wszystkiego od nowa.
Przystąpiono do głosowania nad uchwałą, została przyjęta przez radę jednogłośnie.  
- zwolnień w podatku od nieruchomości,
Wójt omówił projekt uchwały.
Przewodniczący poddał pod głosowanie uchwałę, która przyjęto jednogłośnie.  
- zabezpieczenia środków finansowych na wykonanie zadania inwestycyjnego "Przebudowa drogi powiatowej nr 1071F wraz z budową kładki pieszo-rowerowej nad rzeką Brzeźnica",
Przewodniczący Rady Gminy Krzysztof Kosiński: zwrócił uwagę aby wykreślić z projektu uchwały  w pkt. 1 kilometry - na prośbę starostwa.
Radny Andrzej Budakowski: powiedział, że jest to dobra inwestycja, było w tym temacie dużo rozmów. Zapytał czy kwota 300 tys. zł, którą dokładamy do drogi będzie wiązała się z wzięciem kredytu czy mamy takie pieniądze?
Wójt: jest jeszcze kilka niewiadomych, jaka będzie subwencja , zobaczymy czy będzie taka potrzeba czy nie.
Radny Janusz Wygnaniec: przychylił się do wypowiedzi kolegi, dobrze się stało.
Dodał, że dobrze by było podjąć działania z gminą Nowogród , powiatem zielonogórskim aby kontynuować modernizację drogi w kierunku Przybymierza.  Będę dążył do realizacji tego pomysłu.
Wójt: rozmawiałem z burmistrzem Nowogrodu, ale tam jest całkiem inna sytuacja, inny układ polityczny. My jesteśmy w lepszej sytuacji, trafiliśmy na dobry moment jest dobra wola wszystkich członków zarządu i Starosty Żagańskiego.
Droga do Nowogrodu z Żagania przez Brzeźnicę jest wpisana jako droga alternatywna w dokumenty strategiczne województwa co daje dodatkowe punkty przy projektach.
Po dyskusji Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie.
Uchwała została przyjęta przez radę następującą liczba głosów: 14 "za", 1 głos "wstrzymujący".
- zmiany w budżecie ;
Skarbnik omówił projekt uchwały.
Radny Andrzej Budakowski: przy okazji omawiania zmian w budżecie, wspomniał o chodniku który został zrobiony przy szkole. Zrobiono go przy budynku gospodarczym w miejscu gdzie z tego budynku sypią się dachówki a w tym miejscu przechodzą dzieci, stanowi to dla nich zagrożenie. Gdy nie było chodnika miejsce to było omijane. Sugestia i wniosek do budżetu aby zrobić coś  z tym dalej.
Przystąpiono do głosowania nad uchwałą zmian w budżecie, zostały przyjęte jednogłośnie.

Do pkt.8: Informacja z wykonania budżetu Gminy Brzeźnica za I półrocze 2015 roku.
Radni otrzymali informację z wykonania budżetu, zapoznali się z materiałami.
Wójt odczytał uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej Nr 470/2015 z dnia 30 września 2015 roku w sprawie wykonania opinii o informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Brzeźnica za I półrocze 2015 roku. RIO zaopiniowała informację pozytywnie z uwagami.
Radny Janusz Wygnaniec: zapytał o dział 600, wykonanie w tym dziale między innymi dotyczy odśnieżania dróg wyniosło 96 %, czyli nie spodziewamy się w tym roku opadów śniegu?
Radny Andrzej Budakowski: powiedział, że wykonanie jest dobre na poziomie 50%. W dziale ochrona (dział 851) zdrowia pojawiły się wydatki w zwalczaniu narkomanii, w zeszłym roku paragraf ten n ie był ruszany. Czy pojawiły się jakieś niepokojące zjawiska w tym temacie?
Następne pytanie dotyczyło polityki społecznej, str. 9 dział 853 – środki na remont elewacji kościoła w Jabłonowie, czy to są pieniądze w ramach 4 tys. z ochrony zabytków, czy to jest coś innego.
Skarbnik Gminy: Roman Bendiuł: to są inne pieniądze, kościół nie dostał pieniędzy w roku 2014 i to zostało wyrównane w tym roku.
Radny Andrzej Budakowski; zadał kolejne pytanie odnośnie ochrony powietrza atmosferycznego i klimatu, tutaj mamy ponad 3 tys. zł.  
Wójt: są to opłaty za tzw. dymy.
Radny Andrzej Budakowski: zwrócił jeszcze uwagę na oświetlenie ulic i dróg, zakup energii mamy ok. 29 tys. zł  a usługi pozostałe to ponad 73 tys. zł.
Wójt: jest to spłata modernizacji oświetlenia w całej gminie.

