ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Gminy Brzeźnica
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Uchwały i zarządzenia

Pobierz dane XMLAkt prawny: III/8/2018Drukuj informacjęAkt prawny: III/8/2018

Szczegóły informacji

III/8/2018

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Rodzaj: Uchwała

Status: Obowiązujący

Sesja: III

Kadencja: IX

Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty

Data podjęcia/podpisania: 2018-12-20

Publikacja w Dz. Urz. Woj. z roku: 2018 nr DZ. pozycja 3108, opublikowano dnia: 2018-12-28

Tytuł aktu:

w sprawie: regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Brzeźnica

Na podstawie:

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1454 z późn.zm.), po zasięgnięciu opinii Państwowego Inspektora Sanitarnego w Żaganiu uchwala się, co następuje:

Treść:

ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
 
Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości położonych w granicach administracyjnych Gminy Brzeźnica.
 
ROZDZIAŁ II
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
 
§ 2
 
1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zbierania wszystkich powstających na nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, z zastrzeżeniem
§ 11 ust. 7 oraz selektywnego zbierania następujących frakcji odpadów komunalnych:
  1. papieru, makulatury, tektury
  2. szkła
  3. tworzyw sztucznych,
  4. metali i opakowań wielomateriałowych,
  5. odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji oraz odpadów zielonych,
  6. przeterminowanych leków i chemikaliów,
  7. zużytych baterii i akumulatorów,
  8. zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
  9. mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,
  10. odpadów budowlanych i rozbiórkowych,
  11. zużytych opon.
  12. odpady ulegające biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów.
2. Odpady zielone mogą być zbierane w kompostownikach na terenie nieruchomości, na której powstają. 
3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są zebrane odpady gromadzić w następujący sposób:
  1. papier, szkło, tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe, należy zbierać do worków bądź pojemników;
  2. odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji oraz odpady zielone (nie poddane kompostowaniu), należy zbierać do worków bądź pojemników lub dostarczać do punktu selektywnego zbierania odpadów,
  3. odpady budowlane i rozbiórkowe, które powstały w wyniku prowadzenia robót w gospodarstwie domowym należy dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów,
  4. wyselekcjonowane z odpadów komunalnych frakcje odpadów:
a) zużyte opony,
b) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
c) zużyte baterie i akumulatory,
d) przeterminowane leki i chemikalia,
- nie wymagają gromadzenia w pojemnikach i należy je dostarczać do punktu selektywnego zbierania odpadów,
  1. meble i inne odpady wielkogabarytowe można zbierać i gromadzić na terenie nieruchomości, na chodnikach albo na innym miejscu publicznym położonym w bezpośrednim sąsiedztwie nieruchomości, z terenu której dany odpad pochodzi w terminach określonych harmonogramem odbioru tych odpadów lub dostarczać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
  2. odpady komunalne zmieszane należy zbierać do pojemników.
4.Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych oraz odpadów selektywnie zebranych w częstotliwości i sposobie, o których mowa w rozdziale 3 niniejszego regulaminu.
§ 3
Właściciele nieruchomości dokonują uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości.
 
§ 4
1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:
1) niezanieczyszczania środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego,
2) dokonywania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji.
2. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:
1) niezanieczyszczania środowiska i gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych,
2) iż naprawa pojazdów samochodowych dotyczy drobnych napraw.
 
ROZDZIAŁ III
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
 
§ 5
 
1.Określa się następujące rodzaje pojemników i worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:
1) na terenie nieruchomości zamieszkałych jednorodzinnych:
  1. pojemniki na odpady o pojemności 120 l;
  2. pojemniki na odpady o pojemności 240 l;
  3. worki z folii LDPE oznaczone odpowiednimi kolorami w stosunku do każdego rodzaju odpadu selektywnie zbieranego z przeznaczeniem na:
  • papier - worek niebieski,
  • tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe – worek żółty,
  • szkło – worek zielony,
  • biodegradowalne – worek brązowy
2) na terenie nieruchomości zamieszkałych wielorodzinnych:
  1. pojemniki na odpady o pojemności 1100 l;
  2. pojemniki (KP 7) o pojemności 6,8m3
  3. pojemniki z tworzywa sztucznego lub worki z folii LDPE oznaczone odpowiednimi kolorami w stosunku do każdego rodzaju odpadu selektywnie zbieranego z przeznaczeniem na:
  • papier – pojemnik/worek niebieski,
  • tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe – pojemnik/worek żółty,
  • szkło – pojemnik/worek zielony.
  • biodegradowalne – worek brązowy
3) na terenach nieruchomości niezamieszkałych:
  1. pojemniki na odpady o pojemności 120 l;
  2. pojemniki na odpady o pojemności 240 l;
  3. pojemniki na odpady o pojemności 1100 l;
  4. pojemniki (KP 7) o pojemności 6,8m3
  5. pojemniki z tworzywa sztucznego lub worki z folii LDPE oznaczone odpowiednimi kolorami w stosunku do każdego rodzaju odpadu selektywnie zbieranego z przeznaczeniem na:
  • papier – pojemnik/worek niebieski,
  • tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe – pojemnik/worek żółty,
  • szkło – pojemnik/worek zielony.
  • biodegradowalne – worek brązowy
4) kosze uliczne o pojemności od 20 do 60l;
 
