ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Gminy Brzeźnica
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Uchwały i zarządzenia

Pobierz dane XMLAkt prawny: V/32/2019Drukuj informacjęAkt prawny: V/32/2019

Szczegóły informacji

V/32/2019

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Rodzaj: Uchwała

Status: Obowiązujący

Sesja: II

Kadencja: IX

Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty

Data podjęcia/podpisania: 2019-03-13

Tytuł aktu:

w sprawie: Statutu Sołectwa Brzeźnica

Na podstawie:

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 7, art. 35 ust. 1 i 3, art. 40 ust. 2 pkt 1 i art. 41 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późń zm.) oraz po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami sołectwa, Rada Gminy Brzeźnica uchwala :

Treść:

STATUT SOŁECTWA BRZEŹNICA
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Ogół mieszkańców Sołectwa Brzeźnica stanowi wspólnotę samorządową tego Sołectwa.
§ 2. Sołectwo stanowi jednostkę pomocniczą Gminy Brzeźnica dla wykonywania jej zadań i
działa w ramach jej osobowości prawnej.
§ 3. 1.Terenem działania Sołectwa jest wieś Brzeźnica.
2. Sołectwo obejmuje obszar o powierzchni 23,75 km 2 będący geodezyjnym obrębem gminy
Brzeźnica.
3. Granice i położenie Sołectwa określa mapa, będąca załącznikiem do niniejszego statutu.
§ 4. Sołectwo działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:
- ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późń zm.)
- Statutu Gminy,
- niniejszego statutu.
Rozdział 2.
Organy sołectwa
§ 5. 1. Organami Sołectwa są:
1) Zebranie Wiejskie,
2) Sołtys.
2. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej trwa 5 lat i odpowiada kadencji Rady Gminy.
3. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej muszą się odbyć nie później niż 6 miesięcy od wyboru nowej
Rady Gminy.
4. W przypadku zmiany Sołtysa lub członków Rady Sołeckiej w trakcie trwania kadencji,
kadencja nowo wybranego Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej upływa z końcem kadencji Rady
Gminy.
Rozdział 3.
Zadania i kompetencje Sołectwa
§ 6. Do zadań Sołectwa należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb jego mieszkańców oraz
współdziałanie z organami Gminy w wykonywaniu zadań publicznych na rzecz mieszkańców Sołectwa.
§ 7. Zadania i kompetencje Sołectwa obejmują następujące sprawy:
1) inicjowanie, organizowanie, realizowanie, a także wspieranie przedsięwzięć mających na celu
poprawę warunków życia mieszkańców,
2) współudział wraz z Gminą i organizacjami pozarządowymi w inicjowaniu, organizowaniu i
realizowaniu inwestycji komunalnych na terenie Sołectwa,
3) występowanie z wnioskami i postulatami do organów Gminy w sprawach istotnych dla Sołectwa,
4) inicjowanie i współudział w realizowaniu przedsięwzięć z dziedziny sportowej, rekreacyjnej,
kulturalnej, zdrowotnej, oświatowej i edukacyjnej, a także związanej z integracja europejską,
5) wspomaganie Gminy w realizacji jej zadań,
6) podejmowanie uchwał w sprawach Sołectwa,
7) opiniowanie spraw należących do zakresu działania Sołectwa,
8) uczestniczenie w konsultacjach społecznych,
9) gospodarowanie przekazanym mieniem komunalnym,
10) współpraca z innymi sołectwami w zakresie wspólnych przedsięwzięć,
11) realizowanie zadań określonych w ustawie o funduszu sołeckim.
Rozdział 4.
Zebranie wiejskie
§ 8. 1. Zebranie wiejskie zwołuje:
1) Sołtys z własnej inicjatywy,
2) Sołtys na pisemny wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców posiadających czynne prawo wyborcze, w
ciagu 14 dni od dnia złożenia wniosku,
3) Sołtys na wniosek Rady Sołeckiej lub Rady Gminy, w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku,