Do pkt.9: Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w roku szkolnym 2014/2015 w Gminie Brzeźnica.
Radny otrzymali z materiałami informację o oświacie.
Wójt omówił, poprosił o pytania. Wspomniał o tym, że od nowego roku będziemy musieli przekształcić oddziały przedszkolne funkcjonujące przy szkołach w przedszkola. Będzie się to wiązało z procedurami, takimi samymi jak w przypadku likwidacji szkół.

Do pkt. 10/11. Interpelacje i wnioski radnych/  Inne sprawy organizacyjne, które wynikną po wysłaniu zawiadomień.
Sołtys sołectwa Brzeźnica Aleksander Zielonaka: zgłosił następująco : garb na środku drogi powiatowej w kierunku Przybymierza, śmietniki koło szkoły – propozycja ich przestawienia bo stanowią zagrożenie dla dzieci wychodzące z przedszkola, zapytał o 5 tys. zł na chodnik na cmentarzu – kto dał te pieniądze rada sołecka czy Pan, kto tu kłamie? W prasie było napisane, że dał Pan.
Wójt: ja niczego sobie nie przypisuję.
Sołtys sołectwa Wrzesiny Daniel Dźwil: poruszył temat przystanku we Wrzesinach koło Pana Warchoła,  cały czas jest tam kałuża. Wystosowałem pismo w tej sprawie do Gminy ale nie otrzymałem odpowiedzi. Wspomniał również o niebezpiecznym zakręcie, nic tam nie widać.
Radny Andrzej Budakowski:  wrócił do wcześniejszych interpelacji z początku roku: złamany słup elektryczny przy kościele w Wichowie.
Wójt: pismo poszło ale brak jest odpowiedzi w tej sprawie.   
Radny Andrzej Budakowski: kolejne interpelacje to droga na Trojanówkę, oraz oznakowanie tej drogi? Prośba o oznakowanie Trojanówki, wpisanie numerów domów.
Wójt: droga będzie robiona, a tabliczek nowych jeszcze nie zamawialiśmy.
Radna Genowefa Chabiniak: nawiązała do tematu tabliczek i oznakowanie w Stanowie.
Radny Artur Jasiński: również  temat oznakowania w Jabłonowie domów, które są dalej od głównej ulicy , zgłaszał Pan Stolarz, do Pana Bukowskiego. Poprosił o postawienie lustra koło Pana Sobczyńskiego przy drodze powiatowej (koło Pani Nowak).
Radny Janusz Wygnaniec: kilka tematów: przycięcie gałęzi przy przystanku w Brzeźnicy, kiepskie oświetlenie, naprawa mostku koło Pana Maruszczaka ul. Wędkarska, przesunięcie tabliczki "teren zabudowany" na wysokości mostka, bliżej cmentarza,  na wysokości Pana Szuberta i Pawliny jest krzywa lampa uderzona przez samochód, naprawa domu przedpogrzebowe - przeciek w dachu, lekko krzywy chodnik na cmentarzu.
Radny Grzegorz Szymoński: tematy: nieprzeczyszczone przepusty na rzece przy pogłębianiu rzeki Brzeźnica, parking i droga koło szkoły, trzeba ograniczyć tonaż ponieważ ciężarówki jeżdżące na fermę zniszczą w niedługim czasie tą drogę mają dojazd z innej strony.
Radny Piotr Goryl: poruszył następujące tematy: pobocze drogi powiatowej z Chotkowa do Wichowa jest w fatalnym stanie, poprawić drogę koło cmentarza i mieć na uwadze aby zrobić tą drogę jednokierunkową. Trzeba się zastanowić nad zakupem agregatu do hydroforni, ponieważ jak nie ma prądu to nie ma wody. Prośba o postawienie ograniczenia prędkości przed świetlicą wiejską  w Wichowie. Wspominał o Pani Lewandowskiej, która opiekuje się przystankiem autobusowym, zwrócić na to uwagę.
Sołtys Daniel Dźwil: w sprawie pisma odmownego ze Starostwa, chciałbym je zobaczyć, byłem w Starostwie ale takiego pisma tam nie było.
Wójt: jeszcze Pan Stolarz interweniował w tej sprawie. Wspominał o oznakowaniu ronda przez Starostwo.
Radna Beata Najdek: poprosiła o tłuczeń na drogę do Pani Podlak.
Radny Krzysztof Wygnaniec: interpelował o oznakowanie ronda, latarnie koło Państwa Pareckich i Szymanek nie świeciły, zwrócił uwagę aby w trakcie remontu drogi powiatowej pomyśleć o oznakowaniu objazdów i zadbanie o stan dróg gminnych, przygotowanie ich do większego natężenia ruchu.
Radny Janusz Wygnaniec: poruszył temat przydatności wody do spożycia, sprawa warunkowego spożycia z Chotkowa, wodociągi są połączone.