§ 6
Na terenie nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy oraz nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne, minimalna pojemność pojemnika na odpady komunalne zmieszane, stanowiącego obowiązkowe wyposażenie nieruchomości, wynosi 120 l.
§ 7
Minimalna pojemność pojemników do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy musi odpowiadać iloczynowi liczby osób korzystających z tych pojemników i średniej ilości odpadów wytwarzanych w gospodarstwie domowym w ciągu miesiąca:
  1. 30 l - przy selektywnym zbieraniu odpadów komunalnych,
  2. 50 l - przy braku prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów.
 
§ 8
Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy lecz odpady komunalne są wytwarzane, zobowiązani są dostosować miesięczną pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb uwzględniając następującą miesięczną średnią ilość wytwarzanych odpadów :
  1. minimum jeden pojemnik o pojemności 120 l w wypadku prowadzenia działalności gospodarczej, niezależnie od rodzaju nieruchomości, w której to ma miejsce oraz każdej nieruchomości niezamieszkałej, na której powstają odpady komunalne;
  2. dla budynków użyteczności publicznej oraz wszelkiego rodzaju biur oraz ośrodków kultury, sportu i rekreacji, baz służb komunalnych, policji i innych służb, zakładów rzemieślniczych, produkcyjnych, magazynach, hurtowniach, placach budowy, placówek handlowych, gastronomicznych i innych obiektów usługowych 10 l na każdego pracownika;
  3. dla szkół, żłobków, przedszkoli wszelkiego typu – 3 l na każde dziecko, ucznia oraz 10 l każdego pracownika;
  4. w wypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego kosza na odpady.
 
§ 9
Ustala się warunki rozmieszczenia pojemników:
  1. na terenie nieruchomości – w obrębie nieruchomości na której powstają odpady,
  2. na drogach publicznych kosze uliczne należy umieścić po jednej stronie drogi w pobliżu lokalizacji przystanków komunikacyjnych lub innych miejsc użytku publicznego tj. sala wiejska, plac zabaw.
§ 10
Ustala się warunki utrzymywania pojemników i worków przez właścicieli nieruchomości:
  1. w zakresie stanu sanitarnego - pojemniki należy utrzymywać w czystości zarówno zewnętrznej jak i wewnętrznej, tak aby nie powodowały emisji uciążliwych zapachów.
  2. w zakresie stanu porządkowego – pojemniki nie powinny być przepełnione, aby nie dopuścić do wysypywania się odpadów poza pojemnik.
  3. Worki mają być nieuszkodzone i szczelne.
 
ROZDZIAŁ IV
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego
 
§ 11
1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.
2. Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych zobowiązani są do pozbywania się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z pojemników z terenów wiejskich z częstotliwością raz w miesiącu.
3. Właściciele nieruchomości w budynkach wielolokalowych zobowiązani są do pozbywania się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z pojemników z terenu nieruchomości z częstotliwością raz w miesiącu.
4. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne obowiązani są do pozbywania się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z pojemników z terenu nieruchomości z częstotliwością raz w miesiącu.
5. Właściciele nieruchomości wymienionych w ust. 2 i 4, zobowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-5, raz w miesiącu.
6. Właściciele nieruchomości wymienionych w ust. 3, zobowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-5, raz w miesiącu.
7. Odpady, które wymieniono w ust. 1 pkt 6-12 należy wydzielić ze strumienia odpadów i pozbyć się poprzez dostarczenie ich w godzinach otwarcia punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie gminy lub umieszczać w przeznaczonych do tego pojemnikach znajdujących się na terenie budynków użyteczności publicznej.
 
§ 12
1. Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani opróżniać je z częstotliwością odpowiadającą wielkości zużytej wody i pojemności zbiornika bezodpływowego, lecz nie rzadziej niż raz na pół roku.
2. Właściciele nieruchomości wyposażonych w przydomowe oczyszczalnie ścieków są zobowiązani usuwać powstałe w nich osady z częstotliwością zgodną z dokumentacją techniczno-ruchową urządzenia.
 