4) Wójt w związku z wyborem Sołtysa i Rady Sołeckiej,
5) Wójt z innego ważnego powodu dla Sołectwa i Gminy.
2. Zebranie wiejskie odbywa się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż razy do roku, przy czym
nie później niż do 30 września musi odbyć się zebranie wiejskie, na którym uchwala się plan
rzeczowo- finansowy funduszu sołeckiego na kolejny rok kalendarzowy.
3. O zebraniu wiejskim Sołtys zawiadamia mieszkańców w sposób zwyczajowo przyjęty oraz
poprzez rozplakatowanie na tablicach ogłoszeń zawiadomienia co najmniej 7 dni przed terminem
zebrania, a także poprzez zamieszczenie ogłoszenia na stronie internetowej Gminy Brzeźnica.
4. W szczególnie uzasadnionych wypadkach termin zebrania wiejskiego może być podany do
wiadomości mieszkańców najpóźniej na 3 dni przed zebraniem wiejskim.
5. Zawiadomienie powinno zawierać: informację na czyj wniosek zebranie jest zwoływane,
określenie daty, godziny i miejsca zebrania oraz zasadniczy przedmiot proponowanego porządku
obrad.
6. W przypadku nie zwołania przez Sołtysa zebrania wiejskiego na wniosek osób i organów
wymienionych w § 8 ust. 1 pkt.2-3, oraz w przypadkach szczególnych zebranie wiejskie może zwołać
Wójt, ustalając miejsce, dzień i godzinę zebrania.
§ 9. Zebranie wiejskie jest prawomocne, gdy mieszkańcy Sołectwa zostali o nim powiadomieni
zgodnie z wymogami niniejszego Statutu.
§ 10. 1. Zebranie wiejskie otwiera i przewodniczy jego obradom Sołtys lub upoważniony przez niego
członek Rady Sołeckiej. W przypadku kiedy zebranie wiejskie zwołuje Wójt, jego obradom
przewodniczy Wójt lub osoba przez niego wyznaczona.
2. Przewodniczący zebrania czuwa nad przebiegiem i zachowaniem porządku zebrania wiejskiego.
3. Uprawnieni do głosowania uczestnicy zebrania wiejskiego podpisują listę obecności podając
imię i nazwisko oraz adres zamieszkania. Lista stanowi załącznik do protokołu zebrania.
4. Porządek obrad ustala zebranie wiejskie na podstawie przedłożonego projektu.
5. Z zebrania wiejskiego sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący obrad
i protokolant.
6. Protokół powinien zawierać:
1) datę, godzinę, miejsce zebrania,
2) liczbę mieszkańców biorących udział w zebraniu,
3) stwierdzenia prawomocności obrad,
4) ustalony porządek obrad,
5) nazwiska osób zaproszonych na zebranie,
6) sprawozdanie Sołtysa z realizacji uchwał i wniosków z poprzedniego zebrania oraz działalności
miedzy zebraniami,
7) skrócony opis przebiegu obrad oraz zgłoszone i uchwalone wnioski,
8) podjęte na zebraniu uchwały,
9) podpis prowadzącego zebranie i protokolanta.
7. Jeden egzemplarz protokołu wraz z uchwałami, opiniami i wnioskami zebrania wiejskiego Sołtys
w przeciągu 7 dni przekazuje Wójtowi.
§ 11. 1. Uchwały zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów tzn. liczba głosów
”za” musi być większa od liczby głosów „przeciw”. Głosów „wstrzymujących się” nie uwzględnia
się.
2. Każdemu członkowi zebrania wiejskiego przysługuje jeden głos. W głosowaniu biorą udział
jedynie uprawnieni mieszkańcy Sołectwa.
§ 12. 1. Głosowanie tajne odbywa się w przypadkach przewidzianych w ustawie, poprzez kartę do
głosowania.
2. Głosowania przeprowadza Komisja Skrutacyjna licząca od 3 do 5 członków wybranych przez
zebranie wiejskie spośród jego uczestników.
3. Do zadań Komisji Skrutacyjnej należy:
1) przygotowanie kart do głosowania,
2) przeprowadzenie głosowania,
3) ustalenie wyników głosowania,
4) ogłoszenie wyników wyborów,
5) sporządzenie protokołu.
§ 13. Do zadań zebrania wiejskiego należy:
1) rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznych sprawozdań z działalności Sołtysa i Rady Sołeckiej,
2) ustalanie zadań do realizacji przez Sołtysa i Radę Sołecka w okresie miedzy zebraniami wiejskimi,
