Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
Szczegóły informacji
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Pion Ochrony Informacji Niejawnych Administrator Bezpieczeństwa Informacji
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2016-03-04 11:25:02 przez Łukasz Kulczyński
Akapit nr - brak tytułu
Dyrektor: Jarosław Żółtowski
tel: 95 7355 610
fax: 95 7355 683
e-mail:
fax: 95 7355 683
e-mail:
adres: Urząd Miasta Gorzowa Wlkp. - budynek przy ul.Obotrycka 7
pok.: 1 I piętro
Zakres działania:
- koordynowanie prac związanych z organizacją systemu zarządzania kryzysowego;
- ustalanie procedur reagowania kryzysowego;
- kierowanie oraz koordynowanie przygotowań i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej na terenie odpowiedzialności;
- opracowywanie i realizowanie miejskiego planu obrony cywilnej;
- sprawowanie nadzoru nad opracowaniem i modernizacją, planów obrony cywilnej, instytucji i podmiotów gospodarczych na terenie miasta;
- organizowanie szkoleń i ćwiczeń w zakresie obronności i obrony cywilnej oraz sprawowanie nadzoru nad ćwiczeniami i szkoleniami prowadzonymi przez instytucje i podmioty gospodarcze miasta;
- prowadzenie działalności promującej oraz upowszechnianie humanitarnych idei obrony cywilnej;
- dokonywanie analiz i ocen bezpieczeństwa miasta;
- współpracowanie z właściwymi organami w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego,
- organizowanie systemu ostrzegania i alarmowania ludności;
- organizowanie systemu łączności dla potrzeb prezydenta w sytuacjach kryzysowych;
- koordynowanie zadań obrony cywilnej, realizowanych przez instytucje i podmioty gospodarcze;
- zapewnienie współdziałania jednostek organizacyjnych miasta, instytucji i podmiotów gospodarczych w zakresie zapobiegania zagrożeniom;
- sprawowanie ogólnego nadzoru nad przygotowaniem do działania jednostek organizacyjnych obrony cywilnej;
- planowanie, organizacja i przygotowanie ewakuacji (przyjęcia) ludności;
- planowanie środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy przedmedycznej, medycznej dla ewakuowanej ludności;
- określenie zasad i zakresu współpracy przygranicznej w dziedzinie ochrony ludności;
- prowadzenie spraw z zakresu obronności związanych z planowaniem obronnym, gotowością obronną, programowaniem mobilizacji gospodarki i ochroną obiektów;
- współpracowanie w realizacji alarmowego systemu uzupełniania sił zbrojnych;
- współdziałanie z Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej w zakresie ustalania struktur oraz przygotowania służb dla potrzeb obrony cywilnej;
- współdziałanie z Komendą Miejską Policji w zakresie zabezpieczenia rejonów i mienia w czasie powstania nadzwyczajnych zagrożeń;
- planowanie i nadzorowanie realizacji szkolenia i ćwiczeń z kadrą kierowniczą urzędu, przedsiębiorstw, zakładów i instytucji oraz formacji obrony cywilnej;
- prowadzenie ewidencji oraz przydział sprzętu obrony cywilnej do poszczególnych formacji obrony cywilnej i zakładów pracy zgodnie z tabelą należności;
- sprawowanie nadzoru nad prawidłowym utrzymaniem i konserwacją sprzętu obrony cywilnej w instytucjach i zakładach pracy miasta;
- zbieranie propozycji na potrzeby obrony cywilnej z zakładów pracy, odnośnie świadczeń osobistych i rzeczowych;
- przygotowanie zestawień zbiorczych do Wydziału Spraw Obywatelskich;
- prowadzenie obsługi biurowo-administracyjna Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa Publicznego;
- sprawowanie nadzoru nad planowaniem i zapewnieniem ochrony ujęć i urządzeń wodnych na wypadek zagrożenia;
- sprawowanie nadzoru nad planowaniem i zapewnienie ochrony oraz ewakuacji dóbr kultury;
- opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego dotyczących obrony cywilnej mających wpływ na realizację zadań obrony cywilnej;
- opiniowanie wniosków w sprawie tworzenia formacji obrony cywilnej, w których jest odbywana zasadnicza służba w obronie cywilnej;
- ustalanie wykazu podmiotów gospodarczych funkcjonujących na terenie miasta, przewidzianych do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej;
- prowadzenie spraw związanych z Ochotniczą Strażą Pożarną;
- organizowanie ochrony informacji niejawnych, współdziałanie z innymi wydziałami w zakresie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych;
- prowadzenie kancelarii materiałów niejawnych jako wyodrębnionej komórki organizacyjnej w zakresie ochrony informacji niejawnych;
- roczne i okresowe kontrolowanie ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów niejawnych;
- sprawowanie nadzoru nad ewidencjonowaniem, przechowywaniem, przetwarzaniem i udostępnianiem danych uzyskiwanych w związku z powadzonym postępowaniem sprawdzającym;
- udzielanie doraźnej pomocy w zakresie klasyfikowania informacji niejawnych oraz stosowania właściwych klauzul tajności, a także procedur ich zmiany i znoszenia;
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego;
- prowadzenie kontroli ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;
- prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych;
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych w systemach oraz sieciach teleinformatycznych i opracowywanie, uaktualnienie dokumentacji bezpieczeństwa systemu teleinformatycznego;
- opracowanie szczegółowych wymagań w zakresie ochrony informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „zastrzeżone”;
- zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których przetwarzane są informacje niejawne;
- zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji, w szczególności szacowanie ryzyka;
- opracowanie i aktualizowanie wymagającego akceptacji prezydenta, planu ochrony informacji w urzędzie, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego i nadzorowanie jego realizacji;
- zastosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego, odpowiedniego do poziomu zagrożeń, w celu uniemożliwienia osobom nieuprawnionym dostępu do informacji niejawnych;
- uniemożliwienie dostępu do dokumentów o wyższej klauzuli tajności przez osoby nieposiadających stosownych uprawnień;
- przyjmowanie, przekazywanie, przechowywanie i archiwizowanie materiałów niejawnych;
- stosowanie urządzeń służących ochronie informacji niejawnych, którym przyznano certyfikaty;
- opracowanie sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli „poufne” w urzędzie;
- prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających;
- prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych w urzędzie albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydanie poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto;
- prowadzenie dokumentacji opisującej sposób przetwarzania danych osobowych oraz ewidencję osób dopuszczonych do ich przetwarzania;
- nadzorowanie zgłaszania zbiorów danych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych;
- badanie naruszeń systemów zabezpieczeń danych osobowych.