ROZDZIAŁ V
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
 
§ 13
 
1. Podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych obowiązane są rejestrować masę odbieranych poszczególnych rodzajów segregowanych odpadów komunalnych odbieranych od poszczególnych właścicieli nieruchomości zbierających te odpady.
2. Funkcjonowanie systemu selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych ma zapewnić:
  1. ograniczenie składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji,
  2. wydzielenie odpadów niebezpiecznych z odpadów komunalnych,
  3. osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.
 
 
ROZDZIAŁ VI
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
 
§ 14
 
1. Osoba utrzymująca zwierzę domowe zobowiązana jest:
1) w odniesieniu do psów, z uwzględnieniem postanowień pkt 2:
a) na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku prowadzić psy na smyczy,
b) psy agresywne dodatkowo w nałożonym na pysk kagańcu.
2) w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:
a) uniemożliwiać samowolne wydostanie się zwierzęcia poza pomieszczenia lub nieruchomość, na której przebywa,
b) na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku sprawować opiekę nad zwierzęciem i bezpośrednią kontrolę jego zachowania oraz nie pozostawiać zwierzęcia bez dozoru.
2. Osoba, z którą przebywa zwierzę na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku zobowiązana jest do niezwłocznego usunięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzę.
 
ROZDZIAŁ VII
Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
 
§ 15
Utrzymywanie zwierząt gospodarskich należy prowadzić w budynkach inwentarskich w taki sposób, aby wszelkie uciążliwości dla środowiska powodowane przez hodowlę, w tym emisje będące jej skutkiem, zostały ograniczone do obszaru nieruchomości, na której hodowla jest prowadzona:
  1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszej uchwale.
  2. Właściciele zwierząt gospodarskich zobowiązani są w miarę potrzeby do przeprowadzania ich drogami publicznymi mało uczęszczanymi sprawując kontrolę nad ich zachowaniem.
  3. Właściciele zwierząt gospodarskich zobowiązani są do usuwania pozostawionych przez nie nieczystości z wszystkich miejsc użyteczności publicznej.
  4. Właściciele zwierząt gospodarskich nie mogą wyprowadzać ani wypasać zwierząt w miejscach publicznych, a w szczególności w pasie drogowym (rowach).
  5. Pastwiska dla zwierząt gospodarskich oraz wybiegi muszą być odpowiednio ogrodzone, w sposób uniemożliwiający przedostanie się zwierząt na zewnątrz tych obiektów.
  6. Pomieszczenie dla zwierząt gospodarskich, teren ich chowu i bezpośrednie jego otoczenie powinny być utrzymane w należytej czystości i porządku, a odchody zwierzęce regularnie usuwane.
 
ROZDZIAŁ VIII
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
 
§ 16
 
1. Właściciel, posiadacz lub zarządzający nieruchomością są obowiązani utrzymywać ją w należytym stanie higieniczno – sanitarnym w celu zapobiegania zakażeniom i chorobom zakaźnym, w szczególności zwalczać gryzonie, insekty i szkodniki.
2. Wyznacza się następujące obszary gminy podlegające obowiązkowej deratyzacji:
  1. zabudowane budynkami jednorodzinnymi,
  2. zabudowane budynkami wielolokalowymi,
  3. zabudowane budynkami produkcyjnymi, handlowymi, usługowymi,
  4. zabudowane budynkami gospodarczymi związanymi z produkcją rolną,
  5. obiekty służby zdrowia,
  6. obiekty urzędów, szkół i instytucji.
 
3. Deratyzację na terenie nieruchomości przeprowadza jej właściciel w częstotliwości dwa razy w roku
   1) wiosną, do 30 kwietnia
   2) jesienią, do 30 listopada.
 
4. W przypadkach uzasadnionych stanem zagrożenia sanitarnego, dodatkowe terminy przeprowadzenia deratyzacji na wniosek Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego podane zostaną do publicznej wiadomości w drodze obwieszczenia.
 
ROZDZIAŁ IX
Postanowienia końcowe
 
§ 17
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Brzeźnica
 
§ 18
Traci moc uchwała Rady Gminy Brzeźnica w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Brzeźnica Nr XVII/96/2016 z dnia 2 grudnia 2016 r.
 
§ 19
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego
 
 
Przewodniczący Rady Gminy

Krzysztof Kosiński       
« powrót do poprzedniej strony