3) podejmowanie uchwał dotyczących rozdysponowania środków budżetowych przekazanych Sołectwu
przez Radę Gminy, w tym przeznaczenie środków funduszu sołeckiego,
4) ustalanie potrzeb Sołectwa i zgłaszanie ich do projektu budżetu na dany rok przed podjęciem uchwały
budżetowej,
5) podejmowanie uchwał dotyczących mienia komunalnego przekazanego Sołectwu w
granicach wynikających z niniejszego Statutu oraz uchwał Rady Gminy,
6) rozpatrywanie spraw socjalno-bytowych, kulturalnych, opieki zdrowotnej, sportu, wypoczynku i
innych związanych z miejscem zamieszkania,
7) podejmowanie uchwał, wyrażanie opinii i kierowanie wniosków dotyczących Sołectwa,
8) współpraca z radnymi z terenu Sołectwa oraz kierowanie do nich wniosków dotyczących Sołectwa,
9) uchwalanie sołeckich programów działania, w tym planów dotyczących celów i zakresów
wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania,
10) podejmowanie i rozwijanie inicjatyw i przedsięwzięć społecznych na rzecz Sołectwa,
11) współpraca z innymi Sołectwami w ramach wspólnych przedsięwzięć.
Rozdział 5.
Sołtys i Rada Sołecka
§ 14. 1. Do obowiązków Sołtysa należy:
1) organizowanie i koordynowanie inicjatyw i przedsięwzięć społecznych na rzecz Sołectwa,
2) reprezentowanie Sołectwa na zewnątrz,
3) zwoływanie i przewodniczenie zebraniom wiejskim,
4) kierowanie realizacją uchwał zebrania wiejskiego,
5) składanie corocznego sprawozdania ze swej działalności zebraniu wiejskiemu,
6) występowanie z wnioskami dotyczącymi potrzeb Sołectwa,
7) opiniowanie wspólnie z Radą Sołecką wniosków kierowanych przez Wójta, Radę Gminy i inne
instytucje oraz organizacje,
8) informowanie mieszkańców Sołectwa w sposób zwyczajowo przyjęty o wszystkich sprawach
istotnych dla Sołectwa,
9) współpraca z organami gminy przy realizacji zadań związanych z utrzymaniem porządku i
czystości w Sołectwie,
10) współpraca z organami gminy w kierowaniu akcją pomocy w razie wypadków losowych i klęsk
żywiołowych,
11) pobieranie podatków i opłat na zasadach określonych uchwałą Rady Gminy,
12) gospodarowanie przekazanymi składnikami mienia oraz środkami finansowymi,
13) uczestniczenie w szkoleniach i naradach Sołtysów zwoływanych okresowo przez Wójta,
14) prowadzenia teczki zawierającej Statut Sołectwa, protokoły, sprawozdania, pisma i inne
dokumenty.
2. Przy wykonywaniu swoich zadań Sołtys współpracuje z Radą Sołecką.
§ 15. 1. Działalność Rady Sołeckiej ma charakter opiniodawczy, doradczy i inicjatywny.
2. Rada Sołecka składa się z 8 osób.
3. Zebranie wiejskie może ustalić inną ilość członków rady sołeckiej, lecz nie może liczyć mniej niż
8 członków.
4. Posiedzenia Rady Sołeckiej zwołuje i przewodniczy im Sołtys.
5. Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeb.
6. Sołtys może zapraszać na posiedzenie Rady Sołeckiej radnych z danego Sołectwa, jak również
inne osoby mogące mieć wpływ na rozwiązanie omawianych spraw.
7. Z posiedzenia sporządza się protokół , który podpisuje Sołtys i obecni członkowie Rady
Sołeckiej.
8. Uchwały Rady Sołeckiej, opinie i wnioski zapadają zwykłą większością głosów, przy
obecności co najmniej połowy jej członków.
9. Do zadań Rady Sołeckiej należy współdziałanie z Sołtysem przy realizacji jego obowiązków,
poprzez:
1) pomoc w przygotowaniu oraz obsłudze zebrań wiejskich,
2) opracowywanie projektów uchwał oraz projektów pracy samorządu Sołectwa,
3) organizowanie wykonanie uchwał zebrania wiejskiego,
4) opracowanie projektu przeznaczenia środków funduszu sołeckiego oraz projektu rozdysponowania
środków budżetowych przekazanych Sołectwu,
5) inicjowanie działań społecznie użytecznych dla Sołectwa,
6) zbieranie wniosków i innych wystąpień mieszkańców w sprawach Sołectwa,
7) współdziałanie z właściwymi organizacjami i instytucjami w celu wspólnej realizacji zadań,
8) sporządzanie projektów wystąpień do organów Gminy w sprawach wykraczających poza możliwości
i kompetencje Sołectwa,
9) przygotowania propozycji działania w zakresie gospodarowania mieniem komunalnym przekazanym
do dyspozycji Sołectwu.
Rozdział 6.
Tryb wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej oraz ich odwołania i wybory uzupełniające
§ 16. 1. Wybory Sołtysa i członków Rady Sołeckiej zarządza Wójt Gminy Brzeźnica na dzień
przypadający w ciągu 6 miesięcy licząc od dnia ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów do rad
gmin na obszarze całego kraju. W zarządzeniu Wójt określa miejsce, dzień, godzinę i porządek
zebrania oraz prowadzącego zebranie.
2. W razie konieczności przeprowadzenia wyborów sołtysa lub członków Rady Sołeckiej przed
upływem kadencji, wybory zarządza się i przeprowadza w ciągu 3 miesięcy od wystąpienia ich
przyczyny.
3. Wyborów uzupełniających nie przeprowadza się, jeżeli do końca kadencji pozostało mniej niż 6
miesięcy.
4. Kandydować w wyborach Sołtysa oraz do Rady Sołeckiej może osoba, która stale zamieszkuje
na obszarze Sołectwa i posiada bierne prawo wyborcze ( osoba mająca prawo wybieralności) w
wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego.
§ 17. 1. Zebranie stałych mieszkańców uprawnionych do głosowania, na którym ma być dokonany
wybór Sołtysa i Rady Sołeckiej zwołuje Wójt.
2. Obwieszczenie o zwołaniu zebrania wyborczego podaje się do publicznej wiadomości
mieszkańców sołectwa co najmniej 7 dni przed wyznaczonym terminem zebrania.
3. Liczbę mieszkańców Sołectwa uprawnionych do głosowania określa Wójt, na podstawie
stałego rejestru wyborców.
§ 18. 1. Głosować można tylko osobiście.
2. Wybory przeprowadza Komisja Skrutacyjna składająca się z nieparzystej liczby członków z
wyłonionym spośród siebie przewodniczącym. W skład Komisji Skrutacyjnej wchodzą co najmniej
trzy osoby wybrana spośród uprawnionych uczestników zebrania. Wybory przeprowadza się na
kartach do głosowania , opatrzonych pieczęcią Urzędu Gminy.
3. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca na Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej.
4. Do zadań Komisji Skrutacyjnej należy:
1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów,
2) przygotowanie kart do głosowania
3) objaśnienie zasad głosowania,
4) przeprowadzenie wyborów,
5) ustalenie i podanie do wiadomości zebrania wiejskiego wyników głosowania i wyników wyborów,
6) sporządzenie protokołów głosowania.
5. Protokół podpisują wszyscy członkowie Komisji Skrutacyjnej.
§ 19. 1. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić zgłoszenia kandydatów dla dokonania
wyboru Sołtysa, w drugiej kolejności członków Rady Sołeckiej.
2. Kandydat na Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej musi wyrazić ustną zgodę na kandydowanie.
3. Komisja Skrutacyjna zamyka listy kandydatów na Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej po
zarejestrowaniu wszystkich nazwisk i odebraniu od zgłoszonych osób zgody na kandydowanie.
§ 20. Kandydaci są wpisywani na karty do głosowania przez Komisje Skrutacyjną w kolejności
alfabetycznej według nazwisk i imion.
§ 21. 1. Komisja Skrutacyjna wydaje karty do głosowania na podstawie spisu uprawnionych do
głosowania sporządzonych przez Urząd Gminy na podstawie stałego rejestru wyborców.
2. Głosujący potwierdzają odbiór karty do głosowania podpisem.
§ 22. Głosowanie polega na:
1) w przypadku wyboru Sołtysa – postawieniu obok nazwiska wybranego kandydata znaku ,,X”,
2) w przypadku wyboru Rady Sołeckiej – postawieniu obok nazwisk wybranych kandydatów znaku
,,X”.
§ 23. Nieważne są głosy na kartach:
1) całkowicie przedartych,
2) bez pieczęci Urzędu Gminy Brzeźnica,
3) w przypadku wyboru Sołtysa – na których postawiono znak ,,X” przy więcej niż jednym nazwisku
kandydata lub nie postawiono znaku wcale,
4) w przypadku wyborów Rady Sołeckiej - na których pozostawiono znak ,,X” przy nazwisku przy
wiekszej ilości nazwisk kandydatów niż wynosi liczba wybieranych członków Rady Sołeckiej lub nie
postawiono znaku wcale.
§ 24. 1.Za wybranego na Sołtysa uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
2. Za wybranych do Rady Sołeckiej uważa się tych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę
głosów.
3. Jeżeli nie można wybrać Sołtysa lub członków Rady Sołeckiej z powodu uzyskania przez kilku
kandydatów równej liczby głosów, należy przeprowadzić drugą turę głosowania. Do drugiej tury
głosowania przechodzą kandydaci, którzy uzyskali równą liczbę głosów i spośród nich dokonuje się
wyboru Sołtysa bądź brakującej liczby członków Rady Sołeckiej.
4. W przypadku, gdy zostanie zarejestrowany tylko jeden kandydat na Sołtysa, wybory
przeprowadza się, z tym, że kandydata uważa się za wybranego, jeżeli w głosowaniu uzyskał więcej
niż połowę ważnie oddanych głosów.
5. Głosowanie nad jednym kandydatem polega na pozostawieniu ni e skr e ś lonego na zwi ska
w pr z yp adku głosowani a na , , t ak” lub skreślenia nazwiska w przypadku głosowania na ,,nie”.
6. W przypadku , gdy jeden zarejestrowany kandydat nie uzyska w głosowaniu więcej niż połowa
ważnie oddanych głosów, a także, gdy nie zostanie zarejestrowany żaden kandydat na Sołtysa wsi,
przeprowadza się ponowne wybory w ciągu 2 miesięcy od daty pierwszych wyborów.
7. W przypadku, gdy w wyborach do Rady Sołeckiej, nie zarejestrowano liczby kandydatów
przekraczającej jej skład określony w § 15 ust.2,3 - przyjmuje się, że zgłoszeni kandydaci zostali
wybrani na członków Rady Sołeckiej, natomiast wyboru brakującej liczby członków Rady Sołeckiej
dokonuje się ponownie na zebraniu wiejskim w ciągu 2 miesięcy od daty pierwszych wyborów.
§ 25.1. Sołtys oraz członkowie Rady Sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed
mieszkańcami i mogą być przez zebranie odwołani przed upływem kadencji , jeżeli nie wykonują
swoich obowiązków, naruszają postanowienia Statutu lub uchwały zebrania wiejskiego.
2. Wnioski o odwołanie sołtysa kierowane są do Wójta Gminy.
3. O odwołanie Sołtysa może wystąpić co najmniej 1/10 stałych mieszkańców uprawnionych do
głosowania.
4. Wniosek o odwołanie wraz z uzasadnieniem składa się na piśmie. Do wniosku należy dołączyć
listę stałych mieszkańców uprawnionych do głosowania popierających wniosek z uwzględnieniem
ich imienia i nazwiska, adresu zamieszkania oraz własnoręcznego podpisu.
5. Wnioskom nie spełniającym wymogu określonego w ust.4 Wójt nie nadaje biegu.
6. Głosowanie nad odwołaniem Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej następuje po uprzednim
umożliwieniu zainteresowanemu złożenia wyjaśnień, chyba że ta osoba wiedziała o terminie zebrania
i nie stawiła się na nie z przyczyn leżących po jej stronie.
7. Odwołanie następuje zwykłą większością głosów tzn. ilość osób „za” wnioskiem o odwołanie jest
większa od ilości głosów „przeciw”. Głosy wstrzymujące nie są wliczane do wyniku.
8. Zebranie dla odwołania Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej i dokonania wyborów
uzupełniających zwołuje Wójt.
9. Odwołanie następuje w trybie przewidzianym dla wyboru.
§ 26. Odwołanie i wybór nowego Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej odbywają się na tym
samym zebraniu.
§ 27. Wygaśnięcie mandatu Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej następuje wskutek:
1) śmierci,
2) zrzeczenia się mandatu,
3) utraty prawa wybieralności w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks
wyborczy (t.j. Dz.U. z 2018 poz. 754 ze zm.).
§ 28. 1. Przedterminowego wyboru Sołtysa lub członków Rady Sołeckiej dokonuje się stosując
tryb przewidziany dla wyborów organów Sołectwa.
2. Kadencja Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej wybranych w wyborach uzupełniających upływa
z dniem zakończenia kadencji Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej wybranych w wyborach
zarządzonych na podstawie § 16.
§ 29. 1. W terminie 14 dni od daty wyborów może zostać wniesiony protest przeciwko ważności
wyborów Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej z powodu naruszenia postanowień statutu, jeśli
naruszenie to mogło przesadzić o wynikach wyborów.
2. Protest może wnieść wyborca, którego nazwisko było umieszczone na liście obecności osób
uczestniczących w zebraniu wyborczym.
3. Protest wnosi się na piśmie do Wójta, który jest organem właściwym do rozstrzygnięcia protestu.
4. W proteście powinny być sformułowane konkretne zarzuty oraz wskazane lub przedstawione
dowody na ich poparcie.
5. Wójt rozstrzyga protest w formie zarządzenia w ciągu 14 dni od daty jego złożenia.
6. Na rozstrzygnięcie Wójta przysługuje zażalenie do Rady Gminy w terminie 14 dni od daty jego
opublikowania.
7. Rada Gminy rozpatruje zażalenie w terminie 60 dni od dnia jego złożenia.
8. W przypadku uznania protestu Wójt zarządza ponowne wybory. Do ponownych wyborów
stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego statutu.
9. Protest zostaje oddalony jeżeli został złożony z naruszeniem 14-dniowego terminu, o którym
mowa w ust.1.
10. Wójt pozostawia bez dalszego biegu protest wniesiony przez osobę inną niż wymienioną w
ust.1.
Rozdział 7.
Gospodarka finansowa i zarządzanie mieniem gminnym
§ 30. 1. Sołectwo nie prowadzi własnej gospodarki finansowej.
2. Realizacja potrzeb finansowych Sołectwa odbywa się w ramach budżetu gminy.
3. Rada Sołecka opracowuje i przedkłada Wójtowi wnioski – najpóźniej w terminie do
15 października każdego roku – w celu rozpatrzenia ich przy konstruowaniu projektu budżetu na
następny rok.
4. Sołectwo ma prawo wnioskować do organów gminy o stosowne środki na realizacje zadań
powierzonych Sołectwu oraz ma obowiązek realizować wydatki, zgodnie z przyznanymi limitami.
5. Zadania Sołectwa mogą być realizowane w ramach środków finansowych pochodzących z
funduszu sołeckiego.
6. Udostępnienie Sołectwu mienia komunalnego następuje na podstawie protokołów
użyczenia sporządzonych pomiędzy Wójtem i Sołtysem.
7. Zakres korzystania z mienia gminnego obejmuje korzystanie z niego w ramach zwykłego zarządu.
Rozdział 8.
Nadzór i kontrola nad działalnością Sołectwa
§ 31. Kontrola oraz nadzór działalności organów sołectwa sprawowana jest na zasadach
legalności, celowości, rzetelności, gospodarności oraz zgodności z przepisami prawa.
§ 32. 1. Kontrole działalności oraz nadzór nad działalnością organów Sołectwa sprawuje Wójt i
Rada Gminy.
2. Organy, o których mowa w ust.1 mogą kontrolować organy Sołectwa poprzez wysłanie swoich
przedstawicieli.
§ 33. Organy nadzoru mają prawo żądania informacji i danych dotyczących organizacji i
funkcjonowania Sołectwa niezbędnych do wykonywania przysługujących im uprawnień nadzorczych.
Rozdział 9.
Postanowienie końcowe
§ 34. 1. Zmiany statutu dokonuje Rada Gminy w trybie określonym do jego uchwalenia.
2. Traci moc Uchwała Nr XI/72/2004 Rady Gminy Brzeźnica z dnia 20 września 2004 r. w sprawie
statutu sołectwa Brzeźnica.
3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Lubuskiego.

Przewodniczący Rady Gminy
Krzysztof Kosiński

Załączniki

« powrót do poprzedniej strony