Wójt: wodociągi nie są spięte, woda jest już dobra, przydatna do spożycia.  Z tego wodociągu w Chotkowie korzysta tylko ferma, jest to niezależne źródło.
Radna Justyna Daraż: interpelowała o zabezpieczenie kaplicy na cmentarzu we Wrzesinach, dziury w dachu, oraz o naprawę bramy wjazdowej na cmentarz.
Sołtys sołectwa Wichów Aneta Połomka: zapytała się o możliwość wygospodarowania z części cmentarza miejsca na parking, poprzez utwardzenie gruntu. Wspominała również o parkingu przy szkole, parkują tam wszyscy nauczyciele a problem robi się wówczas gdy ma wyjechać straż lub gdy zatrzymuje się autobus. Może lepiej byłoby aby wjeżdżać samochodami na teren szkoły
Wójt; powiedział, że sprawdzi na mapach do kogo ta ziemia koło cmentarza należy.
Radna Genowefa Chabiniak: zaproponowała aby przyjrzeć się regulaminowi przyznawania dotacji na zabytki .
Wójt: wszyscy maja równe prawo dostępu do dotacji przyznawanych przez samorządy, nie możemy robić jakiś ograniczeń.
Radna Genowefa Chabiniak: ja o niczym takim nie mówiłam.
Wójt: Nie ma takiego zapisu w naszym regulaminie, że to rady sołeckie opiniują wnioski proboszczy, zostało to wymuszone chyba za poprzednich kadencji. To było nielegalne i niezgodne z nasza uchwałą. Wójt nadmienił , że pracuje nad programem ochrony zabytków w naszej Gminie. Przyjrzymy się temu regulaminowi.
Radna Genowefa Chabiniak: chodziło mi głównie o przydział tych środków, jeżeli na zabytek przyjęliśmy 4 tys. zł  to dlaczego było na zabytek w Chotkowie 16 tys. zł ?
Wójt: nie mamy prawa narzucać właścicielowi zabytku na co on składa wniosek, to on decyduje na co  wniosek złożył. To od Was zależy czy przyznacie pieniądze na ten zabytek, czy nie. Ta zasada 4 tys zł jest zasada przyjęta  między nami, nigdzie nie ma takiego zapisu, że dajemy tylko po 4 tys. zł.  
Sołtys Marcinowa Pani Joanna Sygutowska; przypomniała o wycięciu krzaków koło Pana Klausa, oraz o mostku, który został naruszony przez pracowników lasów, oraz boisko i wygospodarowanie parkingu koło cmentarza.
Wójt: sprawa zakrzaczeń jest omówiona z Eneą.
Radny Artur Jasiński; poruszył sprawę opału na świetlice, chodzi o okres zimy. Czy opał jest wliczony w cenie opłaty za wynajem świetlicy.
Wójt: ja nigdy nie odmówiłem Panu zakupu węgla,  naszym zadaniem jest zapewnienie opału.
Radny Jan Buganik: wspomniał, że on i rada sołecka przygotowali drzewo na świetlicę i nie widzi tego aby ktoś przyszedł i korzystał z tego drzewa, jest to przygotowane na potrzeby wsi. Jego zdaniem jeśli ktoś wynajmuje powinien przyjść ze swoim opałem.
Sołtys Daniel Dźwil: zgłosił zły stan sanitariatów i nie tylko na świetlicy we Wrzesinach, świetlica ta nie nadaje się na wynajem.
Wójt: nie wynajmujemy świetlicy we Wrzesinach.
Radny Janusz Wygnaniec: wrócił do tematu regulaminu udzielenia dotacji na zabytki, poprosił o przygotowanie i przesłanie egzemplarza regulaminu.
Sołtys Jadwiga Pietrzak: zapytała o wiatę na przystanku i tablice informacyjne.
Radny Sylwester Jakubczyk: zwrócił uwagę na dziurawa drogę Młynarską.
Radny Józef Szmit: wspominał o barierkach na mostach i lampie oświetleniowej.
Sołtys Anna Sobczyńska podziękowała radnemu Janowi Buganikowi za wspólne przygotowanie dzisiejszej sesji.
Do pkt. 12: Zakończenie obrad.
Przewodniczący Rady Gminy Krzysztof Kosiński zakończył obrady IX sesji Rady Gminy Brzeźnica.
 
Sporządziła: Anna Wojciechowska

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Brzeźnica
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Anna Wojciechowska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2015-12-07
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Anna Wojciechowska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2015-12-07 07:34:00
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2015-12-07 07:35:03
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2015-12-07 07:35:02
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
646 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony